Fietspad in duin stuit op hobbels Den Haag wil route langs kust realiseren doorGerma Graveland DEN HAAGEen ’fietsdroom’ of totaal onnodig en schadelijk voor de natuur. Den Haag zet stappen om een recreatieve fietsroute door de Scheveningse duinen te creëren, maar stuit op hobbels onderweg. Langs de kust van de Noordzee loopt een fietsroute van Frankrijk tot Noorwegen en Engeland. In Nederland loopt deze Noordzee-fietsroute van Sluis naar Den Helder. Bij Scheveningen ontbreekt echter een schakel: de fietser verliest de kust uit het oog en ’duikt’ de bebouwing van de haven, Duindorp en de Scheveningse Bosjes in. „Een heel stuk van het Zwarte Pad en de Strandweg wordt overgeslagen”, legt fractievertegenwoordiger Daniël de Groot van het CDA uit. „Waarom is zo’n mooi stuk van deze badplaats niet in de route opgenomen?” De partij stelde recent vragen hierover na eerder in 2012 en 2015 de situatie te hebben aangekaart. Het CDA vindt het Haags college aan haar kant. In de net vastgestelde fietsstrategieRuim baan voor de Fietswordt specifiek gesteld dat Den Haag inzet op het afmaken van het ’groene rondje’ om de stad. De Scheveningse kustroute hoort daar bij. Voor de natuurclubs is dat slecht nieuws. „Helemaal niet nodig”, betoogde Caroline de Jong van de Algemene Vereniging voor Natuurbescherming (AVN) eerder in de raad. „Omarm het bestaande recreatieve netwerk. Al dertig jaar loopt landelijke fietsroute nummer 1 door prachtige groene delen van Den Haag, over de Pompstationsweg naar Meijendel. Een beetje omrijden is voor een recreatieve fietser helemaal niet erg.” De Partij voor de Dieren probeerde tevergeefs het plan door Natura2000-gebied tegen te houden. „Meer fietsen juichen wij toe, maar niet ten koste van natuur”, aldus raadslid Robin Smit. „Meijendel is heel kwetsbaar. Denk bijvoorbeeld aan de zandhagedis, die zich warmt in het zand. Bij een asfaltpad zal hij daar zich opwarmen. Je kan je de gevolgen wel voorstellen.” Het stadsbestuur houdt echter voet bij stuk en wil het fietspad ter hoogte van het Zwarte Pad laten aansluiten op het bestaande pad over de Harstenhoekweg. Samen met de provincie Zuid-Holland en duinbeheerder Dunea zijn de mogelijkheden al onderzocht. Maar de natuur- en stikstofcompensatie, de fietsvoorzieningen onderweg én de financiën zijn nog te nemen hobbels. Nu wordt gedacht de route eerst gedeeltelijk te verleggen langs de Scheveningse kust en pas later het deel ter hoogte van het Zwarte Pad aan te passen. Bron: de Telegraaf