Nieuws van politieke partijen over Burger Partij Amersfoort (BPA) inzichtelijk

2 documenten

In de media – Amersfoort van het gas af

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks CDA ChristenUnie Amersfoort 10-07-2019 18:13

Voor het aanleggen van een warmtenet, zoals op deze foto in Dordrecht, moet een grote leiding onder de straat worden gelegd die aftakt richting de huizen. © Thymen Stolk

Amersfoort gaat wijk voor wijk van het gas af

Amersfoort gaat de komende jaren wijk voor wijk in kaart brengen hoe huizen van het gas af kunnen, en hoe ze vervolgens het best kunnen worden verwarmd. Artwin Kreekel 09-07-19, 23:46 Laatste update: 10-07-19, 09:17

Dat is het gevolg van een besluit dat de gemeenteraad van Amersfoort zojuist in grote meerderheid genomen heeft. Alleen de BPA en de SP waren tegen. De BPA, omdat ze meent dat het met de huidige stand van de techniek onhaalbaar is om wijken rendabel te verwarmen zonder aardgas en de SP, omdat ze vreest dat inwoners door het plan op hoge kosten worden gejaagd.

Wethouder Astrid Janssen (GroenLinks, Duurzaamheid) presenteerde afgelopen maart haar plannen voor een aardgasvrije stad. Na het besluit van de gemeenteraad kan ze nog dit jaar aan de slag met het opstellen van een wijkwarmteplan voor Hoogland, Liendert, Vathorst en de bedrijventerreinen De Hoef en De Wieken-Vinkenhoef. Afhankelijk van de snelheid waarmee dit gaat, volgen in 2020 al Nieuwland, het Vermeerkwartier, Soesterkwartier en Isselt en vervolgens in 2021 Randenbroek, De Berg-Zuid, Kattenbroek en de binnenstad. Elk blok telt minstens 6000 huizen en 900 andere gebouwen, zoals kantoren.

Tekst loopt door onder de foto…

Amersfoort gaat gefaseerd en in drie blokken aan de slag met het maken van wijkwarmteplannen. Voor de witte vlekken op de kaart, moet nog naar een oplossing worden gezocht. © Gemeente Amersfoort

Voor welke verwarmingsbron wordt gekozen is mede afhankelijk van de wens van de wijkbewoners, maar zal  eveneens worden bepaald door het bouwjaar van de huizen en hoe dicht zij op elkaar zijn gebouwd. Bij panden die goed geïsoleerd zijn (of dat kunnen worden), kort op elkaar staan en waar voldoende animo is in de buurt, is het aanleggen van een collectief warmtenet een optie. Water van bij voorkeur tussen de 35 en 55 graden Celsius stroomt in dit scenario door leidingen onder de straat, en loopt via aftakkingen de leidingen de huizen binnen.

Het aanleggen van een warmtenet heeft wel grote gevolgen. Straten moeten open om grote leidingen te leggen, en ook in huis moet de boel worden aangepast, omdat reguliere verwarmingssystemen werken op water waarvan de temperatuur algauw twee keer zo hoog is. Tot slot moeten veel huizen, zelfs huizen die nu al een hoog energielabel dragen, extra worden geïsoleerd, omdat de geringe warmte anders vervliegt. In wijken waar de aanleg van een collectief net niet kan, bijvoorbeeld omdat de buurt oud is of de animo te klein, is het plaatsen van een warmtepomp, zonnepanelen of andere (elektrische) bron een optie.

Verschillende politieke partijen probeerden vanavond nog iets aan het plan te wijzigen. Zo kwamen Amersfoort, ChristenUnie en Lijst Molenkamp met een voorstel om houtkachels te weren als verwarmingsbron, vanwege de uitstoot van rook. De SP wilde onderzoeken of er een gemeentelijk warmtebedrijf kon worden opgericht (waarmee de kosten voor de Amersfoort volgens de socialisten kunnen worden gedrukt), maar krijgt hiervoor alleen steun van het CDA en Denk.

Video – De Westelijke Ontsluiting wordt het nieuwe Eemhuis

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks VVD D66 Amersfoort 12-12-2018 20:29

De meest opmerkelijke feiten bij de Westelijke Ontsluiting (WO)

Volgens de Burger Partij Amersfoort (BPA) laat de gemeente Amersfoort, Het Stadhuis (HS) de gemeenteraad jaren, en jaren geleden in 2013 een raadsbesluit met betrekking tot de Westelijke Ontsluiting (WO) nemen,

op onjuiste cijfers, onjuiste aannames, en onjuiste groei getallen.    – 67 miljoen –

Daarna behalen zowel D66 en GroenLinks bij de gemeenteraadsverkiezingen van Maart 2018 een duidelijke verkiezingsoverwinning met (achteraf valse) beloftes, die ze direct daarna in het, met de VVD afgesloten Coalitie Akkoord , direct weer inslikken. Vooral GroenLinks wethouder Astrid Janssen is een ster in “het vergeten” van haar GroenLinks uitgangspunten

De BPA constateert dat D66 en GroenLinks twee wethouders tijdelijk laat “invliegen” uit respectievelijk Culemborg en Den Haag. Beiden krijgen een verhuis-ontheffing en geven zelf nu al aan dat ze straks weer terug gaan naar “hun familie”.

De gemeente Amersfoort geeft Arcadis opdracht om een Begroting te maken voor al de vier plandelen, maar doet dat via ProRail ( de “katvanger” ) Terwijl ProRail alleen maar belang heeft bij één plandeel, namelijk de Spoortunnel onder de spoorlijn Utrecht-Amersfoort. De BPA vindt ook dit hoogst opmerkelijk.

De BPA meent te mogen weten dat de eerste Raming (

) van de Gemeente (maar die geen enkele Status heeft volgens de huidige VVD wethouder) destijds ruim boven de 94,5 miljoen uitkwam.

Echter Arcadis komt opnieuw met een Begroting van 78 miljoen die na “versobering uitkomt op 68 miljoen ( oktober 2018 )

Daarna doet de Brink groep een Second Opinion ( let wel, een steekproefsgewijze controle zonder detailleringen, constructieve nacalculaties of wat dan ook ) Ook zij komen weer uit op diezelfde 68 miljoen ( december 2018 )

Bij de Presentatie op 11 December van de gemeente Amersfoort blijkt dat de Aannemer, die straks nog moet worden gekozen, na inschrijving, niets meer hoeft te doen behalve bouwen. De gemeente Amersfoort ( Het Stadhuis ) zal zelf van het gehele Project de Bouw-directie gaan voeren. De BPA heeft daar zeer grote twijfels over want die expertise is totaal niet IN ons Stadhuis aanwezig. Dit wordt later door de VVD wethouder ook bevestigd, daar gaan ze op Het Stadhuis een grote, dure ploeg externen voor inhuren. En ook die zaken halen ze uit

Voor de BPA is het helder: Het Stadhuis heeft alle zaken die OOK bij de aanleg van de Westelijke Ontsluiting horen, zoals Directie voeren, afstemmingen, aankopen, overleggen met derden, allemaal

waar de gemeenteraad destijds JA op heeft gezegd in 2013. En bovendien heel veel versoberd zonder dat daar iemand buiten Arcadis om, aan heeft gerekend, niet financieel, nog constructief voor wat betreft de vele betonconstructies.

En verder is het voor de BPA op 12 December 2018 helder:

Niemand van de huidige betrokkenen loopt enig Risico:

Arcadis niet, want die zijn niet betrokken bij de versobering, en waren ook niet in de Raadszaal aanwezig op 11 December 2018.

ProRail niet, want die handelt slechts namens de gemeente Amersfoort.

de huidige betrokken wethouders niet, want die zijn straks weer terug in hun eigenlijke woonplaats, of inmiddels met wachtgeld. ( of worden tussentijds elders VVD-Burgemeester ) Bovendien zit in het Salaris / Wachtgeld van Wethouders geen enkele variabel deel bij “slecht functioneren”.

de huidige gemeenteraad niet, waarbij 80 % van de leden de inhoudelijke Kennis ontbreekt om hier zelfstandig een inhoudelijk oordeel over te kunnen geven. Immers ze zijn verpleegkundigen, adviseur, huisvrouw, directeur binnen het LO, consultant of audio-specialist.

de Brinkgroep, want die gaven slechts een oppervlakkige Second Opinion, zonder gedetailleerder (her-)berekeningen financieel dan wel constructief.

het Projectteam / Bouwbureau / en al de gemeentelijke ambtenaren niet, want die zijn / worden straks zeer duur ingehuurd van externe marktpartijen / uitzendbureaus, of behoren binnen de Top-15 van de al jaren, in Het Stadhuis zittende Bemanning.

11. De enige die echt Risico loopt, voor die extra minimaal 30/35 miljoen; die straks onherroepelijk boven water komt ;( zie de huidige situatie bij de Uithoflijn in Utrecht ) is de in Amersfoort wonende Burger, die hier de lokale Onroerendzaakbelasting (OZB) betaald.

Maar eigenlijk is het meest vreemde:

deze Westelijke Ontsluiting is totaal overbodig. Immers de A1 en A28 voldoen meer dan uitstekend en het huidige Verkeersaanbod ter plaatse op de DF-laan is echt minimaal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.