Nieuws van politieke partijen in Enschede inzichtelijk

12 documenten

June Nods kandidaat-wethouder D66 Enschede

D66 D66 Enschede 17-01-2020 11:00

De fractie van D66 Enschede draagt June Nods voor als nieuwe wethouder. Nods is daarmee de beoogd opvolger van Eelco Eerenberg, die in december in Utrecht aan de slag is gegaan als wethouder. Nods is sinds 1993 woonachtig in Enschede en heeft in die jaren onder andere op verschillende plekken in de stad in de Raad van Commissarissen of Raad van Toezicht gezeten, waaronder bij de Openbare Bibliotheek, NV Enschedese Zwembaden en de Stichting Kinderopvang Enschede.

Fractievoorzitter Gertjan Tillema: “Met June hebben we iemand gevonden die zowel kennis van de stad als de nodige bestuurlijke ervaring meebrengt. Daar zijn we heel blij mee. Daarbij zien we een grote inhoudelijke overlap tussen haar ervaring en de portefeuille die ze krijgt.”

Nods neemt de gehele portefeuille van oud-wethouder Eerenberg over, waaronder Financiën, Economie, Jeugd, Onderwijs, Privacy, Stadsdeel Centrum en de projecten Kennispark en Technology Base Twente. Haar bestuurlijke en toezichthoudende rollen heeft ze bij veel instellingen in de stad en de regio vervuld, waaronder bij verschillende zorginstellingen.

De raadsfractie van D66 Enschede wil Nods voordragen in de gemeenteraadsvergadering van 3 februari. Daar zal gestemd worden over haar voordracht. Nods:”Het voelt als een enorme eer dat de D66-fractie mij voordraagt voor het wethouderschap in mijn mooie stad. Ik lever met veel plezier mijn bijdrage aan het bestuur van deze stad. Eelco heeft een zeer stevige basis achtergelaten, ik ben hem zeer dankbaar dat ik daarop kan bouwen en de afspraken in het coalitieakkoord verder uit mag voeren.”

June Nods (62) is getrouwd met Max. Samen hebben ze twee kinderen, Kasper en Guido.

Het bericht June Nods kandidaat-wethouder D66 Enschede verscheen eerst op Enschede.

Vacature: wij zoeken een kandidaat-wethouder

D66 D66 Enschede 02-12-2019 08:01

https://enschede.d66.nl/2019/12/02/vacature-wij-zoeken-een-kandidaat-wethouder/Word jij onze nieuwe wethouder in Enschede? Omdat Eelco Eerenberg binnenkort vertrekt, zijn we op zoek naar een kandidaat-wethouder. Geïnteresseerden kunnen tot en met zondag 15 december 2019, 23:59 uur hun sollicitatie sturen naar de Wethoudersadviescommissie (WAC) via wac@d66enschede.nl

Hieronder vind je het instellingsbesluit, de procedure en het wethoudersprofiel.

Het bestuur van D66 Enschede, in vergadering bijeen op 2-12-2019,

constaterende dat er een tussentijdse vacature is ontstaan voor de wethouder die namens D66 Enschede in het college van burgemeester en wethouders zitting heeft;  overwegende dat artikel 6.14 lid 4 van het Huishoudelijk Reglement het bestuur de bevoegdheid geeft om in een dergelijke situatie een wethoudersadviescommissie in te stellen; besluit om een wethoudersadviescommissie (WAC) in te stellen, zoals bedoeld in artikel 6.14 van het Huishoudelijk Reglement; en stelt de taak, samenstelling van de WAC, de wijze waarop geïnteresseerden zich kunnen melden en de wijze waarop de WAC tot haar advies komt vast, zoals hieronder is opgenomen. Taak

De WAC heeft als taak om voor de gemeenteraadsfractie van D66 Enschede een niet-bindend advies op te stellen voor de invulling van de vrijgekomen functie van wethouder. Het hieronder opgenomen profiel dient hierbij als uitgangspunt.

De WAC laat zich hierbij specifiek leiden door de geschiktheid van de kandidaat voor de vrijgevallen D66-portefeuilles binnen het college van Enschede:

Financiën Economie/acquisitie (incl. projecten Kennispark en Technology Base Twente) Innovatie ICT Dienstverlening Privacy en Gegevensbescherming Aandeelhouderschappen en deelnemingen Aanbesteding en inkoop Jeugd (incl. Jeugdwet) Onderwijs Educatie Studentenbeleid Stadsdeel Centrum 2e loco-burgemeester

De WAC draagt aan de fractie één of meerdere kandidaten voor met bijbehorende motivatie.

 

Kenbaar maken van belangstelling en werkwijze WAC Belangstellenden kunnen per mail (wac@d66enschede.nl) hun interesse melden tot en met zondag 15 december 2019, 23:59 uur, door het insturen van een motivatiebrief met CV. De WAC zal een eerste selectie op basis van de brieven doen en daarna tenminste één gespreksronde houden. De WAC kan een belangstellende om aanvullende informatie vragen en in overleg met de belangstellende aanvullende informatie verzamelen. De gesprekken met de daarvoor in aanmerking komende kandidaten zullen op de kortst mogelijke termijnen plaatsvinden. Daarna zal de WAC zo spoedig mogelijk de fractie haar advies geven. Het advies van de WAC aan de fractie bestaat uit de voordracht van één of meerdere kandidaten, inclusief onderbouwde motivatie en gesorteerd op volgorde van geschiktheid. Uitsluitend kandidaten die hun (expliciete) toestemming daarvoor hebben gegeven, kunnen door de WAC in het advies aan de fractie worden opgenomen.

De wethoudersadviescommissie zal de kandidaten toetsen aan:

het onderstaande profiel en de portefeuille voor de wethouder; de eisen die D66 stelt voor een wethouder in de statuten en het Huishoudelijk Reglement, en de relevante bepalingen uit de Gemeentewet; het verwachte draagvlak binnen de D66-fractie in Enschede, binnen het college en bij de gemeenteraad.

 

Samenstelling

De WAC zal bestaan uit drie personen:

drs. Fleur Gräper-van Koolwijk (gedeputeerde provincie Groningen) Jasper Kerkwijk (gemeenteraadslid D66 Enschede) Mehmet Balaman (voorzitter afdelingsbestuur D66 Enschede)

De WAC kan zich in het adviestraject laten bijstaan door een onafhankelijke adviseur vanuit D66, namelijk minister van Staat mevrouw mr. Winnie Sorgdrager.

Leden van de WAC kunnen zelf geen kandidaat zijn voor de functie waarover zij advies uitbrengen.

De leden van de WAC en de onafhankelijk adviseur zijn gehouden aan strikte geheimhouding over de belangstellenden die zich hebben gemeld, de personen waarmee is gesproken en de inhoud van die gesprekken. Ook iedereen die (daartoe uitgenodigd) kennis neemt van de adviezen van de WAC is aan die strikte geheimhouding gehouden.

 

PROFIEL WETHOUDER D66 ENSCHEDE

Overal waar ‘zij’ staat, kan ook ‘hij’ gelezen worden.

Algemeen

Door het huidige duale systeem wordt het van een wethouder vereist zich zelfstandig op te stellen ten opzichte van de gemeenteraad en de eigen fractie. Zij toont hierbij leiderschap en gebondenheid in de gemeentelijke organisatie. De wethouder is een gedreven sociaal-liberale bestuurder, die zich herkent in het gedachtegoed van D66. Ze heeft politieke ervaring en affiniteit met de stad Enschede.

In de functie als bestuurder van een gemeente handelt een wethouder in woord en daad binnen algemeen aanvaardbare sociale en ethische normen, is wanneer nodig zelf daarop aanspreekbaar en durft ook anderen hierop aan te spreken. De wethouder is integer. Tevens wordt van de wethouder verwacht dat zij affiniteit heeft met het openbaar bestuur en met de belangen van de portefeuille die zij binnen het college behartigt. Zij durft compromissen te sluiten en van standpunten af te stappen wanneer dit beter is voor het belang van de gemeente.

Competentieprofiel

Buiten de bovenstaande basisvereisten en persoonlijkheidseigenschappen moet een wethouder beschikken over de volgende competenties.

Oordeelsvorming Een wethouder kan op basis van informatie en eigen analyse tot een weloverwogen standpunt of beslissing komen. Ze betrekt de benodigde informatie en overziet de gevolgen van besluiten. Ze heeft oog voor toekomstige ontwikkelingen. De wethouder bekijkt problemen vanuit meerdere invalshoeken. Ze betrekt de mening en informatie van de anderen bij het vormen van een mening.

Leervermogen Een wethouder staat open voor nieuwe informatie, neemt dit gemakkelijk op en past deze toe. Ze neemt initiatief om aan nieuwe informatie en ideeën te komen en zoekt praktijkervaringen op. Een wethouder durft te reflecteren op haar eigen rol en functioneren en kijkt waar het nog beter kan. Ze kan zich verplaatsen in anderen en verdiept zich in de ideeën en theorieën van anderen. Ze vindt het belangrijk te blijven leren.

Visie Een wethouder is in staat zaken in een breder kader te zetten en uit te dragen. Ze kan conceptueel en beleidsmatig denken met daarbij de lange termijn voor ogen. Ze vertaalt externe ontwikkelingen in een sociaal-liberale visie voor de samenleving en D66. Een wethouder laat zich continu goed informeren over verschillende aspecten die van invloed zijn op het (gemeentelijke)beleid. Ze is integer en transparant en ontwikkelt een weloverwogen strategische koers voor de gemeente.

Politieke sensitiviteit Een D66-wethouder doorziet maatschappelijke en politieke processen. Ze ziet politieke kansen en gevaren. Ze is in staat ideeën, posities en partijen te verbinden en anderen effectief te beïnvloeden. Ze is zich bewust van verschillende belangen die spelen en, heeft inzicht in welke personen en groepen invloed hebben. Ze voelt aan wat er onderhuids speelt. De wethouder stelt het eigen belang ondergeschikt aan het belang van de gemeente en herkent sociaal-liberale kansen.

Onderhandelen Een D66-wethouder bereikt een goed resultaat en houdt relaties goed ook als er sprake is van tegengestelde belangen. Ze ziet kansen om tot een gezamenlijk resultaat te komen. Ze weet anderen effectief te beïnvloeden en bepaalt voorafgaand aan onderhandelingen reële doelen. Een D66-wethouder kan verschillende belangen tegen elkaar afwegen en verschillende strategieën inzetten om tot een resultaat te komen.

Ondernemerschap Een wethouder ziet kansen en mogelijkheden. Ze neemt zelf initiatief, ziet bedreigingen als kansen en haakt onmiddellijk in op nieuwe ontwikkelingen. Ze gaat risico’s aan om een bepaald doel te bereiken en onderneemt vanuit zichzelf nieuwe activiteiten.

Verantwoordelijkheid Een wethouder neemt de verantwoording voor aangegane verplichtingen en draagt de consequenties van deze verplichtingen. Ze laat aan ander blijken dat op haar gerekend kan worden. Ze staat achter de eigen beslissingen en neemt verantwoordelijkheid voor het eigen handelen. Ze verdedigt genomen besluiten tegen kritiek. De wethouder trekt verantwoordelijkheid naar zich toe. Ze is aanspreekbaar op gemaakte fouten en leert ervan.

Overtuigingskracht Een wethouder slaagt erin anderen te overtuigen van een idee, plan of standpunt en kan anderen hier enthousiast voor maken. Ze weet door natuurlijk overwicht gemakkelijk instemming te krijgen en anderen voor zich te winnen. Ze heeft weloverwogen argumenten voor plannen en brengt deze duidelijk over. Een wethouder speelt effectief in op de argumenten van anderen. Ze brengt haar voorstellen met flair en vol overtuiging.

Besluitvaardigheid Een wethouder durft beslissingen te nemen, haar mening uit te spreken en acties te ondernemen. Ze is in staat in lastige situaties knopen door te hakken. Ze is daadkrachtig en duidelijk en neemt beslissingen ook als hierdoor weerstand ontstaat. Ze komt snel tot een weloverwogen keuze.

Verbinden Een wethouder treedt verbindend op richting het college, de gemeenteraad en de stad. Ze brengt doeltreffende samenwerkingsverbanden tot stand en handhaaft deze, fungeert als (ver)bindende schakel en bruggenbouwer.

Ervaring en vereisten De kandidaat heeft inhoudelijke kennis en ervaring met de portefeuilles die zij als wethouder zal beheren, ofwel aantoonbare bestuurlijke en/of politieke ervaring. Ze onderschrijft het gedachtegoed van D66 volledig. De wethouder is vanaf haar aantreden fulltime beschikbaar voor de functie. Vanwege de bijzondere en korte periode waarin de wethouder in functie treedt, zoeken we kandidaten die zich snel dossiers eigen kunnen maken.

Het bericht Vacature: wij zoeken een kandidaat-wethouder verscheen eerst op Enschede.

Eelco Eerenberg voorgedragen als wethouder in Utrecht

D66 D66 Enschede 29-11-2019 13:18

Vandaag heeft Eelco Eerenberg zijn vertrek als wethouder in Enschede aangekondigd. Hij wordt op 19 december voorgedragen als kandidaat-wethouder voor D66 in Utrecht. Eelco is ruim vijf jaar wethouder geweest voor D66 in Enschede. Gedurende deze periode heeft hij zich met groot resultaat ingezet voor onze stad. De fractie en de afdeling D66 Enschede zijn hem daarvoor zeer dankbaar en zijn trots op wat hij in deze jaren voor Enschede heeft gedaan.

Onder het wethouderschap van Eelco is de binnenstad van Enschede totaal veranderd. Van een binnenstad met steeds meer leegstand is de stad de afgelopen vijf jaar uitgegroeid tot de bruisende binnenstad die het nu is. Als wethouder financiën heeft hij Enschede door zware financiële tijden geloodst.

Kort na zijn aantreden als wethouder was hij tot twee keer toe korte tijd waarnemend burgemeester van Enschede. Eerst nadat Peter den Oudsten als burgemeester vertrok, in 2014, en later na het vertrek van waarnemend burgemeester Fred de Graaf in 2015.

Zijn prestaties bleven niet onopgemerkt. Hij mag zich beste jonge bestuurder van 2015 noemen en twee jaar later zat hij bij de genomineerden van de ‘Beste Lokale Bestuurder’, samen met Victor Everhardt, de man die hij opvolgt in Utrecht.

Vanuit zijn rol als vicevoorzitter van de commissie Zorg, Jeugd en Onderwijs van de VNG heeft Eerenberg veel betekend in de succesvolle lobby om meer geld vanuit Den Haag naar de gemeenten te krijgen voor jeugdzorg. In die rol verwachten we dat hij onze stad de komende jaren nog van dienst zal blijven.

De fractie en de afdeling van D66 Enschede zijn trots op alles wat hij voor Enschede en de partij heeft bereikt. We bedanken hem voor zijn grenzeloze inzet, zijn gevoel voor humor, de prettige samenwerking, zijn aandeel in het verder uitbouwen van de afdeling en zijn strategische blik. We feliciteren Utrecht en in het bijzonder D66 Utrecht met de komst van Eelco.

We wensen hem en zijn gezin heel veel succes in Utrecht.

De procedure en het profiel voor de opvolging van Eelco zal binnenkort worden gepubliceerd op https://enschede.d66.nl

Het bericht Eelco Eerenberg voorgedragen als wethouder in Utrecht verscheen eerst op Enschede.

Het jaar 2018 kent twee gezichten

CDA CDA Enschede 06-06-2019 12:43

De jaarrekening is het belangrijkste verantwoordingsdocument van het college. Hiermee legt het college verantwoording af aan de gemeenteraad over het gevoerde beleid en de besteding van de budgetten over het afgelopen jaar. Het jaar 2018 kent twee gezichten: aan de ene kant veel mooie ontwikkelingen in de stad aan de andere kant ontwikkelingen die ons zorgen baren. Het was ook een jaar met de overgang van het vorige naar het huidige college. Financieel resultaatKijken we naar het financieel resultaat dan is er een positief resultaat van 16,6 miljoen Euro, is het weerstandsvermogen hoger (1,1) dan verwacht (0,8) en is het Eigen Vermogen (de reserves) toegenomen met ongeveer 25 miljoen Euro. Het financieel resultaat van 16,6 miljoen lijkt in eerste instantie een mooi resultaat, maar kijken we naar waar dit door veroorzaakt wordt dan is dit vooral te danken aan de eenmalige uitkering van 13,3 miljoen uit het Fonds Tekortgemeenten. Complimenten aan wethouder Eerenberg voor zijn lobbywerk richting Den Haag. Helaas is deze blijdschap van korte duur en staat Enschede ook in 2019 voor grote structurele financiële opgaven zoals de tekorten in de zorg maar ook de vermindering van het BUIG-budget (bijstelling budget naar beneden). Incidenteel moet er ook nog 5 miljoen afgeboekt op de lening FC Twente en 18 miljoen op afschrijving bedrijventerrein. 2019 wordt financieel een pittig jaar. We zijn dan ook benieuwd naar de Zomernota en om bij de zomernota te blijven, wij overwegen om dan met een motie of een amendement te komen m.b.t. de ozb en de parkeerbelasting. Gezien de grote winsten en extra inkomsten vinden wij dat de ozb omlaag kan en dat de verhoging van het dubbeltje voor parkeren “on hold” gezet kan worden. Behaalde resultatenAls we kijken naar behaalde resultaten dan zien we ook daar twee kanten. Aan de ene kant gaat het gelukkig nog steeds goed met de werkgelegenheid, de daling van de werkloosheid, de binnenstad en verkoop van bouwkavels voor huizen en bedrijven. Er zijn mooie ontwikkelingen in de stad zoals de Kop van de Boulevard en het Cobercoterrein. Het siert het college dat aangegeven wordt dat dit mede mogelijk is gemaakt door de inzet van zijn voorgangers. Aan de andere kant zien we echter door allerlei omstandigheden vertraging bij de plannen, zoals bij de Spoorzone, camerahandhavingssysteem, Ontwikkeling Kennispark en veel initiatieven en plannen op het gebied van duurzaamheid. Tel daar de plannen bij op die vertraagd zijn doordat het financieel lastig is om ze rond te krijgen zoals de topsportcampus, het sportzwembad, de voorgenomen zorgbezuinigingen en de plannen die er nog aankomen, dan maken we ons oprecht grote zorgen of het huidig college de ambities waar kan maken. Kortom, het positieve financieel resultaat is van korte duur, want 2019 wordt zowel financieel als beleidsmatig een pittig jaar, maar ook een jaar waarbij het college met resultaten moet komen.

Getfertplein

CDA CDA Enschede 06-02-2019 10:47

De laatste weken hoorde ik een aantal raadsleden zeggen: “Moet er weer gesproken worden over een Speeltuin? Moet daar niet een keer een einde aan komen?” Laat ik allereerst zeggen dat een aankoop van een huis één van de grootste uitgaven is in het leven van de meeste mensen en dat je dit ook zorgvuldig wil doen. Als je vervolgens een huis gekocht hebt met een bepaalde verwachting, in dit geval een huis zonder een speeltuin voor je deur, en je wordt dan verrast met een speeltuin die veel overlast bezorgt, dan voel je dat je onrecht is aangedaan. En zeker als je vervolgens van het kastje naar de muur wordt gestuurd, wanneer je bij de gemeente aanklopt met de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren. Daarom is het terecht dat bewoners van het Getfertplein een klacht hebben ingediend bij de Klachtencommissaris. De Klachtencommissaris heeft hun klacht gegrond verklaard en gaf aan dat behoorlijkheidsnormen zijn overschreden. De gemeente heeft vervolgens haar verantwoordelijkheid genomen en een onafhankelijke mediator ingeschakeld voor een participatietraject om een oplossing te vinden voor het probleem. Uit dit traject is een alternatief gekomen, namelijk de tijdelijke speeltuin aan de Getfertweg permanent maken. Herinrichting van het Getfertplein is geen optie voor de meeste bewoners. Tijdens het participatietraject heeft deze optie alleen maar tot spanningen geleid. Voor het alternatief van de Getfertweg is een uitspraak nodig van de Raad, omdat het hier om verandering van kaders gaat (budget en verandering van functie in het bestemmingsplan). Op 4 december en 29 januari stond dit onderwerp op de agenda van het stadsdeel Centrum, maar op beide momenten is niet ingegaan op de optie waar de meeste bewoners achter staan. De bewoners wachtten dan ook terecht de discussie af van wat de Raad zou vinden van het alternatief aan de Getfertweg en daarom heeft het CDA in de raadsvergadering van 4 februari jl. een motie ingediend om deze discussie te kunnen voeren. Als wij als Raad de uitkomst van een participatietraject, waarin door de bewoners veel tijd en energie is gestoken, niet serieus nemen en naast ons neerleggen, maken wij dezelfde fouten als de gemeente op het gebied van behoorlijkheidsnormen.De mediator gaf ook aan dat deze optie de oplossing is om uit de impasse te komen. Er diende echter nog wel gesproken te worden met (een) bewoner(s). Wij denken dat de mediator daarin een goede rol zou kunnen vervullen. De bewoners hadden duidelijkheid nodig van wat de Raad van het alternatief vindt en dan is het niet meer dan normaal dat wij hier eindelijk de inhoudelijke discussie konden voeren en dat we serieus hebben gekeken naar hun aangedragen alternatief. In de raadsvergadering van 4 februari jl. is een goede discussie gevoerd en is er duidelijkheid gekomen voor de bewoners aan het Getfertplein. Ondanks dat een groot deel van de oppositie onze motie steunde, hebben we deze uiteindelijk echter moeten intrekken. Er bleek bij wethouder Eelco Eerenberg geen enkele ruimte te zijn voor het alternatief Getfertweg. Hij bleef vasthouden aan herinrichting van het Getfertplein. We hebben nu dan ook de verantwoordelijkheid gelegd bij de wethouder om er samen met de bewoners op een goede manier uit te komen en terug te komen naar de Raad. Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede

Duiding verkiezingsuitslag

D66 D66 GroenLinks Partij voor de Vrijheid Enschede 26-03-2018 05:34

Afgelopen zaterdag 24 maart 2018 zijn de politieke partijen in Enschede bijeengekomen in de raadszaal om een duiding te geven aan de verkiezingsuitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 21 maart 2018. Hier heeft D66 Enschede lijsttrekker Eelco Eerenberg de volgende duiding gegeven namens D66 Enschede.

Duiding verkiezingsuitslag

De kiezer heeft woensdag gesproken. Als democraat ben ik natuurlijk blij met de hogere opkomst een compliment aan velen, al lijkt de 80% nog ver weg. Daar hebben we allemaal een opgave de komende vier jaar, na een gedegen analyse van wat mensen bewogen heeft om alsnog thuis te blijven.

Felicitaties

En wat heeft de kiezer dan gezegd? Om te beginnen een mooie en terechte zege voor BBE. Nogmaals oprecht van harte! De landelijke partijen zullen zich moeten beraden: overal wint lokaal fors en kennelijk schudden wij Den Haag moeilijk van ons af. Ik zie dat ook als een opdracht voor de komende periode: want D66 Enschede is er uiteindelijk ook gewoon voor Enschede.

En ook van harte aan GroenLinks, die in stemmenaantal een grote zege heeft gehaald. Hoopvol voor progressief Enschede. Ook de andere winnaars feliciteer ik bij deze, en voor de nieuwkomers: welkom in onze raad.

Versnipperd landschap

De kiezer heeft niet alleen méér lokaal gestemd, maar ook meer op de flanken gestemd. Daarmee is politiek Enschede versnipperd geraakt en naar rechts opgeschoven. Wat D66 betreft een zorgelijke trend.

En dan moeten we in de eerste plaats naar onszelf kijken. Natuurlijk balen wij van ons verlies. Ondanks dat we er vooraf op gerekend hadden, maar toch. We zullen intern ons verlies natuurlijk analyseren. We zijn  echter trots dat we de tweede partij van Enschede zijn gebleven, evenals de grootste progressieve partij van Enscede.

BBE aan zet

Uiteraard betekent dit dat BBE aan zet is: ik heb daar alle vertrouwen in. En wens ze er ook veel wijsheid bij, ik weet van vier jaar geleden wat een verantwoordelijke, ingewikkelde en tijdrovende klus het is. BBE zal een coalitie gaan smeden en wat D66 betreft is het belangrijk dat die coalitie verbindend is. De versplinterde uitslag en de groei op de flanken betekent dat de nieuwe coalitie vanuit het midden links én rechts moet verbinden. Zodat veel Enschedeërs zich in de coalitie kunnen herkennen. Ook vraagt deze tijd naar ons oordeel om een stabiel bestuur en zal de nieuwe coalitie dus op een stevige meerderheid moeten rekenen.

D66 niet als enige progressieve partij

D66 is bereid om aan die verbindende coalitie bij te dragen. Maar op basis van de uitslag hebben we daar ook eigen beelden bij. Zo zal D66 niet als enige progressieve partij deelnemen aan een coalitie.

Inhoudelijk ziet D66 een coalitie die op het gebied van onderwijs, duurzaamheid, regionale economische samenwerking en jeugdzorg investeert. Dat zijn niet alleen thema’s waar onze kiezers op hebben gestemd, maar die ook bij andere partijen prominent naar voren kwamen. Bovendien zal de nieuwe coalitie een duidelijke visie moeten ontwikkelen over hoe we de balans tussen zorg en economische ontwikkeling sociaal en eerlijk houden, zonder de groei van Enschede te belemmeren.

En ook maar meteen duidelijk: in een coalitie met de PVV zal D66 niet zitten. Omdat de PVV groepen uitsluit in onze samenleving, terwijl de uitslag van de verkiezingen juist om verbinding vraagt.

Het proces

Het idee om de stad te bevragen middels een raadsakkoord, wat “Enschede Akkoord”  is gaan heten is natuurlijk sympathiek en goed om te doen. Natuurlijk is het mooi als de raad unaniem koers kan geven aan thema’s. Voor D66 is belangrijk dat er heel goed nagedacht wordt over wie er gehoord zal worden, want conclusies verbinden aan een te kleine of eenzijdige groep mensen doet geen recht aan de gemiddelde Enschedeër. Ook de “tevreden inwoner” die vast ideeën heeft zal een plek moeten krijgen.

Tegelijk: politiek gaat om verschillen. Die vergroten we uit in de campagne, om stemmers te winnen. En daarna bepaalt een meerderheid de inhoudelijke koers middels een coalitie-akkoord. Dat is democratisch de juiste weg, want zo overbrug je verschillen op de meest eerlijke en transparante manier. Dat betekent dat het raadsakkoord eerder over de spelregels van de raad, over de communicatie met de stad en over de grote trends in de stad zal gaan en niet over politiek hete dossiers. En dus vinden wij dat het coalitieakkoord niet moet wachten op het raadsakkoord, een puzzel die aan BBE is om te leggen en ook zo te organiseren dat het voor raadsleden ook praktisch behapbaar blijft. Kortom: we moeten het een niet laten om het ander te doen.

Verder vragen wij aan BBE hoe ze de rest van het formatieproces zien? Wil men met een formateur werken, wat wel de absolute voorkeur van D66 heeft? En op welke wijze worden lessen van eerdere formaties (niet alleen 2014) daarbij betrokken?

Het lijkt ons overigens de juiste weg dat er eerst met de winnaars van de verkiezingen wordt gesproken.

Verbinding

D66 ziet graag een verbindende koers van links en rechts. Een koers voor de toekomst, met oog voor de uitdagingen van vandaag. En een koers waarbij heel Enschede zich betrokken voelt.

The post Duiding verkiezingsuitslag appeared first on D66 Enschede.

Duiding verkiezingsuitslag

D66 D66 GroenLinks Partij voor de Vrijheid Enschede 26-03-2018 05:34

Afgelopen zaterdag 24 maart 2018 zijn de politieke partijen in Enschede bijeengekomen in de raadszaal om een duiding te geven aan de verkiezingsuitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 21 maart 2018. Hier heeft D66 Enschede lijsttrekker Eelco Eerenberg de volgende duiding gegeven namens D66 Enschede.

De kiezer heeft woensdag gesproken. Als democraat ben ik natuurlijk blij met de hogere opkomst een compliment aan velen, al lijkt de 80% nog ver weg. Daar hebben we allemaal een opgave de komende vier jaar, na een gedegen analyse van wat mensen bewogen heeft om alsnog thuis te blijven.

Felicitaties

En wat heeft de kiezer dan gezegd? Om te beginnen een mooie en terechte zege voor BBE. Nogmaals oprecht van harte! De landelijke partijen zullen zich moeten beraden: overal wint lokaal fors en kennelijk schudden wij Den Haag moeilijk van ons af. Ik zie dat ook als een opdracht voor de komende periode: want D66 Enschede is er uiteindelijk ook gewoon voor Enschede.

En ook van harte aan GroenLinks, die in stemmenaantal een grote zege heeft gehaald. Hoopvol voor progressief Enschede. Ook de andere winnaars feliciteer ik bij deze, en voor de nieuwkomers: welkom in onze raad.

Versnipperd landschap

De kiezer heeft niet alleen méér lokaal gestemd, maar ook meer op de flanken gestemd. Daarmee is politiek Enschede versnipperd geraakt en naar rechts opgeschoven. Wat D66 betreft een zorgelijke trend.

En dan moeten we in de eerste plaats naar onszelf kijken. Natuurlijk balen wij van ons verlies. Ondanks dat we er vooraf op gerekend hadden, maar toch. We zullen intern ons verlies natuurlijk analyseren. We zijn  echter trots dat we de tweede partij van Enschede zijn gebleven, evenals de grootste progressieve partij van Enscede.

BBE aan zet

Uiteraard betekent dit dat BBE aan zet is: ik heb daar alle vertrouwen in. En wens ze er ook veel wijsheid bij, ik weet van vier jaar geleden wat een verantwoordelijke, ingewikkelde en tijdrovende klus het is. BBE zal een coalitie gaan smeden en wat D66 betreft is het belangrijk dat die coalitie verbindend is. De versplinterde uitslag en de groei op de flanken betekent dat de nieuwe coalitie vanuit het midden links én rechts moet verbinden. Zodat veel Enschedeërs zich in de coalitie kunnen herkennen. Ook vraagt deze tijd naar ons oordeel om een stabiel bestuur en zal de nieuwe coalitie dus op een stevige meerderheid moeten rekenen.

D66 niet als enige progressieve partij

D66 is bereid om aan die verbindende coalitie bij te dragen. Maar op basis van de uitslag hebben we daar ook eigen beelden bij. Zo zal D66 niet als enige progressieve partij deelnemen aan een coalitie.

Inhoudelijk ziet D66 een coalitie die op het gebied van onderwijs, duurzaamheid, regionale economische samenwerking en jeugdzorg investeert. Dat zijn niet alleen thema’s waar onze kiezers op hebben gestemd, maar die ook bij andere partijen prominent naar voren kwamen. Bovendien zal de nieuwe coalitie een duidelijke visie moeten ontwikkelen over hoe we de balans tussen zorg en economische ontwikkeling sociaal en eerlijk houden, zonder de groei van Enschede te belemmeren.

En ook maar meteen duidelijk: in een coalitie met de PVV zal D66 niet zitten. Omdat de PVV groepen uitsluit in onze samenleving, terwijl de uitslag van de verkiezingen juist om verbinding vraagt.

Het proces

Het idee om de stad te bevragen middels een raadsakkoord, wat “Enschede Akkoord”  is gaan heten is natuurlijk sympathiek en goed om te doen. Natuurlijk is het mooi als de raad unaniem koers kan geven aan thema’s. Voor D66 is belangrijk dat er heel goed nagedacht wordt over wie er gehoord zal worden, want conclusies verbinden aan een te kleine of eenzijdige groep mensen doet geen recht aan de gemiddelde Enschedeër. Ook de “tevreden inwoner” die vast ideeën heeft zal een plek moeten krijgen.

Tegelijk: politiek gaat om verschillen. Die vergroten we uit in de campagne, om stemmers te winnen. En daarna bepaalt een meerderheid de inhoudelijke koers middels een coalitie-akkoord. Dat is democratisch de juiste weg, want zo overbrug je verschillen op de meest eerlijke en transparante manier. Dat betekent dat het raadsakkoord eerder over de spelregels van de raad, over de communicatie met de stad en over de grote trends in de stad zal gaan en niet over politiek hete dossiers. En dus vinden wij dat het coalitieakkoord niet moet wachten op het raadsakkoord, een puzzel die aan BBE is om te leggen en ook zo te organiseren dat het voor raadsleden ook praktisch behapbaar blijft. Kortom: we moeten het een niet laten om het ander te doen.

Verder vragen wij aan BBE hoe ze de rest van het formatieproces zien? Wil men met een formateur werken, wat wel de absolute voorkeur van D66 heeft? En op welke wijze worden lessen van eerdere formaties (niet alleen 2014) daarbij betrokken?

Het lijkt ons overigens de juiste weg dat er eerst met de winnaars van de verkiezingen wordt gesproken.

Verbinding

D66 ziet graag een verbindende koers van links en rechts. Een koers voor de toekomst, met oog voor de uitdagingen van vandaag. En een koers waarbij heel Enschede zich betrokken voelt.

Het bericht Duiding verkiezingsuitslag verscheen eerst op Enschede.

D66 stelt inwoners van Enschede centraal

D66 D66 Enschede 15-03-2018 08:48

D66 Enschede vindt dat de gemeente voor inwoners dichtbij en bereikbaar moet zijn. Zo kunnen inwoners beter meepraten, sturen en ook meebeslissen over wat de gemeente wel en niet doet. Onze belofte uit het verkiezingsprogramma 2014-2018: “D66 vindt dat bij alles wat de gemeente doet de inwoner centraal moet staan. Het gemeentebestuur dient daarom te luisteren naar wat zich in de gemeente afspeelt voordat zij tot actie overgaat.” De fractie en onze wethouder Eelco Eerenberg hebben deze opdracht stevig opgepakt, en met resultaat! Tegelijk blijft inwonersparticipatie een lastig thema om ‘goed’ te doen door wat ik de ‘participatieparadox’ ben gaan noemen. Wat dat precies is en wat D66 de afgelopen periode voor elkaar heeft gekregen lees je in deze longread.

Inwonersparticipatie moet je serieus nemen

Een stad besturen met 5 wethouders en 39 raadsleden met evenzoveel meningen is soms al lastig genoeg, zeker als het gaat over complexe dossiers met veel en ingewikkelde belangen. Voor veel partijen is dat reden om de zaken met elkaar in het stadhuis te willen regelen en niet iedere keer weer de inwoners te betrekken; zij geloven in de pure representatieve democratie. Voor D66 is dat anders omdat wij geloven dat je in veel gevallen alleen mét de inwoners, partners en ondernemers tot goede, passende en werkende oplossingen kunt komen. De beste oplossingen worden meestal niet in het stadhuis verzonnen maar daarbuiten. Dit vraagt om een houding dat je als gemeente in alles wat je doet moet bedenken hoe je inwoners betrekt. Toen D66 in 2014 de grootste partij van Enschede werd, hebben we hier dan ook meteen werk van gemaakt.

Daarbij zijn we uitgegaan van zes uitgangspunten:

Het stadsbestuur moet inwoners meer opzoeken Ambtenaren moeten ondersteunend optreden bij initiatieven van inwoners Inwoners daadwerkelijk eigen budgetten geven en betrekken bij de uitvoering De ‘stem’ van inwoners vaker ophalen door digitale peilingen Zorgen dat mensen kunnen begrijpen waar politiek over gaat Niet één enkel voorstel waar je voor of tegen kunt zijn, maar alternatieven op tafel

Met deze brede aanpak hebben we een cultuuromslag gerealiseerd van het hiërarchisch besturen van de stad naar veel meer sámen doen.

Concrete resultaten

Direct na de verkiezingen hebben wij met de coalitie afgesproken dat we doorgaan met het Enschedese ‘stadsdeelgewijs werken’ en dit verder willen gaan versterken. Tegelijk is het college aan de slag gegaan met het principe ‘inwonersgericht werken’, waarbij de ambtelijke organisatie de opdracht en ruimte kreeg om veel meer te gaan werken vanuit het perspectief van inwoners in plaats van vanuit beleidsnota’s. Ondanks vele bezuinigingen hebben wij in de gemeenteraad de wijkbudgetten (€ 1,2 miljoen / jaar) op peil gehouden, waarmee inwoners zélf kunnen kiezen wat ze willen verbeteren aan hun straat of buurt. Er zijn meerdere digitale peilingen gehouden, bijvoorbeeld over de locatiekeuze voor het AZC, Enschede Wekt Op en de G1000 Stadsdialoog over vuurwerk. Bij de laatste Zomernota kon de raad niet kiezen uit één voorstel van het college, maar uit verschillende scenario’s waar het heen moet met de stad. En ook nodigt de Gemeenteraad inwoners uit als ‘Gast van de Raad’ om een inkijk te geven in de lokale politiek.

Ook worden bewoners nu actief betrokken om mee te praten, alternatieven aan te dragen of te laten meebeslissen over tal van onderwerpen. Voorbeelden: het ontwerp van de Stadsbeek, meerdere Wijkverkeersplannen, het stedenbouwkundig ontwerp van Oost-Boswinkel, het Studentenmanifest en Studentenbeleid, de Burgerwacht Glanerbrug, de Lokaal Educatieve Agenda en de komst van de nieuwe Moskee.

Een betere relatie met de inwoners

Parallel is de Gemeenteraad op initiatief van collega Laurens van de Velde en ondergetekende aan de slag gegaan met een Meerjarenagenda van de Raad, in een poging om als raad niet enkel aan de leiband van het college te lopen maar ook zelf aan het stuur te zitten op belangrijke onderwerpen. Hier is de Werkgroep Stad & Bestuur uit voortgekomen die tot op de dag van vandaag initiatieven en experimenten ontwikkeld om de relatie met inwoners te verbeteren. Eén van de initiatieven die hieruit naar voren kwam was het D’ran Festival 2017, geïnspireerd door Folkemødet in Bornholm (Denemarken). Ook nam de Gemeenteraad een Experimenteeragenda aan met 19 experimenten om inwoners beter te betrekken en onze vergaderwijze toegankelijker te maken. Een flink deel van deze experimenten wordt op dit moment uitgevoerd of al geëvalueerd. Wij rekenen op mooie lessen uit dit traject.

De participatieparadox

Bij inwonersparticipatie zijn de onderlinge verwachtingen van inwoners en stadsbestuur cruciaal. Niet zelden eindigt een participatietraject met een besluit in onze Raadzaal waarbij inwoners komen inspreken en stellen dat er ‘niet naar hen geluisterd is’. Immers, veel inwoners die mee doen verwachten niet alleen gehoord te worden, maar dat er ook naar hen geluisterd wordt. Dit terwijl de politiek vooral de verschillende belangen boven tafel wil krijgen om dan een keuze te maken in het algemeen belang. Dat is de bron van wat ik de participatieparadox ben gaan noemen: hoe meer mensen betrokken zijn bij de (lokale) politiek, hoe meer mensen bij de uiteindelijke besluitvorming ook niet hun zin krijgen. Een stap naar (sociale) media met kritiek op het proces of de uiteindelijke besluitvorming is gauw gemaakt. En met regelmaat zien politieke partijen op hun beurt dan de kans schoon om het vanuit overtuiging of opportunisme voor die teleurgestelde inwoners op te nemen. Zo organiseert een succesvol participatieproces zijn eigen weerstand. Dit betekent dat een geslaagd participatieproces, met betrokkenheid van vele inwoners, uiteindelijk toch kan eindigen in een teleurstelling voor velen en het stempel ‘gefaald’ krijgen in de beeldvorming. Voor bestuurders is een vlucht naar de achterkamertjes dan aanlokkelijk, maar dat zou de verkeerde keuze zijn. En we moeten ervoor waken dat in de politieke arena niet de hardste of laatste schreeuwers hun zin krijgen.

Participeren kun je leren

Terug in de ivoren toren is geen optie, inwoners laten zich gelukkig niet meer alleen regeren. Enkel het oor laten hangen naar de hardste of laatste schreeuwer ook niet, dan vervalt de democratie langzaam in een vetocratie. Wel kun je teleurstellingen voorkomen door vooraf heel helder te zijn in de verschillende rollen en de verwachtingen die je van elkaar mag hebben. Door veel te experimenteren kun je ervaren wat wel en niet werkt. Het vraagt een dikke huid van bestuurders en verantwoordelijkheid van inwoners en media. Ik ben trots op de ambtenaren, raadsleden en bestuurders van Gemeente Enschede die zich keer op keer kwetsbaar durven opstellen om inwoners zoveel mogelijk mee te laten denken en een stem te geven. En ik ben vooral trots op de inwoners die zich keer op keer met zo veel passie inzetten voor een mooier Enschede. Samen komen we stap voor stap verder!

 

The post D66 stelt inwoners van Enschede centraal appeared first on D66 Enschede.

Sneller de beste jeugdhulp en meer samenwerking met onderwijs

D66 D66 Enschede 02-02-2018 10:28

Ondertussen is bekend geworden hoe de 14 Twentse gemeenten gezamenlijk de inkoop van de jeugdhulp voor de komende jaren willen gaan organiseren. Dit ‘Twentse model’ is terug te vinden in het concept-inkoopdocument dat wij deze week in de gemeenteraad bespraken. Sinds de decentralisatie is de afgelopen jaren jongeren de hulp en zorg geleverd die nodig is en is geen kind tussen wal en schip geraakt. Tegelijk kan en moet het altijd beter en is het absoluut noodzakelijk dat we de kosten beter gaan beheersen. Want de rekening was vorig jaar € 9mln hoger dan begroot. Als we de kosten niet in de hand houden, dan gaat dat onherroepelijk ten koste van andere belangrijke zaken als kunst & cultuur, sport, aantrekkelijkheid van de stad en bereikbaarheid. Daarom is het heel belangrijk dat we een nieuwe goede balans vinden met elkaar. Welke keuzes wij daarin maken lees je terug in mijn vorige blog over dit onderwerp

Focus op kwaliteit en resultaat voorop

Ik ben heel blij om te zien dat in het concept-inkoopdocument bijna al onze inbreng ook verwerkt is: het resultaat van de zorg voorop, focus op kwaliteit, meer ontschotting (koppeling met ondersteuning en zorg vanuit de WMO), keuzevrijheid en betaalbaarheid. Namens D66 heb ik nog aanvullend aandacht gevraagd voor twee aspecten: een extern expertteam voor advies aan verwijzers en een betere koppeling met onderwijs.

Extern expertteam

De werkdruk bij de wijkteams en verwijzers als huisartsen is groot. Met regelmaat staan zij voor complexe zorgvraagstukken, bijvoorbeeld jongeren die meervoudige psychiatrische hulp nodig hebben. Als er dan weinig tijd is om tot een goede keuze voor behandeling en ondersteuning te komen, lopen we het risico dat de verkeerde behandeling wordt toegewezen. Dit hebben we de afgelopen jaren meerdere keren meegemaakt. Dit is niet alleen zonde van het geld, maar vooral heel erg voor de jongere die snel de juiste zorg nodig heeft. Daarom pleiten wij voor een extern expertteam van zorgprofessionals die verwijzers desgevraagd kunnen adviseren bij complexe zorgvraagstukken. Zo wordt sneller de juiste behandeling gevonden en houden we de jeugdhulp betaalbaarder. Dat is dubbel resultaat!

Betere koppeling jeugdhulp en onderwijs

Jongeren brengen een groot deel van hun tijd door op school. Tegelijk hebben reguliere scholen sinds de invoering van het passend onderwijs veel meer ondersteuningstaken gekregen. Dit betekent dat daar goede kansen liggen in de signalering, begeleiding en ondersteuning van jongeren met een hulpbehoefte. Het is verschrikkelijk zonde als we de thuissituatie en situatie op school apart bekijken. Daarom riepen de schoolbesturen ons onlangs ook nog op om die koppeling beter te leggen. Slimmer samenwerken levert beter resultaat en met meer preventieve zorg blijven de kosten lager. Daarbij willen wij ook garanties dat jongeren met een zorgbehoefte altijd een plekje op een school kunnen vinden zodat zij niet onnodig lang thuis zitten en geen onderwijs kunnen volgen. Want onderwijs en sociale contacten zijn een belangrijke basis om je goed te kunnen ontwikkelen.

Jeugdhulp in Enschede

Afgelopen week nam onze wethouder Eelco Eerenberg samen met minister Hugo de Jonge in Den Haag de eerste evaluatie van de nieuwe Jeugdwet in ontvangst. In maart volgt onze lokale evaluatie hoe de jeugdhulp in Enschede nu is geregeld sinds 2015. Met die informatie gaan we aan de slag om nieuwe beleidskaders te stellen die zorgen dat de jeugdhulp weer een stukje beter wordt en betaalbaar blijft.

The post Sneller de beste jeugdhulp en meer samenwerking met onderwijs appeared first on D66 Enschede.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.