Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

14 documenten

Wethouder de Kruijf kondigt vertrek aan

SGP SGP Barneveld 08-07-2020 00:00

Deo Volente 8 oktober 2020 beëindigt de heer Aart de Kruijf zijn werkzaamheden als wethouder in Barneveld. Hij gaat met pensioen. De heer De Kruijf begon ruim vijftien jaar geleden als wethouder, na een loopbaan bij de provincie Gelderland en de Stichting Vernieuwing Gelderse Vallei. Hij heeft veel betekend voor de ruimtelijke ontwikkeling van Barneveld in het algemeen en voor het landelijk gebied en de woningbouw in het bijzonder. In de raadsvergadering van 7 oktober neemt hij afscheid van de Raad.

Vijftien jaar inzet voor Barneveld

Het bestuur van de SGP Barneveld en de SGP-fractie in de gemeenteraad, zijn hem zeer erkentelijk voor het vele werk dat hij voor de ontwikkeling van de gemeente Barneveld heeft verricht. Wethouder De Kruijf: “Ik hoop dit jaar 68 te worden. Ik heb mij meer dan 15 jaar mogen inzetten voor het belang van de gemeente Barneveld en heb dit met zeer veel plezier gedaan. Ik ben toe aan een nieuwe fase in mijn leven. Ik vind het – vooral vanwege mijn leeftijd – nu een goed moment om terug te treden als wethouder en geef het stokje met veel vertrouwen door aan Bennie Wijnne. Ik kijk met dankbaarheid aan de Heere terug op deze mooie periode.”

Beoogd opvolger Bennie Wijnne zeer ervaren in openbaar bestuur

Het bestuur van de SGP Barneveld draagt de heer Bennie Wijnne (60) voor als opvolger van wethouder De Kruijf. De heer Wijnne is zeer ervaren in de politiek. In zijn geboorteplaats Oldebroek was hij ruim zeven jaar raadslid voor de SGP. Na zijn verhuizing naar Barneveld was hij ook hier zes jaar raadslid. Hij kent inmiddels ook goed de weg bij de provincie Gelderland omdat hij vier jaar Statenlid is. Dat komt hem zeker van pas in zijn beoogde functie. Door zijn jarenlange en brede politieke ervaring met onder andere de portefeuille Ruimtelijke Ontwikkeling en zijn inzet voor het landelijk gebied, is hij een uitstekende kandidaat voor de opvolging van wethouder De Kruijf. In de raadsvergadering van oktober wordt zijn benoeming verwacht.

Het bestuur en de fractie van de SGP Barneveld zijn dankbaar dat de heer Wijnne bereid is om de heer De Kruijf op te volgen. Zij wensen hen -zowel bij het neerleggen als het oppakken van de werkzaamheden als wethouder- Gods onmisbare zegen toe.

/r/edeec8ecb3b41fb95ffadf59e5a0774a?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Fwethouder-de-kruijf-kondigt-vertrek-aan-%2F12321&id=5b3fa2c4c5a7c562aa0e43175b480c2239c3c912

Aart de Kruijf (links) met beoogt opvolger Bennie Wijnne. (Foto: Gert Ploeg)

/r/edeec8ecb3b41fb95ffadf59e5a0774a?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Fwethouder-de-kruijf-kondigt-vertrek-aan-%2F12321&id=5b3fa2c4c5a7c562aa0e43175b480c2239c3c912

Bestemmingsplan Garderbroekerweg

SGP SGP Barneveld 27-05-2020 00:00

Vanavond werd in de gemeenteraad gesproken en gestemd over de bestemmingsplannen rond Garderbroekerweg 136/137 en 173. Lees hieronder de bijdrage van Gert Ploeg.

We kunnen als SGP-fractie instemmen met deze bestemmingsplanwijziging. Dit plan voldoet naar onze mening aan een aantal doelstellingen zoals verwoord in het op 22 maart 2017 vastgestelde Functieveranderingsbeleid Regio Food Valley 2016.

Het voorliggende raadsvoorstel is een voorbeeld hoe we het buitengebied met behulp van maatwerk nog verder met meerwaarde gaan inrichten. En gelukkig, ook een behoorlijke uitbreiding van het groen en de groenstructuur zal gaan bevorderen.

De initiatiefnemer heeft, in de afgelopen bijna 4 jaar, een groot aantal zaken ter hand genomen en nauw overleg gevoerd met de gemeente en direct betrokkenen. Dit heeft geresulteerd in ontwikkeling van bedrijfsuitbreiding, een woningsplitsing en de vergroting van een bijgebouw. Bovendien wordt er extra groen aangebracht en een waterberging gerealiseerd. Deze laatste 2 maatregelen bevorderen de landschappelijk waarde van dit gebied. N.a.v. een ingediende zienswijze is de opgelegde bestemming ‘Natuur’ gewijzigd in bestemming ‘Groen’.

 

Strategische Visie Amersfoort

SGP SGP Barneveld 05-02-2020 00:00

/r/c52f5d48a33291a97808702722af43f0?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Fstrategische-visie-amersfoort%2F11714&id=5abdc788f7dcbc81323950c541afc51d43d8c9d3

Vanavond werd gesproken over de Regio Amersfoort. Vanuit de verschillende gemeenten uit de regio Amersfoort is een Strategische Agenda gemaakt. Kort gezegd: hoe willen en op welke gebieden willen we samenwerken in die regio? Daarover werd vanavond gesproken. Gert Ploeg had de onderstaande bijdrage.

Voor ons liggen de 3 voorstellen in het kader van de Strategische Agenda Regio Amersfoort, die (zoals bekend) uit een samenwerking van 9 gemeenten bestaat. Nadat deze gemeenten ongeveer een jaar geleden gekozen hebben voor het uitwerken van 3 thema’s – te weten Woningmarkt, Arbeidsmarkt en Energietransitie - zijn de dialooggroepen aan de slag gegaan. Dialooggroepen bestaande uit inwoners, vertegenwoordigers van bedrijven en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties.

Als SGP vinden we dat deze aanpak voor- en nadelen heeft. Het belangrijkste voordeel is dat op deze wijze diverse stakeholders betrokken zijn geraakt en dat heel veel verschillende ideeën naar voren zijn gekomen op de 3 genoemde maatschappelijk essentiële onderwerpen. Het belangrijkste nadeel is dat er van alles tussen zit: bruikbaar en minder bruikbaar. Toch vindt de SGP de aanpak waardevol. Aan het einde van mijn bijdrage kom ik daar nog verder op terug.

Dank aan de heren Top en Van den Top voor jullie inzet in deze regio besprekingen. Dan naar de 3 onderwerpen:

Wonen: Ten aanzien van de Woningmarkt kunnen we ons vinden in de gevolgde werkwijze van het college: in te stemmen met het voornemen om de drie perspectiefkaarten op te nemen in de Strategische Agenda terwijl tevens enkele kanttekeningen worden gemaakt. Zo herkennen we ons zeker niet in de insteek om te gaan voor een ‘regiostad’. Een benaming die wat ons betreft een passender naam verdient.

Arbeid: Ten aanzien van de Arbeidsmarkt begrijpen we het collegevoorstel: enerzijds om niet in te stemmen met het plaatsen van voorstel 1 en 4 op de Strategische Agenda. Anderzijds om in te stemmen met beslispunt 2, waarbij de voorstellen 2, 3 en 5 van de Dialooggroep in het traject Perspectief op Werk zijn geplaatst. Daarmee is deelname aan de Strategische Agenda nauwelijks aan de orde. En toch is dit een belangrijk onderwerp. Het gaat er niet alleen om te bezien of zoveel mogelijk mensen werk hebben, maar daarnaast zeker ook om te bezien of bedrijven voldoende gekwalificeerd personeel kunnen aantrekken. In dit verband is samenwerking in de Regio Amersfoort best van eminent belang. Kan het college ingaan op de vraag hoe men deze samenwerking toch gestalte wil geven?

Energie: Ten aanzien van de energietransitie begrijpen we de insteek van het college om terughoudend te zijn vanwege de betrokkenheid en inspanningen die we al hebben met betrekking tot de RES FoodValley. We hadden graag een actievere opstelling van het college gezien, echter de wethouder heeft in de commissievergadering duidelijk aangegeven hoe de situatie ligt. Is hiermee alles dichtgetimmerd of, geacht college, blijft er nog ruimte voor aantrekkelijke initiatieven? Uiteraard hebben we de regio Amersfoort nodig, alleen al vanwege het onderwerp mobiliteit. De A1, A28 en A30, de Valleilijn en mogelijk de regiosprinter, maar ook fietsverbindingen enz. Onderwerpen die belangrijk zijn voor Amersfoort en Barneveld, daarom in gesprek blijven en samenwerken daar waar nodig.

Samengevat, wij stemmen in met het drietal voorliggende raadsbesluiten. Tenslotte, waarom is deze aanpak waardevol te vinden. De behandeling van dit agendapunt levert een complex gebeuren op. Als we vervolgens zien hoe andere gemeenten met de voorstellen om gaan, dan wordt het nog een hele klus om hier bruikbare zaken uit te halen. Als SGP willen we daarom het college nadrukkelijk vragen in gesprek te gaan en te blijven, met de colleges van de 8 andere gemeenten én met het Regiobureau om te bezien hoe het geheel een vervolg te geven. Het zou jammer zijn dat alle inspanningen onvoldoende tot zijn recht komen. Het is uiterst belangrijk om alert te zijn op de ontwikkelingen in het oostelijke deel van onze buurprovincie Utrecht, Regio Amersfoort. We gaan ervan uit dat ons college de buren goed in de gaten blijven houden. Uiteraard met een positieve insteek. Kunt u dit toezeggen? Beter een goede buur, dan een verre vriend! 

Rondweg Oost Barneveld

SGP SGP Barneveld 11-12-2019 00:00

/r/320758c3c252d6ddd64786b93d86242e?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Frondweg-oost-barneveld%2F11513&id=8814d4526e5d5ecca1d1c1b3fe457ba76366adc9

In de raadsvergadering van 11 december 2019 hebben we gesproken over de eerste stap naar een Rondweg Oost in Barneveld. Daarvoor is onderzoek nodig. Dat is besproken. Gert Ploeg had de volgende bijdrage.

Voorzitter,

 

Het heeft heel veel jaren geduurd, tientallen jaren zelfs: ‘Voorthuizen, je kunt er niet omheen’. We weten het allemaal. Gelukkig is vanaf begin november de westelijke rondweg om de kern Voorthuizen gereed. Afronding van grote infraprojecten: de Harselaartunnel en de Voortse Ring/Heuvelrandweg.

Barneveld groeit, daarmee neemt het verkeer toe. De wegen door de steeds groter worden kern van Barneveld zijn niet meer toereikend om het verkeer van en naar o.a. Harselaar en Kootwijkerbroek te verwerken. Zeker tijdens de spitsuren lopen de bestaande rotondes en kruispunten vast. De veiligheid van bijvoorbeeld de fietsers is in het geding. Daarom hebben we als SGP-fractie al enkele jaren gepleit voor de realisatie van de Oostelijke rondweg om de kern Barneveld. Een verbinding tussen de Scherpenzeelseweg en de Hanzeweg.

Waar eens de hessenkarren van Amsterdam en Utrecht richting Arnhem en Keulen reden over de Hessenweg, willen we deze historische route kruisen met een rondweg om Barneveld.

 

Op de voorliggende Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) zijn meer dan 70 zienswijzen ingediend. Ook hebben een aantal betrokkenen ingesproken tijdens de commissievergadering. Heel goed om daar gebruik van te maken. Maak uw punten kenbaar als belanghebbenden. Dat maakt het dat het proces zorgvuldig wordt beoordeeld en de vervolgstappen serieus worden genomen. Het is heel wat als er een verkeersweg door je weiland gepland staat. Goede communicatie vanuit de gemeente is hier uiterst belangrijk. Als SGP zien we erop toe dat dit zorgvuldig wordt gedaan.

 

De MER-commissie gaat het komende jaar de 5 tracévarianten voorzien van advies. Daarbij is het van groot belang dat hierin zoveel mogelijk de milieugevolgen van dit grote project in beeld worden gebracht. Dit voordat we als overheid de beslissingen nemen. Een onafhankelijk en transparant onderzoek is daarbij van groot belang. Met belangstelling zien we het eindrapport tegemoet. Het kan zelfs zijn dat er een variant ontstaat uit een combinatie van delen van de onderzochte varianten.

Vraag: moet dit proces écht een jaar duren, kan dit niet sneller?

 

Twee tracévarianten liggen in het gebied van de gemeente Ede. Dit om een viaduct over de Valleilijn te kunnen realiseren. Positief is de grondhouding van Ede om te kijken of er samengewerkt kan worden. Daar zijn we blij mee!

Niet ondenkbaar is het om de Barneveldse Beek evenwijdig met de weg mee te leggen, dit in nauw overleg met Waterschap vallei en Veluwe. Een prachtige kans om langs de Barneveldse Beek meer ecologische oevers en poelen aan te brengen, want daar ontbreek het nu helaas wel aan. Ook veel meer groen in de vorm van bomen, bos en struweel is gewenst. Als geluidsdemper, opvang van fijnstof en bevordering van de biodiversiteit. Dit zal in de MER-rapportage een positieve invloed hebben. Maar zeker ook naar de directe omgeving.

Vraag|: Hoe denkt het college hierover?

 

Een viaduct over de Valleilijn in plaats van een kunstwerk onderdoor heeft veel voordelen. Ook daarover zijn we benieuwd naar de milieueffecten van beide varianten. Wat ook van belang is of de beekkruising met de Valleilijn kan blijven zoals deze nu functioneert.

Met dit raadsvoorstel wordt nog geen tracékeuze gedaan. We zijn het als SGP-fractie eens met de zaken die in deze kadernotitie zijn verwoord. Laten we als gemeente vooral euro’s sparen voor de realisatie van deze belangrijke oostelijk rondweg rondom Barneveld. De Barneveldse Industriële Kring (BIK) heeft het college en ons als raad al meerdere malen verzocht om door te pakken met deze belangrijke route. Wachten op de reconstructie van knooppunt A1/A30 (knooppunt Het Ei) is wat onze SGP-fractie betreft niet gewenst. Hoelang zal dat, helaas, nog duren?

 

Vz., Onze wens is dat we niet tientallen jaren gaan steggelen over dit weggedeelte. Dit is in het algemeen belang. De aanleg kan snel, dat hebben we in Voorthuizen gezien. ‘Barneveld, je kunt er (nog) niet omheen’. Wanneer wel?

Bestemmingsplan Asselseweg Kootwijk

SGP SGP Barneveld 09-10-2019 00:00

/r/51f885a924fba49214fd7b10ae962bbd?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Fbestemmingsplan-asselseweg-kootwijk%2F11219&id=10e6f92d9d19128aabc9762e0cb6570e919205ba

Vanavond tijdens de raadsvergadering werd het bestemmingsplan Asselseweg in Kootwijk besproken. Gert Ploeg had vanuit onze fractie een bijdrage. Lees hem hieronder.

De Asselseweg, specifiek bestemmingsplan Asselseweg II, in Kootwijk is al een aantal jaren het onderwerp van gesprek. Zowel in Kootwijk, in Barneveld en helaas ook in Den Haag.

Bij de vaststelling van het bestemmingsplan “Buitengebied 2012” is, hoe ongelukkig, verzuimd om de bestaande aanduiding ‘evenemententerrein’ mee te nemen in de vaststelling van het nieuwe bestemmingsplan.

Dit heeft erin geresulteerd dat er de afgelopen tijd zowel van gemeentelijke zijde, als de betreffende grondeigenaar en de direct omwonenden veel gesprekken en enkele mediationtrajecten zijn geweest. Al deze gesprekken hebben helaas niet geleid tot toenadering tussen de Kootwijkse partijen om tot overeenstemming te komen over de ontstane situatie met betrekking tot het bestemmingsplan.

De ingediende zienswijzen zijn aanleiding geweest om het bestemmingplan op een aantal onderdelen behoorlijk aan te passen, verwerkt in het voorliggende raadsvoorstel. Echter de grondeigenaar, maar ook de omwonenden zijn het oneens over dit raadsvoorstel. Een intensief mediationtraject, ingesteld op verzoek van de raadsfracties, heeft de afgelopen weken niet geresulteerd in het feit dat de beide partijen enige overeenstemming bereikten. Door de vele mening- en inzichtverschillen onderling als buurtbewoners is alles in een impasse geraakt. Betreurenswaardig.

Dit betekent dat de gemeenteraad het voorliggende raadsvoorstel bestemmingsplan Asselseweg II vanavond zal behandelen en vervolgens zal vaststellen. Dit stelt ons voor een ongewenst dilemma. Welke beslissing we ook nemen, beide partijen blijven het oneens.

Als SGP-fractie betreuren wij het dat de familie Van den Hoorn, die al ca. 30 jaar de paardensportevenementen op dit terrein organiseert, op deze wijze wordt gehinderd. Het wordt een bestemmingsplan dat de ruimte voor het houden van evenementen, zoals die in het verleden zijn gehouden, ernstig inperkt. De prijs die Van den Hoorn betaald voor de houding van de omgeving is erg hoog, maar kennelijk zit meer ruimte er niet in.

Wij doen een stevige oproep aan alle betrokkenen om met elkaar te leven en te laten leven.

 

Bestemmingsplan Stuyvesandte Kootwijk

SGP SGP Barneveld 09-10-2019 00:00

/r/9b51a9e524f1f26fc9f3bc9355dbde96?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Fbestemmingsplan-stuyvesandte-kootwijk%2F11220&id=ffeb454ed10e5e2660a880ff4984d75f4d2e2933

Vanavond hebben we tijdens de raadsvergadering het bestemmingsplan Stuyvesandte in Kootwijk besproken. Gert Ploeg leverde onderstaande bijdrage.

De herbestemming van bestemmingsplan Paalhoeveweg I is een duidelijke verbetering van de huidige bestemming en het daarbij horende bestemmingsplan.

Er is hier duidelijk winst te behalen voor de directe omgeving en het mooie dorp Kootwijk. Het voorstel om het beeldkwaliteitsplan ‘Buitenplaats van Stuyvesandte’ vast te stellen als beleidsregel op dit bestemmingsplan is van toegevoegde waarde en versterkt het geheel.

De zienswijzen zijn zorgvuldig beoordeeld en voor zover mogelijk in het voorliggende bestemmingsplan opgenomen. Wat nog wel een punt van aandacht is betreft het open houden van het bospad zoals o.a. in de commissievergadering aan de orde is geweest. Als SGP-fractie tekenen wij graag mee met het amendement dat regelt dat het bospad toegankelijk blijft voor recreatie(verkeer) en hierdoor de kansen vergroot om hier een klompenpadroute te realiseren. 

Kortom, het voorliggende plan is een goede aanvulling voor Kootwijk en omgeving, met een hoog ste beeldkwaliteit en passend in de bestaande groenstructuur.

Met Chris Stoffer op werkbezoek bij Van Reenen Transport

SGP SGP Gelderland 27-05-2019 00:00

/r/345b8f35ec9753de8799e333ba234a11?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmet-chris-stoffer-op-werkbezoek-bij-van-reenen-transport%2F10819&id=7f2f5cada088a0f9f771200b2f4ec5ea3509ff8e

Met Chris Stoffer op werkbezoek bij Van Reenen Transport

Een SGP-delegatie van Tweede Kamer (Chris Stoffer), Provincie (Bennie Wijnne) en gemeente Barneveld (Aart de Kruijff, Gert Ploeg en Wout Hazeleger) bezocht op maandag 20 mei het bedrijf Van Reenen Transport in Barneveld. Dit op uitnodiging van Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Directeur en TLN regiobestuurslid Aart Hooijer trapte het werkbezoek af met een bedrijfspresentatie over de ontwikkeling van Van Reenen Transport door de jaren heen. Hij besprak tevens de politieke thema’s waar de sector transport en logistiek momenteel dagelijks mee te maken heeft op het gebied van belasting & handhaving, arbeidsmarkt en bereikbaarheid. Hij pleitte voor aanpassing van het Nederlands beleid op het gebied van accijnzen, het invoeren van kilometerheffing én het invoeren van een inhaalverbod voor vrachtwagens op tweebaans-snelwegen. Daarna voerde Martijn Vonk, belangenbehartiger bij TLN voor de regio Gelderland, het woord. Hij kaartte het tekort aan beveiligde parkeerplaatsen in Nederland aan. Dat geldt ook voor Gelderland en zorgt voor onveilige situaties. Ook stond hij stil bij de bereikbaarheid van Gelderland met verkeersknelpunten op de A1, A50, A15 en de A28. 

Na het bespreken van de actualiteiten kreeg de groep een rondleiding door het bedrijf: van warehouse tot planning en van crossing docks tot werkplaats. Als afsluiter mochten de politici een rondje rijden in een vrachtauto. Daar maakten Chris Stoffer, Hans Maljaars en Bennie Wijnne graag gebruik van.

TLN en Van Reenen: dank voor dit mooie en informatieve werkbezoek!

/r/345b8f35ec9753de8799e333ba234a11?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmet-chris-stoffer-op-werkbezoek-bij-van-reenen-transport%2F10819&id=7f2f5cada088a0f9f771200b2f4ec5ea3509ff8e

/r/345b8f35ec9753de8799e333ba234a11?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmet-chris-stoffer-op-werkbezoek-bij-van-reenen-transport%2F10819&id=7f2f5cada088a0f9f771200b2f4ec5ea3509ff8e

/r/345b8f35ec9753de8799e333ba234a11?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmet-chris-stoffer-op-werkbezoek-bij-van-reenen-transport%2F10819&id=7f2f5cada088a0f9f771200b2f4ec5ea3509ff8e

/r/345b8f35ec9753de8799e333ba234a11?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmet-chris-stoffer-op-werkbezoek-bij-van-reenen-transport%2F10819&id=7f2f5cada088a0f9f771200b2f4ec5ea3509ff8e

/r/345b8f35ec9753de8799e333ba234a11?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmet-chris-stoffer-op-werkbezoek-bij-van-reenen-transport%2F10819&id=7f2f5cada088a0f9f771200b2f4ec5ea3509ff8e

Investeren in betere bereikbaarheid

SGP SGP Barneveld 12-12-2018 00:00

Tijdens de raadsvergadering van 12 december 2018 werd gesproken over de bereikbaarheid binnen regio FoodValley. Hieronder leest u de bijdrage van raadslid Gert Ploeg.

De SGP is positief over de inhoud van de voorliggende Bereikbaarheidsagenda Regio FoodValley 2018-2022. De regio FoodValley doet er toe. De samenwerking van de 8 gemeenten werpt vruchten af. Samen sterk! Er zijn positieve bewegingen zoals de actieve inzet van o.a. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waar men spreekt om meer geld beschikbaar te stellen voor de aanpak van het knooppunt A1-A30. Het is in deze tijd van als maar meer en langere files, bovenmate belangrijk dat de vaart er in komt, maar er ook in blijft.

Ook onderzoek naar inzet van een kwartierdienst Valleilijn richting Ede is positief te noemen. Bovendien zijn er ontwikkelingen in het zuidelijke deel van onze FoodValley, plannen voor verbreding van de rijnbrug bij Rhenen.In de commissievergadering heeft de SGP fractie gevraagd om meer aandacht voor de promotie van het Transferium. Dit mag van ons ook een duidelijke wens zijn in deze Bereikbaarheidsagenda, zoals u ook de railterminal als wens gaat voorleggen aan de RegioFoodValley.Verder wil de SGP de komende jaren veel meer aandacht in de Regio FoodValley voor het verbeteren en verbreden van de fietspaden in o.a. onze buurgemeenten, bijvoorbeeld de fietsroutes van Barneveld van en naar Lunteren/Ede. In Barneveld doen we het wat dat betreft goed, brede, veilige en comfortabele verharding, maar bij de gemeente grens zijn deze feiten anders.De SGP fractie stemt in met dit raadsvoorstel. Samen investeren voor betere bereikbaarheid. Samen met andere overheden, ondernemers, kennisinstellingen enz., enz. Slagvaardig aan het werk.

SGP stelt schriftelijke vragen over Garderen

SGP SGP Barneveld 12-10-2018 00:00

Een paar weken terug bezocht onze fractie de kern Garderen. We hebben daar gesprekken gehad met ondernemers en een afvaardiging van Plaatselijk Belang (PB) Garderen. Naar aanleiding van die gesprekken hebben wij vragen gesteld aan het college van B&W. Lees hieronder de vragen die wij gesteld hebben.

Geacht College van B&W,

De SGP fractie stelt op grond van artikel 42 van de Organisatieverordening van de gemeenteraad schriftelijke vragen over drie onderwerpen: stagnatie van woningbouwplannen, de parkeerproblematiek en het doorgaand vrachtverkeer door de kern.

De SGP-fractie heeft kortgeleden de kern Garderen bezocht en daarbij diverse gesprekken gehad met ondernemers en een afvaardiging van Plaatselijk Belang (PB) Garderen. Deze gesprekken zijn voor onze fractie aanleiding om over de onderstaande onderwerpenvragen te stellen aan het College van B&W.

Stagnatie woningbouw

Na de realisatie van Het Boerenerf ligt de woningbouw in Garderen nagenoeg stil. Er komen wel weer enkele bouwlocaties vrij waar in de nabije toekomst gebouwd kan worden. Echter wij delen de zorg van PB dat het tempo onvoldoende aanwezig is en dat Garderen jaarlijks ca. 15 woningen voor eigen behoefte zou moeten bouwen willen we de kern leefbaar houden. Om de kern is een strakke rode contourlijn getekend waar niet overheen mag worden gegaan met eventuele bouwplannen.

1. Deelt het college de ambitie dat voor de kern Garderen gemiddeld elk jaar zo’n 15 woningen nodig zijn?

2. Is er zicht op wanneer op de diverse inbreidingslocaties gebouwd kan worden? Graag hierbij een toelichting per inbreidingslocatie, inclusief informatie over de vorderingen van de planvoorbereidingen.

3. Is het college bereid met de provincie in gesprek te gaan om meer ruimte te vragen m.b.t. de strakke rode contourlijn om de kern?

4. Meer in het algemeen: hoe krijgen we de bovengenoemde ambitie gerealiseerd?

 

Parkeren in de kern

PB geeft aan dat er in het centrum van Garderen problemen worden ervaren met parkeergelegenheid. Er is overdag een tekort aan parkeerplaatsen. Dit wordt vooral ervaren rondom één van de supermarkten, de huidige locatie van dorpshuis De Koepel en horecagelegenheid De IJstijd. Er lijkt met name een tekort aan parkeergelegenheid te ontstaan door met name toeristen die hun auto gedurende langere tijd op een parkeerplaats in de kern laten staan. Zij gaan fietsen in de omgeving van Garderen en komen hun auto pas aan het einde van de dag ophalen. 

1. Is het college bekend met deze parkeerproblematiek?

2. Is het college bereid om op korte termijn voor een oplossing te zorgen door van de parkeerplaatsen in het centrum een zogenoemde ‘blauwe zone’ te maken?

3. Is het mogelijk parkeerplaatsen elders, bijvoorbeeld op sportpark De Westeneng, aan te wijzen voor langparkeerders waarbij er gericht wordt verwezen?

4. Welke mogelijkheden zijn er om extra parkeerplaatsen in het centrum van het dorp te creëren?

 

Vrachtverkeer door de kern

De inwoners van de kern Garderen hebben steeds meer (over-)last van doorgaand (vracht)verkeer van en naar de A1 cq A28. Dit gaat dag en nacht door. In de nacht en vroege ochtend is dit een grote ergernis; overdag geeft het veel oponthoud op vooral de kruising Hogesteeg - Dorpsstraat waar geen voorrangsregel geldt.

1. Zijn deze klachten bij het college bekend?

2. Is het college bereid om dit met de provincie Gelderland te bespreken? Het betreft namelijk provinciale wegen.

3. Zijn er mogelijkheden om deze overlast op zowel de korte termijn als op de langere termijn tegen te gaan?

4. Is er een mogelijkheid om de genoemde kruising veiliger te maken en de doorstroming te bevorderen?

 

Wij zien de beantwoording op onze vragen met belangstelling tegemoet.

 

Met vriendelijke groeten,

namens de SGP-fractie

Gert Ploeg

Jan Top

Valkhof | Wonen in het groen!

SGP SGP Barneveld 03-10-2018 00:00

 

/r/31d285b3427e72896e8c076bd287a100?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Fvalkhof--wonen-in-het-groen%2F9599&id=40c2bbac947cb4f591efe5b6dbfd4ed13e2a79d4

Vanavond werd tijdens de raadsvergadering gesproken over bestemmingsplan Valkhof. Hieronder leest u de bijdrage van raadslid Gert Ploeg.

Voorzitter,

‘Wonen in het groen’. Dat wordt werkelijkheid bij de realisatie van dit voorliggende bestemmingsplan. Op de locatie van de voormalige Prins Willem Alexanderschool komt een mooie wijk met 24 woningen.

Dit op zich bijzondere plan is tot stand gekomen door marktpartijen uit te nodigen om dit plan in z’n geheel te ontwikkelen, zowel de woningbouw als de invulling van de openbare ruimte. Het winnende ontwerp ‘De Enk’ zal na vaststelling van het bestemmingsplan in uitvoering gaan, de verkoop is vorige maand gestart.

Er liggen nog wel een aantal uitdagingen voor de ontwikkelaar bij de realisatie. Behoud van de bestaande bomen is één van de uitgangspunten van dit plan. Uitgebreid onderzoek en zorgvuldige inpassing in het plan heeft uitgewezen dat veel bomen blijven staan, er enkele gekapt en er enkele bomen verplaatst moeten worden. Ons advies is bij het verplaatsen van deze oude bomen is om het geld voor verplaatsen te benutten voor het plaatsen van nieuwe forse bomen, op betere groeiplaatsen en met grotere overlevingskans. Tijdens de bouwperiode zal er zeer zorgvuldig omgegaan moeten worden met de bestaande bomen, de bouwplaats is behoorlijk krap, daardoor is verscherpt toezicht vanuit de gemeente noodzakelijk.

Een andere uitdaging is het gasloos bouwen van deze groene wijk. Deze woningen worden gebouwd met een EPC (energie prestatie coëfficiënt) waarde van nul. Het is uiterst nuttig en leerzaam om de ontwikkeling te volgen als voorbeeld voor andere nieuwbouw in onze gemeente nu we met z’n allen van het ‘gas af gaan’.

We hebben voorgesteld om in deze nieuwe wijk de afvalinzameling via ondergrondse containers te laten plaatsvinden. Is dit inmiddels een vaststaand feit?

De realisatie van plan De Enk mag niet leiden tot extra kosten voor de naaste omgeving, we gaan ervan uit dat dit wordt meegenomen bij de afspraken met de ontwikkelaar.

We zien uit naar de realisatie van plan De Enk op deze mooie locatie. Groen wonen in het groen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.