Nieuws van politieke partijen in Haarlemmermeer inzichtelijk

9 documenten

Omgevingsvisie: visie op ambities

VVD VVD Haarlemmermeer 11-03-2020 02:00

De concept omgevingsvisie is in de raad besproken. De omgevingsvisie moet ervoor gaan zorgen dat er meer wordt samengewerkt, een cultuuromslag wordt bereikt, minder regels komen, flexibeler en eenvoudiger is. Dat begint bij een visie. Een visie op ambities.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/38626/omgevingsvisie-visie-op-ambities

“Eén van de verbeterdoelen van de Omgevingswet is om meer ruimte te bieden voor initiatieven van burgers, ondernemers en van de overheid zelf. Het helpt in de voorbereiding als de gemeente zich de vraag stelt in hoeverre zij gebruik wil maken van de ruimte die de Omgevingswet biedt: Hoeveel ruimte wil de gemeente de initiatiefnemer geven en wat willen ze zelf blijven bepalen? Deze ambities kunnen het beste bepaald worden in een gesprek met college, raad, ambtelijke organisatie en buitenwereld.” (VNG.nl)

 

De concept omgevingsvisie die is besproken heeft veel weg van reeds afgesproken beleid in een nieuwe kaft. Om te komen tot een visie hebben wij het college dan ook opgeroepen om de definitieve omgevingsvisie op te hangen aan de volgende ambities voor Haarlemmermeer.

 

Haarlemmermeer van de toekomst:

 

Is vrijheid:

§  Om je dromen te realiseren

§  Van bewegen per fiets, auto of OV

§  Om volwaardig mee te doen

 

Is een toplocatie:

§  Om te ondernemen

§  Om te wonen en te werken

§  Voor (internationale) verbindingen

 

Heeft kernen:

§  Met een eigen karakter

§  Met stedelijke en dorps kenmerken

§  Met unieke kwaliteiten

 

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:904411011; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1002659070 68354053 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1 {mso-list-id:1435516977; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1657752112 68354053 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l1:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l1:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l1:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l1:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l1:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l1:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l2 {mso-list-id:1736392343; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-377063598 68354053 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l2:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l2:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l2:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l2:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l2:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l2:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l2:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l2:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l2:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} -->

“Kortom maak het aantrekkelijk; laat zien dat we in de gaafste gemeente van Nederland wonen!” Aldus fractievoorzitter Beryl van Straten verwijzend naar de afscheidswoorden van raadslid en oud-wethouder Adam Elzakalai.

Dag Adam Elzakalai..welkom Henk Werner in de "meest gave gemeente van Nederland!"

VVD VVD Haarlemmermeer 02-02-2020 06:53

Donderdag 30 januari namen oud-wethouder en gemeenteraadslid Adam Elzakalai afscheid en verwelkomen we Henk Werner.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/38173/dag-adam-elzakalai-welkom-henk-werner-in-de-meest-gave-gemeente-van-nederland

Adam nodigt ons uit "om te zorgen dat Haarlemmermeer de meest gave gemeente van Nederland blijft!" Daar gaan we natuurlijk ons uiterste beste voor doen! Zie bijgaande link de beelden van de afscheidsspeach van Adam Elzakalai. Klik hier

Direct daarna hebben we Henk Werner kunnen verwelkomen. Henk was al eerder raadslid voor de VVD in de oude gemeente Haarlemmerliede Spaarnwoude. Een mooie aanvulling voor ons team!

Vertrek raadslid Adam Elzakalai

VVD VVD Haarlemmermeer 22-01-2020 08:53

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/38042/vertrek-raadslid-adam-elzakalai

© Adam Elzakalai

Adam Elzakalai heeft aangegeven dat hij zijn raadslidmaatschap opzegt. Na een decennium waarin Adam zowel raadslid als wethouder is geweest, komt voor hem nu een tijd om het gemeentebestuur van Haarlemmermeer te verlaten. Wij danken Adam voor de vele jaren waarin hij zich heeft ingezet voor onze inwoners en ondernemers. Adam heeft daarbij altijd de liberale waarden als uitgangspunt genomen. “Wij gaan een betrokken en ervaren collega moeten missen” aldus fractievoorzitter Beryl van Straten. Henk Werner uit Spaarndam is de eerstvolgende op de kandidatenlijst van de VVD en zal benaderd worden. Daarop volgend staat Henriët van den Bergh op de kandidatenlijst en zij is inmiddels al werkzaam als fractie assistent en daarmee is de kwaliteit van de VVD fractie wederom gegarandeerd.”

Mooie ledenvergadering achter de rug!

VVD VVD Haarlemmermeer 24-05-2019 07:37

Gisteravond vond onze ledenvergadering plaats, waarin wij Hans Pluckel als lid van verdienste hebben benoemd!

Ook hebben wij Adam Elzakalai in het zonnetje gezet voor de jarenlange inzet als wethouder van de prachtige Gemeente Haarlemmermeer. Naast de gebruikelijke agendapunten hadden wij Liesje Schreinemacher (VVD kandidaat nr. 5 Europees Parlement) en Sven Koopmans te gast. Een mooie avond die werd afgesloten met een drankje en bitterbal.

Schiphol was tijdens de ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Haarlemmermeer 11-04-2019 19:45

Schiphol was tijdens de verkiezingscampagne nog een van de belangrijkste thema's. Maar nu we de kans krijgen om als belanghebbende (want de grootste luchthaven binnen de gemeentegrenzen) mee te praten over een langetermijnvisie denkt het huidige college daar heel anders over. Zo bleek vorige week. 👉 Lees het verslag vandaag in HCnieuws (foto). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan een nieuwe visie op de luchtvaart. Die komt in de luchtvaartnota 2020 – 2050. En vraagt aan ieder die dat wil mee te denken. Haarlemmermeer als belangrijke stakeholder zou uitgebreid het gesprek moeten aangaan dunkt ons. Niet alleen binnen de coalitie maar met alle belanghebbende partijen. Wij constateerden al eerder het gebrek aan een langtermijnvisie van het huidige college van VVD, HAP, CDA en PvdA. Of is hier iets anders aan de hand? (of lag de verantwoordlijke wethouder gewoon te slapen zoals voormalig VVD-wethouder Adam Elzakalai vorig jaar https://hcnieuws.nl/lokaal/gemeente-niet-bij-overleg-kamercommissie-over-schiphol-430533)

VVD Haarlemmermeer trots op kandidatenlijst

VVD VVD Haarlemmermeer 28-06-2018 08:06

Het lokaal netwerk VVD Haarlemmermeer heeft afgelopen maandag de kandidatenlijst met in totaal 38 kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen vastgesteld.

De lijst is een mooie combinatie van lokale gezichten uit verschillende kernen binnen de gemeente. Wij hebben alle vertrouwen in deze kandidaten en gaan vol enthousiasme en optimisme de campagnetijd in. Wil je verder ook weten hoe Jurgen Nobel over de lijst denkt? KIik dan op onderstaande link: VVD trots op kandidatenlijst met lokale gezichten

De volledige lijst is als volgt samengesteld:

1 Nobel  Jurgen Hoofddorp 2 van Straten- van Diepenbeek Beryl Vijfhuizen 3 Kliphuis  Katrijn Badhoevedorp 4 Achterbergh  Mark Halfweg 5 Elzakalai  Adam Hoofddorp 6 de Baat  Pieter-Jan Hoofddorp 7 Boscher  Erik Badhoevedorp 8 van 't Hull-Bettink Trudie Nieuw-Vennep 9 Werner  Henk Spaarndam 10 van den Berg  Henriët Nieuw Vennep 11 Looij Daan Hoofddorp 12 Kohli  Nupur Badhoevedorp 13 Mees  Mark Nieuw Vennep 14 de Kruif Frans Hoofddorp 15 Cicek  Cihan Hoofddorp 16 Houben  Catascha Hoofddorp 17 Ramhit  Harish Hoofddorp 18 de Liefde  Saskia Hoofddorp 19 Koster  Rob  Hoofddorp 20 Ramhit- Opdam  Marieke Hoofddorp 21 von Koczian  Ellen Hoofddorp 22 Graal  Bob Halfweg 23 Cijntje-Daal  Myrugia Hoofddorp 24 Mikkers  Henk Spaarndam 25 van den Boogaard  Renate Hoofddorp 26 Hoeke  Theo Hoofddorp 27 Breed-Vlaar  Nel Haarlemmerliede 28 Kerkhof  Jeroen Hoofddorp 29 Westerveld  Sabina Badhoevedorp 30 Rozenberg  Frits Rijsenhout 31 Zwart  Derryn Nieuw Vennep 32 Warmerdam  Robbie Hoofddorp 33 Witteman  Jos Halfweg 34 Klein Nagelvoort  Erik Hoofddorp 35 Franse Maarten Lisserbroek 36 van der Veldt Lars Hoofddorp 37 Kok  Paul Badhoevedorp 38 Reneman  Derk Nieuw Vennep

Vanavond in De Monitor om 21:25 ...

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 20-02-2018 06:43

Vanavond in De Monitor om 21:25 wethouder Adam Elzakalai die moeite heeft uit te leggen wat de consequenties zijn van het kettingbeding. #schiphol

Schiphol –To grow or not to grow? | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 30-11-2017 00:00

Feuilleton – Deel 1: Schiphol en onze economie

Schiphol stelt dat groei van de luchthaven goed is voor de Nederlandse economie. Dat zal in het verleden zo geweest zijn, maar geldt dat in onze huidige maatschappij nog steeds? Is het nodig dat Schiphol blijft groeien voor een groeiende economie van Nederland?

De afgelopen maanden stond Luchthaven Schiphol weer een aantal malen in de kranten en ook Airport Lelystad heeft volop de aandacht. Lelystad krijgt een grotere luchthaven en Schiphol zegt dat het mogelijk is te blijven groeien tot wel 600.000 vliegbewegingen per jaar. Het meest recente bericht gaat over het kettingbeding dat een koper moet ondertekenen wanneer hij na 1 januari 2018 een nieuwbouwwoning koopt in de regio van Schiphol. Hierin staat dat de koper op de hoogte is van de geluidsoverlast en hier niet over zal klagen.

Al deze recente ontwikkeling roepen veel vragen op. Is het mogelijk om in de huidige omstandigheden te groeien in aantal vliegbewegingen? Wat betekent het voor Haarlemmermeer wanneer de groei doorgaat? Welk effect zal dat hebben op de leefbaarheid van onze inwoners? En waarom hebben we onze eigen wethouder nog niet gehoord over het voornemen van Schiphol om verder te groeien en de gevolgen hiervan voor de inwoners van Haarlemmermeer?

In dit feuilleton laten we Schiphol de revue passeren en halen we telkens een ander onderwerp aan dat verband houdt met onze nationale luchthaven, zoals geluidsoverlast en gezondheid, veiligheid, economie, de macht van Schiphol en de lokale en landelijke politiek.

Afspraken Aldersakkoord 2008

In het Aldersakkoord van 2008 is afgesproken dat Schiphol zich zou richten op de hub- en mainportfunctie om Schiphol te laten groeien als internationaal kernknooppunt. Vakantievluchten zouden zoveel mogelijk naar regionale luchthavens verplaatst worden.

Selectiviteitsbeleid

In het Aldersakkoord beloofde Schiphol een ‘selectiviteitsbeleid’ uit te voeren. Met andere woorden: de luchthaven zou haar best doen om vluchten naar en van belangrijke netwerkbestemmingen voorrang te verlenen boven budgetmaatschappijen en vakantievluchten.

Critici zeggen dat Schiphol verslaafd is aan groei. Schiphol zou bewust de prijzen laag hebben gehouden, waardoor Schiphol aantrekkelijker is geworden voor prijsvechters. De groei van Schiphol in de afgelopen jaren is dan ook voor een groot deel te wijten aan het groeiende aandeel budgetmaatschappijen. Hierdoor blijven er minder slots over voor bijvoorbeeld vrachtverkeer. Volgens Schiphol heeft het bedrijf zelf weinig invloed op de verdeling van de slots. Maar dezelfde critici beweren dat er weldegelijk mogelijkheden zijn om het voor prijsvechters minder aantrekkelijk te maken. Dit alles verklaart mogelijk het verschil in het aandeel budgetmaatschappijen op Schiphol van 21 procent van de directe vluchten ten opzichte van het aandeel in Londen van 2 procent en in Frankfurt van 4 procent.

BV Nederland

Schiphol is een belangrijke mainport en heeft daardoor een grote invloed op Nederland, zowel economisch als op de ruimtelijke inrichting. Een goede bereikbaarheid is voor veel bedrijven een afweging bij de keuze voor een vestigingslocatie.  Schiphol speelt daardoor een belangrijke rol in het bedrijfsleven en in het vrachtvervoer.

Er is veel geïnvesteerd om een goede marktpositie te creëren voor Schiphol, ook door het Rijk. Dit vanuit de gedachte dat Schiphol samen met de Rotterdamse haven de motor van de Nederlandse economie vormt. De Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) heeft in 2016 geconcludeerd dat de positie van Schiphol, en ook de haven van Rotterdam, niet langer die van motor is. Wel levert Schiphol een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie en werkgelegenheid, maar verdere groei van Schiphol levert weinig extra op. [1]

Budgetmaatschappijen dragen niet veel bij aan BV Nederland, behalve wanneer een toerist met een groot budget naar ons land wordt gevlogen. De meeste toeristen hebben niet zo’n groot budget en spenderen dus weinig in ons land. Daarbij hinderen vluchten van deze budgetmaatschappijen de hub-functie van Schiphol.

Economische gevolgen van het huidige beleid

De focus van Schiphol lijkt de afgelopen jaren anders te zijn geweest dan afgesproken in het Aldersakkoord, met alle gevolgen van dien. Het maximaal aantal vliegbewegingen van 500.000 wordt binnenkort bereikt, veel eerder dan afgesproken. Het antwoord op al deze ontwikkelingen is volgens Schiphol verdere groei van het aantal vliegbewegingen, en ligt blijkbaar niet in een andere manier van bedrijfsvoering waardoor een gezond bedrijf in stand blijft in een leefbare omgeving.

Gezien al het voorgaande kan eraan getwijfeld worden of verdere groei van Schiphol meer oplevert voor de Nederlandse economie. Het is druk op Schiphol, zowel in het luchtruim als op de grond. Wanneer dit zo doorzet, wordt het voor bedrijven minder aantrekkelijk om zich rond Schiphol te vestigen. Ook omdat de omliggende infrastructuur niet meer toereikend zal zijn om alle verkeersstromen vlot te laten verlopen. Volgens het rapport van de RLI levert meer investeren in deze infrastructuur geen economische groei op voor Nederland.

Veel Nederlandse bedrijven zijn afhankelijk van uit- en invoer via Schiphol. Wanneer er meer slots aan budgetmaatschappijen worden toegekend, zijn er minder slots beschikbaar voor andere vluchten zoals vrachtvervoer. En deze laatste zijn van grotere economische waarde dan de budgetvluchten. Onze wethouder Adam Elzakalai hebben we nog niet gehoord over het voornemen van Schiphol om verder te groeien en de gevolgen voor de inwoners van Haarlemmermeer, maar hij maakt zich wel terecht zorgen over de economische gevolgen, nu luchtvaartmaatschappijen met hun vrachtvluchten moet uitwijken naar het buitenland. Helaas lijkt dit laatste wel het gevolg te zijn van het beleid dat Schiphol zelf heeft uitgevoerd tegen de gemaakte afspraken uit het Aldersakkoord in.

To Grow or not to Grow?

Als groei van toename van het aantal vliegbewegingen geen economische groei oplevert, is de vraag wat dan de noodzaak is voor Schiphol om te groeien. Stabiliteit en balans lijkt GroenLinks een beter uitgangspunt. Stabiliteit in het aantal vluchten gericht op economische stabiliteit en werkgelegenheid, met focus op verbinding met de metropoolregio en achterliggende regio’s, waarbij deze regio’s beter worden benut. En dat in balans met de leefomgeving. Want uiteindelijk gaat het ook om de mensen die in de omgeving van Schiphol wonen en in onze gemeente Haarlemmermeer.

Lees hier deel 2 van het feuilleton.

 

[1] Mainports Voorbij, juli 2016, Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur

Blog Algemene Beschouwingen 2017

VVD VVD Haarlemmermeer 12-07-2017 05:42

Financiën

De VVD ziet een lokale overheid die ‘lean’ en ‘mean’ is. Daarbij hoort een ambtenarenapparaat van bescheiden omvang die goed op de belastingcenten passen. Minder regels, minder overheid en minder bureaucratie is wat ons betreft het uitgangspunt. De voorjaarnota 2017 is rooskleurig. Er is sprake van een positief meerjarenbeeld. Daarnaast wordt de algemene dekkingsreserve bijgevuld. Het huishoudboekje lijkt daarmee goed op orde. Punt van zorg blijft voor de VVD de langlopende schuldpositie van de gemeente. Bij toekomstige investeringen zullen wij de schuldpositie als zwaarwegende factor meenemen.

Tijdens de algemene beschouwingen wordt vooruitgekeken. Voor onze gemeente is groei een thema dat in de nabije toekomst centraal staat. Op 1 januari krijgt onze gemeente er namelijk in één keer 5000 nieuwe inwoners bij. De provincie heeft onlangs goedkeuring gegeven voor de fusie tussen onze gemeente en buurgemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude. In 2019 wordt de nieuwe gemeente daarmee een feit. Onze fractie hamert erop dat het college daarom ook zorgvuldig kijkt naar het huishoudboekje van onze buurgemeente.

Duurzaamheid & Wonen

Voor de VVD is duurzaamheid een belangrijk thema. De opwarming van de aarde en de klimaatafspraken die voortkomen uit het klimaatakkoord van Parijs moeten vertaald worden naar lokaal niveau. Volgens de VVD kan dit het beste gedaan worden door focus aan te brengen in ons duurzaamheidsbeleid. Op dit moment is er sprake van een groene grabbelton aan ideeën. Wij vinden deze grabbelton onwenselijk en pleiten daarom voor focus.

Wat de VVD betreft zou de focus van onze gemeente op het gebied van duurzaamheid moeten liggen op CO2-reductie, transitie naar nieuwe energievormen en de circulaire economie. Bij al deze ontwikkelingen speelt de markt een grote rol. Dat betekent dat je als overheid geen verplichtingen op moet leggen aan ondernemers. Om die reden heeft de VVD tijdens de algemene beschouwingen tegen een motie gestemd waarin circulair bouwen verplicht wordt gesteld. Het opleggen van meer regels zorgt er niet voor dat marktpartijen circulair gaan bouwen. Het brengt juist een negatief effect met zich mee, omdat marktpartijen kunnen besluiten hun woningen elders te bouwen. Voor de VVD is het simpel er moeten meer woningen gebouwd worden. Meer overheidsbemoeienis en het opleggen van extra regels staan deze ontwikkeling in de weg.

Economie

Het gaat onze gemeente economisch voor de wind. Het college steekt veel energie, tijd en geld in de bereikbaarheid van onze gemeente. Dit legt ons geen windeieren, want de Haarlemmermeer is wederom uitgeroepen tot de sterkste economische regio van het land. De VVD complimenteert wethouder Elzakalai met dit succes, maar vraagt tegelijkertijd aandacht voor nieuwe ontwikkelingen. Het college zou creatiever om mogen gaan met bijvoorbeeld haar retailbeleid. Laat ondernemers doen waar ze goed in zijn, ondernemen! Schrijf een ondernemer niet onnodig regels voor en ga actief aan de slag met eerdere voorstellen van de VVD om bepaalde gebieden aan te wijzen als regelvrije zone. De ontwikkeling van oude industrieterreinen, zoals in Hoofddorp-Noord komt direct op gang zodra ondernemers meer vrijheid krijgen. Een andere positieve ontwikkeling is het aantal hotels dat zich in onze gemeente vestigt.

Deze ontwikkeling zorgt voor extra inkomsten van 5 miljoen euro per jaar. Wij vinden het logisch dat deze inkomsten gekoppeld worden aan toerismebeleid. Wij maken ons daarom hard voor een koppeling tussen toerismebelasting en citymarketing. Meer inkomsten in de toeristenbelasting betekent dat er extra budget moet vrijkomen om onze gemeente op de kaart te zetten. Een manier om onze gemeente op de kaart te zetten is door grootschalige evenementen naar onze gemeente te lokken. De VVD maakt zich zorgen dat door de snelle ontwikkelingen in Hoofddorp centrum bepaalde evenementen zoals Meerlive en Meerjazz niet langer kunnen plaatsvinden in het centrum. De VVD wil daarom van het college weten hoe zij grootschalige evenementen in de nabije toekomst wil huisvesten in het centrum.

Dienstverlening

Wat de VVD betreft staan onze inwoners centraal. Het college moet daarom eerlijk zijn over participatie. Dit betekent dat het college actiever moet zijn met het managen van de verwachtingen die zij scheppen met participatie. Het college zet volgens de VVD sterk in op participatie, maar weet dit niet altijd even goed over het voetlicht te brengen bij de inwoners van onze gemeente. Dat het college actief participeert kan op goedkeuring rekenen van onze fractie. Een overheid die actief participeert valt of staat bij haar digitale bereikbaarheid. Voor de VVD is daarom onaanvaardbaar dat de website van onze gemeente door een DDoS aanval voor een langere periode niet bereikbaar was.

Na jaren van gesteggel blijft de ICT en daarmee ook de onlinedienstverlening een zorgenkindje. Wij vinden dat de gemeente ten alle tijden digitaal bereikbaar moet zijn. Volgens onze fractie is het een ouderwetse gedachte om de ICT zelf te doen. Grote bedrijven als bol.com besteden hun ICT al veel langer uit aan professionals. De overheid moet klein en krachtig zijn. De gemeente moet zich daarom richten op haar kerntaken zoals veiligheid.

Sociaal domein

De landing van het sociaal domein is nagenoeg afgerond. Reden voor de VVD om vooruit te kijken. Wij zijn erg tevreden over hoe het college de zorgtaken op zich heeft genomen, maar blijft pleiten voor beleid waarbij de inwoners centraal staan. De VVD maakt zich onder andere zorgen over de lange wachtlijsten in de jeugdhulp. We vragen ons hardop af of we wel alle mensen bereiken met de regelingen die vanuit de gemeente zijn opgesteld. Als het gemeentebeleid is gemaakt om vanuit een sociaal rechtvaardigheidsbeginsel mensen te helpen dan moet die hulp ook echt aan komen bij de mensen die de hulp nodig hebben. De VVD heeft het idee dat er nog veel grijs gebied is in de manier waarop wij onze zorg aanbieden en heeft daarom schriftelijke vragen gesteld over de jeugdhulp.

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.