Nieuws van politieke partijen in Haarlemmermeer inzichtelijk

7 documenten

VVD Haarlemmermeer trots op kandidatenlijst

VVD VVD Haarlemmermeer 28-06-2018 08:06

Het lokaal netwerk VVD Haarlemmermeer heeft afgelopen maandag de kandidatenlijst met in totaal 38 kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen vastgesteld.

De lijst is een mooie combinatie van lokale gezichten uit verschillende kernen binnen de gemeente. Wij hebben alle vertrouwen in deze kandidaten en gaan vol enthousiasme en optimisme de campagnetijd in. Wil je verder ook weten hoe Jurgen Nobel over de lijst denkt? KIik dan op onderstaande link: VVD trots op kandidatenlijst met lokale gezichten

De volledige lijst is als volgt samengesteld:

1 Nobel  Jurgen Hoofddorp 2 van Straten- van Diepenbeek Beryl Vijfhuizen 3 Kliphuis  Katrijn Badhoevedorp 4 Achterbergh  Mark Halfweg 5 Elzakalai  Adam Hoofddorp 6 de Baat  Pieter-Jan Hoofddorp 7 Boscher  Erik Badhoevedorp 8 van 't Hull-Bettink Trudie Nieuw-Vennep 9 Werner  Henk Spaarndam 10 van den Berg  Henriët Nieuw Vennep 11 Looij Daan Hoofddorp 12 Kohli  Nupur Badhoevedorp 13 Mees  Mark Nieuw Vennep 14 de Kruif Frans Hoofddorp 15 Cicek  Cihan Hoofddorp 16 Houben  Catascha Hoofddorp 17 Ramhit  Harish Hoofddorp 18 de Liefde  Saskia Hoofddorp 19 Koster  Rob  Hoofddorp 20 Ramhit- Opdam  Marieke Hoofddorp 21 von Koczian  Ellen Hoofddorp 22 Graal  Bob Halfweg 23 Cijntje-Daal  Myrugia Hoofddorp 24 Mikkers  Henk Spaarndam 25 van den Boogaard  Renate Hoofddorp 26 Hoeke  Theo Hoofddorp 27 Breed-Vlaar  Nel Haarlemmerliede 28 Kerkhof  Jeroen Hoofddorp 29 Westerveld  Sabina Badhoevedorp 30 Rozenberg  Frits Rijsenhout 31 Zwart  Derryn Nieuw Vennep 32 Warmerdam  Robbie Hoofddorp 33 Witteman  Jos Halfweg 34 Klein Nagelvoort  Erik Hoofddorp 35 Franse Maarten Lisserbroek 36 van der Veldt Lars Hoofddorp 37 Kok  Paul Badhoevedorp 38 Reneman  Derk Nieuw Vennep

Nieuwe parkeerverordening met grote meerderheid aangenomen

VVD VVD Haarlemmermeer 11-06-2018 02:36

Nieuwe parkeerverordening met grote meerderheid aangenomen: Keuzevrijheid, maatwerkoplossingen en zo laag mogelijke parkeerkosten voor onze inwoners staan daarbij centraal.

VVD’er Beryl van Straten: “het is goed dat in deze gemeente inwoners nog steeds kunnen kiezen welk vervoersmiddel ze willen gebruiken, dat de gemeente de parkeerinkomsten niet gebruikt om de gemeentekas te spekken en dat er is nagedacht over toekomstbestendige en duurzame oplossingen, denk daarbij aan mogelijkheden voor deelauto’s. Onze wethouder Derk Reneman is actief met bewoners en ondernemers in gesprek gegaan om maatwerkoplossingen te vinden en dat vraagt tijd maar geeft nu al mooie uitkomsten zoals bijvoorbeeld het nieuwe shop & go tarief waarmee het winkelcentrum nog aantrekkelijker wordt.”

Na veel morren is verkeerswethouder ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Haarlemmermeer 23-03-2018 18:20

Na veel morren is verkeerswethouder Derk Reneman (VVD) overstag. De gemeenteraad besloot gisteravond dat er een onderzoek moet komen naar een veilige fietsroute tussen landgoed Wickevoort in Cruquius en Vijfhuizen. De Spieringweg waar het hier om gaat is nu al gevaarlijk voor fietsers. Met de geplande woningbouw op Wickevoort is de verwachting dat de verkeersdruk op de weg substantieel zal toenemen. De raad kwam tot dit besluit nav een motie van GroenLinks, PvdA, Onafhankelijk Liberaal en CDVP. Later schoven VVD en D66 ook aan.

VVD: aandacht voor de veiligheid op de Fanny Blankers –Koenlaan noodzakelijk.

VVD VVD Haarlemmermeer 22-11-2017 06:16

Donderdag 19 oktober hebben wij samen met de coalitie partijen nogmaals extra aandacht gevraagd voor de veiligheid in de Fanny Blankers-Koenlaan ten gevolge van de nieuwe dienstregeling van Connexxion.

We hadden hiervoor een motie opgesteld waarin de wethouder werd opgeroepen om o.a. een plan van aanpak op te stellen, snelheidsmetingen te laten verrichten e.d. 

VVD wethouder Reneman gaf tijdens de bespreking van de motie al aan dat er aanvullende metingen zullen worden verricht, dat advies van verkeersdeskundigen zal worden gevraagd, er zal een dubbel fietspad komen en voor eind van het jaar zal er plan van aanpak zijn.

“Goed om te zien dat raadsleden samen met inwoners ervoor zorgen dat veiligheid in de buurt de nodige aandacht krijgt!” aldus raadslid Beryl van Straten.  “Wij blijven de wethouder hierop aanspreken”.

Elektromobilist nieuwe gehandicapte

VVD VVD Haarlemmermeer 17-10-2017 07:02

Ik was in Watergraafsmeer. In heinde en verre geen parkeerplekje voor mijn auto, maar wel vier vrije plekken voor plug-ins. Het zijn een beetje de nieuwe gehandicapten: de bestuurders van stekkerauto’s. De parkeerplekken direct bij de ingang van werk, sportschool en winkel zijn voor hen gereserveerd. Buiten de Randstad is een plekje voor de deur gebruikelijk en grootstedelijke buurten kennen afgekruiste vakken om de hoek, zegt wethouder Derk Reneman in zijn column in magazine PARKEER24.

In 2025 moet de helft van de nieuwe personenauto’s een elektrische aandrijflijn hebben. In mijn ogen kan dat alleen met belastingverlagingen.

Met het saneren van de subsidies is het aandeel hybrideauto’s in de verkoop gekelderd van bijna 10% in 2015 tot nog maar 0,1% aan het begin van 2017. Het rijksvoordeel op volledig elektrische auto’s is gebleven, maar deze zijn voor particulieren onbetaalbaar. Zelfs de goedkoopste batterijauto – ook de zo geanticipeerde ‘goedkope’ Tesla – kost meer dan € 35.000. Voor de helft heb je een in alles aantrekkelijkere benzineauto. En voor wie de wereld graag op de achterkant van een sigarendoos ziet: voor het verschil kan je zo 12 jaar lang je benzine betalen. Of de studie van je kind.

Groot verschil bedrijven en particulieren

Elektrisch rijden is voor bedrijven wel aantrekkelijk. Met BTW- en extra aftrek voor groene investeringen alsook loonbelastingvoordelen bovenop de rijkssubsidies ontstaat een financieel haalbaar plaatje. Busondernemingen, buitendiensten en vrachtvervoerders schakelen dan ook in rap tempo over.

Particulieren kennen geen aanvullende belastingvoordelen. Een hardwerkende Nederlander moet zijn nieuwe auto helemaal netto opbrengen. Hierdoor vlucht de particulier naar steeds oudere tweedehandsauto’s en vergrijst het wagenpark in plaats van te vergroenen.

Groene schaalsprongen

Voor sommigen misschien een eyeopener, maar het liberale gedachtengoed helpt om groene schaalsprongen te maken. Nu houdt de belastingdruk het hergebruik van vervuilende technieken aantrekkelijk en dat kunnen we veranderen door particulieren bij de aanschaf van een auto op dezelfde manier fiscaal te ontlasten als bedrijven.

Het zal er wel niet van komen. Te rechts. Belastingverlichting leidt tot een grotere inkomenskloof en het aanwakkeren van autobezit jaagt de reiziger van de fiets en uit de trein. We blijven dan wel met een steeds ouder wagenpark en onhaalbare vergroeningsidealen zitten. De particulier staat aan de kant en ziet toe hoe lachende elektromobilisten in Amsterdam de aangeboden e-laadplekken opeisen. Of gewoon ongebruikt laten.

Monument van het Jaar 2017

VVD VVD Haarlemmermeer 26-07-2017 06:49

Onze gemeente heeft een aantal prachtige monumenten en daar kunt op gaan stemmen. Dit jaar is het thema: Boeren, burgers en buitenlui.

Wethouder Reneman heeft over deze verkiezing gezegd: "Met de verkiezing tot monument van het jaar wil het gemeentebestuur de aandacht vestigen op het bijzondere en diverse culturele erfgoed in Haarlemmermeer."

U kunt stemmen via onderstaande link:

https://haarlemmermeergemeente.nl/nieuws/welk-monument-wordt-monument-van-2017

Fractie in actie

VVD VVD Haarlemmermeer 05-06-2017 08:02

Naast het spreken met inwoners, bijwonen van bijeenkomsten, stellen van (schriftelijke) vragen is de VVD fractie afgelopen weken uiteraard ook in de raadzaal actief geweest. Hieronder vind je een selectie van de onderwerpen waar wij afgelopen weken over hebben gesproken en wat wij daarvan vinden. De onderwerpen die aan bod komen: het nieuwe vervoersplan van Connexxion, sociaal domein, ringdijk en meer bevoegdheden voor BOA’s.

Vraag aan wethouder Reneman: Hoe gaat het nu verder met het nieuwe vervoersplan?

Connexxion heeft haar voorlopig vervoersplan bekend gemaakt. Een mooi plan maar bij enkele groepen inwoners riep dat veel vragen maar ook kritiek op. Beryl van Straten heeft met veel mensen gesproken en kort samengevat waren de voornaamste punten van kritiek:

-          het opheffen van lijn 145 van Badhoevedorp naar Hoofddorp. Van deze lijn maken scholieren en werknemers van de AM groep veel gebruik;

-          Rijsenhout is na 19.00 u niet meer ontsloten d.m.v. openbaar vervoer;

-          Door Floriande gaat lijn 341 rijden met een hoge frequentie waardoor er aandacht wordt gevraagd voor de veiligheid. Bovendien zullen mensen vanaf Aquaradius en het SKWA verder moeten lopen naar de nieuwe haltes.

Op 15 juni a.s. zal er in de vervoersregio worden besloten wat het definitieve vervoersplan gaat worden. Op basis van de signalen van onze inwoners heeft wethouder Reneman aangegeven te adviseren om lijn 145 “vraag gestuurd” te laten rijden. Dat betekent dat de lijn op momenten waarop er veel gebruik van wordt gemaakt, blijft rijden maar op momenten dat er weinig gebruik van wordt gemaakt, er geen vaste dienstregeling is. De VVD is daar blij mee. Scholieren, winkelend publiek en werknemers van de AM groep blijven hiermee bediend. Verder zal er worden geadviseerd om voor Rijsenhout ook een avondbediening te verzorgen en wordt er aandacht gevraagd voor de veiligheid van de busbaan in Floriande. De haltes kunnen in verband met de hoge frequentie van de lijn helaas niet dichterbij Aquaradius en het SKWA worden geplaatst.

 

Naar een toekomstbestendig Sociaal Domein Tijdens een sessie debat op donderdag 18 mei 2017, waarin de nota naar een toekomstbestendig Sociaal Domein werd besproken heeft VVD Haarlemmermeer zich zowel positief als negatief uitgelaten. Bij monde van fractielid Marco Jonkhout liet de fractie weten dat men verheugd is dat de transities goed zijn verlopen, direct en indirect betrokkenen tevreden zijn en dat de kosten ook nog eens in balans zijn met de inkomsten. Om dit in de toekomst zo te houden wil het college een bedrag van 1.8 miljoen uit de behoedzaamheidsreserve nemen.

De fractie begrijpt dat maar uitte toch stevige kritiek over met name de onderbouwing hiervoor. De aangevoerde rechtvaardiging voor het geld klinkt als heel globaal zoals ‘de mens met een uitkering leren kennen’, ‘sociaal return’, scholing en dergelijke. In de ogen van VVD Haarlemmermeer zijn dit juist dingen die al gedaan worden. Overigens heeft onze fractie aangegeven dat wat ons betreft de vraag op tafel moet komen of wij nog wel willen investeren in mensen die al jaren in de bijstand zitten en weigeren mee te werken aan een traject naar werk. Voor ons is het antwoord helder "Nee" en moeten wij het alleen nog eens worden over de voorwaarden hierover. Alvorens de nota in stemming wordt gebracht en blijkt of de raad hiermee kan instemmen zal het college met een aanvullende schriftelijke onderbouwing komen. Het spreekt voor zich dat wij die met veel interesse zullen lezen en daarna kijken of wij overtuigd genoeg zijn om in te kunnen stemmen met het voorstel.

Wat gaan we doen met de Ringdijk?

Deze vraag stond centraal tijdens de bespreking van het nieuwe Ringdijk beleid.  De VVD is blij met één plan voor de hele Ringdijk. Voor ons zijn 3 punten belangrijk:

1.   Verkeersveiligheid. Veiligheid heeft voor de VVD prioriteit dus ook verkeersveiligheid. In deze visie wordt daar veel aandacht aan besteed. Om te onderstrepen hoe belangrijk en urgent wij dit vinden, hebben we voor de motie gestemd waarin wordt opgeroepen om te kijken of er op korte termijn effectieve maatregelen te nemen zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren;

2.   VVD’ers worden blij van het terugdringen van bureaucratie. Minder regels, meer ruimte voor inwoners en ondernemers. In dit plan vinden we dat terug. In plaats van afspraken te moeten maken met de provincie, het waterschap en de gemeente voor bijvoorbeeld het kopen van een stuk kadegrond, kan je nu naar 1 loket. Dat is een vooruitgang voor onze inwoners!

3.   De VVD streeft voor ruimte voor ondernemen en kansen benutten. In dit nieuwe beleidsplan wordt ruimte gegeven aan ondernemers voor initiatieven op het gebied van recreatie en toerisme langs de Ringdijk. Wij hebben dit aangemoedigd en de wethouders opgeroepen om zich te verbinden met ondernemers om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden en kansen. Wat de VVD betreft roept dit tevens de vraag op of het niet tijd is om eens uitgebreider naar de toerisme mogelijkheden van onze polder te kijken. Wij zien daar genoeg aanknopingspunten voor en zullen daar tijdens de voorjaarsnota op terugkomen.

Last but not least hebben wij de wethouder opgeroepen om een quickscan te laten maken van de mogelijkheden om de Ringvaart wederom met de Hoofdvaart te verbinden. Hoe leuk zou het zijn als er weer bootjes door Hoofddorp kunnen varen. Dat zou Hoofddorp nog bruisender en gezelliger maken!

De VVD fractie heeft er bij de Tweede Kamer fractie op aangedrongen om aandacht te vragen voor het belang van de uitbreiding van bevoegdheden van Boa’s (bijzondere opsporingsambtenaar, lokale handhavers).  Met name op het gebied van verkeersovertredingen zijn wij als gemeente afhankelijk van de inzet van de politie en daar zouden wij graag zelf meer invloed op willen hebben. Dat zou mogelijk zijn als Boa’s ook ingezet zouden kunnen worden voor het opsporen en bekeuren van bijvoorbeeld lichte verkeersovertredingen zoals snelheidsovertredingen.

Wil je meer weten over lokale onderwerpen en onze mening daarover? Je kan ons bereiken via info@vvdhaarlemmermeer.nl of benader één van onze fractieleden rechtstreeks (contactgegevens op de website).

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.