Nieuws van politieke partijen in Zeeland inzichtelijk

4 documenten

Ger van Unen opnieuw lijsttrekker SP Zeeland

SP SP Zeeland 02-12-2018 22:25

Fractievoorzitter Ger van Unen uit Hulst trekt komend jaar opnieuw de lijst van de SP voor de Statenverkiezingen. Dat blijkt uit de kandidatenlijst die zaterdag, tijdens de regioconferentie in Terneuzen, is vastgesteld door afgevaardigden van de plaatselijke afdelingen in Zeeland.

Ook de andere  Statenleden van de SP staan bovenaan de lijst, behalve Ronald Viergever uit Zonnemaire. Hij gaf aan een paar stappen terug te willen doen, en een lagere plek te prefereren. Op plaats drie staat nu John Kruiver uit Borsele

De top-10 van de lijst ziet er als volgt uit: 1. Ger van Unen uit Hulst, 2 Sylvia Tuinder uit Middelburg, 3. John Kruiver uit Borsele, 4 Sjaak Rijkse uit Vlissingen, 5. Petra Coret uit Vlissingen, 6 Alex de Burger uit Hulst, 7 Pieter Peul uit Vlissingen. 8 Marianne de Leeuw uit Goes. 9 Theo Korevaar uit Tholen, 10 Annie Gerarts uit Sluis.

De lijst telt 35 namen. Kees Slager uit Tholen, voormalig Eerste Kamerlid van de SP, sluit de rij als lijstduwer.

Tijdens de regioconferentie is ook het Zeeuws verkiezingsprogramma vastgesteld. Nadat de bijdragen en suggesties vanuit de afdelingen er in zijn verwerkt, wordt het binnenkort hier gepubliceerd.

Tijdens de conferentie was ook Europarlementariër Tiny Kox van de SP aanwezig. Hij keerde zich tegen de tolheffing bij de Westerscheldetunnel en de verrommeling van het landschap. Ook benadrukte hij dat voorzieningen voor iedereen bereikbaar en betaalbaar moeten zijn.

Op de foto SP-Lijsttrekker Ger van Unen uit Hulst (vooraan in het midden),  geflankeerd door de overige gekozen SP´ers voor de eerste tien plaatsen op de kandidatenlijst. V.l.n.r:  Marianne de Leeuw uit Goes (plaats 8), John Kruiver uit Borsele (plaats 3), Alex de Burger uit Hulst (plaats 6), Petra Coret uit Vlissingen (plaats 5), Sylvia Tuinder uit Middelburg (plaats 2),  Pieter Peul uit Vlissingen (plaats 7), Sjaak Rijkse uit Vlissingen (plaats 4) en  Annie Gerarts uit Sluis (plaats 10).

Staking OV: Stopwatch-terreur Connexxion brengt reizigers in gevaar

SP SP GroenLinks SGP Zeeland 29-06-2018 16:16

,,Die stopwatch-terreur dwingt de buschauffeurs als ware formule-1 coureurs door het verkeer te gaan. Dat brengt zowel de chauffeurs als de reizigers en andere weggebruikers in gevaar." Met die uitspraak zette SP-Statenlid Sjaak Rijkse vrijdagmiddag in de Zeeuwse Statenzaal zijn motie kracht bij, bedoeld om de stakende busschauffeurs te steunen.

Als concessieverlener is het provinciebestuur verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Zeeland. De SP-motie dringt er bij het provinciebestuur op aan direct met Connexxion in gesprek te gaan over vermindering van de werkdruk waaronder buschauffeurs gebukt gaan.

Helaas kreeg de motie alleen steun van GroenLinks. De overige partijen lieten de buschauffeurs in de kou staan, nadat SGP/gedeputeerde Harry van der Maas verklaarde dat de provincie zich niet moet bemoeien met het arbeidsconflict. De SP vindt dat er weldegelijk een rol is voor de provincie. 

Volgens het SP-Statenlid behoort de provincie er als concessieverlener op toe te zien dat sprake is van normale, algemeen aanvaarde werkomstandigheden, dat de veiligheid is gewaarborgd, zowel voor chauffeurs als passagiers en andere weggebruikers, en dat de reiszekerheid is gewaarborgd.

Een groot deel van de Zeeuwse buschauffeurs was vrijdag al drie dagen lang in staking vanwege de lange tijden achter het stuur, de werkdruk en de lage lonen. Eerder dit jaar werd er ook al gestaakt.

Sjaak Rijkse: ,,Door de landelijke overheid is jarenlang campagne gevoerd om na 2 uur achter het stuur zeker een kwartier pauze in te lassen. En nu verlangen de werkgevers van onze buschauffeurs dat zij soms meer dan 4 uur achtereen de bussen besturen."

,,Simpele maatregelen kunnen soms al verlichting brengen", zegt Rijkse. ,,Zo kunnen de passagiers nu maar op een handvol plaatsen hun OV chipkaart opladen, wat tot gevolg heeft dat nogal eens in de bus moet worden opgeladen. Dit is heel vertragend. Uitbreiding van het aantal laadpunten voor OV chipkaarten, vooral in de buurt van grote bushaltes zou een deel van de oplossing kunnen zijn."

,,Ook het plannen van de routes kan een versnelling van de rit geven door ze minder over rotondes en 30 km wegen te laten rijden. Bij rotondes kunnen er bij druk verkeer wachttijdenvan meerdere minuten ontstaan. 30 km wegen zijn zo ingericht dat ze niet geschikt zijn voor het zware verkeer, waar bussen onder vallen. Ook zijn ze zeer vertragend, ook door snelheid beperkende maatregelen als drempels en versmallingen, wat vooral bij de grotere bussentot tot vertraging leidt."

De boordcomputer registreert tegenwoordig alle haltetijden. ,,Die stopwatch-terreur zorgt ervoor dat de chauffeurs gedwongen worden als ware formule-1 coureurs door het verkeer te gaan. Dat brengt de bestuurders, de passagiers en de andere weggebruikers in gevaar."

,,Ook de gedachte dat elke vertraging leidt tot een kortere lunchpauze drukt zwaar op de chauffeurs. De service wordt hierdoor ook minder, want als mensen bij een halte aan komen rennen, rijdt de bus toch voor hun neus weg."

Wisseling van de wacht in Statenfractie SP Zeeland

SP SP Zeeland 18-12-2017 15:04

De Zeeuwse Staten hebben vrijdag afscheid genomen van SP-Statenlid Roland van Tilborg uit Sint-Maartensdijk. Hij beëindigde zijn Statenlidmaatschap even strijdbaar als hij dat zes jaar lang beoefende: met een activistische speach, mede bedoeld om het taboe te doorbreken rond zijn ziekte: een depressie en een burn-out.

Opvolger is Sjaak Rijkse (rechts op de foto) uit Vlissingen, die sinds begin dit jaar al voor Roland waarnam. Hij werd vrijdag officiëel geïnstalleerd als nieuw Statenlid.

De Commissaris van de Koning, Hans Polman, zwaaide Roland lof toe vanwege de gedreven wijze waarop hij het statenlidmaatschap beoefende. Polman stond vooral stil bij de vele voorstellen die Roland de afgelopen jaren deed om het openbaar vervoer te verbeteren, en toegankelijker te maken voor uiteenlopende groepen als ouderen, scholieren en mensen met een smalle beurs.

Roland heeft nog wat tijd nodig om te herstellen van zijn ziekte. Hij streeft ernaar op niet al te lange termijn weer aan het werk te gaan in de Tweede Kamer, waar hij medewerker is van de SP-fractie. Hij vertegenwoordigde ook de Zeeuwse SP-afdelingen in het landelijk partijbestuur. Die functie is inmiddels overgedragen aan Marianne de Leeuw uit Goes.

Vanaf het moment dat de ziekte Roland dwong voorlopig te stoppen met werken, ging hij daar open mee om, onder meer om taboes eromheen te doorbreken. ,,Een typich SP-trekje om ook ziekte strijdvaardig op te pakken?", vroeg Omroep Zeeland hem. "Nee", antwoordde hij. "het past vooral bij mij, maar is ook weer een valkuil hoor. Samen met perfectionisme en alles willen aanpakken."

Een registratie van de afscheidsspeaches in de Staten vindt je hier: https://www.facebook.com/rolandvantilborg/videos/1601613826551555/

 

 

Vervoermaatschappij Connexxion moet zich diep schamen

SP SP Zeeland 14-12-2017 16:09

"Reizigers aan lot overgelaten", schreef de PZC boven een schrijnend artikel op de voorpagina van het Zeeuws katern. SP-statenlid Sjaak Rijkse had toen al naar de pen gegrepen. In vragen aan het provinciebestuur schrijft hij: ,,De vervoersmaatschappij moet zich diep schamen om de reizigers zo te behandelen! Zorg tenminste voor een warm onderkomen of noodvoorzieningen om de gestrande reiziger te helpen.”

Wat was het geval? Bij het Busstation Terneuzen liet Connexxion 9 mensen, onder wie twee kinderen en een baby, urenlang kleumend in de kou staan, zonder enige bekommernis of mededeling dat  vanwege de sneeuw geen bussen meer reden. Uiteindelijk werden ze door een behulpzame inwoner gered.

Namens de Statenfractie van de SP stelde Sjaak Rijkse aan het dagelijks provinciebestuur, dat verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer, de volgende vragen:

Is deze situatie en mogelijk andere gelijksoortige situaties bij u bekend? Is er een reden waarom er geen informatie is gegeven, er zijn toch informatieborden? Is er nagedacht om dit soort incidenten te voorkomen, heeft Connexxion hier een protocol voor of kan dat ontwikkeld worden? Kunnen de gedupeerden in elk geval excuses verwachten van Connexxion en wat gaat het college van Connexxion eisen om de gedupeerde reizigers te compenseren?