Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

25 documenten

Niemand tussen wal en schip

CDA CDA De Wolden 26-06-2020 09:14

De Raad van De Wolden vergaderde vanavond op 25 juni voor de laatste keer digitaal voor het zomerreces. Op de agenda stond de afgeslankte kaderbrief als financieel kader voor de begroting 2021 die dit najaar wordt behandeld. Kaderbrief De kaderbrief geeft in het kort de kaders aan voor de toekomstige financiële jaren. De kaders dienen als basis voor de begroting van 2021, die in november in de raad wordt behandeld. De kaderbrief laat een meerjarig negatief saldo zien. De gevolgen van de meicirculaire zijn positief maar niet voldoende om het tekort weg te werken. Daarnaast zijn er nog onzekerheden over de gevolgen van de corona-crisis, het herverdeeleffect van het gemeentefonds en een aantal speerpunten zijn nog niet op geld gezet. Er zijn toenemende tekorten in het sociaal domein en de raad werd gevraagd om een keuze te maken in de bezuinigingsvoorstellen. Het CDA wilde van het college weten welke acties zij ondernemen richting het rijk voor meer middelen. Fractievoorzitter Karin Brouwer begon haar bijdrage met dat het CDA is trots op de bibliotheken in De Wolden. Karin Brouwer: “Ze zijn ons dierbaar en we zien ze als parels van De Wolden. We willen de verschillende vestigingen in de vijf dorpen behouden. Naast het fysieke uitleenpunt zorgen ze ervoor dat mensen kunnen meedoen in de maatschappij. En dat is waar het CDA voor staat: Niemand tussen wal en schip, iedereen doet mee. Sociaal domein Voor het CDA is het belangrijk dat niemand tussen wal en schip raakt. Maatwerk moet altijd mogelijk zijn. Het is prima om te kijken of we in- en uitgaven met elkaar in balans kunnen brengen, maar het voorstel van een bezuiniging van 1,2 miljoen vinden wij wat kort door de bocht. Wanneer we naar afgelopen jaren kijken, zien we naast jaren met tekorten ook jaren met overschotten. Alleen het laatste jaar duikt diep in de min. Een goede analyse is wat ons betreft nodig om te doorgronden welke maatregelen nodig zijn. Brouwer adviseerde het college om stevig aan de bel te trekken bij de rijksoverheid voor compensatie van gederfde inkomsten in de Wmo als gevolg van het abonnementstarief. Ook had het CDA een voorstel om het mantelzorgcompliment om te zetten naar een voucher, die te besteden is bij de plaatselijke ondernemers. Hiermee snijdt het mes aan twee kanten. Ook de voorstellen voor de korting van de minima en bijstand regelingen werden door het CDA niet geaccepteerd. Karin Brouwer: “Niemand tussen wal en schip. En zeker niet de inwoners, die het toch al niet zo breed hebben. We vragen speciaal aandacht voor de regelingen gericht op kinderen. Deze zijn hard nodig om te zorgen dat deze kinderen mee kunnen doen in de maatschappij.” Het college gaf aan via de Verenging Drentse Gemeenten (VDG), Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), P10 (Plattelandsgemeenten) en diverse andere kanalen te lobbyen bij de rijksoverheid voor meer middelen in het Sociale Domein. 2 Juli staat een Algemeen Overleg met de Tweede Kamer gepland, waarbij de problematiek aan bod komt. De bezuinigingsvoorstellen in het sociale domein worden samen met adviesraden en cliëntenraden nader uitgewerkt. De raad krijgt in september een uitgewerkte analyse.

30 km zone voor Hoofdstraat Noord-Zuid?

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 24-04-2020 04:30

In de eerste digitale raadsvergadering stemde de raad in met extra middelen voor het project Hoofdstraat Noord-Zuid in Zuidwolde. Een aanvullend krediet voor de vervanging van de traditionele openbare verlichting (ca. 40 st.) tot duurzame led verlichting en om naast de komst van het obstakelvrije voetpad enkele aanvullende verbeteringen te realiseren in de verkeersveiligheid. Het CDA diende mede namens een aantal andere partijen twee amendementen in om de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat Noord-Zuid te verbeteren door het verlagen van de snelheid en het instellen van een 30 km zone. Hoofdstraat Noord-Zuid Het project is in 2017 gestart vanuit de wens van Dorpsbelangen Zuidwolde om een veilige ruimte voor de voetgangers te creëren en het verbeteren van de toegankelijkheid voor minder validen. Op zich een goede verbetering ten opzichte van de oude situatie. Maar toch leven er bij Dorpsbelangen en aanwonenden nog diverse wensen. Daarom wordt er nu extra budget gevraagd, zoals geld voor de ledverlichting, (zodanig dat deze aansluit bij de centrumverlichting), en diverse werkzaamheden, zoals fietssuggestiestroken. Het CDA stemde in met het extra budget. Het project loopt en we willen het ook netjes afmaken. Wel werden er kritische vragen gesteld hoe in de toekomst bij projecten voorkomen kan worden dat er achteraf nog weer geld bij moet. Ook het feit dat het nieuwe voetpad al is aangelegd, terwijl de bomen nog niet gekapt zijn, gaf aanleiding tot het stellen van kritische vragen hierover. 30 km zone Naast hetgeen gerealiseerd wordt, willen aanwonenden ook graag een 30 km zone. Woordvoerder Karin Brouwer “Voor Hoofdstraat Noord zou dat wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze zijn. Wat het CDA betreft hoeft het hele gebied en dan praat ik over Hoofdstraat Noord echt niet heringericht te worden. Een bord met 30 km zegt genoeg en kost niet veel.” Het CDA diende daarom samen met CU, D66, GroenLinks en PvdA een amendement in om voor Hoofdstraat Noord een 30 km zone in te stellen van Julianalaan tot aan de kruising met de Meppelerweg/Steenbergerweg. Hoofdstraat Zuid kent andere problemen maar wel vergelijkbaar met die van Hoofdstraat Noord. Het traject is hier langer, er zijn meer zijwegen, de verkeersintensiteit is hoog, de weg wordt veelvuldig gebruikt door fietsverkeer, vooral door ouders met schoolgaande kinderen. Zeker nu de wijken Middelveen IV en bospark Ekelenbergweg zich ontwikkelen aan de zuidkant van Zuidwolde. Het CDA wil graag dat het college onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de snelheid in de Hoofdstraat Zuid te verlagen naar 30 km. Deze mogelijkheden hiervan in kaart te brengen en dit aan te bieden aan de raad. Dit kan meegenomen worden met de besluitvorming over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP, najaar 2020). Het CDA diende hiervoor een tweede amendement in, mede namens CU, D66, GrL, en PvdA. Karin Brouwer: “In onze ogen hoeft het echt geen miljoen te kosten, geen inrichting als shared space, maar een simpele oplossing, die niet veel hoeft te kosten”. De wethouder zegde toe om een onderzoek naar een 30km zone mee te nemen bij het toekomstige GVVP. Op basis van deze toezegging werden de beide amendementen ingetrokken. Veilige oversteek busstation Tenslotte vroeg Karin Brouwer aandacht voor een veilige oversteek nabij het busstation. Met de nieuwe inrichting van de kruising zijn de zebrapaden verdwenen en is het voor inwoners onveilig en onduidelijk waar zij over kunnen steken. In principe worden er echter in een 30 km gebied geen zebrapaden aangelegd. De wethouder kende het probleem en zegde toe de situatie nog eens te bekijken.

Extra geld voor Hoofdstraat Noord-Zuid

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 24-04-2020 04:30

In de eerste digitale raadsvergadering stemde de raad in met extra middelen voor het project Hoofdstraat Noord-Zuid in Zuidwolde. Een aanvullend krediet voor de vervanging van de traditionele openbare verlichting (ca. 40 st.) tot duurzame led verlichting en om naast de komst van het obstakelvrije voetpad enkele aanvullende verbeteringen te realiseren in de verkeersveiligheid. Het CDA diende mede namens een aantal andere partijen twee amendementen in om de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat Noord-Zuid te verbeteren door het verlagen van de snelheid en het instellen van een 30 km zone. Hoofdstraat Noord-Zuid Het project is in 2017 gestart vanuit de wens van Dorpsbelangen Zuidwolde om een veilige ruimte voor de voetgangers te creëren en het verbeteren van de toegankelijkheid voor minder validen. Op zich een goede verbetering ten opzichte van de oude situatie. Maar toch leven er bij Dorpsbelangen en aanwonenden nog diverse wensen. Daarom wordt er nu extra budget gevraagd, zoals geld voor de ledverlichting, (zodanig dat deze aansluit bij de centrumverlichting), en diverse werkzaamheden, zoals fietssuggestiestroken. Het CDA stemde in met het extra budget. Het project loopt en we willen het ook netjes afmaken. Wel werden er kritische vragen gesteld hoe in de toekomst bij projecten voorkomen kan worden dat er achteraf nog weer geld bij moet. Ook het feit dat het nieuwe voetpad al is aangelegd, terwijl de bomen nog niet gekapt zijn, gaf aanleiding tot het stellen van kritische vragen hierover. 30 km zone Naast hetgeen gerealiseerd wordt, willen aanwonenden ook graag een 30 km zone. Woordvoerder Karin Brouwer “Voor Hoofdstraat Noord zou dat wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze zijn. Wat het CDA betreft hoeft het hele gebied en dan praat ik over Hoofdstraat Noord echt niet heringericht te worden. Een bord met 30 km zegt genoeg en kost niet veel.” Het CDA diende daarom samen met CU, D66, GroenLinks en PvdA een amendement in om voor Hoofdstraat Noord een 30 km zone in te stellen van Julianalaan tot aan de kruising met de Meppelerweg/Steenbergerweg. Hoofdstraat Zuid kent andere problemen maar wel vergelijkbaar met die van Hoofdstraat Noord. Het traject is hier langer, er zijn meer zijwegen, de verkeersintensiteit is hoog, de weg wordt veelvuldig gebruikt door fietsverkeer, vooral door ouders met schoolgaande kinderen. Zeker nu de wijken Middelveen IV en bospark Ekelenbergweg zich ontwikkelen aan de zuidkant van Zuidwolde. Het CDA wil graag dat het college onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de snelheid in de Hoofdstraat Zuid te verlagen naar 30 km. Deze mogelijkheden hiervan in kaart te brengen en dit aan te bieden aan de raad. Dit kan meegenomen worden met de besluitvorming over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP, najaar 2020). Het CDA diende hiervoor een tweede amendement in, mede namens CU, D66, GrL, en PvdA. Karin Brouwer: “In onze ogen hoeft het echt geen miljoen te kosten, geen inrichting als shared space, maar een simpele oplossing, die niet veel hoeft te kosten”. De wethouder zegde toe om een onderzoek naar een 30km zone mee te nemen bij het toekomstige GVVP. Op basis van deze toezegging werden de beide amendementen ingetrokken. Veilige oversteek busstation Tenslotte vroeg Karin Brouwer aandacht voor een veilige oversteek nabij het busstation. Met de nieuwe inrichting van de kruising zijn de zebrapaden verdwenen en is het voor inwoners onveilig en onduidelijk waar zij over kunnen steken. In principe worden er echter in een 30 km gebied geen zebrapaden aangelegd. De wethouder kende het probleem en zegde toe de situatie nog eens te bekijken.

30 km zone voor Hoofdstraat Noord-Zuid?

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 24-04-2020 04:30

In de eerste digitale raadsvergadering stemde de raad in met extra middelen voor het project Hoofdstraat Noord-Zuid in Zuidwolde. Een aanvullend krediet voor de vervanging van de traditionele openbare verlichting (ca. 40 st.) tot duurzame led verlichting en om naast de komst van het obstakelvrije voetpad enkele aanvullende verbeteringen te realiseren in de verkeersveiligheid. Het CDA diende mede namens een aantal andere partijen twee amendementen in om de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat Noord-Zuid te verbeteren door het verlagen van de snelheid en het instellen van een 30 km zone. Hoofdstraat Noord-Zuid Het project is in 2017 gestart vanuit de wens van Dorpsbelangen Zuidwolde om een veilige ruimte voor de voetgangers te creëren en het verbeteren van de toegankelijkheid voor minder validen. Op zich een goede verbetering ten opzichte van de oude situatie. Maar toch leven er bij Dorpsbelangen en aanwonenden nog diverse wensen. Daarom wordt er nu extra budget gevraagd, zoals geld voor de ledverlichting, (zodanig dat deze aansluit bij de centrumverlichting), en diverse werkzaamheden, zoals fietssuggestiestroken. Het CDA stemde in met het extra budget. Het project loopt en we willen het ook netjes afmaken. Wel werden er kritische vragen gesteld hoe in de toekomst bij projecten voorkomen kan worden dat er achteraf nog weer geld bij moet. Ook het feit dat het nieuwe voetpad al is aangelegd, terwijl de bomen nog niet gekapt zijn, gaf aanleiding tot het stellen van kritische vragen hierover. 30 km zone Naast hetgeen gerealiseerd wordt, willen aanwonenden ook graag een 30 km zone. Woordvoerder Karin Brouwer “Voor Hoofdstraat Noord zou dat wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze zijn. Wat het CDA betreft hoeft het hele gebied en dan praat ik over Hoofdstraat Noord echt niet heringericht te worden. Een bord met 30 km zegt genoeg en kost niet veel.” Het CDA diende daarom samen met CU, D66, GroenLinks en PvdA een amendement in om voor Hoofdstraat Noord een 30 km zone in te stellen van Julianalaan tot aan de kruising met de Meppelerweg/Steenbergerweg. Hoofdstraat Zuid kent andere problemen maar wel vergelijkbaar met die van Hoofdstraat Noord. Het traject is hier langer, er zijn meer zijwegen, de verkeersintensiteit is hoog, de weg wordt veelvuldig gebruikt door fietsverkeer, vooral door ouders met schoolgaande kinderen. Zeker nu de wijken Middelveen IV en bospark Ekelenbergweg zich ontwikkelen aan de zuidkant van Zuidwolde. Het CDA wil graag dat het college onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de snelheid in de Hoofdstraat Zuid te verlagen naar 30 km. Deze mogelijkheden hiervan in kaart te brengen en dit aan te bieden aan de raad. Dit kan meegenomen worden met de besluitvorming over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP, najaar 2020). Het CDA diende hiervoor een tweede amendement in, mede namens CU, D66, GrL, en PvdA. Karin Brouwer: “In onze ogen hoeft het echt geen miljoen te kosten, geen inrichting als shared space, maar een simpele oplossing, die niet veel hoeft te kosten”. De wethouder zegde toe om een onderzoek naar een 30km zone mee te nemen bij het toekomstige GVVP. Op basis van deze toezegging werden de beide amendementen ingetrokken. Veilige oversteek busstation Tenslotte vroeg Karin Brouwer aandacht voor een veilige oversteek nabij het busstation. Met de nieuwe inrichting van de kruising zijn de zebrapaden verdwenen en is het voor inwoners onveilig en onduidelijk waar zij over kunnen steken. In principe worden er echter in een 30 km gebied geen zebrapaden aangelegd. De wethouder kende het probleem en zegde toe de situatie nog eens te bekijken.

Plattelandsgemeente

CDA CDA De Wolden 28-02-2020 08:55

De CDA-fractie stelde in de raadsvergadering van 27 februari vragen aan het college waarom de gemeente De Wolden geen lid is van het netwerk van grote plattelandsgemeenten. Het college gaf bij de beantwoording aan dat er in juni een voorstel naar de raad komt om deel te nemen aan dit netwerk. P10In het Dagblad van het Noorden van 19 februari stond het artikel “P10, de stem van het platteland”. De P10 is het netwerk van grote plattelandsgemeenten. Ofschoon het netwerk met 10 gemeenten is begonnen zijn nu 21 plattelandsgemeenten van Nederland lid van dit netwerk.Deze plattelandsgemeenten hebben veel dezelfde ambities en uitdagingen waarvoor zij zich dagelijks inzetten. In P10-verband brengen zij die onder de aandacht van de landelijke en Europese politiek.In het artikel wordt gemeld dat de Drentse gemeenten Westerveld, Borger-Odoorn, Aa en Hunze en Midden-Drenthe aangesloten zijn bij het netwerk.Naar aanleiding van het artikel had het CDA de vraag waarom gemeente De Wolden niet aangesloten was bij het netwerk. Ook wilde woordvoerder Karin Brouwer weten wat eventuele voordelen of nadelen zijn bij lidmaatschap van het netwerk. Beantwoording vragenBurgermeester Roger de Groot beantwoordde namens het college de vragen. Het college heeft de intentie om bij de kadernota 2021 (in juni 2020) met een voorstel te komen voor het lidmaatschap van De Wolden aan het netwerk. Binnen het college is al eerder gesproken over deelname aan het netwerk. Door scherper budgetteren en risico’s van de herverdeling gemeentefonds was het juiste moment nog niet gekomen om met een voorstel naar de raad te komen.Dit gaat nu dus wel gebeuren. Voordelen van het lidmaatschap zijn dat men kennis kan uitwisselen, van elkaar kan leren en de problemen van de plattelandsgemeenten onder de aandacht van landelijke en Europese politiek kan brengen. Een nadeel is dat het geld kost en dat er ambtelijke ondersteuning geleverd moet worden.De CDA-fractie is tevreden over de beantwoording van de vragen en wacht het voorstel van het college af.

CDA tevreden over behandeling begroting 2020

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 11-11-2019 09:28

Op 7 november werd de begroting 2020 in de gemeenteraad behandeld. Karin Brouwer bracht een motie in om het fietspad langs de Havelterweg door te laten gaan. Daarnaast vroeg het CDA aandacht voor de bestrijding van de eikenprocessierups en diende samen met andere partijen een amendement in om de bezuinigingen op de sportsubsidie ongedaan te maken.Lees hier de bijdrage van Karin Brouwer. Begroting 2020.Om de begroting sluitend te maken stelde het college een aantal ombuigingen in het beleid voor.Het betrof vooral onderbestedingen en een scherpere en efficiënter uitvoering. Het CDA kon zich hier goed in vinden, want wij hebben altijd gepleit om scherp te begroten en hiermee wordt dat in gang gezet. Een scherpe begroting geeft een helder en duidelijk beeld wat de verwachtingen zijn voor het komende jaar, zonder dat daar allerlei potjes in verstopt zitten. Eén ombuiging wilden we echter nog wel van tafel halen. Het ging de ‘Bijstelling subsidiebudget sportstimulering’. De raad had een week geleden net de nieuwe sportnota vastgesteld. Met het nieuwe sportbeleid wordt het voor de verenigingen makkelijker om subsidie aan te vragen en dan past het niet om het budget te korten. Wij stemden dus niet in met deze ombuiging. De PvdA diende mede namens ons een Amendement in, dat unaniem is aanvaard. Fietspad HavelterwegIn de begroting werd gemeld dat de aanleg van het fietspad Havelterweg onzeker was geworden, omdat de provincie geen BDU subsidie voor het fietspad wilde verstrekken en Meppel en Westerveld het fietspad niet op hun grondgebied wilden aanleggen. Het CDA vond dat de aanleg door moest gaan.Karin Brouwer: “De plannen voor een fietspad zijn al tientallen jaren oud en het fietspad staat sinds 2008 in het fietsplan. Toen was al bekend dat Meppel en Westerveld dit fietspad niet willen verlengen en toch heeft de gemeenteraad toen besloten dit in het eerste fietsplan op te nemen en sindsdien opgenomen te houden. Al tientallen jaren heeft de gemeente de grond voor dit fietspad in bezit. Sinds de voorbereidingen voor de aanleg zijn gestart hebben inwoners de verwachting dat er eindelijk iets aan de onveiligheid op de smalle Havelterweg gaat gebeuren. De weg nodigt uit tot hard rijden en omdat in de bochten het overzicht beperkt is, komen fietsers in de verdrukking. Ongevallen zijn het gevolg. Het fietspad komt niet in aanmerking voor BDU subsidie en zal ook in de toekomst geen aanspraak hierop kunnen maken. De gemeenteraad heeft bij de herziening van het fietsplan in 2017 beslist dat subsidie wenselijk was, maar geen eis. Bij de aanleg van de fietspaden is er al veel BDU subsidie ontvangen. Daarom vinden we dat dit keer best een fietspad zonder subsidie aangelegd kan worden.”Het CDA diende mede namens de PvdA, GroenLinks, D66 en CU een motie in om de aanleg door te laten gaan. De motie is unaniem aangenomen.EikenprocessierupsHet CDA hoort van onze inwoners dat er heel veel overlast is. Met name bij de schoolroutes en in de omgeving van recreatiebedrijven of evenemententerreinen zijn er veel klachten. Daarom vinden we dat er nu al over nagedacht moet worden hoe we die overlast voor het komende jaar kunnen beperken. De CU dient mede namens ons een amendement in. Na stemming is het amendement door bijna alle partijen aanvaard. Het college gaat nu onderzoeken wat de beste methoden zijn om de rups te bestrijden. Het CDA kijkt terug op een geslaagde raadsvergadering. De aanleg van het fietspad langs de Havelterweg kan doorgaan; er komt een onderzoek naar de aanpak van de eikenprocessierups en de korting op het sportsubsidie is van de baan.

CDA wil aanleg fietspad Havelterweg

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA ChristenUnie De Wolden 07-11-2019 06:22

Zuidwolde - CDA De Wolden wil geen uitstel van de aanleg van een fietspad langs de Havelterweg. Hiervoor wordt een motie ingediend tijdens de begrotingsvergadering. Het college van B&W De Wolden pleitte onlangs voor uitstel van de aanleg van het fietspad langs de Havelterweg. De provincie kende geen subsidie toe en de gemeenten Meppel en Westerveld zijn niet van plan dit fietspad over hun grondgebied te verlengen. Volgens Karin Brouwer, fractievoorzitter van CDA De Wolden, houden deze argumenten geen stand. “In 2008 was al bekend dat Meppel en Westerveld dit fietspad niet wilden verlengen en toch heeft de gemeenteraad toen besloten dit in het eerste fietsplan op te nemen en sindsdien opgenomen te houden.” Karin vervolgt: “Al tientallen jaren heeft de gemeente de grond voor dit fietspad in bezit. Vorig jaar werd bekend dat het fietspad aan de beurt was en begon de gemeente met de voorbereidingen voor de aanleg. Er was de verwachting dat er eindelijk iets aan de onveiligheid op de smalle Havelterweg zou gebeuren. Deze weg nodigt uit tot hard rijden. Maar in de bochten is het overzicht beperkt en komen fietsers in de verdrukking. Ongevallen zijn het gevolg.” Het CDA De Wolden dient mede namens de ChristenUnie, PvdA, D66 en GroenLinks een motie in tijdens de begrotingsvergadering op 6 november om de aanleg door te laten gaan. De provincie besliste negatief over de subsidie omdat met de aanleg van het fietspad er (nog) geen doorgaande fietsroute zou ontstaan. Karin hierover: “er ontstaat richting Havelte wel degelijk een doorgaande fietsroute naar bestaande fietspaden. Tevens ontstaat er een veilig lokaal fiets- en wandelrondje voor Ruinerwold. Daarnaast heeft de raad in 2017 nog beslist, dat het geen vereiste is dat er subsidie moet zijn bij aanleg van een fietspad. Het is nu tijd om het fietspad aan te leggen, de bevolking van Ruinerwold wacht hier al lang op!”

Halverwege het jaar 2019

CDA CDA De Wolden 27-09-2019 06:48

De Bestuursrapportage 2019 stond op donderdag 26 september op de agenda van de gemeenteraad. Het beeld ziet er niet rooskleurig uit. De verwachting is dat de gemeente eind van dit jaar uitkomt op 8 ton negatief. Het CDA vindt dit een zorgelijke situatie. Bestuursrapportage Met de Bestuursrapportage 2019 informeert het college de raad wat de financiële verwachtingen zijn voor het jaar 2019. De rapportage is gebaseerd op de eerste zes maanden van het begrotingsjaar 2019 en een doorkijk naar het eind van het jaar. Woordvoerder Karin Brouwer benadrukte dat het beeld er niet rooskleurig uitziet. De verwachting is dat we eind van dit jaar uitkomen op bijna 8 ton negatief, terwijl de begroting 2019 eind vorig jaar nog een positief saldo vertoonde. Dit baart het CDA zorgen. Hoe voorkomen we dat we nog verder in de rode cijfers schieten? Onderbezetting en latere investeringen Voor een aantal van de positieve bijstellingen geldt dat ze ontstaan door onderbezetting of door latere investeringen. Een voorbeeld is de vrijval kapitaallasten voor de riolering of de vrijval van kapitaallasten voor groot onderhoud. Het geeft een eenmalig voordeel. De wethouder kon echter niet aangeven waardoor deze onderbezetting of latere investeringen ontstaan. Het antwoord komt op een later moment schriftelijk naar de fractie. Het sociale domein Het CDA ziet dat het de verwachting is dat er structureel minder uitgaven zijn voor hulpmiddelen vanuit de Wmo. Aan de andere kant stijgen de uitgaven voor de Wmo door hogere zorgkosten voor zowel thuishulp en begeleiding. En er zijn minder ontvangsten voor de eigen bijdrage. Karin Brouwer: “Dit roept bij ons de vraag op hoeveel mensen nu een beroep doen op de voorzieningen vanuit de Wmo. Wat is de trend met voorgaande jaren? Deze vragen werden in het verleden beantwoord voor de monitor Sociaal Domein, die tegelijk met de Bestuursrapportage werd aangeboden. Waarom hebben we dit stuk nu niet ontvangen, komt dit stuk nog en zo ja, wanneer?” De wethouder zegde toe dat de gemeenteraad binnenkort de monitor Sociaal Domein ontvangt en dat deze voor de vergadering in oktober wordt geagendeerd. Afvalinzameling. Het CDA vroeg net als een aantal andere partijen aandacht voor de hogere uitgaven voor de afvalinzameling. De gemeente heeft sinds 2017 te maken met afkeur van PMD (Plastic, Metaal, en Drankenkartons). Dit leidt tot een lagere vergoeding. Brouwer: “We zijn nu twee jaar verder en nog steeds is dit probleem niet opgelost. Kan de wethouder aangeven wat hij heeft gedaan om te zorgen dat er minder afkeur komt. Welke maatregelen zijn er genomen en welke acties zijn er uitgezet?” Wethouder van ’t Zand gaf aan dat er een aantal maatregelen zijn genomen, maar door de strengere eisen komt het toch nog voor dat vrachten PMD worden afgekeurd. Het blijft een punt van aandacht. Het nieuwe afvalbeleid komt binnenkort in de raad.

CDA op bezoek bij de Milieustraat

CDA CDA De Wolden 20-09-2019 09:24

De fractie van CDA De Wolden bestaande uit Jeene Keizer, Karin Brouwer en Tjalling de Wit bracht op dinsdag 17 september 2019 een werkbezoek aan de gemeentelijke milieustraat in Zuidwolde. Beheerder Carl Streutker ontving de fractie, gaf een rondleiding over het terrein en vertelde over de inzameling van de afvalstoffen. MilieustraatAlle huishoudens in De Wolden hebben een milieupas van de gemeente ontvangen, waarmee ze grof huishoudelijk afval of Klein Gevaarlijk Afval naar de milieustraat kunnen brengen. Gratis stromen kunnen zo vaak als nodig gebracht worden. Voor betaalde stromen geeft de milieupas jaarlijks recht op twee gratis stortingen. De milieustraat is alleen bedoeld voor grof huishoudelijk afval van inwoners van de gemeente De Wolden. De kosten van de milieustraat worden bijna volledig gedekt uit de afvalstoffenheffing. Om de kosten en daarmee de heffing zo laag mogelijk te houden wordt afval van bedrijven en inwoners van andere gemeenten geweigerd. Het komt echter nog regelmatig voor dat bedrijven proberen om hun afval bij de milieustraat te brengen. Onder grof huishoudelijk afval wordt verstaan: bankstellen, meubels, tuinmeubilair, etc. Het storten van kleine hoeveelheden bouw- en sloopafval is alleen voor particulieren toegestaan. AfvalinzamelingDe medewerkers van de milieustraat houden zich naast het innemen van goederen ook bezig met de uitgifte van de containers. Soms vragen mensen een extra container aan of moet er een container vervangen worden. Alle containers zijn voorzien van een chip, waardoor de bestuurder van de vuilnisauto een melding krijgt of de betreffende container wel of niet geleegd mag worden. Veel mensen vinden het nog steeds erg moeilijk om afval te scheiden. Dit blijkt uit steekproeven, die worden gedaan. Het streven van de gemeente is om het scheidingspercentage te verhogen, zodat er meer grondstoffen apart worden ingezameld en er minder restafval overblijft. Daarom zal er in de toekomst meer op communicatie en bewustwording bij onze inwoners ingezet moeten worden. Afvalscheiding begint in de keuken. De fractieleden ontvingen daarom ieder een minicontainer voor het GFT-afval in de keuken. Daarnaast vertelde de heer Streutker dat binnenkort twee nieuwe openbare afvalbakken worden geplaatst, waarbij PMD-afval en het restafval gescheiden ingezameld kunnen worden. Deze nieuwe openbare afvalbakken worden in De Wijk (nabij supermarkt) en in Zuidwolde (tussen de ALDI en de JUMBO) geplaatst.

Geen aanpak Steenbergerweg

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA ChristenUnie De Wolden 28-06-2019 07:00

Het CDA had de aanpak van de Steenbergerweg in Zuidwolde geagendeerd in de raadsvergadering van 27 juni. Doel was om de snelheid op de weg en de geluidoverlast te verminderen. Een ingediende motie om dat te realiseren werd door de collegepartijen verworpen. Aan- en omwonenden van de Steenbergerweg ondervinden veel hinder van hard rijdend verkeer en zij hebben last van geluidsoverlast. In december 2018 nam de gemeenteraad al een motie aan om te onderzoeken welke maatregelen er genomen zouden kunnen worden en wat de kosten zouden zijn. Het college stelt een aantal maatregelen voor, maar geeft aan dat er geen budget hiervoor beschikbaar is. Daarom is voorgesteld om de aanpak van de Steenbergerweg in het nieuwe Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan mee te nemen. Het nieuwe plan moet nog gemaakt worden. Het CDA is mening dat herinrichting van een gedeelte van de Steenbergerweg niet los gezien kan worden van de aanpak kruising Hoofdstraat. Daar wordt een 30 km zone ingericht, wat gevolgen zal hebben voor de toevoerwegen. Wanneer het gedeelte van de weg tussen Hoofdstraat en Steenberger Esweg tezamen met de kruising Hoofdstraat wordt aangepakt, komt dit de verkeersveiligheid ten goede. Door tevens de klinkers in de kruising Steenberger Esweg te vervangen door asfalt wordt de geluidsoverlast drastisch verminderd. Het CDA diende hiervoor samen met de ChristenUnie, GroenLinks en PvdA een motie in om dit te verwezenlijken.Zie motie Collegepartijen VVD en GemeenteBelangen stemden echter niet met de motie in. Zij willen een integrale aanpak van de Steenbergerweg en willen daarom wachten op het nieuwe GVVP. Volgens de wethouder kan besluitvorming over dit plan al in het voorjaar van 2020 plaatsvinden, waarna het in de kadernota voor 2021 meegenomen kan worden. Uitvoering kan dan in 2021 of latere jaren plaatsvinden. Het CDA wil echter niet langer wachten. Het is zeer twijfelachtig of het nieuwe GVVP al zo snel kan worden vastgesteld, aangezien het vorige traject ook een langdurig proces was. Aangezien uitvoering niet eerder dan in 2021 kan plaatsvinden, vindt het CDA dat dat te lang duurt.Woordvoerder Karin Brouwer: “De kruising Meppelerweg/Hoofdstraat/ Steenbergerweg wordt aangepakt en er komt een 30 km zone. En de kruising wordt in plaats van een voorrangskruising een kruisingsvlak met gelijkwaardige wegen. Dit betekent dat de snelheid op de Steenbergerweg omlaag moet. Ook als de Steenbergerweg een doorgaande route blijft. Je kunt niet hebben dat mensen met 50 km per uur aan komen stuiven en dan voordat ze het weten zich in de 30 km zone bevinden en al op de kruising Hoofdstraat staan. Dat komt de veiligheid niet ten goede”.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.