GroenLinks-partijleider Jesse Klaver en de Amsterdamse GroenLinks-lijsttrekker Rutger Groot Wassink willen dat het nieuwe gemeentebestuur van Amsterdam de plannen voor vliegveld Lelystad blokkeert.

Vliegveld Lelystad is in handen van Schiphol waarvan de gemeente Amsterdam mede-eigenaar is. Met dit voorstel wordt de opening van vliegveld Lelystad onderdeel van de strijd voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dinsdagavond houdt GroenLinks een Meetup in Zwolle om te protesteren tegen de opening van vliegveld Lelystad.

De plannen van Schiphol om een dependance te starten in Lelystad kunnen terecht rekenen op veel kritiek van omwonenden in Noord en Oost-Nederland. Vliegtuigen gaan jarenlang op een laag niveau overvliegen en cijfers over overlast blijken niet te kloppen of steeds weer nadeliger uit te pakken dan voorgesteld.

De gemeente Amsterdam bezit 20% van de aandelen van de Schiphol Group en vliegveld Lelystad is in handen van Schiphol. GroenLinks wil dat Amsterdam die positie als mede-eigenaar aangrijpt om de plannen voor vliegveld Lelystad van tafel te krijgen. In 2006 wist de gemeente Amsterdam als aandeelhouder privatisering van Schiphol te voorkomen.

Klaver: “Groei van vliegverkeer is slecht voor het klimaat, de luchtkwaliteit, natuur en de rust van bewoners. Iedere keer wordt er net een andere rekentruc gekozen en worden de regels zo aangepast dat het vliegverkeer in Nederland verder mag groeien. Ook dit kabinet kiest weer voor het economische belang boven alles. Maar dit kabinet is niet de enige die over Schiphol beslist. Als de verandering in Den Haag uitblijft gaan wij hem lokaal voor elkaar boksen.”

GroenLinks verzet zich tegen de komst van vliegveld Lelystad en de groei van Schiphol omdat die schadelijk is voor het klimaat, voor de luchtkwaliteit en zorgt voor veel geluidsoverlast. In haar verkiezingsprogramma pleit GroenLinks Amsterdam daarom voor een ‘activistisch aandeelhouderschap’ van Schiphol.

GroenLinks-lijsttrekker Amsterdam Groot Wassink: “Wij zullen het Amsterdamse aandeelhouderschap inzetten om de groei van Schiphol te stoppen. Amsterdammers verdienen dat. Afschuiven van die groei naar Lelystad is asociaal en geen oplossing. Het is het verplaatsen van overlast, gezondsheids- en klimaatschade terwijl we juist samen zouden moeten werken aan schonere vormen van verkeer.”