Nieuws van politieke partijen over Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS inzichtelijk

12 documenten

Bewoners Bovenkarspelse wijk Broekerschans blij met beplanting tegen fijnstof en licht N307

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Stede Broec 13-04-2019 17:41

Bestuursleden Rob Kuipers (links) en Jos Geurtsen van de bewonersvereniging Broeker Schans langs de N307, waar beplanting straks een deel van de overlast moet indammen.

Bovenkarspel

Dé oplossing voor de enorme overlast die bewoners van de wijk Broekerschans in Bovenkarspel ervaren door de nieuwe N307 is het niet. Toch sprak wethouder Bart Nootebos deze week in bijzijn van de politiek van een ’eerste succesje’.

Met toestemming van het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier mag de gemeente Stede Broec namelijk over een lengte van 200 meter en twee meter breed beplanting langs de weg aanbrengen. Dat helpt in ieder geval om fijnstof af te vangen, licht van autokoplampen te verminderen en het heeft ook ’goede akoestische eigenschappen’.

Begin maart drong de gemeenteraad via het college aan op extra maatregelen vanuit de provincie Noord-Holland. Gedeputeerde Staten stellen zich echter vooralsnog op het standpunt dat met stil asfalt is voldaan aan de Wet geluidshinder. Wel vindt volgens Nootebos ambtelijk overleg plaats over oplossingen en worden verkeersmetingen gehouden.

De beplanting lost absoluut niet alle overlast van de N307 op, maar het is in ieder geval een begin, vindt ook voorzitter Rob Kuipers van de bewonersvereniging Broekerschans. ,,Daarnaast zijn we ook bezig met andere oplossingen’’, zegt hij.

Overlast van de weg hebben de pakweg 45 huishoudens tussen de Kolk en het Nassaupark in Bovenkarspel eigenlijk al sinds de bouw van hun woningen in 1995. ,,Er is toen wel een schermpje neergezet van 1.20 meter hoog en negentig meter lang, maar dat is volstrekt onvoldoende.’’

Sinds de opening van de vernieuwde N307 is het totale wegverkeer volgens de bewoners verdubbeld en het aantal vrachtwagens zelfs verviervoudigd. ,,Het stille asfalt helpt wel voor personenauto’s, maar niet voor het gierende geluid van vrachtwagens, die afremmen voor de rotonde en dan weer flink gas moeten geven.’’

Vorig jaar liet Kuipers door een hovenier een beplantingsvoorstel maken. ,,Dat is toen besproken met wethouder Nootebos en die stond daar ook achter. Hij heeft dit toen voorgelegd aan het hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier, de beheerder van het dijklichaam waar de N307 overheen loopt. Daar was nogal wat weerstand, dus dat kwam toen even stil te leggen.’’

Later vond Kuipers zelf een ingang bij HHNK. ,,Het schap richt zich vooral op de dijkveiligheid, dat is in ons aller belang en dat begrijp ik ook. Maar de dijk is hier een aantal jaren geleden verstevigd met damwandprofielen, dus kan daardoor niet meer zo makkelijk wegspoelen.’’ Bij nader inzien kon HHNK daardoor toch akkoord gaan met een tweehonderd meter lange en twee meter brede strook van niet diep wortelende beplanting onderaan de dijk.

Dat zal voor het geluid van de weg niet veel uithalen. ,,Het scheelt misschien 1 decibel, dus dat is bijna niks. Maar het helpt wel om fijnstof af te vangen en ook visueel. Je ziet niet steeds die auto’s voorbij flitsen en dat is zeker voor de eerste huizen dicht langs de weg een grote verbetering.’’

De vergunning voor de beplanting is een kwestie van tijd. De bewoners wachten nu even af wat wethouder Nootebos verder nog bij de provincie kan bereiken. ,,In mei krijgen we de uitslag van de verkeerstellingen en wij vinden dat er ook nog steeds een geluidsmeting moet plaatsvinden. Dat is namelijk nooit gebeurd.’’

Mochten aanpassingen achterwege blijven, dan beraden de bewoners zich op andere stappen. ,,Juridisch hebben we weinig poten om op te staan, maar we kunnen wel denken aan duurzame innovaties. Zoals een geluidsscherm met zonnepanelen. Daarmee kun je zo een paar honderd huishoudens van energie voorzien en je kunt bewoners ook laten meeparticiperen in de financiering. Maar je hebt ook de WHIS©Wall, een geluidswal met betonnen bakken waar roosters in zitten die het geluid van de weg absorberen door een soort anti-geluid te produceren. Wij staan open voor alle suggesties.’’

Gedeputeerde Staten willen niets doen aan geluidsoverlast N307 in Bovenkarspel

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Stede Broec 16-03-2019 10:57

Het bestaande geluidsscherm in Broekerhaven is niet afdoende.

BOVENKARSPEL

Bewoners van de wijk Broekerschans in Bovenkarspel hoeven voorlopig niet te rekenen op een oplossing voor de geluidsoverlast die zij ervaren door het toegenomen verkeer op de N307 langs hun woningen. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland zeggen dat ’andere maatregelen niet genomen worden’ omdat hier al stil asfalt ligt en daarmee wordt voldaan aan de Wet Geluidshinder.

De bewoners ervaren meer geluidsoverlast sinds de nieuwe Westfrisiaweg open is. ,,Met name van vrachtverkeer’’, weet wethouder Bart Nootebos van Stede Broec die met de bewoners in gesprek is. Hij gaat, mede op aandringen van zijn raad, nog in gesprek met de provincie om toch maatregelen te treffen.

Het is zeer de vraag of dat gesprek iets uithaalt. Het Provinciale Statenlid Wim Hoogervorst (SP) uit Enkhuizen heeft een maand geleden al de vraag neergelegd bij GS wat zij wil doen om het probleem op te lossen. Op die vraag antwoordt GS nu dat ’op deze locatie stil asfalt is aangebracht’ en de provincie verder niets gaat doen.

,,We weten hoe de provincie hierin staat. Het wordt niet gemakkelijk’’, beseft Nootebos. Hij heeft nu nog niets in handen om de provincie op andere gedachten te brengen, maar dat kan veranderen als de verkeersmeting op de N307 tussen Voetakkers en Houtribdijk klaar is. De provincie meet sinds 1 maart drie maanden lang het verkeer op dit stuk. De uitslag wordt vergeleken met de prognose die in 2010 is gemaakt voordat de nieuwe Westfrisiaweg werd aangelegd.

De geluidsmeting op de N307 in Grootebroek en Bovenkarspel kan volgens Provinciale Statenlid Wim Hoogervorst (SP) wel degelijk betekenen dat de provincie in actie moet komen. ,,Als blijkt dat de te verwachten geluids- en fijnstofwaarden worden overschreden, zal gekeken moeten worden naar maatregelen om de overlast te beperken’’, vindt hij.

Net als wethouder Bart Nootebos is Hoogervorst benieuwd naar de uitkomst van de meting. ,,De resultaten kunnen de wens om maatregelen te treffen ondersteunen’’, zegt hij. Dat GS op vragen van Hoogervorst nu op voorhand al zegt niets aan de geluidsoverlast te doen omdat hier al geluidsarm asfalt ligt, pikt de SP in elk geval niet.

,,Wij zullen het hier niet bij laten’’, aldus Hoogervorst. Hij blijft in gesprek met de bewoners die hier last van hebben en heeft hen toegezegd de kwestie ook aan de orde te stellen in Provinciale Staten. Het zou volgens Hoogervorst goed zijn als de raadsfracties in Stede Broec hun provinciale partijgenoten oproepen mee te werken aan een oplossing.

,,Als de destijds verwachte verkeerstoename nu wordt overtroffen, hebben we mogelijk toch een argument’’, stelt Nootebos. ,,Juridisch ligt dit in verband met de Wet Geluidshinder ingewikkeld.’’ Voor een beter geluidscherm zal bovendien met het hoogheemraadschap overeenstemming moeten worden bereikt omdat de weg in Broekerhaven op een dijk van het schap ligt.

,,Wij wisten voor de aanleg van de nieuwe Westfrisiaweg dat dit stuk de bottleneck was’’, zegt Nootebos. ,,Die tracékeuze is toen gemaakt. Daarin speelden meerdere belangen. Voor een betere ontsluiting van de wijken in Stede Broec is het goed dat de nieuwe weg er is gekomen.’’

Met de nieuwe wijk Waterweide die ten zuiden van het Martinuscollege in Grootebroek langs de N307 komt, is in de geluidsberekeningen van de nieuwe weg geen rekening gehouden. Volgens GS kwam de gemeente Stede Broec pas met het plan voor deze nieuwbouw na vaststelling van het plan voor de weg.

Politiek Stede Broec maakt vuist voor Broeker Schans

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS CDA PvdA Stede Broec 12-02-2019 07:58

Tussen de weg en de wijk moet een fatsoenlijke geluidswal komen, aldus de politiek

Bovenkarspel

De politiek van Stede Broec maakt een vuist voor de belangen van de bewoners van de Broeker Schans in Bovenkarspel.

De fracties willen dat hun wethouder ten strijde trekt richting provincie én waterschap, om ervoor te zorgen dat de wijk, die pal op de N307 ligt, beschermd wordt tegen toenemend verkeerslawaai, fijnstof en licht. De raad krijgt dit eind van de maand per motie voorgeschoteld, zo besloot de commissie grondgebied dinsdagavond ten overstaan van een volle publieke tribune.

De bewoners van de wijk Broeker Schans vreesden al voor toename van overlast nu de vernieuwde West-Frisiaweg geopend is. En dat geschiedde ook, onderstreepte bewonersvoorzitter Rob Kuipers. Hij toonde de commissie een filmpje en wees op de toename van verkeer, wellicht volgens de wet geluidshinder binnen de normen, maar voor de bewoners veel te veel.

Dat vonden de fracties ook. ODS zette de problemen van de wijk op de politieke agenda, OP vulde dit aan (’per jaar 700 doden door geluidsbelasting’) en het CDA kondigde alvast een raadsbrede motie aan, die wethouder Bart Nootebos een steuntje in de rug moet geven richting GS.

En die heeft dat wel nodig, zo meldde hij. Nootebos noemde de situatie ’zorgelijk’. ,,Je ziet en hoort dat er meer verkeer is, maar de wet werkt op basis van berekening. Dat verbaast mij ook.’’ Bovendien is Stede Broec eigenlijk geen partij. De weg is van de provincie, de dijk waarop die ligt van het waterschap. Overigens kondigde Nootebos aan dat de provincie in mei of juni tellingen wil gaan houden. Daar wil hij niet op wachten.

De wethouder noemde de Broeker Schans ’een van de meest knellende plekken’ langs de nieuwe weg. Een bewoner van de Hertog Albrechtstraat vroeg ook aandacht voor haar situatie. Een eigenaar van een van de huisjes op camping Markermeer, aan de andere kant van de weg, pleitte voor schermen aan twéé kanten van de N307.

En PvdA/GL vroeg zich af hoe het zit met de nieuwe wijk Waterweide, die even verderop in Grootebroek nog gebouwd moet worden. De wethouder erkende dat ook daar huizen een hogere geluidsbelasting kunnen verwachten. Reden voor GBS om voor ’heel bebouwd Stede Broec’ langs de weg maatregelen te vragen.

De politiek wil voorkomen dat maatregelen onhaalbaar worden door teveel te vragen, maar een ’vuist’ richting alle betrokkenen is hard nodig. En op korte termijn ook, aldus de eensgezinde commissie. ’Straks komt Lelystad, dan wordt het alleen nog maar erger, dat moeten we vóór zijn’.

De commissie wil dat de bewoners bij de plannen betrokken worden.

’Streekplein als verbinding drie kerkdorpen Stede Broec’

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Stede Broec 16-01-2019 10:44

,,Het Streekplein is de verbinding tussen de drie kerkdorpen. Juist daarom willen we hier gezamenlijke activiteiten. Geef het alsjeblieft een kans!’’ Yvonne Koopen (PvdA/GL) hield dinsdagavond tijdens de raadscommissie samenleving een hartstochtelijk pleidooi voor de nieuwe stichting in oprichting Hart van Stede Broec.

De stichting wil met activiteiten als een foodfestival, sport en speldag en ’Stede Broec Leeft’ reuring terugbrengen in de kerkdorpen, die samen Stede Broec vormen. Daarvoor vragen ze een subsidie van maximaal 37.500 euro, legden initiatiefnemers Marcel Ott en Melissa Deenstra de politiek dinsdagavond uit. Sommige fracties, zoals PvdA/GL en GBS waren op voorhand enthousiast over het plan, dat immers inhaakt op een wens van de raad zelf.

ODS en CDA toonden zich vooral kritisch over het subsidiebedrag, dat uit het budget voor het centrumplan moet komen als het aan het, ook al enthousiaste, college ligt. OP en met name VVD waren veel minder te spreken over het plan. Want hoezo zoveel budget en waarom niet per evenement subsidiëren?

De VVD zag veel beren op de weg, meldde commissielid André Ruijter. Wat als de stichting over het budget heen gaat? En hoezo komt het college zelf niet met plannen? ODS en CDA snapten niets van die kritiek. ,,Dit kómt toch juist van onderaf?’’ aldus Thijs Visser (ODS). En CDA’er Anton Wildoer reageerde:. ,,Wij hebben misschien moeite met de hoogte van het bedrag gezien de financiële problemen van Stede Broec, maar zijn enthousiast over het plan.’’

Dat enthousiasme stak Koopen ook niet onder stoelen of banken. Vandaar haar oproep. ,,Het plan is klip en klaar. Het idee was juist om als Stede Broec iets te doen. Je moet ergens beginnen, dan haakt het bedrijfsleven aan.’’

Het college is ook blij met de nieuwe stichting, aldus wethouder Lydia Groot. ,,Ze leggen ook zelf geld in, dat vinden wij heel dapper en best spannend.’’ Per evenement subsidie geven ziet het college niet zitten. ,,Het gaat om een totaal pakket.’’ Volgens collega Bart Nootebos zit er juist ruimte voor dit soort zaken in het centrumbudget.

De raad buigt zich eind deze maand definitief over de nieuwe stichting.

zie ook: Stichting Hart van Stede Broec wil reuring brengen op en rond Streekplein

Meer overlast van de N506 en sinds de opening van de N307

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Stede Broec 09-01-2019 12:23

Een Groep bewoners en wij de fractie van PvdA-GroenLinks maken ons ongerust over de toename van geluid en fijnstof na de opening van de N307 ook wel bekend als de N23!

hier onder leggen de bewoners uit wat voor problemen zij ondervinden nu de N307 is geopend

Wij vertegenwoordigen de bewoners van ca 45 woningen gelegen aan

– Nassaupark en Achter t Rad (Bewonersvereniging Broekerschans)

De bewoners van genoemde huizen ervaren de afgelopen jaren steeds meer overlast van de N506 en sinds de opening van de N307 is de geluids- en lichtoverlast verder toegenomen tot waarden die niet meer acceptabel zijn.

Wij zijn hierover al enige jaren in gesprek met de Gemeente en Provincie en ondervinden te weinig begrip voor de ontstane geluidsoverlast.

De provincie verschuilt zich achter regelgeving en modellen, hoort ons welwillend aan en onderneemt verder geen enkele actie.

We willen graag hulp van onze vertegenwoordigers in de gemeenteraad om de leefbaarheid van onze mooie woonomgeving te verbeteren en weer naar een acceptabel niveau te brengen.

Uiteraard maken wij ook gebruik van deze nieuwe snelle verbinding maar de overlast daarvan is bij ons terecht gekomen.

Op het hele traject staan schermen en zijn geluid beperkende maatregelen genomen, alleen op het gedeelte tussen Grootebroek en de Kolk zijn, buiten wat stiller asfalt, wat verder op het gehele traject wordt gebruikt, geen geluidswerende maatregelen getroffen.

We maken ons ernstig zorgen dat als alle werkzaamheden zijn afgerond, de verkeersborden zijn aangebracht, de vakanties zijn afgelopen en routeplanners aangepast dat het verkeerslawaai nog verder gaat toenemen.

Graag jullie steun voor het aanbrengen van geluid beperkende maatregelen zoals bv een simpel geluidscherm van 2 m hoog langs de weg vanaf de Kolk tot aan de rotonde en extra beplanting voor verminderen geluid- en lichtoverlast en beperken van fijnstof.

Stichting Hart van Stede Broec wil reuring brengen op en rond Streekplein

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS PvdA Stede Broec 06-01-2019 10:45

Het nieuwe Streekplein voor het gemeentehuis van Stede Broec moet het kloppend hart van de gemeente worden. En dat kan, aldus de stichting Hart van Stede Broec in oprichting. Als iedereen de handen ineen slaat.

Marcel Ott heeft ervaring met evenementen. De van oorsprong Hemmer woont nu in Bovenkarspel. Hij organiseert in Venhuizen al van alles, zoals Venhuizen Open Air, maar vindt dat er ook in zijn huidige woonplaats wel wat meer reuring mag komen. Hij vond in schoonzus Melissa Deenstra uit Grootebroek een medestander.

Samen hebben ze bij de gemeente een plan ingediend voor Stichting Hart van Stede Broec met, in eerste instantie, zes evenementen tussen april en december. Denk aan een kidsspektakel, kerstmarkt en foodfestival. Daarvoor is wel steun nodig en daar hoopt de stichting de komende tijd aan te besteden, voordat Hart van Stede Broec eind deze maand definitief wordt.

De nieuwe stichting past perfect in de wens van de gemeente om activiteiten op en rond het Streekplein te ontwikkelen. Ott: ,,Wij hadden aanvankelijk het plan voor een evenement, het foodfestival. In gesprekken met de gemeente, het Postkantoor. ’t Stadsplein en de bibliotheek zijn we tot deze stichting gekomen.’’ De initiatiefnemers, met inmiddels een team van experts om zich heen, hebben ook al gesprekken gevoerd met de Rabobank en de middenstand.

Voor het totale project is ruim 135 mille nodig. De initiatiefnemers willen eenmalig zelf een investering doen, maar er lopen ook al gesprekken met sponsoren en er wordt gehoopt op een gemeentelijke subsidie. De politiek buigt zich volgende week over het voorstel om de stichting in oprichting eenmalig een subsidie van maximaal 37.500 euro te verstrekken voor activiteiten en evenementen op en om het Streekplein. Het college is op voorhand enthousiast, omdat de wens om meer activiteiten te organiseren breed leeft.

Ook bij de nieuwe stichting zelf. ,,Het idee is ontstaan omdat we beide iets missen in Stede Broec, iets dat andere dorpskernen wel hebben’’ aldus Marcel Ott. Zes evenementen staan op stapel, te beginnen met de officiële opening van het plein op 20 april.

Hoe groot de evenementen worden hangt af van de samenwerking en medewerking van derden. De plannen zijn er in ieder geval. Januari is bedoeld voor de opstart, vanaf februari krijgen de diverse evenementen meer vorm als het aan de initiatiefnemers ligt. Eerst moet er sowieso financiële zekerheid komen. Duidelijk is al wel dat alle activiteiten onder de paraplu van de nieuwe stichting vallen. ,,Zowel wat betreft de organisatie als de promotie.’’ De stichting wil duidelijk aan de weg timmeren via sociale media en een eigen website.

Het doel van de nieuwe stichting is om van het Streekplein een trekpleister voor de regio te maken, een hart van Stede Broec waar inwoners graag komen. Ott: ,,De stichting staat voor saamhorigheid, samenwerken en verbinding maken. En niet eenmalig. Als het aan ons ligt de komende veertig jaar.’’

‘Een tegen eenzaamheid’

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS PvdA Stede Broec 04-12-2018 21:56

Een positieve beweging tegen eenzaamheid. Een campagne die inspireert, motiveert en faciliteert, door de nadruk te leggen op de omstander. Op diegene die in actie komt tegen eenzaamheid.

Doel van de campagne is om eenzaamheid onder ouderen op de politieke en maatschappelijke agenda zetten om het groeiende probleem gezamenlijk te voorkomen en te bestrijden. Het motto wordt: Een tegen eenzaamheid.

Het laten zien wat je als omstander kunt doen tegen eenzaamheid. Een tegen eenzaamheid staat zo niet alleen voor de grote beweging; allemaal samen tegen eenzaamheid, maar ook voor alle individuen die opkomen tegen eenzaamheid.

Mensen die in actie komen, in de spotlight zetten. Zo wijst een tegen eenzaamheid ons op onze gezamenlijke verantwoordelijkheid en tegelijkertijd, hoe je die verantwoordelijkheid persoonlijk kunt pakken.

Door de focus te leggen op alle verschillende omstanders ga ook jij je afvragen wat je kunt doen tegen eenzaamheid. Al komt eenzaamheid misschien niet in je persoonlijke omgeving voor, in je directe omgeving kun je altijd iets doen. Van koffie schenken in het verzorgingstehuis tot een oudere op je huisdier laten passen.

Herinrichting maakt Middenweg Bovenkarspel stuk veiliger

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Stede Broec 07-11-2018 19:08

De ondernemers van de Middenweg ondertekenen het convenant met wethouder Bart Nootebos (PvdA-GroenLinks Stede Broec) (tweede van rechts).

Na jaren over te hebben gesproken wordt de verkeerssituatie rond de winkels op de Middenweg in Bovenkarspel eindelijk veiliger.

De gemeente Stede Broec heeft gisteravond in een convenant met de ondernemers vastgelegd dat de kosten van het herinrichtingsplan worden gedeeld. Ook de provincie geeft subsidie om de straat voor de winkels te verbreden en er een brede stoep van te maken met fietsnietjes, banken en lantaarns, zodat een zelfde sfeer ontstaat als het verderop gelegen Streekhof.

De auto’s krijgen parkeerplekken aan de buitenzijde, vanaf de Middenweg bereikbaar. Ook komen er laad en loosplaatsen voor de vrachtwagens. Die keren nu nog op het terrein van Op/Maat.

Veiliger

De gemeente heeft onderhandeld met de eigenaren van de panden om verkeerssituatie veiliger te maken. Wethouder Bart Nootebos is blij dat er overeenstemming is, omdat het te her in te richten gebied hun eigendom is. De kosten worden verdeeld en de eigenaren regelen onderling wie wat betaalt. ,,De een heeft bredere panden dan de ander en trekt meer publiek.’’

De ondernemers zijn blij met het plan, vertelt woordvoerder Ronald Slijkhuis. ,,Het wordt niet alleen veiliger, maar ook aantrekkelijker. Er komt een promenade, dat wordt zoveel mooier.’’ Op de verdeling van de kosten had niemand commentaar. De ondernemers zitten straks wel een paar weken in de troep. ,,Dat is nu eenmaal zo.’’

Ongelukken

De raad was bereid mee te financieren aan de herinrichting, mits de ondernemers zelf ook zouden meebetalen. Dat is nu gelukt. Hoewel aan de Middenweg nooit grote ongelukken zijn gebeurd, is de verkeerssituatie wel onveilig. De auto’s en de fietsers en de voetgangers maken nu van dezelfde weg gebruik, die pal voor de winkels langs loopt. Het was een wens van de gemeente het gebied net zo in te richten als het Streekplein, zodat één geheel ontstaat.

Begin volgend jaar wordt gestart met de herinrichting. Hierna wordt op de plek van het Op/Maat pand aan de overkant begonnen met woningbouw. Als die klaar is wordt de Middenweg zelf opnieuw bestraat.

#EIGELAND – voor een kinderpardon dat wél werkt

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Stede Broec 02-11-2018 19:16

Tim Hofman, het team van #BOOS en ondertekenaars van deze petitie

dat in 2013 de (definitieve) ‘Regeling Langdurig Verblijvende Kinderen’ (ook wel het Kinderpardon) in het leven werd geroepen om kinderen in eerder genoemde situatie te beschermen.

Deze regeling werkt echter niet: 96 tot 99% van de aanvragen wordt niet toegekend.

Dit komt voornamelijk door het zogeheten ‘meewerkcriterium’.

De Overgangsregeling, gehanteerd vóór de Definitieve Regeling, bevatte geen meewerkcriterium: deze regeling werkte wel.

in afwachting van een beter immigratiebeleid dat op dit moment wordt onderzocht op aanraden van Staatssecretaris Harbers van Justitie en Veiligheid, de initiële vorm van de Regeling Langdurig Verblijvende Kinderen (lees: De Overgangsregeling), opnieuw te hanteren.

Tevens verzoeken wij dat de 400 kinderen en hun gezinnen die op dit moment recht hebben op een Kinderpardon dat per ommegaande toegewezen krijgen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.