Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

30 documenten

Weinig draagvlak voor fietsstraat Pruimendijk (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

PvdA PvdA Ridderkerk 13-07-2020 06:07

Met het wijzigen van de komgrens wil het college het mogelijk maken om de Pruimendijk verder in te richten als fietsstraat. Eén kilometer van de Pruimendijk is ingericht als fietsstraat en als het aan het college ligt, komt daar straks twee kilometer bij. De PvdA Ridderkerk is een voorstander van goede voorzieningen voor fietsers en voetgangers. Fietsstraten en snelfietsroutes horen daarbij.

Betekent dit dat we vanavond zullen instemmen met het voorliggende voorstel? Nee. We vinden het namelijk minstens zo belangrijk dat besluiten zoveel mogelijk in samenspraak met onze inwoners worden genomen en dat daarvoor draagvlak is. Gesprekken met inwoners, digitale ‘inspreekbijdragen’ en ingezonden brieven vandaag in de Combinatie geven ons dat gevoel vooralsnog niet. Belangrijkste punt van kritiek: inwoners zijn naar eigen zeggen niet betrokken bij het eerdere besluit om de Pruimendijk in te richten als fietsstraat. Met de voorgenomen wijziging van de komgrens voelen zij zich nu (bijna) voor een voldongen feit geplaatst.

Volgens de wethouder is het besluit om de Pruimendijk verder in te richten als fietsstraat nu eenmaal genomen, zullen de meeste bezwaren wel worden weggenomen en zullen alle bewoners straks blij zijn met de verlengde fietsstraat. Daarmee gaat hij eraan voorbij dat het deze collegeperiode wel vaker is misgegaan met de inspraak in Oostendam. Denk aan de tijdelijke afsluiting van de Damweg en de voorgenomen afsluiting van de Oostmolendijk. Ook in Rijsoord zijn inwoners regelmatig kritisch over de wijze waarop door de gemeente wordt omgegaan met inspraak.

In het verleden gemaakte fouten kun je niet altijd terugdraaien. Wel kun je daar, mits je daarvoor openstaat, lering uittrekken om het een volgende keer beter te doen. De PvdA Ridderkerk wil daarom dat het college met de bewoners en ondernemers van de Pruimendijk in gesprek gaat over hun bezwaren. En dat er opnieuw wordt gekeken of het wel zo verstandig is om de Pruimendijk verder in te richten als fietsstraat. Of dat het bijvoorbeeld beter is om hier alleen de snelheid te verlagen en te kijken naar een alternatief. Bij het voeren van een gelijkwaardig gesprek past het volgens ons niet dat de raad nu al instemt met een wijziging van de komgrens. Dat zet het proces onnodig onder druk.

Vraag aan de wethouder: kunt u toezeggen met bewoners en ondernemers in gesprek te zullen gaan over hun bezwaren en de raad daarover te informeren?

Het bericht Weinig draagvlak voor fietsstraat Pruimendijk (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Is ov-plan wel een verbetering ? (raadsbijdrage Jeroen rijsdijk)

PvdA PvdA Ridderkerk 20-06-2020 15:24

Is ov-plan wel een verbetering? (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

De PvdA Ridderkerk heeft zich verbaasd over het persbericht dat het college op 3 juni heeft laten uitgaan, met als titel ‘Schrappen ruimtereservering Ridderkerklijn’. Met geen woord wordt gerept over de nieuwe ruimtereservering die de provincie heeft gemaakt op een gedeelte van de Rotterdamseweg voor een mogelijk toekomstige railverbinding. Niet voor niets spreekt de provincie in een nota van beantwoording niet over het schrappen maar over het aanpassen van het tramtracé. Waarom heeft het college ervoor gekozen om in zijn persbericht slechts één kant van de medaille te belichten?

Het besluit van de provincie is in lijn met de HOV-visie die een meerderheid van de raad vorig jaar heeft vastgesteld. In die visie wordt voor de korte en de middellange termijn ingezet op ‘hoogwaardig’ busvervoer. Voor de lange termijn wordt de mogelijkheid voor een railverbinding over de Rotterdamseweg nadrukkelijk opengehouden. Met de lobby vanuit de Drechtsteden voor een lightrailverbinding naar Rotterdam liggen hier volop kansen voor Ridderkerk.

Dan over het voorstel zelf. De PvdA Ridderkerk vindt het positief dat er in Ridderkerk eindelijk weer wordt nagedacht over het verbeteren van het openbaar vervoer (ov). Dat is een verschil met voorgaande jaren waarin het ov-standpunt van de toenmalige colleges zich beperkten tot ‘we willen geen tram.’ Deze ommezwaai was hard nodig na jaren waarin het ov van en naar Ridderkerk verder is verschraald.

Hoewel we ons op de korte termijn kunnen vinden in de keuze om het ov te verbeteren door in te zetten op de bus, zijn we inhoudelijk minder enthousiast over het voorstel. Er is een investering van tientallen miljoenen nodig om van de huidige buslijnen 146 (straks mogelijk 346) en 245 HOV-lijnen te maken die voldoen aan de R-netformule. In de eerste fase bedraagt dit bedrag € 10-15 miljoen. In de tweede en derde fase kan dit bedrag oplopen tot meer dan het dubbele. Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat ongeveer de helft van het bedrag uit de eerste fase voor rekening van Ridderkerk zelf komt.

Wat levert dit onze inwoners op? Volgens de bijgevoegde HOV-bus variantenstudie 2 minuten tijdwinst naar Zuidplein en 5 minuten naar Kralingse Zoom. Dat zijn kapitale minuten. Voor veel inwoners zal die tijdwinst echter weer verdampen doordat de afstand naar HOV-haltes ten opzichte van de huidige haltes van de 146 en 245 groter wordt. Soms wel meer dan een kilometer. Ook voor ouderen en mensen met een beperking. En wat als de bus vast komt te staan in de file?

Het is positief dat bus 146 als HOV-bus om de 10 minuten zal gaan rijden. Nu is dat buiten de spits nog om het kwartier. Het eerste jaar reed bus 146 echter ook om de 10 minuten. Dat is toen teruggedraaid, omdat te weinig mensen hiervan gebruikmaakten. Wat is de garantie dat bus 146 als HOV-bus straks wel om de 10 minuten blijft rijden?

Volgens de wethouder wordt uitgegaan van een stijgend reizigersaantal. Maar hoe reëel is dat op de korte termijn nu uit diverse onderzoeken blijkt dat ov-reizigers die door Corona niet meer met het ov-reizen straks niet automatisch terugkeren in het ov? En de impact van de anderhalve metersamenleving op het ov waardoor de capaciteit van elk voertuig voorlopig 60% minder is?

Tot slot, een veel gehoord argument en zeker niet onterecht argument tegen de tram was dat een deel van

Ridderkerk daarvoor op de schop moest. Het voorliggende voorstel voorziet onder meer in ingrijpende aanpassingen op de Vlietlaan door het slopen van rotondes en de aanleg van een keerlus. Inwoners ervaren de Vlietlaan als onveilig en zij vragen zich af of het straks niet erger wordt. Onze oproep aan het college is en blijft om inwoners nauw te betrekken bij de ontwikkelingen. En voldoende oog te hebben voor de ontsluiting van Drievliet en ’t Zand en voor kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers, voetgangers en schoolgaande kinderen.

Dank u wel.

Het bericht Is ov-plan wel een verbetering ? (raadsbijdrage Jeroen rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Vragen Jeroen Rijsdijk over het vele zwerfafval in onze gemeente

PvdA PvdA Ridderkerk 19-06-2020 06:41

Op vragen van ons raadslid Jeroen Rijsdijk over zwerfafval heeft wethouder Meij geantwoord dat er een inventarisatie plaatsvindt vwb het gebruik van de prullenbakken in onze gemeente.

https://ridderkerk.pvda.nl/nieuws/vragen-jeroen-rijsdijk-over-het-vele-zwerfafval-in-onze-gemeente/

Het bericht Vragen Jeroen Rijsdijk over het vele zwerfafval in onze gemeente verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Meer nodig dan messenverbod (door Jeroen Rijsdijk)

PvdA PvdA Ridderkerk 27-02-2020 16:00

De laatste maanden volgt het aantal steekpartijen en andere incidenten waarbij jongeren zijn betrokken elkaar snel op. Een maatschappelijk probleem, waarmee we helaas ook in Ridderkerk te maken hebben. Met de steekpartijen in de Coöp en recent op straat bij een middelbare school als trieste dieptepunten.

De PvdA Ridderkerk vindt dat geweld moet worden aangepakt. Wij hebben een voorstel gesteund van Leefbaar Ridderkerk en Partij 18Plus om de burgemeester de bevoegdheid te geven veiligheidsrisicogebieden aan te wijzen waarin mensen preventief gefouilleerd kunnen worden. In combinatie met een messenverbod. Wij zien dit als een nuttige aanvulling op bestaande handhavingsmogelijkheden.

Daarbij moeten we wel realistisch zijn: dit voorstel lost het probleem niet op. Om effectief te handhaven, moet er ook genoeg capaciteit zijn om te handhaven. De politie doet veel en goed werk, maar loopt tegen de grenzen van haar mogelijkheden aan. Dat zal helaas niet op korte termijn veranderen. Bovendien moet de officier van justitie toestemming geven om preventief te kunnen fouilleren.

De PvdA Ridderkerk vindt preventie daarom net zo belangrijk. Om jeugdcriminaliteit tegen te gaan is het belangrijk dat ouders worden aangesproken en waar nodig steun krijgen steun. Dat de wachtlijsten in de jeugdzorg worden teruggedrongen. En dat zowel in Ridderkerk als in de regio politie, scholen, jongerenwerk, ouders, jongeren en andere betrokken partijen met elkaar in gesprek gaan over een integraal plan van aanpak. Met preventieve maatregelen die moeten voorkomen dat jongeren ontsporen. En aandacht voor het terugdringen van (online) pesten, (overmatig) alcoholgebruik en drugsgebruik.

Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de burgemeester(s). Het spreekwoord zegt niet voor niets: ‘voorkomen is beter dan genezen’. En laten we daarbij met elkaar – ook vanuit de landelijke politiek – duidelijke grenzen stellen. Want het is niet normaal dat jongeren met een mes rondlopen.

Het bericht Meer nodig dan messenverbod (door Jeroen Rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Rommelige uitvoering afvalplan

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks SGP D66 Ridderkerk 27-01-2020 06:59

Voor de beste wensen is het nooit te laat. Namens de PvdA Ridderkerk wens ik u een goed, gezond en liefdevol 2020. Ook dit jaar gaan wij weer hard aan de slag voor goed wonen, goed werk en goede zorg in ons mooie Ridderkerk. Voor een betere lucht- en geluidkwaliteit en aantrekkelijke winkelcentra. Uw steun is daarbij onmisbaar.

Afvalstoffenheffing fors omhoog

Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen, maar betekent ook dat veel dingen duurder worden. De afvalstoffenheffing gaat dit jaar met 16% (!) omhoog in Ridderkerk. Concreet betekent dit dat de afvalstoffenheffing voor eenpersoonshuishoudens met € 29 en voor meerpersoonshuishoudens met € 45 stijgt. Dat is veel geld in één keer. Geld dat niet iedereen er op 1 januari van zijn baas heeft bijgekregen. Deze tariefstijging wordt veroorzaakt door landelijk én lokaal beleid. Eind vorig jaar heeft de PvdA Ridderkerk samen met de VVD een voorstel ingediend om de afvalstoffenheffing minder snel te laten stijgen teneinde uw portemonnee te ontzien. Helaas kon dit voorstel niet op een meerderheid in de gemeenteraad rekenen: GroenLinks en Burger op 1 stemden voor, Partij 18Plus, SGP, EVR, CDA, CU, Leefbaar Ridderkerk en D66 tegen.

Inwoners serieus nemen

Het is zacht uitgedrukt dat de uitrol van het nieuwe afvalplan in Ridderkerk niet vlekkeloos verloopt: afvalpasjes werken niet (goed), op tal van plekken staan nog geen containers, ondergrondse containers zijn geregeld overvol, veel bewoners van appartementengebouwen weten nog niet waar zij aan toe zijn en de gft-cocons op straat zijn zo hoog dat mensen met een beperking er niet of nauwelijks bij kunnen. Iedereen weet: ‘waar gehakt wordt, vallen spaanders’, maar hier gaat te veel mis. Het college heeft 2020 bestempeld als overgangsjaar voor het inzamelen van afval. Juist dan zou je verwachten dat meldingen van inwoners snel worden opgepakt. De praktijk is echter anders. Zo heeft de gemeente, ondanks diverse waarschuwingen, een betonnen fundering voor een gft-cocon aangelegd op privéterrein van een Vereniging van Eigenaren (VvE) in het Vondelpark. Pas na aandringen van de VvE zelf én vragen in de gemeenteraad van de PvdA Ridderkerk is de fundering verwijderd.

 Hebt u vragen of opmerkingen over de uitvoering van het afvalplan? Laat het ons weten via e-mail, telefoon of sociale media. Of spreek ons aan op straat. Wij blijven ons inzetten voor een inwonervriendelijke afvalinzameling.

 Jeroen Rijsdijk

PvdA Ridderkerk

fractie.ridderkerk@pvda.nl

 

 

 

Het bericht Rommelige uitvoering afvalplan verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Snelheid geboden bij gezondere leefomgeving Oosterpark (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

PvdA PvdA VVD Ridderkerk 21-10-2019 05:37

Op 22 november 2018 heeft de raad unaniem een motie aangenomen van de PvdA Ridderkerk, de VVD en andere partijen over het nemen van geluid- en luchtmaatregelen langs de A15 bij het Oosterpark. In deze motie werd het college gevraagd om in overleg met 3VO.Biotoop en andere betrokken inwoners een overzicht op te stellen van maatregelen die de leefbaarheid in dit gebied structureel kunnen verbeteren. De leefbaarheid die door het toenemende wegverkeer en na de bomenkap in het Oosterpark verder onder druk staat.

Als VOORBEELDEN van mogelijke maatregelen noemde de motie het plaatsen van een lucht- en geluidscherm of het aanleggen van een (groene) geluidswal.

Een jaar later is het onderzoek afgerond. Het is een degelijk onderzoek, maar bij de opdrachtverstrekking aan het ingehuurde onderzoeksbureau is het college een essentieel onderdeel ‘vergeten’. De beschrijving van andere (mogelijke) maatregelen dan combinaties van geluidschermen en wallen. Daar waar de motie óók nadrukkelijk om vroeg.

Het resultaat? Er kan vanavond nog geen keuze voor een oplossingsrichting worden gemaakt. In plaats daarvan stelt het college een vervolgonderzoek voor om te doen wat al gedaan had moeten worden. De wereld op zijn kop. Dat betekent vertraging en daarmee dat het geduld van onze inwoners verder op de proef wordt gesteld. Aan hen is negentien jaar geleden de belofte gedaan dat er geluidwerende maatregelen genomen zouden worden. Die belofte moet worden ingelost.

3VO.Biotoop en andere betrokken inwoners zijn blij met het onderzoek, maar hebben ook een aantal kritische kanttekeningen geplaatst. Zo vindt 3VO.Biotoop de vermindering van de geluidsoverlast aan de lage kant geschat. Eigen berekeningen laten een gunstiger beeld zien. Andere inwoners vinden de raming van de kosten aan de hoge kant. Het is daarom een wens van betrokkenen dat het vervolgonderzoek door een ander onderzoeksbureau wordt uitgevoerd. Vraag aan de wethouder: kunt u de toezegging doen dat voor het vervolgonderzoek een ander onderzoeksbureau wordt ingehuurd?

In het onderzoek is geen aandacht besteed aan de vorm van het geluidsscherm. Het maakt voor het verminderen van de geluidsoverlast en het verbeteren van de luchtkwaliteit uit of er een reflecterend, absorberend of een begroeid scherm wordt neergezet. Vraag aan de wethouder: kunt u de toezegging doen dat in het vervolgonderzoek ook aandacht wordt besteed aan de vorm van een mogelijk geluidscherm?

Ik ga afronden. De PvdA Ridderkerk vindt het belangrijk dat in het vervolgonderzoek de vragen en suggesties van 3VO.Biotoop en andere inwoners worden meegenomen. Dat duidelijk is of andere instanties hun medewerking verlenen als er geluidwerende maatregelen op hun grond of wegdek moeten worden genomen. En dat er na afronding van dit onderzoek geen excuses meer zijn om besluitvorming langer uit te stellen. Het gaat om een gezondere leefomgeving voor onze inwoners. En daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan.

Het bericht Snelheid geboden bij gezondere leefomgeving Oosterpark (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Column Buiten de Raad (De Combinatie) van Jeroen Rijsdijk

PvdA PvdA CDA Ridderkerk 04-07-2019 05:43

Beslissing over brug in Bolnes valt binnenkort

Op initiatief van de PvdA Ridderkerk heeft de toenmalige gemeenteraad zich al in 2011 uitgesproken tegen een brug tussen Ridderkerk en Krimpen. Een brug betekent een enorme toename van het verkeer door Ridderkerk. Onze gemeente staat derde op de lijst van gemeenten met de slechtste luchtkwaliteit in de provincie. Het is de bedoeling dat Ridderkerk zakt op die lijst, niet verder stijgt. Voorgaande wethouders bleken niet bij machte om het proces te stoppen of in een eerder stadium om te buigen.‪ Op 16 juli wordt bepaald waar de brug komt. Na een gebrekkig inspraaktraject waar inwoners terecht boos over zijn. Wij willen geen brug naar Ridderkerk. Dat hebben we de afgelopen jaren ook steeds benadrukt bij onze partijgenoten in de provincie en de Tweede Kamer. Het moet prettig wonen blijven in Bolnes en Slikkerveer.

Sloop Beverbol onbegrijpelijk

Ruim duizend huishoudens in Bolnes tekenden drie jaar geleden de petitie van de buurtpreventie om de Beverbol te laten staan. Voormalig CDA-wethouder Keuzenkamp wilde hier echter niet naar luisteren: de Beverbol moest plat. Het huidige college gaf bij zijn aantreden aan de sloop van de Beverbol opnieuw te willen bekijken. Sinds twee weken is duidelijk dat de sloop definitief doorgaat. Het belangrijkste argument: niemand maakt er meer gebruik van. Bijzonder want de gemeente heeft zelf actief alle overeenkomsten met gebruikers opgezegd en activiteiten verplaatst. De PvdA Ridderkerk had graag gezien dat de Beverbol behouden was als het sportieve en sociale hart van Bolnes. We hebben daarvoor eerder een voorstel gedaan, maar daarvoor was helaas geen meerderheid in de gemeenteraad.

Impuls voor Sportpark Bolnes

SV Bolnes, RLTC en de hondenvereniging hebben mooie plannen om het Sportpark Bolnes te verduurzamen en te laten uitgroeien tot een extra ontmoetingsplek voor de wijk. Daaraan komt door de sloop van de Beverbol nog meer behoefte. De PvdA Ridderkerk vindt het belangrijk dat de gemeente actief met de verenigingen meedenkt en deze ondersteunt. Bij de forse investeringen die in Ridderkerk zijn gedaan en nog worden gedaan in nieuwe accommodaties en schoolgebouwen, is Bolnes er tot nu toe bekaaid vanaf gekomen. Wij zien graag dat hierin verandering komt.

Bolnes is in ontwikkeling. Inwoners willen zich inzetten voor hun wijk. Zij verdienen een mooi sportpark voor de buurt waarmee zij weer jaren vooruit kunnen.

Jeroen Rijsdijk

 

Het bericht Column Buiten de Raad (De Combinatie) van Jeroen Rijsdijk verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Meer inspraak nodig bij uitwerking IAP (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

PvdA PvdA Ridderkerk 26-06-2019 07:44

Dank u wel voorzitter.

De PvdA Ridderkerk vindt het een goede zaak dat het Integraal Accommodatie Plan, het IAP, na drie jaar opnieuw tegen het licht wordt gehouden. Kaders zijn niet in beton gegoten. Blij zijn we dat eindelijk serieus werk gemaakt van nieuwbouw voor het Gemini, dat de Gooth en de Loods een deugdelijk onderkomen krijgen, en dat de Noord bij de gebiedsvisie voor Plein Oost wordt betrokken. Teleurgesteld zijn we in de keuze om de gymzaal aan de Da Costalaan te slopen (we dienen een amendement om deze alsnog te laten staan, mede in), over de uitgestelde nieuwbouw voor de Wingerd, en over de gebroken belofte aan de winkeliers van het Vlietplein om sporthal Drievliet te laten staan (blijft de Lidl wel?).

Op een aantal zaken gaan we nader in.

De PvdA Ridderkerk was en is tegen de sloop van de Beverbol. De sporthal die tot voor kort het sociale hart was van Bolnes. Wij hebben niet de indruk dat serieus is overwogen om de Beverbol alsnog te laten staan. De sloop van de sporthal wordt verdedigd met het argument dat niemand hier meer gebruik van maakt. Maar heeft de gemeente niet alle gebruikers actief elders ondergebracht? Het is niet al te ingewikkeld om te bedenken dat een gebouw dan leeg komt te staan. Eén en één is twee.

SV Bolnes, RLTC en de Kringgroep hebben mooie plannen om het sportpark Bolnes te verduurzamen en te laten uitgroeien tot een extra ontmoetingsplek voor de wijk. Daaraan is door de voorgenomen sloop van de Beverbol behoefte. Het IAP voorzag voor het sportpark alleen in een voetpad waarop niemand zat te wachten. De PvdA Ridderkerk vroeg toen al om samen met verenigingen een visie op te stellen om een impuls te geven aan het sportpark. Die visie gaat er nu komen. Beter laat dan nooit.

Vraag aan de wethouder: wordt in de visie de mogelijkheid meegenomen om de armenturen in de lichtmasten van SV Bolnes in één keer te vangen door LED armenturen en daarmee een volgende stap te zetten naar een duurzaam sportpark?

De Rowdies spelen honk- en softbal op hoog niveau, maar doen dat al jaren op een te klein veld. Zij krijgen daarvoor dispensatie van de bond. Deze situatie heeft al veel te lang geduurd. Wij zien daarom graag dat het op korte termijn mogelijk wordt voor de Rowdies om te verhuizen of uit te breiden, zodat zij kunnen beschikken over de faciliteiten die zij verdienen. Daarbij is het belangrijk dat de groene bufferfunctie van het Oosterpark in stand blijft.

Vraag aan de wethouder: kunt u ervoor zorgen dat er nog dit jaar een passende oplossing komt voor de Rowdies, zodat zij weer jaren vooruit kunnen?

De ene nieuwe sportaccommodatie wordt nog mooier dan de andere, maar dit mag wat ons betreft niet leiden tot een hogere huur voor verenigingen. De meeste verenigingen hebben niet veel vet op de botten, en het is voor hen al een topprestatie om aan het eind van het jaar quitte te spelen.

Vragen aan de wethouder: hoe wordt bij de huur van de nieuwe accommodaties rekening gehouden met de financiële draagkracht van verenigingen, en krijgen verenigingen die moeten verhuizen ook een bijdrage in de kosten van de gemeente?

Ik ga afronden. Met de oproep aan het college om inwoners, verenigingen en scholen bij de verdere uitwerking van de plannen te betrekken. Zorgvuldig en transparant.  Laat mensen niet alleen meebeslissen over de kleur van de verf, maar geef daadwerkelijke inspraak. Ook als dat leidt tot bijstelling van de ingezette richting. En houdt rekening met specifieke wensen en gedane toezeggingen. Of het nu gaat om de supermarkt op Plein Oost of het op de gewenste tijd gebruik kunnen maken van het MFA Bolnes door Larosa. Kom na wat u heeft beloofd.  De gang van zaken rond de Wingerd en sporthal Drievliet maken wederom duidelijk dat erop dit gebied nog veel winst valt te boeken.

Dank u wel.

Het bericht Meer inspraak nodig bij uitwerking IAP (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Ridderkerk geen Wassenaar aan de Waal (door Jeroen Rijsdijk)

PvdA PvdA SGP Ridderkerk 16-06-2019 10:31

Ridderkerk geen Wassenaar aan de Waal (door Jeroen Rijsdijk)

Vorige week reageerde dhr. Kardol (SGP) op onze brief in de Combinatie van 16 mei over betaalbaar wonen in Ridderkerk. Uiteraard houden wij ons aan de feiten.

Sinds 2010 is het beleidsdoel in Ridderkerk dat er 1700 sociale huurwoningen minder komen. De SGP zit al die jaren in het college. In de beleidsstukken wordt opgeschreven dat dit nodig is voor een ‘gezonde’ bevolkingsopbouw. Terwijl onze woningvoorraad door de jaren heen meegroeide zodat het paste bij onze inwoners en hun kinderen. Van oudsher wonen hier veel mensen die werken in de scheepvaart en techniek, vervoer en zorg. Gewone Ridderkerkers die aangewezen zijn op sociale woningen. Ridderkerk was nooit een Wassenaar aan de Waal.

Kardol schrijft dat als andere gemeenten meer sociale huurwoningen bouwen dat er dan hier meer ruimte voor Ridderkerkers komt. Maar in de woningen die nu worden gesloopt, wonen al Ridderkerkers. En als je veel huizen sloopt en dan minder en duurder terugbouwt, vallen er mensen buiten de boot.

Toen ik in de commissie vroeg waar deze inwoners naartoe moeten, ontweek Kardol het antwoord.

PvdA Ridderkerk wil dat ook Ridderkerkers met een kleine(re) beurs hier kunnen blijven wonen, zoals jongeren en ouderen met een klein pensioentje.

Op geruststellende toon negeert Kardol een onderzoek van de provincie. Daarin staat dat er een tekort aan sociale huurwoningen komt  als Ridderkerk het beleid niet aanpast. Oók als er al bijgebouwd is in andere gemeenten.

Ridderkerk kan inderdaad niet alle problemen op de woningmarkt oplossen. Maar we kunnen meer doen dan met opgeheven vinger naar andere gemeenten wijzen. Om te beginnen de sociale woningvoorraad op peil houden (over bijbouwen is niet gesproken) en waar mogelijk woningen met voorrang aan Ridderkerkers toewijzen.

Wij nodigen u van harte uit om uw ervaringen en tips met ons te delen.

 

Het bericht Ridderkerk geen Wassenaar aan de Waal (door Jeroen Rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk tijdens behandeling HOV Visie.

PvdA PvdA Ridderkerk 29-04-2019 06:18

Voorkomen dat bus achteraan sluit in de file (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

De afgelopen maanden heeft het college gewerkt aan het opstellen van een openbaar vervoervisie. Een nieuwe poging om de reservering voor het tramtracé geschrapt te krijgen. Er is een duur onderzoeksbureau ingehuurd dat heeft onderzocht wat de beste vorm van ov is voor Ridderkerk. Voor de korte, middellange en lange termijn. De uitkomst van het onderzoek is niet verrassend: de bus. Stond in het coalitieakkoord niet dat de ondertekenende partijen openbaar vervoer willen over de weg en het water? En dat ze geen voorstander zijn van een tram?

De PvdA Ridderkerk vindt het belangrijk dat de bereikbaarheid van Ridderkerk óók in de toekomst op peil blijft. Dat kan alleen als we in samenspraak met onze inwoners werk maken van een duurzaam en robuust ov-netwerk. Dat alle wijken van Ridderkerk ontsluit, met ook goede verbindingen naar Barendrecht en Dordrecht. Kortom, van een ov-netwerk dat een volwaardig alternatief is voor de auto.

Dan over de visie zelf. Op de korte termijn kunnen we ons vinden in de keuze om in te zetten op de bus. In het busnetwerk zijn het makkelijkst aanpassingen te doen. Maar de bus is de afgelopen jaren ook bezuinigingsgevoelig gebleken. Op langere termijn zien we daarom graag dat gericht wordt ingezet op een lightrailverbinding over de Rotterdamseweg. Met een gedegen busnetwerk. Als het in gemeenten als Lansingerland, Pijnacker en Nootdorp kan, waarom dan niet in Ridderkerk?

Met de lobby vanuit de Drechtsteden voor een lightrailverbinding naar Rotterdam liggen hier volop kansen voor Ridderkerk. Het college houdt de mogelijkheid voor een lightrailverbinding weliswaar nadrukkelijk open, maar neemt op dit punt verder een afwachtende houding aan.

Vraag aan de wethouder: bent u bereid om de kansen die er liggen actief te benutten? En daarom deze visie ook tijdig te evalueren, bijvoorbeeld op een middellange termijn? Om te voorkomen dat Ridderkerk straks weer achter de feiten aanloopt?

Versterking van het busnetwerk is alleen zinvol als er daadwerkelijk vrije busbanen komen. Anders wordt het voor de bus met de snel dichtslibbende snelwegen om ons heen achteraan aansluiten in de file. En dan komt het busje niet meer zo. Goed ov is ook comfortabel ov. Dat is meer dan alleen het vervangen van de huidige bussen, maar betekent ook dat de bussen mensen snel van a naar b brengen, regelmatig rijden, toegankelijk zijn voor ouderen en mensen met een beperking en dat het aantal overstappen tot een minimum wordt beperkt.

Een overstap betekent vaak wachten op een tochtige plek. Of op een plek die mensen met name ’s avonds als onveilig kunnen ervaren. Zoals Zuidplein of Kralingse Zoom. Het is daarom een gemiste kans dat de mogelijkheid van een rechtstreekse busverbinding naar Rotterdam Centraal niet wordt onderzocht.

Laten we bij aanpassingen in het ov-netwerk ook kijken naar wat goed is en dat behouden. Bus 144 ontsluit bijna alle wijken van Ridderkerk en bus 146 is de snelste lijn van Ridderkerk. Leid deze bus daarom niet om langs Lombardijen met een aanmerkelijk langere reistijd tot gevolg. Dat verleidt mensen niet om met het ov te reizen, maar jaagt ze juist de auto in.

Ik ga afronden. Het mag duidelijk zijn dat de PvdA Ridderkerk kritisch is over deze ov-visie. En dat we gedeeltelijk andere keuzes zouden maken. Positief is dat de wethouder bij het opstellen van de visie nadrukkelijk de samenwerking met de regio heeft gezocht. Ridderkerk heeft te lang naar de eigen navel gestaard. En dat in feite niet langer wordt ingezet op het opheffen van de reservering van het tramtracé, maar op het verplaatsen daarvan naar de Rotterdamseweg voor een mogelijke lightrailverbinding.

 

Het bericht Raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk tijdens behandeling HOV Visie. verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.