Nieuws van politieke partijen in Hoorn inzichtelijk

8 documenten

Antwoorden college van B & W op vragen VOCHOORN inzake ‘Smart City’

VOCHoorn VOCHoorn Hoorn 15-03-2019 01:24

Fractie VOCHoorn

Contactpersoon

Jasper Eschweiler Zaaknummer: 1659788

Hoorn, 1 4 MAART 2019

Onderwerp: beantwoording art. 36 vragen over Smart city

Geachte heer Ruppert,

U heeft vragen gesteld over Smart city In deze brief leest u de antwoorden op uw vragen.

Vraag 1 Bent u het met VOCHoom eens dat er meer gedaan kan worden om van Hoorn een ‘smart city’ te maken. Dat voor een slimme stad nog flink wat slagen te maken zijn en dat technologie aan de voorkant hierbij noodzakelijk is?

Antwoord

Ja, we zijn het met u eens dat we meer gebruik kunnen maken van slimme technologieën in bijvoorbeeld de openbare ruimte. Dit kan kansen bieden om vraagstukken met maatschappelijke impact op te lossen, feiten van meningen te onderscheiden en op een slimmere manier beleid te maken.

Vraag 2 Bent u het met VOCHoorn eens dat e.e.a. uitstekend kan plaats vinden binnen het project Innovatieve Stad? Zo nee, waarom niet?

Antwoord

Het programma innovatieve stad is een regieprogramma. Dit programma heeft onder meer als doel kansen op het gebied van data en technologie te verkennen en innovatie aan te jagen. Het eigenaarschap en besluitvorming met betrekking tot de toepassing van slimme toepassingen ligt bij de inhoudelijke opgave (zoals parkeren, verkeer, economie of duurzaamheid) waarbinnen de toepassing wordt gebruikt. Wij kunnen het onderwerp smart city hier echter een prominentere en meer herkenbare plek in geven, zodat er meer regie op komt. Daarnaast wordt er nu gewerkt aan de totstandkoming van een nieuwe ICT visie/-beleid voor de gemeente hoorn. Deze wordt in mei ter besluitvorming aan de gemeenteraad  aangeboden. Een  belangrijk  uitgangspunt  hierin  is  dat  we waarde  voor  de  stad  willen creëren door te innoveren, digitaliseren en datagedreven te werken.

Vraag3 Het project Innovatie Stad kent een jaarlijks budget van €100.000,

Het is bedoeld voor innovaties en aanvullend op bestaande posten/onderwerpen. Bent u het met VOCHoorn eens dat wanneer toch extra budget nodig is, dit vanuit ‘Puur Hoorn’ is te financieren en zo nee, waarom niet?

Antwoord

Als we voor dataprojecten en slimme technologieën budget nodig hebben zullen we zoveel mogelijk aansluiten bij bestaande middelen. Welke budgetten dat zijn hangt af van het onderwerp. Het budget van het programma innovatieve stad wordt gebruikt om waar nodig ontwikkelingen een zetje in de goede richting te geven. Budgetten van Puur Hoorn kunnen worden gebruikt als de innovatie een relatie met duurzaamheid heeft.

Vraag4 Bent u het met VOCHoom eens dat e.e.a. tijd vraagt en dat niet heel Hoorn in korte tijd ‘smart’ gemaakt kan worden, maar dat gestart kan worden in bijvoorbeeld de projecten Holenkwartier, Poort van Hoorn en nieuwe

Antwoord

Het vraagt inderdaad tijd om ‘smart’ toepassingen te realiseren. Om de toegevoegde waarde van slimme toepassingen optimaal te kunnen benutten gaat het niet alleen om de aanschaf van de technologie zelf, maar zijn ook vaardigheden om data te kunnen combineren en interpreteren onmisbaar. Ook het ontwikkelen van deze vaardigheden kost tijd. Daarnaast is het geen doel op zich om ‘smart city’ te worden. We willen vooral kijken waar technologie ons verder kan helpen bij het oppakken van maatschappelijke opgaven. Dit is belangrijker dan de plek waar de slimme toepassingen worden ingezet. Maar wij zijn het met u eens dat bij nieuwe gebiedsontwikkelingen natuurlijk ook de mogelijkheid van toepassing van nieuwe technologie meegenomen moet worden. (hierbij kan bijvoorbeeld worden  gedacht aan een dynamisch parkeerverwijssysteem) . Wij willen hier vanuit het programma innovatieve stad actiever regie op voeren.

op termijn optimaal te kunnen inzetten op technologische ontwikkelingen is het kunnen aansluiten op een glasvezel netwerk belangrijk. Bent u het met VOCHoorn eens dat in die gebieden waar in Hoorn gestart wordt met een ontwikkelingen in de openbare ruimte, zoals bij de Poort van Hoorn en Holenkwartier dan ook glasvezel standaard aangelegd dient te worden binnen de intra?

Antwoord

We zijn het met u eens dat we bij ontwikkelingen in de openbare ruimte het gebruik van een glasvezel netwerk moeten stimuleren. De aanleg zelf is echter geen taak van de gemeente. Binnen stedelijke gebieden zoals de gemeente Hoorn wordt deze taak opgepakt door netbeheerders, omdat zij hier ook commercieel baat bij hebben. We zien bijvoorbeeld dat het bedrijf Art of Automation in de afgelopen maanden zeer actief is om grootschalig glasvezel aan te leggen in onze regio. Het is binnen de gemeente echter nog geen beleid om bij nieuwe ontwikkelingen netbeheerders actief uit te nodigen om onze plannen te bespreken, zodat zij onze plannen kennen en in de gelegenheid zijn op tijd in te stappen. Wij zullen nagaan hoe wij dit beleidsmatig kunnen borgen.

Vraag 6 Bent u het VOCHoom eens dat Hoorn als ‘smartcity’ een voorbeeld functie heeft in de regio en bent u bereid dit uit te dragen binnen het Pact van West-Friesland teneinde bij te dragen aan de top 10 ambitie voor deze regio. Zo nee, waarom niet?

Antwoord

We werken in de regio intensief samen, ook rond het onderwerp data en technologie. Als grootste en meest stedelijke gemeente in Westfriesland heeft Hoorn de mogelijkheden om een voorbeeldfunctie te vervullen als het gaat om innovatie en slimme technologie. We zullen ook altijd kennis uitwisselen en, waar het mogelijk is, samenwerken met andere gemeenten in de regio rond dit onderwerp. Dat  is eigenlijk al onderdeel van onze regionale samenwerking.

Bent u het met VOCHoorn eens dat u bij de uitvoering van ‘smart city’ nadrukkelijk de lokale ondernemers moet laten participeren? Zo nee, waarom niet?

Antwoord

Ja, het is belangrijk om aan te sluiten bij vraagstukken die leven in de stad, bij  inwoners  en ondernemers. De uitvoering van smart city toepassingen kan echter niet in alle gevallen bij ondernemers liggen, gezien het gebruik van de openbare ruimte. Bovendien zijn niet alle smart city toepassingen relevant voor lokale ondernemers. Waar dit wel het geval is, worden de lokale ondernemers actief betrokken. Dit zal onderdeel worden van ons voornemen het onderwerp smart city een prominentere en meer herkenbare plek te geven in het programma innovatieve stad.

Met vriendelijke groet,

Burgemeester en wethouders van Hoorn

Hoorn is niet slim genoeg bezig

VOCHoorn VOCHoorn Hoorn 20-02-2019 08:01

VOCHoorn heeft aan het college van B&W vragen gesteld omdat zij vindt dat Hoorn niet slim genoeg bezig is. Hoorn kan veiliger, milieubewuster, duurzamer en goedkoper op het gebied van veiligheid, verkeersmanagement, verlichting, vervuiling / omgeving, parkeeroptimalisatie en afvalmanagement. Aart Ruppert: ‘Nu is het niet zo dat we denken dat de gemeente Hoorn stom bezig is, maar het kan beter. Kijk bijv. eens naar gemeenten als Eindhoven en Zwolle, daar zijn ze al wat langer bezig met het onderwerp Smart City.’ Zwolle heeft het ISO37120-certificaat toegekend gekregen voor Duurzame ontwikkeling en veerkracht van gemeenschappen. Zie: https://www.zwolle.nl/stadsindicatoren

Door innovatief denken en het koppelen van sensoren met vrij beschikbare data kan de gemeente Hoorn zaken slimmer aanpakken. Peter Peerdeman: ‘Door parkeerplaatsen te voorzien van een sensor kan gemonitord worden waar vrije parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Door dit te koppelen aan een app op een smartphone kunnen inwoners en bezoekers snel zien waar ze kunnen parkeren. Geen rondjes meer rijden in het volle havengebied of Kerkplein en dat voorkomt veel gezoek, een hoge uitstoot van uitlaatgassen en een slecht humeur. Dit betekent ook een gastvrije stad met parkeer gemak, een verbetering van de omzet voor de ondernemers. De gemeente kan aan de hand van een gedetailleerde bezettingsgraad een beter parkeerbeleid bepalen en de politie kan verkeersdrukte beter sturen.

Vandaag een mooi artikel van Jaap ...

VOCHoorn VOCHoorn Hoorn 09-06-2018 10:57

Vandaag een mooi artikel van Jaap Stiemer in het NHD over een valse start van het college in Hoorn. Fractievoorzitter Aart Ruppert was hier ook heel duidelijk over en VOCHoorn steunt dit college niet.

Lijsttrekker van VOCHOORN, Aart ...

VOCHoorn VOCHoorn Hoorn 13-03-2018 09:41

Lijsttrekker van VOCHOORN, Aart Ruppert over onze plannen voor Schouwburg Het Park en een Westfries Centrum voor de Podiumkunsten en over plezier- en recreatievaart op Het Hoornse Hop. Blijf op de hoogte van onze activiteiten via: http://www.vochoorn.nl en onze Facebook pagina. #hetkananders #hetkanbeter

Met het weer vandaag kunnen we ons ...

VOCHoorn VOCHoorn Hoorn 10-03-2018 12:27

Met het weer vandaag kunnen we ons nu al niet meer voorstellen dat het 10 dagen geleden ijskoud was. Lijsttrekker Aart Ruppert trotseerde die kou om iets te vertellen over het toekomstige Stadsstrand. Blijf op de hoogte van onze activiteiten via: http://www.vochoorn.nl en onze Facebook pagina. #hetkananders #hetkanbeter

Vragen aan het college inzake ‘Parkeerbalans’

VOCHoorn VOCHoorn Hoorn 04-12-2017 23:45

Betreft: vragen ex. Artikel 36 RvO

Onderwerp: parkeerbalans

Hoorn, 4 december 2017

Geachte College,

In 2017 is in diverse raadsstukken, naast begrippen zoals parkeercapaciteit, parkeervraag, parkeerbehoefte, reële bezettingsgraad van parkeerplaatsen, bezoekersparkeren en bewonersparkeren, het begrip ‘parkeerbalans’ gebruikt.

Ik verwijs hierbij ondermeer naar:

A. de commissievergadering d.d. 21 maart 2017 i.c. Concept visie stationsgebied 2.4 Parkeergarage waar letterlijk op pagina 7 staat: “Om deze capaciteit te kunnen berekenen, is een parkeerbalans gemaakt voor de gehele binnenstad inclusief het gebied van de Poort van Hoorn”

B. de vergadering van de gemeenteraad d.d. 11 juli 2017 waar op pagina 4 en 5 van het Raadsvoorstel Parkeerbeleid, instellen ‘nulvergunningenbeleid’ voor nieuwbouwplannen binnenstad staat:

“Wij hanteren voor het parkeerbeleid het principe van een ‘kapstok’. De verschillende deelaspecten worden op een logisch moment als ‘jas’ aan de kapstok uitgewerkt, waarbij telkens de onderlinge samenhang wordt bewaakt. Zo vult de kapstok zich steeds verder en daarmee het integrale parkeerbeleid. De parkeerbalans, aan de orde geweest bij de Poort van Hoorn, was de eerste ‘jas’ “.

De parkeerbalans is een instrument om de balans tussen vraag en aanbod van parkeerplaatsen voor een gebied in kaart te brengen. In de discussies rondom het parkeren gaat dit met name om de parkeerbalans t.a.v. de binnenstad en het plangebied voor de Poort van Hoorn.

VOCHoorn wil graag inzicht hebben in deze parkeerbalans. Navraag bij de betreffende afdeling, via de griffie, levert het volgende antwoord op:

“Een echte totaal parkeerbalans voor de gemeente Hoorn is er niet. Dat is ook één van de punten/ constateringen wat in het raadsvoorstel van 30 januari as naar voren komt. In de achterliggende periode heb ik opgemerkt dat een capaciteitsberekening voor de toekomstige parkeergarage min of meer als een parkeerbalans gezien wordt. Dat is echt wat anders. Een parkeerbalans is een overzicht van alle parkeerplaatsen (fiscaal/ vergunninghouders) met daarbij de bijbehorende stuurelementen etc.”

Dit brengt VOCHoorn tot de volgende vragen:

1. Is er een parkeerbalans, in de zin zoals hierboven omschreven (“de parkeerbalans is een instrument om de balans tussen vraag en aanbod van parkeerplaatsen voor een gebied in kaart te brengen”), opgesteld voor de binnenstad en het plangebied Poort van Hoorn?

Zo ja, dan verzoeken wij om toezending hiervan.

Zo nee, waarom wordt deze term parkeerbalans dan in diverse raadsstukken gebruikt?

In afwachting van een spoedige beantwoording,

Namens de fractie van VOCHoorn

Aart Ruppert, raadslid

Aart Ruppert lijsttrekker VOCHOORN komende verkiezingen

VOCHoorn VOCHoorn Hoorn 06-10-2017 20:58

Aart Ruppert is gekozen als lijsttrekker van VOCHOORN voor de komende gemeenteraadsverkiezingen in Hoorn op 21 maart 2018.

Met Aart hebben we een ervaren ‘teamplayer’ die de belangen van alle bewoners in de gehele gemeente Hoorn met passie behartigt. Dat deed hij in de vorige coalitie als wethouder en dat doet hij nu als raadslid.

Een sociaal liberaal die de lokale politiek goed kent en de afgelopen jaren een duidelijk herkenbaar geluid en gezicht aan de partij heeft gegeven.

Aart: “De zittende coalitie heeft ondervonden dat wij een constructieve koers varen. Waar nodig scherp en kritisch, als mogelijk meewerkend en zelfs steunend. In alle gevallen gepassioneerd en met de eigen standpunten in beeld. Ik vind dat niet meer dan normaal, want de onderwerpen en de belangen zijn groot en we zijn per slot van rekening volksvertegenwoordigers.”

“Ondanks onze constructieve houding vinden we overigens wel dat veel zaken anders kunnen en dus ook anders moeten. En daar gaan we dan ook stevig campagne voor voeren. Fair maar stevig. We gaan de mensen overtuigen van het belang van een serieuze lokale partij als VOCHOORN. Dus aan iedere bewoner van de hele gemeente wil ik zeggen: VOCHOORN is echt jouw stem in de raad.”

Persbericht

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.