Nieuws van politieke partijen in Nederland inzichtelijk

11 documenten

GroenLinks en D66 organiseren rondetafel met BLM-beweging | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 Nederland 24-06-2020 00:00

GroenLinks en D66 willen volgende week, in aanloop naar het debat over racisme, een rondetafel organiseren waarvoor ze meerdere initiatiefnemers van de Black Lives Matter beweging uitnodigen. De partijen willen in gesprek om te horen wat de overheid kan doen om institutioneel racisme tegen te gaan.

De initiatiefnemers van de Black Lives Matter-beweging hebben de afgelopen weken veel losgemaakt en een grote beweging op gang gebracht. 

GroenLinks Kamerlid Niels van den Berge: “De mensen die wij uitnodigen zijn de initiatiefnemers van de Black Lives Matter beweging. Dit zijn ook de mensen die de podia zijn opgeklommen en manifestaties hebben georganiseerd, omdat zij zich niet gezien en gehoord voelden. Wij zien ze wel en horen ze wel.” 

D66 Kamerlid Jan Paternotte: “Steeds meer mensen erkennen dat Nederlanders van kleur elke dag opnieuw met 2-0 achter moeten beginnen. Dat is on-Nederlands: juist hier zou ieder mens gelijke kansen moeten hebben. Dit is dan ook het moment om racisme aan te pakken en daarvoor de beste ideeen te verzamelen. Daarom verdient deze beweging een plek aan tafel in de Tweede Kamer.” 

GroenLinks en D66 willen over concrete oplossingen praten om institutioneel racisme een halt toe te roepen. De verhalen en uitkomsten worden meegenomen in het debat over racisme dat woensdag 1 juli plaatsvindt.

Niet meer voor een tientje naar Thessaloniki vliegen

D66 D66 Nederland 17-06-2020 07:26

Niet meer voor een tientje naar Thessaloniki vliegen

D66 wil dat luchtvaartmaatschappijen geen vliegtickets gaan dumpen onder de kostprijs. Door Corona is er veel minder vraag naar vliegtickets. Die mogen dan niet tegen dumpprijzen worden verkocht. Vliegtickets zouden dan minstens de optelsom van verplichte luchthavengelden, belastingen en andere heffingen op tickets kosten. In de praktijk kost een ticket dan minimaal rond de 35 euro.

De minimumprijs voor vervuilende lawaaiige vliegtuigen ligt hoger.

Jan Paternotte: “Iedereen snapt dat het eigenlijk niet uit kan om voor een tientje naar Thessaloniki te vliegen. Zeker nu met de coronacrisis liggen zulke dumpprijzen wel op de loer. Met een eerlijke minimumprijs voor vliegen, krijgt ook de trein een eerlijke kans. In Oostenrijk is al een minimumprijs voor vliegtickets afgesproken. Het zou goed zijn als meer Europese landen dit doen.”

Eerlijke prijs in plaats van perverse prikkel

In de huidige Europese slotverordening staat de perverse prikkel dat luchtvaartmaatschappijen hun rechten om te starten en landen op bepaalde tijdstippen (slots) kunnen verliezen. Zij moeten 80% van de slots die ze toebedeeld hebben gekregen volvliegen in een jaar. Door de coronacrisis worden er nu veel minder tickets verkocht. De kans is daardoor groot dat luchtvaartmaatschappijen gaan stunten met ticketprijzen om deze start- en landingsrechten maar te behouden. En alhoewel deze slotverordening nu tijdelijk is aangepast, is de verwachting dat deze daarna wel weer zal gelden. Daarom moet er een minimumprijs worden ingesteld, zodat dat de bodem is van de eerlijke ticketprijs.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

De wereld verandert en daar ziet D66 kansen. Kansen voor mensen, om hun eigen energie op te wekken, of op slimme wijze hun energierekening te verlagen, kansen voor schone steden waar het gezond en prettig wonen is en kansen voor innovatieve bedrijven die hun concurrentiepositie versterken door tegen lagere kosten te produceren. Groei biedt uitdaging aan creativiteit en durf. Groei en innovatie zorgen voor oplossingen banen en welvaart. Mits die groei niet ten koste gaat van de kansen van volgende generaties. Duurzame, groene groei is de sleutel naar een welvarende toekomst.

Tot 2000 euro Corona-compensatie voor studenten

D66 D66 CDA Nederland 15-05-2020 13:18

Tot 2000 euro Corona-compensatie voor studenten

Alle studenten die tussen september 2020 en eind januari 2021 afstuderen krijgen drie maanden lesgeld of collegegeld terug. Dat geldt voor studenten die studeren aan het mbo, hbo en studenten die hun masterdiploma aan de universiteit halen. Ook alle studenten waarvan in de maanden juli, augustus en september hun recht op basisbeurs of aanvullende beurs afloopt, krijgen compensatie.

Deze compensatie komt voort uit het voorstel van D66 en CDA om studenten die studievertraging oplopen te ondersteunen. Dat voorstel is drie weken geleden door de Tweede Kamer aangenomen.

Compensatie voor studenten die tussen september 2020 en eind januari 2021 afstuderen :

Drie maanden les-, cursus en collegegeld:

mbo: beroeps begeleidende leerweg (bbl)

mbo: beroeps opleidende leerweg (bol)

Compensatie voor studenten die recht hebben op een (aanvullende) beurs die afloopt:

mbo-bol met basis- en aanvullende beurs

hoger onderwijs met aanvullende beurs

Tweede Kamerlid Jan Paternotte: “Studenten die in de knel komen, helpen we. Als je door corona opgehokt zit, dan kun je niet vrijuit stage lopen of practica doen. Er wordt met man en macht door iedereen hard gewerkt om studievertraging zoveel mogelijk te voorkomen. Het is fantastisch om te zien hoe flexibel en creatief daarmee wordt omgegaan. Maar als je aan het afstuderen bent, dan is studievertraging soms niet meer in te halen. Helemaal terecht dat deze studenten worden gecompenseerd.” In totaal is er 200 miljoen euro beschikbaar gesteld om deze studenten te compenseren.

Corona-regelingen voor studenten

Voor studenten zijn er verschillende regelingen waar ze in verband met corona gebruik van kunnen maken. Net als alle andere werknemers komen studenten die een (bij)baan hebben in aanmerking voor de tegemoetkoming voor werknemers. De ov-studentenkaart blijft voor studenten drie maanden langer geldig, omdat studenten nu geen gebruik maken van het ov. Studenten mogen niet uit hun kamer of huis worden gezet als ze de huur niet kunnen betalen. Studenten die nu meteen meer geld nodig hebben, kunnen dat aanvragen bij DUO. Ook kunnen terugbetalers uitstel van betaling krijgen. En nu krijgen studenten die studievertraging oplopen ook compensatie.

Klik hier voor een overzicht van de verschillende maatregelen.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Help studenten die in de knel komen door coronamaatregelen

D66 D66 CDA Nederland 23-04-2020 09:01

Help studenten die in de knel komen door coronamaatregelen

D66 wil dat het kabinet studenten die vertraging oplopen door de coronamaatregelen te hulp schiet. Het kabinet moet onderzoeken welke studenten in de knel komen en vervolgens doen wat nodig is om studenten te helpen. Daarbij worden op voorhand geen maatregelen uitgesloten.

Het voorstel is gisteren samen met het CDA ingediend en vervolgens door de Tweede Kamer aangenomen. D66 Tweede Kamerlid Jan Paternotte: “Het is goed dat universiteiten, hogescholen en mbo-instellingen alles op alles zetten om studievertraging te beperken. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen. Maar er zullen studenten zijn die toch in de knel komen. En die gaan we helpen. Zodat iedereen zo goed mogelijk verder kan met de studie. Daarom wil D66 dat het kabinet snel met een plan komt hoe we studenten zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.”

Studievertraging zoveel mogelijk voorkomen

Universiteiten, hogescholen en mbo-instellingen zijn in ieder geval tot en met 20 mei voor onderwijsactiviteiten gesloten. Docenten en medewerkers werken hard om studievertraging voor studenten zoveel mogelijk te voorkomen. Bijvoorbeeld om nu een stage of practica uit te stellen, en theoretische vakken naar voren te halen. Maar D66 wil dat het kabinet onderzoekt waar studenten toch door coronamaatregelen in de knel komen, zodat deze studenten ondersteuning kunnen krijgen.

Het voorstel om studenten te helpen

De Kamer,

constaterende dat universiteiten, hogescholen en mbo-instellingen in ieder geval t/m 20 mei voor onderwijsactiviteiten gesloten blijven;

constaterende dat docenten en medewerkers alles in het werk stellen om zo goed mogelijk

onderwijs op afstand te verzorgen en studievertraging voor studenten te beperken,

overwegende dat studenten desondanks studievertraging kunnen oplopen doordat praktische onderwijsactiviteiten zoals stages en practica geen doorgang kunnen vinden, door ziekte, extra zorgtaken of doordat uitwisselingsprogramma’s moesten worden afgebroken,

overwegende dat het kabinet kijkt naar een regeling voor flexwerkers die nu tussen wal en schip vallen, waaronder veel studenten (motie-Gijs van Dijk c.s., 35430 nr.15),

verzoekt de regering de gevolgen voor studenten door de coronacrisis in beeld te brengen, maximaal bij te dragen aan het zoveel mogelijk voorkomen van studievertraging, en waar nodig studenten te ondersteunen, bijvoorbeeld bij opgetreden studievertraging,

en gaat over tot de orde van de dag.

Jetten

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Geef Air France-KLM geen onvoorwaardelijke staatssteun

D66 D66 Nederland 22-04-2020 15:59

Geef Air France-KLM geen onvoorwaardelijke staatssteun

Lees hier het opiniestuk van Kamerlid Jan Paternotte en Europarlementariër voor La Republique En Marche Pascal Canfin over de staatssteun aan Air France-KLM. Het opiniestuk is vandaag te lezen in het Financieele Dagblad.

Een van de meest dramatische economische gevolgen van de coronacrisis is het krakend en piepend tot stilstand komen van het luchtverkeer. 90% van de reizigers zit thuis, vliegtuigen staan in lange rijen geparkeerd langs terminals en op landingsbanen. Niet voor niets vragen vrijwel alle nationale luchtvaartmaatschappijen nu om overheidssteun. Zonder die hulp is faillissement een kwestie van weken. Dat geldt ook voor onze Frans-Nederlandse groep, Air France-KLM.

Wat de luchtvaart bijzonder maakt, naast de unieke kracht de hele wereld binnen vierentwintig uur te verbinden, is de forse impact op het klimaat. De vraag is dus niet óf we onze luchtvaartmaatschappijen en de honderdduizenden banen die ermee gemoeid zijn moeten redden, maar hóe we dat moeten doen.

Publieke steun voor grote luchtvaartmaatschappijen in Europa moet niet gratis zijn en is alleen rechtvaardig als we de luchtvaart tegelijk laten bijdragen aan een oplossing voor de klimaatcrisis. Als we vanwege de coronacrisis zonder voorwaarden geld steken in een industrie die ons domweg sneller de volgende crisis in helpt, zijn we een kip zonder kop. Er is een klimaatcontract nodig tussen de belastingbetalers en de luchtvaartbedrijven die profiteren van steun.

De luchtvaart is internationaal en opereert in een vrije Europese markt, en vraagt dus om Europese aansturing. We moeten de kans van deze crisis aangrijpen om met elkaar te bepalen wat een luchtvaartsector is die past in het klimaatakkoord van Parijs. Hoe we het Europese luchtruim zo inrichten dat kerosine bespaard wordt, en hoe over deze brandstof eerlijke accijns geheven wordt. Hoe we een race to the bottom met steeds lagere ticketprijzen en bijbehorende onderbetaling van medewerkers kunnen voorkomen. Hoe we ervoor zorgen dat de luchtvaart past bij de waarden van de Europese Unie.

Zeggen dat elke steun voor de luchtvaart fout is omdat vliegtuigen vervuilend zijn, is kortzichtig. Zeggen dat de luchtvaart alle steun verdient en we als belastingbetalers daar niets voor terug moeten vragen is net zo contraproductief. Ondersteuning voor luchtvaartmaatschappijen moet met een plan gebeuren. Het goede nieuws: dat plan is er al, namelijk de Green Deal.

De Green Deal vraagt om Europese richtlijnen voor staatssteun – wat een staat moet eisen van een luchtvaartmaatschappij die steun krijgt, van het niet uitkeren van bonussen tot gewenste investeringen. Bijvoorbeeld wél de KLM-investeringen in biokerosine en het versneld vernieuwen van de vloot van Air France. En niet campagne voeren tegen het principe dat de luchtvaart óók belasting moet betalen, zoals KLM deed met de vliegtax.

Vóór de coronacrisis werkten we aan de opbouw van een Europese agenda voor een luchtvaart die past in het klimaatakkoord: geen gratis CO2-rechten, ruimte op luchthavens deels verdelen op basis van duurzaamheid, investeren in waterstof en belasting op kerosine. Allemaal maatregelen bedoeld om de kern van het probleem aan te pakken. Daar moeten we juist nu mee doorgaan. Vanuit de luchtvaart nam de CO2-uitstoot de laatste jaren het snelst toe, en op die voet kunnen we niet doorgaan.

De coronacrisis is niet alleen een test voor het virus, maar vraagt ook besluitvormers de grote vragen te stellen over de crises die we nu al kunnen zien aankomen. Door de redding van luchtvaartmaatschappijen hebben we de mogelijkheid om te bewijzen die test aan te kunnen, door de banen die gemoeid zijn met de luchtvaartsector te behouden en geloofwaardig te zijn in de strijd voor de bescherming van de planeet.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Sta loten voor opleidingen weer toe

D66 D66 Nederland 10-02-2020 06:01

Sta loten voor opleidingen weer toe

D66 wil dat het weer mogelijk wordt om tot een studie toegelaten te worden door middel van loten. Dat is voor veel studenten eerlijker en werkt vaak beter dan allerlei selectiecriteria te hanteren. Sinds 2013 is loten echter verboden.

Het idee daarachter was dat door selectiecriteria toe te passen, de juiste student op de juiste opleiding terecht zou komen. Uit onderzoeken blijkt nu duidelijk dat door allerlei drempels op te werpen de kansenongelijkheid toeneemt, en aankomend studenten steeds meer stress ervaren door de prestatiedruk. Zo moeten aankomende studenten bijvoorbeeld motivatiebrieven schrijven en extra toelatingstesten doen. 15-jarigen worden al aangemeld voor onbetaalde stages. Daarmee hopen ze de kans groter te maken om toegelaten te worden tot de studie die ze willen volgen wanneer ze 18 zijn.

Tweede Kamerlid Jan Paternotte: “Iedereen moet de kans hebben om de studie van zijn of haar dromen te volgen. Doordat het nu verboden is om te loten, werpen veel instellingen hoge drempels op om studenten te kunnen selecteren. Ook al hebben de opleidingen soms niet eens de tijd om alle motivatiebrieven te lezen. Onderzoek na onderzoek laat zien dat we hierdoor helemaal niet betere studenten krijgen, maar wel ongelijke kansen op een mooie toekomst creëren. Daarom willen wij het verbod op loten opheffen. Het is vervolgens aan de universiteiten en hogescholen of ze willen loten of op een andere manier selecteren.”

Ook studenten met migratieachtergrond

Wanneer opleidingen selectiecriteria hebben, dan neemt het aantal studenten met een migratieachtergrond af. Ook worden er dan minder studenten toegelaten met ouders die minder geld hebben. Mogelijk redenen hiervoor zijn dat aankomende studenten zich laten afschrikken door de selectieprocedure, de mate waarin ouders hun kinderen kunnen ondersteunen tijdens de voorbereiding op de selectie en de mogelijkheid om wel of niet deel te nemen aan (betaalde) selectietrainingen. Jan Paternotte: “Welgestelde ouders sturen hun kinderen naar dure bureaus om te trainen voor de toelatingstest. Kinderen met ouders die dat niet kunnen of willen betalen, vallen daardoor buiten de boot. Dat is oneerlijk. Uit onderzoek blijkt dat je met loting even goede studenten binnenhaalt. Het is maar zeer de vraag of je bij een 16- of 17-jarige op een betrouwbare manier de motivatie en geschiktheid voor een vak kan meten.”

Selectie lijkt eerlijk maar is het in de praktijk vaak niet. Loting is een effectieve manier om de opleidingsplekken eerlijk te verdelen. Ook zorgt het voor minder prestatiedruk bij jongeren. D66 wil dat als het niet nodig is, er helemaal niet wordt geselecteerd. Voor de opleidingen waar simpelweg te weinig plek is, wil D66 dat het verbod op loting als selectiemiddel wordt opgeheven. Zo krijgen opleidingen de mogelijkheid om loting als selectiemethode te gebruiken.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Geen vluchten meer boven gevaarlijke luchtruimen

D66 D66 Nederland 29-01-2020 09:00

Geen vluchten meer boven gevaarlijke luchtruimen

De Europese luchtvaartautoriteit EASA moet de bevoegdheid krijgen om luchtruimen boven conflictgebieden te sluiten voor Europese luchtvaartmaatschappijen.

Door dit Europees te regelen, wordt voorkomen dat vliegtuigen boven gevaarlijke conflictgebieden vliegen, zoals gebeurde met vlucht MH17 boven Oekraïne en afgelopen januari nog met vlucht PS752 boven Iran. D66 presenteert haar plan ‘Voor veilige vliegroutes: vliegen over conflictgebieden na MH17 en het Oekraïense toestel PS752’

D66-kamerleden Jan Paternotte en Sjoerd Sjoerdsma willen dat premier Rutte en minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur in Brussel pleiten voor een duidelijkere rol voor de EASA. “Europese luchtvaartmaatschappijen maken nu nog zelf de afweging of zij wel of niet boven conflictgebieden vliegen. Het maakt dus voor je eigen veiligheid uit met welke maatschappij je vliegt. Dat is onacceptabel”, stelt Paternotte.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA kan het luchtruim overal ter wereld voor alle Amerikaanse vliegmaatschappijen sluiten. Europa zou hier een voorbeeld aan moeten nemen en dezelfde werkwijze moeten hanteren bij de EASA. Ook zou deze organisatie dan meer inlichtingen van de verschillende Europese veiligheids- en inlichtingendiensten moeten krijgen. Sjoerdsma:  “Het is niet te verkroppen dat na MH17 weer een passagiersvliegtuig is neergeschoten. Hoe is het mogelijk dat de les blijkbaar nog steeds niet is geleerd. Rutte en Van Nieuwenhuizen moeten aan de slag.” D66 wil dat de veiligheidsdiensten van Europese landen verplicht worden om voor de veiligheid van de burgerluchtvaart relevante informatie te delen met de EASA. Hiermee kan de EASA vervolgens gedegen besluiten nemen over vliegen boven bijvoorbeeld conflictgebieden.

Nederland heeft deze eeuw de meeste slachtoffers te betreuren als gevolg van een vliegroute boven conflictgebieden. D66 doet daarom voorstellen gebaseerd op de lessen van de ramp met vlucht MH17, de OVV-aanbevelingen en recente gebeurtenissen boven Iran en Irak om de vliegveiligheid te verbeteren.

Klik hier voor het plan ‘Voor veilige vliegroutes: vliegen over conflictgebieden na MH17 en het Oekraïense toestel PS752’

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.

Versterk samenwerking met Britse universiteiten die weg uit Brexit zoeken

D66 D66 Nederland 11-12-2019 11:30

Versterk samenwerking met Britse universiteiten die weg uit Brexit zoeken

D66 wil met het oog op een aanstaande Brexit de samenwerking met Britse universiteiten versterken. Een betere samenwerking met Britse universiteiten biedt nieuwe kansen voor zowel Britse als Nederlandse wetenschappers en studenten.

Door nauwe samenwerkingsverbanden kunnen wetenschappers van elkaar leren en krijgen studenten meer mogelijkheden voor bijvoorbeeld een uitwisseling. D66 wil ook dat het voor toponderzoekers die toch al vertrekken uit het Verenigd Koninkrijk aantrekkelijker wordt om in ons land te komen werken.

Kamerlid Jan Paternotte: ‘De Britse wetenschap staat onder grote druk door de aanstaande Brexit. Veel wetenschappers vertrekken naar andere landen, zoals Duitsland en Frankrijk. Ook voor Nederland liggen hier kansen. Door wetenschappers te helpen zich te vestigen in ons land kunnen we onze wetenschap naar een nog hoger niveau tillen.’

Vandaag presenteert Jan Paternotte zijn pleidooi om de banden met Britse universiteiten stevig aan te halen en wetenschappers die een exit uit Brexit zoeken welkom te heten.

De Britse wetenschap staat al eeuwen aan de Europese top, maar heeft het door de aanstaande Brexit moeilijk. Onderzoekers uit heel Europa verlaten het Verenigd Koninkrijk. Nederlandse wetenschappers werken vaak samen met de Britten. Daardoor worden ook academici in Nederland geraakt door de Brexit. ‘In belangrijke onderzoeksvelden als computer science en data science hebben we een chronisch tekort aan onderzoekers. Daarom moeten we academici die toch al vertrekken uit het Verenigd Koninkrijk helpen met hun komst naar Nederland. Dit kan bijvoorbeeld door te helpen met het zoeken naar woning of een school voor de kinderen’, aldus Paternotte.

Nederland moet de bescheidenheid van zich afschudden en zich in de etalage zetten als geweldig land om wetenschap te bedrijven. Een task force in Londen moet Britse onderzoekers enthousiasmeren, ondersteunen bij een eventuele overgang naar Nederland en samenwerkingen tussen Nederlandse en Britse universiteiten bevorderen.

Lees hier het voorstel van Jan Paternotte.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

De kracht van Nederland ligt in kennis en innovatie. Investeren in onderwijs vormt de sleutel tot succes en persoonlijke groei. D66 vecht voor het beste onderwijs en eerlijke kansen. Voor iedereen. Geef onderwijs de kwaliteit en aandacht die het verdient!

Kamermeerderheid steunt oproep om te investeren in alfa-, gamma- en medische-wetenschappen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 Nederland 12-11-2019 00:00

In het aangekondigde investeringsfonds zou expliciet geld moeten worden vrijgemaakt voor de alfa-, gamma- en medische-wetenschappen. Een brede Kamermeerderheid heeft zich achter deze oproep van GroenLinks en D66 geschaard, blijkt uit de stemmingen van dinsdag twaalf november.

Komende jaren worden tussen universiteiten tientallen miljoenen euro’s herverdeeld van onder meer de geesteswetenschappen naar bèta en techniek. De aangenomen Kamermotie moet ervoor zorgen dat ook de alfa-, gamma- en medische-wetenschappen een impuls krijgen.

Niels van den Berge, GroenLinks-Kamerlid wetenschapsbeleid, is blij met de Kamermeerderheid: “In het politieke debat worden de geesteswetenschappen te vaak uitgespeeld tegenover bèta en techniek. Voor de uitdagingen van de toekomst hebben we ze allebei nodig. Ik ga me pas echt zorgen maken als er straks geen kritische wetenschapsfilosofen meer zijn die kanttekeningen plaatsen bij de robots van de toekomst.”

“Ik ben blij dat de Kamer zich heeft uitgesproken dat de minister van Economische Zaken en Klimaat, Eric Wiebes, binnen het investeringsfonds expliciet moet investeren in de wetenschappen die voor de Nederlandse samenleving in den brede belangrijk zijn.”

Werkdruk

De werkdruk in het hoger onderwijs is nu al torenhoog, vult GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld (onderwijs) aan: “Ik spreek regelmatig docenten op universiteiten en zij zeggen allemaal hetzelfde: we hebben nauwelijks nog tijd om onderzoek te verrichten vanwege de hoge studentenaantallen. Er moet geïnvesteerd worden in de alfa-, gamma- en medische-wetenschappen zodat onze wetenschappers niet langer meer in hun vrije tijd baanbrekend onderzoek hoeven te verrichten.”

Uit een FNV-enquête onder 2.500 respondenten blijkt dat 78 procent van het personeel aan universiteiten doorwerkt in de weekenden en in de avonden. Bovendien geeft een ruime meerderheid van de 2.500 ondervraagden (59 procent) aan lichamelijke of psychische klachten te ondervinden als gevolg van de hoge werkbelasting.

Jan Paternotte, D66-Kamerlid hoger onderwijs en wetenschap, is mede-indiener van de motie. “Een belangrijk onderdeel van wetenschap bedrijven, is juist de wetenschappelijke nieuwsgierigheid. Op alle vlakken, met alle studies. Met het investeringsfonds hebben we een extra mogelijkheid om weer te investeren in alle wetenschappen.”

Zonder extra investeringen zal de herverdeling van de universiteitsgelden vanaf 2022 een krimp veroorzaken bij de brede universiteiten. Hierdoor komt het onderzoek in deze wetenschappelijke gebieden verder onder druk te staan. Uiteindelijk stemde een brede Kamermeerderheid in met de oproep om vanuit het investeringsfonds te investeren in de alfa-, gamma- en medische-wetenschappen.

Maak Nederland koploper elektrisch vliegen

D66 D66 Nederland 11-09-2019 05:00

Maak Nederland koploper elektrisch vliegen

De toekomst van de luchtvaart is elektrisch. De luchtvaart is nu slecht voor het klimaat en stoot veel fijnstof uit. Vliegtuigen die op kerosine vliegen, maken bovendien veel lawaai.

Door in te zetten op elektrisch vliegen, kan de uitstoot fors worden teruggedrongen. Bovendien is elektrisch vliegen veel stiller, waardoor mensen minder overlast hebben van overvliegende vliegtuigen.

Daarom wil Tweede Kamerlid Jan Paternotte dat Nederland koploper wordt met elektrisch vliegen: ”Ook over 20 jaar willen mensen met het vliegtuig op vakantie. Dat kan ook, maar de luchtvaart heeft alleen toekomst als we echt schoner en stiller gaan vliegen. Net als elektrisch rijden kan elektrisch vliegen de luchtvaartwereld op zijn kop zetten. Laten we daar met Nederland in voorop lopen.”

Klimaatvriendelijkere luchtvaart

De innovatie op elektrisch vliegen vindt nu vooral buiten onze grenzen plaats. De Noorse overheid heeft zich tot doel gesteld in 2040 alle binnenlandse vluchten elektrisch te maken. Angela Merkel heeft in haar Leipzig Statement duidelijk gemaakt dat Duitsland leidend wil zijn op het gebied van klimaatvriendelijke luchtvaart, onder andere door met waterstofcellen aangedreven elektromotoren. Elektrisch vliegen heeft de potentie om voor een revolutie te zorgen in de luchtvaartwereld. Van oudsher heeft Nederland veel kennis in huis als het gaat om luchtvaarttechniek. Het is een positie waarop we trots op mogen zijn en verder mogen stimuleren. Alleen loopt Nederland het risico achterop te raken.

D66 zet in op vijf concrete punten:

Onthef elektrische vliegtuigen van slotbeperking

Creëer meer elektrische luchthavens

Introduceer elektrisch taxiën op Schiphol

Gratis parkeren voor elektrische vliegtuigen

Creëer een innovatiecluster Elektrisch en Hybride vliegen

Paternotte ziet de kansen: “Door te kiezen voor elektrisch vliegen kan Nederland voorop lopen, geld verdienen en klimaatverandering tegengaan. Van alle Schipholvluchten vliegt 35% naar een bestemming binnen een straal van 500 kilometer. Dat zijn afstanden die goed met elektrische vliegtuigen bereikbaar zijn. Daarom zet D66 naast internationale treinen ook in op elektrisch vliegen.”

Lees hier ons plan voor elektrisch vliegen.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook