Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

14 documenten

Rafelranden belangrijk voor Utrechtse identiteit

D66 D66 Utrecht 12-03-2020 16:42

D66 is gehecht aan de rafelranden van Utrecht. In de vrije ruimte, waar geëxperimenteerd kan worden, ligt óók het verhaal van onze stad. Raadslid Has Bakker: “Het gaat erom dat we vrije ruimte behouden voor initiatieven die bijdragen aan onze identiteit. Denk aan plekken zoals de Nijverheid of het Hof van Cartesius.” D66 verzet zich tegen een te zeer aangeharkte stad. Bij herontwikkeling van gebieden moet plek blijven voor dit soort initiatieven met een grote maatschappelijke waarde.

Rafelranden van de stad

Vandaag besluit de gemeenteraad over maatschappelijke voorzieningen in een groeiend Utrecht. D66 wil een stad met voldoende ruimte om te leven, sporten en elkaar te ontmoeten. Maar een stad die groeit heeft ook lucht en vrije ruimte nodig. D66 maakt zich zorgen over de neiging van politieke partijen in Utrecht om de stad ‘aan te harken’. Has Bakker: “Natuurlijk groeit de stad en moet ruimte efficiënt worden ingericht. Maar laten we niet vergeten hoe belangrijk rafelranden zijn voor Utrecht. D66 wil creatieve plekken beschermen bij de herontwikkeling van gebieden.” Mede- en zelfbeheer Het is ook belangrijk dat we slim omgaan met de ruimte in een snelgroeiend Utrecht. D66 ziet een rol voor medebeheer of zelfbeheer door inwoners bij het op peil houden van maatschappelijke voorzieningen. Has Bakker: “Denk bijvoorbeeld aan Sporthal Lunetten. Daar wordt enorm veel eigenaarschap gevoeld door de gebruikers. Inwoners hebben zelf vaak de beste ideeën over dit soort voorzieningen. Wat ze nodig hebben is vertrouwen van de gemeente.” D66 wil dat de gemeente actief meewerkt aan zelfbeheer.

Op de foto bezoekt D66 het Hof van Cartesius in Utrecht

Actieprogramma Samen Stad Maken aangenomen, nu aan de slag!

D66 D66 Utrecht 21-11-2019 22:37

Met het Actieprogramma ‘Samen stad maken op de Utrechtse manier’ zet Utrecht op het gebied van participatie een belangrijke, vernieuwende stap. Er wordt gestart met meer online participatie, buurtbudgetten en wijkplatforms als opvolger van de wijkraden. Bakker: “De gemeente heeft als doel om de betrokkenheid van Utrechters bij de stad te vergroten en meer verschillende Utrechters bij plannen en projecten te betrekken. Het is heel belangrijk dat iedereen kan meedoen in onze stad, samen zijn we wijzer en kunnen we meer bereiken. Nu is het tijd om echt aan de slag te gaan!”

Meer Utrechters doen mee

Voor D66 is het betrekken van Utrechters essentieel voor het goed functioneren van de stad en de democratie. Daarom zorgde D66 in 2017 voor de mogelijkheid tot een referendum en voegde zij vorig jaar de burgeragendering toe aan de lokale gereedschapskist. Een belangrijke belofte uit het coalitieakkoord wordt vandaag behaald, nu het nieuwe participatiebeleid van wethouder Anke Klein is goedgekeurd door de gemeenteraad. Has Bakker: “Dit is een belangrijk thema voor ons. Meer inwoners en vooral ook meer verschillende inwoners zijn met de nieuwe plannen aan zet. De nieuwe participatieleidraad zorgt er bijvoorbeeld voor dat meer inwoners kunnen meedoen in een vroeg stadium. Wij willen dat Utrechters de vernieuwing in participatie echt gaan merken.”

Buurtbudgetten

D66 vindt het belangrijk dat Utrechters zich eigenaar voelen van hun buurt en betrokken zijn bij hun directe omgeving. Buurtbudgetten, waarbij bewoners zelf (een deel van) het budget in hun buurt een bestemming geven, kunnen dit versterken. Een voorstel van D66 om dit instrument vaker en sneller in te zetten, is aangenomen. Has Bakker: “Buurtbudgetten en andere vormen van sturing van de buurt zorgen ervoor dat inwoners keuzes maken en prioriteiten bepalen voor hun eigen leefomgeving. Door ons voorstel gaat de gemeente dat niet voorzichtig uitproberen, maar er voortvarend mee aan de slag.”

Een nieuw startschot voor atletiekbaan Amaliapark

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Utrecht 11-11-2019 10:37

Het gesprek over de toekomst van atletiekbaan Amaliapark mag niet onder druk van een bezuinigingsopdracht gevoerd worden. Dat vinden D66, CDA, Groenlinks, PvdA, ChristenUnie en VVD in de Utrechtse gemeenteraad. Has Bakker: “Het voorstel over het Amaliapark deed terecht veel stof opwaaien. Wij hebben direct gevraagd om samen met betrokkenen naar een slimme combinatie van sport te zoeken, waaronder zeker hardlopen. Dat gaat nu gebeuren, maar dan zonder de druk van een bezuiniging.”

Trainen op een toplaag Het college van B&W stelt een structurele bezuiniging voor op het Amaliapark, waardoor de toplaag van de atletiekbaan niet vervangen kan worden. Die toplaag op de baan zorgt ervoor dat sporters goed kunnen trainen. De plannen voor de herinrichting deden flink wat stof opwaaien bij de gebruikers en andere sportliefhebbers in de omgeving. Het is goed dat er gewerkt wordt aan een betere benutting van het sportpark, maar de bezuiniging op de baan zit een goed plan in de weg. De partijen stellen voor de bezuiniging, die vanaf 2021 zou plaatsvinden, niet door te voeren en de atletiekbaan wel van een nieuwe toplaag te voorzien.

Tijdens de begrotingsbehandeling dient het CDA hier een voorstel voor in dat gesteund wordt door D66, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie en VVD. Het voorstel zorgt ervoor dat de bezuiniging van €65.000,- per jaar niet nodig is. De bezuiniging kan geschrapt worden omdat er meer efficiëntie in het gemeentelijke verzekeringsbeleid te brengen is.

Samen kijken naar slimme oplossing Daarnaast roepen de partijen het college op om in gesprek met de sportverenigingen, Sport Utrecht en omwonenden te kijken naar manieren om de benutting van het terrein en de toegankelijkheid te verhogen. Een slimme en veilige combinatie van atletiek met andere en nieuwe vormen van sport is daarbij goed mogelijk. Has Bakker: “Wat ons betreft slaan we met dit voorstel de handen ineen en werken we samen aan een succesvolle sportvoorziening in Leidsche Rijn.”

Mentale gezondheid prioriteit in gezondheidsplannen

D66 D66 Utrecht 17-10-2019 20:46

Alle Utrechters verdienen een kans op een gezond leven. Het vandaag aangenomen plan ‘Gezondheid voor iedereen’ moet daarvoor zorgen. D66 wil snel aan de slag met de nieuwe plannen van vertrekkend wethouder Victor Everhardt (D66), die de gezondheidsverschillen in de stad bij de wortel wil aanpakken. D66 is erin geslaagd om mentale gezondheid te benoemen als één van de nieuwe hoofddoelen van het plan. Raadslid Has Bakker: “Mentale gezondheid speelt een erg belangrijke rol in hoe mensen hun eigen gezondheid ervaren. Stress, angst, depressie of eenzaamheid hebben grote impact. Het is binnen de nieuwe plannen nu als prioriteit aangewezen”.

Mentale gezondheid

Een goede gezondheid betekent niet alleen dat je lichamelijk gezond bent. De nieuwe plannen richten zich daarom op verschillende aspecten van gezondheid. Has bakker: “In de eerdere plannen werd mentale gezondheid als een verkenningspunt aangemerkt. Wij vinden dat we dat stadium gepasseerd zijn. Dit thema moet nú prioriteit krijgen in onze stad.” Voor D66 is het erg belangrijk dat in het nieuwe gezondheidsbeleid ook gezond rondkomen en gezond opgroeien centraal staan.

https://utrecht.d66.nl/mentale-gezondheid-prioriteit-in-gezondheidsplannen/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Innovatie: kans voor gezondheid

Innovatie biedt kansen voor gezondheid. Denk aan nieuwe toepassingen op het gebied van e-health, de inzet van robots en 3D printen. Dankzij D66 gaat het gemeentebestuur in de uitvoering van de gezondheidsplannen kijken waar innovatie oplossingen kan bieden. Daarbij wordt de samenwerking met Utrechtse gezondheids- en ICT-bedrijven gezocht.

Wist je dat jij ook onderwerpen op ...

D66 D66 Utrecht 06-08-2019 09:00

Wist je dat jij ook onderwerpen op de politieke agenda van Utrecht kunt zetten? Door het initiatiefvoorstel van Has Bakker kunnen Utrechters met de burgeragendering onderwerpen op de agenda van de Utrechtse raad zetten. Om een onderwerp geagendeerd te krijgen zijn er 100 handtekeningen van Utrechters nodig. Has: “Extra leuk vind ik dat ook jongeren vanaf 12 jaar een onderwerp op agenda van de raad mogen zetten. Dus kom maar op: wat vind jij dat wij echt moeten bespreken?"

Meer geld voor sport in een groeiende stad

D66 D66 Utrecht 20-06-2019 10:11

D66 wil dat Utrechters kunnen blijven sporten in een groeiende stad. Deze ambitie staat ook in het Utrechts Sportakkoord. Sportverenigingen hebben te maken met groeiende ledenaantallen en doen een groot beroep op hun vrijwilligers. Dit veroorzaakt wachtlijsten en deze wil D66 oplossen. Daarom stelt D66 voor om ruim 3 ton extra vrij te maken voor Utrechtse sportclubs. Fractievoorzitter Jony Ferket: ‘We moeten trainers, scheidsrechters en andere vrijwilligers extra ondersteunen. Alle bardiensten, roosterplanningen en het geven van trainingen zijn van onschatbare waarde voor de clubs.’

Trainers en andere vrijwilligers  Sportverenigingen zijn nergens zonder een sterk ‘kader’, met goede trainers, coaches, scheidsrechters en andere vrijwilligers. Clubs vinden het moeilijk om voldoende van deze vrijwilligers te vinden en te behouden. Raadslid Has Bakker: ‘Nu al zien we dat trainers of coaches uitvallen omdat zij niet genoeg ondersteuning krijgen bij de soms uitdagende taak die zij uitvoeren. En nieuwe vrijwilligers zijn moeilijk te vinden.’ De extra ondersteuning is nodig om met groeiende ledenaantallen om te gaan, voor betere samenwerking en de zoektocht naar nieuwe vrijwilligers.

Gunnen Bruins en Grapperhaus Utrecht een werkbaar wietexperiment?

D66 D66 Utrecht 07-06-2019 11:40

Het wordt hoog tijd dat we inzien dat het gedoogbeleid faalt omdat je wel een jointje mag roken en kopen, maar de coffeeshops niet op legale wijze aan wiet kunnen komen. Als enige grote stad in Nederland, is er in Utrecht de bereidheid om mee te doen aan het wietexperiment dat binnenkort van start gaat. Dit is te lezen in de brief die vandaag door het Utrechtse college van B&W aan het kabinet is verstuurd.

Ministers Bruins (Volksgezondheid) en Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) hebben de afgelopen maanden goede stappen gezet. De variëteit aan soorten wiet die geteeld wordt, is sterk toegenomen, en er komt een overgangsperiode aan het begin van het experiment. Ook geven de ministers nu zonder enige twijfel aan dat een uitkomst van het experiment ook kan zijn dat de regels van het experiment voor heel het land gaan gelden. Het wietexperiment biedt daarmee een uitgelezen kans om de eerste stap te zetten op weg naar legale productie en distributie van wiet. Iets waar D66 zich al jaren hard voor maakt.

Maar we zijn er nog niet. De regels van het experiment zijn op twee punten nog te strak.

Ten eerste verplichten de ministers het aan de gemeente dat alle coffeeshops meedoen. Dit is in een grote stad met veel coffeeshops niet te doen. Maak dit criterium voor een stad als Utrecht soepeler. Het zou namelijk al ontzettende winst zijn als van de 11 coffeeshops in onze stad ongeveer de helft meedoet. Dat het daarmee geen goed experiment is (wat het kabinet zegt), is onzin. Een experiment op vrijwillige basis met gemotiveerde deelnemers is per definitie beter dan een ‘moetje’.

Hiermee hangt samen dat de ministers te onduidelijk blijven over de juridische en financiële instrumenten die de gemeenten hebben als coffeeshops niet mee willen of kunnen doen. Betaalt het Rijk dadelijk de extra kosten voor mogelijke (langdurige) rechtszaken van coffeeshops die niet mee willen doen? En hoe zit het met extra kosten voor toezicht en handhaving tijdens het experiment? De ministers zullen op dit gebied een tandje moeten bijschakelen en de deelnemende gemeenten ontzorgen.

Ten tweede vormt hasj een probleem. Zo’n kwart tot een derde van de omzet van coffeeshops bestaat uit hasj. Die komt nu uit het buitenland en een goed Nederlands alternatief voor hasj is er niet. We snappen best dat de ministers alleen met Nederlandse telers willen werken, maar daarmee is dit hasj-vraagstuk niet opeens verdwenen. Zoek dus samen met de telers, coffeeshophouders én hun klanten naar een oplossing die werkt zodat er kwalitatief goede hasj verkrijgbaar wordt.

Om te kunnen vaststellen of het idee achter de ‘gesloten coffeeshopketen’ ook echt werkt, is deelname van een grote stad als Utrecht cruciaal. Utrecht is bereid om te laten zien dat een fatsoenlijke achterdeur van de coffeeshop in een grote stad goed mogelijk is. Gunnen Bruins en Grapperhaus Utrecht een werkbaar wietexperiment? Die vraag ligt nu op tafel. Het moet de beide heren aanspreken dat Utrecht de volksgezondheid en veiligheid op nummer één zet, en de georganiseerde misdaad niet wil belonen. Spring daarom over uw eigen schaduw heen, ministers, en laten we er samen een succes van maken.

Has Bakker (woordvoerder volksgezondheid)

Open en transparante fractiefinanciën

D66 D66 Utrecht 15-05-2019 09:36

De fractiefinanciën van D66 Utrecht zijn net als voorgaande jaren door de onafhankelijke accountant goedgekeurd. Hiermee laat de fractie zien dat het ontvangen geld rechtmatig besteed wordt. D66 hecht aan openheid en transparantie, en zij wil zich verantwoorden voor het ontvangen gemeenschapsgeld. Daarom heeft de D66 fractie, net als veel andere fracties in de Utrechtse raad, besloten om de accountantsverklaring van Deloitte en bijbehorende stukken vanaf dit jaar online te zetten.

Net als andere politieke partijen, ontvangt D66 Utrecht een fractievergoeding. Om een en ander goed te regelen en beheren, is de Stichting Bestuursassistentie Democraten 66 Utrecht opgericht. Jaarlijks ontvangt de stichting een fractievergoeding, bestaande uit een vast deel en een variabel deel dat afhangt van het aantal zetels. Voor 2018 was dit een bedrag van €113.161,20.

De belangrijkste en grootste uitgave die de stichting doet zijn de arbeids- en pensioenkosten voor de fractiemedewerkers die het fractiebureau bemensen. Daarnaast worden ook kosten gemaakt ten behoeve van de ontwikkeling van de fractie en worden enkele fractie-activiteiten zoals het fractieweekend en vergaderkosten betaald. Ten slotte zijn er nog enkele kleine uitgavenposten, zoals representatiekosten en een abonnement op de krant. In 2018 is er een bedrag van €114.104,00 uitgegeven.

De overschrijding van €-942,80 in 2018 betaalt de stichting uit de eerder opgebouwde reserve. De reserve had eind 2018 een omvang van €24.941,84. D66 houdt deze reserve aan om mogelijke onvoorziene tegenvallers te kunnen betalen.

Check hier de belangrijkste documenten:

Controleverklaring onafhankelijke accountant Verantwoording 2018 D66 Utrecht

Bij vragen kun je contact opnemen met Has Bakker, penningmeester van de fractie.

Vandaag is het internationale ...

D66 D66 Utrecht 08-03-2019 15:54

Vandaag is het internationale vrouwendag! De afgelopen dagen hebben onze raadsleden al diverse vrouwen in het ☀️ gezet die een bijzondere bijdrage leveren in Utrecht. We sluiten af met Else van Wishing Well West. Raadslid Has Bakker: "Else maakt van Utrecht een nóg leuker stadsie! Stichting Wishing Well West is een ontmoetingsplek voor iedereen uit Utrecht West en Lombok. Ik heb haar bedankt voor haar harde werk, passie en initiatief en haar grote hart voor de Kanaalstraat030!"

Het wordt tijd voor beter wietbeleid in Nederland

D66 D66 Utrecht 17-01-2019 16:02

Vandaag stond er een opinieartikel in het Algemeen Dagblad over het wietexperiment zoals opgenomen in het regeerakkoord. Namens D66 Utrecht heeft raadslid Has Bakker dit artikel medeondertekend.

Meedoen aan proef haalt wiet uit schimmenrijk

2019 wordt het jaar dat wiettelers de voorbereidingen treffen om het eerste gereguleerde jointje in de coffeeshop te krijgen. Ook worden gemeenten geselecteerd die meedoen aan het wietexperiment. Na tientallen jaren gesteggel en stilstand zetten we nu een flinke stap vooruit om een einde te maken aan decennialang dubbelzinnig softdrugsbeleid: je mag wel wiet kopen, maar de coffeeshop mag het niet inkopen. Daardoor zijn we overgeleverd aan illegale teelt waar vooral criminelen veel geld aan verdienen.

Eindelijk zetten we nu de eerste stap van oogkleprepressie naar realistischer softdrugbeleid. We gaan de achterdeuren van coffeeshops reguleren in zes á tien gemeenten. Dat doen we voor consumenten die nu niet precies weten wat ze roken. We doen het voor de gezondheid en veiligheid van onze inwoners. En voor de ondernemers van de coffeeshops die nu voor hun waar overgeleverd zijn aan de illegaliteit. Welke burgervader wil dat nou niet?

Als het aan D66 ligt, dan waren we nog een stuk verder gegaan: alle teelt voor coffeeshops reguleren. Daar is onder de Nederlandse bevolking al een meerderheid voor, maar veel van onze collega-politici vinden dat (nu nog) te eng. Die angst van tegenstanders kunnen we met het wietexperiment hopelijk wegnemen.

De discussie ging erover óf we de wietteelt wíllen reguleren. Dankzij het wietexperiment gaat de discussie er nu over hóe we kunnen reguleren. We zien dat het experiment nog voordat hij is begonnen al op kritiek kan rekenen van voor- én tegenstanders. We moeten ook niet naïef zijn. Er spelen veel belangen, er wordt flink politiek bedreven. Ook is het een behoorlijke verandering. Er zijn veel vragen. Ook bij ons. Hoeveel verschillende wietsoorten zijn er nodig? Hoe controleren we de kwaliteit? Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat mensen verantwoord hun jointje roken? Maar de vragen die nu naar boven komen door het wietexperiment, zijn vaak dezelfde vragen die beantwoord moeten worden als we landelijk gaan reguleren. Het wietexperiment biedt ons de ultieme kans om te leren.

We roepen de bewindspersonen op om in gesprek te blijven met coffeeshophouders en gemeenten. Zij weten hoe de dagelijkse praktijk eruitziet als het gaat om de levering en de soorten wiet, de veiligheid, de wensen van de consument en kunnen onderbouwen waarom een overgangssituatie belangrijk is.

Het experiment kan ook worden verlengd. Dat is goed, want daarmee hoeft het experiment niet abrupt gestopt te worden. Die mogelijkheid staat nu gelukkig in het wetsvoorstel van het kabinet. Coffeeshops en telers die meedoen, hoeven dus niet hoe dan ook terug naar de illegaliteit van nu. Daarmee laten we aan gemeenten zien dat deze proef dé kans is om te bewijzen dat gereguleerde wietteelt werkt.

Maar of deze proef een succes wordt, hangt niet alleen af van de voorwaarden. Het hangt ook af van de oprechte wil van iedereen die een rol speelt in het experiment om er een succes van te maken. Een succesvol experiment is het beste argument voor degenen die willen dat de wietteelt volledig wordt gereguleerd. Als wij met elkaar aantonen dat een gereguleerde wietteelt mogelijk is, waar criminelen buitenspel worden gezet en die beter is voor de volksgezondheid, dan kunnen ze er in Den Haag niet meer omheen.

Daarom roepen wij onze burgemeesters op: doe mee met de wietproef. Voor de gezondheid en veiligheid van de inwoners. In Uruguay is wiet sinds 2013 al gelegaliseerd. Zelfs in Amerika werd de eerste gelegaliseerde cannabiswinkel in Colorado al geopend in 2014.  Luxemburg heeft ook al dergelijke plannen. Wij willen nu in Nederland ook doorpakken. Niet in de schimmigheid blijven hangen, maar aan de slag met het wietexperiment. Zodat Nederland wellicht het eerste Europese land is met een verstandig wietbeleid.

Has Bakker, Utrecht

Toon van Gent, Nijmegen

Stef Stevens, Helmond

Loes ten Dolle, Winterswijk

Frans Aerts en Remy Maessen, Venlo

Rene van den Kerkhof, Den Bosch

Alexander Hammelburg, Amsterdam

Karel Eggen, Emmen

Gernard Ekkelenkamp, Zoetermeer

Melanie Oderwald, Delft

Dilia Leitner, Haarlem

Julie Bruijnincx, Leeuwarden

Sanne de Wilde, Lelystad

Martine van Bemmel, Almere

Tyas Bijholt, Amersfoort

Robin Verleisdonk, Eindhoven

Claudia van Bruggen, Zwolle

Koen Mookhoek, Apeldoorn

Susan van Ommen, Arnhem

Francien Zeggelt, Leiden

Gert van den Ham, Alphen aan den Rijn

Benjamin Hofland, Westland

Robin Visker, Zeewolde

Wim van Weegen, Noordoostpolder

Joek van Pul, Breda

Hanneke van der Werf, Den Haag

Peter de Kraker, Terneuzen

Jan Stoop, Tilburg

Elene Walgenbach, Rotterdam

Ine Woudstra, Oude IJsselstreek

Wieke Paulusma, Groningen

Saskia Verheij, Goes

Josephine Elliott, Vlissingen

Iris Rutjes, Enschede

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.