Nieuws van politieke partijen in Vught inzichtelijk

37 documenten

Alle wijken en dorpen vertegenwoordigd op de kandidatenlijst van D66

D66 D66 Vught 17-09-2020 15:58

“Misschien hebben we wel de meest diverse lijst van alle politieke partijen.” D66-lijsttrekker Fons Potters is enthousiast over de verscheidenheid aan kandidaten die zich gemeld hebben voor de kieslijst van D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt voor de tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen op 18 november. Ook geografisch gezien veel diversiteit. “Mooi om te zien dat uit alle wijken van Vught mensen op de kandidatenlijst staan. Bovendien zijn Helvoirt en Cromvoirt heel goed vertegenwoordigd”, aldus Potters.

Begin deze maand maakte de nieuwe landelijke partijleider van D66 Sigrid Kaag in een filmpje bekend dat Fons Potters de nieuwe lijsttrekker is. In dat filmpje wenste ze Potters en het hele team heel veel succes en beloofde ze dat ze voor de verkiezingen nog een keer langs zal komen bij een van de meest actieve afdelingen van D66.

Stevige top 10

De rest van de kieslijst waarmee D66 de verkiezingen wil winnen, is nu ook bekend. De top van de lijst bestaat uit een groep mensen met verschillende achtergronden en expertisegebieden. Dat is belangrijk, omdat de komende raadsperiode een extra lange is van 5,5 jaar. Op de tweede plaats staat huidig raadslid en fractievoorzitter Dianne Schellekens, gevolgd door Dion Meuwissen en Joris Vrensen. Zij zijn op verschillende vlakken al jaren actief bij D66 en staan klaar voor een plek in de gemeenteraad. Op plaats 5 staat Willem Jan de Graaff die zich als voormalig Burgervaojer van Dommelbaorzedurp nu kandidaat stelt voor de raad die de andere 362 dagen per jaar actief is.

Helvoirtenaar Marcel Kloprogge staat op plek 6. Floor Lekkerkerker (7), Ton van Outheusden (8) en Saskia Geraerts-Van Houten (9) en Jan-Willem Verlijsdonk maken de top 10 compleet. Laatstgenoemde is naast kandidaat-raadslid ook de nieuwe campagneleider.

Helvoirt levert veel kandidaten

D66 heeft zich al sinds 2014 sterk gemaakt voor de samenvoeging van Vught en Helvoirt. “We zijn dan ook blij dat het nu eindelijk gaat gebeuren”, aldus Potters. “Helvoirt is een mooi dorp met een prachtig buitengebied, dat kan als inspiratie voor Vught dienen, zeker op het gebied van gemeenschapszin en burgerinitiatieven. Daar komt bij dat samenvoeging met Vught voor de inwoners van Helvoirt de stabiliteit biedt van een sterke gemeente.”

Helvoirt is ruimschoots terug te zien op de lijst. Naast Marcel Kloprogge staan daarop Tineke Geurts-van der Neut, Rob Brekelmans, Lex Wiersma en lijstduwer Wim Dik. Ook de oud-Helvoirtenaren Bram Keijsers en Gert Hoogaars staan als duwer op de lijst om hun support te geven aan D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt.

Drie Cromvoirtenaren op de kandidatenlijst

Ook Cromvoirt is goed vertegenwoordigd. Drie leden uit Cromvoirt hebben zich aangemeld voor de lijst. Naast Ton van Outheusden zijn dat Imogen Burbidge en Désirée Rasenberg. Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen kwam D66 in Cromvoirt als tweede partij uit de bus. De inzet is om er nu de grootste te worden.

Andere kandidaten op de lijst zijn Walter Kuijlaars, Mark Hassink, Henk Klösters, Gert Meeuwesen, Fiona Rip, Mark van der Schoor, Willem de Jonge, Jos Haverkort, Naomi Jessurun, Pieter van de Meerakker, Danique d’Engelbronner, Bjorn Hondelink, Loes Stam en Pieter Rosen Jacobson.

Kandidaten zijn en blijven de oren en ogen van de afdeling

“Verkiezingen of geen verkiezingen, al deze topkandidaten blijven de ogen en oren van onze afdeling die niet alleen actief is rondom verkiezingen. Gekozen of niet gekozen, ze zijn nu maar ook na 18 november allemaal direct benaderbaar voor ideeën, opmerkingen en suggesties.”

Het huidige raadslid Gemma Wiegant keert niet terug in de nieuwe gemeenteraad. Eind van dit jaar zal op gepaste wijze van haar afscheid genomen worden vanwege haar grote inzet deze raadsperiode. Het verkiezingsprogramma van D66 wordt later deze week door de leden in Vught, Helvoirt en Cromvoirt vastgesteld.

The post Alle wijken en dorpen vertegenwoordigd op de kandidatenlijst van D66 appeared first on D66 Vught.

Jagersboschlaan blijft voorlopig een grote zandbak

D66 D66 GroenLinks Vught 18-08-2020 15:40

***UPDATE 25-8-2020*** De rechtbank heeft op dinsdag 25 augustus besloten dat de gemeente Vught de Jagersboschlaan niet alvast mag verharden. Binnen 6 weken wordt er een uitspraak gedaan in deze zaak, aangespannen door onder meer omwonenden, de Fietsersbond, de Natuur en Milieuclub Vught en het Maurick College. ***EINDE UPDATE***

 

Burgemeester en Wethouders van Vught hebben raadsleden, omwonenden en andere belanghebbenden wederom onduidelijk en onvolledig geïnformeerd over de Jagersboschlaan. Terwijl het college besloot om via de rechter te proberen om het verbod op de verharding vervroegd van tafel te krijgen, werd daarover niets toegelicht in een zogenoemde raadsinformatiebrief. Dat bleek in een spoeddebat op 4 augustus over de Jagersboschlaan.

In het debat bleek ook dat de Jagersboschlaan maandenlang een grote zandbak kan blijven, omdat het college niet van plan is om de weg na de grondwerkzaamheden weer open te stellen voor fietsers, voetgangers en omwonenden die achterom willen. De sluiting van de weg werd door de gemeente zonder bericht aan de aanwonenden verlengd naar 24 augustus. Als de rechter die dag niet besluit dat de weg toch nog verhard mag worden, kan het maandenlang een zandbak blijven. En dat werd door college en met name Gemeentebelangen en PvdA-GroenLinks weer gebruikt als argument om de Jagersboschlaan versneld te verharden en de oppositie de schuld te geven van de mogelijke vertraging. Kortweg, het lijken soms wel Trumpiaanse toestanden in Vught: anderen de schuld geven van de problemen die je zelf veroorzaakt hebt.

B&W kiest elke keer de ongebruikelijke weg

“Vught staat met de Jagersboslaan weer op de kaart, maar vraag niet hoe”, stelde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens tijdens het debat. “Zelfs Binnenlands Bestuur schrijft er al over.” Wat was het geval: eerst wilde het college niet de bodemprocedure afwachten, wat al ongebruikelijk is. Nadat de rechter de gemeente op de vingers heeft getikt, onderneemt het college tijdens het reces stappen om deze schorsing versneld van tafel te krijgen. En dat is nog ongebruikelijker. In de raadsinformatiebrief werd het collegebesluit, waarin stond dat burgemeester en wethouders een verzoek tot opheffing van schorsing in gingen dienen, niet opgenomen. In de raadsinformatiebrief staat: het college respecteert de uitspraak van de voorzieningen rechter. Dat betekent voor D66 24 augustus afwachten. “Laten we hopen dat dit niet gedaan is om de raad en andere belanghebbenden te misleiden. De werkgroep Jagersboschlaan voelt zich in ieder geval wel misleid”, aldus Schellekens. “Wij begrijpen de haast niet.”

Arrogantie, onbenulligheid en/of onkunde?

Binnen de fractie van D66 blijft het gissen naar de beweegreden om opnieuw een ongebruikelijke, risicovolle en misplaatste route te kiezen. Is het eerder van tafel krijgen van de schorsing bij de rechtbank ingegeven door arrogantie, onbenulligheid of onkunde? Arrogantie ingegeven doordat de meerderheid in de raad het college toch wel kritiekloos steunt. Zelfs deze ongebruikelijke weg in plaats van de koninklijke, waar nog genoeg tijd voor is. Onbenulligheid omdat na alle debatten hierover, alle vragen naar duidelijkheid van oppositiepartijen, omwonenden en andere belanghebbenden als het Maurick College, de fietsersbond en de NMV het voor het college nog steeds niet duidelijk is hoe gevoelig de kwestie is. Onkunde omdat er steeds andere argumenten komen richting de oppositiepartijen, de omwonenden en andere belanghebbenden als de Natuur en Milieuvereniging Vught, het Maurick en nu ook al de rechtbank.

Wethouder noemt de verharding misschien wel beter voor de natuur

Wethouder Van de Ven gaf toe dat de cruciale informatie niet in de raadsinformatiebrief stond. Dat rekende hij zichzelf aan, waarmee de angel uit het debat was. Eerder had zijn eigen partij PvdA-GroenLinks nog breeduit in de media laten weten dat het spoeddebat onnodig was, omdat echt alles duidelijk in de raadsinformatiebrief stond. Niet dus. Ook in het spoeddebat bleef het voor PvdA-GroenLinks lastig om de verharding van de Jagersboschlaan te verdedigen, omdat de partij (en vooral de achterban) dat eigenlijk niet wil, maar dat niet hardop durft te zeggen. Bovendien is de eigen wethouder intussen uitgegroeid tot de grootste ambassadeur en pleitbezorger om de Jagersboschlaan de heropenen voor gemotoriseerd verkeer. Om het vooral niet over de inhoud te hoeven hebben, richtte de fractie van PvdA-GroenLinks de pijlen op het CDA en D66. Het zou bijvoorbeeld een D66-plan geweest zijn uit de vorige coalitieperiode. Wethouder Van de Ven (ook PvdA-GroenLinks) klopte zichzelf echter op de schouders dat er nu een goed plan ligt (‘een nieuw plan’), dat door de gedimde straatverlichting ‘misschien nog wel beter is voor de natuur’. Wéér een nieuw verzonnen argument erbij om de weg te openen. We bestraten een weg en zeggen dat dat goed is voor de natuur? Zonder straatstenen had de verlichting ook aangepast kunnen worden. “Dat is tenminste goed voor de natuur”, aldus Schellekens.

Gemeentebelangen (‘er is nou eenmaal een grote meerderheid in de gemeenteraad voor deze weg’) en VVD (‘moeten we het er nu alweer over hebben?’) maakten weinig woorden vuil aan de kwestie. Gemeentebelangen beperkte de bijdrage tot (wederom) enkele persoonlijke aanvallen. Zij lieten -zoals vaak- PvdA-GroenLinks als uiterst loyale coalitiepartner de kastanjes uit het vuur halen.

Natuur- en Milieugroep Vught op geen enkele wijze serieus genomen

Op andere serieuze inbreng, zoals van het bestuur van de Natuur en Milieugroep Vught (NMV), werd niet ingegaan. Deze club had een punt: wacht tot de vergunning onherroepelijk is, want dat adviseert de gemeente zelf ook aan haar inwoners bij een aanvraag. Bovendien zijn volgens de NMV de vraagtekens van de rechter niet weggenomen met de Cobra-quickscan, omdat dit onderzoek in hun ogen tekortschiet over de NNB-gebiedsbescherming. Daarnaast is het niet in lijn met de Structuurvisie Vught, de Vughtse Nota Groen en de stikstofeffecten voor Natura2000. Het college woof deze en alle andere bezwaren van tafel. “We mogen beginnen”, aldus Van de Ven. Dat mag inderdaad maar het is niet verantwoord. Hiermee worden willens en wetens risico’s genomen. Als het misgaat, moeten de collegepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD de hand in eigen boezem steken. De oppositiepartijen D66, CDA en SP hebben de coalitie hier immers vaak genoeg gewaarschuwd.

Plan in het ‘algemeen belang’ maar zonder enige onderbouwing

“Wat er echt zou moeten zijn is een verkeer en vervoersplan dat aantoont dat de openstelling noodzakelijk is. Dat ligt er niet, zelfs niet of tijdelijke openstelling noodzakelijk is”, aldus Schellekens. Omwonenden en oppositiepartijen hebben in deze kwestie het nakijken: we zijn het niet eens, jammer dan, zeggen college en coalitie, die zonder onderbouwing praten over het algemeen belang.

https://vught.d66.nl/2020/08/jagersboschlaan-blijft-mogelijk-nog-maanden-een-grote-zandbak/

Zie ook – de ovolledige raadsinformatiebrief – Artikelen van Binnenlands Bestuur over deze kwestie: * Uniek: drie gemeenteraden teruggeroepen van reces (8-8-2020) * In Vught is de kou (even) uit de lucht (6-8-2020) * Raad Vught moet terugkomen van zomerreces (31-7-2020) – Jagersboschlaan verworden tot prestigeproject van GB, VVD en PvdA-GroenLinks (26-6-2020) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (23-5-2020) – Coalitie zoekt nieuwe redenen om opening Jagersboschlaan te rechtvaardigen (16-10-2019) – Radioprogramma Blikveld van Novo3 waarin vanaf 25 minuut 30 een gesprek is met D66-raadslid Fons Potters en GB-raadslid Siebren van der Zee (12-10-2019) – D66 en CDA scharen zich achter actie ‘Wij willen die vent-weg’ (20-9-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Viewer met alle verkeersstromen per straat (9 mei 2019) – Stukken uit de informatieavond over verkeerscirculatie (9-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019)

The post Jagersboschlaan blijft voorlopig een grote zandbak appeared first on D66 Vught.

Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 23-05-2020 11:07

De finale besluitvorming over de aanpak van de N65 is uitgelopen op een teleurstelling. De gemeenteraad kon niets meer verbeteren aan het plan. De vaak goed onderbouwde en serieuze inbreng van 125 mensen die een zienswijze hadden ingediend werd naar de prullenbak verwezen. Inwoners en belangenorganisaties voelen zich niet gehoord, misleid en zelfs geschoffeerd. Bewoners van verschillende straten waar het veel drukker wordt (soms zelfs een verdubbeling zoals de Helvoirtseweg) en bedrijven die in het nieuwe plan onbereikbaar worden, bleven achter zonder dat naar hun inbreng werd geluisterd en nog erger: zonder perspectief, omdat er geen plan van aanpak is. En de wethouder die speciaal voor contacten met burgers was aangesteld, bleek nauwelijks met burgers gesproken te hebben. De besluitvorming rondom het grootste project tot dusver in de geschiedenis van Vught eindigde -zoals fractievoorzitter Dianne Schellekens treffend aan het einde van de marathonzitting van de gemeenteraad bij Van der Valk samenvatte- in een koude douche. Met pijn in het hart stemde de hele fractie van D66 dan ook tegen, terwijl zij voor de verdieping van de N65 is.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

20 vragen en antwoorden over de N65

De besluitvorming van het hele traject is zeer omvangrijk. Daarom vatten we het geheel samen in een aantal vragen met de antwoorden van de D66-fractie.

Wat stond er op de agenda? Het besluit om het bestemmingsplan vast te leggen voor de aanpak van de N65. In dat bestemmingsplan staat de uitwerking van het eerder vastgestelde VKA+ waar D66 in 2019 schoorvoetend mee instemde. We wilden toen al inzicht in de veranderende verkeersstromen. Dat de verkeerscijfers, na lang aandringen, twee weken na de besluitvorming wel bekend gemaakt werden, wekte veel irritatie op bij de D66-fractie. Ook hier lijkt de besluitvorming op basis van achtergehouden informatie door het college gepusht te zijn. Nu lag het bestemmingsplan voor bij de gemeenteraad. Instemmen met het bestemmingsplan betekent dat er geen aanpassingen meer mogelijk zijn in de toekomst. Het ging dus niet om het besluit of we de N65 gaan aanpakken, maar om hoe we dat gaan doen.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Een van de bewoners tijdens de inspraakavond.

Er werden heel veel zienswijzen ingediend door inwoners en belangenorganisaties. Is daar wat mee gedaan? Nee, geen enkele van de 125 voorgestelde aanpassingen van inwoners of belangenorganisaties is overgenomen om het bestemmingsplan te verbeteren. De teleurstelling hierover bij de indieners is groot. Dat bleek op de speciale inspraakavond, waarvan een kwart van de indieners van zienswijzen insprak (persoonlijk of per brief of videoboodschap). Niemand van deze insprekers is tegen een verdiepte ligging. De teleurstelling is zo groot omdat het college niet op komt voor de belangen van alle inwoners. De beantwoording werd betiteld als onjuist, onvolledig, ver onder de maat en Samen voor Vught noemde deze zelfs schandalig.

De verdiepte ligging van de N65 met drie ongelijkvloerse kruisingen is toch een goed plan? Met de aanpak van de N65 wilde D66 (en ook de rest van de gemeenteraad) bereiken dat deze beter oversteekbaar is, de verkeersveiligheid verbetert en de leefbaarheid in Vught toeneemt. En dat bereiken we met dit bestemmingsplan nog steeds, maar helaas is het plan niet af. Waar de oversteekbaarheid van de N65 verbetert, wordt die tegelijkertijd binnen Vught slechter, zoals op de Helvoirtseweg en Van Voorst tot Voorststraat en de Wolfskamerweg. Waar de verkeersveiligheid verbetert op de N65 door het verdwijnen van de stoplichten en wordt deze binnen in Vught slechter, bijvoorbeeld door het plaatsen van verkeerslichten op de Helvoirtseweg ter hoogte van de Van Voorst tot Voorststraat. Waar door de doorstroming van het verkeer op de N65 geluid en fijnstof vermindert, komt in ruil daarvoor in de spits het verkeer binnen Vught stil te staan met als gevolg extra geluid, fijnstof en nieuwe barrières voor voetgangers en fietsers.

Lost het plan de bestaande knelpunten op van te veel (zwaar) verkeer door de kommen van Helvoirt en Cromvoirt? Bij het vorige plan (VKA) waren er verkeerslichten gepland bij Restaurant ’t Groene Woud. Bij het VKA+ (het nieuwe plan) waren ze plotseling verdwenen. In plaats daarvan verrees in de plannen opeens een landbouwviaduct, waar niemand om gevraagd had. De oplossing is een goed onderzochte aansluiting op de N65 ter hoogte van In ’t Groene Woud. Het kan bovendien de sleutel zijn voor een toekomstige oplossing van verkeer door Helvoirt en Cromvoirt en houdt de bedrijven aan de N65 bereikbaar. Deze optie is niet onderzocht en zit daardoor niet in dit plan. Daarom wil D66 de volledige aansluiting behouden. Het voorstel staat hier.

Zorgt dit plan ervoor dat het groene karakter van N65 behouden blijft en dat bomen gespaard worden? Bij de aanleg van de verdiepte N65 gaan er 418 bomen om en voor slechts 72 is er compensatie geregeld. D66 wil dat elke boom die moet wijken teruggeplant wordt in de buurt van de N65. Dus nu een plan maken waar die bomen herplant worden en meteen met de herplant starten. De harde afspraak die we daar over wilden maken haalde het niet in de raad. Het voorstel dat we wilden staat hier.

Wordt de stikstofuitstoot voldoende teruggedrongen en gecompenseerd om kwetsbare natuur te beschermen? De onderzoeken bij het bestemmingsplan wijzen uit dat stikstof geen probleem vormt. Het wordt haast ontkend. Een hond zou meer stikstof uitstoten dan het hele project N65, een bizarre vergelijking. Er daalt wel degelijk te veel stikstof neer in het stuk Loonse en Drunense Duinen, dat vanaf 1 januari bij de gemeente Vught hoort. De Natuur en Milieugroep Vught verwacht dat de Raad van State het N65-plan vanwege de stikstof zal afkeuren. Er gaat veel tijd verloren als dan nog bedacht moet worden hoe dan wel. Daarom wilden wij een aanvullend plan, dat  kan je hier lezen.

Worden het ecoduct en de wildbrug tegelijk met de N65 aangelegd zodat hiermee de ecologische verbindingen zijn verzekerd? Twee ecopassages worden mogelijk gemaakt door het bestemmingsplan: één ecoduct onder de weg door in het Helvoirts Broek en één wildbrug eroverheen. Helaas is de aanleg in het plan niet verzekerd, net als allerlei andere zaken, zoals bloeiende bermen, struiken en bosschages. Het gevaar bestaat dat er van de groene ambities uiteindelijk niets uitgevoerd worden. We hebben gevraagd om de nieuwe N65 alleen uit te voeren als tegelijkertijd het aanleggen van de ecologische verbindingen en biodiversiteitsmaatregelen gegarandeerd zijn. Ook dit voorstel werd verworpen. Je kunt het hier teruglezen.

Is er bij de invulling van dit bestemmingsplan rekening gehouden met mensen die minder mobiel zijn en wordt daarmee de inclusieagenda uitgevoerd om er voor te zorgen dat iedereen mee kan doen? De oversteken bij de De Bréautélaan/Martinilaan en de Boslaan/Vijverbosweg worden 1,5 meter hoog. Dat betekent dat je te voet of met de fiets een helling moet nemen. Voor een rolstoel mag dat hellingspercentage maar 2% zijn. Is dat meer dan wordt er een nieuwe barrière opgeworpen om de N65 over te steken. De raad stelde in het najaar de inclusieagenda vast; iedereen doet mee in Vught. Dan mogen er voor mensen in een rolstoel en andere mindervaliden door de N65 geen nieuwe barrières opgeworpen worden, vindt D66. We deden het voorstel om een maximale hellingshoek van 2 procent mee te geven bij de aanbesteding. Het voorstel, waaraan geen gehoor gegeven werd, is hier te lezen.

Na de verdieping van de N65 wordt het fietspad aan de noordzijde van de N65 opgeheven. Waar is dat voor nodig? D66 wil dat de noordelijke fietsverbinding (aan de kant van de IJzeren Man) tussen Vught en Helvoirt in stand blijft. Het is een waardevolle schakel in het fietsnetwerk en opheffen van deze fietsverbinding dient geen enkel doel. Daarom vroegen wij het college om de noordelijke fietsverbinding langs de N65 te handhaven. Om daar steun voor te krijgen van de raad moest de motie worden aangepast en gaat het college op de koffie in Haaren om daar deze wens van de raad neer te leggen. Ons (aangenomen) voorstel is hier terug te lezen.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Van deze groene laan wil het college een ontsluitingsweg maken, terwijl dat volgens de cijfers van de gemeente zelf niet hoeft. Fietsers en wandelaars worden hier in de toekomst geweerd.

Waren er nog meer ideeën die D66 steunde? Ja, D66 zette ook zijn handtekening onder het voorstel om de Jagersboschlaan in ieder geval voorlopig niet te gaan verharden en open te stellen voor verkeer. Alle verkeersstromen binnen Vught worden nog in kaart gebracht, dus waarom zou je hierop vooruitlopen met deze zeer ingrijpende maatregel? Die motie is hier terug te lezen. Ook wilden we een oplossing voor een agrarisch bedrijf die zonder overleg een landbouwviaduct op zijn perceel krijgt, terwijl het makkelijk iets te verplaatsen is. Dat voorstel is hier te lezen. Ook deze voorstellen werden door de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD niet gesteund uit angst voor bezwaarprocedures.

Dit project duurt al jaren. Waar ging het nou mis in de eindfase? Jarenlang heeft de gemeenteraad zo veel mogelijk gezamenlijk opgetrokken in dit megaproject. Besluitvorming gebeurde vrijwel altijd in unanimiteit. We werden als D66, net als andere landelijke partijen in deze raad, ingezet om lijnen te leggen naar de provincie, de Tweede Kamerfractie en onze staatssecretaris infrastructuur. Dan krijg je dingen voor elkaar. Een treffend voorbeeld is het bezoek van D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan Vught. Dat is nu twee jaar geleden, net voordat deze coalitie aantrad. Het leverde toch maar mooi 11 miljoen euro op voor extra trillingsmaatregelen. Dat was een verdienste van de toenmalige D66-wethouder Fons Potters, maar die kreeg als raadslid daarna alleen vooral sneren te verwerken omdat veel beleid niet zou deugen, vooral beleid waar hij geen wethouder van was. In de tussentijd liep het hele N65-project weg van ons. De gemeenteraad werd mondjesmaat bijgepraat en partijen werden niet meer ingezet om het plan op onderdelen beter te maken door de landelijke of provinciale lijn in te zetten.

Waarom lag er geen plan van aanpak voor de andere wegen in Vught? Het college ziet geen probleem op de wegen in Vught, terwijl het al jaren duidelijk was dat er een aantal knelpunten op te lossen zijn. Volgens de wethouder van de Ven van Verkeer kunnen de straten het aan, ook op de plekken waar het verkeersaanbod verdubbelt, zoals op de Helvoirtseweg. Voor D66 ging het er niet om of de straten het technisch aan kunnen, maar of de inwoners het aankunnen. Als deze straten in de toekomst aangepakt worden, wil het college ‘werk met werk’ maken. In feite betekent dat een drempel hier en een paaltje daar, maar een masterplan waar D66 al meermalen om vroeg, ligt er niet. Als doekje voor het bloeden wordt nu direct gestart met het verkeersonderzoek ter voorbereiding van het nieuwe verkeers- en vervoersplan dat wethouder van de Ven pas in 2022 wil voorleggen. Volgens planning zijn de werkzaamheden aan de N65 dan al gestart en zijn de gevolgen daarvan voelbaar in Vught, Helvoirt en Cromvoirt.

Het is toch logisch dat ‘niet iedereen gelukkig gemaakt kan worden’? Dat klopt, maar de gevolgen zijn immens. Oplossingen zijn er ook, maar dan zal er breder gekeken moeten worden en is pleisters plakken niet genoeg. De verkeersstromen moeten in breder verband bekeken worden. D66 heeft hier al diverse ideeën over ingebracht, zoals de spoorwegovergang Esschestraat (bij de Gouden Zonne en de kleine Albert Heijn) twee richtingen te maken. Ook een verkeerslicht bij In ’t Groene Woud zorgt dat bedrijven die daar zitten bereikbaar blijven (zoals het restaurant) en zwaar verkeer niet noodgedwongen door Helvoirt en Cromvoirt moet gaan rijden (zoals de vrachtwagens van Peijnenburg Vught). Maar met losse plannen komen we er niet. Er moet een samenhangende aanpak komen. Waren de zorgen van inwoners op dit punt serieus genomen dan waren nu de oplossingsrichtingen bekend geweest. Dan kan je ‘werk met werk’ maken, want het werk moet wel bekend zijn.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Actie tegen verharden en openstellen Jagersboschlaan voor autoverkeer.

Had D66 te veel vertrouwen in de aanpak van de N65? Ja, want de fractie heeft te lang gedacht dat er een beter plan zou komen. De fractie had een totaalplan verwacht voor Vught verwacht in samenwerking met inwoners. Een plan met veel draagvlak en veel minder tegenstanders. De verdieping en verdere aanpak van de N65 is goed, maar als daardoor de rest van Vught, Helvoirt en Cromvoirt vastloopt en dus onbereikbaarder, minder leefbaar en vooral verkeersonveiliger wordt, kun je dat niet los zien van de besluitvorming over de N65. Een plan dat niet af is, kun je niet met goed fatsoen naar de raad kan sturen, laat staan burgers mee opzadelen die terecht enorme zorgen hebben.

Hoe beoordeelt D66 de handelswijze? Deze klus was duidelijk een maatje te groot voor de rijksinfra-wethouder van Woesik (Gemeentebelangen). In plaats van zijn opdracht burgerparticipatie voorrang te geven en in gesprek te gaan met de inwoners, ging hij met de provincie en Rijkswaterstaat aan tafel. Maar dat was in het bestuursakkoord van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD nou juist de taak van burgemeester van de Mortel. Dat staat er letterlijk in. Het resultaat is bijna een volksopstand tegen de plannen. Dat is niet meer weg te moffelen als ‘de weerstand van een paar inwoners die hun zin niet krijgen’. Zij vertegenwoordigen heel veel mensen. Verder bleek dat de wethouder rijksinfra maar een enkel contactmoment met inwoners had gehad, terwijl juist dat de opdracht was die hij kreeg in het bestuursakkoord. Ook nam hij geen enkele moeite om in te gaan op de ingediende moties en amendementen, omdat dit bestemmingsplan het eindresultaat is en omdat de provincie niets anders wil. Daarbij werd steeds gezegd dat hij ‘echt’ zijn best gedaan had. Dit woord herhaalde hij meerdere malen, met waarschijnlijk de bedoeling dit kracht bij te zetten. Het antwoord op alle gestelde vragen en geplaatste opmerkingen was dat hij ‘naar eer en geweten’ gehandeld had. Dat zou er nog eens bij moeten komen dat dat niet het geval was. CDA, D66 en SP konden daarom niet anders dan een motie van wantrouwen indienen. Een zwaar middel, maar het enige passende signaal dat afgegeven kon worden naar inwoners, belangenorganisaties, indieners van zienswijzen en collega-raadsleden die alleen maar mochten tekenen bij het kruisje.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Protest (op anderhalve meter afstand van elkaar) bij Van der Valk, voorafgaand aan de raadsvergadering.

Het is logisch dat een paar mensen klagen die aan een drukkere straat komen te wonen, maar de rest van Vught kan hier toch wel blij mee zijn? Niet alleen de bewoners van de straten waar het soms wel twee keer zo druk gaat worden zijn de dupe, heel Vught dreigt de dupe te worden. Bijna iedereen in Vught rijdt, fietst of loopt regelmatig op of bij de Helvoirtseweg, de Glorieuxlaan of welke straat dan ook die fors drukker wordt en daardoor gaan inleveren op verkeersveiligheid. Het probleem op het onderliggende wegennet is dus een probleem voor heel de gemeente Vught. Het college heeft dat probleem tot nog toe alleen benaderd op straatniveau.

Was de coalitie vatbaar voor alle kritiek? Alle kritiek werd de afgelopen maanden weggewoven. De zorgen uit de afgelopen twee jaar vanuit de oppositie werden niet serieus genomen. D66, SP en CDA moesten achter de schermen alle zeilen bijzetten om een normale cyclus van besluitvorming te krijgen. Ook was er in eerste instantie niet eens een commissievergadering gepland en met name Gemeeentebelangen en PvdA-GroenLinks vonden dat echt niet nodig. De coalitiepartijen wilden de N65 zelfs liever al in april behandelen tijdens een -vanwege de coronacrisis- afgeslankte raad. De argumentatie was dat toch al 99 procent van het hele plan ooit eerder besloten was. Pas bij de inspraakavond waar meer dan 30 mensen hun mening kwamen geven, kwam er een lichte kentering. Op het laatste moment kwamen er zelfs verbeterpunten. Gemeentebelangen kwam op de valreep met het idee voor een onderzoek voor een nieuwe ontsluitingsweg voor Helvoirt en Cromvoirt ter hoogte van In ’t Groene Woud. Maar met een halve aansluiting is zo’n weg nutteloos. Gemeentebelangen en de andere coalitiepartijen stemden tegen het voorstel van D66 om daar een volledige aansluiting te behouden. Bovendien gaat de weg dwars door door de natuur van het Helvoirts Broek, waarmee het plan niet meer dan een luchtballon lijkt te zijn. PvdA-GroenLinks kwam met een motie waarin het college gevraagd werd om zo veel mogelijk gekapte bomen terug te planten. D66 wilde vastgelegd hebben dat iedere boom teruggeplant wordt. Het college gaf aan geen mogelijkheid te zien voor herplant van alle bomen. De VVD kwam met het voorstel om  de verkeersknelpunten versneld in kaart te brengen, dat is het onderzoek dat het college heeft laten liggen en wat allang gebeurd had moeten zijn. Het ging hier slechts om een motie, een verzoek dat het college niet hoeft uit te voeren. D66 wilde een amendement, omdat daarbij vastligt dat het ook moet gaan gebeuren. Met een motie stuur je mensen het bos in, met een amendement geef je mensen duidelijkheid en zekerheid.

Hoe stemde D66 uiteindelijk? De fractie vond dat de gemeenteraad er voor spek en bonen zat. Geen enkele verbetering bleek mogelijk. Alle ideeën en plannen van de hele gemeenteraad werden ontraden. De fractie stemde daarom voor alle aanvullende ideeën en plannen en was daarmee solidair met de andere partijen in de gemeenteraad. Zelfs de voorstellen van de coalitie werden niet positief beoordeeld, dus wat was het allemaal nog waard? Voor- of tegenstemmen had hetzelfde resultaat. D66 stemde uiteindelijk tegen het bestemmingsplan met drie verschillende, persoonlijke stemverklaringen: Gemma Wiegant: “Ik heb tegen gestemd. Niet omdat ik tegen een verdieping van de N65 ben, maar omdat hier een slecht plan voorligt. Het is onaf, onvolledig en niet in samenwerking met onze inwoners tot stand gekomen. De teken-maar-bij-het-kruisje-en-we-zie-het-straks-wel-methode is voor mij onacceptabel. Om in deze moeilijke coronatijd op deze manier zo’n belangrijk bestemmingsplan erdoor te duwen, vind ik schaamteloos en respectloos. Ik wens hiervoor persoonlijk noch als volksvertegenwoordiger verantwoordelijk voor te zijn.” Fons Potters: “Ik stem tegen met een eerder geschreven stemverklaring voor mijn neus waarop staat ik vóór stem. Maar gezien deze avond, waarop blijkt dat helemaal niets kan, dat goede voorstellen geen serieuze advisering krijgen, dat zowel oppositie als coalitie volledig buitenspel gezet worden, omdat er maar een devies is: dit is het en je pikt het maar. Zelfs voor een extra boom wordt niets toegezegd. Als dat de manier van besluitvorming is, is dat een dieptepunt op meerdere fronten en kan ik niet anders dan tegen stemmen.” Dianne Schellekens: “Ik ben voorstander van de verdiepte ligging van de N65 en toch stem ik tegen het bestemmingsplan. Er zijn mooie resultaten gehaald voor de N65. Helaas zijn de oplossingen voor de knelpunten voor veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid zelfs niet in zicht. Ik zit in de gemeenteraad door en voor inwoners van Vught en Cromvoirt en met het vaststellen van dit bestemmingsplan halen we de huidige problemen van de N65 de dorpen in. Daar kan ik niet mee instemmen. Dat krijgt voor mij een onvoldoende: het plan is niet af.”

Hoe nu verder? We houden hoop op mogelijkheden om de plannen te verbeteren. Iedereen zal gaan zien dat de gevolgen van het huidige plan te groot zijn voor Vught. De provincie zet in op doorstroming op de N65. D66 begrijpt dat dat voor de provincie een speerpunt is, maar de provincie is er ook voor Vught, dus Vught opzadelen met een immens verkeersprobleem kan voor de provincie ook niet de bedoeling zijn. Vroeg of laat zal ook de provincie dat inzien. Dat de provincie hier niet of nauwelijks op gewezen is door het college is pijnlijk duidelijk geworden. D66 blijft zich inzetten voor een betere uitvoering van dit plan, liefst in gezamenlijkheid en op een breed niveau. Dit kunnen we niet overlaten aan een wethouder van een lokale partij die landelijke partijlijnen niet inzet, laat staan zelf lijnen heeft naar andere gremia.

Wanneer gaat de eerste schop de grond in? Het ligt niet in de verwachting dat de schop al in 2021 de grond in gaat. Verschillende inwoners en belangenorganisaties hebben aangekondigd naar de Raad van State te stappen. ’s Lands hoogste bestuursrechter loopt nogal achter en de wachttijd voor behandeling is nu al bijna twee jaar. D66 hoopt op verschillende gegronde bezwaren, zodat de ruimte ontstaat om samen met provincie en Rijk de knelpunten op te lossen en het plan te verbeteren voor Vught, Helvoirt en Cromvoirt.

En hoe zit het met de spoorverdieping? Bij dit project, dat nog veel omvangrijker is, is het ook oorverdovend stil. De voltallige raad wordt ook hier niet meer in meegenomen en landelijke partijen worden niet ingezet voor lobby.

Verder uit deze vergadering: – alle stukken, moties en amendementen staan hier – bekijk de hele raadsvergadering van 14 mei terug via https://www.youtube.com/watch?v=usZSvxJo3Ro – bekijk de commissievergadering van 8 mei https://www.youtube.com/watch?v=58S-x_Pj4PA – luister hier terug naar alle insprekers tijdens de inspraakavond van 7 mei (geen beelden beschikbaar)

Zie ook: – D66, SP en CDA: neem inwoners Vught serieus en stel N65-besluitvorming uit (14-4-2020) – D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65 (19-2-2020) – D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Protesten (op anderhalve meter van elkaar) bij Van der Valk, voorafgaand aan de raadsvergadering over de N65.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/ https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/ https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

 

The post Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in appeared first on D66 Vught.

D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 12-03-2020 07:31

D66 wil dat de gemeenteraad, maar ook inwoners van Vught en belangenorganisaties beter meegenomen worden in de ontwikkelingen bij de IJzeren Man. Aanleiding is de aanleg van een illegale parkeerplaats, waarbij groen en bomen weggehaald werden, zonder dat daar een vergunning voor was aangevraagd. Verder zijn er ook allerlei andere ‘wilde’ plannen bij de IJzeren Man, die wel bekend zijn bij het college, maar niet met de raad en inwoners van Vught gedeeld worden.

De IJzeren man is een geliefde en gewaardeerde plek in Vught om te wandelen, sporten, zwemmen of te genieten binnen of buiten. Op het terras, op het strand of ergens aan de oever van het water. De parel van Vught, een pleisterplaats. Ooit werd het rondje IJzeren Man met een handtekeningen actie veilig gesteld. Bijna iedereen die in Vught woont komt er wel eens.

Ook nieuwe eigenaar moet zich aan afspraken houden

Er diende zich anderhalf jaar geleden opeens een nieuwe uitbater aan. “Dat had van ons niet gehoeven, want we waren zeer tevreden over hoe Fit Outdoor het aanpakte met respect voor natuur, omgeving en cultuurhistorie”, aldus fractievoorzitter Dianne Schellekens. “Maar goed, dat is niet aan ons of aan de omgeving om te bepalen wie de uitbater is, zolang hij zich maar aan de afspraken en het bestemmingsplan houdt.”

De nieuwe ondernemer bleek grote plannen te hebben en strooide dat rond in Vught. Dat was voor de fractie Van D66 wel reden om eens na te vragen bij het college wat er klopte van deze verhalen en of dat paste op deze plek. D66 heeft toen ook met de ondernemer gesproken en hij heeft ons zijn plannen laten zien. De plannen zijn ook aan het college voorgelegd, dus we hadden verwacht dat daarover na een jaar wel een ei gelegd zou worden en dat de gemeenteraad geïnformeerd zou worden.

Ondernemer dient kennis van regelgeving te hebben

Een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. Dat zijn kaders de we in het verleden hebben meegegeven als raad. Het gebruik en bezoek van het Strandhuys,  het strandpaviljoen en het strandbad wordt steeds intensiever. Dat betekent, meer mensen, meer verkeersbewegingen, meer drukte en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De fractie van D66 vraagt zich oprecht af of dit allemaal binnen de kaders valt en of het college mandaat heeft om deze plannen te faciliteren zonder de raad hierover te informeren en/of om advies te vragen. Een ondernemer moet kunnen ondernemen maar niet ten koste van de natuur, rust, cultuurhistorie waarde, de grote waarden die Vught toekent aan de IJzeren Man. En een ondernemer die zijn zaken op orde heeft, moet weten wanneer je een vergunning nodig hebt, zoiets is een wezenlijk onderdeel van ondernemen.

GB wil illegaal aangelegde parkeerplaatsen legaliseren

CDA en SP ondersteunden de oproep om iedereen meer bij de ontwikkelingen te betrekken. Bij de coalitiepartijen Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks was er echter geen enkele behoefte te zijn om meegenomen te worden in de plannen. Dat is volgens deze partijen aan het college. PvdA-GroenLinks was het wel met D66 eens dat een ondernemer zich moet houden aan de afspraken en het bestemmingsplan. Gemeentebelangen vond van niet. De partij beoordeelde de illegaal aangelegde parkeerplaatsen als een verbetering en sprak de hoop uit dat deze snel gelegaliseerd zal worden. Kortom: als je als ondernemer iets illegaals doet, het verkoopt als iets wat in het algemeen belang is, dat vindt die partij het een prima route om het daarna te legaliseren.

De VVD maakte het nog bonter. Deze partij had helemaal geen trek om te praten over dit onderwerp en wilde via een ordevoorstel dit onderwerp zelfs van de agenda halen. Toen dat niet lukte werd er op verschillende manieren uitgehaald naar D66. Zo moest D66 van de VVD maar eens stoppen met stellen van controlerende vragen, want die zijn volgens de VVD enkel gericht op het in diskrediet brengen van het college. Ook zouden de contacten met bijvoorbeeld de Natuur en Milieugroep uitstekend zijn. Wethouder Van de Ven beaamde dat, maar sprak over de kwantiteit van die gesprekken en niet de kwaliteit. Het was tekenend dat juist op deze avond een inspreker van de Vughtse groene organisaties zijn grote zorgen uitte over de ontwikkelingen bij de IJzeren Man. Hij schetste onder andere de schade aan de natuur aangebracht bij het illegaal aanleggen van de parkeerplaatsen. Als partijen, burgers of organisaties deze ontwikkelingen ongewenst vinden, hoeven ze niet bij de VVD aan te kloppen. De partij vindt alle ontwikkelingen bij de IJzeren Man prima, ook al passen ze niet binnen de afgesproken kaders.

Transparantie helaas weer ver te zoeken

Hoe logisch zou het zijn geweest als de gemeenteraad over de plannen en gemaakte keuzes geïnformeerd was door het college. Dat is transparant, de raad kan haar werk doen, inwoners, verenigingen en groene clubs kunnen inbreng leveren, het college heeft mandaat en kaders en de ondernemer kan vooruit. Gelukkig zegde het college toe de raad de informeren over de ontwikkelingen bij de IJzeren Man en in gesprek te gaan met de groene groepen. Ook worden de illegaal aangelegde parkeerplaatsen niet gelegaliseerd.

D66 neemt haar controlerende rol in de raad serieus en blijft de ontwikkelingen rond de IJzeren man op de voet volgen en vragen stellen en agenderen als zij dat nodig vindt.

Zie ook: – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

The post D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man appeared first on D66 Vught.

D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 19-02-2020 16:41

D66 heeft tegen een verhoging van de maximumsnelheid op de N65 gestemd. Volgens de fractie is de verhoging van 70 naar 80 slecht voor de leefbaarheid in Vught. Er zal sprake zijn van een aanzuigende werking van verkeer (het wordt interessanter om de N65 te pakken). Daardoor is er meer uitstoot van stikstof, fijnstof en CO2, zijn er meer trillingen en komt er extra lawaai. Of dit voldoende gecompenseerd wordt door de verdieping van de N65 is niet bekend. Er zijn geen gegevens met de raad gedeeld over deze effecten.

Het is nergens in Nederland toegestaan met 80 kilometer per uur door de bebouwde kom te rijden. Daarom lag in de laatste gemeenteraadsvergadering het voorstel voor het traject van de N65 uit de bebouwde kom te halen om zo de 80 kilometer per uur toch mogelijk te maken. D66 is daar tegen, net als CDA en SP en een lid van GB, maar PvdA-GroenLinks hielp het voorstel aan een meerderheid.

In 2018 heeft D66 ingestemd met de verbeterde plannen voor de N65. Deze behelzen een half-verdiepte ligging en verdiepte, volledige aansluitingen bij de huidige N65-kruispunten Helvoirtseweg-Craijenstein en Vijverbosweg-Boslaan. In ruil voor een extra bijdrage uit de provincie, wilde de provincie wel dat er met 80 door Vught gereden kan worden. Dat kan alleen bereikt worden door de komgrens af te schaffen op de N65. Over deze snelheidsverhoging heeft D66 altijd al een voorbehoud gemaakt, omdat de effecten op de leefbaarheid en op veiligheid niet bekend zijn. D66 wil de snelheid binnen Vught daarom niet naar 80 km per uur.

Overal de snelheid omlaag, maar in Vught omhoog

“Dit voorstel is bijzonder. Terwijl overal in Nederland snelheden omlaag gaan, staan we op het punt om te besluiten om van 70 naar 80 te gaan. Alsof het moet”, aldus D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. “En dat terwijl er in Nederland veel andere vergelijkbare plekken zijn, zelfs ruimer opgezet dan de tunnelbak in Vught, waar gewoon de komgrens aangehouden wordt en dus 70 kilometer per uur als maximum geldt. Voorbeelden zijn de A12/Utrechtsebaan richting Den Haag, de Kennedylaan in Eindhoven, de voormalige snelweg tussen de A2 en het Evoluon in Eindhoven, een deel van de weg van Eindhoven naar Helmond en zo zijn er nog heel veel meer voorbeelden.”

Geen geld om effecten goed te meten

D66 heeft nagevraagd wat de effecten zijn van 70 naar 60 voor de leefbaarheid en of daar onderzoek naar gedaan is. Het gaat om geluid, trillingen en uitstoot. Antwoorden op die vragen waren er maar zeer beperkt en het is het college geen 10.000 euro waard dit nader te onderzoeken, ook niet om de inwoners van Vught te informeren dus. De kosten hiervan vallen in het niet bij het totaal dat Vught uitgeeft.

In het raadsvoorstel was een algemeen plaatje opgenomen over een iets gunstiger stikstofuitstoot (bij gelijke verkeersintensiteit). Wel bleken er meer grafieken beschikbaar te zijn dan enkel die in het raadsvoorstel. Het gaat niet alleen om stikstof, dat dit nu actueel is betekent niet dat dit de enige vorm van uitstoot is! D66 wilde juist dat er grondig onderzoek vooraf plaatsvindt alvorens zo’n vergaand en onomkeerbaar besluit genomen wordt. Wel ‘zouden er cijfers’ komen bij de behandeling van het bestemmingsplan, maar een meerderheid in de raad vond het niet nodig hier op te wachten.

De gevolgen voor de aanwonenden van de N65 zijn groot

De gevolgen van de snelheidsverhoging zijn groot. Een overzicht van zuid naar noord: In Helvoirt verandert er niets. Daar blijft het 80. De N65 ligt daar nu ook niet in de bebouwde kom. Het traject tussen Helvoirt en de huidige kom van Vught: is 80, blijft 80. Het traject tussen komgrens en spoorviaduct: is 70, wordt na de verdieping 80. In theorie kan de weg al eerder naar 80.

Vught Noord-noord (Rembrandtlaan/Taalstraat) de grootste verliezer

De omwonenden van het traject tussen de huidige komgrens (nabij spoorviaduct) en de N65 ter hoogte van Eikendonk/Taalstraat/Rembrandtlaan zijn de grootste verliezers. De huidige komgrens zou van het spoorviaduct naar het noorden opgeschoven worden. De raad heeft dat in 2017 unaniem besloten. Opschuiven van de komgrens betekent een lagere snelheid, namelijk maximaal 70 kilometer per uur. Nu geldt in Vught Noord-noord nog een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. De 70 gaat dus niet door (had al ingevoerd kunnen zijn), maar doordat de N65 in zijn geheel uit de bebouwde kom wordt gehaald, blijft het tot de hele N65 en het spoor aangepakt zijn (naar verwachting in het jaar 2030) 100 kilometer per uur. Verder kreeg in 2018 een voorstel van D66 unaniem steun om ook nog het stukje A65 vanaf Einkendonk/Taalstraat tot aan de A2 te verlagen naar 80 kilometer. Deze wens van de voltallige raad is nog niet uitgevoerd omdat het wegvak ‘niet geschikt’ zou zijn voor 80 kilometer per uur. Een bizarre redenering, alsof je op een 100-kilometerweg geen 80 zou kunnen rijden, maar los daarvan er is zelfs geen toezegging gedaan dat die verlaging van 100 naar 80 er ooit zal komen. D66 was voor de 80 kilometer per uur vanwege de luchtkwalteit, geluids- en stikstofreductie, in Vught Noord. Bovendien ontmoedigt een afslag naar een N-weg vanaf de A2 ten opzichte van een A-weg.

Gemeentebelangen: nu al 80 op de N65

De zorgen van D66 kregen bij de coalitiepartijen geen enkel gehoor. Dat de VVD voor harder rijden is, is geen verrassing, maar dat PvdA-GroenLinks geen enkele zorg van D66 deelde, was verbazingwekkend. Ton van der Vossen van PvdA-GroenLinks vindt de snelheidsverhoging ‘a lot about nothing’, oftewel veel gedoe en weinig wol. Gemeentebelangen deed daar nog een schepje bovenop. Volgens Siebren van der Zee mag de snelheid op de N65 nu al wel naar 80 kilometer per uur.

Meerderheid voor snelheidsverhoging door steun PvdA-GroenLinks

Niet alleen D66, CDA en SP stemden tegen, ook een lid van GB. Als PvdA-GroenLinks bij eerdere ferme standpunten over leefbaarheid rond de N65 was gebleven, was de snelheidsverhoging niet doorgegaan: dan was het 11 tegen en 10 voor geweest. PvdA-GroenLinks stemde echter vol overtuiging en kritiekloos voor de snelheidsverhoging, waarmee er een meerderheid was van 14 voor en 7 tegen.

De reconstructie van de N65 zou maximaal moeten bijdragen aan de leefbaarheid in Vught. D66 begrijpt niet dat de snelheidsverhoging zo makkelijk door dit college en de coalitie wordt afgedaan, of beter gezegd: weggegeven, want in de toekomst heeft Vught niets meer te vertellen over de snelheid binnen Vught. Maar zo ver is het nog niet. D66 zal zich in blijven zetten deze verkeerde keuze van de gemeenteraad terug te draaien.

https://vught.d66.nl/2020/02/19/d66-tegen-snelheidsverhoging-naar-80-kilometer-op-de-n65/

Zie ook: – D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)

Reacties? fractie@d66vught.nl

 

The post D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65 appeared first on D66 Vught.

Nieuwbouwplan Van der Valk Vught gaat alle grenzen te buiten

D66 D66 Vught 25-01-2020 00:05

D66 staat positief tegenover een herontwikkeling van Van der Valk. Uiteraard, want iedere ondernemer moet kunnen ondernemen. Dat doet hij door mee te gaan met de tijd en zijn activiteiten aan te passen aan de behoeften die er zijn. “Maar de nieuwbouwplannen van Van der Valk passen op geen enkele wijze bij Vught”, zei D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens in de commissievergadering waarin de schets van het plan voor lag. “Als je de nieuwe skyline van Vught ziet, kun je er bijna een dikke middelvinger in zien richting Den Bosch.”

D66 begrijpt dat Van der Valk graag een groei ziet van de huidige hotelcapaciteit. Ook wil het concern ‘long stay’ appartementen bouwen evenals een klein zorghotel. Daarbij wil zij het concept ‘Van der Valk Vitaal’ ontwikkelen. Interessant om te horen van een van de omwonenden was dat dit concept op verschillende andere plekken in Nederland ook ontwikkeld is, maar dan op een veel kleinere schaal, zonder toren van 65 meter hoog.

Terechte vraagtekens en bezwaren van omwonenden

Dat er veel en uiteenlopende bezwaren zijn, maakten negen insprekers op een duidelijke manier kenbaar. Megalomaan en massaal doordat de bouwmassa zo ongeveer verviervoudigt, hoogbouw die 25% hoger is dan Eikendonk, die ook zon en privacy bij omwonenden wegneemt en de verkeersdruk die toeneemt. Ook de ‘entree van Vught’ zou met dit gebouw compleet veranderen. Het Heunwiel achter Van der Valk zou deels bebouwd worden en een soort recreatieplas worden, maar mag dat wel, want voorheen mochten er zelfs geen huwelijken voltrokken worden. En de vraag is of het überhaupt mogelijk is om dit te realiseren aan de rand van De Bossche Broek en de Gement. “Allemaal zeer terechte en logische vragen waarop eerst antwoorden moeten komen voordat je zo’n plan serieus zou kunnen beoordelen.”

Ook woningbouw gepland in het horecagebied

D66 was verrast door de honderd koopappartementen die Van der Valk wil bouwen. De fractie kreeg de indruk dat deze wellicht ook behulpzaam zijn om het plan te financieren. Dat is een slimme zet, zeker in het kader van de huidige vraag naar woningen. Maar het betekent voor D66 niet zonder meer reden een bestemmingsplan te wijzigen zodat een bedrijf in staat wordt gesteld een hoop woningen bij te bouwen, omdat het nu even goed uit komt vanwege een tekort aan woningen. De bouw van woningen druist ook in tegen de structuurvisie, die de gemeenteraad unaniem heeft aangenomen. Daarin staan andere locaties waar je wel de hoogte in kunt en dat is hier niet het geval. De huidige bestemming van het gebied moet voor D66 vooral een horeca- en hotelfunctie blijven.

College moet standpunt innemen

D66 riep het college op om zelf eerst eens een formeel standpunt in te nemen in plaats van Van der Valk zijn eigen kaders te laten bepalen, waardoor omwonenden en de gemeenteraad verrast werden. Het is bestuurlijk en politiek gezien niet uit te leggen dat een ontwikkelaar een plan presenteert dat werkelijk iedere grens overschrijdt. De raad mag normaal ook niets zeggen over bouwplannen. Pas op het einde van de procedure komt dat bij een bestemmingsplanwijziging aan bod. Hier wordt het omgedraaid. Het college durft nog geen standpunt in te nemen en laat de raad de kolen uit het vuur halen. Het was bijna bewonderenswaardig dat sommige partijen in de raad bijna in detail dit plan wilden bijstellen door hier en daar wat bouwlagen eraf te halen en wat vraagtekens te zetten bij sommige functies, zonder ook maar iets te weten van de mogelijkheden en onmogelijkheden van het plan. Niets is immers doorberekend of op haalbaarheid getoetst.

Participatie en aandacht voor omwonenden moet nog beginnen

“Mooi is dat de raad het met ons eens is dat de participatie van inwoners, met bijzondere aandacht voor de aanwonenden, nog moet beginnen”, aldus Schellekens. “En dat geldt ook voor de Vughtse belangenorganisaties zoals de Natuur en Milieugroep en de Fietsersbond. Een mooie uitdaging voor het college om dit op te pakken vanaf nu. Zeker omdat we nog zeer vroeg in het traject zitten. D66 hoort dan ook graag van het college hoe ze dit eigentijds en creatief gaan aanpakken.”

Dit plan kan nooit het uitgangspunt zijn voor een volgend ontwerp

D66 is duidelijk: we staan positief tegenover een herontwikkeling, maar niet met dit gepresenteerde plan als uitgangspunt. “We dagen Van der Valk uit om eerst maar eens een plan te maken dat binnen het huidige bestemmingsplan past”, aldus Schellekens. “Als er aanpassingen gedaan moeten worden, valt daarover best te spreken, maar vier keer hoger bouwen dan het huidige bestemmingsplan toestaat, gaat alle grenzen ver te buiten. Wij willen een plan dat dat aansluit bij de Vughtse maat. Dat is dit in de verste verte niet.”

https://vught.d66.nl/2020/01/25/nieuwbouwplan-van-der-valk-vught-gaat-alle-grenzen-te-buiten/

Nieuwbouwplan Van der Valk Vught, gezien vanaf het Heunwiel, de plas achter de woningen aan de Bosscheweg. De toren van 65 meter hoog (rechtsachter) staat ongeveer op de plaats waar nu de storende lichtmast staat.

Zie ook: – Brabants Dagblad: Skyline Vught gaat drastisch veranderen; Van der Valk heeft nieuwbouwplan van 47 miljoen (17-12-2019) – Omroep Brabant: Van der Valk Vught wil uitbreiden met twee torenflats: buurt is er niet blij mee (10-1-2020)

Reacties? fractie@d66vught.nl

The post Nieuwbouwplan Van der Valk Vught gaat alle grenzen te buiten appeared first on D66 Vught.

Nieuwbouwplan Zwaluw VFC: minder voor meer

D66 D66 VVD CDA PvdA Vught 23-12-2019 14:48

D66 heeft ingestemd met het nieuwbouwplan voor Zwaluw VFC. De fractie is blij dat er een plan is waarmee de club de stap kan zetten naar een nieuwe, duurzame accommodatie. Er komen eindelijk nieuwe kleedkamers evenals een nieuwe kantine. De club is zelf bouwheer en wil de bouw in 2021 afgerond hebben, het jaar waarin de club 90 jaar bestaat. Het plan is helaas wel duurder dan het plan van een jaar geleden dat GB, VVD en PvdA-GL van tafel veegden, nota bene omdat het te duur was. “Zwaluw krijgt nu minder voor meer”, concludeerde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens.

De fractie van D66 prees het ondernemerschap van Zwaluw VFC. “We zijn er ook trots op dat de club de rol als bouwheer neemt. Dat er een nieuw op de toekomstgericht duurzaam gebouw komt te staan, kleedkamers en kantine binnen dezelfde muren”, aldus Schellekens. “En we hopen ook van harte dat het de club lukt om binnen het gebouw de extra kleedkamers te realiseren die nodig denken te hebben. Dan is het gebouw pas echt toekomstbestendig, want binnen enkele jaren weer een los kleedkamergebouw is weggegooid geld.”

Vaart maken en verwachtingen uitspreken

Het was D66 veel waard geweest als het college had doorgepakt met het plan van Zwaluw in november 2018 met de kanttekeningen die de raad daar toen bij plaatste. Uit waardering voor de ondernemerszin van de club en het had het Zwaluw minder vrijwilligersuren en geld gekost. En dit laatste geldt ook voor de gemeente. Door te kiezen voor rekenen in plaats van vaart maken, worden er minder dromen verwezenlijkt van Zwaluw voor meer geld en daarmee bewijzen we als raad de gemeenschap geen dienst.

Interessant om eens te onderzoeken of het kan helpen om aan de voorkant aan verwachtingenmanagement te doen. Dat in dit geval de gemeenten en Zwaluw vooraf de verwachtingen over het eindresultaat hadden afgestemd. Dat had geholpen om er als gemeente en vereniging makkelijker en sneller uit te komen. Nu stonden gemeente en club te vaak als kemphanen tegen over elkaar. Dit zou zomaar een mooi onderwerp voor een rekenkameronderzoek kunnen zijn.

Gemeente geeft bankgarantie van maximaal 1 miljoen euro

Nieuw in de financiering is dat de gemeente een bankgarantie heeft afgegeven aan Zwaluw. Een dergelijke constructie werd de afgelopen jaren afgehouden. Verschillende clubs vroegen erom, maar kregen nul op het rekest, omdat het geen gemeentelijk beleid zou zijn. Hier is nu van afgeweken onder de noemer ‘maatwerk’. “Je kunt dit wel maatwerk noemen, maar als je zonder kaders van de gemeenteraad een bankgarantie van 1 miljoen euro afgeeft, dreigt maatwerk willekeur te worden, zeker als het college stelt dat deze constructie maar voor één keer wordt toegepast. D66 ziet juist ook voor andere verenigen mogelijkheden om te gaan werken met een bankgarantie. Als voorbeeld werd MOP genoemd die al jaren bezig is met een blaashal, zodat op het complex ook in december, januari en februari zaalhockey gespeeld kan worden. Deze maanden ligt het normale hockey stil en moet voor zaalhochey uitgeweken worden naar zalen in de wijde omtrek.

D66 en CDA: Bankgarantie ook mogelijkheid voor andere verenigingen

D66 en CDA kondigden aan een initiatiefvoorstel te gaan maken over kaders voor het geven van een bankgaranties voor Vughtse verenigingen, zodat de mogelijkheid in de toekomst onderdeel kan zijn van gemeentelijk beleid. Wethouder Van den Ven (sport en financiën) sloeg de plank volledig mis door meteen te reageren met de woorden dat het college hier geen behoefte aan heeft. Een opmerking als deze is zeer onbegrijpelijk, ongepast en misplaatst: onbegrijpelijk omdat je als gemeentebestuur juist blij moet zijn met een kader waarmeer je willekeur voorkomt, ongepast omdat er nog geen letter op papier staat en misplaatst omdat partijen die hun nek uitsteken voor een initiatiefvoorstel doorgaans lof krijgen voor hun inzet. Burgemeester Van de Mortel greep in en stelde dat het college uitkijkt naar het voorstel.

https://vught.d66.nl/2019/12/23/nieuwbouwplan-zwaluw-vfc-minder-voor-meer/

Blije bestuurs- en jeugdleden van Zwaluw VFC op het bordes van het raadhuis dat nu verbouwd wordt. (Foto: website Zwaluw VFC)

Zie ook: – Tóch totale renovatie van hele accommodatie Zwaluw VFC (27-6-2019) – Nieuwbouwplan Zwaluw VFC verdient nadere uitwerking (30-11-2018) – Opiniestuk over gang van zaken Zwaluw: Plaatsvervangende schaamte (18-12-2018)

The post Nieuwbouwplan Zwaluw VFC: minder voor meer appeared first on D66 Vught.

Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe

D66 D66 Vught 17-12-2019 15:12

Kinderen uit Zaltbommel en Oisterwijk moeten net zo veel kans maken om aangenomen te worden op het Maurick College als kinderen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt. Dat stelde onderwijswethouder Van de Ven in het vragenhalfuurtje voorafgaand aan de gemeenteraadsvergadering. D66 Vught had deze vragenronde geagendeerd, omdat het Maurick College bij de aanmelding van nieuwe leerlingen gaat loten. D66 zou graag zien dat kinderen uit de directe regio voorrang krijgen en dat het gemeentebestuur hiervoor een lans zou breken bij de succesvolle school, maar Van de Ven weigert zelfs om met het Maurick een gesprek te voeren over het nieuwe aannamebeleid. De fractie van D66 is niet te spreken van deze formalistische houding en begrijpt niet dat op gebieden als woningbouw, ondernemen en toerisme het gemeentebestuur altijd wel probeert Vughtenaren een streepje voor te geven, maar dat leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt, die het liefst naar het Maurick willen dat wel kunnen vergeten. Zelfs een gesprek aangaan met het Maurick College over het nieuwe aannamebeleid is al te veel gevraagd.

Zoals bekend is het Maurick College al jaren razend populair. Dat is niet vreemd, want er wordt uitstekend onderwijs gegeven, het onderwijsconcept sluit goed aan bij deze tijd, de huisvesting is goed op orde en er wordt zelfs uitgebreid. Bovendien zijn de slagingspercentages bij alle onderwijsrichtingen al jaren uitzonderlijk hoog in vergelijking met de andere scholen in de regio. D66 is er dan ook trots op om zo’n top-onderwijsinstelling binnen de gemeentegrens te hebben. Dat heeft wel een keerzijde. Door de grote populariteit kan het Maurick komend schooljaar maximaal 360 nieuwe leerlingen plaatsen. D66 begrijpt dat het Maurick dit besluit heeft moeten nemen, maar wil zo veel als mogelijk voorkomen dat kinderen van buiten Vught, Helvoirt en Cromvoirt ervoor gaan zorgen dat deze kinderen elders in de regio op zoek moeten naar een school.

Vergelijking met 2013 gaat mank

D66 heeft recent vragen gesteld aan het college over de invloed die de gemeente zou kunnen uitoefenen. Daarop antwoordde het gemeentebestuur dat hierin geen rol is weggelegd voor de gemeente. Er werden zelfs antwoorden op schriftelijke vragen uit 2013 bij gehaald, maar die vergelijking gaat mank. Wat was toen het geval: het Sint Janslyceum in Den Bosch was toen zo populair, dat er geloot ging worden. Als Vughtse leerling kon je het Maurick niet als tweede keuze opgeven, omdat er een centrale toewijzing was, waar Maurick  niet aan meedeed. Als je als Vughtse leerling uitgeloot werd bij het Sint Jans, werd je op een andere school in Den Bosch geplaatst, in theorie kon dat zelfs in Drunen zijn omdat die school wel meedoet aan dat systeem. In praktijk is dat overigens niet gebeurd, aldus de rector van het Sint Janslyceum. Maar uitgeloot betekende in 2013 dat je sowieso niet in Vught geplaatst werd. Dat vond D66 het aantasten van de vrijheid van onderwijs en sprong ook toen in de bres voor de Vughtse leerlingen. Het gemeentebestuur was het toen met ons eens en pakte het op. Bij die toewijzing gingen destijds trouwens kinderen uit de buurt van het Sint Jans voor, maar dat was ons punt niet, het ging ons om het toewijzingssysteem.

Kinderen van ver weg verdringen leerlingen uit de buurt

Hier is iets heel anders aan de hand. Leerlingen uit het primaire gebied van het Maurick, moeten loten en maken net zo veel kans als kinderen uit Zaltbommel of Oisterwijk. Onder het primaire gebied rekenen wij Vught, Cromvoirt en Helvoirt, omdat Maurick College voor die plaatsen de dichtstbijzijnde middelbare school is. In het vragenhalfuurtje vroeg fractievoorzitter Dianne Schellekens waarom het gemeentebestuur geen enkel begrip heeft voor de zorgen van ouders uit Vught die graag  willen dat hun zoon of dochter op de middelbare school in hun woonplaats kan. Eerdere vragen werden door het ambtelijk apparaat in samenwerking met het Maurick beantwoordt. “Waarom is het college niet bereid om op te komen voor deze ouders en kinderen”, vroeg Schellekens. “Voor de Helvoirtse kinderen kan dat wellicht nog problematisch zijn, maar dan toch op zijn minst voor de kinderen en ouders uit de huidige gemeente Vught? Wat vindt u van onze suggestie dat kinderen uit Vught, Cromvoirt en Helvoirt een grotere kans op inloten te geven door ze drie loten krijgen? Of zijn er nog andere ideeën zoals selectie op de postcodes uit het primaire gebied. Kinderen uit Vught, Cromvoirt en Helvoirt toelaten en de rest loten kan ook een aanpak zijn?”

Gemeentebestuur heeft geen zin in een gesprek of een appèl

Het antwoord op de vragen was kort maar krachtig: de gemeente Vught laat de keuze aan de school en is niet eens genegen om het gesprek met de school aan te gaan. Volgens Van de Ven is er geen relatie tussen de gemeente en het Maurick. Voor D66 is dat antwoord te makkelijk, te ambtelijk, te formalistisch en te kort door de bocht. In samenwerking met het Maurick wordt het hele gebied rondom de school immers aangepakt. Daar draagt de gemeente vele tonnen aan bij. Er is dus wel degelijk een relatie tussen de gemeente en de school. Bovendien is voorrang geven aan leerlingen uit het eigen primaire gebied (de directe omgeving) niet iets raars. Op het Maurick wordt bij VMBO kader namelijk al jaren wél voorrang gegeven aan kinderen uit Vught, en terecht

Al met al zeer teleurstellend. D66 hoopt dat het aantal aanmeldingen rond de 360 zal uitkomen, zodat alle kinderen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt dus naar het Maurick kunnen.

Zie ook: – vragen D66 over aannamebeleid Maurick College (2-12-2019) – de ingediende schriftelijke vragen (2-12-2019) – antwoorden op schriftelijke vragen (10-12-2019) – D66 Vught: vrije keuze van middelbare school in regio Den Bosch lijkt in het gedrang te komen (17-3-2013)

 

The post Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe appeared first on D66 Vught.

Vught snakt meer dan ooit naar een rekenkamer

D66 D66 VVD PvdA Vught 18-11-2019 16:01

Vught snakt meer dan ooit naar een rekenkamer. Er is te veel onrust, te veel onduidelijk en te weinig transparantie. Dat maakt dat D66 wel tien onderwerpen zou kunnen bedenken waarover een rekenkamer zou kunnen adviseren. Dat stelde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens bij de laatste raadsvergadering, waarin de SP opnieuw een voorstel indiende om de rekenkamer nieuw leven in te blazen. Gemeentebelangen en VVD hielden dit wederom tegen.

D66 wil de rekenkamer terug omdat de raad zich nu tekort doet. Een onafhankelijke rekenkamer kan onderzoek laten doen, kan het functioneren van de raad versterken en bijdragen aan het vertrouwen van de burgers in de gemeenteraad. Dat is momenteel geen overbodige luxe. Een raad die zijn rol serieus neemt, wil een rekenkamer hebben die voor de raad en de inwoners in beeld kan brengen hoe zaken in de gemeente worden uitgevoerd. Een rekenkamer rekent dus niet per se zaken uit, maar kan ook inzicht geven over hoe besluitvorming heeft plaatsgevonden. Volgens D66 is er niets mis mee om een onafhankelijke club mensen bepaalde beleidsgebieden af en toe te laten toetsen op doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid. Een rekenkamer heeft nu keuze uit een heleboel nuttige onderwerpen die nader uitgezocht zouden kunnen worden.

Groeiende onvrede in Vught

Volgens D66 is de groeiende ontevredenheid in Vught en Cromvoirt niet weg te zetten als een landelijke trend. Het verzet is ook nog nooit zo groot geweest. Schellekens: “Wij begrijpen het verzet: er is te weinig transparantie en uitleg bij bepaalde besluiten, mensen worden niet meegenomen en komen voor voldongen feiten te staan. En zoals laatst bij de discussie over de Jagersboschlaan door het college gesteld werd: ‘we zijn het gewoon niet eens met de aanwonenden, dus tot ziens in de rechtbank’. Dat is echt te makkelijk.” Wijken worden in dit dossier tegen elkaar uitgespeeld. Verschillende mensen zitten in dit dossier in hun eigen waarheid en doen uitspraken die niet stroken met de feiten, zoals in de laatste raadsvergadering waarin de fractievoorzitter van Gemeentebelangen daar zelfs zijn excuses voor moest aanbieden. Ook het college kan hier geen helderheid geven. Een rekenkameronderzoek kan in zo’n geval wel duidelijkheid verschaffen. Goed voor de gemeenteraad, het college, maar vooral de betrokkenen.

Onderwerpen liggen voor rekenkamer voor het oprapen

De rekenkamer in Vught is al een tijdje slapend. Er is geen budget en VVD-fractievoorzitter Mark du Maine is het enige lid. Dat is op dit moment niet onwettig, maar door nieuwe regels van het ministerie van Binnenlandse Zaken mag deze constructie binnenkort niet meer. Vught moet dan wel. In het verleden was D66 niet altijd gelukkig met de Vughtse rekenkamer. Dat had vooral te maken met de partijdigheid ervan; de voormalige rekenkamer bestond alleen uit mensen met een PvdA-achtergrond. Alleen PvdA-GL vond dat destijds geen probleem.

Zie ook: – Coalitie zoekt nieuwe redenen om opening Jagersboschlaan te rechtvaardigen (16-10-2019) – Vught betaalt te veel voor fietsveilige route naar Den Bosch (4-8-2019) – D66 tegen komst én voorfinanciering Misha de Vries school (24-7-2019) – Motie van wantrouwen ingediend wegens prijsverhogingen ‘Lunet5’ (8-6-2019) – D66 wil opheldering over veel duurdere woningen op plek zaal Schoonveld (2-5-2019) – Vught gaat nat op de Omgevingswet (24-4-2019) – Megalomane bouwplannen bij Roucouleur van tafel (16-4-2019) – D66 staat pal achter de bezwaren van omwonenden van nieuwe beweegzaal (4-3-2019) – Geen duidelijkheid maar rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 wil opheldering over woningtoewijzing Isabellaveld (6-2-2019) – Ozb wordt toch niet bevroren, maar stijgt met bijna 2 procent (17-12-2018) – Wethouder volledig regie kwijt bij bouwproject Vught-zuid; D66 zegt vertrouwen op (10-11-2019) – Realiseren doorgang Petrustuin – De Heuvel nog steeds ‘op lijstje’ (12-9-2018)

The post Vught snakt meer dan ooit naar een rekenkamer appeared first on D66 Vught.

Zorgelijke begroting 2020 aangenomen met stevige opdracht aan het college

D66 D66 VVD CDA PvdA Vught 12-11-2019 18:05

De begroting 2020 in Vught is aangenomen. D66 stemde ermee in nadat een motie was aangenomen waarin het college de opdracht krijgt om de begroting voor de komende jaren gezonder te maken. Er zijn maar weinig gemeenten in Nederland die er zo slecht voor staan. Wethouder van de Ven was niet van plan om die positie te verbeteren en wilde door blijven gaan met investeren (lees: geld uitgeven), maar door de motie zal hij in het voorjaar van 2020 een rooskleuriger uitzicht op de begrotingen de komende jaren moeten leveren.

“Een begroting als deze is niet bepaald ‘vertrouwd en vernieuwd’, maar is een geheel ander financieel beleid dan we de afgelopen jaren hadden. De verschillende VVD en D66-wethouders op de post financiën worden duidelijk gemist”, stelde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. In 2017 werd nog gesproken over de gezondste meerjarenbegroting ooit. Nu geeft iedereen aan dat de ondergrens wel bereikt is. Alleen wethouder Van de Ven en zijn partij PvdA-GL ontkennen de benarde financiële positie van Vught. De zorgen van D66, VVD, CDA, SP en GB werden zelfs afgedaan als ‘paniekzaaierij’, omdat de meerjarenbegroting immers sluitend was, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets.

Vught na elke vergadering een paar ton armer

Volgens Schellekens is het niet vreemd dat Vught er zo slecht voor staat. “Iedere raadsvergadering liggen er weer voorstellen die een hoop geld kosten en elke keer bij de naborrel is de gemeente weer een paar ton lichter. Dat kan niet zo doorgaan, besturen is kiezen uit schaarste, maar die schaarste wordt niet gezien. Via de krant wordt het ene na het andere nieuwe plan bekendgemaakt, waardoor de raad voor een voldongen feit komt te staan. Verschillende partijen vrezen al langer dat dit niet goed kan blijven gaan. Dat punt zijn we nu ook bereikt. Van de gezondste begroting van de eeuw in 2 jaar naar de ongezondste, het kan hard gaan.”

Positie verslechterd door truc voor sluitende begroting

Om de begroting sluitend te maken heeft Vught ervoor gekozen om minder te gaan sparen voor de rijksinfra. Met deze truc waarmee de begroting wel sluitend wordt gemaakt, maar onze financiële positie nog verder verslechtert, werd voorkomen dat er keuzes gemaakt moeten worden. Schellekens: “Maar hoe langt kun je dit nog volhouden? Een schuldpositie boven de 150 procent en een solvabiliteit onder de 20 procent zijn zo alarmerend, dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) voor deze getallen zelfs geen benaming hebben.”

Eerder meer sparen dan minder

De greep uit de spaarpot van rijksinfra is bovendien tegen de afspraken met de raad in. Waarom heeft de raad anders eerder bepaald dat dit bedrag nodig is. Het college ontkent ook niet dat de spaarpot volledig gevuld moet worden. En je houden aan de afspraken om die spaarpot te vullen, vindt D66 geen overbodige luxe. Iedereen verwacht dat de bouwkosten alleen maar verder zullen stijgen. Dat verwacht het college ook, want de nieuwbouw van het Zuiderbos gaat om die reden voorlopig niet door. De school kost immers 14 miljoen, maar er is maar 8 miljoen gereserveerd. Hoe kun je dan uit je spaarpot geld halen? Er moet eerder geld bij.

D66 wil terug naar de ondergrens die de VNG adviseert, dus een schuldpositie maximaal 130 procent (in plaats van 150 procent) en een solvabiliteit minimaal 20 procent (in plaats van 14 procent). Bij die ondergrens is de financiële positie nog steeds zorgelijk en zeker niet rooskleurig, maar mocht zich iets voorden, heeft Vught nog wat vet op de botten. D66 en VVD hadden daarom een motie opgesteld met de oproep aan het college om de stijgende (schuldquote) en dalende (solvabiliteit) lijnen te keren. Ook SP en GB steunden de oproep. Gelukkig stemde de hele raad voor de motie en is dat de start om de trend om te buigen en de komende jaren uit de rode zone te komen.

College moet aan de bak

“Wij willen niet alles vooruitschuiven, dus college aan de bak”, was de oproep van Schellekens. “Het lijkt ons bovendien wel zo fair richting Helvoirt. De afgelopen jaren werd daar regelmatig in de gemeenteraad gezegd dat Vught financieel aan de grond zat. De getallen bewezen dat dat niet zo was, nu helaas wel.”

 

 

The post Zorgelijke begroting 2020 aangenomen met stevige opdracht aan het college appeared first on D66 Vught.