Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

15 documenten

Ministerie heeft gefaald in toelaten Stint

SP SP VVD Nederland 30-10-2019 19:48

SP-Tweede Kamerlid Cem Laçin heeft geen goed woord over voor de manier waarop VVD-minister Van Nieuwenhuizen in de nasleep van het ongeluk met de Stint heeft geprobeerd het falen van haar eigen ministerie te verdoezelen. 'Door selectief informatie te geven heeft zij geprobeerd de Tweede Kamer op een dwaalspoor te zetten. Keer op keer heeft de Kamer gevraagd om alle relevantie informatie, en keer op keer moeten we achteraf concluderen dat de minister niet alle informatie heeft gestuurd.'

Ondanks de waarschuwingen van keurings- en veiligheidsinstanties heeft de minister de Stint met achterhaalde eisen de weg op gelaten. Daarmee is verkeersveiligheid lange tijd een ondergeschoven kindje geweest. Laçin: 'De wet biedt minimale eisen die het ministerie maximaal opgerekt heeft. En al die tijd heeft de minister niet aan de bel getrokken.'

De minister heeft erkend dat er grove fouten zijn gemaakt. De SP wil dat veiligheid voorop staat.

MILIEUALARM TEAM: GIF SPOTTEN BIJ FORT PANNERDEN

SP SP Lingewaard 12-07-2019 08:56

Precies op de plek waar de Rijn zich splitst in de Nederrijn en de Waal geeft Tweede Kamerlid Cem Laçin op een mooie zomerdag het startsein voor het nieuwe MilieuAlarm Team van de SP. Tegelijkertijd beginnen de Gelderse afdelingen en de Provinciale Statenfractie met de actie Gifspot, gericht tegen het varend ontgassen van tankers.

Het doelbewust laten ontsnappen van benzeen en andere gevaarlijke stoffen is een schoolvoorbeeld van de misstanden waartegen het SP-MilieuAlarm Team zich verzet. Was de SP in het recente verleden al succesvol in de strijd tegen asbest, illegale vuilstort en chloor- en ammoniaktreinen door bewoonde gebieden, nu is het volgens parlementariër Cem Laçin zaak om door te pakken. ‘Er wordt nog altijd op grote schaal gesjoemeld met het milieu. Chemours in Dordrecht loost GenX, Chemelot in Zuid-Limburg gas, er worden huizen op vervuilde grond gebouwd, bedrijven nemen een loopje met de milieuwetgeving en de overheid heeft bezuinigd op inspecties. Het is meer dan ooit zaak om scherp te blijven en overtredingen te signaleren. Daarom hebben wij ook een meldpunt ingesteld, waar mensen terecht kunnen met klachten.’

Strategische plek

Uiteraard steunt Cem Laçin de actie Gifspot en het pleidooi van de actievoerders voor een zo snel mogelijke invoering van een landelijk verbod op het ontgassen van schepen op de Nederlandse rivieren. ‘Als de wind goed staat, kun je het ruiken’, zegt Ronald Jansen, voorzitter van de SP Arnhem en een van de drijvende krachten achter Gifspot. Hij bivakkeert vijf dagen op een landtong bij Fort Pannerden, op een uiterst strategische plek. Want hier, vlakbij de grens, passeert al het scheepvaartverkeer uit Duitsland. Om de paal waarop een radar van Rijkswaterstaat rust en waaraan camera’s hangen, hebben ze een zelf ontworpen spandoek gewikkeld. ‘Als de schippers in de gaten krijgen dat wij hier zitten, draaien ze snel de boel dicht. Ze weten dat ze verkeerd bezig zijn en de Duitse rederijen geven ruiterlijk toe dat het gebeurt. Het is moreel fout, maar ze benutten gewoon de gelegenheid die Nederland hen biedt. In veel Europese landen, waaronder Duitsland, is het verboden om te ontgassen. In Nederland hebben zeven provincies een verbod uitgevaardigd, maar er wordt niet gehandhaafd. Eigenlijk zouden de provincies de staat moeten aanklagen.’

Stappenplan

Ronald Jansen krijgt de hele dag door aanloop. Er wordt gezorgd voor voldoende proviand, hij slaapt in een tent, discussieert met bezoekers van de ‘gifspot’ en partijgenoten houden hem in ploegendienst gezelschap. Zo komt Brian Claassen langs, voorzitter van de SP-raadsfractie in Lingewaard, en laat ook Carla Claassen zich zien, voorzitter van de Gelderse Statenfractie. Ze zijn het roerend met elkaar eens: het is te gek voor woorden dat schepen speciaal naar Nederland varen om te ontgassen ‘gewoon omdat het kan’.

‘Zo lang onze wetgeving onduidelijk blijft, komt er geen einde aan deze praktijken. De regering wil pas in 2020 gaan nadenken over een verbod, dat gaat te lang duren. Daarom voeren wij de druk op. Het blijft niet bij dit bivak, dit is de eerste stap van een hele reeks, van een stappenplan dat moet resulteren in een algeheel verbod en een degelijke controle. Dat moeten onze Kamerleden uiteindelijk in Den Haag afdwingen. Wij brengen de problematiek in beeld, concreet en goed onderbouwd.’

Tips

Benzeen en andere giftige stoffen blijven achter in het ruim van de schepen nadat de lading is gelost (meestal in Rotterdam) en moeten worden verwijderd voordat de schipper een nieuwe lading kan aannemen. Voor dat ontgassen staan installaties langs de grote rivieren. Maar voor het gebruik daarvan moet worden betaald. Overigens zijn er onvoldoende installaties en zal er pas sprake kunnen zijn van consequent controleren als er een landelijk verbod wordt ingevoerd. ‘Zelfs Rijkswaterstaat is het met ons eens, net zoals de politie. Ze geven ons nota bene tips en ergeren zich eraan dat ze niet mogen ingrijpen.’

Gewapend met verrekijkers en computers houden de actievoerders de voorbijvarende gifschepen nauwlettend in het oog. Via speciale apps blijven ze de tankers, waarvan alle gegevens worden genoteerd, wekenlang volgen. ‘Als ze hier zonder lading langskomen en met een nieuwe lading terugkeren zonder te hebben ontgast bij een installatie, weten wij zeker dat het fout zit. Via de apps krijgen wij alle bijzonderheden binnen.’

Brian Claassen benadrukt dat de actie Gifspot goed is voorbereid en breed wordt gedragen door de SP in Gelderland. ‘Ik ben er best trots op dat een kleine afdeling als Lingewaard hier ook aan kan bijdragen. Het zou mooi zijn als ook de omwonenden van zich laten horen. Hoe groter het verzet, hoe groter de kans op een oplossing. Benzeen en al die andere troep is bij regelmatige blootstelling slecht voor mens, dier en natuur. Lozingen kun je ruiken, denk daarbij aan een sterke benzinelucht. Let ook op beschermende kleding van opvarenden.’

OOK EEN MISSTAND MELDEN? GA NAAR DOEMEE.SP.NL/MILIEUALARMTEAM

 

Niet gericht tegen binnenvaartschippers
Met het openen van het nieuwe SP-MilieuAlarm Team treedt Cem Laçin in de voetsporen van SP-coryfee Remi Poppe: ‘Milieu en onze gezondheid zijn nog altijd ondergeschikt aan de winsten van de vervuilende industrie en multinationals. Net als Remi roep ik mensen op om misstanden in hun omgeving bij ons te melden, zodat we samen actie kunnen ondernemen om milieuvervuiling te stoppen.’
Wat is varend ontgassen?
‘Bij het varend ontgassen van schepen worden schadelijke stoffen geloosd, met soms hoge concentraties benzeen. Dat is slecht voor de gezondheid en voor het milieu. Wij pleiten al langer voor een verbod op varend ontgassen, met de actie bij Fort Pannerden hebben we dit kracht bijgezet.’
Gaat dat niet ten koste van binnenvaartschippers?
‘Nee, het nationale verbod moet er snel komen, dat is juist ook in het belang van de binnenvaartschippers en hun personeel. Zij komen namelijk het vaakst en snelst in contact met de stoffen die bij het ontgassen vrijkomen. Onze actie is bedoeld om de druk in politiek Den Haag op te voeren en de grote rederijen aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. De binnenvaartschipper is niet onze tegenstander. Wij zijn altijd hun stem geweest in de Tweede Kamer op verschillende onderwerpen en pleiten ook voor meer middelen om de binnenvaart te laten groeien.’
Toch was er aanvankelijk protest.
‘Onze actie maakte veel los bij de schippers, waarna we contact hebben gehad en onze insteek hebben uitgelegd. Binnenkort komen we bij elkaar en gaan we verder praten over oplossingen en hoe we die samen kunnen realiseren. Voldoende ontgassingsinstallaties aan de wal moeten er ook snel komen. Daar zijn er nu veel te weinig van, vooral in het oosten van ons land. Met de Milieu Alarm Lijn en onze actie blijven we strijden voor een schoner milieu en het inperken van gezondheidsrisico’s door schadelijke stoffen. En dat doen we altijd zij aan zij met iedereen die zich daar ook voor inzet, zeker ook de schippers!’
 

 

 

 

 

MILIEUALARM TEAM: GIF SPOTTEN BIJ FORT PANNERDEN

SP SP Lingewaard 12-07-2019 08:56

Precies op de plek waar de Rijn zich splitst in de Nederrijn en de Waal geeft Tweede Kamerlid Cem Laçin op een mooie zomerdag het startsein voor het nieuwe MilieuAlarm Team van de SP. Tegelijkertijd beginnen de Gelderse afdelingen en de Provinciale Statenfractie met de actie Gifspot, gericht tegen het varend ontgassen van tankers.

Het doelbewust laten ontsnappen van benzeen en andere gevaarlijke stoffen is een schoolvoorbeeld van de misstanden waartegen het SP-MilieuAlarm Team zich verzet. Was de SP in het recente verleden al succesvol in de strijd tegen asbest, illegale vuilstort en chloor- en ammoniaktreinen door bewoonde gebieden, nu is het volgens parlementariër Cem Laçin zaak om door te pakken. ‘Er wordt nog altijd op grote schaal gesjoemeld met het milieu. Chemours in Dordrecht loost GenX, Chemelot in Zuid-Limburg gas, er worden huizen op vervuilde grond gebouwd, bedrijven nemen een loopje met de milieuwetgeving en de overheid heeft bezuinigd op inspecties. Het is meer dan ooit zaak om scherp te blijven en overtredingen te signaleren. Daarom hebben wij ook een meldpunt ingesteld, waar mensen terecht kunnen met klachten.’

Strategische plek

Uiteraard steunt Cem Laçin de actie Gifspot en het pleidooi van de actievoerders voor een zo snel mogelijke invoering van een landelijk verbod op het ontgassen van schepen op de Nederlandse rivieren. ‘Als de wind goed staat, kun je het ruiken’, zegt Ronald Jansen, voorzitter van de SP Arnhem en een van de drijvende krachten achter Gifspot. Hij bivakkeert vijf dagen op een landtong bij Fort Pannerden, op een uiterst strategische plek. Want hier, vlakbij de grens, passeert al het scheepvaartverkeer uit Duitsland. Om de paal waarop een radar van Rijkswaterstaat rust en waaraan camera’s hangen, hebben ze een zelf ontworpen spandoek gewikkeld. ‘Als de schippers in de gaten krijgen dat wij hier zitten, draaien ze snel de boel dicht. Ze weten dat ze verkeerd bezig zijn en de Duitse rederijen geven ruiterlijk toe dat het gebeurt. Het is moreel fout, maar ze benutten gewoon de gelegenheid die Nederland hen biedt. In veel Europese landen, waaronder Duitsland, is het verboden om te ontgassen. In Nederland hebben zeven provincies een verbod uitgevaardigd, maar er wordt niet gehandhaafd. Eigenlijk zouden de provincies de staat moeten aanklagen.’

Stappenplan

Ronald Jansen krijgt de hele dag door aanloop. Er wordt gezorgd voor voldoende proviand, hij slaapt in een tent, discussieert met bezoekers van de ‘gifspot’ en partijgenoten houden hem in ploegendienst gezelschap. Zo komt Brian Claassen langs, voorzitter van de SP-raadsfractie in Lingewaard, en laat ook Carla Claassen zich zien, voorzitter van de Gelderse Statenfractie. Ze zijn het roerend met elkaar eens: het is te gek voor woorden dat schepen speciaal naar Nederland varen om te ontgassen ‘gewoon omdat het kan’.

‘Zo lang onze wetgeving onduidelijk blijft, komt er geen einde aan deze praktijken. De regering wil pas in 2020 gaan nadenken over een verbod, dat gaat te lang duren. Daarom voeren wij de druk op. Het blijft niet bij dit bivak, dit is de eerste stap van een hele reeks, van een stappenplan dat moet resulteren in een algeheel verbod en een degelijke controle. Dat moeten onze Kamerleden uiteindelijk in Den Haag afdwingen. Wij brengen de problematiek in beeld, concreet en goed onderbouwd.’

Tips

Benzeen en andere giftige stoffen blijven achter in het ruim van de schepen nadat de lading is gelost (meestal in Rotterdam) en moeten worden verwijderd voordat de schipper een nieuwe lading kan aannemen. Voor dat ontgassen staan installaties langs de grote rivieren. Maar voor het gebruik daarvan moet worden betaald. Overigens zijn er onvoldoende installaties en zal er pas sprake kunnen zijn van consequent controleren als er een landelijk verbod wordt ingevoerd. ‘Zelfs Rijkswaterstaat is het met ons eens, net zoals de politie. Ze geven ons nota bene tips en ergeren zich eraan dat ze niet mogen ingrijpen.’

Gewapend met verrekijkers en computers houden de actievoerders de voorbijvarende gifschepen nauwlettend in het oog. Via speciale apps blijven ze de tankers, waarvan alle gegevens worden genoteerd, wekenlang volgen. ‘Als ze hier zonder lading langskomen en met een nieuwe lading terugkeren zonder te hebben ontgast bij een installatie, weten wij zeker dat het fout zit. Via de apps krijgen wij alle bijzonderheden binnen.’

Brian Claassen benadrukt dat de actie Gifspot goed is voorbereid en breed wordt gedragen door de SP in Gelderland. ‘Ik ben er best trots op dat een kleine afdeling als Lingewaard hier ook aan kan bijdragen. Het zou mooi zijn als ook de omwonenden van zich laten horen. Hoe groter het verzet, hoe groter de kans op een oplossing. Benzeen en al die andere troep is bij regelmatige blootstelling slecht voor mens, dier en natuur. Lozingen kun je ruiken, denk daarbij aan een sterke benzinelucht. Let ook op beschermende kleding van opvarenden.’

OOK EEN MISSTAND MELDEN? GA NAAR DOEMEE.SP.NL/MILIEUALARMTEAM

 

Niet gericht tegen binnenvaartschippers
Met het openen van het nieuwe SP-MilieuAlarm Team treedt Cem Laçin in de voetsporen van SP-coryfee Remi Poppe: ‘Milieu en onze gezondheid zijn nog altijd ondergeschikt aan de winsten van de vervuilende industrie en multinationals. Net als Remi roep ik mensen op om misstanden in hun omgeving bij ons te melden, zodat we samen actie kunnen ondernemen om milieuvervuiling te stoppen.’
Wat is varend ontgassen?
‘Bij het varend ontgassen van schepen worden schadelijke stoffen geloosd, met soms hoge concentraties benzeen. Dat is slecht voor de gezondheid en voor het milieu. Wij pleiten al langer voor een verbod op varend ontgassen, met de actie bij Fort Pannerden hebben we dit kracht bijgezet.’
Gaat dat niet ten koste van binnenvaartschippers?
‘Nee, het nationale verbod moet er snel komen, dat is juist ook in het belang van de binnenvaartschippers en hun personeel. Zij komen namelijk het vaakst en snelst in contact met de stoffen die bij het ontgassen vrijkomen. Onze actie is bedoeld om de druk in politiek Den Haag op te voeren en de grote rederijen aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. De binnenvaartschipper is niet onze tegenstander. Wij zijn altijd hun stem geweest in de Tweede Kamer op verschillende onderwerpen en pleiten ook voor meer middelen om de binnenvaart te laten groeien.’
Toch was er aanvankelijk protest.
‘Onze actie maakte veel los bij de schippers, waarna we contact hebben gehad en onze insteek hebben uitgelegd. Binnenkort komen we bij elkaar en gaan we verder praten over oplossingen en hoe we die samen kunnen realiseren. Voldoende ontgassingsinstallaties aan de wal moeten er ook snel komen. Daar zijn er nu veel te weinig van, vooral in het oosten van ons land. Met de Milieu Alarm Lijn en onze actie blijven we strijden voor een schoner milieu en het inperken van gezondheidsrisico’s door schadelijke stoffen. En dat doen we altijd zij aan zij met iedereen die zich daar ook voor inzet, zeker ook de schippers!’
 

 

 

 

 

Lacin: Kies voor goed openbaar vervoer in plaats van rekeningrijden

SP SP Nederland 13-06-2019 12:49

De mobiliteitsalliantie, een grote groep organisaties, pleit ervoor om een rekeningrijden in te voeren. Onafhankelijk van waar je woont of op welk tijdstip je rijdt, willen zij dat automobilisten gaan betalen per kilometer. SP-Kamerlid Cem Laçin: ‘De kabinetten Rutte hebben fors bezuinigd op ons openbaar vervoer waardoor mensen de auto in zijn gejaagd. Dit plan straft die mensen door ze een boete te geven. Maar als je in de regio woont, verpleegkundige met onregelmatige diensten bent of schilder bent met een eigen bedrijf heb je geen andere keuze dan de auto te nemen. Het is onrechtvaardig dat die mensen de rekening moeten betalen.’

De SP wil dat er eerst geïnvesteerd wordt in goed openbaar vervoer, zodat mensen een alternatief krijgen voor de auto. De mobiliteitsalliantie wil echter dat die investeringen betaald worden door rekeningrijden in te voeren. Laçin: ‘Dat is een heel slecht plan. Er is geld genoeg voor het openbaar vervoer, maar nog altijd is in de wet vastgelegd dat meer dan de helft van het overheidsgeld voor infrastructuur naar asfalt moet. En deze regering wil daar de komende 10 jaar nog niks aan veranderen. Stap één, voordat we überhaupt over rekeningrijden na willen denken, is veel meer investeren in goed openbaar vervoer als alternatief voor iedereen.’

SP wil knelpuntenfonds spoorwegen

SP SP Tilburg 19-02-2019 18:38

Een delegatie van SP Noord-Brabant trok zaterdag 16 februari samen met SP Tweede Kamerlid Cem Laçin langs een aantal Brabantse plaatsen om met eigen ogen de lokale problemen rond het spoor en spoorwegovergangen te bekijken.

Lees meer:

https://noord-brabant.sp.nl/nieuws/2019/02/sp-wil-knelpuntenfonds-spoorwegen

SP wil Knelpuntenfonds Spoorwegen

SP SP Noord-Brabant 17-02-2019 21:14

Een delegatie van SP Noord-Brabant trok zaterdag 16 februari samen met SP Tweede Kamerlid Cem Laçin langs een aantal Brabantse plaatsen om met eigen ogen de lokale problemen rond het spoor en spoorwegovergangen te bekijken.

Zo bleek de wijk Tolberg in Roosendaal meerdere malen zo goed als onbereikbaar doordat een defecte trein de spoorwegovergang, de belangrijkste toegangsweg tot de wijk, blokkeerde. Een uiterst onwenselijke en gevaarlijke situatie. Daarnaast zijn de spoorbomen met grote regelmaat dicht. Dit komt de veiligheid uiteraard niet ten goede. Cem Laçin: “Intensief gebruik van het spoor, kan alleen als ook maatregelen worden genomen om overlast voor omwonenden te beperken.” Maar een oplossing laat vooralsnog op zicht wachten.

De wijk Armhoef in Tilburg was de volgende halte van het SP gezelschap. De spoorbrug over Ringbaan Oost is hier de veroorzaker van de problemen. De brug is namelijk te laag voor grote vrachtwagens, waardoor ze uit moeten wijken en de wijk in rijden. In het gesprek met bewoners van de wijk bleek dat die vrachtwagens zich vervolgens met regelmaat klemrijden in de smalle straatjes van de wijk. Maar ook hier lijken de kosten een structurele oplossing in de weg te staan.

Maarten Everling (Lijsttrekker SP Noord Brabant): "Zo gaat het op veel plekken in Brabant. Het duurt vaak veel te lang voordat er een echte oplossing komt. Geld blijkt keer op keer het probleem te zijn. Omwonenden zijn daarvan den dupe, dat kunnen we toch niet op zijn beloop laten? Daarom stellen wij een fonds voor om knelpunten rond het spoor en spoorwegovergangen snel aan te kunnen pakken."

Het Knelpuntenfonds Spoorwegen moet oplossing bieden aan problemen die omwonenden met name rond spoorwegovergangen ervaren. Veiligheid, bereikbaarheid en het verminderen van (verkeers)overlast zijn belangrijke uitgangspunten.

Hieronder een fotoimpressie van het werkbezoek:

SP wil knelpuntenfonds spoorwegen.

SP SP Boxmeer 16-02-2019 15:19

Een delegatie van SP Noord-Brabant trok zaterdag 16 februari samen met SP Tweede Kamerlid Cem Laçin langs een aantal Brabantse plaatsen om met eigen ogen de lokale problemen rond het spoor en spoorwegovergangen te bekijken.

Zo bleek de wijk Tolberg in Roosendaal meerdere malen zo goed als onbereikbaar doordat een defecte trein de spoorwegovergang, de belangrijkste toegangsweg tot de wijk, blokkeerde. Een uiterst onwenselijke en gevaarlijke situatie. Daarnaast zijn de spoorbomen met grote regelmaat dicht. Dit komt de veiligheid uiteraard niet ten goede. Cem Laçin: “Intensief gebruik van het spoor, kan alleen als ook maatregelen worden genomen om overlast voor omwonenden te beperken.” Maar een oplossing laat vooralsnog op zicht wachten.

De wijk Armhoef in Tilburg was de volgende halte van het SP gezelschap. De spoorbrug over Ringbaan Oost is hier de veroorzaker van de problemen. De brug is namelijk te laag voor grote vrachtwagens, waardoor ze uit moeten wijken en de wijk in rijden. In het gesprek met bewoners van de wijk bleek dat die vrachtwagens zich vervolgens met regelmaat klemrijden in de smalle straatjes van de wijk. Maar ook hier lijken de kosten een structurele oplossing in de weg te staan.

Maarten Everling (Lijsttrekker SP Noord Brabant): "Zo gaat het op veel plekken in Brabant. Het duurt vaak veel te lang voordat er een echte oplossing komt. Geld blijkt keer op keer het probleem te zijn. Omwonenden zijn daarvan den dupe, dat kunnen we toch niet op zijn beloop laten? Daarom stellen wij een fonds voor om knelpunten rond het spoor en spoorwegovergangen snel aan te kunnen pakken."

Het Knelpuntenfonds Spoorwegen moet oplossing bieden aan problemen die omwonenden met name rond spoorwegovergangen ervaren. Veiligheid, bereikbaarheid en het verminderen van (verkeers)overlast zijn belangrijke uitgangspunten.

Hieronder een foto-impressie van het werkbezoek:

Provinciale Staten Noord-Brabant SP.

2e kamer zegt: storten moet stoppen! Motie SP aangenomen

SP SP Winterswijk 13-11-2018 18:17

De motie ingediend door ons 2e kamerlid Cem Laçin en waarin Winterswijk expliciet werd genoemd is vandaag door een meerderheid van de 2e kamer aangenomen.

Daarin wordt op niet mis te verstane wijze gezegd dat gemeenten en Winterswijk in het bijzonder per direct moeten stoppen met het storten van vervuild slib/grond. Dat is vandaag zo door de 2e kamer besloten.

De raad en het college zijn overruled. Wij vinden dan ook dat het verondiepen per direct moet worden beëindigd en dat het besluit van de 2e kamer moet worden gerespecteerd.

Zie ook: Kleiput

SP: Stop met giflozingen op de Waal

SP SP West Maas en Waal 23-10-2018 21:55

Er worden door binnenvaartschepen grote hoeveelheden giftig benzeen geloosd tijdens het varen op de Waal. De SP maakt zich grote zorgen om de volksgezondheid, en dringt er bij de provincie op aan deze lozingen te stoppen.

Vanochtend viel in de krant te lezen dat schepen die vanuit Duitsland komen varen in Gelderland massaal de sluizen openzetten. Zo worden er vele kilo’s benzeendampen over de Rijn en de Waal uitgespoten, die ook in bewoond gebied terecht komen. SP-fractielid Rick Hovens (Nijmegen) hierover: “Deze zaak stinkt aan alle kanten. Die schepen mogen in Duitsland niet lozen, dus komen ze naar Nederland omdat het hier nog niet verboden is. In Gelderland is het sinds vorig jaar wel verboden, maar de provincie kan niet handhaven vanwege een gebrek aan controleurs. Bizar, want de provincie heeft geld zat om mensen aan te nemen. Onverantwoord om zo met de volksgezondheid om te springen!”

Ook de SP in West Maas en Waal is ongerust en vraagt aan het college om de provincie op te dragen per direct te controleren op illegale lozingen. Ook de provinciale statenfractie zet het onderwerp hoog op de agenda, en SP-kamerlid Cem Laçin stelt morgen kamervragen aan de minister.

Hieronder de schriftelijke vragen die de SP gesteld heeft

 

Stop met giflozingen op de Waal

SP SP Nijmegen 23-10-2018 14:34

Er worden door binnenvaartschepen grote hoeveelheden giftig benzeen geloosd tijdens het varen op de Waal. De SP maakt zich grote zorgen over de gevolgen voor de volksgezondheid, en dringt er bij de provincie op aan deze lozingen zo snel mogelijk te stoppen. 

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2018/10/stop-met-giflozingen-op-de-waalVanochtend viel in de krant te lezen dat schepen die vanuit Duitsland komen varen in Gelderland massaal de sluizen openzetten. Zo worden er vele kilo’s benzeendampen over de Rijn en de Waal uitgespoten, die ook in bewoond gebied terecht komen. SP-fractielid Rick Hovens hierover: “Deze zaak stinkt aan alle kanten. Die schepen mogen in Duitsland niet lozen, dus komen ze naar Nederland omdat het hier nog niet verboden is. In Gelderland is het sinds vorig jaar wel verboden, maar de provincie kan niet handhaven vanwege een gebrek aan controleurs. Bizar, want de provincie heeft geld zat om mensen aan te nemen. Onverantwoord om zo met de volksgezondheid om te springen!”

De SP vraagt aan het college om de provincie op te dragen per direct te controleren op illegale lozingen. Ook de provinciale statenfractie zet het onderwerp hoog op de agenda, en SP-kamerlid Cem Laçin stelt morgen kamervragen aan de minister.

Zie ook: Natuur en milieu

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.