Nieuws van politieke partijen in Ermelo inzichtelijk

6 documenten

Nieuw Sportcentrum Ermelo

SGP SGP Ermelo 04-01-2019 00:00

Na een hete zomer met veel discussie in het dorp en via de media, nam de gemeenteraad in oktober een finaal besluit over het nieuwe zwembad.

Volgens coalitieafspraak zou het recreatief gedeelte verkleind worden en daarmee gelijk worden aan het oorspronkelijke voorstel van het vorige college in 2017. Onder andere vanwege die hoge kosten stemde de SGP in 2017 tegen. Het nieuwe raadsvoorstel betrof dus niet het gehele sportcentrum, maar alleen de versobering van het zwemgedeelte en daarmee een besparing van 2 miljoen.

Raadslid Snoek verwoorde het SGP-standpunt nu als volgt: “De besparing had wel wat meer mogen zijn, maar twee miljoen is een aardig begin. Want het blijft natuurlijk wel een enorm bedrag: 13 miljoen voor het zwembad en 7 miljoen voor de sporthal.”

Snoek: "Verder hecht de SGP er toch ook aan om te zeggen dat het onze vaste overtuiging is, dat een zondagsluiting een positief effect zal hebben op de exploitatie. Want ook op het onderhouden van het vierde gebod van Gods wet is grote loon beloofd. Helaas heeft de rijksoverheid ons de zeggenschap hierover ontnomen.”

Lelystad Airport: “In the air.....”

SGP SGP Ermelo 02-01-2019 00:00

Wordt Lelystad slachtoffer van een politiek spel, of spint de stad garen bij de brede ontwikkeling van het vliegveld? 

Om een antwoord te krijgen op deze vraag heeft op woensdag 14 november een delegatie van de SGP Ermelo met een aantal SGP’ers uit Nunspeet, Putten en Harderwijk/Hierden een bezoek gebracht aan vliegveld Lelystad om uit de mond van luchthaven-directeur Hanne Buis de huidige status en de toekomstplannen te vernemen. Samen met de raadsleden, dhr. F.N. Snoek en Pieter Stam gevolgd door Bert van der Garde, Cornelis de Fluiter, dhr H. van Panhuis, dhr F. Doolaard en Peter Hoogendijk, werd de Ermelose SGP geinformeerd over de plannen van Lelystad Airport.

Flink wat passagiers

De praktijk zal uitwijzen wat er bij de verwezenlijking van die plannen volgt. Het is duidelijk dat het vliegveld bepaald geen tekort heeft aan ambitie. De wens is om in de komende jaren, via een staffel van vliegbewegingen per jaar te komen tot een flink aantal passagiers dat vanaf Vliegveld Lelystad (100% eigendom van de Schiphol Group) zal vertrekken of op het vliegveld zal landen (zie tabel 1). De vliegtuigtypen die waarschijnlijk veel gezien zullen worden op vliegveld Lelystad, zijn de populaire Boeing 737, de Airbus A310 en de Airbus A320. Al deze vliegtuigen vallen binnen de zogenaamde ‘Narrow-Body’ categorie. Dit zijn vliegtuigen met meer dan 100 passagiers, één gangpad en twee rijen stoelen van twee of drie stoelen per rij. Narrow-body’s die minder dan 100 passagiers kunnen vervoeren worden ‘regional jets’ genoemd. Als we de cijfert er eens bijpakken zullen er in 2023 per dag 27 vliegbewegingen (starts en landingen) plaatsvinden tussen 06:00 en 23:00 uur. In geval van vertragingen mag de openingstijd worden opgerekt tot 24:00 uur. Het vliegveld heeft één start- en landingsbaan, die in twee richtingen zal worden gebruikt. De te gebruiken richting is afhankelijk van de windrichting, er wordt altijd gestart en geland tegen de wind in.

Drieledige missie

De belangrijkste missie van Lelystad Airport is het bieden van een aantrekkelijke verbinding tussen Europa en het Middelandse Zeegebied. Daarnaast wil het vliegveld graag ruimte behouden voor de zogenaamde MRO (Maintenance, Report en Overhaul) ofwel vliegtuigonderhouds-bedrijven en voor de General Aviation, ofwel sportvliegerij. Voor de intercontinentale verbindingen (naar andere werelddelen) is Schiphol de eerst aangewezen plaats om te vertrekken. Daarnaast wordt er ook vertrokken uit Eindhoven.

Samen zijn de drie luchthavens goed voor 570.000 vluchtbewegingen per jaar. Echter, zoals u wellicht ook heeft vernomen vanuit het nieuws o.a. in het RD, kan in de toekomst het aantal vliegtuigbewegingen voor Schiphol aardig toenemen. Kort geleden meldde het RD nog een aantal vliegbewegingen van 540.000.

Aanleiding tot uitbreiding

De aanleiding voor de uitbreiding van het vliegveld is gelegen in het feit dat de luchtvaart wereldwijd blijft groeien. Het zo genoemde Aldersadvies heeft na gedegen onderzoek in 2008 aangegeven dat vliegveld Lelystad een geschikte locatie is voor het accommoderen van groei. De Europese chartervluchten zullen verdwijnen vanaf Amsterdam, waardoor uimte wordt gecreëerd voor meer intercontinentale vluchten van en naar Schiphol. Sinds 2015 is gefaseerd veel werk verricht op het vliegveld zodat de baanverlenging tijdig opgeleverd kon worden. Ook de nieuwe terminal is al in een vergevorderd stadium van bouw. Interessant is dat het vliegveld bij de aanbesteding veel ruimte bood voor innovatie en duurzaamheid. Zo is onder beheer van de RvB Groep bij de baanverlenging een dusdanige insteek gekozen dat door toepassing van bijzondere technieken de grond ter plaatse bewerkt kon worden wat duizenden ritten van CO2 uitstotende vrachtwagens overbodig maakte.

Tijdbestek

De eerste plannen voor de uitbreiding van het vliegveld dateren van voor de eeuwwisseling. Vanaf 2007 zijn vele onderzoeken gedaan, rapporten geschreven en plannen uitgewerkt. In April 2014 heeft Lelystad Airport/ Schiphol Group een aanvraag gedaan voor het luchthavenbesluit die bestond uit het ondernemingsplan van Lelystad Airport/ Schiphol Group en de Milieu Effect Rapportage. Nog in juni van hetzelfde jaar werd het ontwerp luchthavenbesluit door de Ministerraad goedgekeurd. Na de aanbesteding in 2015 is er vaart in de ontwikkeling gekomen, mede omdat bij de aanbesteding veel ruimte is gegeven aan de partijen die reageerden en de werkzaamheden uiteindelijk mochten invullen.

Fasering

De realisatie van de plannen bestaat uit vier fasen, waarbij fase 1 momenteel in vergevorderd stadium is. In deze situatie zijn er vier opstelposities voor vliegtuigen van het genoemde type, voor de passagiersterminal. Overigens is het niet de bedoeling dat er vracht vervoerd zal worden via vliegveld Lelystad. Elke fase houdt een uitbreiding in van het aantal opstelplaatsen voor de passagiersterminal. Uiteindelijk houdt fase 4 in dat er in totaal 16 opstelposities komen.

Veel onduidelijkheid

Het heeft letterlijk en figuurlijk heel wat voeten in de aarde gehad voordat duidelijk werd welke kant men op wilde en zou kunnen gaan! Met name de afstemming met de omgeving koste veel energie en ondanks de vele inspanningen om tekst en uitleg te geven bleef er veel onrust door onduidelijkheden over met name de milieueffecten, vliegroutes en de geluidsoverlast op korte en lange termijn. Ook half november verschenen er weer artikelen in landelijke dagbladen waarin melding werd gedaan van het feit dat er weer fouten zijn ontdekt in rapportages en meetgegevens. Of dit gevolgen zal hebben voor de geplande opening van het vliegveld in 2020 is momenteel onbekend.

Terminal

De bouw van de terminal heeft na een relatief korte aanbestedingsperiode een vliegende start gehad, welke tijdens de bouw in goede vlucht is omgezet. Dit is mede te danken aan de relatief eenvoudige bouw, welke er overigens ook op gericht is om in de volgende fasen verder uit te breiden. Innovatie en duurzaamheid zijn bij ontwerp en ontwikkeling van de terminal sleutelwoorden geweest. Zo beschikt het gebouw over een compacte klimaatinstallatie en is het energiezuinig. Tijdens een frisse nazomerdag zou dit in de aankomsthal te merken kunnen zijn omdat dit gedeelte niet wordt geconditioneerd. De gedachte hierachter is dat het dertig minuten mag duren van binnenkomst in de terminal tot en met plaatsnemen in het vliegtuig en passagiers dan toch vaak de jas aan houden.

De terminal in fase 1 heeft een capaciteit van 1,5 miljoen passagiers per jaar, in fase 2 wordt dat 3,7 miljoen per jaar en in fase 3 (de laatste voor de terminal) wordt dat 6,7 miljoen. De terminal meet ong. 12.000 m2, waarvan ong. 1.200 commercie, 3.000 voor bagage, 800 voor personeelsruimtes en 7.000 voor de passagiers.

Stakeholder management

De luchthaven heeft veel tijd besteed aan communicatie met stakeholders. Daarbij is het motto ‘scheiden van fictie en feiten’ geweest. Dit komt neer op steun geven aan voorstanders en verduidelijking aan tegenstanders. Hanne Buis, directeur van Lelystad Airport “120 klachtenmakers, hebben contracten gekregen voor ‘zaaien en maaien’ op de grote hoeveelheid grond op de luchthaven”.

Overlast in Ermelo

Afhankelijk van de weersomstandigheden wordt verwacht dat de geluidsoverlast in Ermelo mee zal vallen. Ook uit de geactualiseerde milieueffectrapportage blijkt dat er goed is nagedacht over het beperken van geluidsoverlast. Zo zal er een geleidelijke opbouw plaatsvinden van het aantal vluchten per dag en vinden geen vrachtvluchten plaats.

Kansen

De kansen die door de uitbreiding van het vliegveld ontstaan bieden perspectief voor de regio. Dit betreft onder andere regionaal toerisme, kennisontwikkeling binnen opleidingsinstituten en het verder uitwerken van smart mobility. Verwacht wordt dat de uitbreiding van het vliegveld flink wat banen zal opleveren. Berekeningen gaan uit van 400 fulltime banen in 2023 en 2.500 fulltime banen in 2043. Werkgelegenheid kan gezocht worden in indirecte ondersteuning, zoals bijvoorbeeld de beveiliging, hulpdiensten en schoonmaaksters. Daarnaast is er ook de gelegenheid voor bedrijven die zich op vliegveld Lelystad zullen vestigen. Dit kan zijn voor het uitvoeren van onderhoudsacties aan vliegtuigen of de catering.

Meevaller?

Op basis van ons bezoek en de geraadpleegde informatie, is de verwachting dat Ermelo en Putten redelijk ongeschonden uit de geluidsstrijd zullen komen van Lelystad Airport. Bij verschillende weersomstandigheden bestaat de kans dat wij wel wat zullen horen, maar dat zal zeker niet in de mate zijn die in een aantal delen van Overijssel verwacht kan worden. Qua werkgelegenheid zal er zeker iets gebeuren op en rond het vliegveld. Al met al mag verwacht worden dat het voor onze regio geen slechte ontwikkeling is.

Als e.e.a. qua ontwikkeling goed overdacht wordt, kon het wel eens zijn dat Lelystad en de omgeving daarvan garen spinnen bij deze uitbreiding, daarmee is de vraag waarmee dit artikel werd begonnen positief beantwoord.

/r/22b23fafdf7504178b1d2e203d375555?url=http%3A%2F%2Fwww.ermelo.sgp.nl%2Factueel%2Flelystad-airport-in-the-air%2F10078&id=d07f7f7decc378db0646f4152a291b0c1c85d08c

Onze standpunten in het kort toegelicht!

SGP SGP Ermelo 28-02-2018 00:00

 

VERKIEZINGSFOLDER

In de raadsperiode 2018-2022 staat Ermelo voor belangrijke beslissingen. Wonen, zorg, werkgelegenheid, verkeer, onderwijs, herinrichting en beheer openbare ruimte. Alle inwoners hebben te maken met beslissingen op deze terreinen.

Wij hebben onze speerpunten in dit nummer samengevat. Speerpunten gericht op het welzijn van alle inwoners. Duurzaam gericht op de toekomst van jong en oud. In de tien geboden uit de Bijbel vinden we de basis voor een eerlijke en gezonde samenleving. Leefregels voor overheid en inwoners, goed voor de hele maatschappij, goed voor de korte en de lange termijn. Als een rentmeester omgaan met onze gemeente is een Bijbelse opdracht. Onze slogan is daarom: ‘toekomstgericht’.

Klik hier om onze verkiezingsfolder te bekijken. 

 

In dit verkiezingsnummer stellen de eerste vijf kandidaten zich aan u voor:

• Leo van der Velden voert de lijst weer aan; heeft ruime ervaring en kent Ermelo door-en-door.• Pieter Stam staat op twee; heeft raadservaring in zijn vorige woonplaats.• Frans Snoek, jarenlang ons boegbeeld, is beschikbaar voor de derde zetel. • René Heij, nummer vier, heeft zich snel ingewerkt in het raadswerk. • Bert van der Garde, ons commissielid, staat dit jaar vijfde op de lijst. 

Mogen wij (weer) op uw stem rekenen?Twijfelt u nog, dan spreken wij u graag. Stem op 21 maart SGP!

Bekijk de belangrijkste standpunten van de SGP

1. Windenergie

Wat vind jij: wel of geen windmolens in onze buitengebieden?

Wij voorzien een wildgroei van windmolens in het buitengebied van Ermelo. Want waarom zou de een het wel mogen en de ander niet? Financiële belangen krijgen de overhand, waardoor horizonvervuiling op de loer ligt. Er zijn legio alternatieven. Samenwerken met buurgemeenten als Zeewolde waar al windmolens staan. Bekijk de video voor ons standpunt.

2. Wonen en werken in Ermelo

Er zijn genoeg banen in Ermelo. Huisvesting is echter een probleem door een te laag woningaanbod.

Werken combineren met wonen moet beter kunnen in Ermelo.

3. Kerntaken van Gemeente Ermelo

De Gemeente Ermelo moet zich richten op haar kerntaken. Wij vinden dat belastingen niet moeten worden verhoogd, daarvoor is een kleine krachtige lokale overheid essentieel.

De SGP is voor een kleine, klantvriendelijke en efficiënt werkende gemeente Ermelo.

Wil jij dit ook? Stem dan toekomstgericht! Stem lijst 6, stem SGP!

4. Zwembad Calluna

Ermelo heeft geld als water, maar dat verdampt snel als het aan alle andere partijen in onze gemeenteraad ligt. Een zwemkaartje wordt straks duurder, maar jaarlijks moeten we dan met elkaar nog 1 miljoen euro bijleggen. Dat gaat er bij u toch ook niet in? Alleen al van dat geld kunnen we ongeveer 200.000 kaartjes kopen voor Bosbad Putten en kan iedere Ermeloër daar 8 x per jaar GRATIS zwemmen.

Wilt u ook alleen verantwoorde uitgaven? Stem dan toekomstgericht! Stem lijst 6, stem SGP!

SGP op bezoek bij Damaris

SGP SGP Ermelo 26-02-2018 00:00

Fractie op werkbezoek bij Damaris

SGP Ermelo is vóór het leven

De eerste week van december was de Week van het Leven. In Den Haag werd weer een Mars voor het Leven georganiseerd. De SGP is de partij vóór het leven. Daarom heeft ook onze lokale fractie oog voor initiatieven vóór het leven. Een goed voorbeeld daarvan is Driestroomhuis Damaris aan de Horsterweg. Om nader kennis te maken, gingen raadsleden Leo van der Velden en Frans Snoek samen met steunfractielid René Heij daar op bezoek. Al snel bleek: Damaris is een huis met een verhaal.

Eigenlijk had Tweede Kamerlid Elbert Dijkgraaf de Ermelose fractie willen vergezellen. Helaas moest hij vanwege verplichtingen in Den Haag onverwacht afzeggen. De nieuwe regering was kort daarvoor aangetreden en dat bracht de nodige agendawijzigingen met zich mee. Het bezoek werd dus een echte Ermelose aangelegenheid.

Persoonlijke ervaringHet echtpaar Tijdeman heeft veel ervaring in de zorg. Zo werkte Ronald als orthopedagoog en als gedragsdeskundige voor grote zorginstellingen en het cluster 4-onderwijs. Frida deed meer dan twintig jaar ervaring op met licht verstandelijk beperkte cliënten met gedragsproblemen. De laatste jaren deed zij dat als manager primair proces bij een zorginstelling. Tijdens het gesprek vertelt Frida (“sinds 2000 zelf ook moeder”) hoe zij geconfronteerd werd met de problematiek van licht verstandelijk beperkte jonge moeders. Situaties zijn vaak schrijnend en in de huidige samenleving wordt makkelijk gedacht over het plegen van abortus. Frida en Ronald geloven dat dat anders kan en anders moet. Zij zien er veel meer in om het kind de kans te geven zich aan de moeder te hechten. Daarnaast moet de jonge moeder dan de mogelijkheid krijgen om op nieuw te beginnen in een eigen leven met het kind. Na een aantal jaren geven ze dit plan gestalte in het huis Damaris.

Zelfstandig, maar niet alleenHuis Damaris is aangesloten bij Stichting De Driestroom. Vandaar de titel ‘Driestroomhuis’. In samenwerking met De Driestroom wordt kwaliteitszorg geboden op basis van persoonsgebonden budgetten (pgb’s). In Damaris is plaats voor maximaal zes jonge moeders, in de leeftijd van vijftien tot en met vijfentwintig jaar. Sommigen hebben een laag IQ, anderen zijn normaal begaafd. De ondersteuning van de jonge moeders is toegespitst op vijf aspecten: (1) een welbevinden op emotioneel, materieel en lichamelijk vlak; (2) opvoeden van een kind; (3) interpersoonlijke relaties; (4) persoonlijke ontplooiing; en (5) sociale inclusie. Ronald en Frida vertellen dat er moeders zijn die werken als interieurverzorgster, maar ook moeders die een opleiding volgen of naar dagbesteding gaan.

Vrienden van DamarisBij het werkbezoek was ook  Wouter de Vries aanwezig. Hij is penningmeester van de Stichting Vrienden van Damaris. De begeleidingskosten van de jonge moeders worden betaald vanuit de pgb’s en er wordt ook een eigen bijdrage gevraagd. Daarnaast zijn er echter  niet-gesubsidieerde uitgaven, zoals kinderbedjes, spel- en lesmateriaal, inrichting van woonruimtes, vertrekpakketten en babyzwemmen. De ondersteuning daarvan wordt door de stichting geboden.

Bijbelse naamHet huis heeft een Bijbelse naam gekregen: Damaris. Dat is niet voor niets, aangezien Ronald en Frida het werk voor Damaris vanuit hun christelijke geloofsovertuiging verrichten. De naam Damaris komt één keer in de Bijbel voor, namelijk in Handelingen 17:34. In die geschiedenis lezen we hoe Paulus op de Areopagus vertelt over de opstanding van de Heere Jezus uit de doden. Dan wordt daarmee gespot en is er een groot ongeloof onder de mensen uit Athene. Toch staat dan in vers 34 dat enkelen Paulus wel aanhingen en hem wel geloofden. Onder hen was een vrouw, met de naam Damaris. Volgens een uitlegging zou de naam ‘jong meisje’ kunnen betekenen. De precieze betekenis is echter onbekend en ook de kanttekenaren in de Statenvertaling zwijgen erover. Hoe het ook zij: het huis is vernoemd naar een vrouw, van wie opgetekend staat dat ze geloofde in de opstanding van de Heere Jezus uit de doden. En het is die boodschap, die ook in het huis Damaris aan de Horsterweg mag klinken in de oren van jonge vrouwen die zulke ingrijpende dingen in hun leven meemaken.

Boek over 70 jaar SGP Ermelo/Speuld

SGP SGP Ermelo 14-02-2018 00:00

Boek over 70 jaar SGP Ermelo/Speuld

fractiesecretaris P.W. Stam kent de geschiedenis 

Ermelo – Dinsdagavond 13 februari 2018 heeft fractiesecretaris Pieter Stam een nieuw boek gepresenteerd over 70 jaar SGP in Ermelo. Uit talloze bronnen heeft hij bekende en onbekende feiten en gebeurtenissen overzich­telijk op een rijtje gezet.

Zo is het opvallend dat de SGP al tien jaar voordat de kiesvereniging werd opgericht vertegenwoordigd was in de gemeenteraad. In 1939 trad P. van ’t Slot toe tot de gemeenteraad, terwijl de kiesvereniging pas in 1949 werd opgericht.

Dit heeft alles te maken dat het feit dat Ermelo en Nunspeet indertijd één gemeente (Ermelo) vormden. Ook is het bijzonder dat het Tweede Kamerlid en de latere senator ir. C.N. van Dis sr. na de Tweede Wereldoorlog korte tijd een Ermelose SGP-zetel heeft ingenomen. Tegelijk was toen het landelijke SGP-partijbureau in Ermelo gevestigd. Voorzitter Jowan Heres kreeg dinsdagavond het eerste exemplaar overhandigd.

Tijdens de goed bezochte ledenvergadering waren meerdere oud (bestuurs)leden aanwezig. In een boeiende presentatie nam Stam de leden mee in een reis vanaf 1939. De SGP mocht éénmaal een wethouder leveren in de persoon van A. Lobbezoo. Het huidige raadslid Frans Snoek heeft verreweg de meeste politieke  ‘dienstjaren’. Hij vertegenwoordigt al meer dan 30 jaar de SGP. Ook komen in het boek oud bestuursleden en redactieleden aan het woord.

Pieter Stam heeft eerder de geschiedenis van de SGP in Soest-Baarn-Eemnes in boekvorm uitgebracht. Hij woont sinds 2016 in Ermelo. Tijdens een fractie­vergadering kwam spontaan het idee naar voren om een geschiedenisboek te schrijven. Stam was bereid de pen ter hand te nemen. Uit het boekje blijkt dat hij nu bij de echte kenners van de Ermelose geschiedenis behoort.

 

Ermelo, 13 februari 2018 / Inlichtingen bij Dirk Jan van Dalfsen, secretaris SGP Ermelo/Speuld

SGP-kandidatenlijst gemeenteraad 2018 vastgesteld

SGP SGP Ermelo 23-11-2017 00:00

SGP-kandidatenlijst gemeenteraad 2018 vastgesteld

Lijsttrekker Leo van der Velden heeft kundig en ervaren team

 

Ermelo – Voor de gemeenteraadsverkiezingen (D.V. 21 maart 2018) heeft de SGP een ervaren en veelzijdig team beschikbaar. Bij de lijstsamenstelling is met alle betrokkenen overleg gevoerd. Gezamenlijk is gekozen voor deskun­digheid, ervaring en continuïteit. Belangrijk is een geleidelijke overdracht van kennis en ervaring. Dit om de stabiele koers van de SGP-inbreng voor de korte en lange termijn te borgen. Zo is Leo van der Velden weer lijsttrekker en staat fractiesecretaris Pieter Stam op nummer 2. Pieter heeft ervaring als raadslid in de gemeente Soest. Frans Snoek blijft beschikbaar voor een mogelijke derde zetel.

Verder staat René Heij, een nieuwkomer, op nr. 4. René is auteur van ‘Politiek met de Bijbel’, een recente uitgave van het Wetenschap­pelijk Instituut van de SGP. Bert van der Garde (nr. 5) is weer beschikbaar voor het commissiewerk. Het huidige commissielid Jan Lobbbezoo heeft te kennen gegeven zijn aandacht de komende tijd te willen richten op zijn opgroeiend gezin en zijn accountantswerk. Op nr. 9 staat een jonge nieuwkomer: Cornelis de Fluiter. Hij is 18 jaar en zal zich de komende jaren inzetten voor de communicatie van en met de fractie.

Woensdag­avond 22 november heeft de SGP-kiesvereniging Ermelo / Speuld unaniem ingestemd met het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst. Dit deelde Jowan Heres, voorzitter van de kiesvereniging, na afloop van de ledenvergadering mee.  

Speerpunten in het verkiezingsprogramma zijn: het terugdringen van bezuinigingen op infrastructuur / openbaar groen en een betere spreiding van verkeers­stromen. Ook staat het voorkomen van koopzondagen in Ermelo prominent in het programma. Het stimuleren van de plaatselijke economie is een belangrijk aandachtspunt. Evenals een beter woningaanbod om onder meer de permanente bewoning van vakantiewoningen op te lossen.

Tijdens ledenvergadering werden ook de hoofdlijnen van het campagneplan gepresenteerd. SGP-speerpunten zullen op verschillende plaatsen in de gemeente zichtbaar zijn. Verder zal op vrijdag 16 maart 2018 een bijzondere verkiezingsbijeenkomst worden georganiseerd.

 

Ermelo, 22 november 2017

Inlichtingen bij Jowan Heres, voorzitter SGP Ermelo/Speuld

jheres@kliksafe.nl

0341 – 560 349 (’s avonds)