Nieuws van politieke partijen in Nederland inzichtelijk

10 documenten

Dit zijn de grootste verkeersproblemen van Nederland

SGP SGP Nederland 25-06-2020 00:00

Van de haakse bocht in de N57 tot knooppunt A1-A30. En van Zeeland tot Overijssel. Lees hier de spreektekst van Kamerlid Chris Stoffer voor het algemeen overleg in de Kamer over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).

De Mobiliteitsalliantie heeft een onderzoek gepresenteerd naar mobiliteit en corona. Enkele aanbevelingen zijn: doorpakken met het stimuleren van thuiswerken en het spreiden van het vervoer, het versnellen van investeringen in mobiliteitshubs en extra inzet op verkeersveiligheid, omdat meer mensen de fiets pakken. Drie zaken die ik de minister graag voor wil leggen. Hoe gaat zij dit oppakken?

N35 Het gaat niet goed op de N35. Op deze belangrijke hoofdader tussen Enschede en Zwolle moet je dwars door het dorp Mariënheem, acht keer in de remmen voor verkeerslichten en zie je dat automobilisten vanwege de drukte moeilijk de weg opkomen, met alle risico’s van dien. De verkeersintensiteit is vergelijkbaar met Rijks N-wegen die wel als autoweg zijn ingericht en voldoet niet aan de veiligheidseisen. De drukte neemt toe. Dat de regio staat te springen om aanpak van de N35 blijkt wel uit het feit dat ze zelf 120 miljoen euro eraan bij willen dragen en zelfs voor willen financieren. De Kamer heeft via verschillende moties gevraagd om de marsroute N35 met prioriteit op te pakken. De minister schuift het nog voor zich uit. Pak deze handschoen op en start op korte termijn een MIRT-verkenning. Dit mag niet geparkeerd worden tot de volgende verkiezingen!

Knooppunt HoevelakenDe SGP vraagt ook aandacht voor de moeizame gang van zaken bij de aanpak van knooppunt Hoevelaken, eentje uit de filetop-10. De files op het knooppunt drukken zwaar op de omgeving, onder meer door veel sluipverkeer. Waar blijft het Tracébesluit? Graag actie.

GorinchemOok de aanpak van de A27 Houten – Hooipolder sleept maar voort. Gorinchem loopt hier keihard tegenaan. Zonder nieuwe afslag geen nieuw regionaal bedrijventerrein. Kan de aanleg van het wegvak met deze afslag versneld worden?

Haakse bocht N57Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert: In de N57 bij Burg-Haamstede zit een haakse bocht waar automobilisten opeens op de rem moeten, van 100 naar 30 km/uur. Voor Tourrenners werd extra asfalt gelegd, maar onze automobilisten mochten daar geen gebruik van maken. Laat ook onze automobilisten doorrijden, zou ik zeggen.

InstandhoudingDe tekorten voor instandhouding van bestaande infrastructuur gaan de komende tien jaar fors oplopen. Een miljard euro per jaar extra voor instandhouding van het spoor betekent nogal wat. De minister laat het aan het volgende kabinet over om hier keuzes in te maken. Kan de minister alvast een duiding geven van wat dit betekent als je het bestaande totaalbudget zou handhaven? Ik wil in dit debat graag het belang van voldoende budget voor instandhouding benadrukken. Het mag niet in de verdrukking komen. Zorgt de minister voor voldoende capaciteit en budget voor Rijkswaterstaat om de grote opgaven aan te kunnen?

VrachtwagenheffingProvincies en gemeenten maken zich zorgen over de invoering van de vrachtwagenheffing en de gevolgen voor de verkeersveiligheid op het onderliggende wegennet. Als er serieuze knelpunten zijn, moet er snel geschakeld worden. Daar moeten niet een paar maanden overheen gaan, maar een paar weken. Zorgt de minister ook voor financiële ondersteuning als tijdelijke maatregelen genomen moeten worden?

De N3 bij Dordrecht valt er niet onder. Regio geeft aan dat de weg al heel druk is en ook gebruikt wordt voor vervoer van gevaarlijke stoffen. Graag aandacht voor de gevolgen voor dit wegtraject. Is het niet mogelijk om te werken met een lijstje risicotrajecten die zo nodig in korte tijd onder het systeem van vrachtwagenheffing gebracht kunnen worden?

VerkeersveiligheidWaar blijft het onderzoek van Rijkswaterstaat naar de toepassing van rijstrookscheiding op enkelbaans autowegen? Onder meer op de N36 gebeuren te vaak ongelukken, omdat zo’n middengeleider ontbreekt. Graag vaart maken en erin investeren.

MerwedebrugWe hebben eerder een punt gemaakt van de vervanging van de Merwedebrug. Er wordt aangekoerst op lagere bruggen. Dat moeten we echt niet willen. Als die brug veertig keer per week extra open moet om containerschepen door te laten, creëren we onze eigen fileproblemen op de drukke A27. Schep duidelijkheid en kies minimaal voor de huidige hoogte.

HartenkreetTot slot nog een hartenkreet. De minister gaat weer honderden miljoenen euro’s extra uittrekken voor de Zuidasdok. Ondertussen worden projecten in de randen van Nederland in de wachtstand gezet. En moeten Zeeuwse automobilisten nog steeds dokken voor een ritje door de Westerscheldetunnel. Het voelt krom. Vergeet Noord-Nederland, de Achterhoek en Zeeland niet!

Winkels open en kerken dicht; een geestelijke crisis?

SGP SGP Nederland 28-05-2020 00:00

Bekijk hier de inbreng van SGP-Kamerlid Chris Stoffer aan het debat over het tweede economische steunpakket voor bedrijven en ondernemers.

”Ik heb het nog nooit zo druk gehad. Mijn schilders werken door en de verfwinkel draait meer omzet dan ooit tevoren,” aldus de eigenaar van het schildersbedrijf waar ik onlangs een bus verf kocht. De eigenaar van de beddenspeciaalzaak die een bed kwam bezorgen was somberder: “Net de winkel verbouwd, maar vanaf april keldert mijn omzet”. Ik kwam ook nog een eigenaar van een schoonmaakbedrijf tegen: “De kantoren zijn dicht, er is veel minder schoon te maken en mijn mensen zitten grotendeels thuis. Geef het kabinet maar een compliment want die NOW-regeling is geweldig.” Zomaar drie ondernemers uit dat veelkleurig palet van Nederlandse bedrijven, die vertrouwen en perspectief nodig hebben. Om te zorgen dat er banen behouden blijven.

Opvolging TOGS-regelingHet kabinet komt met een tegemoetkoming voor vaste lasten. Heel goed. Het kabinet houdt echter vast aan de huidige SBI-codes. Verschillende categorieën bedrijven vallen hier buiten, terwijl ze wel te maken hebben met grote omzetverliezen. De voltallige oppositie steunde onze motie voor verfijning van de lijst met SBI-codes. Omdat de stemmen staakten is de motie aangehouden. Ik vraag het kabinet nadrukkelijk dit alsnog op te pakken.

MaatwerkGisteren is er nog een en ander gewijzigd in het 2e steunpakket. De tegemoetkoming voor vaste lasten wordt verhoogd naar 50.000 euro. Dat doet inderdaad meer recht aan de ernst van de problematiek. Maar doet nog geen recht aan bijvoorbeeld grote bouwondernemingen die op termijn omzetverlies verwachten. Wordt hier ook aan gewerkt? Er wordt een anti-misbruik bepaling opgenomen in de NOW-regeling. Ondernemers moeten een boete betalen als ze meer dan 20 mensen ontslaan en geen akkoord hebben met de vakbonden of via mediation. Voor een familiebedrijf dat steun heeft gevraagd voor 300 werknemers, en er 25 moet ontslaan, kan dit zomaar het laatste duwtje naar faillissement zijn. Kan dit niet meer naar proportie?

ZondagHet kabinet wil afspraken maken met gemeenten en sectoren over ruimere openingstijden. Ik roep het kabinet op om de zondag dan buiten beschouwing te laten. Want: op zondag de winkels wagenwijd open en de kerkdeuren op een kiertje: zijn dat geen symptomen van een geestelijke crises?

OmscholingGoed dat het kabinet investeert in omscholing. Van-werk-naar-werk, dat biedt werknemers perspectief. Ik maak me wel zorgen over de uitvoering. Er wordt 50 miljoen ingestopt, en er wordt online scholing opgezet. Is dit substantieel en effectief? Hoe wordt het geld ingezet om mensen daadwerkelijk aan ander werk te helpen?

NOW-regelingDe NOW-regeling houdt gelukkig meer rekening met seizoensinvloeden. Maar ik zie ruimte voor verbetering. Waarom wordt niet dezelfde periode van vorig jaar als referentie genomen? En kan de aanvullende tegemoetkoming voor seizoenbedrijven niet eerder dan september uitbetaald worden?

TOZO-regelingDe TOZO-regeling is verlengd. Goed dat er meer naar het gezinsinkomen wordt gekeken. Staatssecretaris Van Ark heeft toegezegd serieus te kijken naar de toepassing van het verlaagde urencriterium voor zelfstandigen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. De handreiking gaat wel in op deze groep, maar tot mijn verbazing zie ik het aangepaste criterium niet terug. Gaat dit nog gebeuren?

Uitstel belastingenVeel ondernemers hebben uitstel van belasting gekregen, dat zet zoden aan de dijk! Maar het zorgt wel voor een forse belastingschuld. Komen hiervoor betaalregelingen? En denkt de minister ook aan afstel van belastingen? Neem nu de ODE-heffing, die dit jaar enorm verhoogd is. Is de minister bereid deze ODE-heffing voor dit jaar wat te versoepelen?

SlotIk begon mijn verhaal met vertrouwen en perspectief. In mijn jeugdjaren kende ik iemand die het jarenlang heel moeilijk had. Zij haalde haar vertrouwen en perspectief uit de volgende woorden uit psalm 46. “God is ons een Toevlucht en Sterkte; Hij is krachtiglijk bevonden een Hulp in benauwdheden”. Als we ons vertrouwen op die God stellen, en onze verantwoordelijkheid kennen voor een goed steunpakket. Dan kan het zwaar zijn, nog zwaarder worden, maar dan komt het goed!

Chris Stoffer over het noodpakket voor ondernemers

SGP SGP Nederland 18-05-2020 00:00

SGP-Kamerlid Chris Stoffer pleit voor verbreding van de TOGS-regeling, meer creditsteun en een stevige maatwerkaanpak in de komende weken en maanden. Bekijk hier zijn hele bijdrage aan het overleg over het noodpakket voor ondernemers en bedrijven.

De ene Jobstijding volgt op de andere. Veel bedrijven zitten in zwaar weer. Er dreigen ontslagen en faillissementen. Als bedrijven niet overeind kunnen blijven, kunnen werknemers het al helemaal schudden. Als samenleving en overheid moeten we daarom zij aan zij staan met ondernemers om hen te steunen. Ook van werknemers mag wat gevraagd worden. Goed dat het kabinet al snel met een breed steunpakket kwam. Generiek, maar ook specifiek, zoals de steun voor scheepsbouwer IHC. Ik wil de bewindslieden bedanken voor hun constructieve inzet. De SGP pleit wat betreft de inzet van EZK voor verbreding van de TOGS-regeling, meer kredietsteun en een stevige maatwerkaanpak in de komende weken en maanden. Ik licht dit graag toe.TOGS-regelingDe snel door het kabinet in het leven geroepen TOGS-regeling is voor verschillende kleine bedrijven een goede doek voor het bloeden. Verschillende sectoren en bedrijven die wel te maken hebben met grote omzetverliezen vallen echter nog buiten de regeling. In een aantal gevallen geeft de SBI-code een vertekend beeld. Supermarktondernemers in recreatiegebieden of op campussen vallen in dezelfde categorie als de Jumbo’s van deze wereld, terwijl zij wel grote verliezen draaien. Een deel van de ondernemers met Bed&Breakfastvoorzieningen valt in dezelfde categorie als de langdurige logiesverstrekking. Zij zitten in de hoek waar de klappen vallen, maar de meeste ondernemers in deze categorie hebben geen problemen. Zo zijn er meer. Denk aan veerdiensten, niet-sportverenigingen en warme bakkers. Ondernemers kunnen zelf melden dat de SBI-code waar ze onder vallen geen recht doet aan hun situatie. Hoe gaat de minister hier vervolgens dan mee om?Ik heb ook begrepen dat toeleveranciers in verschillende sectoren wel meer dan 70% leveren aan bedrijven die grote omzetverliezen kennen, maar toch niet onder de regeling vallen. Zoals standbouwers, lijstenmakers en handelsagenten. Hoe zit dat? Wil de minister zorgen voor uitbreiding van de TOGS-regeling om ervoor te zorgen dat zo min mogelijk getroffen ondernemers buiten de boot vallen? Ik heb begrepen dat het aantal aanvragen lager ligt dan de prognose. Biedt dat perspectief voor uitbreiding?KredietregelingenDriekwart van de ondernemers heeft of verwacht liquiditeitsproblemen. Maar 10% geeft aan dat ze terecht kunnen bij hun bank. Goed dat de regering inzet op extra kredietgaranties. Ik heb wel een paar vragen.De grens voor de Klein Krediet Corona garantieregeling is gesteld op 50.000 euro. In de praktijk zijn ook kredieten tot 100.000 euro lastig te krijgen. Waarom heeft het kabinet voor een grens van 50.000 euro gekozen?Vanuit het Mkb wordt aangegeven dat slechts 15% van de aangevraagde leningen onder het BMKB-c uiteindelijk toegekend wordt. Dat is de afgelopen maand niet verbeterd. Waarom is dat percentage niet hoger? Wat zou de regering daarin nog kunnen betekenen? In Duitsland krijgen bedrijfskredieten onder 100% overheidsgarantie een looptijd van tien jaar. Duidelijk voor ondernemers en banken. Wat kunnen we leren van Duitsland?Ondernemers zouden graag zien dat financiering buitenom de banken meer ondersteund wordt. Wil de minister hiernaar kijken? Crowdfundingsplatforms, als ‘Waarde voor je geld’, kunnen nu wel een borgstellingsaccreditatie aanvragen, maar de voorwaarden zijn zo streng dat dit niet van de grond komt. Een gemiste kans. Juist crowdfunding kan helpen om bijvoorbeeld start ups door de winter heen te helpen. Het kabinet heeft 100 miljoen uitgetrokken voor overbruggingskrediet voor start en scale ups via de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen. Er ligt nu al voor 600 miljoen euro aan aanvragen. Zijn de bewindslieden van plan zo nodig meer geld uit te trekken?Er moet een hoos aan kredietaanvragen behandeld worden. Wellicht kan een pool van oud-bankiers aangetrokken worden om daarbij te helpen. BetaaltermijnenWe kregen het signaal dat er grote concerns zijn die de betaaltermijn voor hun kleinere leveranciers dermate oprekken dat de wettelijke betaaltermijn (ruimschoots) overschreden worden. Bent u van plan deze bedrijven hierop aan te spraken en zo nodig in te grijpen?MaatwerkNog even een blik vooruit. De TOGS-regeling is bedrijfs-EHBO. Wordt deze onder aangescherpte voorwaarden na 26 juni voortgezet? Voor veel bedrijven is dit echter niet voldoende. Omdat die 4.000 euro in het niet valt bij de vaste lasten die ze hebben. Ik denk aan bedrijven met meerdere vestigingen, de passagiersvaart, eigenaren van groepsaccommodaties, enzovoorts. Omdat bedrijven omzetverliezen lijden die indirect het gevolg zijn van de Corona-maatregelen. Ik noem de binnenvaart, waar omzetten zijn gekelderd. Er zijn ook sectoren die conjunctuurgevoelig zijn en wachten op de krimp die komen gaat. Ik noem de bouwsector. Na stikstof en PFAS komt nu een economische crisis. Bouwprojecten worden geparkeerd. Terwijl we die gebouwen hard nodig hebben. Het heeft ook weer z’n weerslag op toeleveranciers. Ik vraag de bewindslieden voortvarend werk te maken van gerichte steunpakketten voor de verschillende getroffen sectoren. Om bedrijven op een slimme manier door de crisis heen te helpen is innovatie en innovatiesteun nodig. Juist start en scale ups kunnen hiervan profiteren. Is de minister bereid meer geld uit te trekken voor de MIT regeling voor Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren?JobVeel ondernemers zien dat hun levenswerk bij de handen afgebroken wordt. Dat geeft grote onzekerheid en spanning. Ik moest denken aan de Bijbelse figuur Job. Hij ziet zijn bedrijf in rook opgaan en houdt niets meer over. De ene Jobstijding na de andere. Toch mag hij houvast vinden bij zijn God. Hij zoekt het echte geluk niet in het leven hier op aarde, maar bij zijn hemelse Vader. Dat houvast wens ik iedereen toe. Daar kan geen geld tegenop.

Ook MKB'ers hebben steun nodig

SGP SGP Nederland 07-04-2020 00:00

MKB'ers worden financieel hard geraakt door de coronacrisis. Ook zij moeten daarom ondersteuning kunnen krijgen.

SGP-Kamerlid Chris Stoffer diende daarom op dinsdag 7 april de onderstaande schriftelijke vragen in bij de ministers van Economische Zaken en Klimaat, van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en bij de staatssecretaris van Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst.

1. Bent u bereid de BMBK-regeling verder te versoepelen zodat kredietverstrekking voor MKB’ers vereenvoudigd wordt?2. Kunt u per maatregel uit de volgende opsomming aangeven of u versoepeling prudent vindt? En bent u bereid het beleid hierop aan te passen?- Verlagen van de provisie die de overheid bij de bank in rekening brengt;- De provisie over looptijd van de lening uitstrijken;- Verlengen van de looptijd van twee jaar;- Verhogen van het borgstellingspercentage.3. Bent u bereid kredietverstrekkers op te roepen om het gehanteerde rentepercentage zo veel mogelijk in lijn te brengen met de rente die Qredits hanteert (2%) en hierbij eventueel passende steunmaatregelen te nemen?4. De recente ontwikkelingen kunnen ervoor zorgen dat gezonde ondernemingen in geldnood komen te zitten. Daarbij komt dat er ketenreacties kunnen ontstaan doordat de liquiditeitspositie van gelieerde ondernemingen soms sterk verslechterd. Hoe gaat u voorkomen dat (nu nog) gezonde ondernemingen over enkele maanden omvallen en bent u bereid maatwerk te bieden?5. Herkent u de signalen dat banken terughoudend zijn met het verstrekken van leningen aan ondernemingen die nu nog geen kredietrelatie met banken hebben? Welke maatregelen neemt u om dit tegen te gaan?6. Bent u bereid om de BMBK-c regeling ook open te stellen voor crowdfundplatforms? Zo nee, waarom niet?7. Diverse groepen ondernemingen die wel directe, financiële gevolgen ondervinden van de overheidsmaatregelen, kunnen geen aanspraak maken op de Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren (TOGS maatregel), doordat de SBI-code buiten de regeling valt. Bent u bereid de regeling uit te breiden tot meer sectoren?8. Hoe wilt u omgaan met recreatieondernemingen die getroffen worden door ingrijpende maatregelen van veiligheidsregio’s, zoals bijvoorbeeld in Zeeland? Kunnen zij aanspraak gaan maken op de TOGS-regeling?9. Diverse groepen ondernemingen die wel directe, financiële gevolgen ondervinden van de overheidsmaatregelen, kunnen geen aanspraak maken op de TOGS maatregel doordat het vestigingsadres van hun onderneming overeen komt met het huisadres van de eigenaar. Dit kan tot vervelende situaties leiden, bijvoorbeeld bij rijschoolhouders. Hoe worden dergelijke ondernemingen ondersteunt, en bent u bereid hierin maatwerk te bieden zodat zij toch gebruik kunnen maken van de TOGS maatregel?10. Herkent u het signaal dat er grote concerns zijn die de betaaltermijn voor hun kleinere leveranciers dermate oprekken dat de wettelijke betaaltermijn (ruimschoots) overschreden wordt? Bent u voornemens hen hierop aan te spreken?11. Wat kunt u doen om scale-ups te ondersteunen die in de problemen dreigen te komen door zich terugtrekkende investeerders, terwijl bestaande regelingen niet voldoen omdat de omzetreferentie voor hen niet representatief is voor het investeringsniveau?12. Bent u bekend met het feit dat de werkgeverslasten in de uitzendsector in veel gevallen hoger liggen dan 30% van de loonsom? Hierdoor kan het voorkomen dat het voor een uitzendonderneming voordeliger uitpakt om geen gebruik te maken van de NOW-regeling, omdat het gebruiken van deze regeling leidt tot een forse toename van de kosten en een groter netto verlies. Bent u bereid het percentage wat als opslag voor werkgeverslasten gebruikt wordt, specifiek voor de uitzendsector te verhogen? Zo nee, hoe gaat u ervoor zorgen dat ook ondernemingen in de uitzendbranche gebruik kunnen maken van de NOW- regeling, zonder dat dit extra lasten met zich mee brengt?13. Bent u bekend met de situatie van de uitzendondernemingen die ten gevolge van de WAB geen gebruik meer maken van een backofficedienstverlener, maar de uitzendkrachten nu zelf op de payroll hebben staan? Klopt het dat deze uitzendondernemingen, doordat zij geen omzetverlies kunnen aantonen, niet in aanmerking komen voor een tegemoetkoming uit de NOW? Zo ja, deelt u de mening dat het onwenselijk is dat ten gevolge hiervan deze uitzendondernemingen door recent omzetverlies afscheid moeten nemen van hun flexkrachten en ziet u mogelijkheden hiervoor een oplossing te treffen?14. Wat is uw reactie op pleidooien van ondernemers om de extra arbeidsrechtelijke verplichtingen voor werkgevers, zoals het aanbieden van een contract met vaste arbeidsomvang, voorlopig buiten toepassing te laten?15. Hoe gaat u om met sectoren, zoals de sierteelt, die forse omzetverliezen leiden, maar waarvoor de huidige steunregelingen niet voldoen? Bent u bereid ruimte te laten voor het toepassen van een andere referentieperiode indien evident is dat de referentieperiode uit de noodmaatregel, zoals de NOW-regeling, niet adequaat is, zoals bij boomkwekers? Of bent u bereid deze ondernemingen op een andere manier extra te ondersteunen?16. Herkent u het feit dat seizoensgerelateerde agrarische bedrijven in veel gevallen te maken hebben met een lagere loonsom in januari, en een hogere loonsom vanaf maart, samenvallend met de piekperiode van de omzet? Bent u van mening dat deze bedrijven hierdoor onvoldoende ondersteuning genieten door de NOW-regeling? Hoe gaat u ervoor zorgen dat ook deze bedrijven op een adequate wijze tegemoetgekomen kunnen worden? Bent u bijvoorbeeld bereid om voor deze groep de loonsom van maart 2019 als referentie aan te wijzen? (De Limburger; Weeffout in regeling dupeert agrariërs; 7 april 2020)17. Bent u bereid te bezien of onbenutte gelden onder pijler 2 van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid ingezet zouden kunnen worden als ondersteuning voor getroffen landbouwsectoren?18. Bent u bereid een gepaste betalingsregeling voor belastingschulden te treffen met ondernemingen, waardoor voorkomen wordt dat zij in directe financiële problemen komen na de aflooptermijn van de huidige uitstelregelingen?

Financiële waarschuwing vanuit het kraaiennest

SGP SGP Nederland 02-10-2019 00:00

Lees hier de bijdrage van Chris Stoffer aan de jaarlijkse financiële beschouwingen.

"Vroeger had elk schip een kraaiennest, daarin stond een matroos op de uitkijk. Die matroos waarschuwde voor piraten, voor windhozen en voor klippen. Zag hij naderend onheil? Dan snelde hij naar de stuurlui!

Ik vind dit een treffend beeld voor deze financiële beschouwingen. Op het schip van de staat schijnt het economische zonnetje, er waait een gunstige economische wind. Iedereen is in opperbeste stemming. Maar als ik in het kraaiennest sta, en zo om me heen kijk, zie ik wat gevaren die ik de minister en de staatssecretaris wil meegeven.Staatsschuld De staatsschuld zal volgend jaar zo’n 47,7 procent van het BBP zijn. Ruim tien jaar geleden, was de staatsschuld net iets meer dan 43 procent. We zijn er dus nog niet maar we zetten wel forse stappen in de goede richting. In de richting waarbij de overheid, als de nood weer aan de man is, nieuwe tegenslagen kan opvangen. Om vol vertrouwen naar de toekomst te kunnen kijken, moeten we juist nu ons fundament versterken en reserves aanleggen. Voor de goede orde moet ik nu ‘einde citaat’ zeggen. Want naast dat dit een voluit SGP-geluid is, komt dit letterlijk uit de tekst van minister Hoekstra die hij uitsprak bij de aanbieding van het koffertje op Prinsjesdag 2018.Maar het lijkt wel of de minister 180 graden gedraaid is. De bekende zalm-norm wordt losgelaten. Er worden waarschijnlijk miljarden geleend voor een investeringsfonds. De minister van Financien geeft toe dat het ‘een hele onorthodoxe stap’ is. ‘Een echte koerswijziging’. Mijn vraag aan de minister is wat de reden van deze koerswijziging is.De minister ging vorig jaar ook in op de situatie in de Scandinavische en Baltische staten. Daar ligt de staatsschuld namelijk veel lager. Kijkt de minister nog steeds jaloers naar de Scandinavische en Baltische staten? Naast mij in het kraaiennest van het schip van de staat staan de Raad van State en het CPB. We zien dat de staatschuld als percentage van het BBP daalt. Maar in absolute zin blijft de staatschuld volgend jaar gelijk om in 2021 weer met 5 miljard te stijgen. De Raad van State uit forse kritiek op het huidige begrotingsbeleid. Het CPB geeft aan dat het verstandig is om een buffer aan te leggen om een toekomstige crisis aan te kunnen. En vorig jaar was de minister deze mening overigens ook toegedaan. Ik wil, ondanks alle positieve berichten, toch ook willen oproepen tot wat matiging. De staatsschuld is nog niet op het niveau van voor de crisis. Er zijn veel risico’s die onze economie bedreigen. Zoals de Brexit, de handelsoorlog tussen China en de VS maar bijvoorbeeld ook de stikstofproblematiek. Hoe mooi zou het zijn als we in een volgende recessie niet gelijk in de stand van bezuinigen moeten schieten, maar dat we gewoon een economische dip aankunnen.MiljardenfondsVorig jaar hadden we de dividendbelasting, dit jaar hebben we het miljardenfonds: een thema waar alle aandacht naar uit gaat. Met als belangrijk verschil dat bij het miljardenfonds bijna iedereen het er over eens is dat het er moet komen. De wensenlijstjes worden zelfs al ingediend. Dat bevreemdt mij, want de invulling is nog erg vaag. De SGP zal de ontwikkelingen kritisch blijven volgen. Een investeringsfonds kan namelijk voordelen hebben. Maar er zitten ook veel haken en ogen aan. Als we namelijk kijken naar het verleden zijn er nog al wat voorbeelden van fondsen die niet helemaal positief uitpakten.Bijvoorbeeld het Fonds Economische Structuurversterking (FES), waar de Betuwelijn uit betaald is. Al snel na de oprichting verschoven de doelen en werden belangrijke uitgangspunten losgelaten. In Europees verband is er het Junckerfonds, waar de Europese Rekenkamer ook wat kritische kanttekeningen bij plaatste. Miljardenfondsen die onder hoera-geroep werden opgetuigd, maar niet hebben opgeleverd wat we ervan hoopten. Weegt de minister deze lessen mee bij de verdere uitwerking?EenverdienerHet kabinet stopt veel geld in lastenverlichting voor huishoudens. Dat is goed nieuws; ik hoop dat mensen het volgend jaar ook écht in hun portemonnee voelen. Maar voor de marginale druk is het slechts een doekje voor het bloeden. Extra werken levert soms nauwelijks iets op. Ik ben wel blij dat het kabinet dit ook in ziet en de belastingdruk wat verlicht heeft. Maar, als ik eerlijk ben vindt ik het slechts symptoombestrijding. Maatregelen die écht zoden aan de dijk zetten, worden niet genomen.De kloof tussen een- en tweeverdieners is niet minder geworden. In koopkracht is de kloof zelfs weer groter geworden. Ik had het net over een mogelijke koerswijziging van de minister. Maar hier is écht een koerswijziging nodig. De Raad van State wijst hier ook op in haar reactie op de Miljoenennota.Vorige week is het onderzoek naar de pijnpunten in de marginale belastingdruk naar buiten gebracht. Conclusie: de pieken in de marginale druk zijn enorm en worden door dit kabinet nauwelijks weggewerkt. Ook de opties die in het onderzoek genoemd worden, zullen de kloof tussen een- en tweeverdieners nauwelijks dichten. Ik wil pleiten voor een gezinsvriendelijk fiscaal beleid. Neem een gezin, neem een huishouden, als basis en baseer daarop belastingregels. Is de minister het met mij eens dat dit uitgangspunt inderdaad zorgt voor een meer rechtvaardige belastingheffing?Herziening Box 3De Staatssecretaris gaat de belasting op vermogen herzien. Ik ben blij dat de koers van het kabinet op dit punt verlegd is. Het voorstel wat er nu ligt heeft veel voordelen, maar voor bepaalde groepen grote nadelen. Bijvoorbeeld voor kleine beleggers, gepensioneerden die voor hun oude dag wat geld belegd hebben.Een andere groep waar ik aandacht voor vraag is het MKB. Alternatieve financieringsmethodes zijn voor hen erg belangrijk, bijvoorbeeld crowdfunding. Door het voorstel wordt het voor investeerders veel minder aantrekkelijk om te investeren in het MKB. En met de investeerders heb ik niet direct zo heel veel medelijden. Maar wel de MKB-ondernemer, die dit geld nodig heeft om te ondernemen, en zo bijdraagt aan de economie. Investeren voor de toekomst is belangrijk voor het kabinet -> investeringsfonds. Voor groene beleggingen is er een regeling, waardoor ‘groene beleggingen’ gestimuleerd worden. Is de Staatssecretaris bereid om ook voor investeringen in alternatieve financieringsvormen, zoals crowdfunding, zo’n uitzondering te maken?OndermijningTwee weken geleden is een motie van de CDA aangenomen, die vraagt om in te grijpen bij ondermijning. Mijn korte vraag is of hier ook echt geld voor vrijgemaakt wordt.DefensieAls laatste punt: defensie. De minister-president heeft herhaaldelijk aangegeven toe te werken naar de 2 procent uitgaven-norm. Heeft de wens van het kabinet om zo snel mogelijk naar de 2 procent norm te gaan ook de aandacht van de minister van Financiën?Ik hoop dat de minister de adviezen die de SGP vanuit de uitkijkpost gegeven heeft, ter harte neemt. Zodat we in de toekomst de juiste koers kunnen varen.

Gebruik gezond verstand in het klimaatdebat

SGP SGP Nederland 04-09-2019 00:00

Lees hier de bijdrage van SGP-Kamerlid Chris Stoffer aan het overleg Klimaat en Energie op 4 september 2019.

Gisteren was het Duurzame Dinsdag. Op zo’n dag hoor je allerlei mooie verhalen. De een nog groener dan de ander. Prachtig. Groen ondernemerschap moeten we stimuleren. Duurzaam betekent voor mij echter ook dat we ons gezond verstand moeten blijven gebruiken. Blijft het systeem betrouwbaar? Hoe voorkomen we dat een groene elite er met het geld van Jan modaal vandoor gaat? Tekort netcapaciteitOp verschillende plekken kan het energienet extra duurzame energieprojecten niet meer aan. Een teken aan de wand. De minister stelt voor om de beschikbaarheid van voldoende transportcapaciteit op te nemen als voorwaarde voor de SDE-regeling. Tegelijkertijd wordt de redundantie eis versoepeld, zodat ook de storingsreserve gebruikt kan worden. Ik heb nog wat aarzelingen. Zorgt hij ervoor dat projecten waarbij het voldoende is om een beperkt aantal uren per jaar de boel af te schakelen gewoon door kunnen gaan? Hoe gaat de minister voorkomen dat netbeheerders te makkelijk het stoplicht op rood zetten om van het gedoe af te zijn? Zou de Autorititeit Consument en Markt hierbij een controlerende rol kunnen spelen? Zet de minister ook in op proefprojecten waarbij overaanbod van elektriciteit omgezet wordt in waterstof als tijdelijk opslagmedium?DEI+-regelingGoed dat de minister meedenkt als het gaat om de Regeling demonstratie energie-innovatie. Ik heb nog één graat in de keel. Wat betreft energieopslag staan ondernemers die een wat groter demonstratieproject uit willen voeren, nog steeds voor een dichte deur. Alleen kleine pilotprojecten komen in aanmerking. Ik begrijp dat Europese staatssteunkaders dwarszitten en dat de minister aankoerst op een tussenoplossing. Ik pleit voor meer lef. Zonder energieopslag kan Brussel al zijn ambitieuze plannetjes wel schudden. Zorg ervoor dat ondernemers door kunnen gaan met serieuze innovatieve energieopslagprojecten. Groene waterstofProjecten met elektrolyse en productie van groene waterstof dreigen tussen wal en schip te vallen. De DEI+-regeling is niet geschikt. Het Planbureau dirigeert deze projecten nu ook uit de SDE++. Het zou volgens de rekenregels tot extra CO2 emissie leiden. Daarbij wordt echter niet gekeken naar de potentiële rol van groene waterstof in de toekomst. Dan hebben we het over omzetting van overaanbod van groene stroom en vervanging van onder meer gas. Als dit wensdenken is, hoor ik het graag. Dat gebeurt op dit terrein nogal eens… Maar zo niet, dan moet er een oplossing komen, zodat geëxperimenteerd kan worden met elektrolyse en groene waterstofproductie. Participatie: energiecoöperatiesOmwonenden ervaren vaak wel de lasten, maar niet de lusten van grootschalige duurzame energieprojecten. Er zijn nog weinig verplichtingen voor al dan niet financiële participatie van omwonenden. De afspraken in het Klimaatakkoord zijn vaag en dwingen weinig af. Hoe gaat de minister ervoor zorgen dat het wat om het lijf heeft? Zonder draagvlak gaan we het met de energietransitie echt niet redden. In ons manifest ‘De burger aangesloten’ hebben we laten zien dat juist energiecoöperaties hier een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren. Het rapport van AD I-Search laat zien dat de potentie groot is. Burgers willen meedoen en hebben kapitaal beschikbaar. We moeten wel zorgen voor de noodzakelijke ondersteuning. De minister wil wel en heeft overleg met maatschappelijke partijen hierover. Maar, waar wil hij uitkomen?Ik heb drie concrete vragen:

Is de minister bereid in de jaarlijkse Voortgangsmonitor Klimaatbeleid en de jaarlijkse Klimaatnota apart aandacht te besteden aan de rol van energiecoöperaties? Gaat hij ervoor zorgen dat energiecoöperaties een serieuze gesprekspartner worden bij het opstellen van de Regionale Energiestrategieën? Ik heb de indruk dat dit nog te weinig het geval is . Mijn derde vraag gaat over een voorstel van de Noardlike Fryske Wâlden. Deze vereniging wil als collectief meedoen met de SDE++-regeling. Dat heeft grote voordelen ten opzichte van de ieder voor zich situatie. Wil de minister dit mogelijk maken, eventueel als experiment?

Energiebesparing datacentersWe rekenen ons suf en toch zien we iets over het hoofd. Dat is het oprukken van datacenters. Ze gebruiken nu 2,5% van de stroom. En iedere vier jaar verdubbelt de omvang van deze sector. Dat betekent nogal wat voor de stroomvraag. Hier is weinig aandacht voor. In het klimaatakkoord komt het woord ‘slim’ tientallen keren voor, maar het woord datacenter nul keer. Wat gaat de minister doen om het exponentieel stijgende energiegebruik van datacenters in te dammen?Importheffing afvalEen van de noodgrepen waarmee het kabinet aan de Urgenda uitspraak wil voldoen is het invoeren van een importheffing op buitenlands afval. Een noodgreep die volgens mij op papier wat lijkt, maar in de praktijk averechts kan uitpakken. Als dit afval in het buitenland naar de stortplaats gaat, hebben we eerder meer dan minder CO2-emissie. Ik heb inmiddels schriftelijke vragen gesteld. Ik wil ook hier dit punt even maken. Bezint eer ge begint.WarmteprijzenTot slot. De tarieven voor de levering van warmte volgen de gasprijs. Door de verhoging van de gasbelasting stijgen deze tarieven echter veel harder dan de inkoopprijs van warmte. De minister kijkt naar een alternatieve referentie. Ik vraag hem om deze alternatieve referentie zo snel mogelijk in te voeren en niet te wachten op de nieuwe Warmtewet die pas per 2022 in werking zal treden.

Lees hier de bijdrage van SGP-Kamerlid Chris Stoffer aan het overleg Klimaat en Energie op 4 september 2019.

 

Gisteren was het Duurzame Dinsdag.

Op zo’n dag hoor je allerlei mooie verhalen. De een nog groener dan de ander.

Prachtig. Groen ondernemerschap moeten we stimuleren.

Duurzaam betekent voor mij echter ook dat we ons gezond verstand moeten blijven gebruiken.

Blijft het systeem betrouwbaar?

Hoe voorkomen we dat een groene elite er met het geld van Jan modaal vandoor gaat?

 

Tekort netcapaciteit

Voorzitter! Op verschillende plekken kan het energienet extra duurzame energieprojecten niet meer aan.

Een teken aan de wand.

De minister stelt voor om de beschikbaarheid van voldoende transportcapaciteit op te nemen als voorwaarde voor de SDE-regeling.

Tegelijkertijd wordt de redundantie eis versoepeld, zodat ook de storingsreserve gebruikt kan worden.

Ik heb nog wat aarzelingen.

Zorgt hij ervoor dat projecten waarbij het voldoende is om een beperkt aantal uren per jaar de boel af te schakelen gewoon door kunnen gaan?

Hoe gaat de minister voorkomen dat netbeheerders te makkelijk het stoplicht op rood zetten om van het gedoe af te zijn?

Zou de Autorititeit Consument en Markt hierbij een controlerende rol kunnen spelen?

Zet de minister ook in op proefprojecten waarbij overaanbod van elektriciteit omgezet wordt in waterstof als tijdelijk opslagmedium?

 

 

DEI+-regeling

Goed dat de minister meedenkt als het gaat om de Regeling demonstratie energie-innovatie.

Ik heb nog één graat in de keel[1].

Wat betreft energieopslag staan ondernemers die een wat groter demonstratieproject uit willen voeren, nog steeds voor een dichte deur.

Alleen kleine pilotprojecten komen in aanmerking.

Ik begrijp dat Europese staatssteunkaders dwarszitten en dat de minister aankoerst op een tussenoplossing.

Ik pleit voor meer lef.

Zonder energieopslag kan Brussel al zijn ambitieuze plannetjes wel schudden.

Zorg ervoor dat ondernemers door kunnen gaan met serieuze innovatieve energieopslagprojecten.  

 

Groene waterstof

Projecten met elektrolyse en productie van groene waterstof dreigen tussen wal en schip te vallen.

De DEI+-regeling is niet geschikt.

Het Planbureau dirigeert deze projecten nu ook uit de SDE++.

Het zou volgens de rekenregels tot extra CO2 emissie leiden.

Daarbij wordt echter niet gekeken naar de potentiële rol van groene waterstof in de toekomst.

Dan hebben we het over omzetting van overaanbod van groene stroom en vervanging van onder meer gas.

Als dit wensdenken is, hoor ik het graag. Dat gebeurt op dit terrein nogal eens…

Maar zo niet, dan moet er een oplossing komen, zodat geëxperimenteerd kan worden met elektrolyse en groene waterstofproductie.

 

Participatie: energiecoöperaties

Omwonenden ervaren vaak wel de lasten, maar niet de lusten van grootschalige duurzame energieprojecten.

Er zijn nog weinig verplichtingen voor al dan niet financiële participatie van omwonenden.

De afspraken in het Klimaatakkoord zijn vaag en dwingen weinig af.

Hoe gaat de minister ervoor zorgen dat het wat om het lijf heeft?

Zonder draagvlak gaan we het met de energietransitie echt niet redden.

In ons manifest ‘De burger aangesloten’ hebben we laten zien dat juist energiecoöperaties hier een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren.

Het rapport van AD I-Search laat zien dat de potentie groot is.

Burgers willen meedoen en hebben kapitaal beschikbaar.

We moeten wel zorgen voor de noodzakelijke ondersteuning.

De minister wil wel en heeft overleg met maatschappelijke partijen hierover.

Maar, waar wil hij uitkomen?

 

Ik heb drie concrete vragen:

-          Is de minister bereid in de jaarlijkse Voortgangsmonitor Klimaatbeleid en de jaarlijkse Klimaatnota apart aandacht te besteden aan de rol van energiecoöperaties?

-          Gaat hij ervoor zorgen dat energiecoöperaties een serieuze gesprekspartner worden bij het opstellen van de Regionale Energiestrategieën? Ik heb de indruk dat dit nog te weinig het geval is[2].

-          Mijn derde vraag gaat over een voorstel van de Noardlike Fryske Wâlden[3].

Deze vereniging wil als collectief meedoen met de SDE++-regeling.

Dat heeft grote voordelen ten opzichte van de ieder voor zich situatie.

Wil de minister dit mogelijk maken, eventueel als experiment?

 

Energiebesparing datacenters

Voorzitter! We rekenen ons suf en toch zien we iets over het hoofd.

Dat is het oprukken van datacenters.

Ze gebruiken nu 2,5% van de stroom.

En iedere vier jaar verdubbelt de omvang van deze sector.

Dat betekent nogal wat voor de stroomvraag.

Hier is weinig aandacht voor.

In het klimaatakkoord komt het woord ‘slim’ tientallen keren voor, maar het woord datacenter nul keer.

Wat gaat de minister doen om het exponentieel stijgende energiegebruik van datacenters in te dammen?

 

Importheffing afval

Een van de noodgrepen waarmee het kabinet aan de Urgenda uitspraak wil voldoen is het invoeren van een importheffing op buitenlands afval.

Een noodgreep die volgens mij op papier wat lijkt, maar in de praktijk averechts kan uitpakken.

Als dit afval in het buitenland naar de stortplaats gaat, hebben we eerder meer dan minder CO2-emissie.

Ik heb inmiddels schriftelijke vragen gesteld[4].

Ik wil ook hier dit punt even maken.

Bezint eer ge begint.

 

Warmteprijzen

Tot slot. De tarieven voor de levering van warmte volgen de gasprijs. Door de verhoging van de gasbelasting stijgen deze tarieven echter veel harder dan de inkoopprijs van warmte.

De minister kijkt naar een alternatieve referentie.

Ik vraag hem om deze alternatieve referentie zo snel mogelijk in te voeren en niet te wachten op de nieuwe Warmtewet die pas per 2022 in werking zal treden.

 

 

 

 

 

[1] Zie bijgevoegde mail FME.

[2] Dit signaal kregen we bij ons werkbezoek in Friesland, mei jl.

[3] Bijgevoegd.

[4] Ruim een maand geleden. Nog niet beantwoord.

Klimaat is niet maakbaar, maar wel een Bijbelse opdracht

SGP SGP Nederland 03-07-2019 00:00

De Tweede Kamer debatteert over het klimaatakkoord. SGP'er Chris Stoffer benadrukt dat we de 49 procent CO2-reductie in 2030 uit de klimaatwet niet heilig moeten verklaren. "De wereld is niet maakbaar." Tegelijkertijd benadrukt hij dat het goed is om maatregelen te nemen om de schepping te bewaren. "Dat is een Bijbelse opdracht."

Lees hieronder zijn volledige spreektekst:

Vanmorgen fietste ik nog even met de mountainbike door de Veluwse natuur. Prachtig. Het onderstreepte voor mij opnieuw dat het belangrijk is om onze verantwoordelijkheid te nemen voor het beschermen van Gods schepping. Goed dat er een maatregelenpakket ligt en dat de handen uit de mouwen kunnen. De SGP heeft destijds tegen de Klimaatwet gestemd. Dat was niet omdat ik de realiteit van een opwarmende aarde ontken, maar omdat ik realistisch wil zijn als het gaat om de uitvoering van maatregelen om daar wat aan te doen. Diezelfde reserves heb ik als ik het voorliggende klimaatakkoord op me in laat werken. Het kabinet juicht over het halen van 49 procent CO2-reductie in 2030 en zegt tegelijkertijd tegen burgers: wij regelen het, gaat u maar rustig slapen. Het is op zich te prijzen dat we stappen gaan zetten, maar tegelijk zó prijzig dat je je moet afvragen of het wel haalbaar en betaalbaar is. Mensen maken zich grote zorgen. Moeten ze een nieuwe hypotheek af gaan sluiten vanwege het klimaatakkoord? Velen hebben nu al moeite om elke maand rond te komen.Ik constateer dat er nog veel, heel veel, moet gebeuren. En dat het ongekend complex is. 49% reductie haal je misschien als je over de pijngrenzen van de samenleving heengaat. Richting 2030 200.000 woningen per jaar aardgasvrij? Vanmiddag presenteerde het Economisch Instituut voor de Bouw een vernietigend rapport over dit optimisme . De grote vraag is nu: waar kiest het kabinet voor? Ik zie twee opties.

Je kiest voor een transitie waarbij 49 procent CO2-reductie de heilige graal is waar alles voor moet wijken, met dwangbevelen voor gemeenten. Of je kiest voor een transitie waarin hard gewerkt wordt, maar waarbij wel rekening gehouden wordt met haalbaarheid en betaalbaarheid en waarbij de 49 procent CO2-reductie niet heilig wordt verklaard.

De SGP kiest voor het laatste. Maar laat ik ook helder zijn: het is goed dat er maatregelen worden genomen. We geven onze euro’s liever uit aan een Hollandse installateur dan aan een oliesjeik in Saoedi-Arabië. Het is, na lang praten over streefdoelen, hoog tijd om echt aan de slag te gaan. Het klimaat is niet maakbaar, maar er ligt wel een Bijbelse opdracht.Dinsdag was ik bij een energie-avond van SGP-raadsleden. Veel raadsleden willen daarmee de slag of ze zijn al bezig. Maar ik hoorde ook zorgen. De Regionale Energiestrategie en het warmtetransitieplan moeten in kort tijdsbestek worden opgesteld. Hoe kan een gemeente in zo’n korte tijd voor draagvlak voor zulke ingrijpende plannen zorgen ? Veel cruciale randvoorwaarden, zoals gebouwgebonden financiering, zijn wel aangekondigd, maar nog niet geregeld. Gemeenten hebben ook echt meer budget nodig. Ze krijgen de komende drie jaar slechts 150.000 euro per gemeente per jaar. In kleine gemeenten is er vaak minder dan één fte beschikbaar voor deze grote transitie, dat moet echt anders. Raadsleden uit gemeenten in dunbevolkte gebieden waar een warmtenet niet mogelijk is, zetten grote vraagtekens bij de financiering. Stel gemeenten in staat hun rol te pakken, zonder een van bovenaf afgedwongen tijdpad. Veel burgers willen zelf een bijdrage leveren. Er zijn 500 lokale energiecoöperaties. Duizenden Nederlanders maken gebruik van de salderingsregeling of willen isoleren. Deze initiatieven zijn van groot belang voor het slagen van de energietransitie, alleen al voor het draagvlak. Terwijl in Drenthe wordt geprotesteerd tegen grote windmolenparken, zijn er ook dorpen met een eigen windmolen, die dus zelf bepalen waar, hoe hoog én wie het geld krijgt. Geef deze energie-initiatieven en burgers ruim baan. Ik heb het gevoel dat nog steeds teveel naar de grote jongens gekeken wordt. Zo zijn we blij met het Warmtefonds, maar het is nog niet de isolatieknaller waar we op hopen. Ik blijf me zorgen maken over de betrouwbaarheid van het energiesysteem. Zon en wind zijn belangrijk, maar hoe houden we voldoende regelbaar vermogen, zodat we in 2030 niet zonder stroom zitten op een windstille en donkere dag? Waar blijft de systeemanalyse en de stresstest? Investeer meer in alternatieve energiebronnen, zoals getijdenenergie, aquathermie en thorium.En wat betekenen de plannen voor de bakker op de hoek? De SGP heeft gevraagd de gevolgen voor verschillende MKB-bedrijven door te rekenen. Dat is tot op heden nog niet gebeurd. Ik ontvang deze doorrekening graag voor Prinsjesdag.De SGP heeft meer plussen en minnen. Ik noem nu nog twee concrete kansen die het kabinet laat liggen. Waarom is de verdubbeling van de vliegbelasting geschrapt? De opbrengst zou mooi geïnvesteerd kunnen worden in de energietransitie.De levensmiddelenindustrie geeft aan dat de uitbreiding van de SDE++ voor de industrie beperkt wordt tot technieken waar vooral de zware industrie wat aan heeft. SuikerUnie en andere bedrijven staan met lege handen. Laat ook deze bedrijven aanhaken.Kortom: het is goed dat we aan de slag gaan, maar ik heb zorgen over het totaalpakket en de uitvoering ervan. Laten we oppassen onszelf te vergalopperen, bijvoorbeeld door gemeenten op te zadelen met een tijdspad dat zij onmogelijk kunnen halen. Niet angst moet onze raadgever zijn, maar de opdracht de aarde te bebouwen en te bewaren. In de geruststellende wetenschap dat het uiteindelijk niet van al ónze inspanningen afhangt, maar van de Opdrachtgever Zelf: onze Schepper.

SGP: klimaatakkoord te eenzijdig

SGP SGP Nederland 28-06-2019 00:00

Vandaag is het definitieve klimaatakkoord gepresenteerd. SGP-Kamerlid Chris Stoffer zegt in een eerste reactie dat het goed is dat er maatregelen worden genomen voor het klimaat.

Wel vindt de SGP’er de plannen te eenzijdig gericht op zon- en windenergie. “Wat betekent dat in combinatie met alle andere wensen voor het energiesysteem? Daar is nauwelijks naar gekeken. Er is meer nodig voor een betrouwbare energievoorziening in de toekomst. Opties als getijdenenergie, thorium en aquathermie zijn nauwelijks meegenomen. Dat is een gemiste kans!”

De SGP vindt het jammer dat de vliegbelasting een schijntje blijft in vergelijking met de autobelastingen. De opbrengst van een vliegtaks zou volgens Stoffer juist mooi besteed kunnen worden om te investeren in energiebesparing voor burgers. Een ander punt van zorg van de partij gaat over de positie van MKB-bedrijven. “Wat betekenen deze plannen voor de bakker op de hoek, kan hij dit wel bekostigen?”, vraagt Stoffer zich af. Eerder vroeg de SGP minister Wiebes om de gevolgen voor verschillende MKB-bedrijven door te rekenen. Dat is tot op heden nog niet gebeurd.

“Het kabinet juicht over het behalen van 49 procent CO2 reductie in 2030 en doet alsof ze dat wel even regelt voor de burger. Dat klinkt en dat is te mooi om waar te zijn. Die opgave is enorm, laten we dat niet vergeten,” zegt Stoffer die overigens wel blij is dat er nu eindelijk een akkoord met maatregelen ligt: “We geven onze euro’s uiteindelijk liever uit aan een Hollandse installateur dan aan een oliesjeik in Saoedi-Arabië. Het is, na lang praten over ambities en streefpercentages, nu eindelijk tijd om aan de slag te gaan. Daarbij past het besef dat het klimaat niet maakbaar is, maar er ligt wel een Bijbelse opdracht om de schepping te bewaren.”

Pluspunten- De opbrengst van de CO2-heffing voor de industrie wordt teruggesluisd.- Benzinerijders die geen elektrische auto kunnen betalen, krijgen niet langer het deksel op de neus.- De belastingvrije voet voor energiekosten wordt verhoogd.

Minpunten- Te eenzijdige focus op zon- en windenergie, waardoor de betrouwbaarheid van de energievoorziening in het geding komt.- Een doorlichting van de gevolgen van alle maatregelen bij elkaar voor het hele energiesysteem ontbreekt.- Gewone burgers en ondernemers worden onvoldoende gestimuleerd om zelf te investeren in energiebesparing en oplopende gaskosten te ontlopen. - Er wordt onvoldoende rekening gehouden met het MKB.- De vliegbelasting wordt niet verdubbeld. - Er is onvoldoende aandacht voor het probleem dat van gemeenten veel wordt verwacht, terwijl ze niet de middelen hebben om dat waar te maken. Ze hebben hun handen vol aan onder meer de jeugdzorg.

SGP: ruim baan voor lokale energieprojecten

SGP SGP Nederland 16-05-2019 00:00

Ondanks de vele bombarie rondom de klimaatwet en het klimaatakkoord laten de klimaatmaatregelen van het kabinet op zich wachten. Burgers en ondernemers zijn het talmen beu. Hun energieprojecten kunnen niet van de grond komen door de trage besluitvorming in Den Haag. Ook de SGP is het wachten beu. Kamerlid Chris Stoffer wil ruim baan voor energiecoöperaties en voor lokale initiatieven.

Om zijn betoog kracht bij te zetten, overhandigt Stoffer donderdag bij het algemeen overleg over klimaat en energie een manifest met concrete plannen aan minister Wiebes. De SGP’er wijst op het belang van draagvlak: “We moeten burgers en ondernemers meenemen in de maatregelen. In het jaar dat ik nu Kamerlid ben, heb ik me verdiept in de energietransitie. Daarbij ben ik door het hele land gereisd. Wat me opvalt is dat er veel lokale ideeën zijn. Realistische en haalbare ideeën, ware het niet dat ze door regelgeving worden tegengehouden. Daardoor missen we heel mooie kansen!”

Hoewel in het Ontwerp Klimaatakkoord wordt gezegd dat lokale energieopwekking heel belangrijk is, worden er nauwelijks maatregelen genoemd om deze ambitie ook te realiseren. “We doen daarom tien voorstellen om lokale energieopwekking wél een boost te geven,” zegt Stoffer. In het manifest, met als titel ‘De burger aangesloten’, worden de voorstellen toegelicht.

Download hier het manifestDe belangrijkste voorstellen:- Geef energiecoöperaties ondersteuning vanuit Expertisecentra- Zorg voor een garantiefonds voor lokale energie initiatieven- Behoud de salderingsregeling voor zonnepanelen- Vereenvoudig de postcoderoosregeling- Vereenvoudig de toegang tot de SDE+-subsidie (Stimulering Duurzame Energieproductie)- Verlaag de BTW op zonnepanelen en miniwindmolens- Schrap regels die een belemmering vormen voor de verduurzaming van huurwoningen- Schrap regels die de verdere ontwikkeling van klein- en miniwind belemmert

Stoffer: geen kostendwang bij Klimaatwet

SGP SGP Nederland 03-04-2019 00:00

“Behouden Nederlanders de vrijheid om zelf te beslissen over het wel of niet investeren in de verduurzaming van de eigen woning?” Dat is de vraag die SGP en Forum voor Democratie stellen aan minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat. SGP en FvD willen niet dat het klimaatbeleid mensen dwingt tot uitgaven die hun draagkracht te boven gaan.

SGP en FvD wijzen op de twijfel bij VNO-NCW en MKB-Nederland over de berekeningen bij het ontwerp-Klimaatakkoord. De gemiddelde investeringskosten per woning van het Planbureau voor de Leefomgeving waar het kabinet zich op baseert (15.000 euro) zijn aanzienlijk lager dan die van het Economisch Instituut voor de Bouw, de bouwers zelf dus (30.000). Dat wekt geen vertrouwen.SGP-kamerlid Chris Stoffer: “We moeten echt voorkomen dat gezinnen en bedrijven verplicht worden tot dure investeringen, zeker als die hoger zijn dan voorgespiegeld. Om me heen hoor ik steeds meer mensen die vrezen dat ze door de uitvoering van de Klimaatwet veel minder te besteden hebben. Je kan wel beweren dat het geld in 10 à 15 jaar wordt terugverdiend, maar zeg dat maar eens tegen iemand van 70 met een klein pensioen.”“Ik wil dat huishoudens en bedrijven de vrijheid houden om op basis van hun eigen draagkracht te kunnen beslissen wat ze wel of niet doen. Mensen dwingen tot het maken van hoge kosten mobiliseert alleen maar tegenstand en werkt dus averechts,” aldus het SGP-Kamerlid.

Lees hieronder de schriftelijke vragen van de Kamerleden Stoffer (SGP) en Baudet (FvD) aan de minister van Economische Zaken en Klimaat over de twijfels van het bedrijfsleven over de kosten van het klimaatbeleid:

1. Heeft u kennisgenomen van de twijfels en vragen van VNO-NCW en MKB-Nederland over de gehanteerde veronderstellingen en modelberekeningen bij het ontwerp-Klimaatakkoord (OKA) en de doorrekening ervan? 2. Deelt u de mening dat betrouwbare informatie en een integraal beeld van de haalbaarheid en betaalbaarheid van het klimaatbeleid essentieel zijn voor het draagvlak voor de energietransitie? 3. Waarom rekent het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) met een aanzienlijk lagere omvang van de gemiddelde investeringskosten per woning dan het Economisch Instituut voor de Bouw (15.000 versus 30.000 euro)? 4. Hoe robuust acht u het OKA-uitgangspunt van woonlastenneutraliteit, gezien de gerede twijfels over de kosten van het verduurzamen van woningen? 5. Wat gaat u doen om de lasten van de verduurzaming van de gebouwde omgeving voor huishoudens en ondernemers binnen de perken te houden? 6. Behouden woningeigenaren in de toekomst de vrijheid om te beslissen over investeringen in verduurzaming van hun woning? 7. Waarom zijn een aantal maatregelen met een significante impact op de CO2-reductie in de industrie, zoals het subsidiëren van nieuwe technieken met SDE++ en het beschikbaar stellen van extra SDE++-budgetten bij achterblijvende reductie, niet meegenomen in de doorrekening van het PBL? 8. Wat is het effect als deze maatregelen wel worden meegenomen? 9. Wanneer komt u met de uitwerking van deze maatregelen, zodat de CO2-reductie hiermee alsnog kan worden behaald? 10. Wat is de oorzaak voor de relatief lage inschatting van de hoogte van de investeringskosten voor de industrie door het PBL ten opzichte van de inschatting door Navigant? 11. Wat gaat u doen om de investeringskosten voor verduurzaming in de industrie binnen de perken te houden? 12. Wat gaat u doen om het draagvlak voor de energietransitie onder burgers en bedrijven te vergroten? 13. Bent u, gezien de verschillende vraagtekens bij de doorrekening van het PBL en het belang van voldoende draagvlak voor de energietransitie, bereid meer inzicht te (laten) geven in de berekeningen en aannames van het PBL?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.