Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

19 documenten

Aanpak corona-crisis in Apeldoorn

CDA CDA Apeldoorn 18-03-2020 19:46

Beste CDA-vrienden, Het heeft Nederland en Apeldoorn in haar ban: de coronacrisis. Ook in Apeldoorn ontkomen we niet aan stevige maatregelen om verdere verspreiding van het virus te voorkomen, ook omdat er inmiddels een aantal mensen in Apeldoornbesmet is.De noodverordening is op dit moment van kracht. Daardoor gaan onder andere grote evenementen niet door, is de horeca gesloten,zijn scholendicht, en wordt er door veel mensen thuis gewerkt. Zoals onze minister-president in zijn toespraak van gisteravond ook aangaf,is het van groot belang dat we allemaal opvolging geven aan deze voorschriften. Vraag-en-antwoord opApeldoorn.nl Ik kan me voorstellen dat dit alles veel vragen oproept, omdat het velen van ons direct raakt. Of we nu zelf besmet zijn, of omdat het ons werk ofonderneming raakt.Het is van belang dat er goede informatievoorziening is.Voor het laatste nieuws en antwoorden op uw vragen heeft de Gemeente Apeldoorn een website opengesteld. Deze is hier te vinden:https://www.apeldoorn.nl/ter/corona Politieke besluitvorming Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad al zonder publiek vergaderd. Na de aangescherpte maatregelen van het kabinet van zondag jl. heeft de gemeenteraad ook besloten om de politieke markt van 19 en 26 maart, de raadsvergadering van 2 aprilen de Ontmoeting van 9 aprilte laten vervallen. Ook alle andere bijeenkomsten komen te vervallen. U zult begrijpen dat dit betekent dat er de komende periode weinig tot geen reguliere besluiten worden genomen in de gemeenteraad. Voor een aantal onderwerpen geldt dat deze gemakkelijk doorgeschoven kunnen worden, maar voor een aantal ook niet. Op dit moment wordt geïnventariseerd hoe we daar mee om zullen gaan. Het college en de ambtelijke organisatie is 24 uur per dag bezig om deze crisis het lijf te bieden. Voor onze wethouder Nathan Stukker geldtspecifiek dat hij op het zorgdomein en het onderwijsdomein actief is.De CDA-fractie zal de komende tijd wekelijks(digitaal) vergaderen en is beschikbaar voor vragen van uw kant. De fractie zal op gepaste afstand haar controlerende taak vervullen. Rest mij om een ieder die in aanraking komt met het virus, ernstig of minder ernstig, direct of indirect, heel veel sterkte te wensen de komende periode. Dit is ook een tijd waarin we een groot beroep moeten en mogen doen op elkaar. Ondanks de trieste berichten over ziekte, zien we gelukkig heel veel mooie initiatieven waarin mensen elkaar helpen of elkaar een hart onder de riem steken. Dat is hartverwarmend. Blijf voor elkaar zorgen, jong en oud! Mocht u vragen, zorgen of opmerkingen hebben, schroom niet om dat ons te laten weten. Jan Dirk van der Borg, Fractievoorzitter CDA Apeldoorn

Aanpak corona-crisis in Apeldoorn

CDA CDA Apeldoorn 18-03-2020 19:46

Beste CDA-vrienden, Het heeft Nederland en Apeldoorn in haar ban: de coronacrisis. Ook in Apeldoorn ontkomen we niet aan stevige maatregelen om verdere verspreiding van het virus te voorkomen, ook omdat er inmiddels een aantal mensen in Apeldoornbesmet is.De noodverordening is op dit moment van kracht. Daardoor gaan onder andere grote evenementen niet door, is de horeca gesloten,zijn scholendicht, en wordt er door veel mensen thuis gewerkt. Zoals onze minister-president in zijn toespraak van gisteravond ook aangaf,is het van groot belang dat we allemaal opvolging geven aan deze voorschriften. Vraag-en-antwoord opApeldoorn.nl Ik kan me voorstellen dat dit alles veel vragen oproept, omdat het velen van ons direct raakt. Of we nu zelf besmet zijn, of omdat het ons werk ofonderneming raakt.Het is van belang dat er goede informatievoorziening is.Voor het laatste nieuws en antwoorden op uw vragen heeft de Gemeente Apeldoorn een website opengesteld. Deze is hier te vinden:https://www.apeldoorn.nl/ter/corona Politieke besluitvorming Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad al zonder publiek vergaderd. Na de aangescherpte maatregelen van het kabinet van zondag jl. heeft de gemeenteraad ook besloten om de politieke markt van 19 en 26 maart, de raadsvergadering van 2 aprilen de Ontmoeting van 9 aprilte laten vervallen. Ook alle andere bijeenkomsten komen te vervallen. U zult begrijpen dat dit betekent dat er de komende periode weinig tot geen reguliere besluiten worden genomen in de gemeenteraad. Voor een aantal onderwerpen geldt dat deze gemakkelijk doorgeschoven kunnen worden, maar voor een aantal ook niet. Op dit moment wordt geïnventariseerd hoe we daar mee om zullen gaan. Het college en de ambtelijke organisatie is 24 uur per dag bezig om deze crisis het lijf te bieden. Voor onze wethouder Nathan Stukker geldtspecifiek dat hij op het zorgdomein en het onderwijsdomein actief is.De CDA-fractie zal de komende tijd wekelijks(digitaal) vergaderen en is beschikbaar voor vragen van uw kant. De fractie zal op gepaste afstand haar controlerende taak vervullen. Rest mij om een ieder die in aanraking komt met het virus, ernstig of minder ernstig, direct of indirect, heel veel sterkte te wensen de komende periode. Dit is ook een tijd waarin we een groot beroep moeten en mogen doen op elkaar. Ondanks de trieste berichten over ziekte, zien we gelukkig heel veel mooie initiatieven waarin mensen elkaar helpen of elkaar een hart onder de riem steken. Dat is hartverwarmend. Blijf voor elkaar zorgen, jong en oud! Mocht u vragen, zorgen of opmerkingen hebben, schroom niet om dat ons te laten weten. Jan Dirk van der Borg, Fractievoorzitter CDA Apeldoorn

Voorjaars-ALV dinsdag 31 maart

CDA CDA Apeldoorn 08-03-2020 14:05

Onze ledenvergadering komt er weer aan! U bent van harte uitgenodigd. Wanneer? Dinsdag 31 maart a.s.Hoe laat? 19.30-22.00u (inloop: 19.00u)Waar? De Herberg (Deventerstraat 40)We starten met huishoudelijke zaken (verslag ALV 29 oktober 2019, jaarrekening 2019) en politieke actualiteiten.Tijdens het tweede deel van de avond gaan we met elkaar in gesprek over mobiliteit in en rondom Apeldoorn.Elbert Mulder zal toelichten hoe de gemeente Apeldoorn onze gemeente bereikbaar wil houden en wat de kansen en uitdagingen daarbij zijn. Centraal hierbij staat de mobiliteitshub, waar verschillende mobiliteitsdiensten bij elkaar komen. Daarnaast zal Elbert een aantal stellingen voorleggen om met elkaar van gedachten te wisselen over de toekomst van mobiliteit.De agenda ziet er als volgt uit:19.00 Inloop19.30 Huishoudelijk gedeelte en politieke actualiteiten1) Opening door de voorzitter (Jacqueline van Leeuwen)2) Vaststelling agenda3) Verslag Algemene ledenvergadering 29 oktober 20194) Financiën – Jaarrekening 2019 (Sjoerd Zijlstra)5) Benoeming kascontrolecommissie6) Politieke actualiteiten – Lokaal (Jan Dirk van der Borg & Nathan Stukker)7) Politieke actualiteiten – Provinciaal (Gerhard Bos)8) RondvraagPauze20.35 Inhoudelijk gedeelteThema: Mobiliteit in en rondom Apeldoorn21.35 Afsluiting We zien u graag op dinsdag 31 maart!

Najaars ALV 29 oktober - thema vliegveld Teuge

CDA CDA Apeldoorn 28-10-2019 18:06

De najaars-ALV komt er weer aan! U bent uiteraard van harte uitgenodigd. We hebben als thema gekozen voor Vliegveld Teuge. Wanneer? Dinsdag 29 oktober a.s.Waar? Sprengeloo, Sprengenweg 81 te Apeldoorn (ingang Prinses Beatrixlaan)Tijd? 19.00u - 21.30u (inloop: 18.30u) Het eerste deel van de avond staat in het teken van Teuge. Meiltje de Groot, directeur van International Airport Teuge, komt spreken over de toekomst van het vliegveld. De andere spreker is Adri van Geffen, directeur van Mission Aviation Fellowship (MAF Nederland). MAF Nederland is gevestigd op vliegveld Teuge. Adri van Geffen komt ons vertellen over wat MAF wereldwijd betekent voor mensen in nood in afgelegen gebieden. Het belooft een inspirerende avond te worden!Het tweede deel van de avond staat in het teken van partijzaken. De penningmeester zal de begroting voor 2020 presenteren en enkele punten uit de jaarrekening 2019 nader toelichten. Daarna gaan we uitgebreid in gesprek met fractievoorzitter Jan Dirk van der Borg en wethouder Nathan Stukker. De fractievoorzitter en wethouder blikken met ons terug op de ambities van het verkiezingsprogramma GR2018 en bespreken de stand van zaken in de huidige politieke werkelijkheid. De agenda van de ALV is als volgt: Deel I 18.30u. Inloop19.00u. Opening door de voorzitter (Jacqueline van Leeuwen)19.05u. Thema International Airport Teuge (Presentaties door o.a. Meiltje de Groot, directrice Teuge Airport)20.00u. PauzeDeel II20.20u. Financiën – Begroting 2020 en extra uitleg jaarrekening 2019 (Sjoerd Zijlstra)20.35u. Ambities 2018-2022 en de politieke realiteit – In gesprek met de fractievoorzitter en wethouder21.30u. Afsluiting

Tekst algemene beschouwingen lezen?

CDA CDA Apeldoorn 29-05-2019 07:08

Op donderdag 20 juni werd de Voorjaarsnota behandeld. In de Voorjaarsnota worden de kaders voor het opstellen van de jaarlijkse begroting geformuleerd. Jan Dirk van der Borg sprak bij de algemene beschouwingen voor de Voorjaarsnota de volgende tekst uit: Een voorjaarsnota met twee gezichten. En dat in onrustige tijden. We zien totaal verschillende verkiezingsuitslagen in een paar maanden tijd. De politieke arena lijkt meer en meer op een woordenstrijd tussen flanken op links en rechts. In alle heftigheid lijkt het gewone midden wel oorverdovend stil. Er is in slechts enkele decennia veel veranderd. Want met de teloorgang van geloof en kerk als samenbinder gaan mensen op zoek naar nieuwe ankerpunten. Er ontstaan nieuwe, scherpere scheidslijnen. We zien die scheidslijnen op diverse terreinen terug: sociaal-economisch door grotere inkomensverschillen, botsing van ideeën over immigratie en duurzaamheid, onderwijsachterstanden, traditie vs. toekomstgeloof. We zien als reactie veel overheden driftig op zoek gaan naar allerlei vormen van burgerparticipatie. Wat ons betreft begint het bij leiderschap. Het goede en integere voorbeeld geven, fatsoenlijk met elkaar omgaan, dichtbij mensen staan en strijden voor onze inwoners. Een politicus moet bezwaren en zorgen benoemen, maar bovenal ook hoop en perspectief bieden. Laten we met dit in het achterhoofd kijken naar welke initiatieven de overheid in deze context moet oppakken. Het CDA Apeldoorn ziet vier belangrijke onderwerpen voor de komende jaren: 1. Ervoor zorgen dat iedereen de energietransitie mee kan maken. De gemeente scoort goed in de maatregelen voor de klimaatopgave en de energietransitie, zo blijkt uit een rapport van het Gelders Energieakkoord. We zijn blij met dat signaal, ook al zijn we er nog niet. Vooral in het mogelijk maken van de energietransitie voor lage- en middeninkomens. Als onze bewoners de energietransitie niet mee kunnen maken - ook financieel - dan gaat het de Apeldoornse samenleving niet lukken. We roepen het college op hiervoor met ideeën naar de raad te komen. We overwegen hiervoor een motie in te dienen. 2. We zien dat er veel te veel jongeren professionele hulp nodig lijken te hebben. De kernvraag is: hoe komt dat? Verwachten wij, samenleving, onderwijs en ouders, niet te veel van de ontwikkeling van een kind? En labelen we niet te veel kinderen die ‘iets’ hebben? Ouders voelen druk om hulp te zoeken voor een kind met lichte problemen. Terwijl ons ideaal toch moet zijn om alleen hulp te bieden als het echt nodig is. Voordat we een discussie voeren over financiering, zou ik graag hierover het debat met u voeren. We hebben naar ons gevoel nog geen goed evenwicht bereikt tussen zelfredzaamheid en noodzakelijke professionele hulp. Dat komt in onze opinie mede omdat we de deur te veel hebben opengezet. Het KPMG-rapport legt de vinger op de zere plek. Maar laten we niet alleen somberen: de transitie vanaf2015 heeft de samenleving ook veel gebracht. Ik noem bijvoorbeeld wijkteams, waar getracht wordt om de samenwerking tussen instellingen goed vorm te geven. Maar zorg is een verdienmodel geworden. Een zorgbedrijf gaat op zoek naar klanten, naar omzet. Daar is op zich niks mis mee. Maar het vereist zorgvuldige beoordeling van wat nodig is en wat niet. Als dat moeilijk gaat, is het dan gek dat er meer zorgvragers komen? En wat vinden wij eigenlijk van zorgbedrijven die forse winsten boeken? Er zijn gemeenten die daar paal en perk aan stellen. Is het bijvoorbeeld ook nodig dat de gemeente 400 zorgaanbieders op de lijst heeft staan? Hoe is alles goed te controleren, en hoe voorkom je dat je aan bureaucratie ten onder gaat? Wij willen niet af van keuzevrijheid. Keuzevrijheid zit niet in aantallen, maar in een breed aanbod van type zorg. En ja, keuze op basis van identiteit moet blijven. Wij zien voor ons dat de gemeente als geldverstrekker zelf haar zorgaanbieders selecteert en met hen een vooraf vastgesteld pakket van zorg en financiën afspreken. Ja, budgetplafond zou geen vies woord moeten zijn. Kortom, een goed overwogen marktordening in de zorg is ook in Apeldoorn op zijn plaats. Achteraf gezien heeft de gemeente dat te weinig gedaan. 3. Het echt werk maken van een samenleving waarin iedereen mee mag doen.In gezinnen met problematische schulden komt het gewone leven vrijwel tot stilstand. En vooral jonge kinderen zijn daarin het meest kwetsbaar. Schuldhulpverlening kan dan perspectief bieden. Wij zijn bereid om ook naar onorthodoxe maatregelen te kijken, zoals het door de gemeente overnemen van schulden. Want in als je het pragmatisch bekijkt is het soms voor de gemeente voordeliger om de schulden over te nemen dan om er een jarenlang hulpverleningstraject op te zetten. Het CDA Apeldoorn is net als Jantje Beton geschrokken van het gegeven dat steeds meer kinderen nooit buiten speelt. Een zorgelijke ontwikkeling. Het toont maar weer de noodzaak aan van een programma als Comfortabele Gezinsstad, wat heeft het bewegen van kinderen hoog op de prioriteitenlijst staan. 4. We staan in het kader van de Omgevingswet voor een belangrijke fase. Hoe gaan we ons ontwikkelen als stad, maar ook hoe gaan we dit als raad aansturen? Gaan we op hoofdlijnen zaken vastleggen of gaan we zaken gedetailleerd vastleggen?Een van de belangrijke vraagstukken is het vinden van een goede balans tussen het comfortabele gezinsstad zijn versus het voorzieningenniveau voor de vijftigers van nu. --- We delen de ambitie van het college om de website Apeldoorn.nl te vernieuwen. Het betreft echter een forse investering. Om in de geest van het coalitieakkoord te blijven handelen, willen we ook graag de ontwikkeling van onze website met toeristische component samen met de stad op te pakken, ook in de financiering ervan. We overwegen hierover een motie. Voorzitter, ik sprak al over een Voorjaarsnota met twee gezichten. Het gaat goed met Apeldoorn. De stad en de dorpen zijn levendig en ontwikkelen zich, het gaat economisch beter, er is minder werkloosheid. Het andere gezicht is tweeledig: we maken ons zorgen om het beeld dat het de gemeente Apeldoorn veel te maken heeft met kostenoverschrijdingen. Wij komen daar bij de behandeling van de Jaarstukken op terug. Daarnaast ademt de Voorjaarsnota de onzekerheid over de zorg voor onze kinderen en medemens.We moeten als raad en college serieus aan de bak om een sluitende begroting voor de komende jaren te maken. Het college signaleert terecht dat nog niet zeker is of we dat gaan halen. Wat ons betreft zonder stijging van de lokale lasten. We wensen het college en de organisatie Gods zegen toe bij hun werkzaamheden. Jan Dirk van der Borg,Fractievoorzitter CDA Apeldoorn

Tekorten bij de Veiligheidsregio (VNOG)

CDA CDA Apeldoorn 27-03-2019 12:52

Op initiatief van het CDA Apeldoorn heeft waarnemend burgemeester Van Wingerden verantwoording afgelegd over de financiële tekorten in de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG). Fractievoorzitter Jan Dirk van der Borg stelde een tiental indringende vragen over de verkeerd ingeschatte financiën van de VNOG. Het tekort loopt op naar 4,6 mln euro in 2020, op basis van ongewijzigd beleid. De VNOG, met 22 deelnemende gemeenten, verzorgt de brandweer en rampenbestrijding en kost jaarlijks in totaal ongeveer 60 mln euro. De gang van zaken bij de VNOG past in een patroon van gemeenschappelijke regelingen waar gemeenteraden weinig grip op hebben. Voorbeelden zijn Tribuut, PlusOV en de jeugdzorg die ook samen met andere gemeenten wordt georganiseerd. Het CDA is van mening dat de raden te weinig instrumenten hebben om goed toezicht te houden. Burgemeester Van Wingerden erkende dat het bestuur van de VNOG (de 22 burgemeesters) de financiën niet op orde had en beloofde de raad om actief informatie te geven over de voorgenomen verbeteringen. De tot enkele jaren geleden los van elkaar werkende brandweerposten moeten beter met elkaar samenwerken. Het CDA kreeg ruim bijval voor het plan om een commissie uit de 22 gemeenteraden toe te laten zien op het functioneren van de brandweer- en rampenzorg in onze regio. Hessel Dooper en Jan Dirk van der Borg Dit is de integrale tekst van het debat, uitgesproken door Jan Dirk van der Borg: Op 1 november 2018 is de gemeenteraad geïnformeerd over de dreigende tekorten van de VNOG over de jaarrekening van 2018. In de bijbehorende brief werd gesproken over een tekort van 2,5 mln. euro, met een aankondiging van een onderzoek naar de financiële situatie van de VNOG. Op 25 februari 2019 volgde daarop een raadsbrief met de uitkomsten van dit onderzoek. De raad is geïnformeerd over deze uitkomsten in een informele bijeenkomst op dinsdag 5 maart jl. Het tekort over 2018 is opgelopen naar 2,8 mln. euro en de komende jaren loopt dit structurele tekort op naar 4,6 mln. in 2020, op basis van ongewijzigd beleid. Welke financiële consequenties hebben de tekorten voor de gemeente Apeldoorn, bij ongewijzigd beleid? Het CDA Apeldoorn is geschrokken van de uitkomsten van het onderzoek. De consequenties zijn groot. Wij vinden dat er alleen al om die reden politieke verantwoording afgelegd moet worden over de fouten die zijn gemaakt bij de VNOG in de afgelopen jaren. We gaan ervanuit dat het disfunctioneren van de VNOG in de afgelopen jaren niet heeft geleid tot situaties waarbij de veiligheid van onze inwoners in het geding is gekomen. U kent mij als iemand die kritisch is over de politieke legitimatie van beleid dat is weggezet bij gemeenschappelijke regelingen, verbonden partijen en samenwerkingsverbanden. Het beeld ontstaat dat wij als gemeenteraad onvoldoende invloed hebben op externe partijen die beleid ontwikkelen of uitvoeren voor de gemeente Apeldoorn. Vooral als er problemen ontstaan staat de gemeenteraad aan de zijlijn. Ik refereer aan bijvoorbeeld PlusOV en samenwerking in de Jeugdhulp, maar ook aan Tribuut. Ook bij de VNOG hebben we te maken met een samenwerkingsverband van 22 gemeenten. 22 burgemeesters hebben zitting in het algemeen bestuur van de VNOG. Als individuele gemeente en gemeenteraad is het erg lastig invloed uit te oefenen op de het beleid van de VNOG. Al mogen we bij bijvoorbeeld de uitkomsten van de discussie over het verdeelmodel als gemeente Apeldoorn niet teveel klagen. Overigens, ik hoop en verwacht dat de discussie over dit verdeelmodel geen invloed zal hebben op de wijze waarop het bestuur van de VNOG de problemen van nu zal moeten gaan oplossen. Kunt u, namens het dagelijks bestuur van de VNOG, op hoofdlijnen aangeven waarom de situatie is ontstaan, zoals geschetst is in het onderzoeksrapport van de commissie Van Arkel?Met andere woorden, wat zijn de oorzaken? In 2016 is binnen de VNOG en de 22 gemeenteraden uitgebreid gesproken over het verdeelmodel en over de financiële kaders van de VNOG (met daarbij bezuinigingen). Achteraf kan worden gesteld dat de bezuinigingen destijds te fors waren. De vraag is natuurlijk of het bestuur van de VNOG dat destijds ook had kunnen inschatten. Was er bij de bezuinigingsdiscussie destijds op enige manier sprake vaneen signaal van binnen of buiten de VNOG-organisatie dat de bezuinigingen destijds te fors waren? Wanneer hebben u de eerste signalen bereikt dat het uitvoeren van de taken niet meer mogelijk was in de vooraf gestelde budgetten? Welke conclusie heeft u daaruit getrokken, en welke maatregelen zijn ingezet? Tijdens de informatiebijeenkomst op 5 maart jl. zijn de gemeenteraden geïnformeerd over de tekorten bij de VNOG en de oorzaken ervan. Een van de besproken onderwerpen was wijze waarop sturing werd gegeven aan de organisatie door de directie en het bestuur en de wisselwerking tussen directie en bestuur. Wij zijn benieuwd of deze wisselwerking mede heeft bijgedragen aan de problemen van nu. Wat vindt u van de cultuur binnen VNOG?En wilt u dan met name ingaan op de wisselwerking tussen bestuur en de top van de organisatie? Hoe wordt de voortgang van de samenwerking tussen de gemeente Apeldoorn en de VNOG gemonitord binnen de gemeente Apeldoorn? Hoe is dat proces vormgegeven, hoe worden signalen opgepakt en bij het college neergelegd, en is in uw oordeel die bestuurlijk en organisatorische monitoring de afgelopen jaren voldoende opgepakt? Op een later moment komen we te spreken over de toekomst van de VNOG. De organisatie moet ook eerst de ruimte krijgen om daar plannen voor te maken. Toch wil ik een kleine blik op de toekomst werpen. We gaan er immers van uit dat er keuzes zijn te maken. En uiteindelijk moeten gemeenteraden het aan hun achterban uitleggen als er pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden. Als er naar de toekomst kijken, vindt u dan dat er een fundamentele discussie moet komen naar het takenpakket van de VNOG? Bent u bereid om in het bestuur van de VNOG te bepleiten dat de gemeenteraden meerdere varianten voorgeschoteld krijgen bij het bespreken van de toekomstplannen van de VNOG? De democratische controle op het functioneren van Gemeenschappelijke Regelingen beperkt zich in de praktijk tot het jaarlijks indienen door een gemeenteraad van een zienswijze op een begroting. Gewone instrumenten van volksvertegenwoordigers zoals daar zijn het amendement, de motie of de interpellatie zijn de facto niet inzetbaar. Goed beschouwd ontneemt dit de 22 gemeenteraden om per politieke stroming een politiek oordeel te geven over taken en bekostiging van de GR. Er ontstaat in de praktijk een in of meer technocratische werkwijze waarbij pas wordt bijgestuurd als het fout is gegaan. Achteraf dus. Het CDA Apeldoorn is van mening dat gezocht moet worden naar vormen van effectief politieke bemoeienis van gemeenteraden op de besteding van gelden waar dezelfde raden verantwoordelijk voor zijn. Om te beginnen met een jaarlijks begrotingsdebat met afgevaardigde raadsleden uit de 22 gemeenten. Voor de goede orde, ik spreek het algemeen bestuur van de VNOG aan, en niet onze portefeuillehouder en burgemeester. Echter, formeel gezien kan ik de VNOG alleen aanspreken via de politiek verantwoordelijke in onze gemeente. Dit toont wat mij betreft wederom het ongemak aan van een gemeenschappelijke regeling. Hoe beoordeelt u de betrokkenheid van de gemeenteraad bij de ontstane situatie?Hadden wij op een eerder moment kennis kunnen nemen van deze situatie? Hoe kunnen we in uw ogen de sturingsmogelijkheden van onze raad op de VNOG vergroten? Ik zie uit naar de beantwoording. Ik ga ervan uit dat we de verbeterplannen op een later moment in de gemeenteraad bespreken.

Jeugdhulp in Apeldoorn: de rekening is gepresenteerd

CDA CDA SGP VVD Apeldoorn 27-03-2019 12:37

Afgelopen jaar bij de behandeling van demeerjarenbegroting haaldeonze fractievoorzitterJan Dirk van der Borg de toen bekende tekorten op de jeugdzorg aanals zorgpunten riep het college op met oplossingen te komen. Sindsdien is er veel gebeurd. Het college is druk doende met analyseren en maatregelen treffen. De tekorten zijn inmiddels opgelopen tot een kleine 20 miljoen en er is geen zicht op of dit het eindbedrag gaat zijn.Op 26 februari ontvingen wij een statenbrief waarin duidelijk werd datde Geldersegemeenten over 2018 een gezamenlijk tekort hebben van 69 miljoen.Apeldoorn staat dus niet alleen in deze problematiek. Wel zijn wij niet alleen absoluut, maar ook relatief de gemeente met de grootste tekorten.Dit alles is voor het CDA Apeldoorn de reden geweest om afgelopen maandag, 18 maart, gezamenlijk met de VVD en SGP schriftelijke vragen in te dienen.Ons uitgangspunt daarbij isgoede en betaalbare zorg.De zorg voor kind en gezin staat voorop. Wij hebben het college de volgende vragen gesteld: 1. In het bestuursakkoord dat u in mei 2018 sloot, reserveerde u voor 2019 €4 miljoen extra (en voor de drie jaren daarna €5 miljoen extra) voor de jeugdzorg. In uw raadsbrief van 16 oktober2018, verwacht u dat de structurele kostenoverschrijding op de jeugdzorg in 2018 op €8,5 miljoen en de incidentele kostenoverschrijding op €4 miljoen uitkomt. • Hoe kunnen deze bedragen in drie maanden tijd zijn gestegen naar respectievelijk €13,3 en €6,3 miljoen? • Hoe kan het zijn dat het College deze overschrijdingen niet eerder zag aankomen? • Welke maatregelen treft het College in de bedrijfsvoering van de gemeente om eerder een helder en accuraat beeld te hebben van kostenoverschrijdingen? 2. Het is goed dat er een soort taskforce is die zich buigt over het verkleinen van de tekorten. • Hoe lang is deze taskforce al actief? • Wat zijn de redenen voor het gekozen startmoment? • Wanneer verwacht het college de eerste effecten van de interventies die deze taskforce voorstelt? 3. Uit de maatregelen die u in de raadsbrief aankondigt, kan worden opgemaakt dat er het een en ander te verbeteren is in de bedrijfsvoering van de gemeente. Onder bedrijfsvoering ver- staan wij zaken als inkoop, realisatie en crediteurenbeheer, maar zeker ook zaken als rapportage, aansturing en IT. Wat had beter gekund en wat zijn hier de oorzaken voor? 4. We vragen om een feitenoverzicht gekoppeld aan een tijdlijn vanaf halverwege 2017 inzake de budgetten voor de Jeugdzorg, de gedane interventies, informatievoorziening en andere relevante gebeurtenissen m.b.t. het onderwerp. 5. Ook gemeenten zoals Ede, Venlo, Amsterdam en Alkmaar worstelen met hetzelfde probleem. • Wat kunnen we leren van de aanpak van andere gemeenten? • Op welke wijze gaat het College deze leerpunten gebruiken bij de aanpak van de problematiek rondom de tekorten in de jeugdzorg in de gemeente Apeldoorn? Wij hebben hierbij het college verzocht deze vragen te beantwoorden voor donderdag 11 april. Op deze datum staat er namelijk een politieke markt gepland, waarbij wij als raad met elkaar over de tekorten op de jeugdzorg in debat gaan. Naar aanleiding van deze vragen zocht de Stentor contact met de verschillende fracties. Jan Dirk gaf een toelichting op de vragen. Daarbij heeft hij genoemd dat het teruggaan naar minder aanbieders wellicht een optie zou zijn, net zoals een aantal andere maatregelen een optie zouden zijn. Dit was nodig om de discussie over jeugdhulp in Apeldoorn te openen. Blijven wachten is geen optie, en niets doen al helemaal niet. Zodra wij antwoorden hebben van het college kunnen wij een weloverwogen standpunt innemen. Op dit moment hebben wij nog te weinig informatie om dit te kunnen doen enspelen er meerderescenario’s.Het teruggaan naar minder aanbieders is er hiereenvan. Collega raadslid Gert-Jan Walgemoed, VVD,noemdein de Stentor andere scenario’s; betere bedrijfsvoering en sneller indienen van facturen door zorginstellingen. Het klopt dat,ook het CDA Apeldoorn de afgelopen jaren met het huidige beleid heeft ingestemd. Met de kennis van toen hebben wij, en de gehele gemeenteraad, getracht goed te handelen. Overigens heeft het CDA Apeldoorn in januari 2018 al gepleit voor een rekenkameronderzoek naar de jeugdzorg. Dat werd destijds door de raad niet gesteund. Met de kennis van nu, ziet het CDA Apeldoorn in dat het nodig is, naar het huidige beleid te kijken. Financieel moeten er keuzes gemaakt gaan worden. En nogmaals, dit moet niet ten koste gaan van kind en gezin. Kwalitatief goede zorg staat voorop.Wij nemen verantwoording voor de keuzes die de raad de afgelopen jaren gemaakt heeft en wij nemen de verantwoording omonszelf een spiegel voor te houden en de vraag te stellen: waren dit de juiste keuzes? AlindaFredriks Raadslid CDA Apeldoorn

Afscheid Hans Wegman

CDA CDA Apeldoorn 14-02-2019 19:52

Donderdag 14 februari nam Hans Wegman afscheid van de gemeenteraad. Hij kreeg daarvoor uit handen van commissaris van de Koning John Berends de versierselen die behoren tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Tijdens de raadsvergadering werd Hans toegesproken door John Berends en Jan Dirk van der Borg. De spreektekst van fractievoorzitter Jan Dirk van der Borg is hieronder te vinden: Beste Hans, Ieteke, kinderen, kleinkinderen, verdere familie en vrienden, gemeenteraad,Vandaag nemen we afscheid jou als gemeenteraadslid. Maar hoe doe je dat, als iemand al sinds 1998 in Apeldoornse politiek rondloopt? Hoe bedank je iemand die zoveel voor de Apeldoornse bevolking en politiek heeft betekent? Hans, je was een markant politicus. Een politicus met een warm hart voor Apeldoorn. Eerst als raadslid en fractievoorzitter, later als wethouder en weer later als raadslid. Je hebt een grote achterban. Elke verkiezingscampagne weer schreef je een persoonlijke brief aan een grote groep mensen om ze te overtuigen op jou te stemmen. Dat lukte elke keer weer. Elke verkiezingscampagne was je te vinden in verzorgingstehuizen en op verkiezingsmarkten. Het viel op dat je heel veel mensen herkende als oud-leerling. Of dat herkennen altijd wederzijds was weten we nog steeds niet zo goed… Hans, ik weet hoe moeilijk je dit afscheid vindt. De afgelopen maanden zijn voor jou een soort rouwperiode geweest. Afscheid nemen van iets wat je lief en dierbaar is, Apeldoorn, politiek en het CDA. Het toont hoe betrokken je was als mens bij Apeldoorn en bij de partij. We hebben de afgelopen periode veel gesproken over je toekomst in de Apeldoornse politiek. Je wilde geen afscheid nemen, maar toch voelde je dat het tijd was om dat te doen. Je hebt vele CDA’ers zien komen en gaan. Ik noem Henk van de Kolk, Jan van Beckhoven, Alex Bolhuis, Marja van der Tas, Gerben Smit, Arjan van der Plas, Ayhan Tonca, Alie Talsma, Greeth Dekkers, Gerhard Bos, Peter Buijserd, Paul Verhagen, Karin van Laar, Martin Fransen, Myrthe Kuiper, Jacomijn Zeijl, Hessel Dooper, Henk Verheul, Jose Bonenberg, Alinda Fredriks, Nathan Stukker en ondergetekende. 20 jaar mooie verhalen. 20 jaar jouw betrokkenheid en gulle lach. 20 jaar een vriendschappelijke klap op de schouder. Iemand zei het mooi: met Hans ben ik in de politiek opgegroeid. Over geschiedenis gesproken: ik heb begrepen dat bij de invoering van het dualisme de wethouders niet meer in de CDA-fractie hoefden te komen. Jij was in die periode fractievoorzitter en je vond dat de fractie het zonder aanwezigheid van de wethouders wel afkon. Bij andere partijen waren de wethouders wel in fractievergadering aanwezig. Het kwam in die tijd wel eens voor dat veel partijen voor een voorstel van een CDA wethouder waren maar de eigen partij niet. De pers lustte daar wel soep van en wist te melden dat het oorlog was binnen het CDA. Je maakte deel uit van de mannenclub. Een club mannen die jarenlang de dienst uitmaakte in de Apeldoornse politiek, een club waar het onderling kon schuren, maar die ook veel lol met elkaar heeft gehad. Het is een genot om de verhalen uit die periode van je te mogen horen. Je hebt ze meermalen aan ons verteld, en die verhalen werden ook steeds mooier. Om privacy van deze personen te waarborgen zal ik daar maar verder geen tekst aan wijden. Het meest zullen we je herinneren als mens. Je bent sociaal bewogen. Of het nu gaat om senioren die een steuntje in de rug nodig hebben of je betrokkenheid bij het onderwijs. Je wist mensen te verbinden. Jij onderhield met veel mensen warme contacten. Je kent ook iedereen. In de samenleving, maar ook met oud-burgemeesters, met commissarissen van de Koning, met het Koninklijk Huis. Met trots kan je er over vertellen, maar je neemt vooral veel tijd voor mensen door ze te bellen of brieven te schrijven. Het tekent wie je bent. Hans, beste jongen, de laatste jaren was je de senior en coach van de fractie. Een rol die je met verve hebt vervuld. Niet elke oud-wethouder lukt het om succesvol terug te keren in de raad. Maar jou wel. Dank voor je geduld, voor je feedback en hulp, je politieke slimheid en vooral voor je steun. We gaan je missen, Hans. We wensen jou, met Ieteke, je kinderen en je kleinkinderen een mooie tijd toe, samen in Scheveningen. Ik zou willen zeggen: vergeet Apeldoorn niet. Maar wij weten allemaal: jij gaat Apeldoorn nooit vergeten.

Samen voor Apeldoorn

CDA CDA Apeldoorn 23-01-2019 14:49

Omgevingswet en burgerparticipatie. Twee thema’s met elkaar verbonden, die op ons afkomen in de komende tijd. Maar wat houdt dit nou in? Met de omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen. Zo moet het bijvoorbeeld makkelijker worden om een bouwproject te starten. Over de term burgerparticipatie wordt veel gediscussieerd. Wat houdt dit nou in? Voor ons betekent het dat iedereen in de samenleving mee kan en mag doen. Dat we alle inwoners betrekken bij overheidsbeleid. Dat iedereen die een idee heeft om Apeldoorn te verbeteren dit kan laten horen en het wellicht tot uitvoering kan brengen. Een behoorlijke opgave voor de gemeentelijke organisatie om zich hierop aan te passen en op in te spelen. Tegelijkertijd een opgave voor onze inwoners om hier aan bij te dragen. Samen voor Apeldoorn, zo heette de raadsopdracht burgerparticipatie waarmee de raad een poos geleden aan de slag is gegaan. Ga nou eens onderzoeken waar behoefte aan is in Apeldoorn, wat de inwoners vinden en hoe we de gemeentelijke organisatie en de gemeenteraad kunnen vernieuwen. De uitkomst van deze opdracht zijn een viertal scenario’s en aan de hand van een van deze scenario’s moet het college aan de slag. Op 2 december vond er een dialoog met bewoners, instellingen en de dorps- en wijkraden plaats. Doel was om hier input op te halen voor de verdere besprekingen in de raad. Al snel werd duidelijk dat er bij de dorps- en wijkraden onvrede heerste over het gelopen proces. Ze voelden zich niet genoeg gehoord. Met deze achtergrond gingen we de PMA van 13 december in. Hier is een debat gevoerd over de scenario’s en er bleek een meerderheid te zijn die de voorkeur gaf aan besluitvorming rondom scenario 2. Tegelijkertijd sluimerde op de achtergrond de opmerkingen en gevoelens van de dorps- en wijkraden. Om dit een platform te geven is er op 19 december nog een gesprek met de dorps- en wijkraden gevoerd. Uit dit gesprek bleek wederom de teleurstelling over het gelopen proces en de angst voor het verliezen van hun juridische basis. In de beleving van de dorps- en wijkraden zijn zij niet of nauwelijks betrokken geweest en gehoord. Als vervolg op dit gesprek hebben we donderdag 10 januari nogmaals met zijn allen om tafel gezeten. De gevoelens van niet gehoord worden, niet betrokken worden en teleurstelling voerden de boventoon en in dit overleg kwamen we niet uit deze impasse. Afgelopen donderdag moesten wij, met al deze informatie in ons achterhoofd, een besluit nemen over de raadsopdracht en het wel of niet kiezen voor scenario 2. Dit met alle gevolgen van dien voor de dorps- en wijkraden. In de afgelopen week hebben Jan Dirk van der Borg en ondergetekende een motie opgesteld waarin we wilden benadrukken dat de dorps- en wijkraden belangrijk zijn en blijven. Ondanks dat de raadsopdracht duidelijk benoemd dat de inwoners en instellingen mee moeten denken, hebben we in deze motie nogmaals expliciet de dorps- en wijkraden benoemd als sparringpartner. Bijna alle partijen in de raad hebben deze motie gesteund, waarbij we dus als gemeenteraad zeggen dat wij de rol van de dorps- en wijkraden waarderen en dat wij graag samen met hen het verdere proces vormgeven. Tijdens de raadsvergadering is gisteren de raadsopdracht aangenomen met als uitgangspunt scenario 2. Hopelijk neemt de motie die wij, met steun van meerdere partijen indienden, de onrust en ontevredenheid weg. Het college moet nu aan de slag met het vervolgproces en gaat dit samen met inwoners, instellingen en de dorps- en wijkraden vorm geven. En zoals van ons als fractie verwacht mag worden, zullen wij de komende tijd dit proces goed gaan volgen. Alinda Fredriks, raadslid

Parkeervisie

CDA CDA Apeldoorn 19-12-2018 08:44

Het parkeren van je auto of fiets is iets wat voor veel mensen een belangrijk onderwerp is. En vaak een bron van primaire reacties, als er geen parkeerplek is, of als parkeren te duur is. Het college van burgemeester en wethouders heeft over dit onderwerp een parkeervisie geschreven, die recentelijk in de Apeldoornse gemeenteraad is besproken. Het CDA Apeldoorn heeft het college de volgende zaken meegegeven. Voor het CDA Apeldoorn is parkeerbeleid nodig om de schaarse plekken goed te kunnen verdelen. Daarom is het goed om parkeernormen te hanteren en in de binnenstad meerdere parkeervoorzieningen voor fiets en auto te creëren. Voor ons dus geen principiële discussie over de vraag of de auto de stad uit moet, maar vooral inzetten op goede en voldoende parkeervoorzieningen voor auto en fiets. Het past een overheid ook niet om binnenstadondernemers te belemmeren door te weinig parkeerplekken te creëren of door veel te hoge parkeertarieven te hanteren. Overigens zijn voor ons zijn parkeertarieven voor de gemeente niet bedoeld als stimuleringsmaatregel. We zijn het dan ook niet eens met de voorgestelde tariefsverhogingen. Het lastige is dat het autolandschap en parkeerinnovaties ervoor gaan zorgen het ruimtegebruik en de hoeveelheid benodigde ruimte voor parkeren enorm gaat veranderen. Innovaties als volledig geautomatiseerde parkeergarages, voorzieningen voor draadloos opladen van auto’s en zelf parkerende auto’s hebben als consequenties dat er veel minder parkeerruimte nodig is. Ook innovaties die ervoor zorgen dat bezoekers zo snel mogelijk naar de goede parkeerplek worden geleid, helpen daarbij. Een ontwikkeling waar we snel op moeten gaan investeren. Maar, de moraal van het verhaal is, we kunnen nu wel een parkeervisie vast gaan stellen, maar we weten dat het volgend jaar al achterhaald is door de innovaties in deze sector. Adaptief omgaan met behoefte is daarom een verstandige keuze. Verder heb ik de volgende opmerkingen gemaakt: Bij de begroting is op initiatief van het CDA Apeldoorn een motie aangenomen om parkeervakken te creëren voor fietsen in de binnenstad, en om de openingstijden voor fietsenstallingen uit te breiden. We gaan ervan uit dat deze in de parkeervisie wordt meegenomen.Het is nu echt tijd om zo snel mogelijk om in de parkeergarages van de gemeente, in ieder geval het Marktplein, 24-uur per dat een uitrijmogelijkheid te creëren.Het voorstel om samenwerking met commerciële partijen als zij bijvoorbeeld tijdens feestdagen een gereduceerd tarief voor parkeren mogelijk willen maken, zijn we groot voorstander van. Wat ons betreft zetten we vol in op forse uitbreiding van het aantal beschikbare elektrische palen. Maar zullen we dan ook stoppen met gratis parkeren op die parkeerplekken? We zien uit naar de definitieve vaststelling van de Parkeervisie in maart 2019. Jan Dirk van der Borg, fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.