Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

271 documenten

De voor- en nadelen van drones

D66 D66 Ridderkerk 17-07-2020 20:16

De industrie van de dronetechnologie groeit sneller naarmate meer en meer bedrijven deze vliegende robots gaan produceren. Ze worden nu in veel winkels verkocht, dus het zal voor niemand moeilijk zijn om te vinden waar je drones kunt kopen. De FAA schat dat er eind 2019 meer dan 2 miljoen drones in de VS geregistreerd zouden zijn. Verwacht wordt dat dit aantal in het komende jaar zal verdubbelen.

Terwijl meer mensen het enorme potentieel van deze technologie ontdekken, blijven er verschillende mythen ontstaan tegen het gebruik van drones.

Wilt u een professionele drone kopen? Klik dan hier!

Zoals elke technologie hebben drones hun eigen voor- en nadelen. Hier is een korte opsomming van de voor- en nadelen van drones:

Voordelen Nuttig

Drones nemen ons mee naar de geweldige kant van de technologie. Google het gebruik van drones en je ziet miljoenen zoekresultaten die je leiden naar pagina’s met hun eigen lijsten van de toepassingen van drones. Deze vliegende wonderen hebben gezorgd voor eenvoudigere manieren om dingen in een kortere periode te doen.

De taken van de wetshandhaving en de veiligheidsdiensten zoals het leger en de politie, maar ook de media- en journalistieke sector worden door het gebruik van drones sterk verlicht. Ook milieuactivisten, boeren, ingenieurs, geografisch analisten en vastgoedspecialisten hebben baat bij deze technologie. In de komende jaren zullen er zeker nog meer toepassingen worden ontdekt. Stelt u zich eens voor welke eigenschappen en mogelijkheden drones in de toekomst het best tot hun recht komen. Deze vliegende wonderen hebben echt een revolutie teweeggebracht in de manier waarop mensen zaken doen en taken uitvoeren.

Goedkoop, efficiënt en eenvoudig in te zetten

Onbemande voertuigen besparen geld door de kosten voor mankracht en brandstof te verlagen. Omdat drones een accuraat beeld kunnen geven van een moeilijk te bereiken gebied, is het een geweldig hulpmiddel voor bewaking en zoek- en reddingsoperaties zonder al te veel kosten. Het is ook een goedkoper en handiger alternatief voor helikopters, omdat het makkelijker is om te vliegen ondanks de capaciteit om hetzelfde werk te doen.

Geweldig voor foto’s en films

Drones kan ons helpen om coole en verbluffende beelden vast te leggen die een heleboel likes in social media waard zijn. Professionele fotografen kunnen hun bedrijf een boost geven door te investeren in cameradrones. Kleinschalige filmmakers kunnen ook hun productiewaarde verhogen met geweldige luchtfoto’s met behulp van de beste drones, die voorheen alleen door studiocreatives werden gemaakt.

Nadelen Inbreuk op de privacy

Privacy is waarschijnlijk de belangrijkste kwestie in verband met het gebruik van drones. Omdat operators in staat zouden kunnen zijn om rond te sonderen en hun drone te gebruiken om uw eigendommen te betreden, kan het beangstigend en verontrustend zijn. Mensen kunnen spioneren om informatie te verzamelen zonder dat u het merkt.

Paparazzi-agentschappen zijn ook begonnen met het investeren in hi-tech drones om populaire persoonlijkheden te bespioneren. Nu is er technologie die u kan waarschuwen als een drone over uw eigendom zweeft, maar veel mensen zijn zich niet bewust van de inzet ervan.

Ongelukken

Zelfs met zichzelf zijn drones gevoelig voor ongelukken. Zonder de juiste training en kennis over het vliegen van een drone, kunt u uw gadget crashen die iets zou kunnen vernielen of iemand zou kunnen raken. Er zijn meldingen van incidenten waarbij drones gevlogen in de buurt van luchthavens ernstige risico’s op botsingen met zich meebrachten en droneonestortingen verwondingen aan mensen beneden veroorzaakten.

Juridische kwesties

De Amerikaanse FAA (Federal Aviation Administration) heeft regels opgesteld voor het professionele en privégebruik van op afstand bestuurde vliegtuigen, maar er zijn nog steeds enkele grijze gebieden die onrustig zijn. De regering heeft algemene richtlijnen gegeven over waar en hoe legaal te vliegen, maar er kunnen aanvullende beperkingen gelden en deze kunnen van plaats tot plaats verschillen.

Lees ook: 3 Redenen waarom het voor iedere burger belangrijk is om belasting te betalen

Reactie op Nederlands steunpakket KLM

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 26-06-2020 07:19

Door Webredactie op 26 juni 2020 om 09:10

Lees voor

Reactie op Nederlands steunpakket KLM

Vandaag maakte het kabinet meer bekend over de invulling van en voorwaarden aan het Nederlandse steunpakket aan KLM.

Tweede Kamerlid Eppo Bruins: “Het is goed dat het kabinet de werknemers van KLM en het bedrijf niet laat vallen, maar ik ben vooral tevreden dat dit gebeurt onder voorwaarde dat KLM de omslag maakt naar minder overlast, minder vervuiling en lagere topbeloningen. De ChristenUnie steunt de voorwaarden die het kabinet stelt aan de leningen en garanties voor KLM. Minder nachtvluchten, geen bonussen en dividend en belangrijk nieuws is dat Nederland de garantie heeft gekregen dat KLM op Schiphol blijft - iets wat sinds de fusie met AirFrance onzeker was. De Nederlandse staat krijgt hiermee weer meer controle over de toekomst van KLM.

De ChristenUnie wil een schonere luchtvaart die dienstbaar is aan mensen. De stappen die nu gezet gaan worden, dragen daar aan bij.”

Stop de verder groei van Schiphol

PvdA PvdA VVD Teylingen 22-06-2020 14:01

Teylingen is een gemeente op 19 kilometer van Schiphol. Schiphol is voor ons een economische factor van belang. Elke dag en nacht horen we vliegtuigen over komen. Daar hebben we mee leren leven. De afgelopen jaren is de overlast toegenomen. Meer vliegbewegingen, meer klagers over overlast en meer meldingen van overlast.

De nieuwe luchtvaartnota moet een toekomst perspectief voor de luchtvaart in Nederland schetsen. Hierbij behoort ook het gebruik van Schiphol. In deze concept luchtvaartnota krijgt Schiphol de mogelijkheid om flink door te groeien. De hoop dat vliegtuigen de komende jaren stiller worden, wordt door experts al snel afgedaan als wishfull thinking.

Hoewel de minister heeft aangegeven dat hindervermindering centraal moet staan in het luchtvaartbeleid betekent dat met deze concept luchtvaartnota de hinder in de vorm van geluidsoverlast of fijnstof niet snel zal afnemen. Zelf als de hinder niet toe zal nemen is de kans groot dat de hinder in Teylingen wel flink gaat toenemen. Het kabinet onderzoekt nog steeds de mogelijkheid van een twee, parallelle Kaagbaan. Deze baan kan verlichting geven aan andere regio’s maar voor onze regio zal worden geconfronteerd met meer overlast van geluid en fijnstof.

Als Teylingen staan we hierin niet alleen. Zo waarschuwde Marina van der Velde-Menting, burgemeester van Kaag en Braassem, dat ’veel van de bedachte maatregelen leiden tot een verschuiving van vliegtuigbewegingen naar de Kaagbaan’. ,,Door dat waterbedeffect ontstaat extra hinder voor de vele bewoners in de Leidse regio, Duin- en Bollenstreek en Kaag en Braassem. Dit geeft zoveel vliegbewegingen dat er bijna geen rustmomenten meer zijn. Dit levert extra hinder en gezondheidseffecten op voor onze bewoners.” En ook in Oegstgeest laten ze van zich horen.

Naast het niet verder groeien en tegen de uitbreiding van het banenstelsel met een parallelle Kaagbanen willen we ook graag een halt toe roepen aan de nachtvluchten. In de concept luchtvaartnota wordt aangegeven dat het aantal nachtvluchten moet worden beperkt. Waarom kan bij veel grote Europesche luchthaven wel een verbod op nachtvluchten gelden en bij Schiphol niet. Nachtvluchten zijn voor veel mensen een bron van ergernis. Je hebt slechts 1 vliegtuig nodig in de nacht om je wakker te maken.

In een motie hebben we het college opgeroepen zich uit te spreken:

tegen de voorgenomen groei van het aantal vluchten; voor een nachtsluiting; tegen de aanleg van een extra parallelle Kaagbaan.

Met uitzondering van de VVD, gaan alle partijen in Teylingen hierin mee. Het college zal een zienswijze op deze concept luchtvaartnota indienen met de genoemde punten.

 

Het bericht Stop de verder groei van Schiphol verscheen eerst op PvdA Teylingen.

Amhaouch: luchtvaartnota biedt oplossingen uit het midden

CDA CDA Zuid-Holland 15-05-2020 14:13

Het kabinet heeft de luchtvaartnota 2020-2050 gepresenteerd. In dit document geeft het kabinet de richting aan voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland in de periode 2020 tot 2050. CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch vindt het verstandig dat in de luchtvaartnota wordt gekozen voor oplossingen uit het midden, waarbij een goede balans wordt gecreëerd tussen concurrentie en duurzaamheid, met meer oog voor de omgeving. Hij is blij dat in de luchtvaartnota handvatten worden geboden om het vertrouwen in de luchtvaartsector, ook door de omgeving, te herstellen. Bijvoorbeeld doordat er naast oog voor economische waarde en werkgelegenheid ook controle in het beleid wordt ingebouwd op het gebied van groei, kwaliteit en hinderbeperking én er stevige ambitie wordt getoond als het gaat om duurzaamheid.ConcurrerendHet CDA is positief gestemd over het feit dat in de luchtvaartnota aandacht is voor de economische waarde en de werkgelegenheid die ontstaat door de luchtvaart. We zetten ons in voor meer samenwerking en betere positionering van de verschillende regionale vliegvelden van nationaal belang. Zij kunnen elkaars kracht beter benutten. In de nota wordt op uiteenlopende punten expliciet aandacht besteed aan de economische toegevoegde waarde van de hoogwaardige luchtvaartindustrie in Nederland. Op aandringen van het CDA komt er een innovatiestrategie.DuurzaamWe hechten eveneens veel waarde aan een duurzame luchtvaart. Het CDA vindt het belangrijk dat er op verstandige wijze, forse stappen worden gezet op het gebied van verduurzaming. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van bio en synthetische kerosine en zuinige vliegtuigen. Daarnaast is het belang van elektrisch taxiën en de elektrificatie van grondgebonden activiteiten rond luchthavens nadrukkelijk opgenomen. Tot slot juicht het CDA de potentie van elektrisch en hybride vliegen toe. Nederland heeft de ambitie om hierin leidend te zijn.Oog voor de omgevingHet is van groot belang dat de sector oog heeft voor de omgeving en de mensen achter de cijfers. Dat moet onder andere gebeuren door meer controle in het beleid aan te brengen als het gaat om groei, vermindering van het aantal nachtvluchten en minder hinder van uitstoot en vervuilende stoffen. Groei moet worden verdiend door negatieve effecten te verminderen en er zal meer sturing zijn op netwerkkwaliteit.

Steun komt met voorwaarden

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 06-05-2020 10:06

Door Eppo Bruins op 6 mei 2020 om 12:05

Vlak voor de coronacrisis debatteerde ik in de Tweede Kamer over de wet vliegbelasting. Ik noemde toen de invoering van de vliegtaks een kleine, maar belangrijke stap in de goede richting. Een besluit richting duurzaamheid. Schiphol is samen met haar belangrijkste luchtvaartmaatschappij KLM van economisch belang, maar het is belangrijk om grenzen te stellen aan deze tot nu toe ongebreideld groeiende en vervuilende sector. Vandaag spreek ik weer in de Kamer over luchtvaart. Maar nu, in een heel andere situatie, over een steunplan voor KLM.

Het vliegverkeer is bijna geheel weggevallen. Schiphol is een parkeerplaats geworden. Ook de blauwe vogels van de KLM staan grotendeels aan de grond. KLM, met als thuishaven een uniek vliegveld, heeft een belangrijk aandeel in het ontsluiten van ons land naar de rest van de wereld. Ik steun dan ook de stap die het kabinet wil zetten om leningen en garanties te verlenen aan KLM. Dat is in het belang van ons land.

Natuurlijk is het standpunt van de ChristenUnie over luchtvaart niet veranderd. We willen een luchtvaart die dienstbaar is aan de maatschappij en de economie. Daarbij is het ook belangrijk om oog te hebben voor de negatieve gevolgen van vliegen. Dan denk ik alleen al aan de geluidshinder en milieuvervuiling die vliegtuigen veroorzaken. Die vragen blijven we als ChristenUnie zeker stellen: Moeten we wel zo vaak vliegen? Moet het bestemmingennetwerk, zeker binnen Europa, niet onder de loep? Hoe kan de trein vaker een alternatief bieden?

Daarom vind ik het ook belangrijk dat de steun aan KLM met voorwaarden komt.

Dat begint met wederkerigheid: we willen werkgelegenheid behouden en vragen om offers waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. En bijvoorbeeld geen dividend voor de aandeelhouders. We vinden het belangrijk dat de steun helpt om na de crisis een financieel gezond bedrijf met een belangrijke functie te behouden.

Ook vinden we het belangrijk dat als er nu over steun wordt gesproken, men ook verder kijkt ná de crisis. Kan het aantal vliegbewegingen worden teruggebracht? Kunnen we het aantal korte vluchten beperken? De ChristenUnie vindt het belangrijk dat het kabinet ook op het gebied van geluidshinder en milieuvervuiling voorwaarden aan de steun kan stellen. KLM moet duurzame keuzes maken, zoals ook beloofd is in economisch betere tijden. Ook dat is in belang van ons land.

Schriftelijke vragen ingediend op 28 april 2020 door de PVDA fractie DFM, mbt. Uitbreiding Lelystad Airport.

PvdA PvdA De Fryske Marren 16-04-2020 07:58

Op 1 april 2015 is het Luchthavenbesluit Lelystad in werking getreden. Hiermee is het luchthavenbesluit onherroepelijk van kracht geworden. Op grond van artikel 8.56, lid 1 van de Wet luchtvaart (Wlv) kan een belanghebbende verzoeken om een vergoeding van de schade die redelijkerwijs niet of niet geheel ten laste van de benadeelde behoort te blijven en waarvan de vergoeding niet of niet voldoende op andere wijze is verzekerd. Bewoners, ook in onze gemeente lijden schade van het Luchthavenbesluit Lelystad.

 Op grond van artikel 8.56, lid 2 Wlv juncto artikel 8.31, lid 2 Wlv verjaart de aanspraak op een vergoeding van de schade door verloop van vijf jaar na het onherroepelijk worden van het luchthavenbesluit. Momenteel wordt een voorstel behandeld tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad. Hierdoor kan de schade die door het luchthavenbesluit wordt geleden nog niet definitief worden vastgesteld.

 Om te voorkomen dat de vordering op vergoeding van de schade verjaart, is het van belang om voor 1 april j.l  aangetekend een stuitingsbrief te sturen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Gelet op het feit dat wij als gemeente De Fryske Marren reeds eerder hebben gereageerd op de ontwikkeling van Lelystad Airport en haar bijkomende effecten, leven er bij de PvdA-fractie DFM de volgende vragen: 

1)   Is Uw college bereid namens de Gemeente DFM  voor 1 april as. een zogenoemde stuitingsbrief aangetekend te versturen aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat te Den Haag?

2)   Kunt U aangeven wat de laatste stand van zake is mbt. de realisering van de uitbreiding van Lelystad Airport en de daarbij annex zijnde laagvliegroutes alsmede het traject wat wij bestuurlijk de komende tijd als gemeente dienen “af te lopen?

Met vriendelijke groet,

 W. de Haan 

Fractievoorzitter PvdA DFM.

Het college van onze gemeente meende het niet nodig te vinden een sluitingsbrief te zenden naar de Minister van Infrastructuur en Waterstaat te Den Haag en de ontwikkelingen van Lelystad airport worden nauwlettend gevolgd.

Het bericht Schriftelijke vragen ingediend op 28 april 2020 door de PVDA fractie DFM, mbt. Uitbreiding Lelystad Airport. verscheen eerst op PvdA De Fryske Marren.

Talententraject GroenLinks Eindhoven | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks Eindhoven 21-02-2020 00:00

Goede politici en bestuurders zijn onmisbaar om politieke ideeën en idealen in de praktijk te brengen. GroenLinks is daarom altijd op zoek naar getalenteerde en ambitieuze mensen. Overweeg je om te solliciteren voor de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen? Of wil je je inzetten voor de partij, maar weet je nog niet precies waar en hoe? Dan is de leergang    "Zin in GroenLinks in Eindhoven" iets voor jou!

 

Tijdens de leergang leer je de lokale politiek en jouw partij beter kennen. Je krijgt meer zicht op wat je kwaliteiten zijn en op welke manier je deze zou kunnen inzetten binnen de partij. Het Talententraject bestaat uit drie bijeenkomsten, verspreid over drie maanden. Het programma wordt verzorgd door lokale GroenLinks politici en bestuurders.

 

Het voorlopige programma ziet er als volgt uit:

Dag 1, 25 maart: 'Kennismaken met GroenLinks en haar waarden' Tijd: 19:00-22:00 Locatie: fractiekamer GroenLinks Eindhoven (Stadhuisplein 1, 5611 EM Eindhoven)

Introductie (doel en programma) Kennismaken met elkaar & leerbehoeften De uitgangspunten van GroenLinks De structuur en werking van de partij

Dag 2, 7 april: 'GroenLinks in de gemeente' Tijd: 19:00-22:00 Locatie: fractiekamer GroenLinks Eindhoven (Stadhuisplein 1, 5611 EM Eindhoven)

​Gasten van de raad Waar gaat de gemeente over? Hoe werkt de gemeenteraad? Bijwonen van de gemeenteraad

Dag 3, 24 mei: ‘Vaardigheden, terug- en vooruitblik’ Tijd: 10:00-15:00 (o.v.b.) Locatie: n.n.b.

Keuze uit twee programma’s 1. Politieke vaardigheden Standpunt bepalen Debatteren Resultaten boeken 2. Organisatorische vaardigheden Bewegingsopbouw Campagne voeren Reflecteren op ambitie en competenties. Welke rol binnen de partij past bij jou? Wat zijn de vervolgmogelijkheden?

 

Aanmelden kan via onderstaande link.   We verwachten dat je alle dagen aanwezig bent, overmacht daargelaten natuurlijk.

Aanmelden Talentraject GroenLinks Eindhoven

GroenLinks wil een inclusieve en diverse beweging zijn. Wij verwelkomen mensen van verschillende leeftijden, met verschillende achtergronden, geboorteplaatsen, huidskleuren, geloofsovertuigingen ,genders, en seksuele voorkeuren. We zijn benieuwd naar jouw unieke perspectief, persoonlijke motivatie, kwaliteiten.

 

Stel je schadeclaim veilig | Dronten

GroenLinks GroenLinks Dronten 11-02-2020 00:00

GroenLinks roept inwoners van de gemeente Dronten op hun mogelijk toekomstige schadeclaim als gevolg van de Luchthaven Lelystad veilig te stellen. Daarvoor staat een uitstekende - door de gemeente Heerde opgestelde- voorbeeldbrief op onze website. 

Op 1 april 2015 is het luchthavenbesluit voor de Luchthaven Lelystad van kracht geworden. Daarmee werd het definitief mogelijk om een luchthaven in Lelystad te openen. Belanghebbenden kunnen tot 5 jaar na dat moment een schadeclaim indienen als ze schade hebben ondervonden. De situatie bij Lelystad Airport is bijzonder omdat er (gelukkig) nog altijd niet gevolgen wordt met groot handelsverkeer (vakantievluchten). Dus er is nog geen schade en het is nog niet te voorspellen of groot de eventuele schade zal zijn. Toch loopt de termijn om een schadeclaim te kunnen indienen op 31 maart 2020 af. 

Kom nu in actie 

Omdat voor inwoners van Biddinghuizen, Dronten-west en Swifterbant de kans meer dan reeël is dat er schade kan ontstaan, is het van het grootste belang nu in actie te komen! Mocht het zo blijken te zijn dat je woning in waarde daalt of er andere schade ontstaat als de luchthaven onverhoopt tóch open gaat. Dan kun je tegen die tijd toch nog een schdeclaim indienen, als je nu een zogenaamde stuitingsbrief stuurt. 

Stuiting 

Om te voorkomen dat de vordering op vergoeding van de schade verjaart moet je het ministerie nu een brief sturen waarin je jezelf beroept op artikel 3:317 van het Burgerlijk Wetboek, en de zin van artikel 12 Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2019. Daarmee heb je jouw recht om na de termijn van vijf jaar alsnog een schadeclaim in te dienen veiliggesteld. Als je dat niet doet en je hebt straks toch schade; dan heb je geen recht meer op schadevergoeding. 

Voorbeeldbrief 

De gemeente Heerde heeft voor haar inwoners een uitstekende en duidelijke voorbeeldbrief gemaakt. Als je daar jouw gegevens invult en deze aangetekend (!) per post naar het ministerie stuurt heb je jouw rechten goed gewaarborgd. 

De voorbeeldbrief is hieronder te downloaden. 

 

Meer nodig tegen armoede

PvdA PvdA Eindhoven 15-12-2019 20:16

Onze fractievoorzitter in de Gemeenteraad in Eindhoven, Hafid Bouteibi, en de woordvoerder onderwijs, Marjolein Senden, schreven deze week een opiniestuk in het Eindhovens Dagblad. De insteek van het stuk? Dat Eindhoven meer moet doen om mensen met schulden te helpen en aan een baan te helpen. Het volgende stuk verscheen op vrijdag 13 december 2019

Het bericht Meer nodig tegen armoede verscheen eerst op PvdA Eindhoven.

Lodewijk Asscher spreekt op PvdA Toekomstlab in Eindhoven

PvdA PvdA Haarlem 17-11-2019 20:51

In Eindhoven kwamen de leden van de PvdA bijeen in het Toekomstlab. De speech van Lodewijk Asscher:

Het bericht Lodewijk Asscher spreekt op PvdA Toekomstlab in Eindhoven verscheen eerst op PvdA Haarlem.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.