Nieuws van politieke partijen in Urk inzichtelijk

3 documenten

Op de drempel van 2020

ChristenUnie ChristenUnie Urk 30-12-2019 20:59

https://urk.christenunie.nl/k/n30534/news/view/1283141/527258/psalm-90-vers-12-handlettering.jpg

Laat ons uw genade zien, Heer, onze God.Bevestig het werk van onze handen,Het werk van onze handen, bevestig dat. Op de drempel van het oude jaar 2019 naar het nieuwe jaar 2020, kijken we achterom en blikken we vooruit. We bevinden ons dan in goed gezelschap: ook Mozes doet dat in Psalm 90. Ik las daarbij een mooie meditatie van Andries Knevel, die ik dan ook graag citeer. De kerntekst in deze psalm is vers 12. "Leer ons onze dagen tellen dat wij een wijs hart bekomen". Mozes bidt God om wijsheid. Wijsheid van boven, en die komt in de weg van bezinning, van reflectie, van het dagen tellen. En als we dan iets van deze wijsheid mogen ontvangen, wat zien we dan? Psalm 90 geeft zelf het antwoord. We worden wijs in kennis van onze eigen vergankelijkheid en zonden, maar ook leren we bij Wie we terecht kunnen: God Zelf.  Als we terugblikken op het afgelopen jaar, zien we dat we als lokale ChristenUnie veel hebben bereikt. (zie ook de Algemene Beschouwingen) Een belangrijk moment was ook het indienen van ons initiatiefvoorstel "Urk Groeit", wat bijna raadsbreed werd aangenomen. Er waren Europese verkiezingen, waarbij ‘onze’ Johanna Kramer vele Urker stemmen binnenhaalde. En in de provincie mocht Lubbert Schenk zitting nemen als Statenlid. Burgemeester van Maaren is vertrokken en we gaan een periode in waarbij een nieuwe burgemeester gezocht moet worden. Hierbij mag de ChristenUnie de voorzitter van de vertrouwenscommissie leveren.Ook konden we onze goedkeuring geven aan de nieuwe plannen voor de Zeeheldenwijk en het binnendijkse bedrijventerrein. De ontwikkeling van de buitendijkse haven (MSNF) blijft spannend vanwege de uitspraak van de Raad van State. Wat de ChristenUnie betreft: uitstel maar geen afstel. Samen met de overige raadsleden en onze wethouder hebben we ons ingezet voor het ziekenhuis en de ambulancezorg op Urk. Maar al terugblikkend zijn er ook andere zaken… als gemeenschap werden we diverse malen opgeschrikt. Jonge levens werden weggerukt en de ramp met de UK165 staat ons allen nog vers in het geheugen. “Leer ons onze dagen tellen…” komt dan wel erg dichtbij. Wij wensen allen die deze dagen het gemis zo hevig voelen veel sterkte en Gods troost en nabijheid toe. Vooruitkijkend naar 2020 weten we niet wat het jaar brengt. Ja, een nieuw afvalbeleid waar al veel over gezegd en geschreven is. Wat de ChristenUnie betreft zijn daar nog genoeg verbeterpunten bij te noemen. Maar is dat nu het belangrijkste? Nee hoor. Het belangrijkste is dat wij ook in het nieuwe jaar onze Bijbelse en sociale politiek kunnen blijven inzetten. Uw gebed is daarvoor nodig. Mozes kon pleiten op het verbond van God, en de trouw van de Here. Want niet voor niets begint Psalm 90 met deze prachtige belijdenis: “Here, u bent ons een toevlucht geweest van geslacht op geslacht”. Dat is als het ware de alles overkoepelende tekst over deze hele psalm. God is een toevlucht, God is trouw. In dat besef, met die overtuiging kunnen we het nieuwe jaar in.Meindert Bakkerfractievoorzitter ChristenUnie Urk

Cultuurnota vastgesteld

ChristenUnie ChristenUnie Urk 25-04-2019 07:42

https://urk.christenunie.nl/k/n30534/news/view/1275465/527258/Cultuurnota.png

In de afgelopen raadsvergadering van 11 april 2019 is de cultuurnota vastgesteld. ChristenUnie Urk is hier blij mee, aldus raadslid Nelleke Brouwer. Dit was een belangrijk punt uit ons verkiezingsprogramma. Van een eenvoudig geformuleerde opgave uit het #coalitieakkoord is een duidelijke en overzichtelijke #cultuurnota opgesteld in overleg met de gemeenteraad en het culturele veld. Het geeft #richting en tegelijkertijd ook ruimte voor nieuwe initiatieven. Graag ziet de ChristenUnie ook een duidelijke verbinding tussen het sociaal domein en cultuur zodat inwoners voor wie het lastig is om van cultuur te genieten toch daartoe de mogelijkheid krijgen. Ook gaf raadslid Kramer nog een suggestie: vóór het bekende #Urker volkslied “Waor al maar dan duzend jaoren” was er een ander volkslied. Vooral onze oudere inwoners kennen dit nog goed, getuige het bezoek van onze senioren aan Museum Het Oude Raadhuis. Kunnen we dit lied niet in ere herstellen door het weer te gaan zingen tijdens #aubades?#groosopurk #Urkmiteenkanger #cultuur #erfgoed

Een Nieuw Begin

ChristenUnie ChristenUnie Urk 19-12-2018 19:27

https://urk.christenunie.nl/k/n30534/news/view/1236020/527258/kadzwinter.jpg

2018 was het jaar van een nieuw begin in de Urker politiek. Voor de raad, voor ons als fractie en voor mij in het bijzonder. Na de verkiezingen mochten we de grootste partij worden op Urk. Dat betekende tegelijk ook het afscheid van onze gewaardeerde oud-fractievoorzitter Albert Woord en fractielid Jacob Kramer. Een nieuw begin met een nieuwe fractie.

Voor de raad was het ook een nieuw begin. Vertrouwde gezichten verdwenen uit de raad, nieuwe kwamen erin. Eén partij verdween van het toneel om plaats te maken voor een nieuwe partij in de raad.

Het college kon na twee periodes weer opnieuw met elkaar beginnen aan een collegeperiode. Met vertrouwen onderling en van de raad mogen zij werken aan een beter en mooier Urk. Wij allemaal trouwens.

Nu staan we bijna aan het einde van het kalenderjaar 2018. Het jaar 2019 staat voor de deur. Een nieuw begin van alweer een nieuw jaar. En zoals altijd met een nieuw begin: we weten niet wat komen gaat. Wat gaat 2019 ons brengen? Er zijn immers onzekerheden genoeg. Denk aan de Brexit en de situatie rondom de pulskor. En wat gebeurt er in 2019 weer op het wereldtoneel? Of kleiner nog: in ons gezin?

In alles wat onzeker en duister is, is er echter één vaststaand feit: God maakte met ons al een nieuw begin. Meer dan tweeduizend jaar geleden, in een stal in Bethlehem. Waar wij ons afkeerden van Hem, Zijn liefde hebben afgewezen, was het God Zelf die met ons een brandschone, nieuwe start wilde maken. “Wat krom is, zal recht worden; wat rotsachtig is, zal tot een vlakte worden.” (Jes. 40:4)

Dat nieuwe begin was en is nu nog: Jezus! Met Kerst vieren we Zijn geboorte. En terecht. Want door zijn geboorte, lijden en sterven is voor ons een nieuw begin mogelijk. Dagelijks. Jaarlijks. Ook in 2019. Wie van uit dat nieuwe begin mag leven mag zich geborgen weten in de liefde van het Kerstkind. “Als een herder zal Hij Zijn kudde weiden: Hij zal de lammetjes in Zijn armen bijeenbrengen en in Zijn schoot dragen; de zogenden zal Hij  zachtjes leiden.” (Jes. 40:11)

Ik wens u allen gezegende Kerstdagen en een prachtig, nieuw begin voor 2019.

Meindert Bakker,Fractievoorzitter ChristenUnie Urk