Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

44 documenten

Eerst alle daken vol. Of niet? | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks Amersfoort 06-09-2020 00:00

‘Eerst alle daken vol’ is het mantra van de zonneweidenvermijder. Of vriendelijker: de landschapsliefhebber. En de Mansholt-agrariër. Een oproep om geen zonnepanelen toe te staan in het weiland voordat alle andere mogelijkheden zijn benut, klinkt logisch en terecht. Waarom zonneweides zelfs maar tijdelijk toestaan en mogelijk kostbare groene ruimte verspillen? Toch is het geen haalbare kaart om alleen in te zetten op daken en ik wil met u delen waarom.

 

Allereerst is er de belofte dat het misschien niet nodig is

Misschien is het mogelijk andere oplossingen te vinden die technisch zo slim zijn, dat we zoveel energie opwekken dat er geen zonneweides nodig zijn. Of die oplossingen er komen, weten we natuurlijk niet zeker. Wat we wel zien, is dat tot nu toe aan elke oplossing ook nadelen kleven. Elke oplossing zal dan ook tegenstanders hebben. Voorlopig zitten we dus zonder voldoende alternatieven.

En dan: als we onze energievraag zelf moeten oplossen, dan wijzen de cijfers uit dat we niet voldoende daken hebben om aan alle vraag te voldoen

Of toch wel? Af en toe zie je een krantenberichtje dat daarop duidt. Als we nou echt àlle beschikbare daken benutten, zou het dan niet passen? Het gekke is, dat dat niet gebeurt. Waarom niet? Omdat we naast landschapsliefhebber ook homo economicus zijn. Omdat de leverancier ons voorrekent hoeveel panelen rendabel zijn en maar weinig mensen daar overheen gaan. En met de afschaffing van de salderingsregeling en het dalen van de elektriciteitsprijs, wordt het nog minder rendabel. Minder nieuwe panelen op daken in plaats van meer.

Maar als we nou in elk geval de grote bedrijfsdaken vol leggen?

Goed idee. Echt, ik erger mij rot aan alle zwarte daken op loodsen en hallen. Om die vol te leggen, moet je wel eigenaar zijn van het pand. Of op zijn minst toestemming hebben van de eigenaar. Gemeenten en energiecoöperaties proberen eigenaren te verleiden. Helaas zijn er vaak allerlei redenen waarom ze daar niet in meegaan: het dak is niet sterk genoeg, de verzekering is te duur, het kan economisch niet uit (vergeet niet dat bedrijven veel minder voor hun stroom betalen dan u en ik) of de eigenaar heeft het tijdelijk in de portefeuille als beleggingsobject. We kunnen van alles vinden van die argumenten, maar feit is dat dwingen (nog) niet kan.

De regeltjes hebben ons dus gevangen in een systeem dat de hoeveelheid panelen op daken beperkt tot de economische grens - in plaats van de maximale hoeveelheid.

Eén beperking die ik nog niet heb genoemd, is de aansluiting op het elektriciteitsnet. Wie grote hoeveelheden zonnepanelen op een dak wil neerleggen, kan zomaar tienduizenden euro’s moeten betalen aan het netwerkbedrijf. Vooraf afrekenen graag. Vandaar die halfvolle boerenschuren.

We hebben dus alle reden om de regels aan de energietransitie aan te passen, in plaats van de energietransitie aan te passen aan de regels.

Tot slot is er de factor tijd

‘Eerst alle daken vol’ suggereert dat we moeten wachten. Wachten tot de regels zijn veranderd of tot we niet meer anders kunnen. Maar wachten is nu net iets wat we al te lang hebben gedaan in de energietransitie. We hebben nog tien jaar om tot een halvering van de CO2-uitstoot te komen. Als we eerder waren begonnen, had dat twintig of dertig jaar kunnen zijn. Maar er is kostbare tijd verspild.

Ruimte kun je uiteindelijk terugkrijgen, tijd niet.

Astrid Janssen

Breevoort: eerste zonnecentrale in Hoogland | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks Amersfoort 06-09-2020 00:00

Wethouder Janssen was gisteren aanwezig bij de feestelijke opening van zonnecentrale Breevoort. Op de loods van de geitenboerderij liggen maar liefst 196 zonnepanelen. Daarmee is de eerste zonnecentrale in Hoogland in bedrijf en heeft Zon op Hoogland (een energiecoöperatie voor schone energie) één van de grootste zonnecentrales op dak in Amersfoort gecreëerd. Een supermooi project voor mensen die niet de mogelijkheid hebben om zelf zonnepanelen te installeren. Lees ook haar blog over het mantra: 'Eerst alle daken vol. Of niet?'

 

Foto: Zon op Hoogland

Astrid Janssen: overwegingen en zoektocht biomassacentrales | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks Amersfoort 23-05-2020 00:00

'Ze heeft getekend bij het kruisje', stond in de tweet. Het ging over biomassacentrales. De tweet raakte me, omdat er achteloosheid uit sprak, desinteresse. Dus ik belde de twitteraar in kwestie en we hadden een goed gesprek. Hij begreep dat er geen sprake was van achteloosheid of desinteresse. En ik leerde dat ik nog meer de overwegingen kan delen, zodat mensen de zoektocht mee kunnen maken. Dus bij deze.

Het gesprek ging over de vestiging van twee biomassacentrales in Amersfoort. Die hebben een vergunning gekregen begin maart 2018, dus net voor de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen. En eenmaal vergund, kun je dat niet zomaar intrekken.Stel je voor dat je een bouwvergunning hebt voor een uitbreiding van je woning en net voordat je start, trekt de gemeente zomaar de vergunning in. Dan ga je naar de rechter en krijg je de vergunning weer terug.

Maar hadden we dan niet het warmtebedrijf kunnen uitkopen?

Het warmtebedrijf was in gesprek met klanten en had inmiddels een SDE-subsidie van een paar miljoen euro. Hadden we die weg gekozen, dan was er in één keer een groot gat geslagen in het gemeentelijke budget voor duurzaamheid voor de komende jaren. En het had geen enkel positief effect gehad, ons geen stap dichter bij een oplossing voor de energietransitie gebracht. Die optie viel dus ook vrij snel af.

Wat dan wel?

Juridisch heeft de gemeente vrij weinig te maken met warmtecentrales, dat is zo geregeld in de warmtewet. Dus extra eisen zijn lastig te stellen. Daarom zijn we gaan kijken welke mogelijkheden er wel zijn. Die hebben we gevonden in het samenwerken met het warmtebedrijf.

Zonder samenwerking tussen warmtebedrijf en gemeente, zouden waarschijnlijk vooral bedrijven en woningen van de woningcorporaties aangesloten zijn op het warmtenet. Nu we bezien of het mogelijk is om een hele woonwijk aan te sluiten, hebben we als gemeente een onderhandelingspositie.

Dus hebben we ingezet op het tegengaan van de drie grootste nadelen van biomassa: de herkomst van de brandstof, de uitstoot uit de schoorstenen en de tijdelijkheid van deze oplossing. Over deze drie factoren is lang gepraat met het warmtebedrijf en hebben we goede afspraken gemaakt. Afspraken die het mogelijk maken om de stap naar aardwarmte te zetten, die ervoor zorgen dat het alleen om resthout gaat dat geen andere functie meer heeft en afspraken over het publiceren van de uitstoot, die ook nog ver onder het wettelijk maximum moet liggen.

Daarnaast, en dat is tamelijk uniek in Nederland, hebben we afspraken gemaakt over vertegenwoordiging van afnemers van het warmtenet als een klantenraad en over financiële participatie van klanten. Zo kunnen we wel de stap naar verduurzaming zetten, terwijl we de nadelen van biomassa zoveel mogelijk voorkomen.

De discussies over biomassa zijn nuttig omdat ze helpen om de nadelen goed in beeld te brengen. En publieke druk helpt ook om de afspraken de goede kant op te krijgen. Maar de energietransitie stilleggen omdat er nadelen aan de oplossingen zitten, gaat niet helpen. We komen er geen stap verder mee en de tijd tikt weg.

Waren we twintig of dertig jaar geleden begonnen aan het afscheid nemen van fossiele energie, dan hadden we nu minder haast. En dan hadden we meer mogelijkheden gehad om duurzame en betaalbare manieren te vinden om onze woningen te verwarmen. Maar die tijd ligt achter ons en we moeten het doen vanuit de situatie die er nu is.

Er zijn nu geen eenvoudige oplossingen meer. En dat vraagt om keuzes maken en oog hebben voor alle nadelen die elk van die keuzes heeft. En dat is precies, waar ik elke dag mijn best voor doe.

Astrid Janssen

Digitale primeur voor Jeannette Hofman-Züter | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks SGP ChristenUnie Leiderdorp 14-04-2020 00:00

GroenLinks-raadslid leidt ‘eigentijds’ politiek forum feilloos

De coronacrisis maakt vindingrijk. Dat blijkt dinsdagavond 14 april, als het politiek forum van de gemeente Leiderdorp op de agenda staat. De werkwijze is digitaal, wat voor voorzitter Jeannette Hofman-Züter geen enkel bezwaar is. Onder haar leiding wisselen raadsleden, burgerraadsleden en wethouders twee uur standpunten uit over agendapunten die daarna alle rijp zijn voor behandeling in de gemeenteraadsvergadering van maandag 20 april.

Haperingen zijn er dinsdagavond amper. Alleen Arie Janssen van ChristenUnie-SGP is aanvankelijk even zoek. Maar de techniek staat voor niets en even later maakt Arie in woord en beeld deel uit van de digitale vergadergroep. Vanuit hun werkkamers wachten de plaatselijke politici netjes hun beurt af. Voor GroenLinks sleept onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud bij het bouwproject aan het Heelblaadjespad 1 een toezegging in de wacht voor overleg van wethouder Willem Joosten met het Groenoverleg. Sociale woningbouw acht de wethouder er onhaalbaar, maar compensatie elders (politiebureau Hoogmadeseweg) garandeert hij. Het verbeterde plan krijgt ook bijval, al hadden sommige fracties er graag een buurtkamer in gehad. Tot nu toe heeft zich daarvoor geen gegadigde gemeld, maar binnen acht weken kan die mogelijkheid alsnog worden benut.

Verder bepleit Bob Vastenhoud nog een duurzaamheidsvoucher voor Leiderdorpse huurders, maar daarvoor heeft de gemeente geen budget beschikbaar. Vouchers van 70 euro per huiseigenaar (zo lang de voorraad strekt) komen er vermoedelijk wel, maar die financiert de rijksoverheid.

Even na tienen mag Jeannette Hofman-Züter uit diverse werkkamers complimenten over haar soepele leiding in ontvangst nemen. ,,Het was een fantastische proef’’, antwoordt zij, ,,en lekker eigentijds, maar wel met een vervelende aanleiding.’’

Toekomstvisie Amersfoortse Heuvelrugzone | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks Amersfoort 18-02-2020 00:00

Beschermen en versterken van de natuurwaarden in de Amersfoortse Heuvelrugzone. Met dat uitgangspunt gaat het college aan de slag bij het opstellen van een visie op de toekomst van dit groene gebied. Deze dinsdag bespraken we het voorstel in de raad. GroenLinks is verheugd over de nadruk die het voorstel legt op de natuurwaarden van het gebied. “Dat geeft al een duidelijke richting aan,” zegt Tanika Scherbinski.

 

De visie moet voorkomen dat de groene en cultuurhistorische waarden van dit mooie gebied in de knel komen. “De druk op dit gebied neemt toe door alle uitdagingen waar we in de stad voor staan, zoals woningbouw.”

GroenLinks wil geen grootschalige woningbouw in de Amersfoortse Heuvelrugzone aan de zuidkant van Amersfoort, in de overgang van stedelijk naar landelijk gebied. Nieuwe initiatieven en projecten willen we alleen toestaan als ze helpen bij het beschermen en versterken van het groene karakter en de cultuurhistorische waarden, zoals wethouder Astrid Janssen dinsdag zei. Ook moet er een goede balans zijn tussen ruimte voor natuur en recreatie. Het college wil voorstellen voor de visie uitwerken met brede participatie vanuit de samenleving.

 

Weg vrij voor gezamenlijke invulling plan Schothorsterlaan | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks Amersfoort 30-11-2019 00:00

De gemeente houdt niet vast aan het uitgangspunt om circa zestig woningen te bouwen aan de Schothorsterlaan, op de locatie van de voormalige Amfors-boerderij. Het plan om op deze bijzondere locatie aan de rand van Park Schothorst woningbouw te realiseren blijft bestaan, maar zestig woningen blijkt niet haalbaar. Loslaten van het oorspronkelijke aantal moet de weg vrijmaken om samen met de actiegroep Behoud Park Schothorst en andere buurtbewoners tot een alternatieve invulling van het plan te komen.

Dit voorjaar maakte de gemeente bekend dat ze een onderzoek was gestart naar de mogelijkheid om op deze plek circa 60 woning te bouwen. Het gaat om een braakliggend terrein dat na het afbranden van de Amfors-boerderij in gebruik is voor de opslag van materialen. Het terrein bestaat uit 2 kavels (zie hieronder) en zou in totaal voor ca. 25% bebouwd moeten worden: de noordelijke kavel zou onbebouwd blijven om hier de natuur- en recreatiefunctie te versterken en de zuidelijke kavel zou voor ongeveer de helft bebouwd worden.

Als GroenLinks waren we voorstander van dit plan, omdat deze plek altijd bebouwd is geweest en omdat we geschikte binnenstedelijke locaties het liefst maximaal voor woningbouw benutten, om te voorkomen dat we buiten de stad in het groen moeten bouwen. Bovendien hebben we altijd de overtuiging gehad dat het mogelijk is om op deze plek een plan te realiseren dat leidt tot versterking van de (ecologische) functie van het park en tegelijkertijd ruimte laat voor (beperkte) woningbouw. De afgelopen maanden is echter gebleken dat het aantal van 60 woningen te ambitieus is.

Het plan riep veel verontwaardigde reacties op en meer dan 3000 mensen tekenden de petitie om het tegen te houden. De zorgen van tegenstanders zitten vooral in het aantal woningen, het verkeer dat dit met zich mee zou brengen en de impact die dit op het aangrenzende park zou hebben. Bewoners gaven ook aan niet pertinent tegen elke vorm van woningbouw te zijn. Wel vinden zij dat we moeten kiezen voor een vorm die beter aansluit bij de boerderij die er ooit stond, met zo min mogelijk extra verkeer door het park en met minder woningen.

Het was volle bak zaterdagochtend in het Groene Huis over de herontwikkeling van het braakliggend terrein. "Veel vragen, begrijpelijke zorgen, en vooral ook interessante ideeën en een collectief gevoel dat we van deze bijzondere plek samen iets moois moeten maken," zegt raadslid Jeroen Bulthuis (wonen) die evenals fractievoorzitter Dillian Hos en wethouder Astrid Janssen aanwezig waren en in gesprek gingen over alternatieven voor het terrein dat nu dienst doet als opslaglocatie voor Amfors. Zoals bijvoorbeeld seniorenwoningen van Stichting Knarrenhof, zorgwoningen van Kwintes en een stadsboerderij beheerd door stadsboer Wietze Nauta. 

Als GroenLinks zijn we erg blij met de constructieve houding van de omwonenden en het feit dat zij willen meedenken over een invulling die voor hen wel aanvaardbaar is. Vasthouden aan het uitgangspunt van circa 60 woningen legde te veel druk op het proces om samen met de buurt tot een goed plan te komen. We zijn daarom blij met het voorstel van de betrokken wethouders om deze eis los te laten, al beseffen we dat dit niet bij iedereen alle zorgen en bezwaren zal wegnemen. Hopelijk maakt het wel de weg vrij om als gemeente, buurtbewoners en initiatiefnemers samen via een open en constructief proces aan een goede invulling van deze bijzondere plek te werken.      

 

Dit voorjaar maakte de gemeente bekend dat ze een onderzoek was gestart naar de mogelijkheid om op deze plek circa 60 woning te bouwen. Het gaat om een braakliggend terrein dat na het afbranden van de Amfors-boerderij in gebruik is voor de opslag van materialen. Het terrein bestaat uit 2 kavels (zie hieronder) en zou in totaal voor ca. 25% bebouwd moeten worden: de noordelijke kavel zou onbebouwd blijven om hier de natuur- en recreatiefunctie te versterken en de zuidelijke kavel zou voor ongeveer de helft bebouwd worden.

Als GroenLinks waren we voorstander van dit plan, omdat deze plek altijd bebouwd is geweest en omdat we geschikte binnenstedelijke locaties het liefst maximaal voor woningbouw benutten, om te voorkomen dat we buiten de stad in het groen moeten bouwen. Bovendien hebben we altijd de overtuiging gehad dat het mogelijk is om op deze plek een plan te realiseren dat leidt tot versterking van de (ecologische) functie van het park en tegelijkertijd ruimte laat voor (beperkte) woningbouw. De afgelopen maanden is echter gebleken dat het aantal van 60 woningen te ambitieus is.

Het plan riep veel verontwaardigde reacties op en meer dan 3000 mensen tekenden de petitie om het tegen te houden. De zorgen van tegenstanders zitten vooral in het aantal woningen, het verkeer dat dit met zich mee zou brengen en de impact die dit op het aangrenzende park zou hebben. Bewoners gaven ook aan niet pertinent tegen elke vorm van woningbouw te zijn. Wel vinden zij dat we moeten kiezen voor een vorm die beter aansluit bij de boerderij die er ooit stond, met zo min mogelijk extra verkeer door het park en met minder woningen.

Het was volle bak zaterdagochtend in het Groene Huis over de herontwikkeling van het braakliggend terrein. "Veel vragen, begrijpelijke zorgen, en vooral ook interessante ideeën en een collectief gevoel dat we van deze bijzondere plek samen iets moois moeten maken," zegt raadslid Jeroen Bulthuis (wonen) die evenals fractievoorzitter Dillian Hos en wethouder Astrid Janssen aanwezig waren en in gesprek gingen over alternatieven voor het terrein dat nu dienst doet als opslaglocatie voor Amfors. Zoals bijvoorbeeld seniorenwoningen van Stichting Knarrenhof, zorgwoningen van Kwintes en een stadsboerderij beheerd door stadsboer Wietze Nauta. 

Als GroenLinks zijn we erg blij met de constructieve houding van de omwonenden en het feit dat zij willen meedenken over een invulling die voor hen wel aanvaardbaar is. Vasthouden aan het uitgangspunt van circa 60 woningen legde te veel druk op het proces om samen met de buurt tot een goed plan te komen. We zijn daarom blij met het voorstel van de betrokken wethouders om deze eis los te laten, al beseffen we dat dit niet bij iedereen alle zorgen en bezwaren zal wegnemen. Hopelijk maakt het wel de weg vrij om als gemeente, buurtbewoners en initiatiefnemers samen via een open en constructief proces aan een goede invulling van deze bijzondere plek te werken.      

 

GroenLinks-idealen en de Omgevingswet | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks VVD Amersfoort 05-10-2019 00:00

De Omgevingswet komt eraan. De invoering van deze rigoureuze wetswijziging op 1 januari 2021 - volgens velen de grootste ‘stelselherziening’ sinds de Tweede Wereldoorlog - zal de gemeentelijke organisatie net zo op z’n grondvesten doen schudden als de decentralisaties in het sociaal domein dat deden, is de verwachting. Meedenken over de kansen en bedreigingen die de nieuwe wet biedt en hoe we daar als GroenLinks de komende tijd mee omgaan? Neem contact op! Jeroen Bulthuis geeft in dit stuk toelichting op de wet en de manier waarop we er nu al mee bezig zijn.

GroenLinks-idealen in de praktijk brengen dankzij de komst van de Omgevingswet, hoe doe je dat?

 

De Omgevingswet bundelt de wetgeving en de regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Wat zijn de kansen en bedreigingen van de Omgevingswet voor het verwezenlijken van het GroenLinks-gedachtegoed? Vooruitlopend op de komst van de wet experimenteren we er in Amersfoort al volop mee. Met tot nu toe twee concrete resultaten: een rem op het inzetten van biomassa en fossiele brandstoffen voor het verwarmen van gebouwen, en klimaat-neutrale woningbouw als uitgangspunt bij nieuwbouwprojecten.

Wat beoogt de Omgevingswet?

Een samenhangende benadering van de fysieke leefomgeving, minder regels, meer ruimte voor initiatieven en werken vanuit vertrouwen: dat is de kern van de verandering die de Omgevingswet beoogt. Net als bij het sociaal domein krijgen gemeenten meer bestuurlijke afwegingsruimte om zelf keuzes te maken. Met de Omgevingswet wordt flink geschrapt in de regels en verantwoordelijkheden van het Rijk. Cynici zien de Omgevingswet daarom ook wel als een VVD-wet, die de ideologie van decentralisatie en deregulering doorzet in het ruimtelijk domein. En iedereen die de toestand op de woningmarkt, het stikstofoverschot en de problemen met vervuilde bagger serieus neemt, weet waar die neoliberale agenda van loslaten en dereguleren toe kan leiden. Desondanks biedt de Omgevingswet ook kansen voor het realiseren van het GroenLinks gedachtegoed.

Eerst even wat techniek...

Om te begrijpen waar de kansen en uitdagingen liggen voor de gemeente eerst even wat techniek. De Omgevingswet vervangt huidige wettelijke instrumenten als bestemmingsplan, structuurvisies en sectorale beleidsvisies door zes kerninstrumenten, waarvan de omgevingsvisie, het omgevingsplan en de omgevingsvergunning de belangrijkste zijn voor de gemeente. Kort door de bocht: de omgevingsvisie vervangt straks de structuurvisie waarin we lange-termijndoelen en waarden voor de fysieke leefomgeving vastleggen. Het omgevingsplan vervangt het bestemmingsplan en bevat straks alle regels over wat er wel en niet kan en mag op een bepaalde plek.

Het is belangrijk om daarbij te bedenken dat omgevingsvisies alleen bindend zullen zijn voor de overheid zelf. Om te zorgen dat de doelen en ambities in de omgevingsvisie doorwerken naar burgers en bedrijven, moeten deze zijn door vertaald naar het omgevingsplan en de daarbij behorende regels. Andersom is het zo dat duidelijk moet zijn waarom er bepaalde regels gelden: het achterliggend doel van de regels in een omgevingsplan moeten goed zijn verwoord in de omgevingsvisie. Bij tegenstrijdigheid tussen omgevingsvisie en omgevingsplan, kunnen burgers en bedrijven naar de rechter stappen om hun gelijk te halen.

Doelen en opgaven in omgevingsvisies zijn daardoor minder vrijblijvend dan in de huidige structuurvisies.

Reikwijdte van de Omgevingswet

Een tweede belangrijke technische wijziging: de reikwijdte van de Omgevingswet is veel groter dan de huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening. De doelstelling van de Omgevingswet is namelijk ‘het doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving met als doel het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving’. Op dit moment kunnen we vergunningaanvragen eigenlijk alleen toetsen aan het uitgangspunt van een ‘goede ruimtelijke ordening’.  Straks kunnen we bijvoorbeeld ook toetsen op milieuaspecten zoals geluid of luchtvervuiling en zelfs op sociale aspecten als gezondheid en segregatie, mits dit raakvlak heeft met de fysieke leefomgeving.

Aan ruimtelijke plannen kunnen we met de Omgevingswet eisen stellen die verder gaan dan 'een goede ruimtelijke ordening'. Dit biedt kansen voor het realiseren van ons groene en linkse gedachtegoed.

 

Vooruitlopende op de komst van de Omgevingswet zijn er overal in het land al volop experimenten met het nieuwe instrumentarium. Meest concreet daarbij zijn de zogenaamde ‘bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte’. Onder de Crisis- en herstelwet kunnen gemeenten die daartoe zijn aangewezen namelijk bestemmingsplannen maken waarin ook andere zaken dan een ‘goede ruimtelijke ordening’ zijn geregeld. In deze bestemmingsplannen kunnen gemeenten nadere regels opnemen die tot doel hebben ‘een gezonde en veilige fysieke leefomgeving en een goede leefomgevingskwaliteit te bereiken’. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om het hanteren van strenge (of juist soepelere) milieunormen of het stellen van strengere normen voor energiezuinig bouwen. Ook de gemeente Amersfoort is aangewezen om met deze bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte te experimenteren.    

Voorbeelden en resultaten

Een concreet voorbeeld waarbij dit gebeurt, is dit besluit van het college dat onze eigen GroenLinkswethouder Astrid Janssen van duurzaamheid en ruimtelijke ordening begin september presenteerde.

Biomassa

De gemeente gaat op basis van de Crisis- en herstelwet de bestaande bestemmingsplannen zo aanpassen dat we de bouw van nieuwe installaties voor energieopwekking die gebruik maken van fossiele brandstoffen of houtige biomassa kunnen tegenhouden.

Op dit moment zijn dergelijke installaties ‘zonder meer mogelijk’ en kan de gemeente een vergunningaanvraag voor bijvoorbeeld de bouw van een biomassacentrale niet weigeren zolang deze voldoet aan de eisen van een ‘goede ruimtelijke ordening’. Dankzij de nadere eisen in het bestemmingsplan kan dat straks dus wel. Overigens moet - net als straks onder de Omgevingswet - de achterliggende doelstelling van deze nadere eisen wel formeel in een strategische visie zijn vastgelegd. In dit geval was dat de Warmtevisie Amersfoort die de gemeenteraad vlak voor de zomer heeft vastgesteld en waarin is vastgelegd dat ‘met fossiele brandstoffen gestookte centrales en houtgestookte biomassacentrales niet passen in een C02-neutrale warmtevoorziening die de gemeente Amersfoort voorstaat’.

Energiezuinig bouwen

Een ander concreet voorbeeld waar we gebruik maken van de ruimere mogelijkheden die de wet ons biedt, is het stellen van strengere eisen ten aanzien van energiezuinig bouwen. Voor de zomer heeft de raad het Deltaplan Wonen (een initiatief van GroenLinks) vastgesteld. Hierin is onder meer opgenomen dat nieuwbouw ten minste energieneutraal en bij voorkeur energieleverend moet zijn. Dat gaat verder dan de huidige eisen van het bouwbesluit. Ook in de Warmtevisie is vastgelegd dat alle nieuwbouw energieneutraal en op termijn energieleverend moet zijn. Nu deze ambitie op visieniveau is vastgelegd, ontstaat de mogelijkheid om dit bij nieuwe bestemmingspannen door middel van het principe van de verbrede reikwijdte ook af te dwingen. Het college heeft inmiddels uitgesproken (zie hier) dat de gemeente Amersfoort de bestaande wettelijke mogelijkheden maximaal zal benutten om energieneutraal bouwen af te dwingen, bijvoorbeeld via bestemmingsplannen met verbrede reikwijdte onder de Crisis- en herstelwet. Bij nieuwe bestemmingsplannen zal energieneutraal bouwen dus het uitgangspunt vormen.

Kortom, de experimenten die op dit moment in Amersfoort plaatsvinden, laten zien dat de komst van de Omgevingswet volop kansen biedt voor het realiseren van het GroenLinks gedachtegoed en dat we er nu al in slagen om concrete resultaten te boeken. En dat smaakt natuurlijk naar meer.

Tegelijkertijd kan de Omgevingswet ook worden benut om te dereguleren en meer vrijheid te laten aan ontwikkelaars en andere initiatiefnemers. Welke keuzes hierin worden gemaakt, heeft de gemeente voor een groot deel zelf in de hand. De afwegingen die hierbij worden gemaakt, ook ten aanzien van de rol die de gemeenteraad hier in de toekomst zelf nog in zal hebben, zullen van grote invloed zijn op de fysieke leefomgeving in Amersfoort.

Het zijn dus spannende tijden voor de toekomst van onze stad.

Wil je verder meedenken over de kansen en bedreigingen die de Omgevingswet biedt en hoe we daar als GroenLinks de komende tijd mee omgaan, neem dan contact op met ons raadslid Jeroen Bulthuis. Mail:  j.bulthuis@amersfoort.nl of bel: 06 549 22 373.

 

Duurzame energie Hoevelakense Beek | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks Amersfoort 24-09-2019 00:00

Ook als we alle daken vol leggen met zonnepanelen hebben we nog niet voldoende capaciteit om de energie op te wekken die wij met zijn allen verbruiken in Amersfoort. Er zijn ook zonnevelden nodig. Daarom is wethouder Astrid Janssen erg blij met het plan voor zonnepanelen aan de Hoevelakense beek.

Het betreft een plan voor het opwekken van duurzame energie aan de noordzijde van de Hoevelakense Beek in Amersfoort. Een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, het Waterschap, ontwikkelbedrijf IX Zon en de gemeente heeft geleid tot een voorstel voor de inrichting van dit gebied. 13,5 hectare grond kan 4500 huishoudens van energie voorzien, het plan kan een toevoeging zijn aan de landschappelijke kwaliteiten én een bijdrage leveren aan het vergroten van het waterbergend vermogen van het gebied.

De grond komt vrij doordat de huidige boer stopt met zijn bedrijf.

Het voorstel wordt tijdens een inloopavond op 7 oktober van 19:00 tot 21:00 uur gepresenteerd in de Amerena, De Velduil 2 in Amersfoort.

Rijkswaterstaat en het Waterschap hebben vanuit de herinrichting van kruispunt Hoevelaken een opgave om het waterbergend vermogen van het gebied te verbeteren en bomen te compenseren. Vandaar dat in het ontwerp gezocht is naar de meest optimale inrichting waarbij ruimte voor water in het plangebied wordt vergroot en extra landschapselementen kunnen worden toegevoegd. Op de resterende grond wordt zoveel mogelijk duurzame energie opgewekt, door middel van zonnepanelen.

Over het plan is in de ontwerpfase gesproken met het Utrechts Landschap en de Nederlandse Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU), de SGLA én een aantal omwonenden.   Gerard Hartman, Waterschap: ‘Het Waterschap is positief over de manier waarop er invulling wordt gegeven aan de waterbergingscompensatie.’   Nu is het moment aangebroken om de stad over het plan en het ontwerp te informeren. Hiervoor organiseert ontwikkelbedrijf IX Zon een inloopavond. Tijdens de inloopavond is het ook mogelijk om suggesties en adviezen mee te geven voor het plan.  De gemeente  is aanwezig voor toelichting op het beleid en de te doorlopen vergunningsprocedure.

Het plangebied ligt in de woon- werkzone Bloeidaal in de gemeente Amersfoort, ten zuiden van de Rijksweg A1, tussen de Koedijkerweg en de spoorlijn, ten noorden van de Hoevelakense Beek. Meer informatie over het initiatief op www.ixzon.nl/hoevelakensebeek.

 

Geen biomassacentrales | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks Amersfoort 22-09-2019 00:00

Mooi resultaat van onze wethouder Astrid Janssen: geen nieuwe biomassacentrales in Amersfoort. ‘We hebben al eerder dit jaar in de Warmtevisie laten vastleggen dat hout gestookte biomassacentrales niet passen in een CO2-neutrale warmtevoorziening. Met een voorgestelde wijziging in bestemmingsplannen kunnen we dit ook echt waarmaken.’

In de huidige bestemmingsplannen voor bedrijventerreinen zijn biomassacentrales tot een bepaalde capaciteit toegestaan. In 2018 heeft het vorige college voor twee van zulke installaties vergunningen afgegeven. Door een aanpassing in die bestemmingsplannen wil het huidige college voorkomen dat nieuwe initiatieven voor biomassacentrales toegewezen worden. Een voorstel hiervoor wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

‘Meebesturen is soms moeilijk, maar er zijn momenten dat het zo loont. Erg jammer dat het vorige college vergunningen gaf voor twee centrales, maar heel blij dat we deze ontwikkeling nu kunnen stoppen,’ zegt fractievoorzitter Dillian Hos.

Vergunningen konden tot nu toe niet worden geweigerd omdat ze passen binnen vigerende milieuwetgeving (o.a. luchtkwaliteit), bouwbesluit en welstand. De Crisis- en Herstelwet maakt een wijziging van de bestemmingsplannen nu wel mogelijk.

In de media – Amersfoort van het gas af

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) GroenLinks CDA ChristenUnie Amersfoort 10-07-2019 18:13

Voor het aanleggen van een warmtenet, zoals op deze foto in Dordrecht, moet een grote leiding onder de straat worden gelegd die aftakt richting de huizen. © Thymen Stolk

Amersfoort gaat wijk voor wijk van het gas af

Amersfoort gaat de komende jaren wijk voor wijk in kaart brengen hoe huizen van het gas af kunnen, en hoe ze vervolgens het best kunnen worden verwarmd. Artwin Kreekel 09-07-19, 23:46 Laatste update: 10-07-19, 09:17

Dat is het gevolg van een besluit dat de gemeenteraad van Amersfoort zojuist in grote meerderheid genomen heeft. Alleen de BPA en de SP waren tegen. De BPA, omdat ze meent dat het met de huidige stand van de techniek onhaalbaar is om wijken rendabel te verwarmen zonder aardgas en de SP, omdat ze vreest dat inwoners door het plan op hoge kosten worden gejaagd.

Wethouder Astrid Janssen (GroenLinks, Duurzaamheid) presenteerde afgelopen maart haar plannen voor een aardgasvrije stad. Na het besluit van de gemeenteraad kan ze nog dit jaar aan de slag met het opstellen van een wijkwarmteplan voor Hoogland, Liendert, Vathorst en de bedrijventerreinen De Hoef en De Wieken-Vinkenhoef. Afhankelijk van de snelheid waarmee dit gaat, volgen in 2020 al Nieuwland, het Vermeerkwartier, Soesterkwartier en Isselt en vervolgens in 2021 Randenbroek, De Berg-Zuid, Kattenbroek en de binnenstad. Elk blok telt minstens 6000 huizen en 900 andere gebouwen, zoals kantoren.

Tekst loopt door onder de foto…

Amersfoort gaat gefaseerd en in drie blokken aan de slag met het maken van wijkwarmteplannen. Voor de witte vlekken op de kaart, moet nog naar een oplossing worden gezocht. © Gemeente Amersfoort

Voor welke verwarmingsbron wordt gekozen is mede afhankelijk van de wens van de wijkbewoners, maar zal  eveneens worden bepaald door het bouwjaar van de huizen en hoe dicht zij op elkaar zijn gebouwd. Bij panden die goed geïsoleerd zijn (of dat kunnen worden), kort op elkaar staan en waar voldoende animo is in de buurt, is het aanleggen van een collectief warmtenet een optie. Water van bij voorkeur tussen de 35 en 55 graden Celsius stroomt in dit scenario door leidingen onder de straat, en loopt via aftakkingen de leidingen de huizen binnen.

Het aanleggen van een warmtenet heeft wel grote gevolgen. Straten moeten open om grote leidingen te leggen, en ook in huis moet de boel worden aangepast, omdat reguliere verwarmingssystemen werken op water waarvan de temperatuur algauw twee keer zo hoog is. Tot slot moeten veel huizen, zelfs huizen die nu al een hoog energielabel dragen, extra worden geïsoleerd, omdat de geringe warmte anders vervliegt. In wijken waar de aanleg van een collectief net niet kan, bijvoorbeeld omdat de buurt oud is of de animo te klein, is het plaatsen van een warmtepomp, zonnepanelen of andere (elektrische) bron een optie.

Verschillende politieke partijen probeerden vanavond nog iets aan het plan te wijzigen. Zo kwamen Amersfoort, ChristenUnie en Lijst Molenkamp met een voorstel om houtkachels te weren als verwarmingsbron, vanwege de uitstoot van rook. De SP wilde onderzoeken of er een gemeentelijk warmtebedrijf kon worden opgericht (waarmee de kosten voor de Amersfoort volgens de socialisten kunnen worden gedrukt), maar krijgt hiervoor alleen steun van het CDA en Denk.