Nieuws van politieke partijen over Partij Vrij Almelo (PVA) inzichtelijk

8 documenten

Wethouder garandeert in Almelose gemeenteraad kwaliteit Dierenambulance

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 04-12-2019 11:00

Henk van Schuppen  TCTubantia 3 december 2019

ALMELO – De dienstverlening van de Dierenambulance is gewaarborgd, ondanks het vertrek van ruim de helft van het aantal vrijwilligers. Dat zei wethouder Eugène van Mierlo dinsdagavond in de gemeenteraad.

Hij reageerde op vragen van de Partij Vrij Almelo, die zich zorgen maakt over de crisis bij de Dierenambulance. De instelling heeft het pand aan de Aadijk moeten verlaten. Bovendien zijn 13 van de 27 vrijwilligers opgestapt uit loyaliteit met een coördinator die moest vertrekken.

„Mij is verzekerd dat de kwaliteit van de dienstverlening niet in het geding is”, aldus Van Mierlo . Hij zie hierover nauw contact te onderhouden met de regiomanager van de Dierenbescherming, waarmee de gemeente een overeenkomst heeft met betrekking tot de dierenzorg in Almelo. De personele problemen moet de instelling zelf oplossen zolang de dienenzorg gegarandeerd blijft. Daar is controle op, aldus Van Mierlo.

De Partij Vrij Almelo maakte zich bij monde van voorman Harry de Olde grote zorgen over de situatie maar de beantwoording van de wethouder op zijn vragen stemde hem gerust. Te meer omdat helder werd dat de gemeente wel degelijk een verantwoordelijkheid heeft in deze zaak.

De beheerders van de Dierenambulance lieten gisteren weten dat de zorg voor dieren in Almelo inderdaad gewoon doorgaat. Meldingen worden opgevolgd, desnoods met hulp van de collega’s uit de regio. Twee vaste medewerkers hebben de taak van de coördinator overgenomen en er wordt gezocht naar nieuwe vrijwilligers.

Het pand aan de Aadijk is inmiddels ontruimd. Er wordt gezocht naar een nieuwe lokatie. Tot die tijd geldt opvangcentrum ’t Noordbroek als uitvalsbasis voor de ambulance en plek voor de vrijwilligers.

Hufterhutten, aso-containers of prikkelarme woningen in Almelo?

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 05-10-2019 16:26

Op dinsdag 1 november 2011 maakten wij dit probleem al kenbaar in de gemeenteraad van Almelo. Verwarde mensen (het nieuwe woord) werden in 2011 nog steevast hufters of aso’s genoemd die zorgden voor veel overlast. De politie kreeg (zo lezen we) in de eerste helft van dit jaar 47.632 meldingen van incidenten waarbij mensen met verward gedrag waren betrokken. Dat is 8% meer dan de eerste helft van vorig jaar. Daarmee zet de groei van het aantal incidenten met verwarde mensen volgens de politie door. In heel 2018 ging het om 90.605 meldingen, ruim 30.000 meer vergeleken met vijf jaar geleden.

Aangezien veel mensen met verward gedrag die met de politie in aanraking komen niet of nauwelijks overlast geven, crimineel of gevaarlijk zijn is dit geen politietaak. Het gaat vaak volgens de politie om kwetsbare mensen die hulp nodig hebben. Maar klopt dit wel? Wordt de term verward persoon niet te snel gebruikt? Toch zou de politie wat zorgvuldiger moeten zijn met mensen verward te noemen. Of iemand daadwerkelijk verward is kan niet door de politie worden vastgesteld. Dat oordeel is aan medici of gedragswetenschappers. De politie constateert alleen afwijkend gedrag en beoordeelt aan de hand van de ernst van dit gedrag of aanhouden noodzakelijk is.

Het lijkt intussen een modewoord geworden te zijn. Waar in het verleden nog werd gesproken over personen die verslaafd, crimineel of agressief waren, worden deze personen nu allen aangeduid als personen met verward gedrag. Veel mensen waar we het nu over hebben zijn criminelen, verlaafden of mensen die zorgen voor geluidsoverlast of overlast door verwaarlozing van de woning. Dat is heel wat anders dan mensen met verward gedrag.

Om dit te onderscheiden zou het beste zijn om naast de wijkagent ook een wijkhulpverlener voor verwarde personen aan te stellen. Die kunnen dan constateren of mensen grip op hun leven dreigen te verliezen, waarbij het risico aanwezig is dat zij zichzelf of anderen schade berokkenen. Het gaat om mensen met vaak verschillende aandoeningen of beperkingen in combinatie met verschillende levensproblemen. De politie krijgt steeds meer een zorgtaak, die eigenlijk bij de hulpverlening zou moeten liggen.

Bericht Partij Vrij Almelo op 8 juli 2014

We hebben het steeds maar weer ontkend dat er echte asocialen bestaan. Het beleid hiervoor komt niet echt van de grond. De corporaties kunnen er over meepraten. Nachtelijke excessen, intimidatie en geweld zijn aan de orde van de dag. Zijn de middelen om extreem lastige huurders aan te pakken wel toereikend?

De recente melding die bij de Partij Vrij Almelo voor de zoveelste keer binnenkwam getuigd dat er weinig wordt gedaan om de gemoederen te bedaren. De familie die bij de vete betrokken is zijn al heel lang goede bekenden van de politie……..en van de woningcorporatie. Bemiddeling of een waarschuwing wil vaak wel helpen maar wat als een probleem hardnekkig is? Heel vaak durven klagers niet met naam en toenaam aangifte te doen, want de kans is aanwezig dat de overlastveroorzaker verhaal komt halen. Heel vaak krijgen de corporaties de dossiers niet rond. Zonder een juridisch medewerker red je het niet meer. Als het lukt om met ondertekende verklaringen van omwonenden de gang naar de rechter te maken, ben je minimaal een jaar verder. Nu is het zo dat meer omwonenden gedwongen gaan verhuizen door overlastsituaties dan veroorzakers.

Mensen buiten de samenleving plaatsen, dat doen wij niet graag in Nederland. Minderheden moeten integreren, cliënten moeten externaliseren. Maar wat doen we in situaties waarin alle politiek correcte opties zijn uitgeput? En waarin mensen in feite zichzelf buiten de samenleving plaatsen?

We hebben het hier over extreme burenoverlast: mensen die hun buren terroriseren en daar niet mee willen ophouden. Alles is al geprobeerd:  praten, bemiddelen, melden bij een meldpunt, dreigen met huisuitzetting. Niets helpt, de afspraken worden niet nagekomen, de terreur gaat door. Dus dan maar huisuitzetting. Maar waar naar toe?

Iedereen in de buurt wil hen kwijt maar bijna niemand wil zijn vingers branden aan een oplossing. Toch lijkt er een oplossing te zijn die stand lijkt te houden. En die zowel de buren en de asocialen een zucht van verlichting doet slaken.

Bij zo’n heikel onderwerp gaat altijd veel energie zitten in het zoeken naar de juiste benaming. “Hufterhutten en “aso-containers zijn niet echt benamingen die bijdragen aan de maatschappelijke acceptatie. In Denemarken heten ze rare huizen voor “rare leefwijzen”. Dat klinkt zo gek nog niet. Men kan daar lawaai maken, rotzooi rond de woning zetten, een bouwvallig schuurtje timmeren en de boel verwaarlozen. Dat betekent dan wel dat je net als hinderlijke bedrijven buiten woongebieden wordt gehuisvest. Kleine woonlocaties op afstand van mogelijke omwonenden.

Kortom het zou allemaal kunnen, ook hier in Almelo en wel binnen de huidige beleidskaders. Nu alleen nog de medewerking van de gemeente, woningcorporaties en opvanginstellingen die het daadwerkelijk gaan beproeven.

Harry de Olde

Hondenspeeltuin verlichting op hondenpoep, kan dat?

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 30-06-2019 11:34

Poep als brandstof. In de duurzame industrie wordt dat idee al op verschillende manieren onderzocht en ingezet. Maar dat je hondenpoep letterlijk kunt gebruiken om een straatlantaarn op te laten branden, dat idee woerdt steeds vaker toegepast.

Zeven jaar geleden bedachten Amerikaanse studenten een manier om een van de grootste ergernissen ter wereld, hondenpoep om te zetten in energie en in de praktijk te brengen. Inmiddels kunnen ze de verlichting van een stadspark erop laten draaien.

De studenten maakten gebruik van een bijeffect dat plaatsvindt bij zogenaamde anaërobe vergisting. Hierbij wordt biomassa in een zuurstofloze omgeving zoals een septic tank afgebroken door micro-organismen en komt er onder andere biogas vrij.

De studenten ontwierpen een systeem dat ook in de zomer van toepassing was. Door de septic tanks onder de grond te plaatsen blijft het systeem op een ideale temperatuur en blijft de akelige geur weg bij de wandelaars.

Door het park heen staan nu opvangsystemen waar hondeneigenaren de ontlasting van hun huisdieren kwijt kunnen. De studenten hebben een ‘interactief element’ toegevoegd. Bezoekers kunnen het proces helpen door van buiten af in de septic tank te roeren.

Ook in het Verenigd Koninkrijk krijgt hondenontlasting een tweede leven. Daar wordt hondenpoep gebruikt om het populaire wandelgebied Malvern Hills van licht te voorzien.

Diverse mogelijkheden om overlast van hondenpoep daadwerkelijk aan te pakken

Als de wil er is dan zijn er diverse mogelijkheden om overlast van hondenpoep daadwerkelijk aan te pakken!! De plannen voor het winnen van energie uit hondenpoep zijn namelijk niet uniek. In Leeuwarden is zelfs al praktijkervaring opgedaan  met het proces. In de Friese hoofdstad wordt jaarlijks al ongeveer 64 ton hondenpoep omgezet in biogas; genoeg om een enkel huishouden een jaar lang van energie te voorzien. De ervaringen in de andere gemeenten laten zien dat ze in positieve zin bijdragen om hondenpoep op te ruimen.

De participatiesamenleving: burgers aan het werk zetten. We maken een hondenspeeltuin, dat is leuk voor de buurt. Nu nog de gemeente die een idee wil “omarmen”. Hoezo burgerparticipatie? Hoezo motiemarkten? Hoezo (duur betaalde) externen die dat allemaal netjes komen uitleggen en waar uiteindelijk niets mee gedaan wordt?

De vele initiatieven van inwoners, dagelijks komen er nieuwe bij, ontstaan meestal uit angst, bezorgdheid of boosheid. Daar de grote partijen het meestal nalaten, nemen we vaak noodgedwongen het heft in eigen hand; om lokaal goede ideeën naar voren te brengen, om zorg veilig te stellen voor ouderen, om de buurt leefbaar te houden, om ouderen- en buurtcentra open te houden, om wat te doen aan de benarde situatie opvang zwerfdieren………………..

Bij participatie gaat het om samen nadenken en samen werken aan verbetering van onze leefomgeving en onze economie in onze stad.

Harry de Olde

Beantwoording schriftelijke vragen door B&W over tegengaan van criminaliteit onder jongeren

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 11-05-2019 09:40

Onderwerp: Beantwoording schriftelijke vragen fractie PVA

Behandeld door Niels Jong

Aan de Fractievoorzitter van de PVA t.a.v. de heer H. de Olde,

Geachte heer De Olde,

Hierbij ontvangt u de beantwoording van de schriftelijke raadsvragen over het tegengaan van criminaliteit onder jongeren die u namens de PVA-fractie aan het college hebt gesteld d.d. 3 april jl.

Vraag 1.

De Partij Vrij Almelo (PVA) vraagt zich af of het college in beeld heeft hoeveel jongeren er in Almelo zijn met deze meervoudige problematiek en of deze jongeren een geschikte begeleiding krijgen?

Antwoord:

Ja, ervan uitgaande dat de definitie van meervoudige problematiek het aantal jongeren is dat in beeld is binnen het gedwongen kader (zowel jeugdbescherming als jeugdreclassering) beantwoorden wij deze vraag als volgt: In 2017 waren er 328 jeugdigen (gemiddeld) in beeld binnen het gedwongen kader (jeugdbescherming en jeugdreclassering) In 2018 waren dit 340 jeugdigen (gemiddeld). Als kanttekening moet worden gemaakt dat het niet allemaal jongeren zijn die crimineel gedrag vertonen maar ook te maken kunnen hebben met opvoedingsproblematiek en/of ontwikkelproblematiek. Per jongere wordt integraal bepaald welke vorm van hulp/ondersteuning geschikt/gewenst is. Dat kan zowel in het vrijwillig als het gedwongen kader (zie antwoord vraag 6).

Vraag 2.

Bent u het met ons eens dat het van belang is dat er voor deze jongeren een plek is en dat ze een geschikte behandeling krijgen?

Antwoord:

Ja.

Vraag 3.

Is het u bekend dat er jongeren zijn met een strafblad die iedere keer weer opnieuw boetes krijgen voor nagenoeg dezelfde overtreding zonder dat men zich afvraagt of er niet een betere manier is van optreden?

Antwoord:

Nee, er is sprake van maatwerk in de strafoplegging. Allereerst ligt de primaire verantwoordelijkheid voor de strafoplegging bij het Openbaar Ministerie. Daarnaast is het al dan niet opleggen van een boete afhankelijk van een aantal factoren. Enerzijds is het afhankelijk van het voorziene effect op de jongere. Voor een aantal jongeren geldt dat hulp of ondersteuning geen gewenst effect hebben, dus zullen ze voor iedere overtreding gestraft worden. Voor andere jongeren geldt dat een taakstraf stimuleert om te stoppen met een overtreding of criminele activiteit dus zal dat worden toegepast. Een andere mogelijkheid is dat jongeren zorg of ondersteuning nodig hebben om overtredingen of criminele activiteiten te staken. In de meeste gevallen wordt per overtreding de afweging gemaakt welke maatregel het meeste effect zal hebben (zie vraag 6 voor het afwegingskader). Anderzijds kunnen bepaalde overtredingen impact hebben op de leefbaarheid in een straat of buurt, waardoor eerder een keuze wordt gemaakt om een boete op te leggen om ervoor te zorgen dat de overtredingen worden gestaakt.

Vraag 4.

Bent u op de hoogte van het feit dat er in Almelo een grote groep kwetsbare jongeren is die vaak ten prooi vallen aan de echte criminelen?

Antwoord:

Nee, er zijn ons geen signalen bekend dat Almelose jongeren vaak ten prooi vallen aan criminelen. Wel zijn er in Almelo kwetsbare jongeren die mogelijk gemakkelijk te beïnvloeden zijn door criminelen. Dat betekent dat jongerenwerkers, wijkagenten, jeugdagenten, wijkcoaches etc. alert moeten zijn op deze signalen. Op het moment dat ze zorgen hebben over een jongere kunnen ze hem of haar inbrengen bij het Jeugd Wijk Overleg (JWO). Op het moment dat een jongere in beeld is kan passende zorg of ondersteuning worden gezocht (zie vraag 6 voor de mogelijkheden).

Vraag 5.

Bent u op de hoogte dat er in Almelo een grote groep jongeren is die kampen met gedragsstoornissen en psychische problemen hebben en die dreigen buiten de boot te vallen?

Antwoord:

Nee, zowel in het vrijwillige als het bovengenoemde gedwongen kader is er een aanbod voor hulp en ondersteuning, dus voor alle jongeren geldt dat ze niet buiten de boot hoeven te vallen (zie antwoord vraag 6).

Vraag 6.

Weet het college dat op grond van bovenstaande gegevens er voor jonge criminelen die herhaaldelijk in de fout gaan (met onmetelijk veel schade voor de samenleving) er voor deze groep geen sluitende aanpak is?

Antwoord:

Nee, dit is niet aan de orde. Voor de aanpak van criminele (of overlastgevende en/of zorgbehoevende) jongeren is er in Almelo een sluitende aanpak in de vorm van het CZAV-opschalingsmodel. CZAV staat voor de Coördinatie van Zorg, Armoedeproblematiek en Veiligheid. Uitgangspunt is zelfredzaamheid van de jongere, eventueel met ondersteuning vanuit een vrijwillig kader, bijvoorbeeld door een wijkcoach. Op het moment dat ondersteuning vanuit een vrijwillig kader geen effect heeft en er toch zorgen zijn over een onveilige opgroeisituatie of risico’s op mogelijke criminaliteit en/of verslavingsproblematiek kan worden opgeschaald naar een gedwongen kader. Dat kan naar het Justitieel Overleg Risicojongeren (JOR) als er sprake is van strafbare feiten voor de afstemming tussen zorg en strafrecht, of de beschermingstafel voor afstemming met de Raad voor de Kinderbescherming als ingang naar civielrechtelijke maatregelen. Voor beiden geldt dat onder regie van een procesmanager een plan van aanpak wordt opgesteld voor de betreffende jongere, waarbij wordt gekeken naar geschikte hulp of ondersteuning vanuit de zorg of strafrechtelijke maatregelen. Als er sprake is van een direct risico op een calamiteit of openbare orde en veiligheid kan direct worden opgeschaald en wordt onder regie van een procesmanager een plan van aanpak opgesteld, mogelijk in samenwerking met het Veiligheidshuis Twente (VHT).

Vraag 7.

We horen vaak dat reguliere aanpak voor deze extreme doelgroep niet het gewenste effect heeft, wat gebeurt er op dat moment als reguliere hulpverlening stopt?

Antwoord:

Op het moment dat maatregelen in het vrijwillige kader geen gewenst effect heeft wordt opgeschaald naar het gedwongen kader. In het JOR of op de beschermingstafel wordt per casus een plan van aanpak opgesteld, waarbij onder andere de afweging wordt gemaakt of gedwongen zorg of het strafrecht wordt ingezet.

Vraag 8.

Heeft de gemeente Almelo overzicht hoeveel (aantal) jongeren geen werk hebben i.v.m. voornoemde problematiek, en geen enkele vorm van begeleiding krijgen?

Antwoord:

Ja, er zijn in Almelo 329 jongeren tussen de 18 en 23 jaar zonder startkwalificatie (minimaal een diploma op Havo-, VWO- of MBO 2-niveau). Van deze jongeren hebben 201 jongeren inkomsten uit arbeid. Anderen combineren inkomsten uit arbeid met een (WW- of Participatiewet-)uitkering of zijn volledig afhankelijk van een uitkering. In totaal zijn er 53 jongeren die geen inkomen hebben. Deze jongeren zijn allemaal in beeld bij de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC). De werkwijze van de RMC is om met jongeren in gesprek te gaan om ze te stimuleren om alsnog een diploma te halen. Het komt soms voor dat jongeren ondersteuning van de RMC weigeren, dit is bij 3 jongeren het geval. Als er signalen zijn dat er sprake is van criminaliteit, dan schaalt de RMC op naar procesmanagement (zie het antwoord onder vraag 6).

Vraag 9.

Is er in Almelo een potje/fonds waaruit professionele hulp vergoed kan worden, inzake de extreem moeilijke doelgroep die geen hulp ontvangen alsnog te benaderen en hulp kan worden geboden om ze weer toekomstperspectief te bieden?

Antwoord:

Ja. Allereerst is er geen extreem moeilijke doelgroep waarvoor we geen hulp kunnen inzetten. We hebben de hulpverlening op orde; alle nodige vormen van hulp en ondersteuning zijn ingekocht, dus hulp wordt gefinancierd vanuit de reguliere budgetten. In situaties die vast (dreigen te) lopen kan de z.g. doorbraakmethode worden ingezet. In dat geval kan het maatwerkbudget worden ingezet om de doorbraak te realiseren.

Vraag 10.

Heeft de gemeente Almelo op dit moment behoefte aan een instantie die mogelijk wel in de gelegenheid is deze problematiek aan te pakken, bij jongeren waar geen contact meer mee is en geen hulp en begeleiding meer hebben?

Antwoord:

Nee, via de reguliere zorg- en opschalingsstructuur kunnen alle vormen van hulp en begeleiding worden aangeboden, zowel in het vrijwillige als het gedwongen kader. De gemeente Almelo heeft deze zorg ingekocht en met de aanbieders contracten afgesloten. In uitzonderlijke gevallen kan, onder regie van het procesmanagement, alternatieve hulp/begeleiding worden ingezet, wanneer de situatie erom vraagt. Deze hulp of ondersteuning moet voldoen aan de benodigde kwaliteitsnormen.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Almelo, de secretaris, de burgemeester.

Burgemeester Almelo boos over verspreiden telefoongesprek: ‘Onfatsoenlijk’

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 19-04-2019 10:48

Stadhuis Almelo

ALMELO – Burgemeester Arjen Gerritsen is boos over een actie van de Partij Vrij Almelo (PVA). Een raadsvolger van de lokale politieke partij heeft heimelijk een telefoongesprek met een gemeente-ambtenaar opgenomen. Die opname heeft hij beschikbaar gesteld aan iemand die de geluidsopname vervolgens heeft verspreid naar verschillende media. Burgemeester Gerritsen spreekt van een ‘onfatsoenlijke actie.’

De bandopname is gemaakt door Hans van der Burg, raadsvolger van de PVA. Hij heeft met een ambtenaar een telefoongesprek over een bodemverontreiniging aan de Ootmarsumsestraat en Markgravenweg. Van der Burg geeft in het telefoontje aan dat hij van de PVA is, hij zegt echter niet dat het gesprek wordt opgenomen.

De ambtenaar verwijst Van der Burg aanvankelijk door naar de wethouder. „Als u vragen hebt hoort dat via het college te gaan.” Van der Burg heeft de opname van het gesprek gedeeld met Richard Quick uit Aadorp. Die heeft de gespreksopname deze week breed verspreid: het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad en verschillende regionale en landelijke media hebben de opname gekregen.

Burgemeester Gerritsen vindt dat dat de actie van PVA geen pas geeft. „Ik vind het erg onfatsoenlijk en ongepast dat je heimelijk gesprekken opneemt. Als je aan iemand vraagt: vindt u het goed dat ik dit gesprek opneem, dan is dat tot daar aan toe. Maar je gaat niet stiekem een gesprek opnemen, dat geeft een soort van onveilig gevoel wat helemaal niet nodig moet zijn”, aldus de burgemeester.

„Zo’n gesprek naar buiten brengen wekt de indruk van: goh, kijk eens, wij hebben een bandopname. En omdat er een bandopname is zou er iets aan de hand zijn? Ook dat geeft geen pas. Daarmee ondergraaf je het vertrouwen dat mensen terecht in de overheid behoren te hebben. Op een heel onterechte manier ga nu dat vertrouwen ter discussie stellen. Daar is geen aanleiding toe. Zeker niet als je dat doet als raadsvolger, want dat is de heer Van der Burg. Ik vind het eerlijk gezegd onder een bepaald niveau dalen.  Waarvan ik hoop dat we op die manier geen zaken met elkaar hoeven te doen”, aldus Gerritsen.

De burgemeester kondigt aan aan de kwestie aan de orde te stellen tijdens overleg met alle fractievoorzitters in de gemeenteraad. Dat overleg is volgens de burgemeester de juiste plek om met elkaar te praten op welke wijze er in Almelo wordt gediscussieerd.

De actie van zijn medewerker heeft alle steun van PVA-fractievoorzitter Harry de Olde. „Mij wordt de laatste tijd in de gemeenteraad de mond gesnoerd. Ik mag mijn vragen niet stellen. Dan krijg ik te horen: ga om de tafel zitten met een ambtenaar.” De Olde maakt zich kwaad: „Ik begin er flink van te balen. Het is net of er wat te verbergen is. Tot drie keer toe is mij in de raad geweigerd vragen te stellen.”

Vaak krijgen raadsleden volgens de PVA-voorman het advies om, als ze dingen willen weten, met een ambtenaar in gesprek te gaan.

De Olde laat weten volledig achter de actie van Van der Burg te staan.

————————————————————————————————–

Reactie Partij Vrij Almelo

Het recht dat raadsleden hebben om mondelinge vragen te stellen vloeit direct voort uit de bepalingen rond de passieve informatieplicht in de wet. Artikel 155 regelt dat een raadslid het college mondeling of schriftelijk vragen kan stellen. De burgemeester heeft in dit verband twee rollen, naast het voorzitterschap van de raad. Hij maakt deel uit van het college en is een zelfstandig bestuursorgaan. Als lid van het college gelden alle bepalingen met betrekking tot de informatievoorziening aan de raad die van toepassing zijn op het college ook voor de burgemeester. Denk bijvoorbeeld aan artikel 169.

Als zelfstandig bestuursorgaan heeft de burgemeester een aparte verantwoordings- en informatieplicht aan de gemeenteraad, zoals bijvoorbeeld vastgelegd in artikel 180. Uit een oogpunt van leesbaarheid schrijven we steeds “college” waar “college en burgemeester als zelfstandig bestuursorgaan” zijn bedoeld. Wettelijk is er geen enkele beperking aan wat een raadslid mag vragen. Het college dient in beginsel alle vragen te beantwoorden. De mogelijkheid tot en de procedure voor het stellen van mondelinge vragen wordt geregeld in het Reglement van orde van de raad en in de verordening op de raadscommissies. De aanduiding varieert: in sommige gemeenten heet het eenvoudigweg “mondelinge vragen”, in andere gemeenten heet het bijvoorbeeld “Vragenuurtje” of “rondvraag”.

Die laatste term wordt ook vaak bij raadscommissies gebruikt. In het navolgende richten we ons op het gebruik van dit instrument in raadsvergaderingen. Van de mogelijkheid om mondelinge vragen te stellen wordt ruim gebruik gemaakt: in bijna elke raadvergadering worden wel vragen gesteld. In het merendeel van de gemeenten kent het Reglement van orde nauwelijks enige beperkingen voor het stellen van vragen, behoudens wellicht de aanwijzing dat vragen ‘kort en bondig’ dienen te worden geformuleerd. In een enkele gemeente worden wel criteria geformuleerd. De criteria zijn dan actualiteit, een nauwkeurige omschrijving van het onderwerp en de vragen, en de voorwaarde dat het onderwerp niet al op de agenda staat. Een formele vereiste is in sommige gemeenten dat de vragen vooraf worden aangemeld bij de griffie. De griffier informeert de overige raadsleden, de portefeuillehouder en/of het college, zodat beantwoording kan worden voorbereid en ter plekke in de raadsvergadering kan plaatsvinden.

Daar waar dit niet gebeurt, komt het geregeld voor dat het antwoord in de desbetreffende vergadering niet wordt gegeven. Soms is dan in het Reglement van orde vastgelegd dat het antwoord binnen een specifieke termijn moet worden verstrekt, en dat dit naar eigen inzicht mondeling of schriftelijk kan gebeuren. Voorwaarden die lokaal worden gesteld aan mondelinge vragen zijn strikt genomen inperkingen aan het wettelijk recht van raadsleden om die vragen te mogen stellen. De Gemeentewet bepaalt niet dat er voor dit instrument nadere regels zouden moeten worden gesteld. In een aantal gemeenten overlegt de griffier bij twijfel met de indiener van de vragen, ook als hij daar formeel geen rol in speelt. Van dit instrument wordt in de meeste gemeenten veelvuldig gebruik gemaakt.

De meeste betrokkenen zijn het erover eens dat het instrument ook, of zelfs vooral, een politieke betekenis heeft. Het verkrijgen van informatie is niet altijd het primaire doel. Griffiers geven aan dat zij raadsleden die specifieke informatie zoeken soms adviseren om andere instrumenten (zoals het stellen van technische vragen) te gebruiken. Mondelinge vragen worden veelal gesteld om publiekelijk aandacht te vragen voor bepaalde problemen of belangen, en het betreffende raadslid of raadsfractie te profileren als behartiger van die belangen.

Mond snoeren of zwijgen opleggen?

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 21-03-2019 15:32

Kennelijk zijn er een paar raadsleden de coalitie te gevaarlijk. Zij weten inmiddels hoe de hazen lopen in Almelo, maar zij gaan daarin zelf niet mee. Zij nemen nu eenmaal geen blad voor de mond en dat wordt in Almelo absoluut niet op prijs gesteld. Je wordt hier geacht mee te doen met het ophouden van de schone schijn.

Een raadslid dient keurig van de tongriem te zijn gesneden en geen taal van de kouwe nuchtere Almelose grond te bezigen. Een raadslid hoort in de pas te lopen van de zittende macht.

Je kunt je afvragen wat erger is: iemand, die eerlijk, met open vizier en recht voor de raap zegt waar het op staat, of iemand, die op geraffineerde wijze iemand van achteren de politieke hals probeert door te snijden. Zodra het niet de kant van de gevestigde orde opgaat, wordt de redenaar de mond gesnoerd.

Toen ik eens opmerkte dat de hele binnenstad van Almelo door de gemeente is verkloot, snoerde men mij direct de mond.

Harry de Olde

Schriftelijke vragen aan B&W over sanering asbestdaken in Almelo

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 11-03-2019 13:38

9 maart 2019

Geacht college,

De Tweede Kamer heeft op 16 oktober 2018 ingestemd met het asbestdakenverbod. Vanaf 2024 zijn asbestdaken in Nederland verboden. Dit betekent dat eigenaren van gebouwen met asbesthoudende dakbedekking deze voor die tijd moeten verwijderen. Hierbij maakt het niet uit of dit dak in bezit is van een particulier, een bedrijf of de overheid. Ook de toestand van het dak is niet relevant voor het verbod. Daken in heel slechte, verweerde toestand moeten al eerder verwijderd worden. Met het verstrijken van de tijd raakt elk asbestdak op den duur verweerd. Een verweerd asbestdak levert een (dreigend) gevaar op voor de leefomgeving. De Eerste Kamer zal naar verwachting in 2019 het asbestdakenverbod bespreken. Hierna zal het asbestdakenverbod worden afgekondigd in het Staatsblad.

Enkele honderden asbestdaken moeten de komende jaren in Almelo worden gesaneerd. De gemeente heeft in 2018 informatieavonden gehouden en beschermende hulpmiddelen beschikbaar gesteld voor het verwijderen van de aanwezige asbest.

Wij hebben de volgende vragen:

1. Bent u op de hoogte dat huizenbezitters met asbest in hun dak in financiële problemen dreigen te komen omdat de staatssecretaris geen geld meer beschikbaar wil stellen voor asbestsanering?

2. Hoe vordert de sanering tot op heden? Is er al veelvuldig gebruik gemaakt van de (nog) beschikbaar gestelde hulpmiddelen en de subsidieregeling van het Rijk en/of gemeente/provincie?

3. Kunt u zeggen hoeveel asbestdaken er op dit moment nog in Almelo aanwezig zijn die voor verwijdering in aanmerking komen?

4. Als deze informatie niet beschikbaar is, zou u dan op korte termijn een onderzoek naar deze gegevens willen instellen? En zo niet waarom niet?

5. Ons beeld is, dat het probleem zo groot is, dat er sneller gesaneerd moet worden dan in het huidige tempo om de doelstelling van 2024 te halen. Is dat beeld correct? Zo ja waarom? Zo nee, waarom niet?

6. Is het college van plan om binnen Almelo het verwijderen van asbestdaken bij de eigenaren (nog meer) onder de aandacht te brengen? Zo ja, hoe gaat u dit aanpakken? Zo nee, waarom niet?

7. Heeft de gemeente Almelo ook een informatieplicht ten opzichte van huiseigenaren hoe men asbest kan herkennen?

8. Bent u het met ons eens dat woningbezitters met een kleine beurs steeds meer in de financiële problemen komen in verband met het verduurzamen van hun woning terwijl de subsidieregeling asbestdaken ook nog weg valt?

Zou u deze vragen willen beantwoorden?

Met vriendelijke groet,

Namens Partij Vrij Almelo,

Harry de Olde (fractievoorzitter)

Open brief aan Almelose Wethouders

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 31-12-2018 12:57

Open brief aan Almelose Wethouders

Speciale nieuwjaarswens Partij Vrij Almelo: Gesprek met de stad?

Aan: wethouder Arjen Maathuis, wethouder Alex Langius, wethouder Jan Martin van Rees en wethouder Eugène van Mierlo.

Geachte wethouders van Almelo,

Bij zijn aantreden in 2016 als burgemeester van Almelo wilde Arjen Gerritsen het vertrouwen van de inwoners winnen en de stad en de mensen zo snel mogelijk leren kennen. Hij vroeg de raadsleden hem op sleeptouw te nemen. Naar de plekken en de mensen die voor jou Almelo maken. Zodat het ook mijn Almelo wordt. Het raadslid mocht dan zelf een programma samenstellen. De nieuwe burgervader, die zijn voorganger Jon Hermans opvolgde genoot zichtbaar van zijn woorden. Op donderdag 8 december 2016 deed hij dat samen met raadslid Harry de Olde (PVA). Er werd een bezoek gebracht aan dierenasiel ’t Noordbroek en aan drie gezinnen in het Windmolenbroek. Want wat doe je als kersverse burgemeester van Almelo die de inwoners beter wil leren kennen? Dat doe je door met de inwoners ter plekke gaan praten en actief te luisteren. De interesse en vriendelijkheid die de burgervader toonde werd dan ook door de bezochte mensen (onder het genot van een kopje koffie) enorm gewaardeerd.

Lokale politiek begint op het moment dat je thuis de deur uitstapt. Als bestuurder en als volksvertegenwoordiger. Oog en oor hebben voor onze inwoners was en is nog steeds onze motivatie. Toch merken wij dat de overheid nog steeds een groot vermogen toont om inwoners van zich te vervreemden. De oorzaak is meestal dat bestuurders verzuimen om écht te luisteren. Over en weer naar elkaar luisteren, elkaar respecteren, elkaar iets gunnen. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Samen bereik je veel meer. Dus waarom geen echt gesprek door de inwoners op te zoeken en met hen te praten over onderwerpen die hen aan het hart liggen?

Daarom verzoeken wij U het nieuwe jaar er veel op uit te trekken. Neem er de tijd voor om Almelo met haar dorpen en wijken goed te leren kennen. Ook bedrijfsleven en verenigingsleven moet kunnen rekenen op belangstelling. Een oppervlakkige kennismaking volstaat niet. Weten wat er leeft, hoe er gedacht wordt, hoe mensen in het leven staan. Confucius, een oude Chinese wijsgeer, zei ooit ‘dat een mens twéé oren heeft en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten’

Deze gezegde ondersteunen wij ter harte!

De Partij Vrij Almelo (PVA) wenst u allen een fantastisch en vooral gezond 2019. Samen met u willen we ons inzetten voor een mooi Almelo waar het goed wonen en werken is met respect voor elkaars mening. Daar willen we mee doorgaan. We zijn nog niet klaar.

Partij Vrij Almelo (PVA)

Mail (will not be published) (required)

Partij Vrij Almelo Dicht bij de burger