De Hooigracht wordt opnieuw ingericht, en die krijgt eindelijk de uitstraling die het verdient. De parkeerplaatsen verdwijnen, waarmee er veel meer ruimte komt voor fietsers, voetgangers en groen. Maar ook meer ruimte voor de regionale bussen zoals die uit Zoetermeer, die nu nog via de Breestraat rijden. De plannen zijn onderdeel van de plannen voor de ‘centrumroute’, waarbij de hele binnenstad veel meer ingericht wordt voor openbaar vervoer en fietsers en er veel groen bijkomt.

https://leiden.sp.nl/nieuws/2018/01/sp-blij-met-plannen-voor-hooigracht
Foto: SP

In de raad werd er door de SP en andere partijen vooral nog gesproken over de belangen van de ondernemers ter plekke. Het parkeren verdwijnt, laden en lossen blijft mogelijk. Dat het parkeren verdwijnt betekent dat de Hooigracht veel ruimer en mooier wordt en dat het verkeer, waaronder het busverkeer beter kan doorstromen, maar de ondernemers moeten daar niet de dupe van worden. De SP was dan ook mede-indiener van een voorstel van D66 dat laden en lossen door klanten van de winkels ter plekke beter moet regelen. Dit wijziginsvoorstel werd aangenomen.

Ook steunde de SP een voorstel van de Partij voor de Dieren, dat moest zorgen voor meer verschillende soorten bomen in de Hooigracht. De SP heeft het belang van biodiversiteit altijd onderstreept, en daar past dit voorstel goed in. Dit wijzigingsvoorstellen werd aangenomen.

SP verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: "Ik ben er erg op trots op dat de verkeersplannen voor Leiden nu langzaam aan tot uitvoering komen, en dat de stad zo veel mooier wordt, en toegankelijker voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. We zijn sinds de RijnGouweLijn een eind gekomen!".

Download hier: https://leiden.sp.nl/nieuws/2018/01/PDF icon een presentatie over de plannen voor de Hooigracht.