Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

154 documenten

Gelijke rechten gelden voor iedereen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Heemstede 28-03-2020 19:53

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1312149/48317/IMG_5311.JPGChristenUnie en SP hebben aandacht gevraagd voor de positie van woonwagenbewoners in Haarlem. Raadslid Frank Visser: “De wachttijd voor een woonwagenstandplaats is opgelopen tot 20 jaar. En dat terwijl het College voor de rechten van de mens heeft uitgesproken dat het leven in een woonwagen een essentieel onderdeel van de cultuur van Roma, Sinti en woonwagenbewoners. Gemeenten hebben daarom de plicht om te zorgen voor voldoende locaties.”

De woningnood in Haarlem is groot. Zo zijn de wachtlijsten voor een sociale huurwoning al opgelopen tot boven de 7 jaar. Niet elke vrijkomende locatie kan daarom worden gereserveerd voor woonwagens. Maar volgens de ChristenUnie moet de gemeente wel meer doen dan nu. Zo kan er gekeken worden of het aantal plekken op bestaande locaties kan worden uitgebreid.

De motie werd gesteund door GroenLinks, Jouw Haarlem, Actiepartij en Trots Haarlem. Dit was net niet genoeg voor een meerderheid in de gemeenteraad.

MOTIE Gelijke rechten gelden voor iedereen

De Gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op donderdag 27 februari 2020,

Constaterende dat

Zowel de minister als de ombudsman vinden dat de cultuur van woonwagenbewoners moet worden gerespecteerd en dus ook hun wens om in een woonwagen te wonen; De minister daarom in het beleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsen stelt dat gemeenten daarom moeten voorzien in voldoende standplaatsen, zodat woonwagenbewoners binnen een redelijke termijn een standplaats kunnen krijgen; In Haarlem momenteel dringend 45 standplaatsen nodig zijn voor woonwagenbewoners , en de komende jaren nog eens 26 plaatsen, terwijl er maar 3 à 4 standplaatsen per jaar vrij komen; De wethouder daarom tijdens de vergadering van de commissie ontwikkeling van februari 2020 heeft toegezegd te komen met een actieplan met “ in- en uitbreidingsmogelijkheden van het aantal standplaatsen”. Het college echter tegelijkertijd in de in december 2019 uitgebrachte informatienota Rijksbeleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid stelt dat er in Haarlem weinig ruimte beschikbaar is voor extra standplaatsen; Het college bovendien stelt dat er in Haarlem woonwagenkampen zijn waar regelmatig  misdrijven worden gepleegd;

Overwegende dat

In Haarlem wel ruimte is om 10.000 woningen te bouwen, er daarom ook ruimte moet zijn om extra standplaatsen te creëren; Het stigmatiserend is om in een huisvestingsnota te spreken over het crimineel gedrag van sommige woonwagenbewoners; als het gaat om huisvesting van de bewoners in het gebied van project de Lelie wordt ook niet het veelvuldig voorkomen van criminaliteit gebruikt als argument om hen het recht op een woning te ontzeggen; Op verreweg de meeste locaties geen sprake is van criminaliteit en de bewoners van die woonwagenkampen hardwerkende Haarlemmers zijn; De gemiddelde wachttijd op een sociale huurwoning 8 jaar bedraagt, gelijke rechten dan inhouden dat de wachttijd op een standplaats niet langer dan 8 jaar mag bedragen; Bovendien door het creëren van extra standplaatsen sociale huurwoningen vrijkomen;

Roept het college op om

Voor 1 juli 2020 te komen met een plan met bijbehorend tijdpad om het aantal standplaatsen in Haarlem op zo kort mogelijke termijn uit te breiden; Elke overbodige verwijzing naar criminaliteit in relatie tot woonwagenbewoners in (beleids-) documenten die over wonen en ruimtelijke ordening gaan, zoals de “Inventarisatie behoefte Gemeente Haarlem” woonwagenstandplaatsen te vermijden.

En gaat over tot de orde van de dag

Frits Garretsen, SPFrank Visser, ChristenUnie  

 

Orionzone niet in beton gegoten

ChristenUnie ChristenUnie CDA Heemstede 28-03-2020 19:42

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1312148/48317/WP_20160528_10_26_54_Pro.jpgDe meerderheid van de gemeenteraad heeft ingestemd met de ontwikkelvisie Orionzone. De ChristenUnie heeft voor gestemd. Wel hebben wij onze zorgen uitgesproken over de toenemende parkeerdruk. Volgens onze fractie is het beste om het parkeren in het gebied te reguleren. Door dit te regelen voordat de bouw begint kan worden voorkomen dat bewoners in de omliggende wijken overlast krijgen.

De ontwikkelvisie is een eerste stap in het bouwen van circa 600 woningen in het gebied ten westen van de Planetenlaan. De meeste woningen komen aan de noordkant van het gebied rond scholengemeenschap Het Schoter. Ook een nieuw zwembad is onderdeel van de plannen. Veel omwonnenden maken zich zorgen over de gevolgen voor de bereikbaarheid van het gebied, de parkeerdruk en de mogelijke komst van een supermarkt. Het debat in de raad ging dan ook vooral over deze drie onderwerpen.

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad heeft aangegeven een nieuwe supermarkt niet te zien zitten. Voor de Planetenlaan liggen er voorstellen voor een nieuwe inrichting met een park aan de zuidzijde. Het autoverkeer zou daarbij in beide richtingen gebruik maken van de noordelijke rijbaan. De meningen over dit ontwerp zijn verdeeld. Het college heeft aangegeven dat dit plan niet in beton is gegoten. De ChristenUnie vindt dat de positie van fietsers in het gebied moet worden versterkt. Welke inrichting ook wordt gekozen: volgens ons zijn gezien het drukke verkeer vrijliggende fietspaden noodzakelijk. Datzelfde geldt voor de Orionweg. Hier zal meer verkeer komen, fietspaden liggen daarom voor de hand.

De ChristenUnie heeft twee moties ingediend. In de motie “Hub met de mobiliteitshub” vragen wij meer aandacht voor mogelijkheden voor mobiliteitshubs in het gebied. Dit zijn plekken waar voor buurtbewoners deelauto’s en deel(bak)fietsen beschikbaar zijn en ook eigen auto’s geparkeerd kunnen worden. Door dit te concentreren op een aantal plekken in de wijk worden bewoners gestimuleerd vaker te kiezen voor het OV, fietsen en deelmobiliteit in plaats van voor de eigen auto. Deze motie is met een ruime meerderheid aangenomen. Alleen Trots Haarlem en CDA stemden tegen.

In de tweede motie hebben wij voorgesteld om in het gebied waar de nieuwe woningen worden gebouwd parkeerregulering in te voeren. Zo kunnen alle nieuwe bewoners daar alleen parkeren met een vergunning. Ook kan zo parkeeroverlast in de omliggende wijken worden voorkomen. Zolang daar geen vergunningparkeren geldt kunnen ook nieuwe bewoners daar parkeren zonder vergunning. Maar zodra gereguleerd parkeren wordt ingevoerd in deze omliggende wijken kunnen deze nieuwe bewoners daar hun auto niet meer kwijt. Raadslid Frank Visser: “Door duidelijkheid te geven over de parkeermogelijkheden voor de start van de bouw kunnen we de Planetenbuurt optimaal beschermen tegen overlast. De nieuwe bewoners van de Orionzone die toch zonder parkeervergunning een auto aanschaffen nemen zelf een risico want ze kunnen hun auto niet meer kwijt zodra ook Planetenbuurt een parkeervergunningensysteem krijgt. Als we parkeerregulering pas invoeren nadat de woningen zijn opgeleverd dan moet je de nieuwe bewoners even veel recht geven op een parkeervergunning als de huidige bewoners.”

Een raadsmeerderheid steunde de motie niet. Veel partijen willen wel parkeerregulering maar willen dit eigenlijk regelen voor de hele stad. Het debat over parkeerregulering wordt waarschijnlijk over enkele maanden opnieuw gevoerd.

 

MOTIE Hup met de mobiliteitshub!

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27 februari 2020,

In beraadslaging over de Ontwikkelvisie Orionweg-Planetenlaan,

Constaterende dat:

De ontwikkelvisie stelt dat de groeiende vraag naar mobiliteit en de inherent beperkte ruimte en investeringscapaciteit om aan die vraag tegemoet te komen ertoe leidt dat de ontwikkelzone goede kansen biedt voor alternatieve vormen van mobiliteit en stelt dat een mobiliteitshub een waardevolle toevoeging zou zijn (blz. 22) Met een mobiliteitshub bewoners de mogelijkheid hebben per vervoervraag de meest geëigende vorm van mobiliteit te kiezen: de (deel)fiets, (deel)bakfiets, het OV, of de (deel)auto; Daarom het ondersteunen van mobiliteitsconcepten zoals mobiliteitshubs die duurzaam zijn en efficiënt gebruik van parkeerplaatsen stimuleren een uitgangspunt is van de ontwikkelvisie (blz. 27) Desondanks in de ontwikkelvisie geen locatie voor een mobiliteitshub is aangewezen, maar dat het parkeren verspreid is over het gebied, veelal onder geplande bebouwing; In de ontwikkelvisie Haarlem Zuidwest wel een locatie is aangewezen voor een mobiliteitshub;

Overwegende dat:

Verspreide parkeeroplossingen leiden tot veel uitritten wat mogelijk leidt tot een onrustiger verkeersbeeld op de Planetenlaan; Op een beperkt aantal locaties geconcentreerde parkeeroplossingen gecombineerd met deelmobiliteit mogelijke goedkoper en ruimtelijk efficiënter zijn; De geplande openbare parkeergarage mogelijk zou kunnen functioneren als mobiliteitshub voor het noordelijke deel van de ontwikkelzone;

Verzoekt het college:

Bij de verdere uitwerking van de ontwikkelvisie in stedenbouwkundige plannen te onderzoeken in hoeverre in de ontwikkelzone de parkeeroplossingen geheel of gedeeltelijk kunnen worden geconcentreerd in mobiliteitshubs.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

 

 

MOTIE Parkeerregulering Orionzone

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27 februari 2020,

In beraadslaging over de Ontwikkelvisie Orionweg-Planetenlaan,

Overwegende dat:

De inzet van de Ontwikkelvisie is dat parkeren van de nieuwe bewoners opgelost wordt binnen het gebied en dit niet ten koste mag gaan van de huidige bewoners van de omliggende wijken; Er desondanks zorgen zijn in de wijken rondom de Orionzone dat de parkeeroverlast in deze wijken zal toenemen als gevolg van de nieuwbouw in de Orionzone; Overlast kan worden voorkomen door parkeerregulering; In dit deel van Haarlem er nog geen parkeerregulering is en dit afzonderlijke besluitvorming vraagt; Parkeerregulering niet is opgenomen in de ontwikkelvisie maar dat hier volgens de ontwikkelvisie wel een besluit over genomen moet worden; Indien op een later moment, als de woningen in de Orionzone gerealiseerd zijn, besloten wordt tot parkeerregulering in het gebied (bijvoorbeeld op basis van parkeeroverlast), het niet meer mogelijk is het aantal vergunningen voor de inwoners uit de Orionzone te beperken ten gunste van de huidige bewoners van de omliggende wijken; Het daarom noodzakelijk is om nu helderheid te scheppen voor de ontwikkelaars en de nieuwe bewoners over de maximale parkeerruimte voordat huizen worden gebouwd;

Verzoekt het college:

Met een voorstel te komen voor gereguleerd parkeren in de Orionzone, te weten voor de nieuw te bouwen woningen en voorzieningen en eventueel, in overleg met de buurt, voor aangrenzende straten; In alle overeenkomsten voor de Orionzone zoals anterieure overeenkomsten en koop- en huurovereenkomsten vast te leggen dat het aantal parkeervergunningen voor het gebied gelimiteerd is en dat parkeren in omliggende wijken zonder vergunning alleen mogelijk is zolang in deze wijken geen gereguleerd parkeren is ingevoerd;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

Bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland: veel OV en fiets

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 28-03-2020 16:19

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1312146/48317/DSC02806.JPGDe gemeenteraad heeft de bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland vastgesteld. In de visie van de gezamenlijke gemeenten uit onze regio ligt veel nadruk op het verduurzamen van de mobiliteit en investeren in het OV- en fietsnetwerk.

Raadslid Frank Visser: “Ik ben blij met de focus op het OV en de fiets in de bereikbaarheidsvisie. Er zijn nog veel mogelijkheden om deze te verbeteren. Zo is het OV gebruik vanuit Zuid-Kennemerland naar Amsterdam West en Centrum meer dan 50%. Op veel andere verbindingen is het maar 10%. Als verbindingen beter worden kan het aandeel duurzame mobiliteit (lopen, fietsen en OV) in de mobiliteitsmix in onze regio veel groter worden. Dit is uiteindelijk ook goed voor de doorstroming van auto’s”.

Het is volgens de ChristenUnie zaak om de plannen snel concreter te maken. Visser: “Voor veel projecten is geld nodig van het Rijk. De bereikbaarheidsvisie is eigenlijk vooral een lobby instrument. Het is goed dat het er nu is, maar er is meer nodig willen we voor elkaar krijgen dat het Rijk de benodigde miljoenen beschikbaar stelt voor het beter bereikbaar maken van Haarlem.”

Onderdeel van de visie is o.a. een OV-knoop Buitenrust op de kop van de Europaweg. Ook zijn er plannen voor een nieuw Zuidtangent tracé dat aan de oostzijde om Hoofddorp heen gaat. Zo zou Haarlem sneller kunnen worden verbonden met Hoofddorp station en/of Schiphol Zuid. Uiteraard blijven er ook bussen op de bestaande route rijden. Volgens de ChristenUnie zijn nog meer projecten nodig. Visser: “Wij vinden dat er meer nieuwe snelle en hoogfrequente busroutes moeten komen in bijvoorbeeld Haarlem Oost en langs de Spaarndamseweg. En er moet een entree komen aan de Haarlemse zijde van station Bloemendaal.”

De komende jaren worden de oplossingsrichtingen uit de visie uitgewerkt tot concrete projecten.

Snel duidelijkheid nodig over loden waterleidingen

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 07-02-2020 19:23

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1310681/48317/drinkwater.jpgOp zijn minst 165 Nederlandse gemeenten weten niet of er binnen de eigen grenzen nog gebouwen staan met loden drinkwaterleidingen. Dat blijkt uit een enquête van de NOS. Ook Haarlem heeft hier nog geen zicht op. De ChristenUnie-fractie heeft daarom vragen gesteld.

De gemeente Utrecht heeft deze week besloten dat op 6 basisscholen niet meer uit de kraan mag worden gedronken omdat lood is aangetroffen. Dit werd duidelijk nadat Utrecht vorige maand besloot alle waterleidingen op scholen te controleren. ChristenUnie Haarlem wil zo snel mogelijk duidelijkheid of dit probleem ook in onze gemeente speelt.

Raadslid Frank Visser: "Dit had al lang in kaart moeten zijn, het is immers eenvoudig te meten en het is al jaren bekend dat loden waterleidingen schadelijk zijn, met name voor kinderen. Het tast de hersenen aan"

Volgens de enquete van de NOS gaat Haarlem nu ook onderzoek doen. De ChristenUnie heeft hierover de volgende vragen gesteld:

Welke gebouwen worden momenteel onderzocht? Is dit al het gemeentelijk vastgoed? Worden ook gebouwen van scholen en kinderopvangcentra die niet in het bezit van de gemeente zijn gecontroleerd? Heeft u zich of er nog loden waterleidingen zijn in het publieke deel van het waterleidingnet dus onder de straten tot aan de voordeur? Indien u dit beeld niet volledig heeft: is het mogelijk om voor burgers wel inzicht te geven in de locaties die u wel inzichtelijk hebt, bijvoorbeeld via het open data portaal? Wanneer wordt het onderzoek naar de aanwezigheid van loden waterleidingen afgerond? Is het mogelijk het onderzoek naar scholen en kinderopvangen binnen een maand af te ronden zoals ook de gemeente Utrecht heeft gedaan? (zie: https://nos.nl/artikel/2321914-lood-in-drinkwater-van-zes-utrechtse-basisscholen.html)

 

Bijna 60 woningen extra in Delftwijk

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 21-12-2019 20:16

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283040/48317/IMG_5394.JPGAan de Aart van der Leeuwstraat in Delftwijk worden 224 verouderde huurwoningen van Pre Wonen vervangen door circa 280 sociale huurwoningen. Dit zijn 56 woningen meer dan in het oorspronkelijke plan dat in 2018 werd besproken in de gemeenteraad. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan een voorstel van de ChristenUnie. Raadslid Frank Visser: “Ik ben erg blij met dit resultaat. De wachtlijsten zijn lang in Haarlem en dan is 56 woningen extra echt zeer welkom!”

In de eerste plannen uit 2018 werden de bestaande woningen ongeveer 1 op 1 vervangen door nieuwe woningen. De ChristenUnie stelde toen voor een extra woonlaag toe te voegen om zo extra woningen te realiseren. De gemeenteraad heeft dit overgenomen.

Het college heeft deze week het voorlopig ontwerp stedenbouwkundig plan gepresenteerd. Uiteindelijk is ruimte gevonden om 280 sociale huurwoningen te realiseren. Het woningbouwprogramma omvat circa 14 woningen van 75 m2 en 266 woningen van 60 m2 . Van deze woningen wordt 70% gerealiseerd met een huur onder de aftoppingsgrens. Tussen de 15 en 20% van de woningen van 60 m2 wordt gereserveerd voor starters en jongeren.

Grootste zorg in 2018 was de ruimte voor het parkeren. Maar doordat er nu meer woningen voor jongeren komen en jongeren gemiddeld minder auto’s hebben wijzen de modellen uit dat ondanks de groei van het aantal woningen de parkeerruimte straks voldoende zal zijn. Raadslid Frank Visser: “Ik hoop dat we op deze manier ook bij andere bouwplannen in Haarlem ruimte kunnen vinden voor extra woningen. Het plan Aart vd Leeuwstraat toont aan dat dit mogelijk is. Er komt zelfs meer ruimte voor groen”.

Autoloze zondag op 20 september 2020

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Heemstede 21-12-2019 19:36

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283039/48317/WP_20160528_10_36_46_Pro.jpgHaarlem moet gaan meedoen aan de internationale autoloze zondag op 20 september 2020. Een meerderheid van de gemeenteraad heeft het college gevraagd dit te onderzoeken.

In de motie, ingediend door CDA, GroenLinks, SP, ChristenUnie en Actiepartij, is nadrukkelijk sprake van een vrijwillige autovrije zondag. Raadslid Frank Visser: “In andere steden kunnen straten zich aanmelden om mee te doen. We hopen dat dit zich als een olievlek verspreid. Belangrijke voorzieningen moeten uiteraard bereikbaar blijven. Op verzoek van de ChristenUnie is ook in de motie opgenomen dat er eerst overleg moet zijn met wijkraden en maatschappelijke organisaties. Ik denk dan bijvoorbeeld aan sportclubs, ondernemersverenigingen en kerken.”

Een autoloze zondag is al in veel steden een succes. Het helpt mensen om bewuster om te gaan met mobiliteit. Bovendien maakt het mogelijk om de straat één keer per jaar eens op een andere manier te gebruiken. Het college is gevraagd in het voorjaar met een voorstel te komen.

Motie ‘Autovrije zondag’

De Haarlemse gemeenteraad in vergadering bijeen op donderdag 19 december 2019:

Constaterende dat:

de gemeente Haarlem binnen het mobiliteitsbeleid aanstuurt op een mobiliteitstransitie1 ; het coalitieprogramma zet in op een gedragsverandering, waarbij het vanzelfsprekender wordt om gebruik te maken van (een combinatie van) andere vervoersvormen dan de auto2; de Europese mobiliteitsweek het mogelijk maakt om maatregelen die gedurende het hele jaar rond mobiliteit worden genomen, een podium te bieden3;

Overwegende dat:

de gemeente Haarlem aan de Europese mobiliteitsweek kan deelnemen door een autovrije dag te organiseren in een deel van de gemeente3; de Europese mobiliteitsweek jaarlijks plaatsvindt tussen 16 en 22 september; een autovrije dag mensen stimuleert om een dag per jaar op zoek te gaan naar een ander vervoersmiddel en zodoende mensen in aanraking laat komen met alternatieve vervoermiddelen; in 2019 vele steden waaronder Berlijn, Brussel en Londen, Haarlem al voor zijn gegaan4 ; een autovrije dag doordeweeks onwenselijk is;

Roept het College op:

deel te nemen aan de Europese mobiliteitsweek door een vrijwillige autovrije zondag in een deel van de gemeente te organiseren; in overleg te gaan met wijkraden en maatschappelijke organisaties over de invulling hiervan; voor de kadernota een voorstel inclusief financiële onderbouwing voor te leggen aan de commissie beheer;

En gaat over tot de orde van de dag.

CDA

GroenLinks

SP

ChristenUnie

Actiepartij

 

1 Ontwikkelagenda Mobiliteitsbeleid (2019, p. 4)

2 Coalitieprogramma Duurzaam Doen (2018, p. 11)

3 https://rwsduurzamemobiliteit.nl/praktijk-projecten/europese/gemeenten/

4 https://www.theguardian.com/cities/gallery/2019/sep/22/world-car-free-day-2019-in-pictures

Generaal Spoorlaan hoofdfietsroute dus fietsstroken rood asfalt

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 21-12-2019 19:19

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283038/48317/20180512_140057De gemeente werkt aan plannen voor de herinrichting van de Generaal Spoorlaan. In januari worden deze gepresenteerd. De ChristenUnie heeft vragen in de raad gesteld omdat de eerste ontwerpen uitgaan van een weginrichting met fietssuggestiestroken. Raadslid Frank Visser: “De Generaal Spoorlaan is een hoofdfietsroute en daar horen volwaardige fietsstroken, fietspaden of een inrichting als fietsstraat. De gemeenteraad heeft dat herhaaldelijk uitgesproken. Ik snap niet dat het college steeds maar weer meent daarvan af te kunnen wijken. Er worden zelfs klinkers voor deze weg voorgesteld. Dat is niet comfortabel voor fietsers.”

Bijdrage ChristenUnie vragenuurtje:

Voorzitter, wij hebben begrepen dat van de Generaal Spoorlaan in januari het voorlopig ontwerp wordt afgerond en dat hier geen fietsstroken in rood asfalt of een fietsstraat in zit, maar fietssuggestie stroken met klinkers. Dit is een hoofdfietsroute buiten het centrum en daar heeft de gemeenteraad al herhaaldelijk van gezegd dat dit in rood asfalt moet.

Daarom heb ik de volgende vragen aan het college

Wat is gebeurt met de startnotitie uit 2016 waarin wel degelijk fietsstroken in rood asfalt stonden? Wat is de reden dat de wethouder voor klinkers gaat terwijl het Haarlems Verkeers en Vervoersplan (HVVP), Uitvoeringsprogramma Fiets en dus deze startnotitie allemaal zeggen: rood asfalt? Wat is de reden dat de wethouder kiest voor fietssuggestiestroken in plaats van echte fietsstroken terwijl toch de prioriteit in de SOR duidelijk is: eerst voetganger, fiets en OV en pas dan de auto? Kan de wethouder reageren op het verzoek van de Fietsersbond om op deze hoofdfietsroute te kiezen voor voorrang op zijstraten middels uitritconstructies en een smallere rijlopen om zo de snelheid van autoverkeer te remmen? Recent was de wethouder tegen rood asfalt op de Willem Klooslaan omdat het plan al in de inspraak was geweest. Nu dreigt echter het voorlopig ontwerp in de inspraak te gaan voordat wij als raad hierover hebben kunnen spreken. De ChristenUnie vraagt daarom via deze weg alsnog conform de uitdrukkelijke wens van deze raad in het voorlopig ontwerp alsnog uit te gaan van rood asfalt. Als de wethouder hier niet toe bereid is kan de wethouder dan toezeggen dat het voorlopig ontwerp pas de inspraak in gaat nadat wij het hebben behandeld in de commissie beheer?

De wethouder reageerde dat hij nog niets heeft besloten en heeft toegezegd dat het ontwerp indien er inderdaad voor fietssuggestiestroken en klinkers gekozen zou worden eerst zal worden besproken in de commissie beheer voordat het de inspraak in gaat.

Geen gevaarlijke U-turn bij Spaarne Gasthuis

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 20-12-2019 20:16

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283013/48317/Spaarnde Gasthuis Europaweg entree.jpgHet nieuwe Spaarne Gasthuis krijgt de hoofdentree aan de Europaweg. Hier komt een nieuwe bushalte voor R-Net. In de plannen is nu echter ineens ook een gevaarlijke auto oversteek ingetekend. Auto’s uit de richting van het centrum keren daarbij op de busbaan om bij de hoofdentree te komen. De ChristenUnie heeft aan de bel getrokken: houd de entree van het ziekenhuis overzichtelijk.

Volgens de ChristenUnie is de linksaffer over de busbaan heen, een ware u-turn, onveilig en helemaal niet nodig. Raadslid Frank Visser: “Op deze plek moeten buschauffeurs al alert zijn op overstekende voetgangers. De meeste verkeerslichten op de Europaweg verdwijnen in de toekomst. Zo’n 200 meter verderop komt straks een rotonde. Hier kunnen auto’s prima keren. Het scheelt ook in de kosten als je die afslag niet realiseert.”

De wethouder heeft toegezegd dat de plannen nog niet definitief zijn en dat de raad nog een uitspraak kan doen wanneer het ontwerp van de vernieuwde Europaweg wordt voorgelegd. De ChristenUnie maakt zich toch zorgen omdat de linksaffer, inclusief zelfs een financiele doorrekening, is opgenomen in de contracten met het ziekenhuis. Visser: “Wij blijven dit plan op de voet volgen”.

Helaas geen overgangsregeling voor standplaatsen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA CDA Heemstede 20-12-2019 19:47

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283009/48317/WP_20160604_09_55_42_Pro.jpgNa maanden debat heeft de Haarlemse gemeenteraad de discussie over het nieuwe standplaatsenbeleid afgerond. Op grond van Europese regelgeving wordt de vergunningtermijn voor viskramen, ijskarren en oliebollenkramen beperkt tot tien jaar. Tevergeefs heeft de oppositie gepleit voor een overgangsregeling voor de huidige standplaatsregeling

Raadslid Frank Visser: “Helaas moest het standplaatsenbeleid aangepast worden omdat Europa op grond van de Dienstenrichtlijn stelt dat bij schaarse vergunningen er altijd na een paar jaar concurrentie moet zijn. De termijn van 10 jaar die Haarlem heeft gekozen is wat dat betreft nog ruim in vergelijking met andere gemeenten. Volgens juristen is een langere termijn echter niet haalbaar bij de rechter. Dit is zuur voor de huidige standplaatshouders die dachten een onbeperkte vergunning te hebben en later hun bedrijf te kunnen verkopen. Daarom hebben wij samen met andere fracties gepleit voor een overgangsregeling.”

GroenLinks, PvdA, D66 en CDA hebben uiteindelijk tegen alle voorstellen van de oppositie gestemd om de voorstellen te verzachten. Zo werd er als overgangsregeling door de Actiepartij gepleit om vergunningen binnen 5 jaar te mogen verkopen en dat de vergunning dan voor de nieuwe eigenaar 10 jaar geldig zou zijn. Dit voorstel heeft de ChristenUnie gesteund. Dit voorstel haalde het niet net als ons eigen voorstel om standplaatshouders die na 10 jaar hun plek verliezen aan een ander tenminste één kans te geven op een andere plek.

Daarnaast heeft onze fractie voorgesteld om standplaatshouders de mogelijkheid te geven parttime te werken. Visser: “Nu moet een standplaatshouder in principe altijd aanwezig zijn. Het is terecht dat een standplaats 5 a 6 dagen per week gebruikt moet worden maar het is niet meer van deze tijd dat je een standplaatshouder verplicht (meer dan) fulltime te werken.”

Een ander voorstel van de ChristenUnie was om dubbel grondgebruik toe te staan, juist omdat de plaatsen schaars zijn. Nu kan je op 1 locatie nog een oliebollenkraam in de winter hebben en een ijskar in de zomer. Het college heeft echter besloten om dit niet meer toe te staan omdat dit dubbele gebruik niet op elke plek wenselijk zou zijn. Visser: “Dat vind ik een vreemd argument. Dan moet je besluiten tot maatwerk en niet iets categorisch verbieden”.

Lees hieronder alle moties van de ChristenUnie. Lees hier de eerdere bijdrage van de ChristenUnie over dit onderwerp.

 

MOTIE Oliebollenkraam en ijskar gaan goed samen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat een standplaats altijd maar kan worden benut door één ondernemer met één vergunning (blz. 17); Het op dezelfde plek dus niet meer mogelijk is om bijvoorbeeld in de winter een oliebollenkraam te hebben en in de zomer een ijskar of doordeweeks een viskraam en in het weekend een bloemenstal; Hierop momenteel 2 uitzonderingen gelden, namelijk de Nice Passage 12 en de Grote Houtstraat 140C; Deze uitzonderingen worden opgeheven zodra de huidige vergunning afloopt;

Overwegende dat:

Het college nergens motiveert waarom dit dubbelgebruik verboden wordt; Dubbelgebruik juist nastrevenswaardig is omdat hierdoor minder ruimte nodig is voor standplaatsen; Voor zover bekend bij de gemeenteraad nooit klachten zijn binnen gekomen over dit dubbel gebruik; Deze regel een typisch voorbeeld is van overbodige regels; De gemeente juist zou moeten streven naar het bieden van maatwerk;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat dubbel gebruik van één standplaats wel mogelijk blijft.

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

MOTIE Visje in Noord en Zuid

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat per ondernemer slechts één vergunning kan worden verleend; Het college hiermee wil voorkomen dat standplaatsen worden ingenomen door grote (landelijke) ketens;

Overwegende dat:

Elke vergunning maximaal 10 jaar geldig wordt; Het bedrijfsrisico voor lokale standplaatshouders hierdoor enorm zal toenemen; Het toestaan van maximaal 3 vestigingen dit risico voor onze lokale ondernemers kan verkleinen; Tegelijkertijd door het aanwezigheidsvereiste kan worden voorkomen dat hierdoor standplaatsen worden ingenomen door ketens van buiten de stad; Met meerdere vestigingsmogelijkheden in een grote stad als Haarlem kan worden voorkomen dat consumenten de halve stad door moeten reizen voor hun favoriete vis- of bloemenleverancier;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat per vergunninghouder maximaal 3 vergunningen worden toegestaan onder de volgende voorwaarden:

de vergunninghouder voldoet op tenminste één van deze locaties aan het aanwezigheidsvereiste; voor de andere locaties wordt het aanwezigheidsvereiste ingevuld door vaste medewerkers; de vergunninghouder zijn vergunning niet kan verpachten aan een andere ondernemer (verplichte bedrijfsvoering als één bedrijf);

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Parttime standplaatshouder

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat per ondernemer slechts één vergunning kan worden verleend en dat de vergunninghouder ten tijde van de bedrijfsuitoefening zoveel als mogelijk persoonlijk aanwezig dient te zijn. Indien niet aan de aanwezigheidseis kan worden voldaan, bijvoorbeeld bij langdurige ziekte, is het ter beoordeling aan het college of de vergunninghouder tijdelijk vervangen kan worden; Bij hoge mate van uitzondering kan het college de vergunninghouder (schriftelijk) toestemming geven gedurende een bepaalde periode de bedrijfsuitoefening te laten uitoefenen door een “vervanger”;

Overwegende dat:

Parttime werken tegenwoordig heel normaal is (dit is geen “hoge mate van uitzondering”); Het voor deze ondernemers wel wenselijk kan zijn het grootste deel van de week open te zijn; “Zoveel als mogelijk aanwezig zijn” een onduidelijk criterium is; Het aanwezigheidsvereiste ook door meerdere vaste medewerkers ingevuld zou moeten kunnen worden (analoog aan het aanwezig zijn van bevoegde medewerkers in horeca zaken met een drankvergunning)

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat het aanwezigheidsvereiste wordt beperkt tot de eis de vergunninghouder tenminste 1/3 van het aantal in de vergunning opgenomen dagen/uren aanwezig is;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

MOTIE Standplaats kwijt? Dan aanbod voor nieuwe (in mededinging)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat elke standplaats na 10 jaar aan een andere aanbieder kan worden vergeven; Door het maximum aantal standplaatsen niet zeker is dat een standplaatshouder die zijn standplaats verliest een nieuwe standplaats kan krijgen In het verleden er veel meer potentiele standplaatslocaties in Haarlem waren;

Overwegende dat:

Een standplaatshouder die zijn standplaats puur door mededinging verliest recht heeft op een tweede kans;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat een standplaatshouder die zijn standplaats door mededinging verliest en die wel aan de gestelde voorwaarden voldoet de kans krijgt een nieuwe locatie toegewezen te krijgen ook als dit betekent dat hiervoor het aantal standplaatslocaties moet worden uitgebreid. Bij de toewijzing van deze nieuwe standplaats gelden dan wel de regels voor mededinging.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

Lobby voor lightrail A9

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 20-12-2019 19:30

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283004/48317/Regionaal OV toekomstbeeld.jpgHaarlem moet stevig gaan lobbyen voor een lightrailverbinding langs de A9 van Haarlem naar Amsterdam of Amstelveen. Dit staat in een motie van de ChristenUnie, mede ondersteund door SP, Actiepartij en Jouw Haarlem die unaniem door de gemeenteraad is aangenomen.

Aanleiding voor de motie zijn discussies over de toekomstige inrichting van het Stationsplein, de agenda van de Metropool Regio Amsterdam en de Zuid Kennemeragenda. In al deze plannen staat een systeemsprong van het openbaar vervoer centraal. Er zijn grote investeringen nodig om de groei van het openbaar vervoer op te vangen en de mobiliteit in de regio te verduurzamen door lopen, fietsen en OV aantrekkelijker te maken. Op het stationsplein is immers geen plek meer voor grote groei van het busverkeer.

De beste oplossing is volgens het onlangs vastgestelde Regionale Toekomstbeeld Noord-Holland / Flevoland voor 2040 een hoogwaardige OV verbinding langs de A9, bij voorkeur als lightrail. Hierdoor ontstaat weer ruimte voor de groeiende vervoervraag en worden bovendien de reistijden in de regio korter. Dit project kost echter meer dan 1 miljard euro.

Een project van zo’n grote omvang is alleen mogelijk als het Rijk meebetaalt. Het project moet echter concurreren met een groot aantal andere projecten. Want in veel regio’s zit het openbaar vervoer aan zijn capaciteitsgrenzen. Zo hebben ook gemeenten als Utrecht, Den Haag en Rotterdam plannen voor nieuwe lightrailverbindingen en wil Amsterdam het metronetwerk uitbreiden richting Schiphol, Almere, Zaanstad en Purmerend. NS en ProRail hebben aangegeven dat ook op het spoor veel knelpunten zijn die miljarden euro’s kosten. En in Noord-Nederland zijn er plannen voor nieuwe spoorlijnen tussen Lelystad en Groningen en tussen Emmen en Veendam.

Het kabinet komt mogelijk binnenkort met een groot investeringsfonds. Veel regio’s proberen daarom hun projecten naar voren te schuiven. ChristenUnie Haarlem vindt daarom dat er geen tijd te verliezen is. Het plan voor de lightrail moet snel worden uitgewerkt. Ook moet er een brede coalitie worden gevormd met partijen uit de regio om te komen tot een succesvolle lobby.

MOTIE Lobbyen voor A9 Lightrail

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Conceptagenda Metropoolregio Amsterdam, de startnotitie integrale visie Stationsplein en de Zuid-Kennemer Agenda,

Constaterende dat:

De Zuid-Kennemeragenda een betere OV-verbinding tussen Zuid-Kennemerland en Schiphol/Amsterdam Zuid/ Hoofddorp als prioriteit benoemd (blz. 25 en 27); In het regionale toekomstbeeld OV Noord-Holland en Flevoland inmiddels erkend is dat op deze verbinding een schaalsprong noodzakelijk is en daarom in het voorkeursnetwerk een OV tunnel (bus of tram) in Haarlem is opgenomen en een lightrail verbinding langs de A9, maar dat hiervoor blijkens dit rapport nog vervolgonderzoek nodig is (zie bijlage bij deze motie);[1] In de MRA-agenda onder opdracht 3 “Vaart maken met het metropolitaan mobiliteitssysteem” afgesproken is dat er een gezamenlijke strategie komt voor een schaalsprong in het mobiliteitssysteem (blz. 24) waarbij wordt verwezen naar het OV Toekomstbeeld;

Overwegende dat:

Een lightrail langs de A9 gezien de investering van meer dan 1 miljard euro alleen gerealiseerd kan worden indien het Rijk hier financieel aan bijdraagt; Indien het kabinet besluit de Noord/Zuid metrolijn te verlengen naar Hoofddorp reizigers vanuit Haarlem die gebruik maken van de A9 lightrail bij Schiphol Noord snel kunnen overstappen op de metro; Komend jaar bij het Rijk wordt gesproken over de vorming van een investeringsfonds voor mogelijk miljardeninvesteringen in mobiliteit; De kans reëel is dat bij de kabinetsformatie in 2021 besluiten worden genomen over enkele grote OV-projecten waarbij Haarlem zal moeten concurreren met enkele andere grote projecten in het land; Daarom de komende 1,5 jaar krachtige lobby nodig is om dit project ook in politiek Den Haag hoog op de agenda te krijgen

Verzoekt het college:

Zich in te zetten dat het benodigde vervolgonderzoek naar de lightrailverbinding langs de A9 zo spoedig mogelijk in 2020 wordt afgerond; Op basis hiervan een lobby document te maken wat kernachtig weergeeft wat het belang en de toegevoegde waarde is van deze verbinding o.a. door in te gaan op de bijdrage aan verduurzaming van de modal split, filereductie op de A9, leefbaarheid binnen Haarlem en reistijdwinst tussen Haarlem en Schiphol/Amstelveen/Amsterdam Zuid; Te werken aan een brede coalitie die realisatie van een lightrailverbinding langs de A9 gaat bepleiten naar het voorbeeld van recente succesvolle lobby trajecten in andere regio’s;

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Frits Garretsen, SP

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Gertjan Hulster, Actiepartij

[1] https://vervoerregio.nl/document/10024648-72fb-4df7-a4a6-b9f92712fb0c blz, 36. Zie bijlage bij deze motie

Bijlage: Regionaal OV toekomstbeeld 2040 over lightrail A9

Bron: https://vervoerregio.nl/document/10024648-72fb-4df7-a4a6-b9f92712fb0c. De tekst hieronder komt van blz. 36. De kaart staat op blz. 37. De lichtgroene lijn op de kaart is de lightrail A9

“Op de verbinding Haarlem-Hoofddorp-Schiphol-Amsterdam Zuid is een schaalsprong noodzakelijk. Daartoe is in het voorkeursnetwerk een nieuwe OV-tunnel opgenomen tussen Haarlem station en het Spaarne. Hiermee wordt de binnenstad van Haarlem ontlast waarmee de capaciteits- en veiligheidsknelpunten worden opgelost. Gekoppeld aan een nieuwe hoogwaardige OV-verbinding tussen Haarlem en Schiphol-Noord langs de A9, wordt hiermee de OV-kwaliteit op de relatie Haarlem-Schiphol/ Amsterdam Zuid aanmerkelijk verbeterd. De OV-tunnel kan gebruikt worden door HOV-bus en/of lightrail. Voor de relatie met Schiphol (Plaza en Noord) is zowel HOV-bus als lightrail onderzocht. Een lightrailverbinding scoort voor de bereikbaarheid het beste, maar is kostbaar en wellicht dubbel met andere bouwstenen. Vervolgonderzoek naar mogelijke optimalisatie van type modaliteit (lightrail of tram/bus of bussystemen die gebruik maken van het hoofdwegennet) en mogelijk eindpunt is wenselijk. Ook (Ambitie 2030) de verbindingen vanuit de noordelijke IJmond naar Haarlem/Schiphol en tussen IJmuiden en Sloterdijk worden verbeterd. Tevens wordt voorgesteld de huidige bussen tussen Heemstede en Zandvoort te verbeteren (2030). Voor dit totale BTM-netwerk is een investering van ca. €1,9 miljard (waarvan €160 mln in 2030 en €1,7 miljard in 2040 voor de lightrailverbinding inclusief tram/ bustunnel Haarlem) noodzakelijk.”

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283004/48317/Regionaal OV toekomstbeeld.jpg

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.