Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

19 documenten

Helaas geen overgangsregeling voor standplaatsen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA CDA Heemstede 20-12-2019 19:47

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283009/48317/WP_20160604_09_55_42_Pro.jpgNa maanden debat heeft de Haarlemse gemeenteraad de discussie over het nieuwe standplaatsenbeleid afgerond. Op grond van Europese regelgeving wordt de vergunningtermijn voor viskramen, ijskarren en oliebollenkramen beperkt tot tien jaar. Tevergeefs heeft de oppositie gepleit voor een overgangsregeling voor de huidige standplaatsregeling

Raadslid Frank Visser: “Helaas moest het standplaatsenbeleid aangepast worden omdat Europa op grond van de Dienstenrichtlijn stelt dat bij schaarse vergunningen er altijd na een paar jaar concurrentie moet zijn. De termijn van 10 jaar die Haarlem heeft gekozen is wat dat betreft nog ruim in vergelijking met andere gemeenten. Volgens juristen is een langere termijn echter niet haalbaar bij de rechter. Dit is zuur voor de huidige standplaatshouders die dachten een onbeperkte vergunning te hebben en later hun bedrijf te kunnen verkopen. Daarom hebben wij samen met andere fracties gepleit voor een overgangsregeling.”

GroenLinks, PvdA, D66 en CDA hebben uiteindelijk tegen alle voorstellen van de oppositie gestemd om de voorstellen te verzachten. Zo werd er als overgangsregeling door de Actiepartij gepleit om vergunningen binnen 5 jaar te mogen verkopen en dat de vergunning dan voor de nieuwe eigenaar 10 jaar geldig zou zijn. Dit voorstel heeft de ChristenUnie gesteund. Dit voorstel haalde het niet net als ons eigen voorstel om standplaatshouders die na 10 jaar hun plek verliezen aan een ander tenminste één kans te geven op een andere plek.

Daarnaast heeft onze fractie voorgesteld om standplaatshouders de mogelijkheid te geven parttime te werken. Visser: “Nu moet een standplaatshouder in principe altijd aanwezig zijn. Het is terecht dat een standplaats 5 a 6 dagen per week gebruikt moet worden maar het is niet meer van deze tijd dat je een standplaatshouder verplicht (meer dan) fulltime te werken.”

Een ander voorstel van de ChristenUnie was om dubbel grondgebruik toe te staan, juist omdat de plaatsen schaars zijn. Nu kan je op 1 locatie nog een oliebollenkraam in de winter hebben en een ijskar in de zomer. Het college heeft echter besloten om dit niet meer toe te staan omdat dit dubbele gebruik niet op elke plek wenselijk zou zijn. Visser: “Dat vind ik een vreemd argument. Dan moet je besluiten tot maatwerk en niet iets categorisch verbieden”.

Lees hieronder alle moties van de ChristenUnie. Lees hier de eerdere bijdrage van de ChristenUnie over dit onderwerp.

 

MOTIE Oliebollenkraam en ijskar gaan goed samen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat een standplaats altijd maar kan worden benut door één ondernemer met één vergunning (blz. 17); Het op dezelfde plek dus niet meer mogelijk is om bijvoorbeeld in de winter een oliebollenkraam te hebben en in de zomer een ijskar of doordeweeks een viskraam en in het weekend een bloemenstal; Hierop momenteel 2 uitzonderingen gelden, namelijk de Nice Passage 12 en de Grote Houtstraat 140C; Deze uitzonderingen worden opgeheven zodra de huidige vergunning afloopt;

Overwegende dat:

Het college nergens motiveert waarom dit dubbelgebruik verboden wordt; Dubbelgebruik juist nastrevenswaardig is omdat hierdoor minder ruimte nodig is voor standplaatsen; Voor zover bekend bij de gemeenteraad nooit klachten zijn binnen gekomen over dit dubbel gebruik; Deze regel een typisch voorbeeld is van overbodige regels; De gemeente juist zou moeten streven naar het bieden van maatwerk;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat dubbel gebruik van één standplaats wel mogelijk blijft.

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

MOTIE Visje in Noord en Zuid

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat per ondernemer slechts één vergunning kan worden verleend; Het college hiermee wil voorkomen dat standplaatsen worden ingenomen door grote (landelijke) ketens;

Overwegende dat:

Elke vergunning maximaal 10 jaar geldig wordt; Het bedrijfsrisico voor lokale standplaatshouders hierdoor enorm zal toenemen; Het toestaan van maximaal 3 vestigingen dit risico voor onze lokale ondernemers kan verkleinen; Tegelijkertijd door het aanwezigheidsvereiste kan worden voorkomen dat hierdoor standplaatsen worden ingenomen door ketens van buiten de stad; Met meerdere vestigingsmogelijkheden in een grote stad als Haarlem kan worden voorkomen dat consumenten de halve stad door moeten reizen voor hun favoriete vis- of bloemenleverancier;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat per vergunninghouder maximaal 3 vergunningen worden toegestaan onder de volgende voorwaarden:

de vergunninghouder voldoet op tenminste één van deze locaties aan het aanwezigheidsvereiste; voor de andere locaties wordt het aanwezigheidsvereiste ingevuld door vaste medewerkers; de vergunninghouder zijn vergunning niet kan verpachten aan een andere ondernemer (verplichte bedrijfsvoering als één bedrijf);

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Parttime standplaatshouder

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat per ondernemer slechts één vergunning kan worden verleend en dat de vergunninghouder ten tijde van de bedrijfsuitoefening zoveel als mogelijk persoonlijk aanwezig dient te zijn. Indien niet aan de aanwezigheidseis kan worden voldaan, bijvoorbeeld bij langdurige ziekte, is het ter beoordeling aan het college of de vergunninghouder tijdelijk vervangen kan worden; Bij hoge mate van uitzondering kan het college de vergunninghouder (schriftelijk) toestemming geven gedurende een bepaalde periode de bedrijfsuitoefening te laten uitoefenen door een “vervanger”;

Overwegende dat:

Parttime werken tegenwoordig heel normaal is (dit is geen “hoge mate van uitzondering”); Het voor deze ondernemers wel wenselijk kan zijn het grootste deel van de week open te zijn; “Zoveel als mogelijk aanwezig zijn” een onduidelijk criterium is; Het aanwezigheidsvereiste ook door meerdere vaste medewerkers ingevuld zou moeten kunnen worden (analoog aan het aanwezig zijn van bevoegde medewerkers in horeca zaken met een drankvergunning)

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat het aanwezigheidsvereiste wordt beperkt tot de eis de vergunninghouder tenminste 1/3 van het aantal in de vergunning opgenomen dagen/uren aanwezig is;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

MOTIE Standplaats kwijt? Dan aanbod voor nieuwe (in mededinging)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat elke standplaats na 10 jaar aan een andere aanbieder kan worden vergeven; Door het maximum aantal standplaatsen niet zeker is dat een standplaatshouder die zijn standplaats verliest een nieuwe standplaats kan krijgen In het verleden er veel meer potentiele standplaatslocaties in Haarlem waren;

Overwegende dat:

Een standplaatshouder die zijn standplaats puur door mededinging verliest recht heeft op een tweede kans;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat een standplaatshouder die zijn standplaats door mededinging verliest en die wel aan de gestelde voorwaarden voldoet de kans krijgt een nieuwe locatie toegewezen te krijgen ook als dit betekent dat hiervoor het aantal standplaatslocaties moet worden uitgebreid. Bij de toewijzing van deze nieuwe standplaats gelden dan wel de regels voor mededinging.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

Kwaliteitskeurmerk taal- en inburgeringscursussen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA CDA Heemstede 29-11-2019 18:41

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1282319/48317/DSC02764.JPGDe gemeenteraad heeft meerdere moties aangenomen over de verbetering van de inburgering van statushouders in Haarlem. Drie moties zijn ingediend op initiatief van D66 en één op initiatief van GroenLinks. Alle vier de moties zijn mede ingediend door de ChristenUnie.

De eerste motie vraagt om een kwaliteitskeurmerk voor taal- en inburgeringstrajecten in aanloop naar een wijziging die per 1 januari 2021 ingaat. Vanaf dan krijgen gemeenten weer de regie over de inburgering.

De tweede motie vraagt de aard en omvang van de psychische gezondheid van statushouders in kaart te brengen en de toegang tot de zorg voor statushouders zo laagdrempelig mogelijk te maken door actief hulp aan te bieden of door te verwijzen naar geschikte hulp.

De derde motie vraagt onderzoek te doen naar de mogelijkheden tot het starten van een project naar voorbeeld van o.a.de gemeente Amsterdam waarbij hoogopgeleide statushouders een versnelde opleiding kunnen volgen in hun vakgebied zodat zij in Nederland aan het werk kunnen gaan op hun eigen niveau.

De laatste motie vraagt aandacht voor het grote aantal statushouders dat na een paar jaar nog steeds afhankelijk is van de bijstand. De motie roept het college op de samenwerking met lokale/regionale werkgevers aan te gaan om een match te maken met werkbehoevende statushouders en statushouders ook actief te begeleiden naar werk tijdens de inburgeringsfase.

Motie: Kwaliteitskeurmerk taal- en inburgeringscursussen

De gemeenteraad van Haarlem bijeen in vergadering op 21 november 2019,

Constaterende dat:

• Met de invoering van de Wet Inburgering 2013 de verantwoordelijkheid om in te burgeren bij nieuwkomers zelf is neergelegd;

• Inburgeraars leningen aangaan om de taal- en inburgeringstrajecten te bekostigen;

• Inburgeraars beboet kunnen worden als ze niet binnen 3 jaar het inburgeringsexamen halen;

• Het huidige inburgeringsstelsel onvoldoende effectief is, niet het gewenste resultaat heeft behaald en nodig toe is aan vervanging;

• Per 1 januari 2021 de regie over de inburgering daarom weer terug naar gemeenten gaat;

Overwegende dat:

• De transparantie en de kwaliteit van aanbieders op de markt te wensen overlaat;

• Het keurmerk Blik op werk deels voorziet in het vaststellen van de kwaliteit;

• In het nieuwe stelsel de private markt van aanbieders blijft bestaan;

• In het nieuwe stelsel gemeenten zelf de cursussen gaan inkopen voor inburgeraars;

• Andere steden eveneens grip proberen te krijgen op het marktveld van aanbieders in aanloop naar de stelselwijziging per 1 januari 2021;

Verzoekt het college om:

• In navolging van steden als Amsterdam en Den Haag1 een kwaliteitskeurmerk voor taal- en inburgeringstrajecten in te voeren om de kwaliteit van de cursussen omhoog te krijgen, het aanbod beter beschikbaar te maken en de gemeente iedere inburgeraar kan adviseren over passende taalcursussen en inburgeringstrajecten;

En gaat over tot de orde van de dag.

Meryem Çimen (D66)

Roséanne Timmer-Aukes (GLH)

Gertjan Hulster (Actiepartij)

Mostapha el Aichi (CDA)

Frans Smit (OPH)

Ibrahim Yerden (PvdA)

Frank Visser (CU)

https://www.amsterdam.nl/sociaaldomein/nederlandse-taal/kwaliteitsconvenant-taal-inburgering/

Motie: Om mee te kunnen doen, moet je wel gezond zijn

De gemeenteraad van Haarlem bijeen in vergadering op 21 november 2019 (vh 17 okt 2019)

Constaterende dat:

• Veel statushouders in Haarlem de nodige trauma’s in land van herkomst hebben opgelopen;

• De overtocht naar Nederland eveneens traumatisch is geweest voor veel statushouders;

Overwegende dat:

• Uit onderzoek blijkt dat 40% van de Syriërs in Nederland psychisch ongezond is en maar 7% van hen actief hulp zoekt;

• Er nog geen cijfers bekend zijn inzake de psychische gezondheid van de andere groepen statushouders;

• De gemeente onvoldoende zicht heeft op de aard en omvang van de problematiek onder Haarlemse statushouders;

• (Psychische) gezondheid essentieel is om te kunnen participeren en te integreren;

Verzoekt het college om:

• De aard en omvang van de problematiek onder statushouders inzichtelijk te maken;

• De toegang tot de zorg voor statushouders zo laagdrempelig mogelijk te maken door actief hulp aan te bieden of door te verwijzen naar geschikte hulp;

• Onze partners in de stad te betrekken bij de concrete uitwerking: zoals voorlichting, kennisdeling tussen organisaties, inzet van sleutelpersonen in de betreffende gemeenschappen en taboes op psychische hulp bespreekbaar maken;

En gaat over tot de orde van de dag.

Meryem Çimen (D66)

Gertjan Hulster (Actiepartij)

Roséanne Timmer-Aukes (GLH)

Frans Smit (OPH)

Ibrahim Yerden (PvdA)

Frank Visser (CU)

Motie Je bent nooit te oud om te leren, toch?

De gemeenteraad van Haarlem, in vergadering bijeen op 21 november (vh17-10) 2019

Constaterende dat:

• Er statushouders in Haarlem zijn met een hoge opleiding, zoals universitaire docenten, artsen, advocaten en meer, waarbij hun diploma ook als HBO of hoger is gewaardeerd in Nederland.

• Op 1 januari 2021 de nieuwe wet inburgering in gaat.

• Deze wet de regie voor de inburgering weer bij de gemeente legt.

• Vooruitlopend op de invoering van de wet het college al zoveel mogelijk in lijn met de nieuwe wet wil werken.

Overwegende dat:

• De snelste en duurzaamste methode van inburgering voor statushouders bestaat uit werk en (taal) onderwijs.

• Volwassen statushouders tussen de 18 en 30 jaar recht hebben op studiefinanciering of een tegemoetkoming in de onderwijskosten middels UAF.

• Zij na hun dertigste jaar geen recht hebben op een tegemoetkoming en vaak worden afgewezen voor een opleiding.

• Veel statushouders pas na hun dertigste in Nederland zijn gekomen of tijdens het traject naar een verblijfsvergunning dertig zijn geworden.

• Navraag bij statushouders leert dat zij het liefste betaald werk willen doen (op niveau) en ook initiatieven nemen om dit middels een opleiding te bereiken.

• Statushouders die werken geen uitkering nodig hebben en dit op termijn kostenbesparend werkt aangezien het overgrote deel momenteel afhankelijk is van een uitkering.

• Voorbeelden uit o.a. Amsterdam leren dat een versneld traject tot (om)scholing bij statushouders boven de dertig vaak leidt tot betaald werk in o.a. onderwijs en zorg.

Verzoekt het College van B&W

• Onderzoek te doen naar de mogelijkheden tot het starten van een project naar voorbeeld van o.a.de gemeente Amsterdam waarbij statushouders een versnelde opleiding kunnen volgen in hun vakgebied zodat zij in Nederland aan het werk kunnen gaan. Een voorbeeld is voor docenten de éénjarige opleiding tot klassenassistent (reguliere opleiding duurt 4 jaar).

• Klantmanagers (en/of ambtenaren) die werken met statushouders op te leiden om statushouders boven de dertig pro-actief te wijzen op mogelijkheden tot financiering van een vervolgstudie bijvoorbeeld door het ‘leven lang leren’ traject.

• De raad actief te informeren over de voortgang.

En gaat over tot de orde van de dag

GroenLinks Haarlem

PvdA Haarlem

ChristenUnie

Motie: Werken is de sleutel tot integratie

De gemeenteraad van Haarlem bijeen in vergadering op 21 november 2019,

Constaterende dat:

• Haarlem sinds 2015 in totaal 1131 statushouders (inclusief ca. 250 kinderen) heeft opgenomen;

• Deze statushouders ook moeten inburgeren;

• Inburgeraars binnen 3 jaar het inburgeringsexamen moeten halen;

• Inburgeraars een boete kunnen krijgen als ze de termijn van 3 jaar niet halen;

• Uit angst voor boetes zij ervoor kiezen geen werk te zoeken tijdens de inburgeringsfase;

Overwegende dat:

• Na drie jaar integraal beleid maar liefst 688 statushouders afhankelijk zijn van de bijstand;

• Het huidige beleid onvoldoende rendeert;

• Werken tijdens de inburgeringsfase statushouders juist zal helpen de taal te leren en een grote afstand tot de arbeidsmarkt voorkomen;

• De huidige arbeidsmarkt in het voordeel van de statushouders is;

Verzoekt het college om:

• De samenwerking met lokale/regionale werkgevers aan te gaan om een match te maken met werkbehoevende statushouders;

• Statushouders ook actief te begeleiden naar werk tijdens de inburgeringsfase;

En gaat over tot de orde van de dag.

Meryem Çimen (D66)

Frank Visser (CU)

Geen boete voor afvalcontainer voor 23 uur

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA Heemstede 21-11-2019 20:53

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281875/48317/Klok2.jpgAls een afvalcontainer is geleegd moet je die dezelfde dag van de straat halen. Tot vandaag kon je een boete krijgen als je rolcontainer nog buiten stond na 20 uur ’s avonds. De ChristenUnie heeft voorgesteld dit tijdstip te verschuiven naar 23 uur. Dit voorstel is aangenomen door de gemeenteraad.

Raadslid Frank Visser: “Veel Haarlemmers werken buiten de stad. Niet alle inwoners zijn altijd in staat om een rolcontainer voor 20 uur te verwijderen. Ik ben daarom blij met deze verruiming. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat iedereen zijn container zo lang laat staan. Maar het voorkomt dat iemand die om 20 uur nog niet thuis is gelijk een boete krijgt.”

Het college was tegen het voorstel omdat zo handhaving moeilijker zou worden. Handhavers werken namelijk niet na 23 uur. De ChristenUnie denkt dat dit probleem in de praktijk mee zal vallen. “Het grootste probleem is als mensen hun rolcontainer tot de volgende dag laten staan. Dan kan prima gehandhaafd worden.”

 

MOTIE Geen boete voor afvalcontainer voor 23 uur

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 21 november 2019,

In beraadslaging over de Afvalstoffenverordening Haarlem 2019 en het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019

Overwegende dat:

Artikel 7 onderdeel b van het Uitvoeringsbesluit inwoners van Haarlem verplicht inzamelmiddelen zoals de DUO-bak zo spoedig mogelijk na lediging door de inzameldienst, maar uiterlijk voor 20:00 uur op de inzameldag uit de openbare ruimte te verwijderen Het overtreden van deze bepaling een strafbaar feit is op grond van artikel 20 van de Afvalstoffenverordening; In de huidige 24 uurseconomie waarbij veel Haarlemmers ook nog buiten de stad werken veel inwoners regelmatig niet in staat zullen zijn het inzamelmiddel voor 20:00 uur te verwijderen;

Verzoekt het college

In artikel 7 onderdeel b van het Uitvoeringsbesluit “voor 20:00 uur” te wijzigen in “voor 23:00 uur”

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Annemieke Kok, OPHaarlem

Bas van Leeuwen, D66

Isabelle Wisse, PvdA

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Verhuiskostenvergoeding wordt niet gekort

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Heemstede 08-11-2019 20:23

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281383/48317/2 Euromunt.jpgTijdens de tweede dag van de begrotingsbehandeling zijn een aantal voorstellen van de ChristenUnie overgenomen door de gemeenteraad. Zo gaat dankzij amendementen van de ChristenUnie de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding voor mensen met een lichamelijke beperking niet door en wordt er niet bezuinigd op het budget voor de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Tenslotte werd een motie aangenomen om een vuurwerkverbod in Haarlem te onderzoeken. Op voorstel van de ChristenUnie werd daarbij wel expliciet opgenomen dat de komende maanden hierover eerst participatie met de stad plaatsvindt. De motie van PvdA GroenLinks ChristenUnie en Actiepartij haalde een meerderheid doordat enkele individuele D66 en VVD raadsleden deze motie ook steunden.

Er was in de gemeenteraad en het college veel waardering voor de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Uiteindelijk dienden de coalitiepartijen een amendement in om een aantal bezuinigingsvoorstellen te schrappen waarbij gebruik gemaakt werd van een financieel dekkingsvoorstel van de ChristenUnie. Onderdeel van het amendement was het terugdraaien van de bezuiniging op de subsidie voor breedtesport, ook een voorstel uit de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Daarnaast werd via dit amendement besloten om ook de eigen bijdrage voor dakloze gezinnen niet te verhogen.

Spannend werd het bij een motie van de ChristenUnie om het mantelzorgcompliment weer te introduceren. Haarlem is een van de weinige gemeenten in Nederland die deze jaarlijkse waardering in de vorm van een cadeaubon of een klein geldbedrag niet meer verstrekt. Coalitiepartij CDA steunde deze motie, maar dit was net niet genoeg voor een  meerderheid. Raadslid Frank Visser: “Ik blijf mij de komende tijd inzetten voor de mantelzorgers in onze stad. Zij verdienen meer waardering!”

Uiteindelijk heeft de ChristenUnie als enige oppositiepartij voor de begroting gestemd. Dat wil niet zeggen dat we alle bezuinigingsvoorstellen steunen, maar het totale pakket is wel evenwichtig en noodzakelijk om de financiën van de gemeente gezond te houden. Wel heeft de ChristenUnie aangegeven tegen de bezuinigingen op onderhoud te zijn en ook tegen de keuze om te stoppen met extra aflossen van de schuld van Haarlem.

Lees hieronder onze bijdrage in de 2e en 3e termijn, onze stemverklaring en de gewijzigde moties en amendementen. Wil je onze bijdrage in de 1e termijn lezen? Klik dan hier.

2e termijn

Voorzitter, ik begon mijn eerste termijn namens de ChristenUnie met verzoek om een menukaart voor de bezuinigingen zodat we als Raad ook eventuele alternatieven konden kiezen, zoals we vier jaar geleden ook hebben gedaan. Dat is dit keer niet gebeurd maar het is al een paar keer gezegd: volgend jaar volgt de afgesproken herijking. Graag krijgt de ChristenUnie de toezegging dat bij herijking wel zo’n menukaart komt. Daar lijkt mij een motie niet voor nodig.

De vraag van de Actiepartij zojuist over de post onvoorzien vond ik intrigerend. Ik snap dat er een post onvoorzien is, ik steun dan ook niet de motie van de Actiepartij om deze hele post maar te besteden aan het klimaatbeleid. Maar met de Actiepartij wil ik graag horen van het college of er wel eens geld uit deze post wordt overgehouden en vervolgens wordt teruggestort in de reserve. Dan doen we immers aan schuldreductie.

Ik constateer dat de coalitie met een amendement komt om een aantal bezuinigingen terug te draaien zoals die op de breedtesport en daarbij deels dekkingen gebruikt uit mijn alternatieve begrotingen. Ik ben blij met dit voorstel als vind ik het jammer dat het nu zo kort voor dit debat komt zonder overleg met de rest van de raad.

Ik ben wat teleurgesteld in de reactie van het college en coalitiepartijen op veel andere voorstellen. Mevrouw de Raadt zei geloof ik net dat ze niet opgeeft. De ChristenUnie doet dat ook niet en ik hoop dat vanavond meer voorstellen de eindstreep zullen halen dan alleen het terugdraaien van de bezuiniging op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Overigens wel dank voor de steun van de coalitie voor dit amendement van de ChristenUnie!

Ik loop een paar van de andere voorstellen af in de hoop dat een aantal uiteindelijk op uw steun kan rekenen. Wat betreft de ChristenUnie mag de dekking in ieder geval geen reden zijn om ergens tegen te stemmen want wij staan open voor alternatieven.

Amendement 7 Inkomensgrens kwijtschelding gehandicaptenparkeren naar 120%

Amendement 7 heb ik ingetrokken want de SP heeft mij er terecht op gewezen dat hoe graag wij de regels over kwijtschelding ook zouden willen verruimen: op grond van landelijke wetgeving is dit niet toegestaan.

Amendement 8 Mantelzorgcompliment

Ik snap de reactie van het college op het amendement o ver het mantelzorgcompliment niet. Het college vindt dat je lasten niet incidenteel kunt verhogen. Maar dat doe ik helemaal niet. De verhoging van de OZB voor niet woningen is slechts een versnelde invoering van een reeds door het college geplande structurele verhoging waardoor er incidenteel geld beschikbaar komt, dat is iets heel anders!

Ik ben bereid het amendement aan te passen naar eenmalig proef en bedrag te verlagen naar 210.000 euro. Ik hecht zeer aan het aannemen van dit amendement. De ChristenUnie heeft begrepen dat een aantal bezwaren blijven houden tegen de dekking. Het zou wat mij betreft ook uit het cultuurbudget kunnen. Ik zei net tijdens een interruptie dat 20 mln euro per jaar naar cultuur gaat. Ik zei het niet helemaal goed. Naar de grote cultuur instellingen gaat jaarlijks 18 miljoen. Daarnaast zijn er nog wat kleine potjes, het totaal bedrag kon ik net niet zo snel vinden maar zal ongeveer 20 miljoen euro zijn.

Amendement 9 Meer havengeld is meer onderhoud

Ik betreur het dat de coalitie vasthoudt aan een bezuiniging van meer dan een half miljoen op onderhoud. En dat terwijl we nog spijt hebben van een vergelijkbare bezuiniging 4 jaar geleden.

Volgens het college is er geen achterstallig onderhoud want al het werk wat gedaan moet worden kan financieel gezien binnen vier jaar. De wethouder zag het fietspad vol gaten en hobbels op de Rijksstraatweg niet als achterstallig onderhoud omdat het via het IP moet worden opgeknapt gezien het bedrag. Maar ook als het via IP moet dan is dit toch wel achterstallig onderhoud? Anders kan op deze manier het cijfer achterstallig onderhoud kunstmatig laag gehouden worden en dat lijkt mij niet te bedoeling. De wethouder zei dat het om 4,5 miljoen euro gaat om dit knelpunt op te lossen. Daar ben ik echt van geschrokken. Is de wethouder het met mij eens dat onderhoudsprojecten in het IP meegeteld moeten worden bij het achterstallig onderhoud zolang ze niet de komende 4  jaar zijn geprogrammeerd?

Amendement 10 Verhuiskostenvergoeding niet verlagen

Ook bij amendement 10 is discussie over de dekking. Ik haal het uit de hondenbelasting. Maar er zijn ook alternatieven. Bijvoorbeeld hogere toeristenbelasting voor campings aangevuld met cultuurbudget. Of hogere leges voor verstrekking van gegevens uit de GBA en voor kansspelvergunningen. Wat heeft de voorkeur van coalitiepartijen?

Motie 11 Meer investeren in groei toegankelijkheid en fiets door efficiënt inkopen

Motie 11 handhaaf ik omdat ik vind dat gemeente sowieso veel sneller facturen moet betalen! Het college heeft mijn voorstel ook verkeerd gelezen. Ik loop helemaal niet vooruit op de besteding van de reserve groei van de stad. Ik zeg alleen maar: als de opbrengst boven een bepaalde drempel komt dan gaat niet 100% meer naar deze reserve maar gaat een deel ook naar toegankelijkheid en fiets.

Voorzitter, gisteren heb ik tijdens het debat digitaal nog twee amendementen ingediend. Amendement 33 beoogd minder te bezuinigen op de subsidie breedtesport. Ik haal dit uit de verhoging van het campingtarief uit de toeristenbelasting. Ik kan inmiddels echter dit amendement weer intrekken nu de coalitie met een eigen voorstel is gekomen.

Daarnaast heb ik amendement 34 ingediend dat beoogd de bezuiniging op de urgente digitale transformatie te voorkomen. Ik dek dit uit hogere leges.

 

Een aantal vragen staat nog open. Ik heb geen antwoord gehoord op mijn vraag over de aanschaft van software die helpt bij de bestrijding van mensenhandel. Ik heb ook geen antwoord gehoord op mijn vragen over de aanpak van vuurwerkoverlast deze weken.

De ChristenUnie heeft besloten de motie over een onderzoek naar een vuurwerkverbod van PvdA en GroenLinks mee te tekenen. Op ons verzoek zijn namelijk wat aanpassingen aan de motie gedaan zodat er eerst een gesprek met de stad plaatsvindt. Ook kan de uitkomst zijn dat er niet in de hele stad een vuurwerkverbod komt maar in een deel van de stad.

 

3e termijn

Voorzitter ik heb zojuist een nieuwe versie van amendement 10 over de verhuiskostenvergoeding ingediend. Dekking komt nu niet meer uit hondenbelasting maar uit verhoging leges GBA en kansspelvergunning en het amendement is nu meegetekend door de Actiepartij.

Het amendement 2 over bewindvoerders heb ik omgezet in een motie die het college oproept naar het voorbeeld van Rotterdam een convenant te sluiten met bewindvoerders.

Er is discussie over amendement 8 over het mantelzorgcompliment gezien de dekking uit OZB niet woningen. Ik heb het amendement daarom vervangen door een motie die oproept tot een voorstel bij de kadernota. Ik noem wat suggesties voor dekking in de motie maar ik laat het verder open.

 

Stemverklaring

Voorzitter, het zijn moeilijke besluiten vanavond. Het gaat immers om 10 miljoen bezuinigingen. Er zijn een paar aanpassingen gedaan waar de ChristenUnie blij mee is. Zo zijn de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding, de eigen bijdrage daklozen, de zelforganisaties, de breedtesport en de ARK teruggedraaid.

Wat wij betreuren is dat de bezuiniging op onderhoud is blijven staan en dat we minder gaan aflossen van de schuld.

De ChristenUnie zal de begroting wel steunen maar tegen deze twee onderdelen stemmen. Verder roep ik u allemaal op om straks de motie te steunen over het mantelzorgcompliment. Laten we tenminste een pilot doen om in termen van Trots Haarlem te spreken.

MOTIE Mantelzorgcompliment

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

 

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

In 2018 in Haarlem 4041 mantelzorgers geregistreerd waren en 16% overbelast was; Mezzo schat dat in Haarlem een kleine 7000 inwoners langdurige en intensieve zorg verlenen[1]; Veel gemeenten zoals in onze regio Velsen, Zaanstad en Haarlemmermeer, een mantelzorgcompliment verstrekken als blijk van waardering en als middel om met meer mantelzorgers in contact te komen; In de gemeente Hilversum het aantal aanvragen voor het mantelzorgcompliment sinds 2015 is verdubbeld en dit heeft geholpen om nieuwe mantelzorgers in beeld te krijgen; Haarlem in het verleden ook een mantelzorgcompliment verstrekte, maar nu alleen een slecht bezochte “Dag van de mantelzorger” aanbiedt naast het aanbod van collectieve en individuele ondersteuning en respijtvoorzieningen; Artikel 2.1.6 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning bepaalt dat “Bij verordening wordt bepaald op welke wijze het college zorg draagt voor een jaarlijkse blijk van waardering voor de mantelzorgers van cliënten in de gemeente.”;

Overwegende dat:

Ondersteuning iets vanzelfsprekends zou moeten zijn en dit wat anders is dan een jaarlijkse blijk van waardering;

Verzoekt het college

Voor de Kadernota te komen met een voorstel voor het houden van een proef met het mantelzorgcompliment en hiervoor bijvoorbeeld dekking te vinden binnen verhoging kostendekkingsgraad leges, het niet houden van de dag van de mantelzorger of budget participatie en leefbaarheid,

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] https://mantelzorg.nl/uploads/content/file/1802%20MEZZO%20-%20gemeenteraadsverkiezing%20Mantelzorgers%20per%20gemeente%20DEF.pdf

MOTIE Bewindvoerders belonen voor goed gedrag

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Overwegende dat:

Er voor bewindvoerders momenteel geen prikkel is om beschermingsbewindtrajecten zo kort mogelijk te laten zijn omdat zij een landelijk vastgesteld tarief krijgen en trajecten jaarlijks kunnen worden verlengd; Bij de aanvraag reeds een bewindvoerder wordt aanbevolen, ook door de medewerkers van de gemeentelijke Schulddienstverlening, sociale raadslieden, maatschappelijk werkers, etc.[1]. De gemeente op basis van goede ervaringen, of intentieafspraken met bewindvoerders kan komen tot een lijst van bewindvoerders die zij, rechtstreeks dan wel via maatschappelijke partners, aan de kwetsbare inwoners van Haarlem wil aanbevelen; De gemeente Rotterdam met bewindvoerders een ‘samenwerkingsconvenant’ heeft opgesteld gericht op verbetering van de onderlinge werkprocessen, communicatie, integrale kwaliteitsborging en rol- en taakverdeling[2] Er ook winst te boeken is door de tijd te verkorten die zit tussen onderbewindstelling en aanmelding voor schulphulp;

Verzoekt het college:

Te onderzoeken hoe bewindvoeringstrajecten effectiever en korter gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld door bewindvoerders die aantoonbaar werk maken van het verkorten van trajecten, het reduceren van de schuldenlast van hun cliënten, en/of toewerken aan afschaling naar lichtere vormen van inkomensbeheer worden beloond voor goed gedrag middels een financiële prikkel en het werken met ‘preferred supplierschap’” Hierover afspraken te maken in een convenant met bewindvoerders naar het voorbeeld van Rotterdam..

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] Zie p.4 van het Verzoek tot onderbewindstelling en/of instelling van mentorschap, onder 5e. Te benoemen tot bewindvoerder(s).

[2] Zie https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/prikkel-bewindvoerders-om-mensen-daadwerkelijk-uitschulden-te-helpen~bcaf7c6c/ en https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/beschermingsbewind/1718_9023-covenant-bewindvoering-0506B.pdf

AMENDEMENT Verhuiskostenvergoeding niet verlagen – dekking 2

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Inwoners die moeten verhuizen om langer zelfstandig te kunnen worden in sommige gevallen een verhuiskostenvergoeding kunnen krijgen van € 3.500 bedoeld als een bijdrage in de kosten voor transport, wand-, vloer- en raambekleding; Het college voorstelt deze vergoeding met € 1.000 te verlagen en daarmee per jaar € 35.000 te besparen; Haarlem deze vergoeding in 2018 juist heeft verhoogd om beter aan te sluiten bij de Nibud normen voor de kosten voor raam-, vloer- en wandbedekking en de transportkosten[1]; Bij verplichte verhuizing bij sloop en renovatie huurders op grond van regels van het Rijk recht hebben op €6.095[2].

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: De verhuiskostenvergoeding wordt niet verlaagd. De geraamde opbrengst van circa € 35.000 per jaar wordt gedekt door de kostendekkingsgraad van leges te verhogen: Verstrekking gegevens GBA, huidige kostendekkingsgraad 86%, opbrengst € 31.000 Kansspelvergunningen, huidige kostendekkingsgraad 75%, opbrengst € 2.000”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

Alternatieve begroting ChristenUnie: Duurzaam doorgaan

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA D66 PvdA Heemstede 05-11-2019 21:18

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281320/48317/DSC02792.JPGTijdens de eerste termijn van het debat over de begroting voor 2020 heeft de ChristenUnie een eigen alternatieve begroting ingediend. Wij zien mogelijkheden om de bezuinigingen van 10 miljoen anders in te vullen en tegelijkertijd geld vrij te maken voor onder andere de terugkeer van het mantelzorg compliment.

De alternatieve begroting van de ChristenUnie kunt u hier downloaden.

Lees hieronder de bijdrage van raadslid Frank Visser in de eerste termijn. Het college heeft op hoofdlijnen gereageerd op alle bijdragen van de fracties. Donderdag 7 november volgt de tweede termijn en wordt over alle moties en amendementen gestemd.

Voorzitter, 10 miljoen bezuinigen per jaar vanwege de lagere inkomsten van het Rijk. Dat is een enorme uitdaging. Lastige keuzes zijn onvermijdelijk. Ik heb dan ook waardering voor het pakket maatregelen die het college heeft gepresenteerd.

Maar zoals vorige week al gezegd: de ChristenUnie had graag wat te kiezen gehad. Bij de vorige bezuinigingsronde was er een menukaart waaruit de raad kon kiezen. Nu ligt er een totaal pakket en moeten wij de alternatieven maar zelf verzinnen. En dat terwijl de ambtenaren veel beter weten wat die alternatieven zijn dan wij als raadsleden. Ik vind het dan ook jammer dat het college na mijn verzoek van vorige week niet alsnog met een lijstje maatregelen is gekomen die realistisch zijn maar die het in het college niet hebben gehaald.

Voorzitter de uitdaging is nog groter dan die 10 miljoen. Want OPH wijst ons in een motie er terecht op dat sommige posten al jaren in het investeringsplan staan maar nooit zijn geïndexeerd. En de kans is groot dat alle investeringen die nodig zijn voor de groei van de stad zoals nieuwe schoolgebouwen en sportvoorzieningen en investeringen in mobiliteit voor de 10.000 extra woningen eerder meer dan minder kosten dan we nu denken.

Als ik dan kijk naar de begroting en het bezuinigingspakket die het college heeft gepresenteerd dan zijn er 4 keuzes waar de ChristenUnie het niet mee eens is:

De begroting leidt tot meer schulden: onderhoud van wegen wordt uitgesteld (dat is ook een schuld) en we sparen een paar jaar niet voor de reserve schuldverlichting. Dat maakt de gemeente financieel minder weerbaar Sommige punten coalitieakkoord worden losgelaten en andere juist niet, dat leidt tot verkeerde prioriteiten: ik kan niet uitleggen dat er wel geld komt voor nieuwe democratie, maar dat tegelijk wordt gesneden in de elementaire participatie rond herstructurering van wegen. Het derde punt is de reserve groei van de stad. Het college gaat daar minder geld voor sparen en besteed zelfs het complete gespaarde budget in voor het betalen van extra ambtenaren in 2020. Die ambtenaren zijn ook nodig voor de groei van de stad, maar dat had op een andere manier betaald moeten worden. Tenslotte zijn er nog veel losse eindjes in het bezuinigingspakket met nog niet ingevulde taakstellingen. Maar nog belangrijker: er liggen nog oude taakinstellingen die nog niet zijn ingevuld. Is de begroting dus niet te optimistisch? Natuurlijk: de septembercirculaire is gunstiger maar het college geeft zelf aan dat we ons hier niet rijk mee mogen rekenen omdat verschillende factoren hier nog niet in zijn verwerkt.

De ChristenUnie-fractie is aan de slag gegaan om zelf tot een evenwichtig pakket met alternatieven te komen. De ChristenUnie staat voor een Haarlem waar we omkijken naar elkaar en waar we mensen die zorg en hulp behoeven niet laten bloeden voor het financieel zware weer waar de gemeente in terecht is gekomen, maar waar we van iedereen een rechtvaardige bijdrage vragen. Wij staan voor een Haarlem waar we vooruit kijken en investeren in een gezonde en duurzame toekomst. Een stad waarin we hard werken om de woningnood aan te pakken.

Daarom dient de ChristenUnie de alternatieve begroting “Duurzaam doorgaan” in en ik roep het college op naar deze alternatieven te kijken.

De ChristenUnie kiest voor:

Lasten iets sterker laten stijgen met name daar waar mensen een dienst afnemen die nog niet kostendekkend is Bezuinigingen sneller doorvoeren om de gemeentelijke financiën solide te maken Daarmee een aantal ongewenste bezuinigingen terug draaien of verzachten Meer geld reserveren voor uitgaven groei van de stad en voor toegankelijkheid Het zoveel mogelijk overeind houden van de ambitie om de stad te verduurzamen Het deels al invullen van nog openstaande taakstellingen

Met onze voorstellen wijzigen wij de begroting van het college in de periode 2020-2024 structureel in totaal circa € 11 miljoen per jaar. Dit betreft circa € 5 miljoen intensiveringen (extra uitgaven en extra dotaties aan reserves) en € 6 miljoen ombuigingen (bezuinigingen en lastenverzwaringen). We draaien hierbij circa 40% van de bezuinigingen van het college terug, maar komen desondanks op een positiever saldo. Wij hopen dat onze alternatieve begroting de raad prikkelt en uitdaagt om de voorstellen van het college nog eens te heroverwegen.

Voorzitter, in totaal doet de ChristenUnie 40 voorstellen. Het voert te ver om die nu allemaal af te lopen. Een aantal daarvan heb ik ook omgezet in een amendement of een motie en die zal ik nu kort toelichten.

Amendement 2 Bewindvoerders belonen voor goed gedrag

Het college heeft voorgesteld om de inkomensgrens voor het verlenen van volledige vergoeding uit de bijzondere bijstand voor de kosten voor beschermingsbewindvoering te verlagen van 115% van de bijstandsnorm naar 100% van de bijstandsnorm;

Versnelde uitstroom bereik je niet door verlaging van de inkomensgrens, maar door verbetering van de beschermingsbewindtrajecten. Voor bewindvoerders is er echter momenteel geen prikkel om beschermingsbewindtrajecten zo kort mogelijk te laten zijn omdat zij een landelijk vastgesteld tarief krijgen en trajecten jaarlijks kunnen worden verlengd.

Daarom stellen wij voor om de inkomensgrens niet te verlagen maar een convenant te sluiten met bewindvoerders zoals de gemeente Rotterdam ook heeft gedaan. Bewindvoerders die trajecten snel afronden zouden ook een financiële beloning van de gemeente kunnen krijgen.

Amendement 6 Leges voor de ARK

Het college wil bezuinigen op de Adviescommissie Ruimtelijk Kwaliteit, juist op een moment dat we op veel plaatsen in de stad gaan bouwen. Wij vinden de brede welstandstoets door deze deskundige commissie van groot belang. Daarom zorgen wij in onze alternatieve begroting en in amendement 6 dat de ARK de brede welstandstoets kan blijven doen. Dekking vinden we door 1% hogere leges voor omgevingsvergunningen.

Het CDA komt met een ander voorstel met het zelfde doel maar met een andere dekking. Daar staat de ChristenUnie net als het CDA open in. Ik zie uit naar de reactie van het college.

Amendement 7 Inkomensgrens kwijtschelding gehandicaptenparkeren naar 120% De minimaregelingen gelden tot 120% van de bijstandsnorm. Voor leges voor aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats of een gehandicaptenparkeervergunning ligt de grens echter bij 100%. Wij brengen dit graag naar 120%. Dit doen we door het camping tarief in de toeristenbelasting te verhogen van 2 euro naar 2,50. Dat kan want omliggende gemeenten hebben momenteel een hoger tarief dan Haarlem. (NB: tijdens het debat werden wij er op gewezen dat de 100% grens in landelijke wetgeving is vastgelegd en dat de gemeente niet de bevoegdheid heeft een hogere grens vast te stellen. De ChristenUnie heeft dit amendement daarom ingetrokken)

Amendement 8 Mantelzorgcompliment

Haarlem biedt ondersteuning voor mantelzorgers maar op het vlak van waardering gebeurt heel weinig. Waar andere gemeenten een mantelzorgcompliment geven variërend van een cadeaubon tot wel 300 euro per jaar organiseert Haarlem alleen maar een slecht bezochte dag van de mantelzorger. De ChristenUnie wil het mantelzorgcompliment terug. Mantelzorgers verdienen deze waardering, al staat het gebaar natuurlijk niet in verhouding tot de grote inzet die zij doen. Het mantelzorgcompliment is ook een goed instrument om mantelzorgers als gemeente eerder in beeld te krijgen en zo beter te kunnen ondersteunen. Daarom reserveren wij hiervoor 250.000 euro. Wij dekken dit door de voorgestelde verhoging voor de OZB niet-woningen van 2022 reeds door te voeren in 2020.

Amendement 9 Meer havengeld is meer onderhoud

Wij willen niet bezuinigen op onderhoud. Goedkoop is hier duurkoop want later onderhoud plegen maakt dat vaak grotere ingrepen nodig zijn. Het bedrag van 550.000 vinden wij door verhoging van de havengelden en door het beschikbaar stellen van winterligplaatsen in de zomer voor toeristische boten. Kostendekkingsgraad van het havengeld is nu 35%. Wij stellen verhoging voor naar 53%. De ChristenUnie staat overigens open voor andere dekkingen.

Amendement 10 Verhuiskostenvergoeding niet verlagen

Wij zijn tegen de verlaging met 1000 euro van de verhuiskostenvergoeding voor mensen die vanwege een beperking gedwongen zijn te verhuizen. De geraamde opbrengst van € 35.000 per jaar halen wij liever uit een verhoging van de opbrengsten uit de hondenbelasting door verhoging van het tarief en/of betere handhaving op het aantal betalers. Ook hier: we staan open voor een andere dekking. Het kan bijvoorbeeld ook gevonden worden door het Milieuplein weer op zondag te sluiten. Dat levert 50.000 euro. Opening op zondag is niet nodig en ook niet efficiënt want het personeel is dan 2x zo duur.

Motie 11 Meer investeren in groei toegankelijkheid en fiets door efficiënt inkopen

Wij willen blijven investeren in voorzieningen voor de groei van de stad, in het toegankelijker maken van de stad en het fietsvriendelijker maken van Haarlem. Wij draaien bezuinigingen op deze punten daarom terug of maken ze kleiner. Dit kan volgens ons door kritisch te kijken naar de inkoop van de stad. Jaarlijks gaat dit om 330 miljoen euro. Wat opvalt is dat Haarlem zijn rekeningen laat betaald. Bedrijven zijn echter bereid korting te geven als je juist tijdig betaald, bijvoorbeeld binnen 8 dagen. Als een betalingskorting van 1% wordt afgesproken als de gemeente binnen 8 dagen betaalt en Haarlem lukt het om dit doel in 50% van de gevallen te halen dan scheelt dit op jaarbasis € 1,65 miljoen ! De ChristenUnie wil deze optie daarom onderzocht zien voor de komende kadernota.

Voorzitter ik rond af met een aantal vragen:

Het CDA heeft voorgesteld een software pakket aan te schaffen die het signaleren van mensenhandel en misstanden in de prostitutie helpt op te sporen. Wij vinden dit een heel goed voorstel. Volgens mij zou hier geen motie voor nodig moeten zijn. Kan het college toezeggen dat dit geregeld gaat worden? Graag antwoord op mijn vraag over de motie van GroenLinks t.a.v. statushouders als trainees. Ik wil zeker weten dat dit geld beschikbaar is en dat het dus niet ten koste gaat van andere belangrijke zaken voor statushouders Ik sluit mij aan bij de vragen over het fietspad langs de Rijksstraatweg. Als dit al niet meetelt voor achterstallig onderhoud, wat dan wel? Het college bezuinigt door minder maaien. Ik hoor van verschillende mensen dat Haarlem bomen ook minder kan snoeien, dat dat beter is voor veel bomen. Ik pleit niet direct om te bezuinigen maar ik wil wel een totaal plan rond het beheer van bomen. En dan het lerarentekort. Verschillende andere gemeenten zoals Amsterdam en Rotterdam hebben een actieprogramma. Wat doet Haarlem? Ik heb zelfs D66 als onderwijspartij hier niet over gehoord. Ziet het college mogelijkheden om scholen te helpen bijvoorbeeld bij het werven en ondersteunen van zij-instromers? En dan tenslotte de vuurwerk motie van PvdA en GroenLinks. Wij hebben hierover in onze fractie veel discussie. Op zich voel ik wel wat voor de gedachte om te stoppen met afsteken van vuurwerk door particulieren als ik kijk naar de gevolgen voor milieu, gezondheid, veiligheid, etc. Maar: hoe gaan we dit betalen want vuurwerkshows kosten geld. En vooral: hoe zit het met de handhaving. Ik constateer dat op dit vlak het nog niet goed gaat in Haarlem. Ik heb concrete verhalen over overlast in een wijk in Haarlem die is gemeld bij een wijkagent. Omdat er niets mee werd gedaan ging de melder maar naar het politiebureau. Daar bleek dat de wijkagent een tijdje niet meer werkte. Ook na melding op het politiebureau is er nog steeds niets gebeurd terwijl de overlast groot is. Wat gaat het college hieraan doen?

Voorzitter i.v.m. de spreektijd houd ik het hierbij voor de eerste termijn.

Tijdens de eerste termijn heeft de ChristenUnie nog twee amendementen ingediend die verder besproken zullen worden in de tweede termijn:

Amendement 33 Minder bezuinigen op subsidie breedtesport

Voor het stimuleren van de breedtesport is jaarlijks € 50.000 beschikbaar. Hiermee kunnen verenigingen worden versterkt, kan samenwerking met het sociaal domein tot stand worden gebracht en kunnen kinderen kennismaken met sporten via kennismakingslessen en scholentoernooien. De ChristenUnie is er tegen deze subsidie te halveren. Geld hiervoor vinden we door het camping tarief in de toeristenbelasting te verhogen van 2 euro naar 2,50. Dat kan want omliggende gemeenten hebben momenteel een hoger tarief dan Haarlem.

Amendement 34 Niet bezuinigen op urgente digitale transformatie

Het college bezuinigt 1,75 miljoen op investeringen in digitale transformatie of anders gezegd: noodzakelijke investeringen om de ICT van de gemeente op orde te krijgen. Uit de begroting en zelfs uit de onderbouwing van het bezuinigingspakket blijkt dat deze investeringen erg urgent zijn en dat de gemeente met grote risico’s te maken krijgt als deze transformatie niet stevig wordt doorgezet. De ChristenUnie vindt het daarom niet verantwoord om hier om te bezuinigen. Wij draaien daarom deze bezuiniging voor een groot deel terug. De dekking voor de extra kapitaallasten van deze investering vinden wij door de verhoging van enkele leges die momenteel niet kostendekkend zijn.

Hieronder kunt u alle moties en amendementen nalezen en de alternatieve begroting van de ChristenUnie downloaden.

2 AMENDEMENT Bewindvoerders belonen voor goed gedrag

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Het college heeft voorgesteld om de inkomensgrens voor het verlenen van volledige vergoeding uit de bijzondere bijstand voor de kosten voor beschermingsbewindvoering te verlagen van 115% van de bijstandsnorm naar 100% van de bijstandsnorm; Dit gemotiveerd wordt omdat deze inkomensgrens een aanzuigende werking zou hebben en beschermingsbewind in veel gevallen een onnodig zwaar middel zou zijn; Het college schat dat het haalbaar moet zijn om 25% van de klanten binnen een jaar te laten uitstromen uit beschermingsbewindvoering en in te laten stromen in Budgetondersteuning op Maat (BooM);

Overwegende dat:

Verlaging van de inkomensgrens geen recht doet aan de kwetsbare positie van inwoners die onder bewind staan en de oplossing voor het probleem bij de verkeerde partij legt;

Verder overwegende dat:

De aanzuigende werking niet ontstaan is door genoemde inkomensgrens, maar door het feit dat een paar jaar terug de regeling landelijk van toepassing is verklaard voor mensen met problematische schulden (was eerst alleen voor mensen met mentaal onvermogen); De beoordeling of beschermingsbewind een geëigend middel is helemaal niet bij de gemeente ligt, maar bij de rechter en de rechtbank dit elk jaar toetst; Versnelde uitstroom niet wordt bereikt door verlaging van de inkomensgrens, maar door verbetering van de beschermingsbewindtrajecten; Er voor bewindvoerders momenteel geen prikkel is om beschermingsbewindtrajecten zo kort mogelijk te laten zijn omdat zij een landelijk vastgesteld tarief krijgen en trajecten jaarlijks kunnen worden verlengd; Bij de aanvraag reeds een bewindvoerder wordt aanbevolen, ook door de medewerkers van de gemeentelijke Schulddienstverlening, sociale raadslieden, maatschappelijk werkers, etc.[1]. De gemeente op basis van goede ervaringen, of intentieafspraken met bewindvoerders kan komen tot een lijst van bewindvoerders die zij, rechtstreeks dan wel via maatschappelijke partners, aan de kwetsbare inwoners van Haarlem wil aanbevelen; De gemeente Rotterdam met bewindvoerders een ‘samenwerkingsconvenant’ heeft opgesteld gericht op verbetering van de onderlinge werkprocessen, communicatie, integrale kwaliteitsborging en rol- en taakverdeling[2] Er ook winst te boeken is door de tijd te verkorten die zit tussen onderbewindstelling en aanmelding voor schulphulp;

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: De inkomensgrens voor beschermingsbewind wordt niet verlaagd. De taakstelling van 100.000 euro per jaar dient te worden bereikt door het effectiever en korter maken van bewindvoeringstrajecten. Hierover worden afspraken gemaakt in een convenant met bewindvoerders naar het voorbeeld van Rotterdam. Bewindvoerders die aantoonbaar werk maken van het verkorten van trajecten, het reduceren van de schuldenlast van hun cliënten, en/of toewerken aan afschaling naar lichtere vormen van inkomensbeheer worden beloond voor goed gedrag middels een financiële prikkel en het werken met ‘preferred supplierschap’”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

6 AMENDEMENT Leges voor de ARK

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Het college de advisering ruimtelijke kwaliteit wil terugbrengen naar het wettelijke minimum, namelijk de advisering rond welstand en monumentenzorg Dit betekent dat over andere ruimtelijke aspecten van een aanvraag niet meer wordt geadviseerd. Bovendien zal meer welstandstoetsing door ambtenaren gebeuren. Alleen de grotere projecten zullen dan nog worden voorgelegd aan de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit.

Overwegende dat:

Juist nu steeds meer ruimtelijke ontwikkelingen binnenstedelijk plaatsvinden de advisering van de ARK waardevol is en van belang voor het draagvlak van projecten en het verbeteren van de kwaliteit van deze projecten;

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen:

De Advisering ruimtelijke kwaliteit blijft op het huidige niveau. De beoogde opbrengst van 50.000 per jaar vanaf 2021 dient te worden bereikt door verhoging van de leges voor omgevingsvergunningen met circa 1%”.

En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

7 (ingetrokken) AMENDEMENT Inkomensgrens kwijtschelding gehandicapten parkeren naar 120%

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

In Haarlem het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart € 143 kost (herhaalde uitgifte € 74,60), de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats € 309, het verplaatsen ervan €143 en het verlengen per meter €67,60; Voor mensen met een laag inkomen dit hoge bedragen zijn en dat daarom een kwijtschelding geldt voor mensen met een inkomen tot 100% van de bijstandsnorm; Voor allerlei minima regelingen in onze gemeente de inkomensgrens is vastgesteld op 120% van de bijstandsnorm; Volgens de begroting de totale legesinkomsten voor gehandicapten parkeren jaarlijks €32.000 zijn;

Voorts constaterende dat:

De toeristenbelasting voor campings € 2 is en dit in 2019 € 24.000 oplevert; Het college voorstelt in 2021 ook voor vaartuigen toeristenbelasting te heffen tegen het campingtarief en dit € 40.000 zou moeten opleveren; In omliggende gemeenten een hoger tarief geldt. Zo rekent Zandvoort € 2,25 en Bloemendaal € 2,35;

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: Het campingtarief en het watertoeristentarief van de toeristenbelasting te verhogen naar € 2,50. De geraamde opbrengst van € 6.000 in 2020 en € 16.000 in de volgende jaren wordt ingezet voor verhoging van de Inkomensgrens kwijtschelding gehandicapten parkeren naar 120%”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

8 AMENDEMENT Mantelzorgcompliment

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

In 2018 in Haarlem 4041 mantelzorgers geregistreerd waren en 16% overbelast was; Mezzo schat dat in Haarlem een kleine 7000 inwoners langdurige en intensieve zorg verlenen[1]; Veel gemeenten zoals in onze regio Velsen, Zaanstad en Haarlemmermeer, een mantelzorgcompliment verstrekken als blijk van waardering en als middel om met meer mantelzorgers in contact te komen; In de gemeente Hilversum het aantal aanvragen voor het mantelzorgcompliment sinds 2015 is verdubbeld en dit heeft geholpen om nieuwe mantelzorgers in beeld te krijgen; Haarlem in het verleden ook een mantelzorgcompliment verstrekte, maar nu alleen een slecht bezochte “Dag van de mantelzorger” aanbiedt naast het aanbod van collectieve en individuele ondersteuning en respijtvoorzieningen; Artikel 2.1.6 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning bepaalt dat “Bij verordening wordt bepaald op welke wijze het college zorg draagt voor een jaarlijkse blijk van waardering voor de mantelzorgers van cliënten in de gemeente.”; Het college als onderdeel van het bezuinigingspakket heeft voorgesteld 50% van de lagere algemene uitkering door de stijging van de WOZ-waarden van niet-woningen te compenseren via de OZB (€ 0,25 miljoen in 2020) en heeft voorgesteld in 2022 opnieuw de OZB niet-woningen met € 0,25 miljoen te verhogen;

Overwegende dat:

Ondersteuning iets vanzelfsprekends zou moeten zijn en dit wat anders is dan een jaarlijkse blijk van waardering;

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: De voorgestelde verhoging voor de OZB niet-woningen van 2022 wordt reeds doorgevoerd in 2020. De opbrengst hiervan (€ 0,25 miljoen) wordt in 2020 en 2021 ingezet voor herintroductie van het mantelzorgcompliment. Deze maatregel wordt medio 2021 geëvalueerd.”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

9 AMENDEMENT Meer havengeld = meer onderhoud

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Het college jaarlijks € 550.000 wil bezuinigen op het onderhoud van wegen, straatmeubilair en speeltoestellen; De kostendekkingsgraad van de havengelden in 2020 slechts 35% is, dit in 2018 nog 40% was, en dit mede komt door extra benodigde investeringen;

Overwegende dat:

Uitstel van noodzakelijk wegenonderhoud onverstandig is omdat het op een later moment alsnog moeten uitvoeren van onderhoud vaak duurder is omdat herstel dan kostbaarder is; De huidige staat van wegenonderhoud nog niet goed is getuige de vele wegen waar gaten in het wegdek zijn gevallen; Een nóg lager kwaliteitsniveau daarom onwenselijk is; Door uitstel van onderhoud een claim op toekomstige begrotingen wordt gelegd terwijl er nog grote opgaven komen voor de groei van de stad; Nu extra investeringen in het beheer van water en bruggen moeten worden gedaan ook de baathebbers hier aan zouden moeten bijdragen;

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: Het niveau beheer en onderhoud wordt niet verlaagd. De beoogde € 550.000 per jaar wordt gevonden door verhoging van de opbrengst van de havengelden tot een kostendekkingsgraad van 53%. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar verhoging van de bestaande tarieven maar ook of extra inkomsten kunnen worden gegenereerd door het in de zomer voor de pleziervaart openstellen van winterligplaatsen van de beroepsvaart”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

10 AMENDEMENT Verhuiskostenvergoeding niet verlagen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Inwoners die moeten verhuizen om langer zelfstandig te kunnen worden in sommige gevallen een verhuiskostenvergoeding kunnen krijgen van € 3.500 bedoeld als een bijdrage in de kosten voor transport, wand-, vloer- en raambekleding; Het college voorstelt deze vergoeding met € 1.000 te verlagen en daarmee per jaar € 35.000 te besparen; Haarlem deze vergoeding in 2018 juist heeft verhoogd om beter aan te sluiten bij de Nibud normen voor de kosten voor raam-, vloer- en wandbedekking en de transportkosten[1]; Bij verplichte verhuizing bij sloop en renovatie huurders op grond van regels van het Rijk recht hebben op €6.095[2].

Voorts constaterende dat:

De hondenbelasting in Haarlem momenteel voor de eerste hond € 92,04 is. Velsen en Zandvoort hieronder zitten met € 86,42 respectievelijk € 82,80 en Heemstede hierboven met € 96,20. Bloemendaal kent geen hondenbelasting;

In Nederland de tarieven voor de hondenbelasting in de top 10 uiteenlopen van € 102,96 tot € 124,80[3]. Een verhoging van het tarief met 6 euro per jaar € 35.000 oplevert;

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: De verhuiskostenvergoeding wordt niet verlaagd. De geraamde opbrengst van € 35.000 per jaar wordt gedekt door een verhoging van de opbrengsten uit de hondenbelasting door verhoging van het tarief en/of betere handhaving op het aantal betalers”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

11 MOTIE Meer investeren in groei, toegankelijkheid en fiets door efficiënt inkopen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

De Haarlemse inkoop in 2018 € 330 miljoen bedroeg; De gemiddelde termijn dat facturen worden betaald 22 dagen is; In 2018 slechts € 23 miljoen aan facturen binnen 8 dagen betaald is door de gemeente; Veel leveranciers graag snel betaald willen worden en bereid zijn om betalingskorting te geven; Haarlem nog geen gebruik maakt van betalingskortingen; Het college als onderdeel van het bezuinigingspakket het bedrag dat jaarlijks wordt gespaard voor de reserve “groei van de stad” wil halveren; Deze reserve van groot belang is voor de noodzakelijke tijdige uitbreiding van het voorzieningenniveau die nodig is voor de voorziene groei van de Haarlemse bevolking (door de bouw van 10.000 woningen); Er nog een grote opgave ligt om Haarlem toegankelijk te maken en de fietsinfrastructuur op niveau te brengen;

Overwegende dat:

Als een betalingskorting van 1% wordt afgesproken als de gemeente binnen 8 dagen betaalt en Haarlem lukt het om dit doel in 50% van de gevallen te halen dit op jaarbasis € 1,65 miljoen scheelt; Met deze opbrengst zelfs meer gespaard zou kunnen worden voor de groei van de stad dan was voorzien voordat het college de bezuiniging doorvoerde en dat er dan zelfs ruimte is om extra te investeren in toegankelijkheid en in fietsvoorzieningen;

Verzoekt het college

Voor de komende kadernota te onderzoeken of de gemeente Haarlem bij inkoopcontracten kan gaan werken met contractueel afgesproken betalingskortingen in ruil voor spoedig betalen en dit zo mogelijk door te voeren bij alle contracten die vanaf 2020 worden gesloten of worden geactualiseerd; De opbrengsten van deze betalingskortingen te storten in de reserve “groei van de stad” en indien de opbrengst groter is dan € 500.000 uit dit bedrag structureel € 200.000 in te zetten voor maatregelen die de stad toegankelijker maken en € 200.000 voor fietsvoorzieningen;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

33 AMENDEMENT Minder bezuinigen op subsidie breedtesport

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Voor het stimuleren van de breedtesport jaarlijks € 50.000 beschikbaar is, en hiermee verenigingen kunnen worden versterkt, samenwerking met het sociaal domein tot stand kan worden gebracht en kinderen kunnen kennismaken met sporten via kennismakingslessen en scholentoernooien; Dit bedrag jaarlijks op basis van aanvragen van sportverenigingen wordt verdeeld; Het college voorstelt dit bedrag te halveren.

Voorts constaterende dat:

De toeristenbelasting voor campings € 2 per nacht is en dit in 2019 € 24.000 oplevert; Het college voorstelt in 2021 ook voor vaartuigen toeristenbelasting te heffen tegen het campingtarief en dit € 40.000 zou moeten opleveren; In omliggende gemeenten een hoger tarief geldt. Zo rekent Zandvoort € 2,25 en Bloemendaal € 2,35 per nacht;

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: Het campingtarief en het watertoeristentarief van de toeristenbelasting te verhogen naar € 2,50. De geraamde opbrengst van € 6.000 in 2020 en € 16.000 in de volgende jaren wordt ingezet voor het beperken van de bezuiniging op de subsidie voor breedtesport”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

34 AMENDEMENT Niet bezuinigen op urgente digitale transformatie

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Het college van de noodzakelijke € 8 miljoen investeringen in het IP in digitale transformatie een bedrag van € 1,75 miljoen wil uitstellen van 2020-2022 naar 2024 (verlaging kapitaallasten op de programmabegroting in 2021 t/m 2024: € 161.000, € 269.000, € 376.000, € 376.000); Uit antwoord op technische vragen blijkt dat de gevolgen hiervan nog niet duidelijk zijn; Tegelijk blijkt juist uit de begroting en zelfs uit de onderbouwing van het bezuinigingspakket dat de digitale transformatie erg urgent is en dat de gemeente met grote risico’s te maken krijgt als deze transformatie niet stevig wordt doorgezet; Niet alle leges in Haarlem kostendekkend zijn;

Overwegende dat

Het onverantwoord is om nu bij voorbaat al te bezuinigen op een post die zo risicovol is voor de gemeente; De digitale transformatie juist tot kostenbesparingen kan leiden;

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: De kostendekkingsgraad van de volgende leges te verhogen naar 100%: Verstrekking gegevens GBA, huidige kostendekkingsgraad 86%, opbrengst € 31.000 Kansspelvergunningen, huidige kostendekkingsgraad 75%, opbrengst € 2.000 Horecavergunningen, huidige kostendekkingsgraad 79%, opbrengst € 27.000 Evenementenvergunningen, huidige kostendekkingsgraad 59%, opbrengst € 49.000 Telecom en civiele werken, huidige kostendekkingsgraad 60%, opbrengst € 69.000 De opbrengst hiervan in te zetten voor hogere kapitaallasten voor het IP ten behoeve van het beperken van de bezuiniging op de post digitale transformatie”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

Biomassa is niet duurzaam

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 CDA PvdA Heemstede 15-07-2019 23:17

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278110/48317/DSC02805.JPGAlle gemeenten in Nederland zijn hard bezig met het maken van plannen voor de regionale energievoorziening van de toekomst. Hoe zorgen we dat we Haarlem in de toekomst verwarmen nu we gaan stoppen met het Groningse gas? Samen met de omliggende gemeenten wordt gewerkt aan een regionale energie strategie en lokaal wordt in kaart gebracht wat de duurzame warmtebronnen zijn voor de toekomst.

Per woonwijk moet in 2021 inzichtelijk zijn waar de energie in de toekomst vandaan komt. In de ene wijk kan dat zijn via een warmtenet voorzien van warmte uit Geothermie of restwarmte uit data-centers. In andere wijken kan het gaat om warmtepompen. Veel moet nog worden onderzocht. De Haarlemse gemeenteraad heeft de afgelopen weken gesproken over de eerste tussenresultaten. Belangrijkste conclusie is in ieder geval dat we vol moeten inzetten op isoleren want we zullen energie moeten besparen. Dat wordt nog een enorme opgave. Dat is individuele opgave, maar een collectief belang want als we niet goed genoeg isoleren dan is er onvoldoende duurzame warmte. De ChristenUnie vindt het daarom van belang dat burgers hier goed bij worden ondersteund, bijvoorbeeld met subsidies en duurzaamheidsleningen en vooral: goede voorlichting.

De discussie spitste zich vooral toe op het gebruik van biomassa. Er zijn namelijk, tot verrassing van de gemeenten Haarlem en Haarlemmermeer, ver gevorderde plannen voor een biomassacentrale in de Haarlemmermeer op de rand van de gemeente Haarlem. Deze centrale zou delen van Schalkwijk van warmte kunnen voorzien zolang er nog geen andere warmtebronnen zijn zoals geothermie. Bedrijven zijn hierin geïnteresseerd omdat momenteel op landelijk niveau biomassa nog als duurzame brandstof wordt gezien. Hierdoor komen biomassa centrales in aanmerking voor de Subsidieregeling Duurzame Energie. Inmiddels woedt er landelijk een discussie of biomassacentrales nog wel in aanmerking moeten komen voor deze subsidie.

De theorie is dat de biomassa afkomt van snoeiafval en dus bestaat uit CO2 dat recent uit de lucht is gehaald. Deze vergelijking gaat echter volgens de Haarlemse gemeenteraad niet op. Zoveel snoeiafval is er niet in onze regio en bovendien zou je snoeiafval ook kunnen omzetten in compost. Bij de verbranding van biomassa komt wel degelijk CO2 vrij, dus moet je dat wel willen? De Haarlemse gemeenteraad heeft daarom een amendement aangenomen om duidelijk te maken dat Haarlem niet wil inzetten op biomassa. Dat betekent dat het college vaart moet zetten achter andere alternatieven zoals zonne-energie en geothermie. Raadslid Frank Visser: “Wat ons betreft komt op het terrein waar nu de biomassacentrale is voorzien een aantal nieuwe windmolens of een zonneweide”

Tijdens dezelfde raadsvergadering werd ook een motie aangenomen om zonne-energie te gaan toepassen op het dak van het station. Er zijn eerste plannen voor zonnepanelen op het niet zichtbare gedeelte van het dak. De gemeenteraad ziet mogelijkheden op een veel groter deel van het dak zonnepanelen te leggen, mits het maar zo goed wordt ingepast dat het het monumentale gebouw mooier maakt.

Amendement: Biomassa snijdt geen hout

De gemeenteraad van Haarlem, in vergadering bijeen op 26 juni 2019,

constaterende dat,

om de duurzame energietransitie te versnellen in Haarlem duidelijke kaders nodig zijn en deze worden geborgd in het stuk Duurzame warmtebronnen voor Haarlem. biomassa van hout in het stuk Duurzame warmtebronnen voor Haarlem wordt afgeraden, maar niet uitgesloten,

overwegende dat,

onderzoek aantoont dat biomassa van hout als energiebron zelden klimaatneutraal is; biomassa onder meer wordt gemaakt van hout, houtsnippers of pellets; in de regio onvoldoende houtsnippers en pellets, gemaakt van restafval/snoeihout, zijn om aan de behoefte van een biomassacentrale te kunnen voldoen; de aanvoer van hout uit bijv. Noord-Amerika veel CO2-uitstoot met zich meebrengt; in Europa 37 procent van het hout voor biomassa geïmporteerd wordt;

besluit,

Artikel Duurzame warmtebronnen voor Haarlem 2019/393567 punt 6 , blz. 2 als volgt te wijzigen:

Houtige biomassa niet toe te staan als brandstof tenzij er geen duurzamer alternatief beschikbaar is en dan alleen mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden: 1. Exclusief draaiend op regionaal geoogst restmateriaal. 2. Alleen inzetbaar als transitiebrandstof.

te veranderen in;

Houtige biomassa niet toe te staan als brandstof.

En gaat over tot de orde van de dag.

CDA D66 PvdA GroenLinks OP Haarlem JouwHaarlem Actiepartij ChristenUnie

 

MOTIE “Benut de zon op het station”

De gemeenteraad van Haarlem, in vergadering bijeen op 26 juni 2019,

Constaterende dat:

het College, in het kader van Klimaatneutraal Haarlem 2030 / RES-verplichtingen, inzet op de uitbreiding van het aantal zonnedaken in onze stad; er nog veel onbenut dak-oppervlak is in Haarlem; de stationsoverkapping van Haarlem zo’n onbenut dak is; er lichtgewicht, flexibele (met de overkapping meebuigende), in kleur aan te passen (allblack, wegvallend tegen de bitumen overkapping) panelen bestaan; de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed desgevraagd heeft aangegeven dat plaatsing van panelen op het noordelijke deel van de stationsoverkapping toelaatbaar is, mits niet zichtbaar vanaf openbaar toegankelijk gebied; met inachtneming van die voorwaarde een substantiële dak-oppervlakte resteert, voor (naar schatting) zo’n 700 panelen; eigenaar ProRail desgevraagd heeft aangegeven de plaatsing van panelen op de stationsoverkapping in Haarlem te willen overwegen in het kader van haar landelijke onderzoek naar de mogelijkheden voor panelen op bestaande stations;

Overwegende dat:

uit de Duurzaamheidsmonitor van Rijkswaterstaat blijkt dat Haarlem achterloopt op de andere gemeenten in de provincie, voor wat betreft de opwek van duurzame energie;

Verzoekt het College om:

zich in te zetten om zo spoedig mogelijk uitsluitsel te krijgen van ProRail over de mogelijkheid om het stationsdak van Haarlem te benutten voor de opwek van duurzame energie, nu er lichtgewicht, meebuigende panelen bestaan die de dakconstructie minimaal zouden belasten, en nu de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed heeft gespecificeerd op welk deel van het monumentale stationsdak panelen toegestaan zouden zijn.

En gaat over tot de orde van de dag.

PvdA

CDA

GroenLinks

Trots Haarlem

SP

D66

ChristenUnie

OPHaarlem

Beter plan voor fietsers rond Amerikaweg en Schipholweg

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Heemstede 15-07-2019 22:39

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278104/48317/DSC02682.JPGDe komende jaren worden veel nieuwe woningen gebouwd in het noordelijke deel van Schalkwijk. Hierdoor loopt het verkeer op het kruispunt Amerikaweg/Schipholweg/Prins Bernhardlaan en op het kruispunt Boerhaavelaan/Amerikaweg steeds meer vast. Het college heeft daarom een plan gemaakt om de doorstroming rond deze twee kruispunten te verbeteren.

De gemeenteraad is ontevreden over het ontwerp omdat het te weinig verbeteringen voor fietsers bevat. Daarom zijn twee moties van de ChristenUnie en de Actiepartij aangenomen. De wethouder heeft daarop het ontwerp teruggetrokken en werkt nu aan een nieuw plan.

Onderdeel van het plan van het college is het aanleggen van extra voorsorteerstroken voor auto’s. Voor fietsers zijn er echter weinig verbeteringen. Zo moeten fietsers straks via de stoplichten bij de Schipholweg maar liefst 11 asfaltstroken kruisen. De raad ziet hier daarom liever een fietstunnel voor fietsers vanuit Schalkwijk richting Haarlem Oost en Haarlem Centrum. Probleem is echter dat hier weinig ruimte voor is omdat de nieuwe woningen tot vlak aan de Amerikaweg worden gebouwd.

Ander pijnpunt is de kruising van de Amerikaweg met de Boerhaavelaan. Oorspronkelijk stond hier een tweerichtingsfietspad aan de zuidzijde langs de Boerhaavelaan ingetekend. In het definitieve voorstel van het college ligt dit fietspad juist aan de noordzijde. Op deze wijze sluit het fietspad beter aan op een regionale fietsroute in de Haarlemmermeer. De ChristenUnie is blij met deze regionale fietsroute, maar is tegen het ontwerp langs de Boerhaavelaan omdat fietsers uit Boerhaavewijk dan 3x een drukke weg moeten oversteken om bij het ziekenhuis te komen terwijl dit in het oorspronkelijke plan niet zo was. Wij hebben daarom gepleit om ook aan de zuidkant een fietsroute te houden. Dit hoeft geen fietspad te zijn, maar kan ook een fietsstraat zijn over de ventwegen die hier al liggen. Feitelijk is in het ontwerp alleen een stukje extra fietspad nodig bij de brug over de Amerikavaart. Raadslid Frank Visser “Deze brug is te smal voor fietspaden aan beide kanten van de Boerhaavelaan en een extra voorsorteerstrook voor auto’s. De beste oplossing lijkt hier een extra fietsbrug te zijn.”

 

MOTIE Ook fietspad zuidzijde Boerhaavelaan oost met gebruik van de ventwegen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 mei 2019,

In beraadslaging over het vrijgeven van het voorlopig ontwerp Amerikaweg voor inspraak;

Constaterende dat:

In het schetsontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad was voorzien aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost, inclusief een nieuwe fietsbrug ten zuiden van de Wilsonbrug; In het voorlopig ontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad aan de noordzijde van de Boerhaavelaan oost is toegevoegd, ingepast op de bestaande Wilsonbrug, maar het fietspad aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost is geschrapt; Deze variant niet is besproken met belanghebbende partijen zoals de Fietsersbond;

Overwegende dat:

Het nieuwe voorstel voor een betere fietsontsluiting van de nieuwe woonwijk ten noorden van de Boerhaavelaan oost zorgt en ook goed aansluit op het tweerichtingenfietspad langs de N232 (oude Schipholweg); Het nieuwe voorstel echter voor een slechtere fietsontsluiting zorgt van het oude deel van Boerhaavewijk ten zuiden van de Boerhaavelaan oost ten opzichte van de huidige situatie; Bij het schetsontwerp reeds is aangegeven dat bij het ontbreken van een fietspad aan de zuidzijde op veel plekken langs de Boerhaavelaan oost oversteekmogelijkheden moeten worden gemaakt; Het onwenselijke is dat fietsers vanaf het Spaarne Gasthuis straks voor de kortste route 3x een drukke weg moeten oversteken (2x Boerhaavelaan, 1x Amerikaweg) waarvan twee keer met verkeerslichten om in het oude deel van Boerhaavewijk te komen; Om dit te voorkomen niet over de hele weglengte een fietspad noodzakelijk is omdat op een groot deel van het tracé ventwegen beschikbaar zijn, die zijn te gebruiken als fietsstraat;

Verzoekt het college

Voor het definitieve ontwerp voor de Boerhaavelaan oost te onderzoeken of het mogelijk is

een tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde toe te voegen vanaf de Amerikaweg tot aan het Zuster Rebelpad inclusief fietsbrug over de Amerikavaart en met behoud van het nu ingetekende fietspad aan de noordzijde; Het daarbij voor fietsers tussen het Zuster Rebelpad en de Professor Eijkmanlaan mogelijk te maken in twee richtingen gebruik te maken van de ventwegen aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost (Frederik Ruyschstraat, Jan van der Horststraat en Malpighistraat)

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders, GroenLinks

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Isabelle Wisse, PvdA

Bas van Leeuwen, D66

 

 

Motie “Integrale benadering kruising Amerikaweg N205 ”

De Gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen, op donderdag 29 mei2019, naar aanleiding van het VO kruising Amerikaweg N205,

constaterende dat,

het college de doorstroming van het autoverkeer op de kruising Amerikaweg en Prins Bernhardlaan met de N205 wil verbeteren, de omgevingswet voorschrijft om infrastructuur projecten integraal te benaderen, het college meermaals heeft gezegd de omgevingswet als uitgangspunt te hanteren,

overwegende dat,

voetgangers en fietsers die vanaf de Boerhaave wijk richting Slachthuis buurt willen straks 11 stroken over moeten steken, de barrière van deze toegangsweg dus alleen nog voor volwassen gezonde mensen te nemen is, waardoor actieve verplaatsingswijzen voor een grote groep mensen, geen reëel alternatief meer zijn,

verzoekt het College,

een aantal varianten van ongelijkvloerse kruising voor fiets, scootmobiel en voetganger met een of meerder bruggen of tunnels uit te werken, daarbij ook de kruising met de Boerhaavelaan te betrekken, de kosten van deze varianten van ongelijkvloerse kruising voor voetgangers, fietsers en scootmobiel met het kruispunt te geven, te onderzoeken of externe financiering door provincie of rijk beschikbaar is voor de aanleg van de benodigde tunnel(s) of brug(gen) voor voetganger, fietser en scootmobiel, varianten, kosten en financieringsmogelijkheden voor te leggen aan de commissie beheer,

en gaat over tot de orde van de dag.

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders GroenLinks

Nog geen onderzoek naar station Haarlem West

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Heemstede 05-04-2019 16:29

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1273811/48317/Haarlem West.jpgHet college gaat met NS en ProRail praten over de mogelijkheid van het bouwen van station Haarlem West. De ChristenUnie riep in een motie op een haalbaarheidsonderzoek doen om zo alle argumenten op een rij te hebben voor een lobby bij de staatssecretaris. Een raadsmeerderheid heeft deze motie echter verworpen.

De ChristenUnie kreeg voor de motie steun van D66, SP, OPHaarlem, Liberaal Haarlem, Hart voor Haarlem, Actiepartij en Trots Haarlem. PvdA, CDA, GroenLinks, Jouw Haarlem en VVD stemden echter tegen.

Raadslid Frank Visser: “Dit is een gemiste kans voor een betere bereikbaarheid van de ontwikkelzone Haarlem Zuid West waar 2100 woningen gebouwd gaan worden. Bij NS en ProRail zal zo’n station niet hoog op de prioriteitenlijst staan. Veel reizigers die van dit station gebruik zouden gaan maken reizen nu immers al via station Heemstede Aerdenhout of Haarlem. Een station Haarlem West zou echter naar mijn overtuiging ook een paar honderd extra reizigers per dag trekken. Dit kan voorkomen dat er files in en rond de stad komen te staan. Hopelijk kan de wethouder NS en ProRail overtuigen maar ik vrees dat als we dit najaar het mobiliteitsbeleid van de gemeente bespreken we nog geen meter opgeschoten zullen zijn met het station. Onze fractie zal zich wel hiervoor blijven inzetten. Zo hopen we dat de nieuwe coalitie die binnenkort in Noord-Holland wordt gevormd bereid zal zijn te investeren in een betere OV-bereikbaarheid van Haarlem Zuidwest.”

MOTIE Volgende halte station Haarlem West

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 28 maart 2019,

In beraadslaging over de concept ontwikkelvisie Haarlem Zuid West

Overwegende dat:

Een station Haarlem West een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de bereikbaarheidsproblematiek die ontstaat bij de bouw van woningen in ontwikkelzone Haarlem Zuid West; Het college wil praten met NS en ProRail over realisatie van dit station; Uiteindelijk het Rijk beslist over de bouw van dit station en dat het Rijk hierbij onder andere kijkt naar de vervoerwaarde (verwachte aantal nieuwe reizigers) en de logistieke inpasbaarheid in de dienstregeling; Er een lange reeks projecten is waarvoor door diverse regio’s al gelobbyd wordt bij het Rijk en nieuwe projecten daarom alleen kans maken als ze goed zijn onderbouwd; De kans op een Rijksbijdrage groter is indien een regio bereid is een deel van de kosten zelf te dragen; Een belangrijk ijkpunt de nieuwe vervoerconcessie hoofdrailnet 2025-2035 is: als het station niet in deze concessie komt te staan dan is de kans groot dat de realisatie op de lange baan wordt geschoven; In 2020 de mid-term review wordt gedaan van de huidige vervoerconcessie 2015-2025 en spoedig daarna onderhandelingen zullen starten over de nieuwe vervoerconcessie; Haarlem daarom moet zorgen dat we ons huiswerk voor station Haarlem West goed en snel doen; Haarlem eerder voor de Mariatunnel een uitgebreide effectstudie heeft gedaan waarin varianten zijn uitgewerkt inclusief een kostenraming en inclusief de effecten voor verkeer, ruimte, economie en milieu[1], maar een dergelijke studie nog niet is gedaan voor station Haarlem West; Het spoorverkeer steeds drukker wordt, een nieuw station daarom mogelijk alleen inpasbaar is in de dienstregeling als bij het nieuwe station inhaalsporen beschikbaar komen en het daarom van belang is bij de verdere uitwerking van de ontwikkelvisie Haarlem Zuid West hier rekening mee te houden;

Verzoekt het college

Een haalbaarheidsstudie station Haarlem West uit te voeren waarin in ieder geval wordt gekeken naar vervoerwaarde, ruimtelijke mogelijkheden, bouwkosten, logistieke inpassing in de dienstregeling en de noodzaak en mogelijkheid van (een ruimtelijke reservering voor) inhaalsporen en dit onderzoek te financieren uit het onderzoeksbudget voor de ontwikkelvisie Haarlem Zuid West;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

Er is haast om in de Phoenixstraat ...

PvdA PvdA ChristenUnie Haarlem 03-04-2019 10:25

Er is haast om in de Phoenixstraat een nieuwe gymzaal te bouwen. De PvdA vind het jammer dat er geen woningen op het dak meer konden komen. Met een aangenomen amendement van de PvdA maken we wel nu een mooi groen dak met zonnepanelen. 🌹☘️

Wonen aan het Spaarne maar zonder parkeerplek

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA CDA Heemstede 09-03-2019 22:30

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1272221/48317/20150516_171418Het college wil toestaan dat aan de Schalkwijkerstraat en de Vijfhuizerstraat in de Slachthuisbuurt 60 woningen worden gebouwd zonder voldoende parkeerplekken. Het idee is dat deze kleine huurwoningen (32 tot 54 m2 per woning) straks worden bewoond door jongeren zonder auto.

Om dit project mogelijk te maken moet de gemeenteraad toestemming geven door het afgeven van een zogenaamde “verklaring van geen bedenkingen”. Dit komt omdat het project afwijkt van het bestemmingsplan. De coalitiepartijen waren verdeeld. CDA en D66 waren tegen, PvdA en GroenLinks waren voor. Na een lang debat heeft uiteindelijk de meerderheid van de raad met 1 stem verschil besloten dat het plan de inspraak in kan. De ChristenUnie heeft dit gesteund. Definitieve besluitvorming volgt later.

Bij de woningen van het project New Harlem worden straks 4 deelauto’s aangeboden. Daarnaast zijn er in de openbare ruimte volgens tellingen nog zo’n 15 parkeerplekken beschikbaar en zal de projectontwikkelaar proberen nog enkele plekken te creëren. De ruimte is echter schaars. Het project zal in ieder geval niet voldoen aan de geldende parkeernormen voor dit soort woningen. Met andere woorden: het aantal parkeerplekken zal lager zijn dan volgens de ervaringscijfers nodig is.

Bouwen van een ondergrondse parkeervoorziening om dit probleem op te lossen zou het project echter onbetaalbaar maken, nog los van de vraag of dit op het smalle kavel in te passen zou zijn. Daarom was het dilemma: akkoord gaan met mogelijk wel gevolgen voor het parkeren, of niet akkoord gaan maar dan ook geen 60 woningen krijgen terwijl de vraag naar woningen in Haarlem erg hoog is.

Voor de ChristenUnie heeft onder andere de doorslag gegeven dat andere voorzieningen die oorspronkelijk op deze kavel waren gepland ook voor parkeeroverlast hadden gezorgd. Oorspronkelijk zou hier namelijk onder andere een supermarkt komen. Bovendien is er inderdaad een grote groep jongeren tot 35 jaar die (nog) geen auto heeft en geinteresseerd is in deelconcepten. De locatie ligt bovendien vlak bij het centrum en is goed bereikbaar per openbaar vervoer. Het zou dus kunnen lukken om inderdaad hier bewoners te krijgen zonder auto of met veel minder auto's dan gemiddeld.

Het is verder heel normaal dat bij bouwprojecten in de binnenstad vrijstelling wordt gegeven van parkeernormen als parkeerplekken echt niet passen. Gevolg is dan wel dat er geen parkeervergunningen worden verstrekt. Zo zijn er tientallen bouwvergunningen afgegeven.

Ook bij dit project krijgen de bewoners daarom geen parkeervergunning. Raadslid Frank Visser: “Het lastige is echter dat we hier aan de rand van vergunningengebied zitten. Dus ik snap wel de zorg dat mensen dan net buiten het gebied gaan parkeren en dan heb je alsnog de parkeeroverlast. De meest simpele oplossing om alle zorg weg te nemen is: uitbreiden van het vergunningengebied. Maar we hebben als raad besloten dat we dat alleen doen als de meerderheid van de bewoners dat wil.”

Maar juist nu er misschien zoveel woningen bij komen is het wellicht goed om proactief een peiling te doen onder omwonenden wat zij vinden van vergund parkeren.

Wat als de gemeenteraad geen verklaring van geen bedenkingen afgeven? Dan komen er na een bezwaar termijn uiteindelijk allemaal juridische procedures van de ontwikkelaar tegen de gemeenteraad. Volgens de ChristenUnie is de kans groot dat de raad dit dan zal verliezen. Want de projectontwikkelaar doet gewoon beroep op vastgesteld beleid: parkeernorm mag naar 0 als er wordt afgezien van parkeervergunningen, en dat is hier het geval. De gemeente heeft dit al heel vaak toegestaan, dus op grond waarvan zou de gemeente het nu ineens kunnen weigeren? En op dit terrein is bovendien weinig anders mogelijk qua parkeren.

Frank Visser: “De ChristenUnie ziet dat er in Haarlem grote vraag is naar woningen en steunt daarom het voorstel. Maar ik baal er wel van dat de projectontwikkelaar eigenlijk flink incasseert doordat er geen geld aan parkeren hoeft te worden besteed.”

Mensen blijven mobiel. Als je geen geld besteed aan parkeren, dan moet je dit geld volgens de ChristenUnie besteden aan fietsen en OV. De ChristenUnie wil daarom zo snel mogelijk een mobiliteitsfonds zodat we het bij een volgend project anders kunnen doen. Ook bij parkeernorm van 0 moet een afkoopsom gevraagd kunnen worden, ook als het recht op een parkeervergunning al is ingetrokken. En de opbrengst van de afkoopsom moet ook naar het OV of de fiets kunnen gaan. En ook bij een parkeernorm van pak hem beet 0,5 moet je kunnen afromen. Want elke km die mensen niet in een auto zitten wordt wel besteed aan andere mobiliteit. Kortom: we zullen bij elke nieuwe woning geld in een mobiliteitsfonds moeten storten afhankelijk van de WOZ waarde en afhankelijk van de mate waarin de parkeernorm wordt gehaald.

Om tot een meerderheid te komen was ook de steun nodig van onder meer SP en Actiepartij. Deze partijen hebben uiteindelijk ingestemd na de toezegging van de wethouder mede op vragen van de ChristenUnie hierover dat er een onderzoek zal komen onder omwonenden of zij willen dat het parkeervergunningengebied moet worden uitgebreid om zo te voorkomen dat de nieuwe bewoners alsnog in de buurt gaan parkeren. Deze mogelijkheid blijkt er te zijn nu al tenminste 1 bewoner uit de wijk hier ook om heeft gevraagd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.