Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

7 documenten

SP heeft nieuwe fractie

SP SP Vlaardingen 13-06-2018 19:39

Met trots mag ik u mededelen dat de fractie van de SP nu een vaste samenstelling heeft.

Door de installatie van Arnout Hoekstra tot wethouder kon de eerstvolgende op onze kieslijst Alke van Marsbergen geïnstalleerd worden als Raadslid

Maandag 11 juni hebben we de 1e fractievergadering gehad in deze nieuwe setting.  Daarin hebben we een aantal belangrijke zaken behandeld als wie wordt de fractievoorzitter en de portefeuille verdeling.  Met unanieme stemming is Kasper Vink benoemd tot fractievoorzitter.  Hij bekleedde deze functie al eerder in de periode 2014 -2016 maar moest toen vanwege persoonlijke omstandigheden het stokje overgeven aan Frank Hoogervorst.

Frank heeft vervolgens de functie vervuld tot aan de verkiezingen 2018. 

Verder zijn de portefeuilles als volgt verdeeld;

Kasper Vink ( fractievoorzitter)->   Financien , Vastgoed , Grond,Economie en kunst en cultuur

Ingrid Wijker -> Stroopopwaarts , Verkeer , Milieu , Armoedebestrijding en Integratie

Alke van Marsbergen -> Veiligheid , Zorg , Jeugd , Groen , Archeologie en Sport

Marcel Kerkhof -> Huisvesting , Burgerparticipatie Ruimtelijke ordening, Duurzaamheid en Omgevingswet

De fractie wordt ondersteund door de fractiesecretaris Jasper van de Velden.

Mocht u vragen  hebben aan de fractie kunt u deze via Jasper indienen.

Uiteraard mag u altijd de fractieleden ook persoonlijk benaderen.

We zien uit naar 4 constructieve jaren.

 

Fractie SP-Vlaardingen

Zie ook: Verkiezingen

Extra rijksgeld voor veiliger provinciale wegen

SP SP Noord-Holland 24-04-2018 11:12

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangekondigd € 50 miljoen beschikbaar te hebben voor het veiliger maken van provinciale wegen.

De SP hoopt dat de provincie Noord-Holland van dit geld gebruik gaat maken.

 

Statenlid Wim Hoogervorst wil van Gedeputeerde Staten weten hoe zij gebruik gaat maken van een deel van de € 50 miljoen. De nieuwe regeling zal namelijk bestaan uit het medefinancieren door het Rijk van projecten die de provincie gaat uitvoeren.

"Noord-Holland werkt al enige jaren met een meerjarenprogramma onderhoud, het PMO. Daarin geeft GS aan welke activiteiten er in studie zijn, gepland staan en in uitvoering komen wat betreft onderhoud van wegen, bruggen, fietspaden, tunnels en viaducten", aldus Hoogervorst. "De SP zou graag zien dat GS de factor 'veiligheid' nog meer voorrang geeft bij onderhoudsprojecten, en daar dan subsidie voor vraagt bij de minister".

Ook in onze provincie zijn wegen en fietspaden die als 'onveilig' te boek staan. Hoogervorst wil daar graag een overzichtje van. Daarbij wil hij weten welke criteria er worden gehanteerd om een weg veilig of onveilig te kunnen noemen. Hoogervorst: "Zodra helder is welke spelregels er zijn om subsidie aan te vragen, moeten we aan de slag". De SP heeft schriftelijke vragen ingediend.

 

Noord-Hollandse bruggen en viaducten onverantwoord slecht

SP SP Noord-Holland 12-04-2018 07:33

Noord-Holland werd opgeschrikt door de abominabele toestand van veertien bruggen en viaducten. Het zijn allemaal bruggen en viaducten die in Rijkswegen liggen, maar de Noord-Hollanders moeten er wel allemaal dagelijks overheen of onderdoor. De bruggen en viaducten zijn door de slechte staat van onderhoud zelfs gevaarlijk!

 

Dat bericht zette de statenleden Wim Hoogervorst en Anna de Groot aan het denken. Want, als de bruggen en viaducten in Rijkswegen slecht zijn, hoe is het dan gesteld met de bruggen en viaducten in de provinciale wegen van Noord-Holland? En wat is de verantwoordelijkheid van de provincie voor weggebruikers, inwoners en gemeenten in Noord-Holland? Daar stelden de beide statenleden vragen over.

 

Ook ditmaal kwam de Coenbrug, die de oevers van de Zaan tussen Zaandam en Koog aan de Zaan verbindt, negatief in het nieuws. De onderhoudstoestand van deze brug is ook ronduit gevaarlijk. De inspectierapporten zeggen over deze brug: “Op meerdere plekken onderzocht in 2015. Bevat een flinke lijst aan gebreken. Het advies is om waarschuwingsborden te plaatsen vanwege risico doorgeroeste geluidsschermen. Die hebben hun geluidswerende functie onvoldoende en kunnen op de weg vallen. Dit is in 2017 aangepakt. De constructie dreigt te verzwakken door corrosie.  

Onderdelen van de voegovergang staal hadden al in 1975 vervangen moeten worden en geheel in 2000. Wordt nu voor respectievelijk 2015 (nog niet gebeurd) en 2026 geadviseerd. Ook op andere plekken op de Coenbruggen kunnen delen van de brug vallen als niet wordt ingegrepen. Vluchtroutes zijn afgesloten, de vluchttrap is op een verkeerde wijze aangebracht en afgesloten door een hekwerk. Er dreigen kabelbreuken, waardoor hele installaties het niet meer doen (onder meer om de brug open en dicht te doen). Het advies is om gelijk actie te ondernemen.”

De SP zet zich al sedert 2005 in voor een schone en stille A8 en Coenbrug in. Nu gaan we natuurlijk ook zorgen voor een veilige Coenbrug. De brug is een heel slecht voorbeeld van nalatigheid door overheden. En hoe moet het als er straks – als de verbindingsweg A8-A9 onverhoopt tóch wordt aangelegd – 30.000 voertuigen per dag extra over de Coenbrug gaan rijden?

 

Viezigheid N23 tunnelbak in sloten Hoogkarspel

SP SP CDA Noord-Holland 25-03-2018 12:43

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/03/viezigheid-n23-tunnelbak-in-sloten-hoogkarspel
Weet de provincie van de vervuiling van sloten in Hoogkarspel door de bouw van de tunnelbak in de N23? Dat willen SP-statenleden Wim Hoogervorst en Anna de Groot weten van gedeputeerde staten. Volgens het Noordhollands Dagblad van 17 maart hebben twee agrariërs al een schadeclaim ingediend bij het waterschap. De provincie is opdrachtgever voor de bouw van de N23.

De tunnelbak voor de N23 gaat in Hoogkarspel onder de Streekweg door. Aan de noordzijde en de zuidzijde van de Streekweg zijn in de sloten veel hogere concentraties natrium, bicarbonaat en chloor aangetroffen. Hoogervorst en De Groot willen met hun schriftelijke vragen te weten komen of dit inderdaad komt door de bouw van de tunnelbak. Ook vragen zij wie voor de vervuiling van de sloten verantwoordelijk is: het Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier, aannemer Heijmans of de provincie? De SP-statenleden vragen ook of de provincie met de agrariërs wil gaan overleggen en of zij eventueel schadeloos kunnen worden gesteld. In de raad van Drechterland heeft CDA-raadslid Marcel Koomen over deze kwestie vragen gesteld aan burgemeester en wethouders.

Bereikbaarheid Bollenstreek-Haarlemmermeer in nieuwe fase

SP SP Noord-Holland 29-01-2018 13:05

GS van de provincies Zuid-Holland en Noord-Holland hebben onlangs een keuze gemaakt, en een voorlopig voorkeursalternatief aangewezen voor de oostwest-verbinding in de Bollenstreek-Haarlemmermeer.  Uit een groot aantal varianten heeft men gekozen voor een samenstelling van kleine onderdelen uit die varianten. Dit samenstel bestaat uit enkele lokale oplossingen, een verbreding van de Nieuwe Bennebroekerweg (langs Hoofddorp), nieuwe aansluitingen op snelwegen, een flink stuk nieuw asfalt en een uitgestelde verbinding N206-N208.

Statenlid Wim Hoogervorst verwoordde in de commissie MF een kritische SP-visie op de plannen.

 

Het project Bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek (tot vorig jaar kortweg: project Duinpolderweg) is een volgende fase ingegaan. De komende maanden kunnen bewoners in het plangebied, maar ook bedrijven, gemeenten, belangengroepen en natuurorganisaties hun zienswijzen geven op de plannen. GS kiezen voor een ‘samenstel’ op basis van Alternatief Zuid.

Hoogervorst ziet positieve elementen in het voorstel. “Er is in elk geval niet gekozen voor een nieuwe stroomweg vanaf de Duinen tot aan de A4 bij Hoofddorp, en dat is in elk geval winst.”

Het voorlopig voorkeursalternatief voorziet nu in de aanleg van een stukje randweg om het dorp Zwaanshoek – de verkeerssituatie hier is bij tijden gevaarlijk en rampzalig; een oplossing hier is echt noodzakelijk. Dat geldt ook voor het verlichten van de verkeersdruk in Lisse – daar komt een nieuwe aansluiting op de A44, ten zuiden van het dorp.

 

“De Nieuwe Bennebroekerweg langs Hoofddorp zal ongetwijfeld verdubbeld moeten worden. De verkeersafwikkeling hier moet soepeler. Maar voor ons is de doortrekking richting Hillegom over het voorgestelde tracé niet wenselijk. Deze aansluiting doorsnijdt een natuurgebied, de Vosse- en Weerpolder. Daar is net veel in geïnvesteerd. We zouden graag zien dat onderzocht wordt of het mogelijk is de Weerlaan in Hillegom aan te passen”, zegt Hoogervorst.

Helemaal uit den boze is de verbinding tussen de N206 en de N208 bij De Zilk. “Deze verbinding is niet nodig. GS gaat er vanuit dat er in de toekomst wel noodzaak is deze verbinding, met veel gevolgen voor milieu, natuur en waterhuishouding aan te leggen. Dat vragen wij ons ernstig af. Maar laten wij duidelijk zijn: schrap deze weg.”

 

Blijft nog de koppeling met de nieuwe openbaar vervoerverbinding in het gebied. “Zuid-Holland neemt de ontwikkeling van een HOV-verbinding tussen Noordwijk en Schiphol voor haar rekening, Noord-Holland ‘doet’ we weg. Er moet wat ons betreft eerst worden onderzocht wat de effecten van het totaalpakket zullen zijn. Er is nog niet bekend hoe de HOV gaat lopen, en het traject van deze HOV zal ongetwijfeld weer gevolgen hebben voor het totaalplaatje.”

 

 

 

Petitie voor geluidsschermen A27 West-Indische Buurt Hilversum

SP SP CDA PvdA Noord-Holland 11-12-2017 12:00

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2017/12/petitie-voor-geluidsschermen-a27-west-indische-buurt-hilversum
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
De bewoners van de West-Indische buurt in Hilversum hebben vanochtend een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer. Zij vragen al sinds 2002 om geluidsschermen langs de A27. In hun woningen is dag en nacht verkeerslawaai te horen. Door het kappen van bomen voor de komende verbreding van de A27 is het lawaai nog erger geworden. De petitie werd uit handen van Sascha Barnstijn in ontvangst genomen door kamercommissievoorzitter Agnes Mulder (CDA) (op de foto links van Barnstijn) in het bijzijn van zes andere kamerleden, waaronder SP'er Cem Laçin (rechts).

De A27 is een rijksweg, dus geld voor de geluidsschermen moet in de eerste plaats komen van het rijk. Bij de aanbieding van de petitie waren ter ondersteuning echter aanwezig wethouder Nicolien van Vroonhoven (CDA, Wonen en Milieu) namens de gemeente Hilversum en Marnix Bruggeman (SP) vanuit provinciale staten van Noord-Holland.

Het geluidsniveau in de woningen langs de A27 is nu al 58=60 decibel. Tijdens het aanbieden van de petitie illustreerden de bewoners dit met het geluid van een stofzuiger. De wettelijke voorkeurswaarde is 48 decibel. Maar tot nog toe piekerde Rijkswaterstaat er niet over bij de West-Indische Buurt schermen te plaatsen. De bewoners uitten bij de aanbieding ook hun ongenoegen over de miscommunicatie vanuit Rijkswaterstaat. Zonder dat dit aanvankelijk aan hen verteld was komt er bij hun woonwijk niet alleen een derde rijstrook bij, maar ook een vierde. Ook bleken de afslagen te worden verdubbeld, waardoor het wegencomplex nog veel dichter bij hun woningen komt te liggen.

SP-kamerlid Cem Laçin kondigde aan de noodzaak van geluidsschermen aan te kaarten in het debat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport later op de dag. Als dan minister Cora van Nieuwenhuizen ook maar enigszins laat blijken zich het probleem aan te trekken, zal hij een motie indienen om de zo gewenste geluidsschermen dichterbij te brengen. Vanuit de provincie blijft gedeputeerde Adnan Tekin (PvdA, Milieu) met steun van onder meer de SP-fractie aandringen op plaatsing van de geluidsschermen.

Marike Hoving van het bewonerscomité toont aan SP-raadslid Pierre van Rooden en SP-statenlid Wim Hoogervorst de bomenkap voor de verbreding van de A27 Hilversum

SP Noord-Holland stelt vragen over uitvoering nieuwe zeesluis

SP SP Velsen 30-08-2016 08:31

Mevrouw J.M.E. de Groot en de heer W. Hoogervorst (SP) hebben vragen over bouw nieuwe zeesluis IJmuiden en de gevolgen daarvan voorgelegd aan het college van gedeputeerden van de Provincie Noord-Holland.

Dit naar aanleiding van een bericht in de IJmuider Courant hierover.

Vragen:

1. In februari 2016 werd de aanbesteding voor de bouw van een nieuwe zeesluis bij IJmuiden gewonnen door het consortium bestaande uit aannemers BAM en VolkerWessels en financieringsmaatschappij DIF, samen opererend onder de naam OpenIJ. OpenIJ verwacht de sluis te kunnen bouwen voor een bedrag van 350 miljoen euro, 30 procent onder de plafondprijs van 500 miljoen euro. Is deze informatie juist? Kunt u dit toelichten?

2. Door het ontwerp van BAM/OpenIJ kan de Middensluis alleen nog schepen schutten met een lengte van minder dan 125 meter en een breedte van 19 meter, terwijl de sluis 220 meter lang is en 25 meter breed. Op deze wijze wordt de Middensluis onderbenut. Is deze informatie juist? Kunt u dit toelichten?

3. Wanneer het schutten van een flink deel van de schepen meer tijd gaat kosten dan voorzien zal dit problemen gaan opleveren in de doorstroming in de nieuwe zeesluis.

Bent u het met deze constatering eens? Waarom wel of niet? 2016 104

2

En: als u het wel met deze constatering eens bent, hoe zal dit probleem opgelost gaan worden?

4. Bij de nieuwe zeesluis is gekozen voor nivelleren van het water via gaten in de sluisdeur. Een TU-Delftstudie van Jeroen Bonnes geeft aan dat nivelleren via sluisdeurgaten ongewenst is voor grotere sluizen vanwege de veel langere schuttijden voor schepen. Is deze bewering in de studie van Jeroen Bonnes juist? Kunt u dit toelichten?

5. Doordat het schutten van schepen langer dan 125 meter en breder dan 19 meter, omdat zij moeten uitwijken naar de Middensluis, veel meer tijd kost dan via de huidige Noordersluis, zullen deze schepen veel meer ongewenste uitstoot de lucht inblazen. Immers de meeste schepen varen op goedkope stookolie, die de lucht sterk verontreinigt. Het hiervoor genoemde artikel spreekt over het feit dat deze schepen een wellicht twee maal langere tijdsperiode dan voorheen met stationair draaiende motoren het schutten moeten afwachten. Is dit juist? Hoe gaat u de inwoners van Noord-Holland, in de buurt van IJmuiden, tegen deze grotere luchtvervuiling beschermen? Kunt u uw antwoord toelichten?

6. De internationale scheepvaart stoot twee keer zoveel CO2 uit als de internationale luchtvaart. Bij de verbranding van stookolie komen grote hoeveelheden andere giftige stoffen vrij zoals fijnstof, zwavel- en stikstofoxide. Stookolie mag op het land niet meer verstookt worden. Het Noordhollandse drinkwaterbedrijf PWN en Stichting Duinbehoud vroegen aan de rechter het duingebied ten westen van de Reyndersweg op te nemen in het beschermde Natura 2000- gebied Noordhollands Duinreservaat2. Zal, door de langere schuttijden van eerder genoemde schepen, de schade door stikstof aan dit natuurgebied en andere natuurgebieden toenemen? Kunt u dit toelichten?

2 http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/ijmond/article28430203.ece/Schad...

7. Hoe verhoudt zich de bouw van de nieuwe zeesluis en zaken als voornoemd die hiermee in verbinding staan zich tot de PAS- wetgeving (Programmatische Aanpak Stikstof) die op 1 juli 2015 in werking is getreden? Kunt u uw antwoord toelichten?

8. Door het nivelleren van water via de sluisdeurgaten zal verzilting van het achterland van het Noordzeekanaal tot aan Amsterdam wellicht tweemaal heviger worden dan met de huidige Noordersluis het geval is. Dit zou te maken hebben met de slechte zout/zoetwaterscheiding die het gevolg is van nivelleren van water via de sluisdeurgaten. Is deze bewering juist? Hoe gaat u het achterland van het Noordzeekanaal tot aan Amsterdam en de boeren beschermen tegen grotere verzilting? Kunt u uw antwoord toelichten?

9. Met de gunning van het project aan het consortium “Open IJ”, zoals gezegd voor een aanzienlijk lager bedrag dan de plafondprijs, is, zoals de problematiek beschreven in het artikel laat zien, een groot risico genomen.

Had GS op enigerlei wijze dit risico kunnen voorzien? Waarom wel of niet? 

De GS beantwoord de vragen doorgaans binnen 30 dagen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.