Nieuws van politieke partijen in Nissewaard inzichtelijk

23 documenten

Gesjoemel met vingerscan toont morele leegte college B&W Nissewaard

SP SP VVD ChristenUnie Nissewaard 09-03-2020 22:16

Het aantal bijstandsgerechtigden dat zich bij het leerwerkbedrijf Voorne-Putten Werkt moest aanmelden via de verboden vingerscan is veel groter dan wethouder Igor Bal (VVD) de gemeenteraad van Nissewaard meldde. Dat blijkt uit de antwoorden die de gemeente aan de Autoriteit Persoonsgegevens stuurde. Niet 290 maar 940 personen moesten met vingerafdruk inklokken.

Aldus het AD van 9 maart 2020.

Wethouder Igor Bal (VVD) vindt dat de brief met excuses over de ontstane ophef alleen gestuurd hoefde te worden aan die mensen die op dat moment (hier wordt waarschijnlijk de datum van de brief bedoeld) nog werkten voor Voorne-Putten Werkt BV. Alleen met die mensen bestond nog een relatie.

Dit argument klopt niet.

Wie in het verleden heeft gewerkt met behoud van uitkering voor Voorne Putten Werkt BV heeft moeten inklokken via een vingerscan.

Dat was destijds niet toegestaan en is dat nog steeds niet. Dit blijkt uit een antwoord van Staatssecretaris Van Ark (VVD) van 25 mei 2018 op Kamervragen dat zulke tijdsregistratiesystemen verboden zijn onder de wet AVG (Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming)

De gemeente Nissewaard was en is daardoor in overtreding van de wet.

Dat feit blijft overeind, ongeacht of de relatie tussen bijstandsgerechtigde en Voorne-Putten Werkt BV is beëindigd.

Dit toont aan dat sinds het idee rijkstaken over te hevelen naar de gemeenten, dit in de praktijk leidt tot Kafkaëske situaties. Fractievoorzitter van de ChristenUnie, Gert-Jan Segers, stelde in het debat na Prinsjesdag dat regels belangrijker lijken dan mensen, wachttijden te lang zijn en burgers van het kastje naar de muur worden gestuurd.

SP Nissewaard en Hellevoetsluis staat dus niet alleen in dit standpunt.

In de praktijk leidt het ertoe dat een categorie mensen die niet is uitgerust om met bureaucratie om te gaan door diezelfde bureaucratie worden vermalen.

Als maatschappij gaan we er daardoor collectief op achteruit.

De kosten die worden gemaakt komen uiteindelijk collectief op ons bord. Saillant detail is dat dit door een partij wordt uitgevoerd die er prat opgaat uitstekende schatbewaarders te zijn.

Om die reden ondersteunen we de recente acties van het FNV tegen het werken met behoud van uitkering. Werk moet lonen en niet leiden tot een onderklasse, veroordeeld tot een uitzichtloos bestaan. te meer omdat onderzoek aantoont dat mensen die de bijstand uitstromen een hoger risico lopen weer in de bijstand terecht te komen.

Nissewaard Lokaal verbaast om angst voor bevingen

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 02-10-2019 10:40

Nissewaard Lokaal is verbaasd om te vernemen dat de gemeente Nissewaard zich zorgen maakt om aardbevingen, als gevolg van de gasboringen. Vandaag valt in het AD/Rotterdams Dagblad te lezen dat de gemeente een ‘zorgenbrief’ mede heeft ondertekend. De ‘zorgenbrief’ is een initiatief van wethouder Klaas Valkering van de Noord-Hollandse gemeente Bergen. In de brief, die wordt ondersteund door een aantal gemeenten buiten de provincie Groningen, staat dat de gemeenten zich zorgen maken over de risico’s van aardbevingen. Wethouder Igor Bal tekende de brief namens de gemeente Nissewaard.

Nissewaard Lokaal heeft verbaasd gereageerd op deze stap. “Toen ik vorige maand in de rondvraag nog vroeg naar het risico op aardbevingen door de snelle boringen, antwoordde de wethouder dat het risico klein was,” vertelt fractievoorzitter Chris Hottentot. De boringen zouden, volgens Bal, in de laagste risicocategorie vallen. “Dat er dan nu een brief is getekend waarin de zorgen worden geuit over grondverzakkingen en aarbevingen, verbaast mij ten zeerste. Welke risico’s lopen onze inwoners nu werkelijk?”

Hottentot wil de VVD-wethouder in de commissie Leefomgeving vanavond om opheldering vragen.

Rijkswaterstaat in gesprek met Nissewaard Lokaal

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 14-09-2019 12:04

Rijkswaterstaat wil op korte termijn in gesprek met Nissewaard Lokaal. Aanleiding is het onderzoek naar ongevallen op de A15 dat Nissewaard Lokaal heeft uitgevoerd. Dat liet wethouder Igor Bal weten in de commissie Leefomgeving van afgelopen woensdag op vragen van de partij.

Door het toenemend aantal ongevallen op de A15 in de laatste maanden, vroeg Nissewaard Lokaal aan haar achterban wat een mogelijke oorzaak kon. De conclusie? Het merendeel van de ongevallen lijkt te ontstaan door asociaal weggedrag. Zowel auto’s als vrachtauto’s lijken zich onder meer niet te houden aan de maximum snelheid op de matrixborden. Ook last-minute invoegers bij de afslag naar Spijkenisse zorgen voor gevaarlijke situaties.

Dit kan worden opgelost door de rijbaan naar Spijkenisse al voor de tunnel af te zetten met een doorgetrokken streep, stelden de ondervraagden. Wel is handhaving dan belangrijk, adviseerde Nissewaard Lokaal.

Inmiddels lijkt Rijkswaterstaat ook daar maatregelen voor te hebben genomen. Vandaag werd bekend dat Rijkswaterstaat, de politie en Openbaar Ministerie gaan samenwerken om de veiligheid te verbeteren op het traject. De komende maanden zal er intensief worden gecontroleerd.

Nissewaard Lokaal wil beeld van lokale effecten stikstofuitspraak

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 12-09-2019 10:14

Nissewaard Lokaal heeft tijdens de commissie Leefomgeving gevraagd maar de gevolgen van de stikstofuitspraak door de Raad van State. De partij wil weten wat deze uitspraak betekent voor het lokale beleid op onder meer woningbouw en infrastructuur.

Volgens de Wet natuurbescherming is een vergunning nodig voor activiteiten die kunnen leiden tot schade aan Natura 2000-gebieden. Daarom introduceerde de Rijksoverheid in 2015 het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Het PAS maakte het mogelijk om stikstof uitstotende activiteiten toe te laten, vooruitlopend op de positieve effecten van PAS-maatregelen. De Raad van State oordeelde dat zo’n toestemming ‘vooraf’ niet mag.

Hierdoor zijn diverse projecten ongeldig verklaard. Zo gaan infrastructurele projecten als de verbreding van de A27 bij Utrecht en de aanleg van een nieuwe aansluiting op de A9 bij Heiloo niet door. Maar ook gemeenten ondervinden problemen bij diverse bouwprojecten. Zo is inmiddels bekend dat de woningbouw in Eindhoven en Den Haag in de knel komen door de uitspraak.

Om die reden wil Nissewaard Lokaal weten wat de lokale effecten zijn van deze uitspraak. Wethouder Igor Bal (VVD) gaf aan dat de uitspraak ook effect heeft op projecten binnen de gemeente, maar kon hier niet concreet in worden. Hierop drong Nissewaard Lokaal aan om voor de raad alsnog met een overzicht te komen van alle projecten. Hoewel Bal daar in eerste instantie niets voor voelde, ging hij na steun van meerdere partijen voor de oproep van Nissewaard Lokaal alsnog overstag.

Nissewaard Lokaal vindt het belangrijk om inzichtelijk te krijgen welke problemen er kunnen ontstaan. “Dit helpt ons om met deze kennis komende raadsvoorstellen op de juiste waarde in te kunnen schatten,” zei fractievoorzitter Chris Hottentot.

Nissewaard Lokaal verbolgen: toch slechts 4 metro’s per uur tijdens werkzaamheden

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 29-06-2019 06:00

Nissewaard Lokaal is verbolgen. Uit de metrodienstregeling van eind juli blijkt dat de metro tijdens de zomervakantie toch slechts 4 keer per uur rijdt in de spits. De partij waarschuwde hier al eerder voor, maar wethouder Igor Bal (VVD) wist de gemeenteraad gerust te stellen. Ondanks de zomerdienstregeling en de werkzaamheden aan het metrospoor tussen Spijkenisse en Hoogvliet, zou er op de D-lijn elke 7,5 minuut een metro rijden en op de C-lijn elke 15 minuten. Tegelijkertijd wordt er de gehele zomervakantie aan de Aveling gewerkt. De bereikbaarheid zou daarmee niet in het geding komen. De werkzaamheden aan de Aveling-Noord geven, volgens Bal, niet zo’n verhoging aan reizigersaantallen dat er een capaciteitsprobleem in de metro wordt verwacht, indien deze elke 7,5 minuten rijdt.

Eerder klaagde Nissewaard Lokaal al bij het gemeentebestuur, dat er gelijktijdig werkzaamheden plaatsvonden aan het metrospoor en aan de Aveling. “Het is schofterig en volkomen respectloos naar onze inwoners,” zei fractievoorzitter Chris Hottentot hier eerder over. “Het lijkt wel of gemeente Rotterdam en RET maling hebben aan de problemen waar onze inwoners mee worden geconfronteerd. Hoe moeten onze inwoners nu van het eiland afkomen? Zowel verkeer als metro wordt nu afgeknepen, maar daar lijkt men totaal geen rekening mee te houden.”

Naar aanleiding van de zorgen van Nissewaard Lokaal, stuurde Bal een reactie aan de gemeenteraad. De frequentie van metrolijn D zou van 2 metro’s elke 10 minuten naar 2 metro’s elke 15 minuten gaan. Inmiddels blijkt uit de dienstregeling van RET van eind juli dat maandag 22 juli tot en met donderdag 25 juli metrolijn C helemaal niet rijdt tussen Spijkenisse en Hoogvliet en metrolijn D slechts één keer per 15 minuten. Tussen Hoogvliet en Rotterdam Centraal rijdt de metro wel elke 7,5 minuten. Alleen op vrijdag 26 juli lijkt de metro elke 7,5 minuten het volledige traject te rijden. De dienstregeling voor augustus is nog niet terug te vinden.

Nissewaard Lokaal wil in de raad van woensdag 3 juli opheldering van de wethouder. “Onze partij wil weten waarom eerder toegezegde afspraken niet worden nagekomen,” vertelt Hottentot. “Het kan niet zo zijn, dat er geen alternatief meer over is en onze eigen bewoners op het eiland aan hun lot worden overgelaten.”

Nissewaard Lokaal: ‘Veel ongevallen A15 lijken te vermijden’

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 16-06-2019 09:44

Veel ongevallen op de A15 lijken te vermijden. Tot die opmerkelijke conclusie komt Nissewaard Lokaal na inwoners om advies te hebben gevraagd. Op de Facebookpagina’s van Nissewaard Lokaal en A4-zuid vroeg de partij waarom er volgens de inwoners zoveel ongelukken gebeuren in en rond de Botlektunnel. Hun reactie? Het merendeel ontstaat door asociaal weggedrag. De enorme verkeersdrukte op dit stuk snelweg helpt niet mee en maakt de situatie nog complexer.

Zowel auto’s als vrachtauto’s lijken zich niet te houden aan de maximum snelheid op de matrixborden. Zeker in de spits, wanneer de file naar de afslag voor Spijkenisse al in de tunnel begint, kan dit tot gevaarlijke situaties leiden. Automobilisten die links de file voorbij rijden en op het laatste moment rechts de afslag nemen zorgen voor gevaarlijke situaties en verergeren de problemen en het oponthoud.

Een oplossing is, volgens de ondervraagden, om de rijbaan naar Spijkenisse voor de tunnel al af te zetten met een doorgetrokken streep. Op deze manier kunnen asociale automobilisten niet meer straffeloos invoegen. Wel is handhaving dan belangrijk, stelt Nissewaard Lokaal. Daarnaast stellen de ondervraagden voor om de dubbele uitvoegstrook naar het Hartelkruis te wijzigen in een enkele uitvoegstrook.

Tenslotte moet er ook aandacht zijn voor de bestaande infrastructuur. Doordat er op een korte afstand veel op- en afritten zijn en rijbanen bij elkaar komen, zijn er veel zijwaartse bewegingen van automobilisten die een of meerdere rijstroken moeten opschuiven. Dit vraagt ook extra aandacht en concentratie van weggebruikers, zeker als zij niet bekend zijn in het gebied.

Nissewaard Lokaal wil in de commissie Leefomgeving de resultaten van het onderzoek aanbieden aan verkeerswethouder Igor Bal en hem verzoeken om in overleg met Rijkswaterstaat maatregelen te nemen.

Nissewaard Lokaal: invulling OV-concessie moet beter

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 11-05-2019 08:45

Nissewaard Lokaal heeft in de gemeenteraad van 8 mei jl. gepleit om de OV-concessie beter in te vullen. Volgens de partij geven inwoners aan liever de oude lijnen in Spijkenisse terug te willen. Met name de overstap die vanuit de Maaswijk gemaakt moet worden naar het centrum van Spijkenisse en de kleine busjes zorgen voor ergernis. Volgens fractievoorzitter Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal zegt inmiddels een toenemend aantal reizigers niet meer met het OV te reizen.

Wethouder Igor Bal (VVD) verbaasde zich daarover. “We zien op Voorne-Putten een groei van het aantal reizigers,” vertelde hij tegen de raad. “Mogelijk dat het om andere doelgroepen reizigers gaat. Wellicht dat mensen die voorheen de auto pakten nu de bus pakken en andersom. Dat is lastig te achterhalen.”

Volgens Hottentot is het niet zomaar vanzelfsprekend dat deze stijging voor alle lijnen geldt. “Met name op lijn 81 en 85 vindt op dit moment geen chipregistratie plaats,” zei hij tegen de wethouder. “En dit zijn nu juist de probleemlijnen. Als we op de klachten afgaan zijn hier wel degelijk mensen uit het OV gestapt.”

Nadat Nissewaard Lokaal zich eerder in de commissie hard heeft gemaakt om met name buslijn 85 te verbeteren is de reactie van de gemeente op de vervoersplannen voor 2020 aangescherpt. De partij is hier blij mee, maar ziet graag meer verbeteringen in het OV. Nissewaard Lokaal heeft er daarom ook op aangedrongen om hierbij gezamenlijk met alle gemeenten op Voorne-Putten op te trekken.

Nissewaard Lokaal: “Dit project is weggegooid geld”

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD CDA Partij voor de Vrijheid Nissewaard 09-05-2019 06:23

Nissewaard Lokaal kon woensdagavond 8 mei definitief niet instemmen met een pilot om de P+R informatie te verbeteren. De partij vindt dat de gemeente te ondoordacht te werk gaat. “Op deze manier vrezen wij dat dit project slechts weggegooid geld is,” zei fractievoorzitter Chris Hottentot, namens de partij.

Met de pilot wil de gemeente voorkomen dat mensen naar een volle P+R rijden. Het probleem volgens Nissewaard Lokaal en ook CDA is echter dat de app niet achter het stuur gebruikt mag worden. Gebruikers moeten dan thuis al kijken hoeveel plaatsen er beschikbaar zijn. “Als ik in Zuidland al moeten kijken, dan zegt dat niets over de situatie als ik na een half uur ter plaatse aan kom”, klaagde CDA’er Daan van der Pols.

Nissewaard Lokaal had liever gezien dat voor de app samen werd gewerkt met landelijke initiatieven om data te delen. “Op die manier is meerwaarde te halen en kan deze info later verwerkt worden in navigatieapps”, zei Hottentot. Wethouder Igor Bal (VVD) wilde er niets van weten. “We willen juist klein beginnen om dingen uit te proberen,” zei hij. Hottentot pareerde dat. Hij gaf aan dat er een verschil is tussen klein beginnen of lokaal beginnen. “Het is niet erg om lokaal te beginnen met een proef, maar houd ontwikkelingen in de gaten en probeer er zoveel mogelijk bij aan te sluiten,” liet hij de wethouder weten. De gemeente verzuimt dit en wil met één aanbieder in zee die beheer krijgt over de data.

Hoewel de kosten voor deelname door de gemeente niet hoog zijn, slechts €6200, was Nissewaard Lokaal duidelijk. “Of het nu €6200 kost, €22.000 of € 2 miljoen, waar het te allen tijde om gaat is, dat er meerwaarde wordt behaald. En die meerwaarde missen we hier,” zei Hottentot. “Als we het kort mogen samenvatten, dan vat ik het als volgt samen: we gaan iets proberen en we zien wel wat er uit komt. Dat is te makkelijk. Dit is nu als schieten met hagel.”

Naast Nissewaard Lokaal konden ook CDA en, een opvallend stil, PVV niet met de pilot instemmen.

Twijfels bij test dynamische parkeerinfo P+R terreinen

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 19-04-2019 06:57

Nissewaard Lokaal heeft grote twijfels bij de pilot die de gemeente Nissewaard wil houden bij de drie P+R terreinen rond de metrostations. In de commissie Leefomgeving spraken de partijen over het collegevoorstel om dynamische informatie beschikbaar te krijgen. De gemeente hoopt hiermee dat er minder omrijdkilometers ontstaan, omdat mensen vooraf kunnen zien of er nog plek is op het P+R terrein. Er is gekozen voor een pilot van twee jaar.

Fractievoorzitter Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal stelde daarop voor om te waarborgen dat deze data openbaar beschikbaar komt. In dat geval kunnen ook navigatieapp-aanbieders deze informatie aanbieden. Hierdoor krijgen reizigers maatwerk aangeleverd en worden zij verwezen naar de dichtsbijzijnde beschikbare P+R locatie, zonder een aparte app op te starten achter het stuur.

Wethouder Igor Bal gaf aan dat er geen sprake was van open data, maar dat er is gekozen voor één partij. Juist om in deze fase kennis op te doen. Dit wekte de verbazing van Nissewaard Lokaal. Met name omdat het Rijk ervaring op wil doen met systemen en open data hiervoor belangrijk is. Daarnaast vraagt Nissewaard Lokaal zich af of weer een aparte app wel verkeersveilig is en gebruikt gaat worden.

Nissewaard Lokaal vind het belangrijk dat goed wordt nagedacht hoe er geleerd kan worden van nieuwe pilots en hoe deze bijdrage aan het landelijke initaitief om eenduidige informatie beschikbaar te krijgen. De partij heeft, mede naar aanleiding van de discussie, besloten om aanvullende schriftelijke vragen te stellen. Nissewaard Lokaal hoopt de beantwoording hiervan voor de behandeling in de gemeenteraad op 8 mei te mogen ontvangen.

RET: Werkzaamheden metrospoor in zomer leidt niet tot overlast

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 03-03-2019 08:00

De werkzaamheden aan het metrospoor, die gelijktijdig vallen met de renovatie van de Aveling, leidt niet tot overlast. Dat laat wethouder Igor Bal (VVD) weten aan de gemeenteraad, na de RET te hebben geraadpleegd. Volgens de RET zorgen de werkzaamheden niet voor een nog lagere frequentie. De frequentie van metrolijn D gaat van 2 metro’s elke 10 minuten naar 2 metro’s elke 15 minuten. De werkzaamheden aan de Aveling-Noord geven niet zo’n verhoging aan reizigersaantallen dat er een capaciteitsprobleem in de metro wordt verwacht.

Volgens Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal is deze constatering iets te kort door de bocht. “Er wordt niet toegelicht hoeveel extra reizigers er verwacht worden. Hoe is dan te bepalen of deze aantallen niet zo veel toenemen,” zo vraagt hij zich af.

Wel is er een lichtpuntje. Vier maal per jaar vindt er een afstemoverleg plaats; BEREIK Voorne-Putten. In dit overleg worden wegwerkzaamheden in de regio zoveel mogelijk afgestemd tussen wegbeheerders, openbaar vervoer en hulpdiensten. Stadsbeheer Verkeer neemt namens Rotterdam deel aan het afstemoverleg. Gekeken wordt nu of het mogelijk is dat RET ook aansluit bij dit afstemoverleg.

Nissewaard Lokaal hoopt dat hierdoor betere afstemming plaatsvindt en werkzaamheden niet meer gelijktijdig plaatsvinden. “De zomervakantie is een rustige periode om zonder al te veel overlast werkzaamheden door te voeren, maar dan moet niet iedereen op zijn eigen eilandje hetzelfde besluiten,” stelt Hottentot.

De commissie Leefomgeving wordt in april verder geïnformeerd over de werkzaamheden aan de Aveling-Noord.