Nieuws van politieke partijen over EVB (Echt voor Barendrecht) inzichtelijk

11 documenten

Schriftelijke vragen n.a.v. wijkbezoek Meerwede Noord

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 21-11-2019 16:00

Barendrecht, 21 november 2019

Betreft: Schriftelijke vragen naar aanleiding van wijkbezoek Meerwede Noord EVB op 12 oktober

Geacht college,

EVB bezocht recentelijk de wijk Meerwede Noord. De inwoners van deze wijken gaven over het algemeen aan tevreden over hun wijk te zijn. Ondanks deze tevredenheid gaven bewoners ook een aantal zorgpunten aan.

Naar aanleiding van gesprekken met deze inwoners heeft EVB voor nu een aantal specifieke schriftelijke vragen:

Zebrapaden Avenue Carnisse

Bewoners geven aan dat het aan de Avenue Carnisse, ter hoogte van tramhalte Meerwede voor , met name oudere, voetgangers soms gevaarlijk is om over te steken, omdat auto’s geneigd zijn om door te rijden.

EVB is van mening dat de aanleg van zebrapaden deze oversteekplek veiliger zou maken.

1. Deelt het college deze mening? Zo ja, zijn er mogelijkheden om op deze kruising zebrapaden te realiseren? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?

Afb 1 : Oversteekplaats tramhalte Meerwede

Verkeerssituaties Noordersingel

De Noordersingel heeft een aantal T-splitsingen, zoals te zien is in afb. 2 en 3. De vertakking aan de Noordersingel (afb. 3) is wél voorzien van een voorrangsbord, maar bij de andere T-splitsingen (zoals afb. 2) is dit niet het geval.

Afb.2: T-splitsing Noordersingel / Noordersingel: Wel een voorrangsbord

Afb.3: T-splitsing Elzenwede / Noordersingel: Geen voorrangsbord.

2. Waarom staat er bij sommige T-splitsingen aan de Noordersingel geen voorrangsborden geplaatst?

3. EVB is van mening dat deze situatie onduidelijk is. Deelt het college deze mening? Zo ja, ziet het college mogelijkheden om de verkeerssituatie duidelijker en veiliger te maken? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?

Bewoners geven aan dat aan de Noordersingel, waar een bruggetje voor fietsers / wandelaars en de weg elkaar kruisen, zich veel gevaarlijke situaties voordoen (afb.4). Aan het einde van de autoweg doet zich deze situatie minder voor het beter, vanwege afremmend snelverkeer. Echter, op het weggedeelte bij afb. 4 wordt veel te hard gereden.

4. Ziet het college mogelijkheden ziet het college van B&W om deze oversteek verkeersveiliger te maken? Zo ja, welke? En op welke termijn kunnen aanpassingen worden verwacht? Zo nee, waarom niet?

Afb.4: Bruggetje Noordersingel ter hoogte van Lijsterbeswede

Omdat er in het verleden geklaagd is over te weinig verlichting op de oversteek bij Carnisse Haven / Avenue Carnisse, zijn er extra lantaarnpalen geplaatst. Het geheel ziet er zeer onafgewerkt uit. Met een losse draad van de ene naar de andere paal. Dit is op vier plaatsen het geval (afb.5).

5. EVB is van mening dat deze afwerking geenszins voldoet aan kwalitatief hoogwaardige buitenruimte. Deelt het college deze mening? Zo ja, wat zijn de mogelijkheden om de loshangende bekabeling netjes weg te werken op een kwalitatief hoogwaardige manier? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?

Afb. 5: Avenue Carnisse / Noordersingel

Bomen Voordijk

Aan de oostelijke kant van de Voordijk zijn recent, vanwege slechte conditie, een aantal bomen gekapt. Bewoners aan de westelijke kant van de Voordijk geven aan dat de bomen aan de westelijke kant ook in slechte conditie verkeren met gevaarlijke situaties, zoals afgebroken takken, tot gevolg.

6. Wanneer zijn de bomen aan de westelijke kant voor het laatst geïnspecteerd en wat was hiervan de conclusie?

7. Is er duidelijkheid wat de onderhoudsplanning is voor deze bomen?

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

Dick Heijboer, fractiesecretaris

De beantwoording vanuit het college volgt z.s.m.

Schriftelijke vragen n.a.v. bezoek Carnisse Veste

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 20-08-2019 18:08

Bron: http://www.carnisseveste.nl/

Betreft: Schriftelijke vragen naar aanleiding bezoek Carnisse Veste

Barendrecht, 8 augustus 2019

Geacht college,

Recent bezocht Echt voor Barendrecht winkelcentrum Carnisse Veste om met inwoners in gesprek te gaan over de leefbaarheid in hun woon- en leefomgeving. Een aantal inwoners stelde diverse onderwerpen aan de orde. Wij hebben over deze onderwerpen de navolgende specifieke vragen.

Verkeersoverlast rondom winkelcentrum Carnisse Veste

Veel bezoekers van winkelcentrum Carnisse Veste parkeren hun auto in de omliggende wijk, met als gevolg dat omwonenden hun auto ver van hun woning moeten, of zelfs op de trottoirs parkeren.

Is het college bekend met deze problematiek? Zo ja, welke mogelijkheden ziet u om de parkeerstroom rondom het winkelcentrum beter te managen?

Hoe kijkt het college aan tegen de invoering van een blauwe zone rondom het winkelcentrum? Graag toelichting waarom wel of niet een blauwe zone zou kunnen worden ingevoerd in het gebied rondom het winkelcentrum.

Is het college van mening dat de wegwijzerbordjes t.a.v. de parkeergarage van Carnisse Veste voldoen om de parkeerstroom zoveel mogelijk naar de parkeergarage te leiden? Zo nee, ziet het college dan mogelijkheden om de parkeergarage d.m.v. bijvoorbeeld wegwijzerbordjes beter aan te duiden?

De parkeerdruk in straten rondom Carnisse Veste is hoog door het vele autoverkeer veroorzaakt door bezoekers van de horecagelegenheden aan het Havenhoofd en het winkelcentrum. Deze parkeerdruk werkt asociaal gedrag in de hand, met als gevolg dat er vaak auto’s fout geparkeerd staan. Daarnaast rijden auto’s en bestelbusjes met veel te hoge snelheid door de straten.

Hoe kijkt het college aan tegen de bovengenoemde situatie en bent u bereid om maatregelen te nemen om asociaal en gevaarlijk verkeersgedrag rondom het winkelcentrum terug te dringen? Zo ja, hoe en wanneer? Zo nee, waarom niet?

Zwerfafval Havenhoofd veroorzaakt door (on)gedierte

Veel bewoners klagen over de hoeveelheid zwerfafval op en rondom de horeca aan het Havenhoofd. Opvallend is echter dat dit veelal niet door mensen, maar door (on)gedierte wordt veroorzaakt. Naar voedselresten graaiende meeuwen zorgen ervoor dat het afval buiten de prullenbak terecht komt, aldus een aantal omwonenden.

Hoe kijkt het college aan tegen de suggestie om de prullenbakken in de openbare ruimte te voorzien van een klep, zodat (on)gedierte niet meer in de prullenbakken kunnen wroeten?

Watertappunt

In het verleden stond er in Carnisse Veste een openbaar watertappunt. Winkelend publiek ziet dit tappunt graag teruggeplaatst.

Waarom is dit watertappunt verdwenen?

Ziet het college mogelijkheden om dit tappunt, al dan niet op een andere plek, terug te plaatsen in of rondom het winkelcentrum? Zo ja, wanneer, zo nee, waarom niet?

Hondenoverlast Van Ommerenhaven

De graszones rondom de singel (afb.1) aan de Van Ommerenhaven is een geliefde honden uitlaatplaats. Helaas merken omwonenden dat hondenuitwerpselen lang niet altijd worden opgeruimd, met als gevolg dat er veel overlast is van hondenpoep.

Zijn er volgens het college in de nabijheid van de Van Ommerensingel wel of niet voldoende voorzieningen, zoals hondenprullenbakken, om hondenpoep tegen te gaan?

Wordt de hondenpoepstofzuiger op deze locatie ingezet? Zo ja, met welke frequentie? Zo nee, waarom niet?

Maximum snelheid Noldijk

De maximum snelheid op de Noldijk is 60 km/u. De Noldijk is een minder overzichtelijke weg. Deze snelheid zorgt dan ook geregeld voor gevaarlijke situaties. In januari 2018 is het ‘besluit aanpassing bebouwde kom grenzen en beheergrenzen’ door de gemeenteraad aangenomen. Een doel hiervan was o.a. om te komen tot een verlaging van de maximum snelheid op onder andere de Noldijk. Hier wordt al lange tijd overleg over gevoerd met het waterschap.

Kunt u aangeven wat de status van die onderhandelingen is en op welke termijn het college verwacht dat de snelheidsbeperkende maatregelen op de Noldijk genomen kunnen worden?

Olievlekken Hobokenhaven

Meerdere bewoners aan de Hobokenhaven hebben bij de gemeente melding gemaakt over olievlekken op het trottoir, als gevolg van werkzaamheden aan auto’s. Ondanks meerdere meldingen, is hier (nog) geen actie op ondernomen.

Is het college bekend met deze melding? Zo ja, Is deze melding omgezet in actie? Zo welke actie, zo nee, waarom niet?

Uitritten Avenue Carré

Op de Avenue Carnisse zijn aan zowel de oost- als de westzijde een zestal inritten aanwezig (zie afb.2). Deze inritten leiden naar parkeerplaatsen voor bewoners die achter de woningen zijn gesitueerd. In de avond komt het veelvuldig voor dat bezoekers van de wijk parkeren op een van deze inritten, met als gevolg dat de bewoners geen toegang meer hebben tot hun eigen parkeerplaats. Dit heeft al tot meerdere conflicten geleid. Belangrijkste reden van het probleem is, dat het in de avond slecht zichtbaar is dat op deze plekken niet geparkeerd mag worden.

Bent u bereid om maatregelen te nemen zodat duidelijk te zien is dat er niet geparkeerd mag worden? Zo ja welke en wanneer? Zo nee, waarom niet?

Recreatiegebied Koedood / Oude Maas

Tussen de Koedood en de Oude Maas ligt een mooi recreatiegebied (afb.3). Recreanten klagen over het beperkt aantal bankjes t.o.v. de grootte van dit mooie wandelgebied.

Hoeveel bankjes bevinden zich binnen het rood omcirkelde gebied, en hoe kijkt het college aan tegen het aantal bankjes in verhouding tot de grootte van dit recreatiegebied?

Ziet het college mogelijkheden om extra bankjes in dit gebied bij te plaatsen? Zo ja wanneer. Zo nee, waarom niet?

Recreatiegebied Koedood / Oude Maas

Handhaving overlast Waterkant

Bewoners in de wijk Waterkant ervaren de laatste jaren een teruggang in de woon- en leef kwaliteit van de wijk. In toenemende mate – en dan vooral in de zomerperiode – worden er (tuin)feestjes gehouden, waarbij de feestgangers lak hebben aan de omgeving. Het bezorgen van een mededeling vooraf in de directe omgeving acht men veelal toereikend om onbeperkt herrie te kunnen produceren tot diep in de nachtelijke uren. Diverse bewoners hebben klachten ingediend, maar er wordt niet door politie en/of gemeente met inbegrip van boa’s geacteerd; sterker nog ‘de handhaving wordt als onzichtbaar ervaren’!

Zijn deze klachten van bewoners bij het college bekend?

Waarom wordt er überhaupt niet gehandhaafd in de Waterkant ten aanzien van deze vorm van buren en/of wijkoverlast?

Wij zien uw schriftelijke beantwoording met interesse tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

Dick Heijboer, fractiesecretaris

De beantwoording vanuit het college volgt z.s.m.

Richard Carlebur: een filosofische terugblik op één jaar raadslidmaatschap

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) D66 Barendrecht 09-07-2019 19:08

Overpeinzingen Richard Carlebur:

Een filosofische terugblik op één jaar raadslidmaatschap

Beste Barendrechters,

Ik schrijf u als gemeenteraadslid, de nummer 14 van Echt Voor Barendrecht. Zodoende begeef ik mij op het snijvlak met de zittende coalitie. Deze brief is bedoeld om u een inkijkje te geven in de gedachten van een raadslid in z’n eerste termijn en om de stand van zaken in de Barendrechtse democratie te beschouwen.

Ik meldde mij in november 2017 als lid aan bij EVB, na op de website een oproep te hebben gelezen met daarin een verzoek tot aanmelding aan mensen die het leuk en interessant zouden lijken om gemeenteraadslid te worden. Ik moet toegeven dat ik EVB tot die tijd slechts kende als de partij van Dirk Vermaat. Landelijke politiek had ik tot dat punt meer gevolgd dan lokale politiek. Na een gesprek met de kandidatencommissie en het lichten van mijn doopceel, stond ik plots op de kieslijst als nummer 14. De EVB-wijkcampagnes volgden. Op de bonnefooi en tot mijn verrassing belandde ik in wat later een van de meest spraakmakende politieke gebeurtenissen van 2018 zou blijken.

De verkiezingsdag op 20 maart 2018 werd een groot succes voor EVB. We kregen van de Barendrechtse kiezer 14 van de 29 zetels in de gemeenteraad, wat een prestatie! Het was een groot geel feest in het Kruispunt. Een locatie, welgeteld 410 meter van het gemeentehuis. Dat EVB ervoor koos om met de eigen aanhang feest te vieren op een andere locatie dan het gemeentehuis, werd ons na de verkiezingsavond onder andere verweten door hen die na de verkiezingen formatiegesprekken voerden bij een niet nader te noemen hotelketen in Ridderkerk. In het geval dat je een andere partij verwijt dat zij met hun eigen aanhang en op eigen kosten feestviert op een andere locatie (en niet op kosten van de belastingbetaler in het gemeentehuis) dan lijkt mij je gevoel voor verhoudingen zoek, anders gesteld, dan lijk je wat met je rug naar zowel de Barendrechters als het gezond verstand te staan.

Ik heb iemand die verbonden is aan een van de coalitiepartijen, toen die persoon recent weer begon over de verkiezingsavond, eens gevraagd of men het op prijs zou hebben gesteld als EVB de polonaise in zou hebben gezet in het gemeentehuis, waar de verkiezingsavond traditioneel met alle partijen beleefd wordt. Mij werd toen verteld dat EVB in dat geval dan maar geen polonaise had moeten inzetten. Is het mogelijk om zuurder te zijn?

Op de verkiezingsavond voelden we ons het mooiste meisje van de klas die de mannen voor het uitkiezen zou hebben. Het is u inmiddels bekend dat het anders is gelopen. De andere partijen verwijten ons een foute (lees: daadkrachtige) bestuursstijl, we zijn in hun ogen populisten en onze toegankelijke manier van communiceren, ook wel bekend als klare taal, bevalt hen slecht.

Via deze brief wil ik de Barendrechtse politiek oproepen tot meer respect voor het vergankelijke van het eigene. We zetten ons als raads- en collegeleden op een nuttige en belangrijke manier in voor Barendrecht, maar moeten tegelijkertijd niet de illusie hebben dat we als persoon onvervangbaar zijn. Vele dames en heren zijn ons voorgegaan, vele dames en heren zullen ons volgen.

Ik wil de raad ook verzoeken de democratie te eerbiedigen, uit te dragen en te behartigen. Als er gesteld wordt dat de huidige samenstelling van de coalitie democratisch is, dan is dat feitelijk correct omdat de totaliteit van stemmen op de coalitiepartijen groter is in aantal dan de stemmen op EVB. Dit is echter een zeer benepen opvatting van wat een democratie inhoudt. Als we de stelling ‘de meeste stemmen bij elkaar optellen is democratisch’ als correct beschouwen, dan levert dat een probleem op: een ja-antwoord op de stelling houdt in dat democratie enkel een instrument is dat via een stem door kiezers weg wordt gegeven aan politici en hun partijen, die dit vervolgens op grote afstand vormgeven in ons Barendrechtse gemeentehuis. Dit roept bij mij een vergelijking op, vrij naar Melchior de Polignac: “Wij praten bij u, wij praten over u, maar wij praten zonder u.”

Als volksvertegenwoordigers moeten we beseffen dat ons een dankbare, eervolle maar ook verantwoordelijke taak is toevertrouwd. Dit vereist goed toezicht op de controlerende en uitvoerende zijde van de democratie, om zodoende dit vertrouwen wat in ons is gesteld niet te beschamen. Het volk is uiteindelijk de ultieme politieke autoriteit in een democratie. Het volk is een groepslichaam van mensen die een gedeelde historische, culturele, religieus-spirituele en maatschappelijke ontwikkeling hebben doorgemaakt. Dit geeft het volk aanspraak op mensenrechten en democratische verworvenheden op individuele en groepsgebonden schaal. We hebben als raad kort na 20 maart 2018 de wens uitgeroepen om meer Barendrechters naar de stembus te krijgen. De democratische participatie kan enkel toenemen wanneer wij kennis van zaken, betrokkenheid, discipline, reflectie, verantwoordelijkheidsgevoel, dienstbaarheid en liefde voor het volk tonen. Het woord reflectie wil ik benadrukken, omdat dit een taak is die we hebben als raad onder de noemer democratische controle. De democratische controle gaat ook over de staat van de lokale democratie.

De indruk bestaat bij mij dat er Barendrechtse politici zijn die denken dat democratie een concept is dat zomaar is verschenen. De ontwikkelingsgeschiedenis van de democratie maakt duidelijk dat democratie geen toevalligheid is. Vele filosofen, geschiedkundigen en veel later pas, bestuurskundigen, politicologen, sociologen en denkers van andere wetenschapsgebieden hebben hun gedachten gewijd aan democratie, of politiek in bredere zin. Democratie kan zich per locatie op verschillende manieren uiten. De Nederlandse democratie is een andere dan de Duitse, de Franse, de Zwitserse, de Italiaanse, de Poolse of de Amerikaanse democratie. Om nog maar te zwijgen van landen of delen van de wereld die geen, weinig of pas recent een geschiedenis hebben van Europese en democratische invloeden, zoals in bijvoorbeeld het Midden-Oosten en Afrika. Via het reglement van orde worden ook binnen de kaders van de grondwet en de gemeentewet Nederlandse democratieën vormgegeven. De Barendrechtse democratie is mogelijk anders ingericht dan de lokale democratie in Zwijndrecht, Breda, Middelburg, Doetinchem of Utrecht.

Dat de coalitiepartijen een andere opvatting hebben over democratie mag duidelijk zijn. Op 18 december 2018 waagden de coalitiepartijen een poging om een motie van EVB tegen te houden. Dit is een grove schending van democratische beginselen. Iedere partij heeft op ieder moment gedurende de raadsvergadering recht op het indienen van een motie. Dit recht geldt ook voor individuele raadsleden. Een eerder voorbeeld van creatieve politieke huishoudkunde was op 3 juni 2018, toen er tegen Lennart van der Linden een motie van afkeuring in werd gediend door de coalitiepartijen vanwege zijn bestuursstijl. Een opmerkelijke zet, omdat van der Linden op dat moment geen wethouder meer was, maar EVB-fractievoorzitter en daarmee raadslid. Ter vergelijking: als de voormalige politieke kemphanen Geert Wilders en Alexander Pechtold de kans gehad zouden hebben om als Tweede Kamerleden moties tegen elkaar in te dienen, dan zouden ze dit echt niet na hebben gelaten. Het indienen van een motie tegen raadsleden (of politieke ambtsbekleders van een gelijksoortige aard) is een instrument wat in het geheel niet bestaat in onze democratie, op welk politiek niveau dan ook.

De coalitiepartijen voelen zich vanwege hun politieke verschillen gedwongen om veelvuldig te overleggen, om zodoende de rijen krampachtig gesloten te houden. Men bereidt zich samen zoveel als mogelijk voor op raadsvergaderingen en commissievergaderingen om EVB tegemoet te treden. De coalitiepartijen gaan tegenwoordig als één partij de wijken in en stellen ook als één partij vragen op. Van een werkelijke uitwisseling van gedachten, de mogelijkheid tot het herzien van een eigen mening op basis van een goed argument van een ander, of een debat over de grondslagen van een onderwerp is daardoor nauwelijks sprake.

De coalitiepartijen stemmen zo nu en dan mee met moties van EVB. Ik noem de implementatie ANPR-camera’s in Barendrecht, een bewezen technologisch hulpmiddel in het voorkomen en bestrijden van uiteenlopende misdrijven, waarvan de politie voorafgaand al kenbaar maakte dat het hen enorm zou helpen. Ik noem de motie platform gehandicapten. Een politieke partij die zich daartegen durft te keren mag rekenen op onbegrip van de achterban. Ten derde noem ik de motie glasvezel in Barendrecht. Het t.o.v. omliggende gemeenten relatief trage internet is vele Barendrechters al jaren een doorn in het oog. Gaat het echter om wezenlijk en ingrijpend beleid, dan vinden we de coalitie zonder uitzondering op ons pad, met als nagenoeg vaste stemuitslag 15-14 voor of tegen. Ik blijf de gedachte erop nahouden dat het enorm moet knagen aan raadsleden van de coalitiepartijen, om keer om keer in te moeten leveren op persoonlijke of partijstandpunten aangaande beleidsvorming.

Binnen EVB leeft het idee dat er door de coalitie onderscheid gemaakt wordt tussen fractieleden. Onze kopman Lennart van der Linden is kop-van-jut, richting Dirk Vermaat en Dick Heijboer zit veel oud zeer en Els Schaap-Holsheimer? Zij heeft als oud-bestuursvoorzitter de zo gehekelde huisstijl van EVB mede vormgegeven. Richting nieuwe raadsleden is men meer ontvankelijk. Ik moet bekennen dat ik sommige raadsleden van andere partijen vriendelijk en fatsoenlijk vindt. Dit lijkt andersom ook het geval te zijn. Al vrees ik voor de gevolgen van het schrijven van deze brief. Nu ja, alles voor de partij, nietwaar? In meer ernstige zin, vraagt u zichzelf af: willen we onze lokale democratie echt toevertrouwen aan volksvertegenwoordigers die hun beleidskeuzes maken op grond van sympathie?

Dan is er nog het college van Burgemeester & Wethouders. Het is gebruikelijk dat het college te gast is in de raad of in de commissie. In Barendrecht wil het college onder het mom van samenwerken ideeën ophalen bij de raad i.p.v. dat het college zelf beleidsplannen inbrengt. We noemen dit als EVB bestuurlijke verlegenheid. Het college durft niet aan of door te pakken.

Samengevat zijn er vijf zorgwekkende ontwikkelingen in de Barendrechtse democratie merkbaar:

De wil van het volk is niet gerespecteerd nadat de uitslag van de verkiezingen is vastgesteld. Dit blijkt uit de samenwerking van de coalitie en de daaruit voortkomende samenstelling van het college.

De coalitie toont geen respect voor democratische spelregels gezien o.a. een poging om een motie van EVB te blokkeren en een motie die bedoeld is voor bestuurders in te dienen tegen een EVB-raadslid.

De coalitie lijkt beleidskeuzes te maken op basis van een sympathiemeter.

De coalitie moet zich krampachtig aan elkaar vasthouden, over brede ideologische verschillen, waardoor Barendrecht een tweepartijenstelsel dreigt te worden.

Het college laat zogeheten ophaalsessies organiseren i.p.v. beleidsplannen voor te leggen ter goedkeuring van de raad, draait daarmee de wettelijke functies van raad en college om en holt zodoende het duale stelsel in onze parlementaire democratie uit.

Als EVB-fractie laten we het hoofd niet hangen. We zijn veruit de meest actieve partij als het gaat om het stellen van vragen aan het college, als het gaat om door middel van het debat onder de aandacht brengen van kwesties die leven binnen Barendrecht en in het agenderen van onderwerpen ter behandeling in de commissievergaderingen en de raadsvergadering.

Binnen de fractie is er veel plezier en onderling respect. De diversiteit van deskundigheid in onze fractie is een van onze sterke punten. Als grote fractie met verschillende leef-, werk- en politieke achtergronden kunnen we veel onderwerpen aan. Binnen EVB zijn we niet bang voor een stevige discussie op de inhoud. Een recent voorbeeld daarvan is de ophef rondom de Nashville-verklaring. De gehele fractie was en is tegen de Nashville-verklaring, wel waren er verschillen van mening over hoe er omgegaan moest worden met de verklaring. Mijn persoonlijke mening komt voor 90% overeen met het opiniestuk van Ariën Voogt, in dagblad Trouw van 17 januari 2019 met als titel: ‘De Nashville-verklaring raakt de seculiere staat’. Mijns inziens zitten de instrumenten om dit soort kwesties af te handelen in het sociale contract van de samenleving en in de wetgeving. Ter variatie zou ik voorgesteld hebben om de Nederlandse vlag te hijsen onder het motto ‘allen één onder de Nederlandse driekleur’, om zo te benadrukken dat we pal staan voor een samenleving op basis van wederkerige tolerantie, meerstemmige dialoog van vrije gedachten en het vrije woord, hartelijkheid en saamhorigheid van en tussen verschillende individuen en gemeenschappen. Dit is volgens mij een sterker signaal dan iedere groep zijn eigen verbijzondering te geven met speciale vlaggen, speciale dagen of andere symboliek. Dat draagt alleen bij aan hokjesdenken en niet aan het vormen van een daadwerkelijke

Uiteindelijk is het ook binnen een fractie de meerderheid die beslist en we accepteren de uitslag van een interne stemronde. De gevolgen aangaande de Nashville-verklaring heeft u kunnen lezen. Dit proces hebben we als fractie goed vormgegeven. EVB toonde zich een sterke, democratische partij.

Na een aanvankelijk wederzijds wat onwennig begin, waar de nodige partij- en fractiegenoten moeite leken te hebben met mijn wat gereserveerde karakter, mijn galgenhumor, mijn antieke gebruik van de Nederlandse taal en mijn verkondiging van filosofische tegeltjeswijsheden voel ik nu veel waardering voor mij als mens en als fractiegenoot. De schulp is mijnerzijds opengegaan, ik waag verwoede pogingen onomwonden taal te spreken en probeer de filosofie te beperken tot decoratie van de politiek.

Met de klare taal van EVB heb ik persoonlijk nog enige moeite. Als ik klare taal als student filosofie zou moeten uitleggen dan zou ik de volgende definitie geven: het op redelijke gronden duidelijk kunnen verwoorden van de concepten in je verstand. Dat gaat soms beter met moeilijke woorden dan met eenvoudige woorden. Moeilijke woorden kunnen een betere toonzetting of een grotere zeggingskracht hebben. Voor mijn studie spreek ik regelmatig voor groepen en voer ik de nodige debatten, maar filosofische debatten zijn anders dan politieke debatten. Een filosofisch debat is een gezamenlijke zoektocht naar een waarheid. Natuurlijk zijn er over en weer wat mondelinge plaagstootjes ter vermaak, maar er bestaat een grote wens om iets van elkaar te leren. In de politiek lijken mensen er soms een kunst van te maken om expres verkeerd te luisteren, woorden te verdraaien en onderwerpen of overwinningen op te eisen voor zichzelf of de partij. Anders gesteld is de grondverf van de filosofische en politieke debatten identiek, maar het uiteindelijke schilderij ziet er anders uit. De klare taal is een punt van aandacht voor mijzelf, waar ik aan werk met behulp van fractiegenoten.

De meest nare ervaringen heb ik tot op heden gehad met de D66-fractie. Niet op persoonlijk vlak, maar op politiek inhoudelijk vlak. Voorafgaand aan een raadsvergadering op 16 oktober 2018 over de wijkteams heb ik schriftelijke vragen opgesteld met daarin de vraag of er een mogelijkheid was tot een tevredenheidsonderzoek onder medewerkers van het wijkteam. Oorspronkelijk was dit onderzoek enkel bedoeld voor patiënten van de wijkteams. Dit viel bij de coalitiepartijen in goede aarde. Het was D66 die hier een motie van maakte. Ik beschouw dit als politieke roof. Ook de AED-motie van 13 november 2018 wordt door D66 gevierd als overwinning, terwijl het een motie is bovenop een AED-motie van 07 november 2017.

Bij onze wijkcampagne, waar we als partij eens per maand een Barendrechtse wijk bezoeken krijgen we nog regelmatig te horen hoe schandalig men het vindt dat EVB is uitgesloten van deelname aan het college. Met name de manier waarop valt slecht onder onze kiezers. Zo nu en dan klinkt er frustratie en wanhoop door en vraagt men zich af wat hun stem nog waard is. Ik wil u op het hart drukken om niet toe te geven aan cynisme over de politiek. De volgende keer niet stemmen betekent dat u zich niet betrekt bij onze democratie en dat de andere partijen de ruimte krijgen om door te gaan met het uitsluiten van EVB. Ik roep u op om u actief aan te sluiten bij EVB, het laatste garnizoen van de Barendrechtse democratie.

Met vriendelijke groet,

Richard Carlebur

Openbaarmaking bevindingen en aanbevelingen Marianne Zwagerman

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 05-07-2019 18:47

Barendrecht, 5 juli 2019

Betreft: Openbaarmaking van bevindingen en aanbevelingen aan wethouder Proos door Marianne Zwagerman

Geacht college,

Op woensdag 29 mei jl. voerde ondernemer en schrijver Marianne Zwagerman een dagagenda van wethouder Proos uit, na hiertoe door de wethouder te zijn uitgedaagd.

Marianne Zwagerman plaatste op 11 juni jl. op Twitter in vervolg hierop een bericht het college te vertellen over haar bevindingen en aanbevelingen. In een twitterbericht dd. 3 juli jl. met daarin een verwijzing naar @arnoudproos liet zij weten er hierbij vanuit te gaan dat deze bevindingen en aanbevelingen openbaar gepubliceerd zouden worden door het college.

EVB constateert dat tot op heden deze bevindingen en aanbevelingen niet in het openbaar zijn gepubliceerd door het college en heeft daarover de navolgde vragen:

Zijn de bevindingen en aanbevelingen door Marianne Zwagerman bekend gemaakt aan het college? Zo ja wanneer?

Wat is er de reden van dat deze (nog) niet in het openbaar zijn gepubliceerd?

Kan de gemeenteraad de bevindingen en aanbevelingen van Marianne Zwagerman, zo mogelijk nog voor de raadsvergadering van 9 juli a.s., in een openbare publicatie tegemoet zien?

Wij zien uw schriftelijke beantwoording met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

Dick Heijboer

EVB stelt vragen n.a.v. wijkbezoek Nieuweland

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 01-04-2019 19:32

Barendrecht, 1 april 2019

Betreft: vragen naar aanleiding van  EVB wijkbezoek Nieuweland

Geacht college,

EVB is evenals in mei, juni en augustus 2017 onlangs met een flinke delegatie op wijkbezoek geweest in de Nieuweland. Wij constateren dat over het algemeen de bewoners tevreden zijn over hun wijk. Desalniettemin hebben wij onderwerpen opgetekend waar inwoners zich in toenemende mate zorgen over maken. Naar aanleiding van dit wijkbezoek heeft EVB namens vele inwoners van de wijk Nieuweland 2 en 3 een aantal schriftelijke vragen:

In de border aan de Klavecimbelweg tussen de stoep en het fietspad staan doornstruiken. Bewoners vinden deze struiken vanwege hun doorns erg kind onvriendelijk.

Hoe kijkt het college aan tegen doornstruiken in de buitenruimte waar veel kinderen buiten spelen? Is het college bereid om te kijken of de doornstruiken kunnen worden vervangen voor planten zonden doornen? Zo ja, kunt u de oplossing aan de inwoners laten weten? Zo nee, waarom niet?

Ook bewoners in de Mahlerstraat geven aan dat er kind onvriendelijk groen is. Op het speeltuintje tussen Mahlerstraat nummer 24 en 26 staat een boom met vermoedelijk giftige bessen. (zie foto)

Wat voor boomsoort betreft dit, en klopt het dat deze boom giftige bessen / vruchten heeft? Zo ja, is het college dan ook van mening dat deze boom dienen te worden vervangen? Zo ja, op welke termijn gebeurt dit? Zo nee, waarom niet?

Bewoners klagen over het achterstallige onderhoud van dit speeltuintje, en vragen zich af wanneer hier weer onderhoud plaatsvindt.

Kan het college aangeven wanneer dit speeltuintje voor het laatst is onderhouden, en wanneer het volgende onderhoud gepland staat?

Foto 1: Speeltuintje Mahlerstraat

Aan de Bachlaan zijn onlangs een aantal kastanjebomen verwijderd. Bewoners is toegezegd dat hier nieuwe bomen voor in de plaats zouden komen. Tot op heden is dat niet gebeurd.

Klopt het dat hier nieuwe bomen voor in de plaats komen? Zo ja, kan het college aangeven wat de stand van zaken is rondom de plaatsing van de nieuwe bomen? Zo nee, wat zijn dan de plannen voor dit stukje openbaar groen?

In de wijk Nieuweland wonen veel hondenbezitters, en er zijn ook een aantal honden uitlaat plaatsen. Een populaire honden uitlaatplaats is de geluidswal naast de A29 / Sweelincklaan. Ook niet-hondenbezitters maken veel gebruik van dit stukje openbare ruimte. Veel bewoners hebben ideeën om dit stukje openbare ruimte te verbeteren. Zo zijn de looppaden over deze geluidswal niet voor iedereen even goed toegankelijk. Zeker voor mensen die moeilijk ter been zijn, zijn deze looppaden moeilijk begaanbaar (zie foto).

Wat vindt het college van de toegankelijkheid van de looppaden op de geluidswal naast de A29? Is het college bereid om te onderzoeken hoe de toegankelijkheid van de looppaden op de geluidswal te verbeteren?

foto 2: looppaden geluidswal A29 / Sweelincklaan

Nog niet zo lang geleden is er langs de Sweelincklaan een groene haag geplaatst. Een aantal bewoners zouden deze haag doorgetrokken willen zien richting de Bachlaan aan de verkeersingang van sporthal Akcent. (zie foto)

foto 3: Doortrekken groene haag Sweelincklaan / Bachlaan / Brahmstraat

Wat is de visie van het college ten aanzien van het door trekken van de groene haag richting de Bachlaan? Acht het college deze ingreep mogelijk? Zo ja, op welke termijn denkt het college deze ingreep te kunnen uitvoeren? Zo nee, waarom niet?

Verkeersonveilige situatie Bachlaan

Veel bewoners wijzen op de gevaarlijke verkeerssituatie rondom rotonde bij de Bachlaan. In 2017 heeft EVB hier al vragen over gesteld. Het toenmalig college gaf aan bekend te zijn met deze onveilige situatie, en gaf aan dat plannen om dit traject aan te merken en  in te richten als 30 km zone hieromtrent zouden worden uitgewerkt en begroot. Deze plannen zouden opgenomen in de begroting van 2019. (Antwoordbrief van 12-6-2017, kenmerk 1233748)

Klopt het dat er tot op heden nog geen plannen voor deze verkeersonveilige situatie zijn? Zo ja, waarom niet en wanneer kunnen we deze plannen verwachten? Zo nee, kan het college dan inzage geven in de stand van zaken rondom deze plannen?

Bewoners wijzen op de grote hoeveelheid zwerfafval er de wijk Nieuweland ligt, met name in het gebied rondom het winkelcentrum aan het Muziekplein. Er ligt inderdaad erg veel zwerfval. Nog meer dan de andere winkelcentra in de gemeente Barendrecht. Mogelijk zijn er in dit gebied te weinig afvalbakken of staan de afvalbakken niet op de juiste plek.

Is het college van mening dat er rondom het winkelcentrum Muziekplein voldoende afvalbakken staan?

Als het college van mening is dat er voldoende afvalbakken staan, hoe verklaart het college dan de grote hoeveelheid zwerfafval en welke mogelijkheden ziet het college om het zwerfafval structureel te verminderen?

Als het college niet van mening is dat er bovengemiddeld veel zwerfafval ligt, is het dan bereid om gemeentewerkers/BAO’s de situatie op korte termijn de situatie te schouwen en EVB over haar constateringen op de hoogte brengen?

Rondom de Klarinetweg zijn er een aantal plekken waar honden uitgelaten worden. Bij een is er een opruimverplichting. Bij de ander is dat niet, daar wordt dit gedaan middels de gemeentelijke ‘hondenpoepzuiger’. Opvallend is dat deze velden dicht bij elkaar liggen. Opvallend is ook het verschil in aantal hondenuitwerpselen tussen deze velden.

Wat is de reden dat slechts één van de twee dicht naast elkaar liggende velden door de hondenpoepzuiger wordt vrij gemaakt van hondenuitwerpselen? Kan er college ervoor zorg dragen dat planmatig wordt ingeregeld dat beide velden worden geschoond? Zo nee, waarom niet?

Een aantal buslijnen rijden via de wijk Nieuweland.  De bewoners merken op dat de huidige drempels geen snelheid remmende werking hebben op de bussen, waardoor de bussen met te hoge snelheid door de wijk rijden. Bewoners ervaren dit als gevaarlijk.

Wat is de visie van het college ten aanzien van de werking van de snelheid remmende verkeersdrempels in Nieuweland ten opzichte van het busverkeer aldaar?

Wat is de visie van het college ten aanzien van het aanbrengen van een ander type drempel, zoals bijvoorbeeld de drempels aan de Binnenlandse Baan / Gouwe (zie foto), een verkeersveiligere situatie te creëren in de wijk Nieuweland?

foto 4: Drempels Binnenlandse Baan / Gouwe

Diverse bewoners van de Brücknerstraat geven aan dat zij geluidsoverlast ervaren van de auto’s aan zowel de Sweelincklaan als van de A29. Specifiek geven een aantal van hen aan dat in de zomer de bocht van de Sweelincklaan naar de rotonde Middeldijk/Middelweg door motorrijders wordt gebruikt als racebaan, waar met hoge snelheid en veel geluidsoverlast, wordt gescheurd, tot diverse malen heen en weer. Een aantal bewoners heeft dit ook gemeld via de app / website van de gemeente maar daar nooit terugkoppeling op ontvangen.

Vragen aan het college:

Is het college ermee bekend dat de bocht Sweelincklaan naar rotonde Middelweg/Middeldijk regelmatig door motorrijders als racecircuit wordt gebruikt, tot meermalen toe? Zo ja, wat vindt het college hiervan? Is hier wat aan te doen?

Hoe kijkt het college aan tegen de suggestie van inwoners om op de Sweelincklaan een flitspaal te (laten) plaatsen? Wat is hier voor nodig? Hoe vaak is er het afgelopen jaar op deze weg aan snelheidscontroles gedaan?

Een aantal inwoners geeft aan dat de geluidsoverlast van gecombineerd de Sweelincklaan / A29 de afgelopen jaren erger is geworden. Eén bewoner sprak dat hij 70dB op zijn gevel heeft gemeten. Zij zitten daardoor niet graag in de tuin.

Kan het college de toename van geluidshinder uiteenzetten door de toename van verkeersintensiteit de afgelopen jaren en hoe dit zich verhoudt tot de geluidsnormen? Wat voor mogelijkheden ziet het college qua maatregelen om de geluidshinder op woningen aan de Brucknerstraat vanaf de zijde van de Sweelincklaan / A29 te beperken?

Vanuit de ambulancepost, die vlakbij de onderdoorgang A29 ligt, vertrekken regelmatig ook op rustige momenten ambulances met loeiende sirenes, die de hele buurt opschrikken.

Is het college bereid om met de ambulancepost via de verantwoordelijke gremia in gesprek te gaan om deze geluidsoverlast te beperken?

In sommige straten in de wijk Nieuweland is de parkeerdruk inmiddels zo hoog, dat er structureel auto’s op de stoep parkeren. Dit zorgt bij verschillende bewoners voor ergernis.

Ziet het college mogelijkheden om de parkeerdruk in deze wijk te verlichten? Graag een toelichting.

Het gangpad dat achter de Ravelplantsoen loopt is dusdanig verzakt (zie foto) dat bij hevige regenval, het pad langdurig onder water staat. Dit zorgt voor wateroverlast.

Is het college bereid om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om de waterafvoer op deze plek te verbeteren / de straat op te hogen?

Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet,

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

Dick Heijboer,

Fractiesecretaris

De beantwoording vanuit het college volgt z.s.m.

EVB raadslid Dick Heijboer heeft ...

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 13-03-2019 07:32

EVB raadslid Dick Heijboer heeft vervolgvragen gesteld inzake de verkeersonveiligheid in 30 km zones in de wijk Paddewei

Op 5 februari jl. heeft Dick ...

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 07-02-2019 13:13

Op 5 februari jl. heeft Dick Heijboer namens EVB een aanvullende vraag gesteld n.a.v. het wijkbezoek Paddewei. Deze vraag heeft betrekking op het parkeergedrag van automobilisten aan de Kerkweg #Barendrecht https://www.echtvoorbarendrecht.nl/evb-stelt-aanvullende-vraag-n-a-v-wijkbezoek-paddewei/

EVB stelt aanvullende vraag n.a.v. wijkbezoek Paddewei

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 05-02-2019 13:09

Barendrecht, 5 februari 2018

Betreft: Parkeergedrag automobilisten Kerkweg

Geacht college,

In aanvulling op onze ingezonden vragen op 1 februari jl. naar aanleiding van ons bezoek aan de wijk Paddewei en door inwoners geleverde opmerkingen hebben wij een aanvullende vraag welke per abuis niet in de eerder ingediende vragenlijst is opgenomen.

Wij hebben van bewoners aan de nieuwe woningen aan de Kerkweg begrepen dat zij overlast ervaren van achteruit inparkerende auto’s pal langs hun woningen. De uitlaatgassen zorgen voor stankoverlast en nopen hen ramen en deuren gesloten te houden. Op diverse andere plekken in Barendrecht is dit een onderkend probleem en zijn bordjes geplaatst waar wordt gevraagd om vooruit in te parkeren.

Hoe kijkt het college aan tegen het initiatief om ook aan de parkeerplaatsen langs de kerkweg borden te plaatsen die vooruit inparkeren stimuleren?

Kunt u deze vraag misschien bijvoegen bij de ingezonden vragenlijst en in de beantwoording van de vragen ook meenemen?

Alvast bedankt voor uw medewerking.

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

Dick Heijboer, fractiesecretaris

De beantwoording vanuit het college volgt z.s.m.

Naar aanleiding van het wijkbezoek ...

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 04-02-2019 08:01

Naar aanleiding van het wijkbezoek dat EVB aan de wijk Paddewei gebracht heeft, heeft Dick Heijboer namens EVB 25 vragen aan het college gesteld #Barendrecht https://www.echtvoorbarendrecht.nl/evb-stelt-25-vragen-n-a-v-wijkbezoek-paddewei/

EVB stelt 25 vragen n.a.v. wijkbezoek Paddewei

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) Barendrecht 04-02-2019 08:00

Barendrecht, 1 februari 2019

Vragen naar aanleiding van wijkbezoek EVB aan de wijk Paddewei

Geacht college,

EVB is evenals in februari 2017 onlangs met een flinke delegatie op wijkbezoek geweest in de Paddewei. Wij constateren dat over het algemeen de bewoners tevreden zijn over hun wijk.

Desalniettemin hebben wij onderwerpen opgetekend waar inwoners zich in toenemende mate zorgen over maken. Naar aanleiding van dit wijkbezoek heeft EVB namens vele inwoners van de wijk Paddewei een aantal schriftelijke vragen:

Verkeersonveiligheid in 30 km zones

Er wordt momenteel gewerkt aan plannen om de Schaatsbaan her in te richten. Bewoners wonend in de omliggende straten zoals Jaagpad, Vlietweg en de Hoefslag ondervinden echter ook grote overlast van te hard rijdend verkeer in deze 30km zones. Daarnaast geven bewoners aan ervoor bevreesd te zijn dat wanneer de Schaatsbaan wordt heringericht als 30 km weg het autoverkeer op het Jaagpad, Vlietweg en de Hoefslag zal toenemen en deze straten nog meer een autoracebaan zullen worden vanwege de huidige inrichting van deze wegen (asfalt, met nauwelijks remmende verkeersdrempels).

In het door het college in november 2018 aan de gemeenteraad opgeleverde rapport onderzoek snelheid beperkende maatregelen in 30 km zones genaamd ‘Hoe krijgen we Barendrecht veilig’ worden zowel jaagpad (4), Vlietweg (5) als Hoefslag (6) benoemd in de top-10 van straten waar met verhoogde prioriteit maatregelen moeten worden genomen.

Wat is naast de herinrichting van de Schaatsbaan de planning ten aanzien van herinrichting van het Jaagpad, Vlietweg en Hoefslag gelet op bovengenoemde klachten van inwoners en de in het rapport omschreven verhoogde prioriteit voor deze straten?

Kan het college los van grootschalige herinrichting versneld maatregelen nemen? Bijvoorbeeld door aan het Jaagpad, de Vlietweg en de Hoefslag ‘smiley’s’ (de bekende snelheidsmeters) te plaatsen om het hard rijden hier te meten / mensen te attenderen op hun snelheid?

In en rondom de Paddeweg is het doorgaans erg druk met af- en aanrijdend verkeer van maaltijdbezorgers op scooters.  Omwonenden met name wonende aan de Paddeweg, Zilverschoon, Korenbloem, Papaver en Valeriaan ondervinden veel overlast van maaltijdbezorgers die de verkeersregels aan hun laars lappen, bijvoorbeeld doordat ze over het trottoir scheuren. Eerder stelde EVB hier vragen over.

Wat is de stand van zaken rondom dit onderwerp? Is er enige voortgang in beleid en/of uitvoering om deze problematiek terug te dringen? Zo ja, waar blijkt dat uit?

Wat zijn de verdere plannen om dit probleem effectief aan te pakken?

Bewoners uit de Papaver vroegen zich af of er een zigzag hek geplaatst kan worden bij de toegang naar het voetgangersgebied Papaver, vanaf de Vlietweg. Daarnaast vroegen bewoners aan de Akkerwinde of het bestaande zigzag hek zodanig aangepast kan worden dat fietsers werkelijk geweerd worden. Hoe kijkt het college aan tegen deze opties?

De Meidoorn is een smalle straat, waar doorgaans veel auto’s geparkeerd staan. In de Meidoorn is veel autoverkeer. Het is niet mogelijk dat verkeer van twee kanten tegelijk door de straat rijdt. Dit zorgt vaak voor opstoppingen.

Ziet het college mogelijkheden om van de Meidoorn een eenrichtingsweg te maken? Zo nee, waarom niet?

Aan de Morgenster wordt zowel in de vakken, als richting de haag geparkeerd. (zie onderstaande foto). Er bestaat onder omwonenden onduidelijkheid of dit nu wel of niet is toegestaan. De plekken voorzien in een duidelijke behoefte van de straat/wijk.

Ziet het college, indien op deze wijze parkeren is toegestaan, mogelijkheden om op deze locatie additionele aanduiding van parkeervakken aan te brengen? Zo ja, hoe en wanneer?

De verkeersdruk aan de Paddeweg is hoog. Dit leidt geregeld tot foutparkeerders op de stoep ter hoogte van de horeca aan de Paddeweg. Het lijkt erop dat hier niet of nauwelijks op wordt gehandhaafd.

Hoe kijkt het college aan tegen de verkeersovertredingen die voortvloeien uit de verkeersdruk in dit gebied, en op welke manier gaat het college ervoor zorgen dat ook hier de verkeersregels consequent worden nageleefd?

Is het college het met ons eens dat hier sprake is van structurele verkeersoverlast? Zo ja, kan het college dan aangeven hoe zij aankijkt tegen de volgende maatregelen:

Plaatsing van zogenaamde ‘jumboblokken’ ter voorkoming van foutparkeerders;

Creëren van extra parkeerplaatsen;

Meer en betere handhaving.

Aan de 2

Barendrechtseweg vanaf de firma Onnink staan twee-laags 55+ woningen. Veel bewoners van deze woningen maken gebruik van rollators en/of een elektrische rolstoel. Om vanaf de Barendrechtseweg zijde het trottoir op de komen, gebruiken zij de schuine opgangen. (zie onderstaande foto). Echter komt het regelmatig voor dat auto’s geparkeerd staan pal voor deze opgangen, zodat het voor deze minder mobiele ouderen een hachelijke en zelfs riskante onderneming is om met hun rollator en/of rolstoel het trottoir op te komen.

Welke mogelijkheden ziet het college om de openbare ruimte zodanig in te richten, dat parkeren pal voor deze opgangen onmogelijk dan wel minder aantrekkelijk wordt gemaakt? Kan en wordt er op dit soort overtredingen eigenlijk gehandhaafd?

Op meerdere plaatsen in de Paddewei, ter hoogte van het horeca-gebied, is graffiti gespoten. Bewoners ergeren zich aan deze bekladding. Het geeft een verpauperde aanblik.

Is het college op de hoogte van deze graffiti-bekladding en wordt er actie ondernomen om deze vervuiling weg te (laten) halen?

Bewoners aan de Vlietweg vertelden ons dat eind 2018 onderzoek is gedaan naar het al dan niet weghalen van de perenbomen aan de Vlietweg. Er zou daarvoor in december 2018 een enquête zijn afgenomen onder de bewoners.

Wat is de uitslag van de enquête en leidt deze uitslag tot maatregelen? Zo ja welke en wanneer, zo nee waarom niet?

Op welke wijze gaat u de inwoners hierover informeren?

Op dit moment staat de sproei-installatie aan de singel ter hoogte van de Pinkersterbloem / Meidoorn uit. Bewoners hebben geconstateerd dat als deze wel in werking is,  de sproeier niet erg krachtig is.

Kan het college onderzoeken of de sproeier gerepareerd kan worden? Zo nee, waarom niet?

Aan de Morgenster is een tijd geleden als gevolg van een snoeiverzoek door omwonenden, een boom volledig afgezaagd. De bewoners hadden verwacht dat er of gesnoeid werd, of de boom verwijderd zou worden en vervolgens een nieuwe boom zou worden aangeplant. (zie onderstaande foto)

Kan het college aangeven wat in dit geval het beleid en de bedoeling is? Blijven afgezaagde stammen langdurig staan, of vindt op termijn nieuwe aanplant plaats?

Aan de Morgenster staan ook bomen die volgens omwonenden al jaren niet gesnoeid zijn. (zie onderstaande foto).

Wat is de snoeifrequentie met betrekking tot dergelijke bomen? En is het voor inwoners mogelijk om de planning van snoei / groen onderhoud op dit vlak ergens na te gaan?

Bewoners aan de Windhalm zien zelfs dode bomen staan.

Is het college bekend met dode bomen aan de Windhalm? Zo ja, worden deze vervangen? Zo ja, op welke termijn, zo nee waarom niet?

Is het college bekend met deze voor kinderen onveilige situatie? Zo ja, ziet het college dan mogelijkheden de brug zo aan te passen dat deze veilig wordt voor kinderen? Zo nee, waarom niet?

Veel bewoners zijn blij met de extra aandacht voor onderhoud aan de buitenruimte die is ingezet. Een doorn in het oog van veel inwoners zijn nog wel de ‘brandgangen’ die tussen hoofdwegen in en tussen huizen en appartementencomplexen lopen.

In hoeverre zijn dergelijke ‘brandgangen’ en tussenpaden onderwerp van verbetering van de buitenruimte, in de huidige (extra) onderhoudsplannen?

Aan de tweede Barendrechtseweg tussen de 55+ woningen en het jaagpad, staan enkele woningen met als bouwjaar voor 1940. Deze zijn niet onderheid. Bewoners ervaren als gevolg daarvan overlast van zwaar vrachtverkeer, maar bovendien de negatieve gevolgen van verzakking. Het trottoir en de weg zijn een stuk hoger dan de woningen. Bij recente hevige stortbuien hebben bewoners zeer veel wateroverlast ervaren.

In hoeverre ziet het college een rol voor zichzelf en mogelijkheden om dergelijke wateroverlast te beperken? Is additionele drainage rondom dit stuk 2

Barendrechtseweg bijvoorbeeld een optie? Welke andere maatregelen in het kader van klimaatadaptie zijn hier denkbaar?

Het basketbalveldje op de kruising van het Jaagpad / Hoefslag oogt achterstallig onderhouden.

Op meerdere plaatsen in de wijk Paddewei zijn de afvalcontainers geregeld vol. Hierdoor ontstaat ter plaatse een kleine vuilnisbelt.

Hoe beschouwt het college deze klachten en opmerkingen in relatie tot de vulgraadmeters die gepland zijn voor afvalcontainers? Gaat dit hiermee worden opgelost, of blijft dergelijke problematiek bestaan?

Er zijn een aantal speeltuintjes in de Paddewei. Bijvoorbeeld aan de Ratelaar. Echter, worden deze speeltuintjes onterecht ook gebruikt als honden uitlaatplaats.

Waarom wordt er tot op heden bij deze speeltuintjes niet gekozen voor een aanduiding zoals bijvoorbeeld bordjes met ‘verboden om honden uit te laten’?

Bewoners van de Windhalm hebben overlast van gebruikers van de garages achter de woningen.

Er zijn garages in gebruik als opslag. ‘s Morgens vroeg is er door laden en lossen regelmatig geluidsoverlast.

Is dergelijk gebruik van garageboxen als opslagruimte naar het inzicht van het college wel of niet in strijd met het bestemmingsplan? Zo ja, wordt er in dat geval gehandhaafd?

Aan de Talmaweg is sinds een aantal jaar sprake van een creatief huisvestingsconcept, waar statushouders en andere een woning hebben met gedeelde ruimte. Enkele omwonenden geven aan dat zij nu en dan overlast ondervinden, vergelijkbaar met eerder aangekaarte problemen in de Lekstraat.

Heeft het college met omwonenden dit vernieuwende woonproject het afgelopen jaar al eens geëvalueerd? Is het college van plan dat te doen, om hier met zijn allen van te leren? Zo ja, wanneer?

Wij zien uw schriftelijke beantwoording met veel belangstelling tegemoet,

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

Dick Heijboer, fractiesecretaris

De beantwoording vanuit het college volgt z.s.m.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.