Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

23 documenten

Rekening voor begrotingstekort niet bij de burger neerleggen!

CDA CDA Staphorst 11-09-2019 04:10

Het CDA vindt dat de rekening voor het begrotingstekort niet bij de inwoners neer gelegd moet worden. In tijden van tegenvallers moeten we eerst naar onze eigen organisatie kijken. De OZB met ruim 45% verhogen is geen begaanbare weg. Onderstaand de bijdrage van Jacob Spiker bij de bespreking van de bezuinigingsvoorstellen tijdens de raad van dinsdag 10 september: De titel van mijn bijdrage over de zomernota op 9 juli was: ‘Terug naar de basis’. De titel van uw oplegnotitie is: ‘Terug naar de basis’. Zo die is binnen! De gemeente Staphorst moet, net als veel andere gemeenten financieel een pas op de plaats maken. De verwachte lagere uitkering van het rijk heeft grote gevolgen voor onze begroting, we moeten keuzes maken. De belangrijkste keuze is: leggen we de rekening voor een belangrijk deel neer bij de burger of gaan we minder investeren in voorzieningen en extra personeel, zomaar de OZB, afvalstoffenheffing en toeristenbelasting maximaal verhogen is wel erg kort door de bocht. Ik kom daar straks op terug. U heeft een opstelling gemaakt met voorstellen die wel of niet door gaan. In een aantal van deze voorstellen kunnen we ons vinden, omdat maatregelen nodig zijn. Enkele zijn we minder enthousiast over. We hebben in juli aangegeven dat we terughoudend moeten zijn met het opstellen van beleidsplannen die standaard zo’n 25 duizend euro kosten. Veel op te stellen beleidsplannen zijn geschrapt, prima. We moeten altijd de vraag stellen of een beleidsplan wezenlijk bijdraagt bij de uitvoering. Zo staat er nog wel een beleidsplan verkoop/gebruik gemeentegrond op de rol. Wellicht bent u die vergeten weg te halen, of kunt u uitleggen waarom dat toch echt nodig is? Wanneer een beleidsnota wel uitgevoerd moet worden, moeten we dat eenvoudig doen. Geen 50 pagina’s opstellen wanneer de kern op een A4-tje kan. Laten we dat maar eens uit proberen. Wellicht kunnen we hier net als met het epos-traject een voorbeeld voor Nederland worden. Op het gebied van recreatie en toerisme staan een aantal investeringen die wel doorgaan. Daar zijn we het mee eens. Deze zijn voor een deel al in ontwikkeling en door de raad aangenomen. Wel is het goed al die deelonderwerpen nog eens goed tegen het licht te houden om te zien of er geen dubbelingen in zitten, of dat er door meer integraal te werken nog een voordeel te halen is. Dan hoeft de toeristenbelasting ook niet omhoog. Ontsluiting Bullingerslag, overweg Gorterlaan: de investering staat opgenomen voor 2021. Het gaat om een fors bedrag, maar wel belangrijk dat dit uitgevoerd wordt. Desnoods een iets goedkopere en minder lange termijn oplossing. 2021 vinden we te laat. Het is onveilig, daar moet zo snel mogelijk iets gedaan worden. Herinrichting kruising Ebbinge Wubbenlaan-Viaductweg. Daar is veel om te doen geweest, staat nog een ton voor geraamd. Vanwege de bezuinigingen die we door moeten voeren, mag deze wat ons betreft van de agenda af, tenzij er alsnog een acceptabele low budget oplossing komt. Energieloket 3.0 en inzet energiecoaches. Bij de invoering van energieloket 1.0 hadden we al vraagtekens, toen kwam 2.0 en nu 3.0. Het is goed om inwoners te helpen met energievragen. Maar waarom daarvoor een apart loket en budget. We hebben toch ook een loket voor reisdocumenten en voor bouwen. Daar staat ook geen apart budget voor in de begroting. Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening: daar staan enkele bijzondere posten. Pilot uitbreiding Rouveen: die uitbreiding is nodig, en als een pilot daarbij helpt, worden we wellicht enthousiast. Maar waarom een pilot, wat is er zo ingewikkeld is aan deze uitbreiding? Verminderen regels ruimtelijke ordening: zijn we voor, maar daarvoor 100 duizend euro uittrekken voor externe begeleiding? In hoeverre is dat effectief. Huisvesting arbeidsmigranten, opstellen beleidsnota en uitvoering. Dit is een belangrijk onderwerp, goed dat u daarmee aan de slag gaat, gezien de onrust en uw besluiten die hier al op vooruitlopen, is aanvang in 2020 te laat. Wel zouden we ook voor deze beleidsnota graag zien dat dit beknopt, kernachtig wordt geformuleerd, zonder dat het 25 duizend euro kost om dit op te stellen. Verlenging invoeringstraject Epos: Dat is wel een erg grote tegenvaller. Over 4 jaar is nog eens 5 ton nodig voor de invoering? Daarnaast zien we ook nog een uitbreiding van de capaciteit op RO voor 160 duizend euro. Wat is er misgegaan? We zien graag een notitie wat de efficiency voor- of nadelen zijn ten opzichte van de verwachtingen en wat we daar nog in kunnen verbeteren. Doorontwikkeling organisatie heeft u teruggebracht van 500 ton naar 150 duizend euro. Een logische maatregel in bezuinigingstijd. Zoals ook het aanpassen van het bedrag voor doorontwikkeling van de buitendienst. Het is sowieso goed nog eens kritisch te kijken naar allerlei doorontwikkelingen. Goed en logisch dat er doorontwikkeld wordt, maar moeten daar altijd grote budgetten voor staan. Voor een deel is door ontwikkelen toch ook onderdeel van het management? Een aantal investeringen stelt u voor niet door te laten gaan. Niet dat we er blij mee zijn, maar we kunnen met de meeste, vooralsnog geschrapte posten, wel instemmen. Met enkele zijn we het echter niet eens: Bereikbaarheid van de gemeente zoals openbaar vervoer en wijk- en of buurtbus. Stond een gering bedrag geraamd van 5000 euro, waarschijnlijk voor een onderzoekje. Dit is echter een erg belangrijk onderwerp voor onze inwoners, zeker voor de jongeren. Dat moet op de agenda blijven. Herinrichting Bergerslag/Staphorster Kerkweg. Is een grote investering die wel uitgesteld kan worden. Maar er wordt ook gewerkt aan de detailhandelsvisie, waarvan de inrichting van de Markt een onderdeel is. Wat ons betreft staat dat los van de herinrichting Bergerslag. We moeten de gesprekken daarover wel blijven voeren en zoeken naar mogelijkheden de detailhandelsvisie wel of gedeeltelijk uit te voeren. In juli hebben we aangegeven niet voor een lager onderhoudsniveau van wegen en bermen te zijn. Bezuinigen op onderhoud komt altijd als een boemerang terug. Dat wil niet zeggen dat een aantal wegen gewoon goed zijn en onderhoud uitgesteld kan worden zonder dat het niveau te laag wordt en wellicht zijn er wegen die amper gebruikt worden en uit het wegenbeheersplan kunnen. Daarom is het niet logisch dat herziening van de wegenlegger geschrapt is. Een beleidsplan wat juist wel door moet gaan is Spelen en Bewegen, dat hebben we eerder ook al genoemd met het vaststellen van de groenbeleidsvisie. Het opknappen van de museumsteeg gaat u gedeeltelijk niet uitvoeren, maar welk deel vervalt er dan? De aankoop van pand Kruidhof vindt u ook niet meer nodig, wij wel. Het museum heeft plannen gepresenteerd die hier schijnbaar goed zijn ontvangen. Wanneer de invulling door het museum niet voldoende is, zijn in de combinatie van beide gebouwen ook andere toepassingen mogelijk. Zo is er behoefte aan een afscheidshuis dichtbij de begraafplaats. En ja, dat is bij voorkeur een taak voor een uitvaartorganisatie, maar zoals wel vaker genoemd, over deze plek in het centrum moeten we niet afwachten maar durven investeren, de regie houden! Het laten vervallen van ondersteuning bij ruimtelijke kwaliteit van dorpskernen levert een marginaal bedrag op en werkt demotiverend naar wijk- en dorpsraden. De ontwikkeling van de Kop van de Muldersweg geeft u blijkbaar op. Maar kan dat maar zo? Er zijn veel gesprekken gevoerd, ondernemers en bewoners hebben gewacht met hun plannen, en nu na jaren stoppen komt niet goed over. En hoe gaan we dan verder met de aanpassing van de Stovonde? Want dat was de aanleiding van deze gebiedsontwikkeling. Verbouw gemeentehuis: u zegt: geen ondersteuning meer voor de werkgroep. Maar wat is de stand van zaken, we hebben eerder een bedrag beschikbaar gesteld voor onderzoek. Dat is nog niet afgerond, hoe gaat dit nu verder? Dan het belangrijkste: de dekking van het tekort. Willen we de rekening voor een belangrijk deel bij de burger neerleggen? Gisteren stonden we vermeld in een mooi staatje in De Telegraaf als goedkoopste gemeente in Nederland voor het verkrijgen van een bouwvergunning. Dat zal volgend jaar wel anders zijn… Het moet geen doel op zich zijn, om per se de goedkoopste te zijn. Maar de duurste past zeker niet bij Staphorst. Overigens zijn leges eenmalige uitgaven van individuele burgers en bedrijven voor individuele plannen. Dat we die meer kostendekkend maken is niets mis mee, als we ook maar kijken naar hoe tarieven zijn opgebouwd, doen we het voldoende effectief. Dat is anders als we het hebben over het verhogen van de OZB, afvalstoffenheffing enz. Wanneer we de OZB verhogen met inflatiecorrectie hebben onze inwoners daar begrip voor, maar wat u voorstelt is een verhoging van maar meer dan 45% in 4 jaar. Dat kunnen we niet verkopen. We komen daarmee fors over het gemiddelde in Overijssel, sterker nog, we naderen daarmee grens van wat maximaal mag. De overheid wil de lasten voor de burger terugbrengen, maar met een dergelijke verhoging van de gemeentelijke belastingen gaan onze inwoners er flink op achteruit. Dat moeten we niet doen. Dat geldt ook voor de afvalstoffenheffing. Het lage tarief hiervoor wordt voor een deel gedekt vanuit de reserve afvalstoffenheffing. Die raakt op enig moment op. Daarom moeten we nu eerst kijken of een meer effectief inzamelsysteem mogelijk is voordat we de tarieven verhogen. Wellicht is in de winter het inzamelen van gft minder nodig enz. De behoefte beoordelen en wellicht kan dat leiden tot een aanpassing waardoor de tarieven laag gehouden kunnen worden.

CDA zegt vertrouwen op in college

CDA CDA SGP ChristenUnie Staphorst 11-06-2019 13:57

Helaas hebben we als CDA fractie het vertrouwen in het college op moeten zeggen. Dat betekent dat de SGP en de ChristenUnie zonder het CDA verder gaan als coalitie. De betekent ook dat onze wethouder Bert Krale per direct stopt. We zullen als gemeente Staphorst een betrokken en gepassioneerde wethouder gaan missen. Fractievoorzitter Jacob Spiker heeft tijdens de raadsvergadering van 11 juni de volgende verklaring uitgesproken: Na een lange periode van verkennen en onderhandelen is na de verkiezingen in 2018 een hernieuwde samenwerking van SGP, CU en CDA in gang gezet. Tijdens de (in)formatieperiode is indringend gesproken over de onderlinge verhoudingen en hadden we de overtuiging dat deze coalitie kon leiden tot een succesvolle samenwerking. Een goed coalitieakkoord waaruit ambitie spreekt voor onze gemeente Staphorst en drie getalenteerde wethouders die dit gezamenlijk uit zouden voeren. Helaas is gebleken dat de onderlinge samenwerking anders is gelopen dan wat we ervan hadden gehoopt en verwacht. Dit gaat ten koste van de bestuurskracht en uiteindelijk van de gemeente Staphorst als geheel. De gemeente Staphorst heeft recht op een goed functionerend college dat gezamenlijk de afgesproken ambities uitvoert. Dat is de afgelopen periode niet het geval geweest. Vanwege deze ongewenste bestuurssituatie, zegt de CDA-fractie het vertrouwen op in het huidige college en zullen wij niet langer onderdeel uitmaken van de coalitie. Wij wensen SGP en CU succes met het voortzetten van de coalitie.

Stem Staphorst in de Staten!

CDA CDA Staphorst 14-03-2019 15:43

In het begin van mijn politieke loopbaan heb ik wel eens gedacht: schaf de provincies maar af en breng de taken onder bij gemeenten of het rijk. Daar ben ik inmiddels wel op terug gekomen. Het rijk staat bij het uitvoeren van taken vaak te ver van de burger af. Echter wanneer het rijk taken overdraagt naar gemeenten, dan tuigen die gemeenten meteen allerlei, soms grootschalige, samenwerkingsverbanden op. Die regioverbanden zijn niet democratisch gekozen en de invloed van kleine gemeenten binnen die verbanden is gering. Daarom vind ik dat taken die gemeenten niet zelfstandig kunnen uitvoeren, ondergebracht moeten worden bij de provincies. Uiteraard moeten gemeenten pragmatisch samenwerken, maar geen instanties optuigen waarvan de democratische legitimiteit ver te zoeken is. Op 20 maart zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Het CDA in Overijssel heeft ervoor gekozen een kandidatenlijst samen te stellen met kandidaten uit alle regio's. We vinden het belangrijk dat er een verbinding is tussen lokale, provinciale en landelijke politiek. Dat vertegenwoordigers uit alle regio's elkaar gemakkelijk kunnen vinden. Ik ervaar hoe belangrijk het is dat er korte lijnen zijn, dat ik niet hoef te zoeken of wachten op een afspraak. Lokaal met de provincie, maar ook met onze Kamerleden als Pieter Omtzigt en Agnes Mulder uit onze regio. Daarom heb ik me beschikbaar gesteld voor de komende verkiezingen en sta ik op de dertiende plek van de kandidatenlijst van CDA Overijssel. Het is belangrijk om lokale vraagstukken ook in de provincie voor het voetlicht te brengen. Jacob Spiker, CDA nummer 13 Klik hier voor het CDA Contactmet meer informatie over de verkiezingen en fractienieuws

CDA Overijssel campagne tour

CDA CDA Staphorst 01-03-2019 21:04

Beter Bus Tour! De CDA ‘Altijd in de Buurt Bus’ is vrijdag 1 maart in Staphorst Met de CDA 'altijd in de buurt' bus hebben we (een deel van) de route van buslijn 40 gereden. Onderweg hebben we goede gesprekken gevoerd over het belang van bereikbaarheid. Mensen vertelden vanuit hun eigen perspectief hoe belangrijk glasvezel in het buitengebied is, over goede busverbindingen en een station. De jongerenraad nam ons mee in het onderzoek dat ze hebben uitgevoerd over het OV in Staphorst. Verschillende ondernemers benadrukten het belang van een bushalte op het bedrijventerrein en een goede aansluiting van de bus op de trein. Opmerkelijk is dat iedereen onafhankelijk van elkaar het erg belangrijk te vinden dat bussen eerder vertrekken. Studenten en personeel kunnen dan wel op tijd op hun stageplek of werk komen. En het ontlast de overvolle bussen in de spits. De provincie is de overheid die gaat over de buslijnen. Eddy van Hijum was erbij vanuit de provincie, hij neemt deze signalen zeker mee! En onze Jacob Spiker (nummer 13 op de verkiezingslijst voor de Provinciale Staten) gaat hier absoluut een speerpunt van maken als hij gekozen wordt in de provincie. #stemstaphorstindestaten CDA Staphorst en CDA Overijssel organisereneen campagne tour over bereikbaarheid met de nadruk op openbaar vervoer. Het programma begint om 15.00 uur met de CDA ‘Altijd in de buurt bus’, waarmee we buslijn 40 gaan rijden met onderweg gesprekken over bereikbaarheid: verkeer, openbaar vervoer en digitale bereikbaarheid (glasvezel). Rond 16.30 uur sluiten we af bij met gesprekken en netwerkborrel bij café Spoorzicht, Gemeenteweg 171 in Staphorst. Programma: 15.00 uur vertrek vanaf de carpool De Lichtmis in Rouveen 15.10 uur naar Klaas Kloosterweg: aanleg glasvezel met kort gesprek met een agrariër over de noodzaak van glasvezel voor de digitale bereikbaarheid. 15.20 volgen route buslijn 40 vanaf Rouveen naar Staphorst langs verschillende bushaltes 15.30 uur stop bij halte Kerkplein Rouveen, spreekpunt reizigers 15.40 uur stop bij halte Dekkersweg, spreekpunt reizigers 15.50 uur naar bedrijventerrein De Esch met stop bij kantoor De Rollecate Via Hoogeweg en Bergerslag buslijn 40 verder volgen 16.15 uur stop bij halte Bergerslag–Markt, spreekpuntreizigers 16.30 uur naar oude en wellicht toekomstige stationslocatie. Stop bij Café Spoorzicht Gemeenteweg 171 in Staphorst, spreekpunt studenten en ondernemers Afsluiten met hapje en drankje Tijdens en na de tour zijn onder andere lijsttrekker Eddy van Hijum en Jacob Spiker als lokale kandidaat voor de Provinciale Statenverkiezingen aanwezig. Onderweg en na afloop gesprekken met de Jongerenraad, ondernemers en studenten

CDA Overijssel 'Altijd in de buurt bus! in Staphorst

CDA CDA Staphorst 01-03-2019 21:04

Beter Bus Tour! De CDA ‘Altijd in de Buurt Bus’ in Staphorst Met de CDA 'altijd in de buurt' bus hebben we (een deel van) de route van buslijn 40 gereden. Onderweg hebben we goede gesprekken gevoerd over het belang van bereikbaarheid. Mensen vertelden vanuit hun eigen perspectief hoe belangrijk glasvezel in het buitengebied is, over goede busverbindingen en een station. De jongerenraad nam ons mee in het onderzoek dat ze hebben uitgevoerd over het OV in Staphorst. Verschillende ondernemers benadrukten het belang van een bushalte op het bedrijventerrein en een goede aansluiting van de bus op de trein. Opmerkelijk is dat iedereen onafhankelijk van elkaar het erg belangrijk te vinden dat bussen eerder vertrekken. Studenten en personeel kunnen dan wel op tijd op hun stageplek of werk komen. En het ontlast de overvolle bussen in de spits. De provincie is de overheid die gaat over de buslijnen. Eddy van Hijum was erbij vanuit de provincie, hij neemt deze signalen zeker mee! En onze Jacob Spiker (nummer 13 op de verkiezingslijst voor de Provinciale Staten) gaat hier absoluut een speerpunt van maken als hij gekozen wordt in de provincie. #stemstaphorstindestaten Klik op onderstaande links voor een impressie van de Altijd in de buurt dag: Altijd in de buurt TV Staphorst.Nieuws Facebook CDA Staphorst Aankondiging: CDA Staphorst en CDA Overijssel organisereneen campagne tour over bereikbaarheid met de nadruk op openbaar vervoer. Het programma begint om 15.00 uur met de CDA ‘Altijd in de buurt bus’, waarmee we buslijn 40 gaan rijden met onderweg gesprekken over bereikbaarheid: verkeer, openbaar vervoer en digitale bereikbaarheid (glasvezel). Rond 16.30 uur sluiten we af bij met gesprekken en netwerkborrel bij café Spoorzicht, Gemeenteweg 171 in Staphorst. Programma: 15.00 uur vertrek vanaf de carpool De Lichtmis in Rouveen 15.10 uur naar Klaas Kloosterweg: aanleg glasvezel met kort gesprek met een agrariër over de noodzaak van glasvezel voor de digitale bereikbaarheid. 15.20 volgen route buslijn 40 vanaf Rouveen naar Staphorst langs verschillende bushaltes 15.30 uur stop bij halte Kerkplein Rouveen, spreekpunt reizigers 15.40 uur stop bij halte Dekkersweg, spreekpunt reizigers 15.50 uur naar bedrijventerrein De Esch met stop bij kantoor De Rollecate Via Hoogeweg en Bergerslag buslijn 40 verder volgen 16.15 uur stop bij halte Bergerslag–Markt, spreekpuntreizigers 16.30 uur naar oude en wellicht toekomstige stationslocatie. Stop bij Café Spoorzicht Gemeenteweg 171 in Staphorst, spreekpunt studenten en ondernemers Afsluiten met hapje en drankje Tijdens en na de tour zijn onder andere lijsttrekker Eddy van Hijum en Jacob Spiker als lokale kandidaat voor de Provinciale Statenverkiezingen aanwezig. Onderweg en na afloop gesprekken met de Jongerenraad, ondernemers en studenten

Kandidatenlijst CDA Overijssel voor Provinciale Statenverkiezingen vastgesteld

CDA CDA Zwartewaterland 23-11-2018 10:06

De kandidatenlijst van het CDA Overijssel voor de Provinciale Statenverkiezingen is door de leden vastgesteld.Lijsttrekker Eddy van Hijum is enthousiast over het team dat hij als lijsttrekker gaat aanvoeren tijdens de verkiezingen. “Dit is een mooie lijst met mensen die zich allemaal vol energie willen inzetten voor Overijssel. Ik voer met trots deze lijst aan die laat zien dat het CDA als volkspartij in de Overijsselse samenleving geworteld is. Alle regio’s zijn met deze lijst vertegenwoordigd. Daardoor houden we de lijnen kort en is er altijd een CDA’er in de buurt!”. Nieuwe gezichtenLijsttrekker Eddy van Hijum was al eerder gekozen. Hij wordt vergezeld door een enthousiast team, afkomstig uit de gehele provincie Overijssel. Op nummer 2 staat nieuwkomer Wim Duitman (29 jaar) uit Kampen. Hij is voorzitter van het CDJA IJsseldelta en bestuurslid van het landelijke CDJA. Jerry Blekkenhorst (33 jaar) ondernemer uit de gemeente Twenterand staat op plek 6 en is de andere nieuwkomer in de top 10. Op plek 11 tot en met 15 staan ook nieuwe gezichten. Klaas de Lange uit de gemeente Steenwijkerland op 11, Marieke Blom uit Almelo op 12, Jacob Spiker uit Staphorst op 13, Karin van der Toorn uit Olst Wijhe staat op 14 en Douwe Prinsse uit Hardenberg op 15. ErvaringNaast de nieuwkomers staan er ook bekende gezichten in de top 10 van de lijst die ook nu al Statenlid zijn. Op 3. Bouwien Rutten (Dinkelland), op 4. Ben Eshuis (Hof van Twente), op 5. Susan Faal (Rijssen-Holten), op 7. Jeroen Piksen (Hellendoorn), op 8. Bart van Moorsel (Deventer), op 9. Moniek Kleinsman (Ommen) en op 10. Henk Meulink (Hardenberg). Meer informatie CDA Overijsselwww.cda.nl/overijsselNoot voor de redactie: Voor meer informatie en/of interviewaanvragen kunt u contact opnemen met:CDA Overijssel Piet-Cees van der Wel (Campagneleider) 0523 - 857 332 06 155 666 89pietcees@studuo28.nl 1.Eddy van Hijum, Raalte 2.Wim Duitman, Kampen, 3.Bouwien Rutten, Dinkelland 4.Ben Eshuis, Hof van Twente 5.Susan Faal, Rijssen Holten 6.Jerry Blekkenhorst, Twenterand 7.Jeroen Piksen, Hellendoorn 8.Bart van Moorsel, Deventer 9.Moniek Kleinsman, Ommen 10.Henk Meulink, Hardenberg 11.Klaas de Lange, Steenwijkerland 12.Marieke Blom, Almelo 13.Jacob Spiker, Staphorst 14.Karin van der Toorn, Deventer 15.Douwe Prinse, Hardenberg 16.Peter van der Terp, Steenwijkerland 17.Annemiek Wassink, Wierden 18.Henk Selles, Kampen 19.Margreet Bosma, Zwartewaterland 20.Eric van der Aa, Enschede 21.Mart van Lagen, Enschede 22.Marlies Wielens, Hengelo 23.Martijn van der Veen, Zwolle 24.Gert van Lente, Zwartewaterland 25.Bert Krale, Staphorst 26.Niels Tomson, Dalfsen 27.Jan Riesewijk, Losser

Privacywet kost een vermogen!

CDA CDA Staphorst 14-11-2018 20:56

De AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (de privacywet) kost een vermogen. Overheden en Publieke organisaties als zorg- en onderwijsinstellingen zijn verplicht een ‘Functionaris voor Gegevensbescherming’ aan te stellen. Tijdens de algemene beschouwingen heb ik een bedrag van 100 miljoen euro genoemd, wat het de Nederlandse overheid kost wanneer alle gemeenten de norm aanhouden die in onze begroting is opgenomen. Maar het is nog veel meer. Als alle publieke instellingen één fulltime functionaris aannemen, kost dat al 200 miljoen. Wanneer dat meer fte’s per gemeente of zorginstelling zijn, wordt het een veelvoud van dit bedrag. Detacheringsbureaus spinnen er garen bij en zullen niet nalaten de noodzaak van extra personele inzet te adviseren. De wet is echter niet bedoeld om extra banen te creëren. Natuurlijk is het belangrijk correct om te gaan met privacy- en persoonsgegevens, maar we moeten niet doorslaan. De beveiliging van systemen moet op orde zijn, archivering van gegevens is erg belangrijk en van belang is dat processen goed ingericht zijn. Dat kost niet meer tijd, maar meer discipline. Het moet een Way of Life worden, bewust en zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. De gemeente Staphorst heeft voor 2019 drie fte's begroot en daarna nog één meer. Wij zijn niet overtuigd van deze enorme inzet voor de AVG en hebben het college opgedragen hier nog eens goed naar te kijken en dit eerst met een gemotiveerd voorstel aan de raad voor te leggen. Jacob Spiker Amendement Algemene beschouwingen

Vernieuwing en ervaring op conceptlijst CDA Overijssel

CDA CDA Zwartewaterland 25-09-2018 11:35

Het Algemeen Bestuur van het CDA in Overijssel heeft de conceptlijst voor de Provinciale Statenverkiezingen vastgesteld. Het is nu aan de leden om de lijst definitief te maken tijdens de ledenvergadering op 22 november. Voorzitter Maarten Westerduin is erg te spreken over de conceptlijst: “De vertrouwenscommissie heeft goed werk geleverd en een mooie balans gezocht tussen nieuwe gezichten en ervaren Statenleden. Tussen mannen en vrouwen, jong en oud en een goede spreiding over de hele provincie. Een jongere van het CDJA op plaats 2 getuigt van lef en past bij een partij die wil vernieuwen”. Altijd een CDA’er in de buurt Lijsttrekker Eddy van Hijum is enthousiast over het team dat hij als lijsttrekker gaat aanvoeren tijdens de verkiezingen. “Ik ben bijzonder trots op deze lijst, die laat zien dat het CDA als volkspartij in de Overijsselse samenleving geworteld is. Jong en oud, platteland en stad en alle streken van onze provincie zijn vertegenwoordigd. Er is dus altijd een CDA’er in de buurt! Alle kandidaten zijn echte volksvertegenwoordigers en stuk voor stuk betrokken inwoners die hun sporen in de samenleving hebben verdiend. Wij gaan ons de komende vier jaar samen vol energie inzetten voor Overijssel”. Martin Reesink zwaait af Na drie periodes van vier jaar als Statenlid en acht jaar als fractievoorzitter, zwaait Martin Reesink af als Statenlid. “Martin Reesink heeft zich vele jaren ingezet voor het CDA. Als stabiele factor en verbinder heeft hij de fractie steeds uitstekend geleid. We zijn hem als CDA zeer dankbaar voor zijn tomeloze inzet”, aldus afdelingsvoorzitter Maarten Westerduin. Reesink: “Je moet als partij blijven vernieuwen. Dat is ontzettend belangrijk. Dat is met deze lijst, neem bijvoorbeeld onze nummer 2 Wim Duitman (29), heel erg goed gelukt. Daar ben ik heel trots op.” Reesink blijft zich wel volop inzetten voor de partij: “Het CDA zit in je haarvaten en daar blijf ik natuurlijk graag bij betrokken”. Voorzitter Westerduin: “Het bestuur heeft gekozen voor een advies kandidatenlijst met kandidaten die een volksvertegenwoordigende rol zullen innemen in de Staten. Bestuurders staan derhalve niet noodzakelijkerwijs op de advies kandidatenlijst.”. Nieuwe gezichten Lijsttrekker Eddy van Hijum was al eerder gekozen. Hij wordt vergezeld door een enthousiast team, afkomstig uit de gehele provincie Overijssel. Opvallend is de nummer 2 op de lijst, Wim Duitman uit Kampen. Duitman is 29 jaar en komt uit Kampen. Hij is voorzitter van het CDJA IJsseldelta en bestuurslid van het landelijke CDJA. Hij heeft zich in die functie als talent bewezen en is binnen het CDA Overijssel een bekend gezicht. Jerry Blekkenhorst, 33 jaar en ondernemer uit de gemeente Twenterand, is de andere nieuwkomer in de top 10 op plek 6. Op plek 11 tot en met 15 staan ook nieuwe gezichten. Klaas de Lange uit de gemeente Steenwijkerland op 11, Marieke Blom uit Almelo op 12, Jacob Spiker uit Staphorst op 13, Douwe Prinsse uit Hardenberg op 14 en Peter van der Terp uit Steenwijkerland op 15. Ervaring Naast de nieuwkomers staan er ook bekende gezichten in de top 10 van de lijst die ook nu al Statenlid zijn. Op 3. Bouwien Rutten (Dinkelland), op 4. Ben Eshuis (Hof van Twente), op 5. Susan Faal (Rijssen-Holten), op 7. Jeroen Piksen (Hellendoorn), op 8. Bart van Moorsel (Deventer), op 9. Moniek Kleinsman (Ommen) en op 10. Henk Meulink (Hardenberg). Meer informatie CDA Overijssel www.cda.nl/overijssel Noot voor de redactie: Voor meer informatie en/of interviewaanvragen kunt u contact opnemen met: CDA Overijssel Piet-Cees van der Wel (Campagneleider) Paasberg 287772 DH, Hardenberg0523 - 857 332 06 155 666 89 pietcees@studuo28.nl Bijlage: Concept lijst CDA Overijssel Eddy van Hijum, RaalteWim Duitman, Kampen,Bouwien Rutten, DinkellandBen Eshuis, Hof van TwenteSusan Faal, Rijssen HoltenJerry Blekkenhorst, TwenterandJeroen Piksen, HellendoornBart van Moorsel, DeventerMoniek Kleinsman, OmmenHenk Meulink, HardenbergKlaas de Lange, SteenwijkerlandMarieke Blom, AlmeloJacob Spiker, StaphorstDouwe Prinse, HardenbergPeter van der Terp, SteenwijkerlandKarin van der Toorn, DeventerAnnemiek Wassink, WierdenHenk Selles, KampenMargreet Bosma, ZwartewaterlandEric van der Aa, EnschedeMart van Lagen, EnschedeMarlies Wielens, HengeloMartijn van der Veen, ZwolleGert van Lente, ZwartewaterlandBert Krale, StaphorstNiels Tomson, DalfsenJan Riesewijk, Losser

Handhaving is primair een taak van de politie

CDA CDA Staphorst 01-08-2018 10:35

Handhaving moet een taak van de politie zijn! Amsterdam vraagt extra agenten en handhavers. Dat willen alle gemeenten wel, al is het niet onredelijk dat de bezetting in Amsterdam hoger is dan in de gemiddelde plattelandsgemeente. De roep om meer blauw op straat horen we echter al jaren. Nieuwe technologieën hebben het politiewerk echter wel veranderd. Centraal kan door slimme contactmethodes met dienstauto’s en camera’s effectief met de beschikbare eenheden omgegaan worden. Maar de overheid heeft de handhaving- en controle wel erg onoverzichtelijk gemaakt. Zo’n dertig jaar geleden had de politiepost in Staphorst bijna net zoveel agenten als nu de hele regio. Nu moet de gemeente het doen met drie wijkagenten. De vergelijking gaat niet helemaal op omdat er regionaal volop samengewerkt wordt en daar waar nodig, extra inzet mogelijk is. Bezuinigingen en efficiencyslagen hebben echter wel geleid tot een onoverzichtelijk landschap. Vaak horen we: dit is geen taak van de politie. Voor parkeerbeheer en andere ‘kleine’ controles moeten gemeenten BOA’s inzetten. Voor milieuovertredingen gaat een handhaver milieu op pad en zo is er voor iedere overtreding wel een handhavingambtenaar. Alle bezuinigingsmaatregelen hebben echter niets opgeleverd! We hebben nu een Nationale Politie, maar daar waar op politietaken is bezuinigd, werden bij lokale overheden en via regionale samenwerkingsverbanden, weer nieuwe diensten opgetuigd. Kortom het geld wordt nog steeds, en waarschijnlijk nog meer, uitgegeven, maar vooral niet effectief. Beter is om alle handhavingdiensten onder te brengen bij de politie. Geef de hele buitendienst een uniform en laat iedereen door de politie aangestuurd worden. Daarmee voorkomen we dat de politie bij structurele overtredingen naar gemeenten wijst en zegt dat het geen taak van de politie is. Alles onder de politievlag, daarmee komt er vanzelf meer blauw op straat en sparen we als totale overheid flink wat geld uit. Dat kan dan weer gebruikt kan worden voor versterking van de criminaliteitbestrijding en krijgt Amsterdam de versterking waar ze om vraagt. In het coalitieakkoord van Staphorst hebben we daar een ogenschijnlijk weinig zeggende tekst over opgenomen, want daar gaan we als kleine gemeente niet over? Maar dat is niet correct, een gemeente kan en mag prioriteiten stellen! En ergens moet de roep om verandering beginnen… Jacob Spiker Coalitieakkoord pagina 8: Ambitie veiligheidsbeleving: handhaving is primair een taak van de politie

Nieuwe coalitie aan de slag

CDA CDA SGP Staphorst 11-07-2018 17:16

Na een ogenschijnlijk lange periode van onderhandelen is vorige week het nieuwe coalitieakkoord en het college gepresenteerd. In de periode tussen de verkiezingen en half mei heeft informateur Arie van de Pol uit Nunspeet gesprekken gevoerd met alle partijen en uiteindelijk geconcludeerd dan een hernieuwde samenwerking van SGP, CU en CDA onderzocht moest worden. We hebben u daar eerder van op de hoogte gebracht. We hebben zeer indringende gesprekken gevoerd met SGP en CU, gesprekken om vertrouwen te krijgen in elkaar en voor ons als CDA het gevoel te krijgen dat we gewenst waren als partner. Daaruit is een intentieovereenkomst voortgekomen die op 22 mei getekend is. Vervolgens zijn de onderhandelingen echt begonnen. De periode van gesprekken over vertrouwen en gewenstheid bleken niet voor niets te zijn geweest. Toen we over de inhoud kwamen te spreken, bleken we het over veel onderwerpen eens te kunnen worden. En daar waar dat wat lastiger was, gunden we elkaar ook de ruimte en tijd daarover door te spreken en kwamen we bijna altijd tot een aanvaardbaar compromis. De onderhandelingen werden gevoerd door: Lucas Mulder en Erik Hattem namens de SGP, Alwin Mussche en Jan-Carlo Bos namens de CU en Herriët Brinkman en Jacob Spiker namens het CDA. Van uit de ambtelijke organisatie waren Patrick Rossen en Jacob Herms erbij om te notuleren en daar vervolgens conceptteksten van te schrijven. De procesleider was opnieuw Arie van de Pol. We hebben de keuze gemaakt een akkoord op hoofdlijnen op te stellen. Dit omdat de coalitie wel erg groot is ten opzichte van de overige partijen, Gemeentebelangen en PvdA. Doordat onderwerpen op hoofdlijnen zijn benoemd, moet het college daar voorstellen over uitwerken en met een goed voorstel naar de gemeenteraad, zoveel mogelijk met keuzemogelijkheden zodat de definitieve richting in de raad plaats moet vinden. Het geeft de coalitiepartijen, ons dus ook, de mogelijkheid zichzelf te onderscheiden. Uiteraard zijn er afspraken, maar omdat die niet dichtgetimmerd zijn kunnen we toch ons eigen geluid laten horen. Dit is een belangrijk onderdeel van de gekozen bestuursstijl. Meer debat in de raad en verbinding tussen fracties, raad, college, ambtelijk apparaat en samenleving.Allemaal met onderscheidende rollen, ambities en kaders, uitgaande van beleid en vastgesteldevisies. Als CDA-onderhandelaars hebben we er steeds voor gewaakt dat we voldoende herkenbaar wilden zijn. Wanneer u het coalitieakkoord ‘Samen, voor elkaar’ leest, zult u zien dat een groot aantal punten uit ons verkiezingsprogramma een plek hebben gekregen. Enkele voor ons belangrijke punten zijn: Regelgeving RO herzien en verminderen, bijvoorbeeld over erfinrichtingOntwikkelen omgeving BosvijverRuimte voor bedrijvenZorg voor elkaar met aandacht voor respijtzorg en ondersteuning lokale iniatievenOpstellen nieuw sport- en beweegbeleidCentrumvisie met aandacht voor winkelhart en museumsteegIntegratiebeleidVasthouden aan huidige vorm afvalinzameling met behoud grijze container Ook hebben we als onderhandelaars afspraken gemaakt over de portefeuilleverdeling. Eigenlijk is dat een zaak van het college zelf, maar we vonden het belangrijk dat partijen ook een portefeuille krijgen die bij de partij past. Uiteraard moeten ook de wethouders zich prettig voelen bij de onderwerpen waarvoor ze verantwoordelijk worden. Ook zijn er portefeuilles die je niemand graag wil. Onderwerpen als ruimtelijke ordening, toezicht en duurzaamheid geven vaak discussie bij en met inwoners. Door die evenwichtig te verdelen is er een goede balans in de portefeuilles. Als fractie en wethouder zijn we content met de portefeuille voor onze wethouder Bert Krale: SportEconomieRecreatie en toerismeVerkeer en vervoer (uitvoering)Openbare werkenToezichtGemeentelijke gebouwenEvenementen Al met al heeft de totstandkoming van het coalitieakkoord lang geduurd. Het heeft ons veel tijd gekost, maar we vinden dat het resultaat er zeker mag zijn en dat er veel ‘CDA’ in zit. Klik hier voor het coalitieakkoord Klik hier voor het CDA verkiezingsprogramma Afronding informatie 22 mei Hartelijke groet, Jacob en Herriët

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.