Bijgaand vindt u de antwoorden die wij gekregen hebben van Rijkswaterstaat. Raadslid GertJan Slijkerman zal dit met de inwoners bespreken en op basis hiervan een vervolg bepalen. Antwoorden op vragen van fractie CDA Schagen: 1. Allereerst duidelijkheid over verkoop van de huizen in de buurt om snel buren te krijgen die hun huizen en de buurt onderhouden. De huizen, nu nog in bezit van Rijkswaterstaat, verloederen steeds meer en één is er inmiddels zelfs onbewoonbaar. Men vindt het een schande dat er zo met publiek geld wordt omgegaan. Wilt u toezien op de bewoning van deze huizen en controleren of daar onbedoeld geen arbeidsmigranten worden gehuisvest? Na aanleg van de omlegging N9 de Stolpen is geïnventariseerd welke gronden en gebouwen niet meer bestemd waren voor de publieke taak. Deze onroerende zaken zijn overtollig gesteld en aangeboden aan het Rijksvastgoedbedrijf. De woningen aan de Rijksweg te Schagerbrug zijn eind 2016 aan het Rijksvastgoedbedrijf aangeboden. Om de woningen aan te kopen moeten vooraf een aantal onderzoeken worden uitgevoerd, zoals een bodem- en een asbestonderzoek en een taxatie. Vervolgens heeft het Rijksvastgoedbedrijf de woningen van Rijkswaterstaat aangekocht. Daarna is het proces gestart om de woningen te verkopen. Alle 4 woningen zijn (eventueel onder voorbehoud) via een plaatselijke makelaar aan de hoogste bieder verkocht. 2. De parkeerplaatsen langs de weg zorgen niet alleen voor overlast maar ook voor gevaarlijke situaties. Kunt u met een ‘rug’ zand en beplanting dit afschermen, zodat de klanten van het restaurant gedwongen worden hun auto op de grote parkeerplaats neer te zetten De parkeerplaatsen worden niet alleen door de gasten maar vooral door de afhalers van het WOK-restaurant gebruikt. Zij willen zo dicht mogelijk bij het restaurant parkeren. Doordat niet alleen de parkeerplaatsen langs de weg, en in de bermen, maar ook alle ruimte er omheen wordt gebruikt om te parkeren ontstaan voor de bewoners van De Stolpen die hun huis willen bereiken of verlaten zeer gevaarlijke situaties. Daarom wordt er gevraagd om het parkeren langs de weg onmogelijk te maken. Er zijn diverse (on)mogelijkheden: Parkeren langs de weg alleen voor bewoners middels vignetten, die de gemeente regelt, is een mogelijkheid als de politie handhaaft. Oplossing voor het kortstondig parkeren langs de Rijksweg zou kunnen zijn om een parkeer- en stilstandsverbod voor de beide zijden van de Rijksweg in te voeren. Dan mag er niet meer gestopt en/of geparkeerd worden langs de kant van de weg waar het bord E2 staat, behalve in de parkeervakken. Hiervoor dient wel een verkeersbesluit genomen te worden en afstemming plaats te vinden met de politie. Ook hier is de vraag of de politie genegen is te handhaven. Verder betekent dit dat er ook niet meer door bewoners geparkeerd mag worden buiten de vakken. Bij Rijkswaterstaat is niet bekend of dat gebeurt en/of bewoners dit willen. Parkeerplaats Wok uitbreiden naar het westen, richting N9, is al eens afgestemd met Rijkswaterstaat, maar dit is niet gewenst omdat de Staat het perceel beschikbaar wil houden voor andere toepassingen in de toekomst, zoals bijvoorbeeld zonnepanelen. 3. In de walkant tussen het kanaal en de weg groeit nu hoog struikgewas dat niet wordt gesnoeid. Hierdoor is het uitzicht van de bewoners nihil. Kan het struikgewas langs het kanaal 1 of 2 maalper jaar gesnoeid worden? De vaste bewoners willen dit in ieder geval wel, ze willen allemaal graag uitzicht op het NH kanaal. De nieuwe bewoners zijn nog onbekend, aangezien de huizen te koop staan, of verkocht zijn, maar nog niet bekend is wie er gaan wonen. Rijkswaterstaat heeft geconstateerd, en betreurt, dat een deel van de aanwezige struiken reeds zonder overleg is verwijderd. Voor wat betreft de vraag voor het laag snoeien: Rijkswaterstaat kan terug snoeien tot aan situatie zoals die zo’n 3 jaar geleden was. Als de omgeving de beplanting nog lager gesnoeid of zelfs helemaal verwijderd wil hebben, dan is dit op basis van een aantal randvoorwaarden mogelijk, echter niet voor kosten van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat vraagt zich daarbij ook af of de bewoners aan de oostzijde van het Noord-Hollands Kanaal het er ook mee eens zijn dat de struiken lager worden, dan wel verwijderd worden. Eventueel inspraak middels vergunningstraject ? Bij keuze voor heel laag snoeien, dan wel verwijderen van de struiken moet dit eerst goed beoordeeld worden. Er komen een aantal randvoorwaarden onder andere: Geparkeerde auto’s in de berm aan de kanaalzijde zijn ongewenst in verband met risico op onveiligheid en een nieuwe zichtbeperking. Vooraf uitvoeren van een ecologisch onderzoek door of via de gemeente en het resultaat afstemmen/ accorderen met Rijkswaterstaat. Check op noodzaak herplantplicht door gemeente i.o.m. Rijkswaterstaat. Bij herplantplicht de voorkeur om in overleg met Rijkswaterstaat de boomsoort te kiezen. 4. Van de 4 verlichtingspalen op de grote parkeerplaats is er 1 nog in werking. Kan de verlichting op de grote parkeerplaats spoedig hersteld worden? Met de grote parkeerplaats wordt die bij het busstation bedoeld. Alle verlichting is hersteld, ook naar aanleiding van de extra vraag. 5. De afslag linksaf van de N9 vanuit Alkmaar naar de Stolpen is een 90 graden bocht, met tekort ruimte voor lange vrachtwagens, die daardoor veel schade aanrichten. Kan deze ruimer gemaakt worden? Hiermee bedoelen we de afslag vanaf de N9 voor de WOK die aansluit op de oude N9. Uit ons onderzoek is gebleken dat in de bocht bochtverbreding, middels grasbetontegels langs de bocht, aanwezig zijn. Er zijn stootblokken geplaatst om teveel afsnijden van de bocht te voorkomen. Het te krap nemen van bochten door lange vrachtwagens kan Rijkswaterstaat helaas niet voorkomen. Maar we gaan controleren of deze bocht voldoende breed is ontworpen/ aangelegd. Dit kan enige tijd in beslag nemen. 6. Kan er op de grote parkeerplaats een aparte plek voor vrachtwagens gemaakt worden ? Betreft parkeerplaats op bustransferium. Deze vraag is niet heel simpel met een ja of nee te beantwoorden. Aandachtspunten zijn: · Voor vrachtwagenparkeren zal het gehele terrein en de toeleidende weg aangepast moeten worden. · Als er een deel van het perceel van de Staat beschikbaar gesteld kan/ mag worden voor vrachtwagenparkeren, zal dit door de gemeente aangekocht moeten worden. · Is er onderzoek gedaan naar de behoefte, gaan chauffeurs hun vrachtwagen inderdaad op deze plek parkeren als deze er komt, mede gezien risico op inbraak of diefstal? · Willen de omwonenden het extra vrachtverkeer ? Een aantal afdelingen binnen Rijkswaterstaat moeten daar hun visie op geven. We adviseren de gemeente daarom om deze vraag goed onderbouwd in te dienen. 7. Bij de vijver achter de huizen wordt regelmatig gezwommen en gerecreëerd, door deze mensen wordt ook afval achter gelaten. Kan hier een afvalbak geplaatst worden ? Bedoeld is de “vierkante” vijver vlakbij de rotonde en Stolperbrug over het NH Kanaal. Op deze locatie is het helaas niet toegestaan om te zwemmen, het water is niet opgenomen op de waterrecreatiekaart van de Provincie Noord-Holland: https://maps.noord-holland.nl/WebViewer/index.html?viewer=waterrecreatie. Om deze reden willen we het dus ook niet faciliteren middels een afvalbak.