Nieuws van politieke partijen in Groningen inzichtelijk

2 documenten

De transformatie van het stationsgebied

D66 D66 Groningen 19-01-2022 14:53

Het stationsgebied is al volop in ontwikkeling en er zitten nog veel meer mooie plannen in de pijpleiding voor zowel de noord- als zuidkant. In het voorjaar van 2024 wordt de voetgangers- en fietstunnel onder het station door opgeleverd, waarmee de zuidkant van de stad via een nieuwe route met het centrum verbonden wordt. Er komt een plein met groen bij de ingang aan de zuidkant, een extra ondergrondse fietsenstalling en het busstation verhuisd die kant op. Er worden ook nog eens plannen gemaakt om het nieuwe muziekcentrum ter vervanging van de Oosterpoort mooi in te passen en er komt ruimte voor wonen en werken.

https://groningen.d66.nl/2022/01/19/de-transformatie-van-het-stationsgebied/

Beeld: Groninger Spoorzone

Dit alles betekent ook dat er een nieuwe verbinding moet komen vanaf het Emmaviaduct naar het nieuwe busstation voor gemotoriseerd verkeer, zodat de Parkweg niet belast wordt. Tegelijkertijd worden de spoorlijnen doorgetrokken, waardoor het regionale netwerk aangesloten wordt op het landelijke spoor en treinen vanaf Groninger Noord bijvoorbeeld ook door kunnen rijden naar station Europapark. ‘Wat nog niet in de plannen zit, maar waar we met het landelijke coalitieakkoord gelukkig vanaf nu ook echt rekening mee moeten houden is de aansluiting van de Lelylijn richting Drachten en de randstad op dit netwerk’, voegt raadslid Ido Venhuizen hier aan toe.’ Naast alle voordelen voor de regio zou ik het persoonlijk een leuke bijkomstigheid vinden als het goed te doen wordt om een concert in Amsterdam mee te pakken, omdat het daarna dan nog maar een dik uur is om de trein naar huis in Groningen te nemen.’

https://groningen.d66.nl/2022/01/19/de-transformatie-van-het-stationsgebied/

Beeld: Groninger Spoorzone

Er ontstaat zo uiteindelijk ook weer meer ruimte aan de noordzijde en daarvoor liggen nu de eerste schetsen klaar om dit helemaal opnieuw in te delen. Er wordt gedacht om ook daar een groen plein te realiseren, samen met een groene kade langs de gracht. Dit zou kunnen betekenen dat dit niet langer een doorgaande route kan zijn voor het autoverkeer. ‘Het wordt voor de gemeente ook een uitdaging om de H.N. Werkmanbrug langs het Groninger Museum te ontlasten van fietsverkeer. Daarvoor moeten de routes langs het oosten en het westen van het centrum echt aantrekkelijker gemaakt worden, zodat fietsers verleid worden om die kant te nemen van en naar het station’, voegt Ido toe.

Er is nog meer ruimte in het gebied voor nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld waar nu de bussen staan geparkeerd. Daarachter langs de Hereweg staan enkele mooie panden, die hopelijk mooi gerenoveerd en behouden kunnen blijven. ‘Het is tenslotte een prachtig gezicht om daar langs over de Herewegviaduct de stad binnen te fietsen’, sluit Ido af.

Het bericht De transformatie van het stationsgebied verscheen eerst op Groningen.