Nieuws van ChristenUnie in Nederland inzichtelijk

4 documenten

Nieuw corona steunpakket: behoud banen, groot sociaal pakket

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 28-08-2020 14:54

Door Eppo Bruins op 28 augustus 2020 om 16:10

Nieuw corona steunpakket: behoud banen, groot sociaal pakket

Door de crisis is er voor veel mensen op dit moment onzekerheid over hun baan of hun inkomen. Steeds meer gezinnen dreigen in de gevarenzone te komen als het gaat om schulden. De ChristenUnie is daarom blij dat het gelukt is om met een derde steunpakket weer fors in te zetten op behoud van banen voor werknemers en inkomensondersteuning voor ondernemers.

Vandaag presenteerde het kabinet het derde steunpakket voor het bedrijfsleven dat 1 oktober in gaat. In tegenstelling tot eerdere verwachtingen is dit derde pakket langlopend en ook weer massief in omvang. De economie heeft een flinke klap gekregen en het consumentenvertrouwen is nog niet hersteld. De afgelopen week werd bekend dat de economie van Nederland het in internationaal opzicht nog steeds goed doet en dat het aantal faillissementen nog relatief laag is. Economen zijn het erover eens dat de forse overheidssteun, die op korte termijn tot stand is gekomen bij het uitbreken van de crisis, hieraan ten grondslag ligt.

De drie grote regelingen NOW, TOZO en TVL worden doorgezet tot in ieder geval 1 juli 2021. In dit derde pakket is bovendien een ruimere vergoeding gekomen voor doorlopende bedrijfskosten, wat met name van belang is voor kapitaalintensieve bedrijven, zoals in de technische sector en de horeca. In de regelingen worden in de loop van de maanden de omzetverliesdrempels in kleine stapjes verhoogd en de vergoedingen in kleine stapjes verlaagd. Ondanks deze langzame en stapsgewijze versobering, vormen de regelingen bij elkaar nog altijd een massief pakket gericht op baanbehoud.

In het noodpakket wordt voor meer dan 1 miljard euro geïnvesteerd in sociaal beleid, gericht op onder meer praktijkleren, omscholing en loopbaanadvies. Ook wordt 1,5 miljard euro aan investeringen naar voren gehaald om economische bedrijvigheid aan te jagen. In de komende periode tot en met Prinsjesdag zullen verdere maatregelen bekend worden gemaakt waarmee dit kabinet wil investeren in een sterke uitgangspositie voor Nederland.

Reactie economisch steunpakket

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 20-05-2020 13:07

Door Webredactie op 20 mei 2020 om 14:45

Er komen nieuwe steunmaatregelen voor de economie en de werkgelegenheid. Dat maakt het kabinet vandaag bekend.

Tweede Kamerlid Eppo Bruins: “Goed dat het kabinet opnieuw met een massaal steunpakket komt om de economie te stutten. De eerste tekenen van een ernstige crisis zijn nu zichtbaar. In deze onzekere tijd geeft dit steunpakket meer zekerheid aan ondernemers, werknemers en hun gezinnen. De regelingen uit het eerste pakket worden in ruwe lijnen doorgezet, met een paar belangrijke verbeteringen. Zo is er op verzoek van de ChristenUnie in de NOW-regeling nu meer oog voor doorlopende bedrijfskosten bij het mkb en familiebedrijven.

Tegelijkertijd wordt steeds duidelijker dat deze crisis een lange adem gaat vergen. Ondanks de inzet van het kabinet zal waarschijnlijk niet elke onderneming het redden. Daarom is het goed dat het kabinet ook nadruk legt op bijscholing en omscholing: de Nederlandse economie zal anders uit deze crisis komen dan ze er in ging. Bedrijven moeten zich inspannen om werknemers  die in de knel komen, zo goed mogelijk op de toekomst voor te bereiden.”

Bijdrage debat noodpakket banen en economie

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 18-05-2020 12:35

Door Eppo Bruins op 18 mei 2020 om 14:13

Bijdrage debat noodpakket banen en economie

We zitten bij elkaar om als Tweede Kamer in te stemmen met dat wat nu Noodpakket 1.0 is gaan heten zoals dat vanuit het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat in elkaar is getimmerd. Mijn dank aan de bewindspersonen en hun ambtenaren die hier dag en nacht aan hebben gewerkt. En in feite is dit pakket al lang van start gegaan en de ChristenUnie zal de wijzigingen van de begroting dan ook steunen. Ik wil vandaag vooral ook vooruit kijken, omdat vanaf 1 juni Noodpakket 2.0 van start moet gaan. Een ander pakket steunmaatregelen, voor een onzekere tijd.

Doorlopende bedrijfskosten

Er komt een tornado op Nederland af. Tot nu toe zijn de ontslagen beperkt gebleven en zijn bedrijven overeind gehouden door de overheid. Maar nu dat het land langzaam hier en daar weer open gaat, komt het erop aan. Voor ondernemers, voor werkenden, voor gezinnen.

De komende maanden worden heel moeilijk voor mensen die werken in de sectoren die met beperkingen open gaan of in het geheel niet open mogen. Voor die sectoren is het belangrijk dat niet alleen de loonkosten, maar ook de doorlopende bedrijfskosten worden vergoed in Noodpakket 2.0, zoals de Tweede Kamer aan het kabinet heeft gevraagd in de breed aangenomen motie Segers/Heerma.

Dan gaat het om kapitaalintensieve bedrijven zoals in de maakindustrie, vaak mkb-bedrijven, familiebedrijven, die apparatuur, installaties, werkplaatsen en kassen hebben. En dus ook huur- en onderhoudscontracten. Deze bedrijven zijn meer dan een kantoor. Het zijn bedrijven die je dus ook niet zomaar weer opbouwt als ze omvallen. En juist deze bedrijven vormen de ruggengraat van onze economie. Hoe staat het met de uitvoering van de motie Segers/Heerma? Kunnen de bewindspersonen een ruimhartige regeling voor doorlopende bedrijfskosten aankondigen per 1 juni?

En kan het geld gerichter worden besteed, zodat het ook daar terecht komt waar bedrijfskosten onontkoombaar doorlopen? Een goede regeling voor doorlopende bedrijfskosten komt geen dag te vroeg, als ik ondernemers zo hoor.

Open-up en protocollen

Het langzaam open gaan per sector geeft opgeluchte ondernemers, maar ook fronsende wenkbrauwen.

Ik krijg signalen dat er per veiligheidsregio en zelfs per gemeente allerlei extra eisen worden gesteld aan de overeengekomen protocollen per sector. Kan de minister garanderen dat als protocollen zijn vastgesteld, ondernemers dan ook echt aan de slag kunnen? Het kan toch niet zo zijn dat een horeca-ondernemer met, zeg, 6 restaurants, 6 verschillende instructies van 6 burgemeesters krijgt?

Daarnaast fronsende wenkbrauwen omdat 1-op-1 contactberoepen wel open mogen, maar 1-op-1 niet-contactberoepen niet. Een personal trainer die iemand 1-op-1 fit en gezond houdt, op afstand en zonder andere mensen daaromheen, wordt gezien als een sportschool en mag niet open. Een privé-dansles: Met één echtpaar op een verder lege dansvloer? Mag dat? Het is de 1300 eigenaren van dansscholen niet duidelijk: vallen ze onder onderwijs, onder cultuur of onder sport? Kan de minister helderheid geven? En er bij het OMT op aandringen dat niet-contactberoepen in 1-op-1 vorm perspectief krijgen? Gezond verstand, maatwerk en experimenteerdrift zijn nodig en niet alleen maar per sector een go/no-go signaal.

Innovatie

Het is belangrijk dat innovatie doorgaat. Je kunt je alleen maar sterk op de nieuwe tijd voorbereiden als je je uit de crisis innoveert. TNO schreef hierover een brief en een manifest, dat wij als Tweede Kamer ontvingen. Is de minister bereid om een kabinetsreactie te geven op deze TNO-brief?

Verder roep ik de minister en staatssecretaris op om op afzienbare termijn het plan voor een groeifonds weer uit de kast te trekken. Dat was een goed idee en dat blijft een goed idee. Juist nu.

Nog twee punten over innovatie.

Ten eerste: We weten dat bedrijven in crisistijd de neiging hebben om minder te investeren in innovatie. De WBSO zal daarom dit jaar waarschijnlijk onderuitputting kennen. Is de staatssecretaris bereid om het WBSO-tarief te verhogen zodra er een signaal van onderuitputting is? Dit geld is bestemd voor innovatieve bedrijven en moet daar ook terecht komen. Juist nu!

En ten tweede: laat alsjeblieft eindelijk nu eens de overheid als launching customer optreden. Besteedt aan, start projecten, haal dingen naar voren. Zowel bij de centrale als de decentrale overheid. Koop lokaal en koop nu! Koop die kustwachtschepen. Leg die busbaan aan. En kies juist nu voor slimme oplossingen door innovatief aan te besteden, in samenwerking met de meest innovatieve Nederlandse bedrijven. De overheid als grootste inkoper van het land heeft een enorme kans om een hele keten van bedrijven, in de bouw, de marinebouw, de infra en daarachter de hele maakindustrie, aan de gang te houden.

Laat launching customer meer zijn dan een woord. Doe het!

Ik wil de minister even buiten zijn comfortzone brengen met een punt over het insolventierecht, het faillisementsrecht. In allerlei landen worden debiteur-vriendelijke maatregelen genomen. In Nederland daarentegen moesten Kamerleden vorige week het MKB beschermen tegen banken en advocaten door zelf met amendementen in te grijpen bij een faillissementswet. Wil de minister in overleg met zijn partijgenoot op Justitie, om bijv. ervoor te zorgen dat tijdelijk crediteuren geen faillissement kunnen verzoeken, of de positie van gesecureerde crediteuren tijdelijk minder dominant te maken? Morgen komt de motie Van der Graaf/Van den Berge in stemming die het kabinet hiertoe oproept. Ik zou graag zien dat deze minister samen met de collega van Rechtsbescherming een overzicht aan de Kamer stuurt met welke debiteurvriendelijke maatregelen andere landen nemen en welke maatregelen wij snel zouden kunnen nemen binnen het faillissementsrecht. Is de minister hiertoe bereid?

Regio

Een deel van de provincies heeft ook noodfondsen ingericht, van bescheiden omvang weliswaar. Maar wel belangrijk om een loopbrug, een valreep, te leggen tussen wal en schip. Maar de provincies varen in de mist als het gaat om informatie waar zij het beste, nuttig en efficient kunnen investeren. Er zijn geen cijfers. Kan de minister het CBS vragen om niet alleen landelijke, maar ook sectorale en provinciale informatie aan te leveren? Op basis van bijvoorbeeld een bruto regionaal product? Dan kunnen ook decentrale overheden slimmer sturen en ervoor zorgen dat hun noodmaatregelen complementair zijn aan die van de Rijksoverheid.

Q&A: impact coronacrisis op economie

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 06-05-2020 14:27

Door Eppo Bruins op 28 april 2020 om 20:30

Q&A: impact coronacrisis op economie

De impact van de coronacrisis is enorm. Allereerst op de gezondheid van heel veel mensen in ons land, maar ook veel bedrijven en ondernemers worden geraakt. Wat betekent dit voor werknemers, ondernemers en zzp’ers? Vorige week beantwoordde ik hierover een aantal belangrijke vragen tijdens een live uitzending op Facebook. Wellicht zit er ook een vraag van jou tussen.

Zit jouw vraag er niet tussen of zit jij in een lastige situatie? Mail me dan gerust op e.bruins@tweedekamer.nl. Ik kan dan met de signalen die ik krijg naar ministeries gaan en zeggen: ‘deze signalen krijgen we en daar moeten we iets aan doen.’ Ik kan niet altijd antwoorden op de mail of de situatie oplossen, maar ik neem de informatie altijd mee.

Er zijn verschillende regelingen. Er zijn bijvoorbeeld regelingen waarbij het Rijk geld geeft aan bedrijven en zelfstandigen. Er is er bijvoorbeeld ook één waarbij de overheid garant staat voor leningen. In totaal is het een pakket van 65 miljard euro voor de regelingen die tot 1 juni gelden.

Waar kan je het best terecht met vragen over de regelingen?

Ik raad de website van de Kamer van Koophandel (www.kvk.nl) aan. Als je zoekt op de afkortingen van de regelingen kom je vaak daar terecht. Ik raad ook aan om sowieso te bellen naar de uitvoerders (UWV, gemeenten, belastingdienst). Als je jouw situatie uitlegt, blijk je misschien toch onder een regeling te vallen. Er wordt in deze lastige tijd graag coulance verleend.

Waarom val ik buiten de TOGS-regeling?

De TOGS-regeling was bedoeld als eerste noodmaatregel voor als je niet de huur van je bedrijfspand kon betalen, omdat het inkomen wegviel. Veel mensen vielen er buiten en de regeling is nu verbreed. Door de verandering en verbreding duurde het helaas lang voordat de regeling was opgestart. En nog steeds zijn er sectoren die er buiten vallen. Dit is niet goed uit te leggen. Ik verwacht daarom dat er na 1 juni een andere, meer generieke regeling gaat komen.

Waarom moet ik voor de TOZO-regeling zo lang wachten bij gemeenten?

Het duurde een paar weken voordat de regeling er was, waarna gemeenten hem konden opstarten. Het kan dus zijn dat je de aanvraag al hebt ingevuld, maar nog geen geld hebt.

Is er ook aandacht voor wijkcentra en buurthuizen? Die kunnen failliet gaan.

Als wijkcentra en buurthuizen werkgever zijn en personeelskosten hebben, kunnen ze van de NOW-regeling gebruik maken. Sommige sportclubs en kerken doen dat ook. Er is geen regeling voor als ze enkel kosten als huur en vaste lasten hebben. Ik wil dat bij een opvolger van de huidige regelingen (vanaf 1 juni) het kabinet onderzoekt of ook andere bedrijfskosten tot op zekere hoogte vergoed kunnen worden. Overigens is er voor sommige sectoren met specifieke kenmerken een aparte regeling. Ook voor de cultuursector is er een aparte regeling. Er kan worden gekeken of sommige wijkcentra of buurthuizen, afhankelijk van hun aanbod, daar ook onder kunnen vallen.

Ik werk bij een detacheringsbureau dat niet gebruik maakt van de NOW-regeling. Ik krijg geen loon. Is die regeling verplicht?

Je bent als werknemer best goed beschermd, maar bij detacheringsbureaus kan het lastig zijn, omdat het soms onduidelijk is of er sprake is van omzetverlies. Ga zonodig naar de rechtswinkel, de vakbond of gebruik je rechtsbijstandsverzekering om advies te vragen. Professionele hulp is belangrijk.

Waarom krijgt een alleenstaande ZZP’er bij de TOZO-regeling minder dan een ZZP’er met een partner?

Dat iemand met een partner meer krijgt dan een alleenstaande, komt doordat deze bijdragen zijn gekopieerd van de bijstandsuitkeringen. Bij de bijstand geldt er een partner- en vermogenstoets, maar bij de TOZO-regeling geldt deze niet. Op deze manier kon er bij het opzetten van deze regeling snel en ruimhartig worden gehandeld.

Luisteren we niet te veel naar medisch specialisten? Er dreigt een economisch slagveld.

Tot nu toe waren vooral medisch specialisten heel hard nodig. Dit is nu het moment om ook breder te kijken. Als ChristenUnie stellen wij voor om een impact management team in te stellen. Die moet ook kijken naar de economische, sociale en ethische gevolgen van de samenleving. Daar zijn ook andere specialisten voor nodig, zoals economen.

Ik ben noodgedwongen zzp’er geworden en nu heb ik het zwaar. Wat vindt de ChristenUnie hiervan?

Ik krijg veel mailtjes van zzp’ers die nooit vrijwillig zzp’er zijn geworden en geen financiële buffer hebben. Die hebben het zwaar. Het geeft meteen aan dat de flexibele arbeidsmarkt is doorgeslagen. De arbeidsmarkt zou stabieler moeten worden. De ChristenUnie wil stabiele arbeidscontracten, met een relatie tussen werkgever en werknemer.

Vindt de ChristenUnie dat grote bedrijven staatssteun verdienen?

Op dit moment kunnen alle bedrijven – groot en klein – nog van dezelfde regeling gebruik maken. Wij vinden dat als er daarbovenop staatssteun aan bedrijven wordt geven, zoals KLM, we daar voorwaarden aan moeten verbinden. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan: geen uitkering van dividend en geen bonussen. Ook zou je kunnen kijken naar sociaal en duurzaam beleid en topsalarissen. De overheid moet voorwaarden kunnen stellen.

Ik kan in mijn bedrijf de 1,5 meter wel waarborgen, maar mijn bedrijf mag nog niet open! Wanneer komt daar duidelijkheid over?

Bij het debat van 22 april gaf premier Rutte aan dat hij hoopt dat er komende weken wellicht toch een aantal bedrijfssectoren open kunnen. Patiëntaantallen op de IC moeten natuurlijk wel laag blijven. Het zou snel kunnen gaan, maar we moeten er tegelijk voorzichtig mee omgaan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan kappers. Die zouden binnen paar weken moeten kunnen horen of ze wel of niet kunnen openen. Heb je wat de 1,5 meter economie betreft nog innovatieve ideeën, stuur ze zeker naar mij op. Dat signaal kan ik doorgeven aan de ministeries.

Ik val niet onder een sector die nu protocollen opstelt. Kan ik wel doorgaan met mijn onderneming?

Er zijn moeilijke, specifieke vragen. Daarbij geldt: gebruik je gezond verstand. Bedrijfssectoren zijn regels aan het opstellen hoe je open kunt gaan binnen de 1,5 meter economie. Als je niet onder die protocollen valt, hoop ik dat je snel aan de gang kunt, waarbij je gebruik maakt van gezond verstand.

Is het al bekend wanneer Schiphol gaat opstarten?

Dat is ingewikkeld. Er is nog geen enkel idee over je hoe de luchtvaart opstart in een anderhalve meter-samenleving. Vliegen is immers met weinig passagiers niet rendabel. Het zullen dus nog zware maanden worden voor de luchtvaart.

Eigenlijk wijzen alle doorgerekende scenario’s op een recessie. De voorspelde economische krimp van 5 à 10% van de economie is fors. We moeten ons voorbereiden op een zware tijd. Er is een massief steunpakket voor bedrijven en zzp’ers, maar we kunnen niet voorkomen dat het moeilijk gaat worden. Dat is heel pijnlijk. Tegelijkertijd pompt het kabinet heel veel geld in de economie om er voor te zorgen dat bedrijven overeind blijven en werkgelegenheid behouden blijft.

Wat leren we nu over hoe we de economie in de toekomst moeten vormgeven?

Daarvoor is het nog vroeg. Toch zien we nu twee zaken: 1) de arbeidsmarkt is te flexibel. Veel mensen zitten meteen al diep in de problemen, 2) veel bedrijven hebben te kleine financiële buffers. We moeten toe naar een ander type, Rijnlandse economie, waarbij bedrijven meer een focus op de lange termijn hebben met gezonde financiële buffers en een verantwoorde maatschappelijke missie.

Is er licht aan het eind van de tunnel?

We hebben geen glazen bol. Bedrijven hebben te maken met onzekerheid en enorme dilemma’s. Ik verwacht dat er de komende weken veel duidelijk wordt of en wanneer we een groot deel van het bedrijfsleven (horeca, contactberoepen) kunnen opstarten. Dan wordt duidelijk hoe we de zomer gaan doorkomen. Na 1 juni komen er nieuwe regelingen die beter zijn toegesneden op schrijnende situaties.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.