Nieuws van politieke partijen in Groningen inzichtelijk

10 documenten

Pilot met waterstoftrein van start

D66 D66 Groningen 31-10-2019 17:37

Eén van de belangrijkste speerpunten van D66 is het verduurzamen van het openbaar vervoer in de provincie. Dit heeft al een belangrijk resultaat opgeleverd: vanaf 1 januari heeft het busvervoer negentig procent minder co2-uitstoot, met elektrische bussen en bussen die op waterstof rijden voor de langere afstand. Nu wordt ook in het treinvervoer een belangrijke stap gezet met de waterstoftrein.

De regionale treinen in Noord Nederland rijden op diesel. Dat moet op termijn anders. Mogelijkheden zijn het overal aanleggen van elektrische bovenleiding, het elektrisch rijden met treinen met een grote batterij of het rijden met waterstoftreinen. De laatste mogelijkheid lijkt het meest praktisch en het meest kostenefficiënt. Dat gaan we dus verder uitzoeken.

In het eerste kwartaal van 2020 wordt door de provincie Groningen met de partners Arriva, Alstom, Prorail en Engie een pilot uitgevoerd met een trein die op waterstof rijdt. In de trein wordt waterstof omgezet naar elektriciteit waarmee de trein wordt aangedreven. De proef gaat – zonder passagiers – om het tanken van waterstof en het testen van het rijden met de trein op het tracé Groningen – Leeuwarden.

We zijn benieuwd naar de resultaten en hopen dat met de uitvoering van deze pilot het reguliere passagiersvervoer met duurzame treinen snel dichterbij komt.

GroenLinks wil duidelijkheid over oplevering spoortunnel Haren | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 05-04-2019 00:00

Bij NS station Haren wordt al geruime tijd gewerkt aan een tunnel onder het spoor. De oplevering lijkt forse vertraging op te lopen. GroenLinks wil de reden daarvan weten en vraagt om een nieuwe planning.

Het is een zeer oude wens om met de tunnel bi het station de fietsroute vanuit Oosterhaar en Onnen richting de stad Groningen eenvoudiger, veiliger en sneller te maken. Fietsers en voetgangers hoeven dan niet langer gebruik te maken van de spoorwegovergang. De tunnel gaat ook de toegang tot de perrons veiliger maken: de spoorwegovergang op het station gaat verdwijnen. Door het plaatsen van liften worden perrons gemakkelijker te bereiken voor mensen met een handicap.

In september 2018 is de plaatsing van enkele tunneldelen slechts gedeeltelijk geslaagd. Het toenmalige college van B&W van Haren heeft in reactie op vragen gesteld dat deze tegenvaller geen gevolgen zou hebben voor de opleverdatum. Die was gepand voor maart 2019.

Het is inmiddels duidelijk zichtbaar dat maart bij lange na niet gehaald wordt. GroenLinks raadslid en Harenaar Hans Sietsma: “Ik vraag me af wat de oorzaak is van de vertraging. Ook willen wij weten waarom de vertraging niet is gecommuniceerd met de omwonenden en de raad. De omgeving van het station is nu al bijna een jaar een grote bouwput. Het zou fijn zijn als iedereen weet dat het eind in zicht is.“

GroenLinks heeft hierover vragen gesteld aan het college van B&W.

Heb jij de petitie al ...

GroenLinks GroenLinks Groningen 03-04-2019 10:53

Heb jij de petitie al ondertekend?

we blijven ons inzetten voor een ...

ChristenUnie ChristenUnie Groningen 29-11-2018 07:58

we blijven ons inzetten voor een treinverbinding tussen Veendam en Stadskanaal

Ons flyerteam flyert ook 'savonds! ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Groningen 19-11-2018 06:30

Ons flyerteam flyert ook 'savonds! Bikkels zijn het!

Gemeente Winsum | Openbare ...

GroenLinks GroenLinks Groningen 14-09-2018 13:13

Mede dankzij de inzet en acties van ...

GroenLinks GroenLinks Groningen 05-04-2018 14:59

Mede dankzij de inzet en acties van de GroenLinks jongeren van DWARS Groningen kwam er een proef met een nachttrein. 🌜🚊 Het experiment is geslaagd en dus blijft de nachttrein in ieder geval de komende twee jaar rijden! 🎉

http://www.dvhn.nl/groningen/CU-pleit ...

ChristenUnie ChristenUnie Groningen 24-11-2017 15:51

http://www.dvhn.nl/groningen/CU-pleit-voor-snelle-aanleg-spoorlijn-Groningen-22691231.html

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.