Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

6 documenten

Help studenten die in de knel komen door coronamaatregelen

D66 D66 CDA Nederland 23-04-2020 09:01

Help studenten die in de knel komen door coronamaatregelen

D66 wil dat het kabinet studenten die vertraging oplopen door de coronamaatregelen te hulp schiet. Het kabinet moet onderzoeken welke studenten in de knel komen en vervolgens doen wat nodig is om studenten te helpen. Daarbij worden op voorhand geen maatregelen uitgesloten.

Het voorstel is gisteren samen met het CDA ingediend en vervolgens door de Tweede Kamer aangenomen. D66 Tweede Kamerlid Jan Paternotte: “Het is goed dat universiteiten, hogescholen en mbo-instellingen alles op alles zetten om studievertraging te beperken. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen. Maar er zullen studenten zijn die toch in de knel komen. En die gaan we helpen. Zodat iedereen zo goed mogelijk verder kan met de studie. Daarom wil D66 dat het kabinet snel met een plan komt hoe we studenten zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.”

Studievertraging zoveel mogelijk voorkomen

Universiteiten, hogescholen en mbo-instellingen zijn in ieder geval tot en met 20 mei voor onderwijsactiviteiten gesloten. Docenten en medewerkers werken hard om studievertraging voor studenten zoveel mogelijk te voorkomen. Bijvoorbeeld om nu een stage of practica uit te stellen, en theoretische vakken naar voren te halen. Maar D66 wil dat het kabinet onderzoekt waar studenten toch door coronamaatregelen in de knel komen, zodat deze studenten ondersteuning kunnen krijgen.

Het voorstel om studenten te helpen

De Kamer,

constaterende dat universiteiten, hogescholen en mbo-instellingen in ieder geval t/m 20 mei voor onderwijsactiviteiten gesloten blijven;

constaterende dat docenten en medewerkers alles in het werk stellen om zo goed mogelijk

onderwijs op afstand te verzorgen en studievertraging voor studenten te beperken,

overwegende dat studenten desondanks studievertraging kunnen oplopen doordat praktische onderwijsactiviteiten zoals stages en practica geen doorgang kunnen vinden, door ziekte, extra zorgtaken of doordat uitwisselingsprogramma’s moesten worden afgebroken,

overwegende dat het kabinet kijkt naar een regeling voor flexwerkers die nu tussen wal en schip vallen, waaronder veel studenten (motie-Gijs van Dijk c.s., 35430 nr.15),

verzoekt de regering de gevolgen voor studenten door de coronacrisis in beeld te brengen, maximaal bij te dragen aan het zoveel mogelijk voorkomen van studievertraging, en waar nodig studenten te ondersteunen, bijvoorbeeld bij opgetreden studievertraging,

en gaat over tot de orde van de dag.

Jetten

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Gratis OV voor kinderen op woensdag en weekend

PvdA PvdA D66 Nederland 15-10-2019 15:10

Door Gijs van Dijk op 15 oktober 2019 Delen  

Met het openbaar vervoer kom je vrijwel overal. Naar het strand, de speeltuin of naar opa en oma. Maar voor ouders kan het reizen met het openbaar vervoer behoorlijk wat kosten. Daarom pleit ik, samen met D66, voor gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar op woensdagmiddag en in de weekenden.

Het zorgt ervoor dat kinderen al vanaf jonge leeftijd plezier van reizen met het openbaar vervoer beleven.

Gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar heeft vele voordelen. Het zorgt ervoor dat kinderen al vanaf jonge leeftijd plezier van reizen met het openbaar vervoer beleven, waardoor ze later ook vaker het OV nemen. Ook de kosten voor ouders om met kinderen te reizen gaan hiermee omlaag. En elke keer dat we de trein, tram of bus nemen in plaats van de auto is dat ook winst voor van het klimaat.

In de trein en in verschillende steden, zoals Groningen, Eindhoven en Nijmegen, is er met succes, al gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar. Ook Amsterdam start hier binnenkort mee. Elke vervoerder heeft nu eigen regels of kinderen gratis mee kunnen reizen. Wij willen dat voor ieder kind in Nederland vrij reizen op woensdagmiddag en de weekenden mogelijk wordt.

Daarom moet de staatssecretaris aan de slag om gratis openbaar vervoer voor alle kinderen tot 12 jaar in heel Nederland te realiseren.

Met gratis openbaar vervoer voor kinderen zorgen we ervoor dat kinderen op een leuke manier het plezier van reizen met het openbaar vervoer beleven. Daarom moet de staatssecretaris aan de slag om gratis openbaar vervoer voor alle kinderen tot 12 jaar in heel Nederland te realiseren.

Tweede Kamerlid

Stop de stort van vervuild ...

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Culemborg 11-06-2018 11:48

Samenwerken voor Bathmen

PvdA PvdA VVD D66 CDA Deventer 14-03-2018 23:19

De leefbaarheid van Bathmen verdient de volle aandacht van zowel de lokale als van de landelijke politiek.  Bathmen kent uitdagingen die ook landelijk aandacht vragen. Nu gebeurt dat nog te weinig, of door het gebrek aan contacten of door het gebrek aan inzet. De PvdA in Deventer maakt zich hier zorgen over. “In Bathmen spelen onderwerpen waar we soms ook onze landelijke contacten voor moeten inzetten, zo stelt PvdA-wethouder en -lijsttrekker Jan Jaap Kolkman. Dat zie je bij een onderwerp zoals de geluidswerende maatregelen bij de A1,  waar verschillende Bathmenaren zich energiek voor inzetten. De gemeente ondersteunt Bathmen maar wanneer het Rijk moet leveren, laten te veel partijen in de Tweede Kamer helaas de bal vallen”.

Kolkman wijst op het voorstel dat eind 2017 in de Tweede Kamer werd ingediend door de PvdA voor inzet van het Rijk bij geluidswerende maatregelen bij o.a. Bathmen. Een lobby richting lokale afdelingen van landelijke coalitiepartijen, om hun Haagse Kamerleden aan te sporen tot steun voor het voorstel, leverde geen meerderheid op. VVD, CDA, D66 en CU steunden het voorstel van PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk niet. “Dat voorstel zou de geluidswerende maatregelen veel dichterbij hebben gebracht. Helaas stemden deze partijen niet voor dit belangrijke voorstel voor de leefbaarheid van Bathmen. Dat deden ze wel voor een geluidswal bij Hilversum, na een succesvolle lobby van een CDA-wethouder daar, richting de Kamer. Dus het kon wel, alleen deden ze het helaas niet voor Bathmen”, zo reageert Kolkman.

De PvdA-wethouder vindt het erg belangrijk dat iedereen blijft samenwerken: inwoners, gemeente, lokale en landelijke politiek. “We hebben elkaar hard nodig om zaken voor o.a. Bathmen en Deventer, te bereiken”, aldus Kolkman. Hij is dan ook erg blij met het goede contact tussen de lokale PvdA en Den Haag, om ook de lokale belangen onder de aandacht te brengen. Kolkman: “We hebben in Kirsten van den Hul een bereikbaar PvdA-Kamerlid, die opgegroeid is in Bathmen. Dat helpt enorm omdat ze deze streek dus kent en begrijpt. Op die manier kunnen we zaken, zoals die geluidswerende maatregelen, maar ook het belang van een kleine school zoals de Looschool goed op de agenda krijgen en belangrijker nog: voor elkaar krijgen.”

Het bericht Samenwerken voor Bathmen verscheen eerst op PvdA Deventer.

De antwoorden van staatssecretaris ...

PvdA PvdA D66 Maassluis 25-01-2018 15:41

De antwoorden van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) op de vragen van Gijs van Dijk (PvdA) over de Hoekse Lijn zijn binnengekomen. Samengevat: het is niet mijn probleem, maar dat van de regio. Ik ga er niets aan doen, ga maar naar de verantwoordelijk wethouder Pex Langenberg (D66) en die geeft korting. Ook daar hebben de reizigers niets aan.. Meeste reizigers zijn abonneehouders en korting helpt hen dus totaal niet. Geachte voorzitter, Op 13 december heeft de heer G. van Dijk namens de fractie van de PvdA schriftelijke vragen gesteld over de vertraging bij de oplevering van de railverbinding Schiedam Centrum – Hoek van Holland Strand, de Hoekse Lijn (2017Z17859). De antwoorden doe ik u hierbij toekomen. Vraag 1 Kent u het artikel 'Hoekse Lijn pas in maart of april gereed' in de Metro van 5 december 2017? Antwoord 1 Ja. Vraag 2 Hoe verklaart u dat de ombouw van de Hoekse Lijn, ondanks de jarenlange voorbereiding, niet in september jl. is gaan rijden, zoals de betrokken gemeenten en vooral reizigers was voorgespiegeld? Antwoord 2 De treindienst op de Hoekse Lijn is in 2007 gedecentraliseerd. Sindsdien treedt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) op als concessieverlener voor het vervoer. Naar aanleiding van de wens om de spoorweg tot metro om te bouwen en bij Schiedam te koppelen aan de bestaande metrolijn, is de Hoekse Lijn op 3 april 2017 aangewezen als lokale spoorweg op grond van de Wet lokaal spoor en is de MRDH niet alleen verantwoordelijk voor de exploitatie, maar ook voor de veiligheid, de aanleg en het beheer van de infrastructuur. De MRDH beoogde oorspronkelijk om de lijn op 1 oktober 2017 in dienst te stellen, precies voor het ingaan van het stormseizoen dat loopt van 1 oktober tot 1 april. In het stormseizoen mag niet op de waterkerende dijk waarop het spoor ligt worden gewerkt. De MRDH heeft aangegeven dat de streefdatum niet is gehaald doordat de beveiligingssoftware niet op tijd klaar was. De verwachting is nu dat de metro gaat rijden in het vierde kwartaal van 2018. Tot medio maart vinden afzonderlijke deeltesten plaats, medio maart 2018 is voorzien te starten met de integrale testen op het gehele spoor. Indien er weinig problemen optreden bij het testrijden kunnen reizigers mogelijk eerder van de Hoekse Lijn gebruik maken. Vraag 3 Klopt het dat de in juli bekendgemaakte opleveringsdatum van februari 2018 niet gehaald wordt? Zo ja, waarom is ook die nieuwe datum niet haalbaar? Wanneer gaat de metro nu eindelijk rijden? Antwoord 3 Zie het antwoord op vraag 2 Vraag 4 Deelt u de mening dat het tijdelijk vervoer met bussen die in de spits bomvol zitten, waarbij de reizigers moeten staan en de bussen vaak vast komen te staan in de files op de A20, grote overlast oplevert voor de reizigers die aangewezen zijn op het openbaar vervoer? Antwoord 4 Ja. Daarbij moet worden opgemerkt dat de wethouder, naar aanleiding van de vertraging, een compensatieregeling voor de reizigers in het leven heeft geroepen zodat de reiskosten verlaagd worden. Vraag 5 Hoe zijn de lessen van het eerder uitlopen van ombouwprojecten van spoorlijnen naar lightrail, zoals bij Randstadrail, meegenomen in de planning van het project van de Hoekse Lijn? Antwoord 5 De MRDH heeft mij gemeld dat aan de ombouw van de Hoekse Lijn een voorbereiding vooraf is gegaan waarbij de lessen uit de evaluatie van Randstad Rail in de tweede helft van 2012 nadrukkelijk zijn meegenomen. Dit betreft zowel de planning, de techniek als de verdeling van verantwoordelijkheden. De verantwoordelijkheden van alle betrokkenen zijn duidelijk vastgelegd in de Wet lokaal spoor. Vraag 6 Hoe kan het zijn dat beveiligingssoftware niet op tijd klaar was en dat kabels en leidingen toch niet goed in kaart zijn gebracht? Antwoord 6 De informatie die ik van de MRDH heb ontvangen is dat de ontwikkeling en levering van software voor de spoorbeveiliging door de leverancier meer tijd vraagt dan voorzien. Het probleem van de kabels en leidingen is ontstaan door contractuele problemen door het faillissement van de oorspronkelijke leverancier in 2015. Daardoor konden de kabels en leidingen later worden gelegd dan voorzien. Dat heeft de werkzaamheden van andere leveranciers die daarvan afhankelijk waren, of gelijktijdig andere werkzaamheden moesten doen, vertraagd. Vraag 7 Wie is bestuurlijk verantwoordelijk voor deze enorme vertraging en aan welk gremium dient er verantwoording te worden afgelegd? Welke rol heeft u als systeemverantwoordelijke en verstrekker van de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer aan de metropoolregio? Antwoord 7 Ik heb geen bijzondere verantwoordelijkheid voor de Hoekse Lijn. De verantwoordelijkheden voor het regionale openbaar vervoer zijn gedecentraliseerd naar de provincies en naar twee vervoerregio’s (Amsterdam en Rotterdam/Den Haag). De MRDH is het bevoegde gezag voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en de veiligheid van de Hoekse Lijn als lokale spoorweg. Het geld dat via de Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer aan de metropoolregio wordt verstrekt mag door de regio naar eigen inzicht worden besteed aan verkeer en vervoermaatregelen. Dat is wettelijk zo geregeld vanuit de gedachte dat de regio beter dan het Rijk kan beoordelen waar de lokale knelpunten zitten in het verkeer. Vraag 8 Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) als de vervoersautoriteit het aanbestedende bestuursorgaan is, waarin tot voor kort de Rotterdamse wethouder verkeer en vervoer als portefeuillehouder Openbaar Vervoer van de MRDH optrad, maar diezelfde wethouder met zijn pet als Rotterdamse wethouder verantwoordelijk was voor de rol van opdrachtgever namens de gemeente Rotterdam? Antwoord 8 Nee, die mening deel ik niet. Het is niet ongebruikelijk dat de wethouder van de grootste gemeente in een regio de verantwoordelijkheid neemt voor de aanleg van een project van dergelijke omvang. De gemeente Rotterdam beschikt over een ambtelijk apparaat dat gewend is om met dergelijke grote projecten om te gaan. Vraag 9 Waarom is het rapport met de second opinion van adviesbureau AT Osborne strikt geheim verklaard? Bent u niet van mening dat de inwoners als belastingbetalers en reizigers moeten kunnen zien waarom deze grote vertraging is opgetreden en wat eraan gedaan wordt om de Hoekse Lijn zo snel mogelijk in gebruik te nemen? Kunt u vanuit uw bestuurlijke verantwoordelijkheid een oordeel geven over het geheim verklaren van deze second opinion? Antwoord 9 Ik ben niet bekend met het genoemde rapport van AT Osborne. De afweging om deze studie al dan niet openbaar te maken is een zaak van de MRDH. Vraag 10 Klopt het dat op grond van de bestuurlijke overeenkomst van december 2014 de gemeente Rotterdam verantwoordelijk is voor de extra kosten die de grote uitloop van het project met zich meebrengt? Hoeveel zullen de meerkosten naar verwachting bedragen? Antwoord 10 De risico’s en dus ook de meerkosten van het project zijn een zaak van de MRDH. Dat hebben de voorzitter van het dagelijks bestuur van de metropoolregio en mijn voorganger vastgelegd in een bestuursovereenkomst die dateert van 30 maart 2017. Van MRDH heb ik vernomen dat de meerkosten kunnen oplopen tot 90 miljoen euro. Hoogachtend, DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, S. van Veldhoven - Van der Meer

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 17 – 22 DECEMBER 2017

PvdA PvdA Leefbaar Rotterdam D66 CDA GroenLinks SP VVD ChristenUnie Lansingerland 22-12-2017 06:05

Dit veertigste weekverslag in 2017, aflevering 456 sinds de start van de gemeente Lansingerland in januari 2007, betreft de dingen die wij deden tijdens de afgelopen week. Het was de week waarin de raad voor de laatste keer in 2017 vergaderde. Het was ook de week waarin de Rekenkamer met een confronterend maar voor de PvdA niet onverwacht rapport kwam over de beveiliging van bij de gemeente in handen zijnde gevoelige informatie en het college reageerde op onze schriftelijke vragen over het bouwen van huizen op de oevers van de Rottemeren in Zevenhuizen. De foto’s tonen onder meer de nieuwbouw in de Berkelse Westpolder nabij de Oudelandselaan.

VAN WELKE LEEFBAAR-CLUB IS WETHOUDER FORTUYN EIGENLIJK?

De Partij Neeleman diende tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag een rituele motie van afkeuring uit “voor het niet juist uitvoeren van juist personeelsbeleid met betrekking tot de ex-gemeentesecretaris”. De motie was gericht tegen wethouder Simon Fortuyn van Leefbaar 3B die de gemeentelijke personeelszaken in zijn portefeuille heeft. Een geplaagd man want als wethouder van Lansingerland beheert hij ook de gemeentelijke ICT (zie elders in dit weekverslag). En dat allemaal vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 waarbij hij lijstrekker van Leefbaar 3B is. Bovendien werd hij volgens de media prominent lijstduwer van Leefbaar Rotterdam en is hij bovendien ook nog eens Plv voorzitter én penningmeester van die partij. Een prikkelende combinatie met het lijsttrekkerschap van Leefbaar 3B, mede gelet op de warme betrekkingen die Leefbaar Rotterdam koestert met de niet geheel onbesproken Thierry Baudet. Een voor Fortuyn in het gematigde Lansingerland ongetwijfeld lastig uit te leggen combinatie, zeker omdat Leefbaar 3B zélf zegt een absoluut onafhankelijke beweging te zijn: “Leefbaar 3B is een geheel zelfstandig staande politieke beweging die geen enkele binding heeft met welke andere politieke partij of groepering dan ook”, zegt hun website. Dit geldt kennelijk niet voor hun lijstrekker! Zie ook: http://www.leefbaarrotterdam.nl/index.php/lr/comments/kandidatenlijst_leefbaar_rotterdam1/

De PvdA steunde de motie van Neeleman niet. Het college is in de duale verhoudingen verantwoordelijk voor de uitvoering van het personeelsbeleid en kon binnen de kaders van wet en regelgeving in redelijkheid tot het genomen besluit komen. De communicatie over dit besluit was echter allerbelabberdst en vormde de basis voor het nodige maatschappelijke ongenoegen. Waarschijnlijk voor een belangrijk deel bij de achterban van Fortuyn zélf. De wethouder & lijstrekker van Leefbaar 3B heeft de komende campagnetijd dus het nodige uit te leggen. De motie van afkeuring haalde het overigens niet. De fracties van Wij Lansingerland, inmiddels toegetreden tot de rijen der populisten (“WIJ kunnen het de inwoners niet uitleggen”), VVD en Partij Neeleman stemden voor de motie.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

INTERNET BEVEILIGING VAN DE GEMEENTE LANSINGERLAND: “HET MOET ANDERS!”

Afgelopen woensdag publiceerde de Rekenkamer het rapport “Wat niet weet, maar wel deert. Onderzoek beveiliging van gevoelige informatie” met als confronterende maar voor ons niet verrassende conclusie dat gevoelige gegevens niet veilig zijn bij onze gemeente. De Rekenkamer: “Het belang van gemeenten om de informatiebeveiliging op orde te hebben en weerbaar te zijn tegen cybercrime is aanzienlijk toegenomen. Gemeenten hebben immers door de decentralisaties in het sociaal domein meer (bijzondere) persoonsgegevens in beheer. Uit onderzoek van de Rekenkamer Lansingerland blijkt dat (bijzondere) persoonsgegevens bij de gemeente Lansingerland onvoldoende in veilige handen zijn. De beveiliging van digitale informatiesystemen tegen aanvallen van binnenuit schiet tekort, de fysieke beveiliging van de kantoorlocatie faalt en er is een tekort aan ‘social & security awareness’ bij medewerkers”. Verder: “Door de tekortschietende informatiebeveiliging bestaan er reële risico’s op identiteitsfraude, misbruik van publieke middelen en ‘datalekken’. Hierdoor kan de effectiviteit van gemeentelijk beleid en het vertrouwen in de overheid onder druk komen te staan. De Rekenkamer heeft onder meer aanbevolen om veiligheidsrisico’s, in plaats van de beveiligingsnormen, centraal te stellen bij de inrichting van de informatiebeveiliging. Ook heeft de Rekenkamer aanbevolen om alle in het onderzoek aangetoonde kwetsbaarheden in de beveiliging, te dichten”.

Deze harde conclusies komen voor de PvdA fractie niet als een verrassing. In Juli 2016 stelden wij schriftelijke vragen over de kwetsbaarheid van de gemeentelijke website. Zie voor de vragen en de collegereactie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-29-augustus-2-september-2016/ Naar aanleiding van dit voor ons onbevredigende antwoord agendeerden wij het in de raadscommissie Algemeen Bestuur van september 2016. Sam de Groot was toen onze woordvoerder. Zie het verslag: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-12-16-september-2016/

De conclusies van dit debat: Alleen de fracties van GroenLinks, WIJ, D66 en CDA voelden er voor om te onderzoeken of een landelijke website portal of andere gemeentelijke samenwerking meer veiligheid kan bieden. CDA: “Dit kan ook vanwege de kosteneffectiviteit en de kwaliteit van de dienstverlening interessant zijn. Onze Rekenkamer komt binnenkort (15 maanden later dus!) met een verhaal over de stand van zaken met betrekking tot onze ICT. Wij kunnen dit voorstel daarbij betrekken. De relatie techniek & mens is essentieel”, aldus het CDA. De andere fracties verscholen zich achter de antwoorden van het college op onze kritische raadsvragen. Dit debat zal zeker een gevolg krijgen, hopelijk niet na een fors incident! Dit incident is er nu: het alarmerende Rekenkamer rapport!

Het Rekenkamer rapport staat in februari 2018 op de agenda van de raadscommissie Algemeen Bestuur en van de Raad. Vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen! Een confronterend moment.

De PvdA fractie vroeg ons voormalige Tweede Kamerlid Astrid Oosenbrug uit Berkel en Rodenrijs, die cyber -en privacy expert bij uitstek is, om te reageren op het rapport van de Rekenkamer. Haar bevindingen staan hier onder. Ook hier geldt: “Het moet anders!”

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

CYBER EXPERT ASTRID OOSENBRUG MIST URGENTIE IN AANPAK COLLEGE LANSINGERLAND

“Zo bont als in Rotterdam maakte het college van Lansingerland het gelukkig niet, het rapport van de Rekenkamer ‘Wat niet weet, maar wel deert’, over de beveiliging van gevoelige informatie is gelukkig direct openbaar, maar ook hier toont de Rekenkamer het zonneklare gebrek aan urgentie en prioriteit bij het college en de medewerkers van de gemeente Lansingerland aan als het gaat om de informatiebeveiliging overduidelijk aan”. Astrid Oosenbrug, oud PvdA Tweede Kamerlid, cyber- en privacy expert en inwoonster van Lansingerland onderschrijft het rapport van de Rekenkamer volledig.

Ook de gemeente Lansingerland beschikt over heel veel vertrouwelijke data, denk maar aan al die privé gegevens over inwoners die zorg en uitkeringen ontvangen, maar toch lijkt het onderwerp niet écht hoog op de bestuurlijke agenda te staan. Het college is kennelijk nog niet helemaal wakker.

Oosenbrug: “Wanneer je de reactie van het college op het onderzoek leest, valt het op dat het college de conclusies van de Rekenkamer probeert te relativeren. Zo wordt gesproken over een “zaak van lange adem is” en dat er “altijd sprake zal zijn van digitale en fysieke lekken. Dit getuigt niet echt van urgentie en prioriteit met betrekking tot de informatiebeveiliging. Wonderlijk omdat de PvdA-fractie dit probleem via raadsvragen al in juli 2016 nadrukkelijk onder de aandacht bracht van college en raad”.

Te vaak wordt het ontbreken van daadwerkelijke data-incidenten gezien als bewijs dat het wel goed zit met de informatiebeveiliging. Deze houding is, zo leert de praktijk, erg riskant. Zeker wanneer structurele risicoanalyses ontbreken en het bewustzijn binnen de organisatie ten aanzien van informatiebeveiliging te laag ontwikkeld is. “Dat vraagt om problemen. Het moet dus anders”, vindt Oosenbrug. “Omgaan met vertrouwelijke data vraagt van college en ambtenaren dezelfde scherpte als bij het voorkomen van en het omgaan met rampen en crises, het moet elk moment van de dag scherp op het netvlies staan”.

Astrid Oosenbrug vindt het raar dat niet duidelijk is hoe de verantwoordelijkheden en bevoegdheden in het gemeentelijke apparaat precies geregeld zijn. “Liggen die bij het college, de gemeentesecretaris of bij een speciale Chief Information Officer die direct aan de ambtelijke top rapporteert? Gezien de urgentie mogen hierover geen misverstanden zijn. Net als over de noodzaak om keiharde financiële prioriteiten te stellen. De boel op orde krijgen zal écht veel geld kosten!”

Het rapport van de Rekenkamer toont volgens Astrid Oosenbrug klip en klaar dat er nog een hoop werk te verrichten is. Hoog tijd dus voor de Raad van Lansingerland om cybersecurity, als het om aandacht en geld gaat, hoog op de politieke agenda te zetten en zo de vertrouwelijke gegevens van haar inwoners veel beter te beschermen!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

BOUWEN OP DE OEVERS VAN DE ROTTEMEREN?

Op 6 december 2017 diende de PvdA fractie raadsvragen in over bouwen in Zevenhuizen/Zuidplas vlakbij de Rottemeren. Afgelopen week kregen wij de reactie van het college. Zie ook weekverslag 38: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-3-8-december-2017/

Vraag 1. Kent het college het voornemen van de gemeente Zuidplas om in Zevenhuizen in de Eendragtspolder & aan de oevers van de Rottemeren een complex van 36 woningen te gaan bouwen? Antwoord: Het college is bekend met dit voornemen.

Vraag 2. Zo ja, welk standpunt heeft de vertegenwoordiger van het college in het dagelijks bestuur van het Recreatieschap Rottemeren hierover en over de mogelijke grondruil ingenomen? Antwoord: Het Dagelijks Bestuur van het Recreatieschap Rottemeren heeft ingestemd met de mogelijke grondruil. Bij het besluit speelde voor het Recreatieschap de volgende overwegingen een rol: 1) dat het ten oosten van het huidige glastuinbouwgebied gelegen evenemententerrein geschikter wordt voor toekomstig te organiseren evenementen (minder bewonersklachten door verplaatsen beoogd te ontwikkelen 36 woningen), 2) verbeterde mogelijkheden voor toekomstig benodigde parkeervoorzieningen en 3) toename van haar areaal met circa 11 ha.

Vraag 3. Deelt het college het standpunt van de PvdA-fractie dat het onwenselijk is om juist op deze plek vlak aan de Rottemeren niet ver van de Pekhuisbrug en vanaf het Hoge Bergschebos woningen te gaan bouwen? Antwoord: Het college is van mening dat het primair aan de gemeente Zuidplas is om vanuit haar rol als verantwoordelijke voor het ruimtelijk planologische proces te beoordelen of deze ontwikkeling wenselijk is op deze plek. Overigens hebben we onlangs vernomen dat er nog geen definitieve locatiekeuze is gemaakt.

Vraag 4. Wat is het standpunt van de provincie Zuid-Holland over deze kwestie? De provincie stelt immers bij voortduring dat nieuwbouwen in het groen geen wenselijk optie is. Antwoord: Deze vraag kunt u het beste aan de provincie Zuid-Holland zelf stellen. De provincie Zuid-Holland was nog onderdeel van het Dagelijks Bestuur van het Recreatieschap Rottemeren ten tijde dat ingestemd is met de grondruil. Daarnaast heeft de provincie enkele Ruimte voor Ruimte woonrechten ingebracht.

Vraag 5. Is er overleg en afstemming tussen de colleges van Lansingerland en Zuidplas over de verdere uitbreidingsplannen van de gemeente Zuidplas zoals aangegeven in het raadsvoorstel van de gemeente Zuidplas dd. 28 november 2017. Het kan daar om 17000 woningen gaan Zie: https://zuidplas.raadsinformatie.nl/document/5904314/1/Rv_BID_Integrale_gebiedsontwikkeling_Zuid plas_R17_000097 Antwoord: De gemeenten Zuidplas heeft ons niet benaderd voor overleg of afstemming. We hebben het bericht voor kennisgeving aangenomen. Het betreft een herbevestiging van de 17.000 woningen die Zuidplas in 2013 in haar structuurvisie heeft opgenomen.

Inmiddels is er na veel druk van en in overleg met de natuurorganisaties (via een daartoe ingestelde klankbordgroep) een andere, minder schadelijke locatie in beeld dan de Rottekade/Middelweg in Zevenhuizen. Er wordt nu vol ingezet op een alternatieve locatie in overeenstemming met het Raadsbesluit van Zuidplas van 2010. Er is aan de klankbordgroep een kader gepresenteerd waar binnen de woningbouw gerealiseerd kan worden, achter de woningen aan de Middelweg tot aan de Dirk Smitskade (ca. 350m breed). Het college van Lansingerland weet dit kennelijk nog niet gelet op het antwoord op vraag 3. Wat opvalt, is dat er geen overleg is tussen Zuidplas & Lansingerland over de wederzijdse, forse bouwplannen. Wonderlijk als directe buren. Ons slotoordeel over de reactie van het college: “Het college interesseert het kennelijk geen moer wat er aan de andere kant van de Rottemeren gebeurt”.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

EN VERDER

Bestemmingsplan Lint Zuid. De PvdA fractie stemde tegen een raadsvoorstel om het bestemmingsplan Lint Zuid vast te stellen. Ons voorstel was om het raadsvoorstel terug te trekken en zo tijd te maken om als hondentraining en hondenopvang bedrijven en omwonenden, die gevestigd zijn aan de Rodenrijse Anjerdreef, en natuurlijk de gemeente gezamenlijk tot een bevredigende oplossing te komen. Dit gesprek is er tot op heden niet geweest. De raad stemde tegen dit orde voorstel. Die wilde een direct besluit dat ongetwijfeld nog voor de nodige juridische heisa gaat zorgen. Nergens voor nodig! Reden voor de PvdA fractie om tegen het raadsvoorstel te stemmen. De overige fracties stemden voor.

Tegenprestatie: Al sinds eind 2014 heeft de PvdA diverse malen gepleit voor het schrappen van de tegenprestatie uit de verordening Sociaal Domein. Toen bleek dat dat wettelijk gezien niet mogelijk was, en dat is nu ook nog zo. Ons uitgangspunt was dat vrijwilligerswerk door mensen met een bijstandsuitkering een prima zaak is, maar laat het vooral ‘vrijwilligerswerk’ blijven. Ook voor mensen met een bijstandsuitkering is vrijwilligerswerk namelijk meestal heel welkom. De voorgestelde aanpassingen in artikel 6.22 van de Verordening Sociale Domein van 2018, die nu voorligt, gaan uit van een tegenprestatie met een duidelijk meer realistische omvang en duur. En in artikel 6.23 worden expliciet situaties genoemd, waarin geen tegenprestatie wordt opgelegd. Dit past bij de praktijk van mensen die tijd nodig hebben voor bijvoorbeeld inburgering of mantelzorg. Wij staan daar helemaal achter.

Het amendement van CDA en VVD dat tijdens de afgelopen raad werd ingediend, voegt in onze ogen niks toe. Het houdt de omvang en duur van de tegenprestatie onrealistisch hoog en schrapt nu net dát artikel waarin juist nadrukkelijk de uitzonderingen worden genoemd. Voor de betrokken cliënten en ambtenaren is die verduidelijking juist wel nuttig. Wij steunden dit amendement dus niet en stemden wel in met de nieuwe verordening. De meerderheid van de raad (Leefbaar 3B maakte een draai) steunde het amendement wel.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

Gratis VOG’s. Ook de PvdA fractie vindt het wenselijk om gratis VOG’s af te geven voor vrijwilligers die werken met mensen in een afhankelijkheidssituatie. Op die manier is de kans groter dat een VOG verzoek wordt gedaan, wat vertrouwen geeft, en hebben de vrijwilligersorganisaties minder kosten. Wij steunden dus de motie van CU & D66 om dit bij de begroting 2019 mee te nemen.

Zorgval: De regering buigt zich nu ook over de gevolgen van de zorgval in de ouderenzorg. Zie: https://demonitor.kro-ncrv.nl/artikelen/minister-zegt-onderzoek-toe-naar-omvang-zorgval en ons weekverslag 39 van vorige week. De PvdA fractie stelde hierover vragen aan het college of deze situatie ook in Lansingerland voorkomt.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

TOT SLOT

Agenda. De komende twee weken is het kerstreces. Op maandag 8 januari gaan we weer verder met de politiek van alledag. Op die dag is de gemeentelijke nieuwjaarsreceptie. Natuurlijk werken wij tijdens het reces verder aan de voorbereidingen van onze verkiezingscampagne. Op 1 januari is het nog maar 80 dagen te gaan tot de verkiezingsdag 21 maart.

Wat deden wij in dezelfde periode in 2013? Het was toen de week waarin Ewald van Vliet afscheid nam als burgemeester van Lansingerland, de raad voor de laatste keer in 2013 vergaderde, wij ook toen werkten aan de verkiezingscampagne en de bouw in Nederland stap voor stap weer opkrabbelde. 2013 was voor Lansingerland bestuurlijk een bewogen jaar. Het vertrek van burgemeester Ewald van Vliet en wethouder Financiën & Onderwijs Werner ten Kate, de komst van drie nieuwe lokale partijen die mee wilden gaan doen aan de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014 en de grote problemen waarin ons grondbedrijf verkeerde, sprongen direct in het oog. Ondanks alle tegenwind bleef onze coalitie Leefbaar 3B, VVD, Christen Unie en PvdA (in het college sinds oktober 2011) toch probleemloos overeind. In de periode 2010-2013 telde Lansingerland liefst drie wethouders Financiën en Onderwijs van VVD huize. Voor het vier wethouders zetels tellende college waren liefst acht personen nodig. De continuïteit van het dagelijks bestuur was dus, optimistisch geformuleerd, een groot avontuur, zo meldde ons weekverslag toen. Het hele weekverslag is te vinden op: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-16-22-december-2013/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

Het citaat van deze week. Het citaat van deze week komt van PvdA Tweede Kamerlid Gijs van Dijk. Het gaat om het slechte plan van de regering om de loonkostensubsidies voor mensen met een arbeidsbeperking af te schaffen. “Er ligt een akkoord waarbij gewone, normale burgers er écht op vooruit gaan”, zei Mark Rutte tijdens de presentatie van het regeerakkoord. Dat is opmerkelijk, want werknemers met een arbeidsbeperking gaan er bepaald niet op vooruit. Sterker nog: ze gaan er op achteruit. De loonkostensubsidie die het in dienst nemen van arbeidsbeperkten moet stimuleren, wordt namelijk snoeihard afgeschaft. Terwijl het kabinet goed zorgt voor topinkomens en multinationals, staan kwetsbare groepen in de kou. Deze bezuiniging op kwetsbare mensen in tijden van overvloed is ondoordacht en buitengewoon schadelijk. Mensen die werken dienen minimaal het minimumloon te verdienen. Het heet niet voor niets: minimumloon. Deze bezuiniging moet daarom direct van tafel, er is geen enkele rechtvaardiging voor. Tijdens het debat over de begroting (20 december a.s.) zullen we dit voorstel samen met GroenLinks en de SP indienen. Pas dan gaan normale Nederlanders er inderdaad op vooruit”. Zie ook: https://www.pvda.nl/nieuws/minimumloon-is-minimumloon-ook-mensen-arbeidsbeperking/

Ook de tekst van de afgelopen week gehouden Joop den Uijl lezing is in dit verband zeer van belang. Zie: “Waarom ik mij een sociaal democraat voel maar nooit PvdA heb gestemd”: https://decorrespondent.nl/7731/waarom-ik-me-een-sociaaldemocraat-voel-maar-nooit-pvda-heb-gestemd/376476507-38413a4b

De PvdA fractie wenst u allemaal fijne feestdagen!

Het volgende PvdA weekverslag verschijnt op vrijdag 12 januari 2018

Fractie PvdA Lansingerland, 23 december 2017

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-40/

Het bericht PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 17 – 22 DECEMBER 2017 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.