Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

18 documenten

Afscheid nemend raadslid Annelies Boerman: ‘Controlerende functie raad staat behoorlijk onder druk’

PvdA PvdA CDA Olst-Wijhe 09-03-2018 16:46

‘Het wordt steeds moeilijker voor de raadsleden om de gemeentebegroting te controleren. Vooral door de decentralisaties binnen het sociale domein is het allemaal erg complex geworden”. En als Annelies Boerman zegt dat iets complex is op financieel terrein, dán is het ook complex. Samen met CDA raadslid Ben Habers geldt Boerman als het financieel geweten van Olst-Wijhese gemeenteraad. Boerman wist de afgelopen 12 jaren regelmatig de vinger op gevoelige plekken in de financiële stukken van de gemeente te leggen. “Maar dat wordt steeds lastiger. Je moet van goeden huize komen om bijvoorbeeld de financiering van de jeugdzorg te kunnen doorgronden. De controlerende functie van de gemeenteraad staat behoorlijk onder druk”.

Normaal gesproken komt er begin april 2018 een einde aan het raadslidmaatschap van Annelies Boerman. “Ik sta op plaats 11. Een bewuste keuze. Na drie intensieve raadsperiodes is het goed om het stokje door te geven”. Dat doet ze met een gerust hart. “Ik had er best zorgen over maar wij hebben met Martijn Jumelet een uitstekende lijsttrekker én we hebben een goed gevulde kandidatenlijst”. Bang voor een zwart gat is ze beslist niet. “Ik ben inmiddels penningmeester van de coöperatie ‘Goed veur mekare’ en ook betrokken bij Olst in Transitie. Er blijft genoeg te doen”.

Groen raadslid

Boerman geldt in Olst-Wijhe ook als een ‘groen’ raadslid. Recent nog deed zij het voorstel om de opbrengst van de verkoop van de Vitens aandelen in een duurzaamheidsfonds te storten. “Uit dit fonds kunnen dan goedkope leningen worden verstrekt om woningen beter te isoleren”.  Aanvankelijk kreeg Boerman weinig respons op haar idee maar inmiddels heeft ook Gemeentebelangen Olst-Wijhe zich achter dit initiatief geschaard. “Goede zaak, je moet het met elkaar doen. Bovendien hebben wij in het verleden ook een deel van Essent gelden ingezet voor duurzaamheid, die lijn zetten wij wat mij betreft gewoon door”. Boerman wijst ook op de Aardehuizen in Olst. “Voor de komst daar van heeft het toenmalige CDA/PvdA college echt de nek uitgestoken. Nu komen mensen van heinde en ver naar de Aardehuizen kijken. De bewoners hebben een geweldige klus geklaard en ik ben er trots op dat wij hen als gemeente dat vertrouwen ook hebben gegeven”.

Annelies Boerman maakt vanaf 2006 deel uit van de gemeenteraad van Olst-Wijhe. Annelies (56) woont in Olst. Naast het gemeenteraadswerk werkt Annelies als sterktetechnisch ontwerper van grote koelventilatoren. Annelies prijkt op plaats 11 van de kandidatenlijst van de PvdA Olst-Wijhe.

Het bericht Afscheid nemend raadslid Annelies Boerman: ‘Controlerende functie raad staat behoorlijk onder druk’ verscheen eerst op PvdA Olst-Wijhe.

Bijdragen PvdA fractie voor de raadsvergadering dd. 19.02.2018

PvdA PvdA Olst-Wijhe 20-02-2018 16:43

Hieronder de bijdragen van de PvdA fractie tijdens de raadsvergadering van 19-02-2018

vragenronde raadsleden

[Annelies Boerman]

Besturen is niet alleen vooruitkijken, plannen maken en beloftes doen. Besturen is ook verantwoording afleggen. Uitleggen wat je hebt gedaan, en vooral ook waarom, helpt burgers om vertrouwen te krijgen in de politiek.

De PvdA is voor zover wij kunnen nagaan de enige politieke partij in Olst-Wijhe die een verantwoording heeft gepubliceerd over de raadsperiode 2014-2018. In die verantwoording geeft de fractie per beleidsveld aan welke doelen wél maar ook welke er niet zijn gehaald.

Die morele plicht tot verantwoording geldt naar onze mening nog sterker voor de coalitie die deze raadsperiode ‘aan de knoppen’ heeft gezeten.

In mei 2014 is uw college van start gegaan op basis van een coalitieprogramma waarin uw plannen en ambities voor de komende vier jaar waren opgeschreven. We zijn nu vier jaar verder. Vanavond vindt de op één na laatste reguliere raadsvergadering van deze periode plaats, en wij hebben nog geen verantwoording gezien. De PvdA fractie zou het passend vinden als uw college naar de inwoners van Olst-Wijhe verantwoording zou afleggen over de resultaten van de afgelopen vier jaar in relatie tot de plannen uit het coalitieprogramma. Kunnen we nog minstens een week of twee vóór de verkiezingen uw verantwoording tegemoet zien?

[René Leber]

Vraag woningen tot 180.000 nav kranteartikel over aantrekken woningbouw in OW.

 

Ingekomen stukken

[René Leber]

IGS4 vaststelling afwegingskader woningbouw In dit stuk zijn ruimtelijke verbetering en woningbehoefte zg knock-out criteria. – zou energieprestatie cq duurzaamheid niet ook een KO criterium moeten zijn?

[Martijn Jumelet]

IGS 5 Reactie brief problemen jeugdbescherming De fractie van de PvdA Olst-Wijhe heeft twee korte vragen over de brief. Deze vragen hebben meer betrekking op het proces en niet zozeer op de inhoud.

De brief c.q. mail is gericht aan alle gemeenten in Overijssel. Vindt er alvorens er beantwoording plaats vindt coördinatie plaats tussen de regio gemeenten of krijgt dhr. 24 verschillende brieven. Laat staan 24 verschillende antwoorden?

 

We lezen in de brief onvrede over de organisatie. Wordt dhr. alleen schriftelijk beantwoord of vind er ook een persoonlijk gesprek plaats om de situatie mondeling toe te lichten?

 

Optimalisatie oud papier inzameling

[Annelies Boerman]

Na een jaren durende discussie ligt nu het voorstel optimalisatie oud papierinzameling door de Gezamenlijke papierinzamelaars Olst-Wijhe op tafel.

Allereerst wil de PvdA de drie initiatiefnemers bedanken voor hun inzet om tot dit voorstel te komen. Een mooi voorbeeld van burgerparticipatie en verenigingen die de handen inéén slaan. Het is de initiatiefnemers gelukt een werkwijze te bedenken waarmee de inkomsten vanuit het oud papier voor de gemeenschap, de verenigingen, behouden blijven en die opbrengst niet opgaat aan vrachtauto’s en logistieke kosten zoals in het eerdere plan van de wethouder. En dat is mooi want de verenigingen dat zíjn de inwoners van Olst-Wijhe. Onze kinderen, onze ouders, wijzelf, nagenoeg iedereen is wel op een of andere manier verbonden met een vereniging of school en dat maakt de leefbaarheid in onze dorpen sterk.

In feite hebben de initiatiefnemers hun ‘right to challenge’ gegrepen om een beter plan op tafel te leggen dan de denkrichting die al een paar jaar op het gemeentehuis pruttelde. Voor de PvdA het bewijs dat er in de samenleving veel oplossingsgericht vermogen schuilt, en dat wethouder de afgelopen jaren een kans heeft laten liggen om niet veel eerder met de inzamelaars in overleg te treden. Met dit plan is voor iedere kern én voor het buitengebied een adequate oplossing gevonden voor de papierinzameling.

Wij hebben een drietal vragen aan de wethouder die betrekking hebben op het veiligheidsprotocol:

U geeft aan, dat door het GIOW een veiligheidsprotocol opgesteld word, dat ondertekend moet worden door alle inzamelaars. Hierdoor is de vereniging zelf verantwoordelijk voor het inzamelen van papier met karretjes.

Welke risico’s worden (door de gemeente) met dit veiligheidsprotocol uitgesloten. Is met dit veiligheidsprotocol de persoon of de vereniging verantwoordelijk en moeten zij dit dan weer afzonderlijk verzekeren/afdekken. Wie ziet toe op de naleving van het veiligheidsprotocol?

 

Transformatie sociaal domein

[Martijn Jumelet]

Vanaf 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet, de gewijzigde Wmo en de participatiewet. Zoals u allen weten, is het idee achter de decentralisatie dat deze taken beter en efficiënter uitgevoerd kunnen worden op gemeentelijk niveau, dichtbij de inwoners. En dat laatste voorzitter is een compliment waard aan het college. De PvdA Olst Wijhe vindt het goed, dat “het veld” uitgebreid erbij betrokken is tijdens de inventarisatiefase.

Voorzitter, het college vraagt ons om in te stemmen met de maatschappelijke ambitie “de inclusieve samenleving”. Een inclusieve samenleving is een samenleving waar iedereen tot zijn recht kan komen. Het maakt niet uit welke culturele achtergrond, gender, leeftijd, talenten of beperkingen iemand heeft. Iedereen neemt op een gelijkwaardige manier deel aan de maatschappij. Mensen worden aangesproken op hun mogelijkheden, niet op hun beperkingen. Voorzitter, hier kun je haast niet op tegen zijn! Echter vragen wij ons wel af, dat als dit de kaders zijn die we vaststellen hoe we als raad onze controlerende taak moeten uitvoeren op dit punt. Want een “inclusieve samenleving” is niet echt SMART. Hoe lastig dat ook is.

 

Voorzitter, we zien heel veel actiepunten met veel dwarsverbanden. Veel dwarsverbanden is natuurlijk ook de essentie van het transformatieproces. Onze vraag is: Is het reëel dat de organisatie al deze onderwerpen op een goede manier kan aanpakken binnen de gestelde tijd? Het is goed dat er een tijdsplanning ligt, maar uiteindelijk hechten we meer aan een voldragen resultaat dan aan haastwerk om op de gestelde einddatum klaar te zijn.

 

De PvdA Olst-Wijhe was verheugd om te lezen, dat het college naar aanleiding van een advies van de adviesraad besloten heeft het onderwerp mobility mentoring te gaan onderzoeken. Onderzoek wijst uit, dat de gevolgen van armoede bij mensen die in armoede leven en schaarste ervaren, van dag tot dag leven, onverstandige beslissingen nemen en lijden aan tunnelvisie. Het gevolg  is dat zij vaak niet goed meer in staat zijn om doelgericht en probleemoplossend te handelen. Het gevoel van schaarste verklaart waarom het vaak niet lukt om armoede en schulden te overwinnen. We hopen dan ook, dat dit onderzoek snel tot actie leidt en niet alleen bij onderzoek blijft.

 

Het budget van €60.000 voor drie specifieke projecten kan niet gedekt worden uit de reguliere begroting en dienen ten laste te komen van “de reserve sociaal domein”. Dit zijn alledrie belangrijke onderwerpen,voor twee ervan is door de raad specifiek aandacht gevraagd. De PvdA is dan ook blij dat u voor deze belangrijke onderwerpen extra budget vraagt en wij gaan hier graag mee akkoord.

 

Voorzitter ik rond af. De gemeente Olst-Wijhe is niet de eerste gemeente die deze projecten laat onderzoeken. Neem bijvoorbeeld het project 18-/18+. De PvdA Olst-Wijhe is blij met dit project. Dit om te zorgen, dat jongeren na hun 18e niet tussen wal en schip vallen. Zeker, omdat de gemeenten de wettelijke verplichting hebben jongeren te helpen met nazorg. Diverse gemeentes hebben dit al laten onderzoeken met veelal dezelfde conclusies. Bijvoorbeeld  “de hulpvraag centraal zien en niet de financiële middelen” Is het dan ook echt noodzakelijk om dit soort projecten uit te voeren of kunnen we ook leren van andere gemeentes?

 

Dank u wel.

 

10 evaluatie Preventie en handhaving drank en horecawet

[Martijn Jumelet]

Toezicht op het verbod alcohol te schenken aan minderjarigen is een taak van de gemeente Olst-Wijhe. En ondanks alle interventies zijn de behaalde resultaten niet zo als u verwacht had. Het drankgebruik onder jongeren uit onze gemeente blijft fors. Dit lezen we ook terug in de stukken.

De PvdA Olst-Wijhe heeft hierover een aantal vragen:

U geeft aan, dat u geen feitelijke vergelijking kan maken met de cijfers/percentages zoals opgenomen in de nota. Dit komt door een wijziging van de leeftijdscategorieën in de jongerenmonitor van de GGD 2011/2016.

Vissen we niet achter het net als de GGD andere monitoren gebruikt om een goed vergelijk te maken. Want feitelijk kunnen we geen conclusie trekken uit de gerapporteerde cijfers, maar zoals u zelf al aangeeft zijn het “algemene conclusies”. Geeft dit dus geen problemen voor het opstellen van het tweede preventie- en Handhavingsplan later dit jaar. Omdat we feitelijk nu geen conclusies kunnen maken maar hierop het tweede rapport wel wordt gepresenteerd.

Om draagvlak te creëren heeft u een enquête uitgezet naar diverse samenwerkingspartners. Aansluitend heeft u een evaluatieavond georganiseerd waarbij dezelfde partijen zijn uitgenodigd. Dit heeft geresulteerd tot een door u opgestelde evaluatie waarop de samenwerkingspartners konden reageren. Slechts drie reacties heeft u mogen ontvangen en toch gebruikt u deze reactie als “suggesties” voor het te formuleren van beleid. De PvdA Olst-Wijhe vindt drie reacties wel erg mager om een goed beeld en beleid te kunnen vormen. Zeker als het gaat over integrale aanpak van de Drank en Horecawet. Had de gemeente niet beter gewoon even de telefoon kunnen pakken en actief naar de samenwerkingspartners gebeld om toch zeker te reageren. Het gaat immers over de jongeren van Olst-Wijhe!  Voorzitter,  Deelt u deze conclusie met ons?  Volgens de PvdA een kwestie van #Doen? Zeker gezien het belang om draagvlak te creëren en omdat u het nieuwe Preventie- en Handhavingsplan mede wilt opstellen met slechts deze drie reacties!

Voorzitter,

Het lijkt wel of het rapport alleen twee uiterste kent. Handhaven of preventie. Dit zien we ook terug in de aanbevelingen. Zou het niet beter zijn als handhavings- en preventieactiviteiten op elkaar afgestemd worden? Preventie en handhaving hebben namelijk hetzelfde doel en moeten dus in nauw samen spraak worden ingezet. Deelt u deze conclusie en neemt u deze aanbeveling mee in het nieuwe plan?

Verder vindt de PvdA Olst-Wijhe dat we moeten waken voor de beargumentering  “het zit in onze cultuur” als het gaat om preventiebeleid. Hiermee wordt het al gauw een excuus en dat het “erbij” hoort.

Ook vragen we ons af. Waarom hebben maar zes basisscholen meegedaan aan het preventieprogramma en wordt dit elk jaar opnieuw gegeven in groep 8? Juist, omdat dit programma voor zowel de ouders als kinderen is.

Welk eind doel heeft de gemeente zich gesteld in het convenant met de sportverenigingen als het gaat om de nalevingspercentage? Nu is dat slechts 20%?

Als laatste blijft het toch een verantwoordelijkheid van ouders als het gaat om alcoholgebruik bij jongeren. Helaas pakken niet alle ouders deze rol even goed op blijkt uit de evaluatie. Ook begrijpt de PvdA Olst-Wijhe, dat de sleutel tot succes het belang van samenwerking met de alcoholverstrekkers is. Werken vanuit vertrouwen dus.

Dank u wel voorzitter!

 

14 Verordening starterslening

[René Leber]

De afgelopen coalitieperiode heeft de PvdA steeds weer aandacht gevraagd voor het herinvoeren van de starterslening. Eindelijk geeft het college gehoor aan deze wens. Aangezien het een revolving fund is – het blijft een lening, en wordt dus terugbetaald – blijft het fonds gevuld en kunnen nieuwe aanvragen steeds weer gehonoreerd worden. En mocht het fonds even niet toereikend zijn, dan verzoekt de pvda het college bij de raad terug te komen om hiervoor extra geld vrij te maken.

We hebben enkel vragen over voorwaarden:

U beperkt de starterslening tot bestaande woningen. Nieuwbouwwoningen komen niet in aanmerking omdat de kwaliteit van nieuwbouwwoningen voldoende aantrekkelijk is. En als dat niet zo is? Mag een koper dan alsnog bij u aankloppen? Wij vinden van wel. We verzoeken het college in die gevallen de starterslening ook voor nieuwbouw open te zetten.

 

Verder geeft u aan dat iemand die al eerder in het bezit van een koopwoning is geweest, niet in aanmerking komt voor de starterslening. Dat lijkt logisch, maar kan in bepaalde gevallen wrang zijn. Bijvoorbeeld na een scheiding waardoor het huis verkocht moet worden en beide ex-lieden (al of niet met kinderen) dus uitgesloten worden van een starterslening. Ongewenst en oneerlijk. Of een partner overlijdt en de hypotheek is niet meer op te brengen, wat dan? De PvdA wil voor deze gevallen een beoordeling vanuit compassie en de starterslening open stellen. Graag uw reactie.

 

 

 

Het bericht Bijdragen PvdA fractie voor de raadsvergadering dd. 19.02.2018 verscheen eerst op PvdA Olst-Wijhe.

Bijdragen Raad 5 februari 2018

PvdA PvdA Olst-Wijhe 06-02-2018 17:41

Hieronder treft u de inbreng van de PvdA tijdens de raadsvergadering van 5 februari 2018.

Tevens trief u hier de PvdA motie bij agendapunt 10 – Minimabeleid aan, welke tijdens de vergadering met algemene stemmen is aangenomen(!)

 

Agendapunt 6 – vragenronde raadsleden

Van het gas af – Annelies Boerman

In de Stentor van afgelopen zaterdag was te lezen dat vier grote steden in de regio gaan proberen om met Europese steun 40.000 huurhuizen gasloos te maken en van een duurzam alternatief te voorzien. Wij hebben hierover de volgende vragen:

waren deze plannen bij uw college bekend vóór publicatie in de Stentor? Heeft u overwogen om bij het initiatief aan te haken cq. zou u dat alsnog willen proberen?

Spoorverdubbeling – Rene Leber

De Pvda fracties van zowel Deventer als Zwolle hebben een oproep gedaan aan zowel de gemeenten als de provincie om te ijveren voor verdubbeling van het spoor tussen Deventer en Olst waardoor de verbinding tussen Deventer en Zwolle verbeterd kan worden en zowel in Deventer als Zwolle-zuid er meerdere stations op aangesloten kunnen worden.

Ook de pvda fractie in Olst-Wijhe ijvert voor een dergelijke upgrade vooral ook omdat daarmee een aanpassing van de spoorovergang in Olst realistischer wordt in de vorm van een tweede overgang of een tunnel.

Wel ziet de pvda het gevaar dan dat er eventueel meer treinen of goederentreinen gaan rijden.

Vraag aan het college en de andere fracties:

Bent u op de hoogte van dit initiatief? Hoe staat u hier tegenover? Bent u het eens met de fractie van de pvda dat een verdubbeling van het spoor de bereikbaarheid van Deventer en Zwolle ook vanuit Olst en Wijhe hierdoor vergroot wordt en daardoor de aantrekkelijkheid van onze gemeente om zich te vestigen daardoor vergroot wordt? Bent u het eens met de pvda-fractie dat hierdoor de kans op een tweede spoorovergang of ondertunneling in Olst realistischer wordt? Bent u bereid om de provincie hiervan op de hoogte te stellen en dit initiatief te steunen?

 

Opfrissen huisstijl – Annelies Boerman

In de stukken van het B&W overleg lazen wij tot onze verbazing dat de huisstijl van onze gemeente ‘opgefrist’ moet worden en dat daar tot maximaal € 8.500 voor wordt uitgetrokken, te verantwoorden bij de 2e berap 2018. In de Stentor van afgelopen zaterdag lazen wij nog heel wat hogere bedragen, en een technische uitleg over het waarom van deze plannen. Mijn fractie heeft grote twijfels over het nut van deze uitgave, en wil daarom graag antwoord op de volgende vragen:

Het logo van Olst-Wijhe is naar ons oordeel op telefoons en tablets uitstekend herkenbaar. Vind u de kosten van deze opfrisaktie proportioneel voor de misschien niet helemaal perfecte weergave op deze apparaten? Is er serieus onderzocht of de technische wensen ook gerealiseerd of voldoende benaderd kunnen worden door op het bestaande logo voort te bouwen? Heeft u overwogen wat het duurzaamheidseffect is van de gooi-maar-weg-koop-maar-nieuw aktie die het gevolg is van vernieuwen van de huisstijl, waarbij blijkbaar zelfs vervanging van de koffiekopjes nodig is? Wij besturen graag op hoofdlijnen, maar bij dit soort gekkigheid is het blijkbaar nodig om ook op de kleintjes te letten. De PvdA fractie zou graag zien dat u deze plannen vooraf aan de raad voorlegt in plaats van bij de 2e Berap met een voldongen feit te komen. En daar horen we ook graag de mening van de andere fracties over.

 

Agendapunt 9 – Ingekomen stukken

A – 04 Inkoop en aanbestedingsbeleid [Annelies Boerman]

Het document Inkoop en aanbestedingsbeleid 2017 beschrijft onder meer hoe in dit beleid rekening gehouden wordt met gemeentelijke doelen op het terrein van duurzaamheid, lokale economie en social return. In grote lijnen kunnen we ons hierin vinden, maar hier en daar lijkt het toch te wringen, waardoor toch de vraag is wat uiteindelijk prioriteit heeft: deze doelstellingen of de laagste prijs. Ik noem u twee passages uit de tekst:

Social Return, p 13, uitgangspunt, derde bullet (uit opsomming van uitgangspunten voor eisen mbt SR):

Onder bovengenoemde drempel van € 200.000, – of bij leveringen is ook het mogelijk SR toe te passen. Uitgangspunt hierbij is dat een dergelijke SR bepaling proportioneel is en het beschikbare budget, met het opnemen van een aanvullende SR bepaling, niet wordt overschreden.

Lokale economie, p15 bovenaan (pt 1)

Bij iedere enkelvoudig onderhandse aanbesteding als eerste te onderzoeken of de opdracht gegund kan worden aan een geschikte ondernemer gevestigd binnen de gemeentegrenzen en de opdracht aan deze ondernemer te gunnen tenzij er aantoonbaar doelmatiger oplossingen beschikbaar zijn. Voorbeeld hiervan is: het verstrekken van een opdracht aan een ondernemer in het verlengde van, of in combinatie met, diens bestaande (lopende) opdracht waarmee beheerlasten worden verlaagd, snellere doorlooptijden kunnen worden gerealiseerd en/of scherpe tarieven worden geborgd;

In het eerste geval zegt U eigenlijk: alleen social return als we nog wat geld over hebben. In voorbeeld in het tweede geval krijgt bij opdrachten die regelmatig verlengd worden een lokale ondernemer feitelijk geen kans als er al een band met een andere partij is, om redenen die uiteindelijk terug te voeren zijn op de prijs. Wij hebben daarom de volgende vragen:

Wat is uiteindelijk bepalend bij inkoop: de prijs of de ideële doelen die u formuleert in het beleid? Is het niet zo dat het voldoen aan die ideële doelen uiteindelijk ook leidt tot een financiëel voordeel, al is het niet altijd kwantificeerbaar, hetzij direct voor de gemeente, het zij voor de lokale gemeenschap?

 

A – 05 Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, toezicht en handhaving 2018 [Annelies Boerman]

In het uitvoeringsprogramma VTH meldt U dat, ondanks inspanningen van gemeente en provincie, er bij bedrijven veel energiebesparingspotentieel onbenut blijft. Het toepassen van de energiebesparingsbepalingen voor bedrijven kan een belangrijk aandeel leveren in de totale energiebesparing volgens het Energieakkoord, zo schrijft u. Dat laatste wordt bevestigd door een artikel uit NRC-Handelsblad waarin wordt voorgerekend dat het aktieve energiebesparingsbeleid van de gemeente Den Bosch met de inzet van 1.2 fte gedurende 5 jaar een energiebesparing bij bedrijven heeft opgeleverd gelijk aan de opbrengst van ruim 5 windmolens. Wij hebben natuurlijk niet de schaal van Den Bosch, maar dat inzet op dit thema de moeite waard is lijkt me duidelijk. Wij hebben over dit onderwerp nog wat navraag gedaan, wat ons leerde dat er bij bedrijfscontroles wel degelijk aandacht is voor dit onderwerp. Omdat wij het van belang vinden dat hiermee een zo groot mogelijke energiebesparing bereikt wordt, hebben wij de volgende vragen:

Wordt er naar uw overtuiging maximaal gecontroleerd en gehandhaafd op de energiebesparingsbepalingen voor bedrijven en instellingen? En dan bedoelen we maximaal binnen de wettelijke mogelijkheden, niet zozeer irt budget. U noemt in hoofdstuk 4 het projectplan energiebesparingsaanpak, dat volgens onze informatie vooral gericht is op kleinere bedrijven. Het ligt nog niet vast welke branches dit jaarde aandacht zullen krijgen. Doet u de maximale inspanning, mogelijk samen met andere plattelandsgemeenten binnen RUD verband, om de voor Olst-Wijhe meest relevante branches voor komend jaar op de agenda te krijgen?

 

A – 13 Afhandeling zienswijze vergunning Ervenweg 10 Welsum [Rene Leber]

De indiener van de brief vraagt om een reactie op ingediende zienswijzen die ruim een jaar geleden zijn ingediend.

Kunt u aangeven wanneer de indieners van de zienswijzen een reactie krijgen? En wat de wettelijke termijnen hiervoor zijn? En waarom u geen reactie stuurt aangezien u deze voor kennisgeving wil aannemen?

 

 

 

Agendapunt 10 – Minimabeleid [Annelies Boerman]

Mijn fractie is blij dat u, na de opinierende vergadering, het voorstel op een aantal punten hebt aangepast. Dat geldt de rentes voor sociale kredieten en de uitbreiding van de doelgroep van de ziektekostenverzekering. Door deze stap te zetten laat u niet het huidige budget leidend zijn, maar wat nodig is, en dat is wat ons betreft de juiste volgorde. Tegelijk wilt u de dekking voor de jaren vanaf 2019 afwegen binnen het sociaal domein. Daar schiet u weer in dezelfde reflex: alles kan, als het maar binnen het budget is. Voor de PvdA geldt: Als wij dit beleid met zn allen nodig vinden, dan zoeken we er geld bij. Het is voor ons niet bij voorbaat logisch dat dat gevonden moet worden binnen de afgeschermde pot van het sociaal domein, die bestemd is voor WMO, jeugdzorg en participatiebeleid. Maar die discussie zullen we dit voorjaar in de nieuwe raad aangaan bij de kadernota.

Wat wij betreuren is dat de ziektekostenverzekering pas per 2019 geeffectueerd kan worden, nu we net de jaarwisseling voorbij zijn. Zou het ook mogelijk zijn deze beperkte groep met een tegemoetkoming in de premie voor hun nu lopende verzekering te hulp te komen voor hetzelfde bedrag, € 3000 totaal? Wij horen graag hoe de andere fracties hier tegenaan kijken.

Tenslotte vragen wij toch weer aandacht voor de armoedeval. De onderzoeksresultaten die bij dit raadsvoorstel gevoegd waren lieten zien dat deze met de maatregelen die we vanavond naar verwachting gaan vaststellen voor inkomens tot 130% van het WSM verholpen is. Wat het onderzoek niet laat zien, maar informatie die wij door de Stichting Leergeld aangereikt kregen wél, is dat deze armoedeval nu plaatsvindt net boven de 130%. Wat ons betreft zou er in de nieuwe raadsperiode onderzocht moeten worden hoe dit voorkomen kan worden. Want het moet wat de PvdA betreft altijd lonend zijn dat mensen (meer) gaan werken om in hun eigen onderhoud te voorzien.

 

Agendapunt 11 – voorstel arrangementen verbonden partijen [Annelies Boerman]

Het voorstel van de verschillende arrangementen zoals u dat voorlegt heeft onze instemming.

Wij constateren wel dat het nog een hele organisatie gaat vragen om de raad op de juiste momenten mee te nemen in de verschillende informatie- en beslismomenten. Uit andere gemeentes hebben wij gehoord over het fenomeen coördinerend griffier: in een samenwerkingsverband wordt één van de griffiers van de deelnemende gemeentes aangewezen om voor dat specifieke samenwerkingsverband het tijdpad te bewaken voor alle betrokken raden, zodat niet alle griffiers zich daar druk om hoeven te maken. We zouden willen voorstellen deze werkwijze in het presidium nader te onderzoeken.

 

Het bericht Bijdragen Raad 5 februari 2018 verscheen eerst op PvdA Olst-Wijhe.

Vertrouwde maar ook veel nieuwe namen op kandidatenlijst PvdA Olst-Wijhe

PvdA PvdA Olst-Wijhe 30-01-2018 09:20

“Een mooie mix van bestuurlijke routine en nieuw elan”, zo kwalificeert lijsttrekker Martijn Jumulet de kandidatenlijst die de PvdA Olst-Wijhe voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Nadat de leden eerder de veertigjarige Jumelet al unaniem tot lijsttrekker kozen is nu ook de volledige lijst bekend. Op de tweede plaats staat raadslid René Leber uit Wijhe. “Daar ben ik ontzettend blij mee”, vertelt Jumelet. “Rene geldt al jaren een gezaghebbend gemeenteraadslid. Is niet voor niets plaatsvervangend raadsvoorzitter. Geweldig dat hij zich nog een periode vol wil inzetten”.

De plaatsen 3 en 4 worden bezet door de nieuwkomers Petra Koekkoek en André Smit. Beiden zijn uit Olst afkomstig. “Petra is een bevlogen sociaal democraat met een groot hart voor de zwakkeren in samenleving”, zo stelt Jumelet. “André Smit is een echte verenigingsman. Bekend gezicht binnen de gemeente. Actief binnen de Olster Harmonie en de Carnaval”. De ervaren bestuurder Hermien de Bruijn (Olst) en de beheerder van de kinderboerderij in Wijhe Nico Drent staan op plaatsen 5 en 6 aan PvdA kandidatenlijst.

Op plaats 7 staat partijvoorzitter Christian Boxman (Olst) terwijl de Wijhese Bea van der Veen op 8 staat. De top tien wordt gecompleteerd door oud raadslid Toon Schuiling (Wijhe) en nieuwkomer Susanne van der Putt uit Fortmond. De huidige fractievoorzitter Annelies Boerman staat op plaats 11. “Ik ben blij dat zowel Toon Schuiling als Annelies Boerman hebben aangegeven actief te blijven. Schuiling zal zich met name richten op de organisatie van de bekende Dorpsgesprekken. Annelies Boerman, die tevens bestuurslid is van Goed Veur Mekare, zal de fractie ondersteunen op het terrein van duurzaamheid en financiën”.

De complete lijst van de PvdA Olst-Wijhe ziet er volgt uit

Stefan Spanier (Olst) Jack Nuisll (Olst) Lammy Tabak (Olst) Simon Rademaker (Olst) Dennis Holthuijsen (Olst) Joke Mulder (Olst) Anouk Diepman (Wijhe) Rinus Breeuwsma (Olst) Ans Otterloo—Ripperda (Boskamp) Alfons Wiegink (Olst)

Het bericht Vertrouwde maar ook veel nieuwe namen op kandidatenlijst PvdA Olst-Wijhe verscheen eerst op PvdA Olst-Wijhe.

Bijdrage raadsvergadering 4 december 2017

PvdA PvdA D66 CDA Olst-Wijhe 10-12-2017 11:35

Hieronder treft u de inbreng van de PvdA fractie aan tijdens de raadsvergadering van 4 december

8  Voorstel tot het vaststellen van de Structuurvisie Olst-Wijhe “Ruimte voor initiatief en innovatie’ (René Leber)

In de besprekingen in het voorjaar en van enige weken geleden hebben wij het college en de organisatie gecomplementeerd over grote delen van de structuurvisie. Mooi en kleurrijk in beeld gebracht.

Zoals wij in de opiniërende bespreking al hebben aangegeven heeft u kleur gegeven aan de aanpak wat de verkeerssituatie in Olst betreft: inzetten op scheiding van snel en langzaam verkeer. En wij geven ook het groene licht voor de aanpak van de duurzaamheidsopgave in de gemeente.

Maar op twee fronten weigert u om van kleur te veranderen: de waarde van GGD-advisering omtrent  de intensieve veehouderij en onderzoek naar verruiming van regels voor mantelzorgwoningen.

GGD advies bij Intensieve Veehouderij

In de structuurvisie hebt u opgenomen dat de GGD altijd om een advies wordt gevraagd wanneer er een vergunning wordt aangevraagd voor uitbreiding of vestiging van een bedrijf voor intensieve veehouderij. Prima. Maar u weigert om aan te geven wat u met dat advies doet. Indien u een negatief advies van de GGD krijgt kan de PvdA zich niet voorstellen dat u toch een vergunning afgeeft. Waarom vraagt u een advies aan experts van de GGD als u dat advies indien het negatief is niet wilt opvolgen? En erger nog, hoe kunt u aan omwonenden en inwoners uitleggen dat u een negatief advies naast u neerlegt en toch een vergunning afgeeft? Met andere woorden, kan de volksgezondheid ondergeschikt gemaakt worden aan toekenning van een vergunning?

U als college heeft de bevoegdheid om die afwegingen te maken binnen de kaders die de raad en de wet aangeven. Kunt u aangeven of de raad bij dergelijke afwegingen wordt betrokken en er een besluit over mag nemen. Of wordt de raad hier niet meer bij betrokken?

Voor de PvdA is de volksgezondheid van onze inwoners leidend in deze kwesties. Om die reden zullen wij een amendement indienen.

(AMENDEMENT – samen met D66)

Regelingen omtrent mantelzorgwoningen

Dan de mantelzorgwoningen. In het opiniërend debat hebben wij het college gevraagd om te onderzoeken of de regelgeving rondom mantelzorgwoningen veranderd kunnen worden om simpelweg de oneerlijkheid in het huidig systeem weg te nemen. Als mantelzorger wordt je nu gestraft als je je zieke moeder bij je laat inwonen. Je huursubsidie kan omlaag gaan, uitkeringen kunnen verlaagd worden en de huishoudelijke hulp kan ook verminderd worden. Terwijl de mantelzorgverlener zowel zijn of haar moeder een prettiger omgeving beidt en de gemeenschap enorm veel geld bespaart.

U wilt niet verder gaan dan bij het VNG te vragen of het een landelijk item is. Dat vinden wij veel te weinig. Mantelzorgers hebben er recht op dat ze niet financieel de dupe worden van regelgeving. Het is zo al zwaar genoeg.

Wij willen dat woningsplitsing met twee huisnummers (tijdelijk) mogelijk is als er een mantelzorgreden onder ligt. Wij willen dat er met de woningbouwvereniging afspraken worden gemaakt dat er mantelzorg-duo-woningen beschikbaar komen. Wij vragen u en de andere partijen om ons daarin te steunen.

Om die reden willen wij de volgende motie indienen.

(Indienen Motie Mantelzorgwoningen)

 

9 Voorstel tot het vaststellen van het plan rondom Noordmanshoek (René Leber)

De PvdA fractie wil beginnen met nogmaals de werkgroep Noordmanshoek te complimenteren met het voorliggende plan. Een mooi voorbeeld van samenwerking van burgers en de overheid. Het voorstel om de werkgroep de volgende fase in te laten gaan, namelijk het concretiseren van de ideeën en plannen, krijgt onze steun.

Wel willen wij de volgende aandachtspunten benoemen:

Ten eerste krijgt een plan werkelijk draagvlak als alle belanghebbenden erbij betrokken blijven. Naast de leden van de werkgroep en hun adviseurs ook de pachters en omwonenden. Dat het daar enigszins schuurt is duidelijk. We vinden dat het college hierin haar rol moet nemen. Immers, in het voorliggende plan is er nog steeds ca 10 ha te verpachten grond. Een samenwerking met de pachters, ook op het bebouwen vanuit biodiversiteit, is nodig. Daarnaast hebben omwonenden bezwaar gemaakt tegen een vorm van permanente bewoning. Het lijkt erop dat daar nog niet diepgaand over gesproken is. Ten tweede wil de PvdA de verantwoordelijkheden voor zowel werkgroep als gemeente helder hebben. Vooralsnog is er geen Stichting of andere rechtsvorm en blijft de gemeente verantwoordelijk. Wanneer er onomkeerbare stappen worden gezet, bijvoorbeeld een contract met een ict-bedrijf, zal de gemeente de verantwoordelijkheid moeten dragen. Graag een toelichting hierop van de wethouder. Ten derde een vraag of oproep aan de raad zelf. Alle partijen hebben uitgesproken om via burgerparticipatie dit proces aan te gaan. Dat betekent dat je als raad ook de ruimte laat aan andere partijen om dit proces uit te voeren. Natuurlijk blijft de raad het laatste woord houden en moet haar controlerende taak uitvoeren, maar dat is dan achteraf. Vertrouwen in de inwoners is veel waard. Wij als PvdA hebben het vertrouwen in de werkgroep.

 

 

Tarieven maatschappelijke ondersteuning. (Annelies Boerman)

Voorzitter,

De voorgestelde aanpassing in de tarieven Maatschappelijke Ondersteuning bevatten op zichzelf geen heikele punten voor mijn fractie. Wel zijn en blijven wij benieuwd naar de effecten van deze (en andere) tarieven voor onze inwoners, en dan met name de minima en de groepen die daar net iets boven zitten, en die regelmatig zorg of ondersteuning nodig hebben. Dat komt naar wij verwachten aan de orde bij de behandeling van het minimabeleid op 18 december. Daarom is het eigenlijk jammer dat wij vandaag over deze tarieven spreken. Kunt u aangeven op welke wijze er nog een mogelijkheid is om de resultaten van het onderzoek naar de effecten van het minimabeleid bij de bepaling van de tarieven te betrekken?

 

11.Bomenverordening (Annelies Boerman)

Voorzitter,

Het heeft even geduurd, maar mijn fractie is blij dat er nu toch voor gekozen is niet langer te wachten en deze verordening aan de raad voor te leggen.

Wij hebben er twee vragen over:

In het buitengebied is altijd een kapvergunning vereist, maar er geldt een uitzondering voor fruitbomen voor zover het geen hoogstamfruit betreft. Boomgaarden vormen van oudsher karakteristieke elementen in delen van ons buitengebied. Waarom stelt u voor dat juist deze bomen zonder vergunning gekapt kunnen worden?

De tweede vraag betreft de handhaving: Is het realistisch, als alle bomen in het buitengebied boven een bepaalde afmeting beschermd zijn, dat U hierop zult kunnen handhaven? En nog belangrijker: in hoeverre is in de praktijk handhaving mogelijk vóórdat het kwaad is geschied, dwz. de betreffende boom al is omgezaagd?

 

Verordening OZB en leges (Annelies Boerman)

Voorzitter,

Over de ontwikkeling van de OZB in relatie tot het totale financiële beeld hebben wij bij de behandeling van de begroting 2018 uitgebreid onze bedenkingen uitgesproken. Ik vat het nog maar even samen als een verkiezingskadootje weggeven, en tegelijk een financiëel gat voor de volgende raad achterlaten.

Die begroting is nu echter vastgesteld, en daarom gaan wij die discussie niet nog eens overdoen. Op grond van de vastgestelde begroting accepteren wij het nu voorliggende voorstel.

Deze zomer heeft mijn fractie samen met het CDA bij u de financiële problemen bij de organisatie van volksfeesten en evenementen aangekaart. Uw voorstel om een aantal leges tarieven op nihil te stellen is daar en uitvloeisel van, en wij kunnen hier dan ook van harte mee instemmen.

Het bericht Bijdrage raadsvergadering 4 december 2017 verscheen eerst op PvdA Olst-Wijhe.

Persbericht: PvdA wil geld Vitens inzetten voor duurzaamheid

PvdA PvdA Olst-Wijhe 23-11-2017 16:57

De raadsfractie van de PvdA in Olst-Wijhe wil dat het geld dat bij de gemeente binnenkomt door de verkoop van de aandelen Vitens wordt ingezet voor duurzaamheid. In totaal komt er eenmalig een bedrag van € 2,3 miljoen vrij. Fractievoorzitter Annelies Boerman heeft het college van B. en W. deze week gevraagd om het geld in een duurzaamheidsfonds te stoppen. Inwoners zouden, ten laste van het fonds, renteloos een bedrag kunnen lenen voor bijvoorbeeld de isolatie van het huis of voor de aanschaf van zonnepanelen. “Op deze wijze zetten wij de vrijkomend geld direct om onze duurzaamheidsdoeleinden te realiseren”, aldus Boerman.

Het college van B. en W. heeft de PvdA fractie inmiddels toegezegd de suggestie te bestuderen.

Einde persbericht

Nadere info: Annelies Boerman 06-10168190

Het bericht Persbericht: PvdA wil geld Vitens inzetten voor duurzaamheid verscheen eerst op PvdA Olst-Wijhe.

PvdA: “College moet Olst-Wijhe met een schone lei overdragen”.

PvdA PvdA Olst-Wijhe 07-11-2017 07:30

De fractie van de PvdA Olst-Wijhe vindt dat het college van B. en W. Olst-Wijhe na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 met een schone lei moet overdragen. “De begroting voor 2019 vertoont een tekort van € 100.000. Dat betekent dat de nieuwe gemeenteraad met een schuld van start gaat. Dat vinden wij een slechte zaak”, zo stelt fractievoorzitter Annelies Boerman in een reactie op de gemeentebegroting.

De PvdA vindt ook dat er in Olst-Wijhe met name in sociaal opzicht nog slagen zijn te maken. De raadsfractie wil dat er extra aandacht komt voor werkzoekenden die langzaam richting bijstand dreigen weg te glijden. Boerman: “De PvdA wil dat de gemeente,  in samenwerking met het UWV, extra aandacht aan deze groep van werkzoekenden schenkt. Ook ziet de PvdA graag dat het college extra inzet op de bestrijding van de armoede onder kinderen. Volgens Boerman doet het college er goed aan om eens in Dalfsen te gaan kijken. “Gezinnen met een inkomen tot `120% van de bijstandsnorm kunnen daar tot € 400 aan hulp in nature aanvragen voor hun kinderen. Deze hulp wordt zoveel mogelijk door lokale ondernemers geleverd”.

De PvdA is blij dat de gemeente serieus werk maakt van duurzaamheid. Tegelijkertijd ziet de fractie dat de planning nu al achterloopt.  “Waarom komen de plannen zo langzaam op gang, wordt de urgentie wel echt gevoeld”, aldus Annelies Boerman in een reactie op de gemeentebegroting.

Tot slot wil de Olst-Wijhese PvdA de starterslening terug. De fractie vraagt het college om op dit punt in actie te komen.

De PvdA organiseert overigens op donderdag 9 november een dorpsgesprek over wonen. Het thema starterslening komt dan uitvoerig aan de orde. Het dorpsgesprek wordt donderdag gehouden bij GAAV aan de Langstraat in Wijhe, aanvang 20.00 uur.

Bijgevoegd vindt u de inbreng van de PvdA tijdens deze vergadering, alsmede een ingediende motie en amendement.

Voor nadere informatie 06-10168190, bij voorkeur buiten kantooruren.

vriendelijke groeten, Annelies Boerman Fractievoorzitter PvdA Olst-Wijhe

 

Inbreng vergadering

Amendement

Motie

 

Het bericht PvdA: “College moet Olst-Wijhe met een schone lei overdragen”. verscheen eerst op PvdA Olst-Wijhe.

Nieuwe ontwikkeling bij oplossing ...

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 CDA Zwolle 06-07-2015 13:08

Nieuwe ontwikkeling bij oplossing problemen N340?

Bert Boerman deelt oorkondes uit.EBO ...

ChristenUnie ChristenUnie Wierden 18-06-2015 22:13

Bert Boerman deelt oorkondes uit.

Ook in Kampen deelde de ChristenUnie ...

ChristenUnie ChristenUnie Zwolle 14-03-2015 20:20

Ook in Kampen deelde de ChristenUnie appels uit. Op de foto, Bert Boerman en Alwin te Rietstap. Ze kregen veel waardering voor het vriendelijke gebaar.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.