Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug inzichtelijk

6 documenten

Drie speerpunten bij begroting 2020-2023

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 02-11-2019 00:00

Onderstaand onze inbreng bij de oordeelsvorming over de begroting 2020-2023 door Gert-Jan van den Brink:

Het mag gezegd worden: College en ambtenaren hebben zichzelf overtroffen en zijn er in geslaagd om een begroting op te stellen, die én door de Provincie kan  worden geaccepteerd én voldoet aan de kaders die door de raad gesteld. Petje af! Hulde!

 

Ook de initiatieven richting VNG en Den Haag mbt trap op en trap af en de grillige eindsaldi van de circulaires worden door ons zeer op prijs gesteld!

De SGP heeft niet ingestemd met de onmogelijke opdracht aan het college door de geamendeerde kadernota vast te stellen en dat had een aantal redenen, maar de belangrijkste was: het eisenpakket van de indieners van het amendement zal een forse verhoging van de OZB vereisen om alles te kunnen realiseren.

En dat is uitgekomen. Of de andere partijen ook zo blij zijn met het neerleggen van deze rekening bij de burger?

We hebben in de fractie nagedacht of bijvoorbeeld dat half miljoen, dat de begroting rekbaar moet maken, moeten schrappen, of dat we het reserveren zodat het college er zonder Raad niet aan kan komen. Maar we begrepen dat er dan weer andere problemen ontstaan, hetzij met de Provincie, hetzij met de plannen van de schuldafbouw. Het is van de hond of de kat gebeten worden, maar gebeten worden we. Uiteindelijk willen we dat de Raad de controle hierover houdt en denken na over een amendement of een motie met dit onderwerp.

Een ander punt zijn de beheerplannen. In deze begroting wordt over nieuwe fietspaden gesproken, terwijl de huidige niet op orde zijn én als je de fietsstroken langs de buitenwegen meetelt veel meer kilometers fietsplezier op zouden leveren als ze goed onderhouden worden op basis van gedegen en gepland beheer. Ook op dat vlak denken we na over een amendement.

Tenslotte hebben we in deze zaal regelmatig de strategische personeelsplanning én de ICT voorzieningen van de gemeente naar voren gebracht. Beide onderwerpen zijn wel in deze begroting naar voren gebracht, maar voornamelijk tekstueel. Cijfers en trends voor het komend jaar missen we en als Raad zijn we daarmee niet optimaal geïnformeerd. Een groot deel van de gemeentelijke begroting gaat op aan personele kosten, maar daar zien we wel de kosten, maar niet het personeel. Die omissie proberen we in de vorm van een motie aan de orde te stellen.

We zijn  benieuwd hoe de andere partijen hierin staan.

Algemene beschouwing kadernota 2020-2023

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 11-07-2019 00:00

Bij de behandeling van de kadernota (de nota met uitgangspunten en keuzes voor de begroting 2020-2023) worden altijd "Algemene beschouwingen" gehouden. Iedere fractie spreekt zich dan in enkele minuten uit over wat ze prioriteiten vinden voor het komende jaar. En daar wil men natuurlijk ook geld voor uittrekken of, in deze tijd meer van toepassing, minder op bezuinigen. Namens de SGP sprak Gert-Jan van den Brink onderstaande beschouwing uit.

Meneer de Voorzitter,  geachte aanwezigen,

In het Financieel Dagblad van afgelopen dinsdag werd het SGP genoemd, het Stabiliteits- en Groei Pact, de begrotingsregels van de Europese Commissie, die geschonden werden door Italië. Italië is niet op het strafbankje geplaatst door de Franse EuroCommissaris van Financiële en Economische zaken, doordat hij overtuigd was van het effect van de begrotingsaanpassingen ter grootte van 7,6 miljard euro.

Ik moest toen meteen aan onze gemeente denken en te meer omdat onze minister van Financiën Hoekstra die bijstelling desgevraagd “positief” noemde: “Er is wel degelijk iets gebeurd met de begroting”. Dat schept hoop voor onze situatie, al zitten wij in de fase van Kadernota en moet er nog gebouwd worden aan de begroting. Op onze beurt kunnen we de provincie verwijzen naar die minister, omdat er ook bij ons wel degelijk iets gebeurd is.

Maar, meneer de Voorzitter, even serieus, als je als gemeente een 3 traps bezuiniging nodig hebt, en vervolgens na een gelukkig positief uitpakkende meicirculaire, nog steeds in de rode cijfers zit, is er bepaald wel reden tot zorg. Sommige partijen zijn aan het vlooien geweest in de regelbegroting, andere willen sleutelen aan de OZB en er zijn zelfs partijen, waaronder die andere SGP, die het resterende vastgoed van de gemeente willen vervreemden. De SGP dient daarvoor dan ook een motie in. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit beseft heb dat het gemeentekantoor gezien moet worden als een reserve voor moeilijke tijden. En die tijden zijn er nu. Want een slot op investeringen is voor veel noodzakelijke ontwikkelingen absoluut ongewenst, om de maatregelen tegen wateroverlast maar te noemen. We pleiten er daarom voor om bij elke investering na te gaan wat het maatschappelijk effect is, ofwel anders gezegd: wat hebben onze inwoners er aan. Met deze maatstaf zou het beeld er ons inziens anders uitgezien hebben.

Veel nadruk wordt gelegd op de Jeugdzorg en andere onderdelen van het Sociaal Domein. Als we echter kijken naar de cijfers op “waarstaatjegemeente.nl”, dan vallen we daar helemaal niet op en steken zelfs positief af ten opzichte van het Nederlands gemiddelde; of het nu gaat over het percentage jongeren met jeugdhulp of het percentage tienermoeders. Maar als je beseft dat alleen onze gemeente eind 2018 al 955 jongeren in de jeugdzorg had dan zijn dat er 955 te veel.

Onze inwoners hebben juist de nadruk gelegd op een sobere gemeente met een efficiënte organisatie. In de zojuist aangekondigde motie is al gevraagd om scenario’s m.b.t. de vervreemding van het gemeentekantoor, maar wordt het personeel ontzien, omdat er nog veel capaciteit nodig zal blijken in de komende jaren voor de invoering van diverse wetten, waaronder de omgevingswet en de bijbehorende visie. Kijken we echter naar de verdeling over de loonschalen dan blijkt onze gemeente in vergelijking met andere gemeenten topzwaar, wat er toe kan leiden dat de doorstroming van of het perspectief voor de middenposities onvoldoende is én werkdruk verhogend. We vragen een reactie van het college op deze in alle opzichten ongunstige verhoudingen, die ook tot uitdrukking komt in de overhead cijfers.

Voorzitter, onze wethouder Financiën heeft al een aantal keren gememoreerd dat we ongeveer 8 miljoen Euro minder ontvangen van het Rijk, vanwege onze vermeende rijkdom aan dure woningen. Ik begin medelijden met Bloemendaal te krijgen, die trouwens wel vergelijkbare problemen heeft als wij. We zijn daarom ook blij met een college van B&W dat actief lobbyt bij de overheden en via de VNG. Wachtend op de resultaten daarvan kunnen we ondertussen Europese fondsen onderzoeken, niet dan? We hebben tenslotte allemaal, ook onze inwoners, bijgedragen aan de diverse sporen om tot een aanvaardbaar kader of uitgangspositie te komen voor de komende begroting. We willen het college ook vragen om een diepgaande analyse van de ideeën die de inwoners hebben aangedragen, om zo alles er uit te halen wat er in zit.

Toch, Voorzitter, willen we niet in mineur eindigen, want als we kijken naar de samenwerking in deze raad en het college, ondersteund door ons ambtenarenkorps én een grote groep meedenkende inwoners, dan stemt ons dat meer dan blij om er met zijn allen uit te komen. Laten we dit momentum vast houden om deze mooie gemeente ook door deze moeilijke en uitdagende periode heen te loodsen. We wensen u daarom veel wijsheid en bovenal Gods zegen toe.

 

 

Besluit verhuizing Aldi uitgesteld. ...

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 12-07-2018 18:48

Besluit verhuizing Aldi uitgesteld. "Wij vinden het betreurenswaardig dat de keuze steeds voor ons uit wordt geschoven", aldus SGP-raadslid Gert-Jan van den Brink, die vindt dat de Aldi in deze steeds aan het lijntje wordt gehouden.

Maak kennis met onze kandidaten. ...

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 28-02-2018 17:00

Maak kennis met onze kandidaten. Vandaag nummer 2: Gert-Jan van den Brink uit Overberg. Hij maakt zich hard voor de zondagsrust. Meer weten? https://heuvelrug.sgp.nl/kandidaten/2-gert-jan-van-den-brink/928

Algemene beschouwingen 2017

SGP SGP CDA Utrechtse Heuvelrug 03-07-2017 00:00

Tijdens de Algemene beschouwingen op 3 & 6 juli 2017 voerde Gert-Jan van den Brink het woord namens de SGP. 

Mijnheer de Voorzitter, geachte aanwezigen, college, ambtenaren, collega’s in de Raad!

De afgelopen weken zijn twee begrippen regelmatig gebruikt in mijn omgeving: autoriteit en identiteit.

Volgens de grote Van Dale betekent het woord autoriteit “erkend gezag”, maar tegelijk ook “overheidslichaam of overheidspersoon”. Ik denk dat iedereen het met me eens is dat we blij mogen zijn in een land te wonen, waar autoriteit nog kan bestaan. Een hedendaags voorbeeld is de Autoriteit Financiële Markten, die gezag uitoefent over banken en andere financiële instellingen.

Tegelijk is de Gemeente en ook de gemeente Utrechtse Heuvelrug een autoriteit. Zij voert gezag over de inwoners van haar grondgebied en ondanks dat je normaal gesproken zo niet praat over een gemeente is het wel heel natuurlijk dat een inwoner bij de gemeente zijn of haar identiteit kan waarborgen. Immers wordt bij geboorte, verhuizing, huwelijk of overlijden de gemeente ingeschakeld om veranderingen in identiteit vast te laten leggen door deze autoriteit. Dit is niet alleen een service van de gemeente, dit is blijkbaar een fundamenteel onderdeel van de samenleving! Niet voor niets is het door de gemeente afgegeven Burgerservicenummer zo privacygevoelig: het is administratief iemands identiteit! En zeker de digitale identiteit wordt steeds belangrijker, maar ook kwetsbaarder, nu je zonder zo’n BSN amper meer kunt bestaan. Er rust daarom op de Gemeente een zware plicht om haar administratie, maar ook de rechten en plichten van de burger zorgvuldig en gewetensvol te behartigen. Ook dat hoort bij de gegeven autoriteit.

In veel landen wordt autoriteit geëist in plaats van gegeven. Wij leven gelukkig nog in een land waar autoriteit wordt gegeven, een groot goed. Maar dus ook iets om gepast en verantwoordelijk mee om te gaan. Afgelopen tijd is binnen de gemeente daar aandacht voor geweest door de zogenaamde Bestuurs- en Management Filosofie: een kader waarbinnen rollen en verantwoordelijkheden duidelijk en afgewogen neergezet zijn voor de 4 belangrijke spelers op het vlak van gemeentelijke democratie: De Burgers, de Ambtenaren, het College en de Raad.

Vanuit de bijzondere positie van de Raad der Gemeente als hoogste beslisorgaan, maar gelijktijdig gekozen en gemandateerd door de Burgers, moet zij met de haar gegeven autoriteit evenwichtig en zorgvuldig omgaan. Tegelijk staat ze voor de moeilijke opdracht om keuzes te maken, zelfs in zaken waar elke keuze pijn doet. Daarbij is het zwart-wit, voor of tegen, eens of oneens. Je kunt geen bestemmingsplan of subsidieverordening een beetje goedkeuren. Gelukkig wordt er vooraf door ons college, gesteund door onze ambtenaren nauwgezet nagegaan welke belangen er spelen, waar aan getoetst moet worden, welke kaders er gelden én hoe de Raad over de door het college geformuleerde voorstellen zo zuiver mogelijk kan besluiten. Daarnaast is het voor de burger bij bijna elk voorstel mogelijk zijn of haar visie naar voren te brengen bij de beeldvorming door de Raad.

Maar uiteindelijk dan toch: keuzes maken. Ook de SGP maakt die keuzes, waarbij zij zich ook gefundeerd weet op Gods Woord, als extra Kaders om die keuzes te kunnen maken. Die Kaders zijn verrassend breed toepasbaar: dienstverlenend bezig zijn, financieel gezond en verantwoord gedrag, veiligheid biedend in alle opzichten, zorg voor de naaste en diens identiteit, een dak boven het hoofd voor een ieder in onze gemeente in 7 goed leefbare en solidaire dorpen

Het is bepaald niet zo dat we een vinkje kunnen zetten achter elk onderwerp, zo van: dat hebben we voor elkaar. In de Kadernota 2018-2021 wordt beleidsarm de lijn doorgetrokken om te blijven werken aan een positieve ontwikkeling van onze gemeente. Waarbij we meteen met de neus op de feiten worden gedrukt als je onze financiële positie bekijkt op de langere termijn, qua ruimte om nieuwe grote dingen te doen. Tegelijk is het fijn om te weten dat onze weerstand om onverwachte zaken op te vangen best goed genoemd mag worden, dat voorzieningen, zorg, dorpen, groen, riool, en nog heel veel andere zaken die aandacht en onderhoud krijgen die nodig is. We willen ons niet gek laten maken door een schuldquote, waarbij de berekening uitgaat van waarden die ook een keuze zijn en één daarvan zelfs ontbreekt in de Kadernota. Wij kiezen er voor om ELKE keer weer na te gaan of een uitgave integraal verantwoord is, of het nu incidenteel of structureel van aard is.

MdV, we zijn door de Kadernota weer scherp op de staat der gemeente en u weet dat we samen met het CDA hebben gevraagd om de paragraaf Bedrijfsvoering uit te breiden, maar voor het overige kan de SGP instemmen met deze Kadernota, en we wensen u kracht en wijsheid toe van de Heere God om deze Kadernota om te zetten in de Begroting 2018-2021 en dat we Deo Volente door mogen gaan om samen met de ambtenaren en het college als Raad het belang van de Burger te kunnen dienen. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.