Nieuws van politieke partijen in Hollands Kroon inzichtelijk

18 documenten

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon september 2020

CDA CDA VVD Hollands Kroon 14-09-2020 20:14

Raad 3 september 2020 Bestemmingsplan Leijerdijk 5 Op verzoek van initiatiefnemer is dit punt in juli van de agenda afgevoerd. Dit vanwege de informatie aan de raad van de zijde van omwonenden. De initiatiefnemer heeft daarop alle partijen uitgenodigd om uitleg te krijgen en om ter plaatse te komen kijken. Het bestemmingsplan ziet op de bouw van een bedrijfsloods ten behoeve van een agrarisch bedrijf. Omdat het bouwblok aan de ene kant van de weg geen ruimte biedt (bouwblok is slechts 0,16 ha) wordt de bedrijfsloods aan de overzijde gebouwd. Daarmee komt de bedrijfsloods tegenover de bestaande bebouwing van het agrarisch bedrijf, maar ook indirect tegenover enkele naastgelegen woningen te staan. De raad heeft in meerderheid met de bouw van de bedrijfsloods ingestemd. Vanuit onze fractie is aangegeven dat het buitengebied primair agrarisch productiegebied betreft en dat ten behoeve van die functie agrarische bedrijven gemiddeld een bouwblok van 1,5 ha hebben. Het ligt dan ook in de rede mee te werken aan dit verzoek. Tenslotte mogen andere agrarische bedrijven ook bouwen ten behoeve van hun bedrijfsvoering. Dat in dit geval de bedrijfsloods aan de overzijde in het relatief open landschap komt te staan, is inherent aan ons beleid en de functie van het gebied. Hoewel begrip bestaat voor de reacties van omwonenden, is het verminderde uitzicht nu eenmaal het gevolg van ons beleid. Koersbepaling recycleplan en uitwerken recycletarief De hoeveelheid restafval moet drastisch omlaag. De landelijk afgesproken doelen worden in onze gemeente niet gehaald. Om het restafval terug te dringen wil het college gaan werken met een zogenaamd recycletarief. Naarmate je de grijze bak vaker aan de weg zet, betaal je meer. Het voorliggende voorstel ging erom in te stemmen met een nieuw recycleplan en een uitwerking van deze gedachtegang. De raad (w.o. onze fractie) heeft hiermee ingestemd, overigens na een lange discussie over aspecten die eerst bij de uitwerking aan de orde (moeten) komen. Ontwerp agenda voor het Waddengebied 2050 Samen met alle partijen, betrokken bij de Waddenzee (w.o. rijk, provincies, gemeenten) is een agenda opgesteld om de Waddenzee veilig, vitaal en veerkrachtig te houden, aldus de titel. Hoofddoel is een duurzame bescherming en ontwikkeling van de Waddenzee als natuurgebied en het behoud van het unieke open landshap. De agenda is zelfbindend en is richtinggevend voor/zal moeten worden vertaald in beleid op de diverse terreinen. De raad, w.o. de CDA fractie heeft besloten geen wensen of bedenkingen in te dienen op de inhoud van de concept agenda. Tweede bestuursrapportage Dit betrof de tweede bijstelling van de lopende begroting. Het saldo van de bijstelling bedroeg volgens het voorstel € 913.213 negatief, maar vanwege het batig saldo van de eerste bestuursrapportage bestaat er per saldo nog een forse plus op de lopende begroting. Overigens is op initiatief van de coalitie (VVD, SHK en CDA) een tussentijdse verhoging van de bijdrage aan de bieb niet meegenomen (het negatief saldo van deze rapportage is daardoor kleiner geworden). Niet omdat de coalitie/onze fractie lezen e.d. niet belangrijk vindt, maar omdat sprake zou zijn van een structurele verhoging. De afweging om dat wel/niet te doen behoort thuis bij de begroting zodat een integrale afweging kan plaatsvinden van alle op dat moment bestaande noodzakelijkheden en wensen. De bestuursrapportage is geamendeerd door de raad aangenomen. Overig Voor het overige was sprake van hamerstukken: het jaarverslag informatiebeveiliging 2019, het bestemmingsplan Oudelanderweg 1 (een wegbestemde bedrijfswoning wordt hierbij opnieuw bestemd omdat wegbestemmen niet meer nodig is vanwege een andere opstelling van windturbines in het windplan) bestemmingsplan Zandvaart 7 (woonbestemming conform bestaand gebruik, bestemming was maatschappelijk, betrof voormalige onderwijzerswoning) bestemmingsplan Koningsweg 8 (wijzigen agrarische bestemming en toevoegen extra woning in kader van ruimte voor ruimte) programma van eisen voor de aanbesteding van de gemeentelijke accountant wijziging samenstelling auditcommissie en toetsingskamer (mevrouw Borst in plaats van de heer Bijlstra, beiden van de VVD). aanpassing nota tarieven (opnemen tarief voor urgentieverklaringen woningzoekenden, nu de gemeente deze taak heeft overgenomen van de corporaties). Sjaak Vriend, fractievoorzitter

CDA houdt fractievergadering in de Cultuurschuur op 26 augustus.

CDA CDA Hollands Kroon 16-08-2020 13:31

De fractie van het CDA houdt binnenkort haar eerste vergadering na het zomerreces. Vanwege de coronamaatregelen is beperkt bezoek mogelijk. Laat u a.u.b. de fractievoorzitterdaarom tijdig weten of u het overleg komt bijwonen (zie contactgegevens onderaan). Bij teveel bezoekers kan het zijn dat gekozen zal moeten worden voor digitale deelname van de bezoekers. De fractie van het CDA vergadert opwoensdag 26 augustus a.s.De vergadering is openbaar, begint om 20.00 uur en vindt plaats in de Cultuurschuur te Wieringerwerf (Loggersplein 1).Aan de orde komt o.a. de agendavoor de raadsvergadering van donderdag 3 september a.s. De stukken voor de raadsvergadering staan (binnenkort) op de website van de gemeente. Op het moment van verspreiding van dit bericht is de raadsagenda nog niet bekend. De verwachting is dat op de agenda diverse bestemmingsplannen voor kleinschalige ruimtelijke ontwikkelingen en het concept van de Regionale Energie Strategie (RES) komen te staan. Ook als u met de fractie wilt spreken over andere onderwerpen is dat uiteraard mogelijk (graag aanmelden, zoals hiervoor aangegeven). Met vriendelijke groet, Sjaak Vriend Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon sjaakvriend@hollandskroon.nl

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon mei 2020

CDA CDA Hollands Kroon 01-06-2020 18:14

Na een drukke maand april, waarin uitgestelde raadsvergaderingen digitaal werden ingehaald (vanwege het coronavirus) was de maand mei weer “business as usual”, maar dan wel digitaal. Raad 28 mei Op 28 mei vergaderde de gemeenteraad. Alle voorstellen zijn aangenomen. Voor wat betreft het beleid schulpdienstverlening is wel gevraagd meer inzicht te krijgen in de resultaten en effecten van het beleid; dat inzicht is ons inziens nu onvoldoende. De meerjarenprognose grondexploitaties gaf weinig ter zake doende discussie en de financiële verordeningen zijn gewijzigd. Daarbij heeft het college het mandaat om tot 2 ton garant te staan, maar nadrukkelijk zal de gemeenteraad, mede op ons verzoek goed worden meegenomen indien dit zich voordoet, zeker indien sprake is van garantstelling voor andere instanties dan een woningcorporatie. Zonder discussie is extra krediet beschikbaar gesteld voor de bouw van brede scholen in Hippolytushoef en Slootdorp, zijn de bestemmingsplannen voor het perceel Wallerweg nabij 17 en Zuiderweg 8 vastgesteld en is besloten een aantal (reeds verkochte) parkeerplaatsen aan de openbaarheid te onttrekken. Op de agenda stond ook het voorstel om de omgevingsvisie in overeenstemming te brengen met reeds genomen besluiten. Ook het in maart aangenomen amendement bij het programma duurzaamheid om niet langer zonneakkers toe te staan op onrendabele gronden (primaat bij zon op dak). Normaliter een hamerstuk, maar door het hiervoor genoemde amendement was/is plotsklap een lopend initiatief niet meer mogelijk. Op grond van diverse overwegingen (zie bijgevoegd toelichting op amendement) hebben wij voorgesteld -samen met CU en D66- voor dit lopende initiatief een uitzondering te maken in de vorm van overgangsrecht. In onze ogen hoort dat bij behoorlijk bestuur in dit geval. Helaas was de meerderheid van de raad een andere mening toegedaan. Omdat wij genomen raadsbesluiten respecteren, hebben we vervolgens wel ingestemd met de aanpassingen in de omgevingsvisie. Een motie omtrent de administratieve lasten voor zorginstellingen, die gepaard gaat met aanbestedingen, contracten e.d. met het doel deze te beperken, is na uitleg van het college voor nader beraad ingetrokken. Ook het college wil zoveel mogelijk de administratieve lasten beperken en met een groot aantal gemeenten wordt ook samen één lijn gevolgd, maar dat kan niet altijd. Daarmee leek de motie overbodig en deels niet uitvoerbaar, maar tot stemming kwam het dus niet. Een motie om het kabinet op te roepen zich te houden aan de afspraken over de opvang van vluchtelingen, onder andere door 500 kinderen uit de vluchtelingenkampen in Griekenland op te nemen kreeg een meerderheid. Normaliter steunen we moties, die geen betrekking hebben op de belangen van de gemeente en/of haar inwoners principieel niet. In dit geval hebben we de barmhartigheid (de C van CDA) laten prevaleren boven dit principe en hebben wij de motie gesteund. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter Toelichting op het amendement wijziging omgevingsvisie (zonneakkers) In de omgevingsvisie, vastgesteld in 2016, zijn kaders opgenomen voor zonneakkers. Deze worden, aldus de visie uit 2016, in ieder geval toegestaan op onrendabele stukken grond. De omgevingsvisie is zelfbindend en wekt bij derden het vertrouwen dat aan initiatieven die daarin passen medewerking zal worden verleend, mits uiteraard aan alle randvoorwaarden (ruimtelijke inpassing e.d.) wordt voldaan. In juni 2018 heeft Statkraft voor een locatie nabij Zwinweg/Amsteldijk een principeverzoek ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Het moge duidelijk zijn dat een dergelijk traject veel tijd voor onderzoek en overleg vraagt. In december 2018 heeft de ABC-commissie op verzoek van het college advies uitgebracht over de vraag of sprake is van onrendabele grond. Vanaf dat moment vindt overleg met de provincie plaats. Bij een provinciaal akkoord kan de gemeente voor deze locatie een zogenaamd stimuleringsgebied aanvragen. Wel is aangegeven dat dit besluit genomen diende te worden genomen door het nieuwe college van GS en nadat op onderdelen het plan is aangepast. Tussentijds heeft de gemeenteraad op 3 maart 2020 bij de behandeling van het programma Duurzaamheid in meerderheid een amendement aangenomen om volledig in te zetten op zon op dak en dat agrarische grond buiten beschouwing wordt gelaten waar het gaat om zonneparken. Dit amendement leidt tot een aanpassing van de omgevingsvisie. Dit besluit ligt thans voor. De omgevingsvisie is in 2016 na een uitgebreid participatietraject tot stand gekomen. Alle tot nu toe doorgevoerde en voorgestelde wijzigingen van de omgevingsvisie zijn -voor zover wij hebben kunnen nagaan- ook het resultaat van participatietrajecten, met uitzondering van het voorliggende voorstel met betrekking tot zonneakkers. Dit betekent dat voorafgaand aan de behandeling van het amendement geen gelegenheid is geweest om eventueel daardoor getroffen gerechtvaardigde belangen onder de aandacht te brengen, opdat dit ook werd meegewogen. Sprake is van een wijziging van beleid. Het is niet ongebruikelijk en soms zelfs verplicht om beleidswijzigingen aan te kondigen en/of overgangsrecht op te nemen vanwege gerechtvaardigde belangen, die door die beleidswijziging worden getroffen. Soms moet zelfs bij beleidswijziging sprake zijn van nadeelcompensatie. Nu op basis van de huidige omgevingsvisie reeds in juni 2018 een principeverzoek is ingediend, waaraan medewerking kan worden verleend na groen licht van de provincie en dit initiatief al geruime tijd op die provinciale toestemming wacht achten wij het gerechtvaardigd, gelet op de gerechtvaardigde verwachtingen bij de initiatiefnemer dat door de gemeente medewerking zal worden verleend, te besluiten dat voor dit geval overgangsrecht geldt. Voor zover ons bekend, is dit het enige initiatief waarbij dit aan de orde is en van precedentwerking is dan ook geen sprake. Door een uitzondering te maken wordt de strekking van het amendement ook niet onevenredig geweld aangedaan; tenslotte zou bij een eerdere provinciale toestemming wellicht al vergunning zijn verleend voor dit initiatief. Voor alle duidelijkheid: dit amendement ziet op het principeverzoek van juni 2018 en zoals dat nadien is aangepast in en na overleg met provincie en gemeente. Medewerking kan uiteraard alleen worden verleend indien aan alle randvoorwaarden op het gebied van ruimtelijke ordening, waaronder een goede ruimtelijke inpassing wordt voldaan.

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon mei 2020

CDA CDA Hollands Kroon 01-06-2020 18:14

Na een drukke maand april, waarin uitgestelde raadsvergaderingen digitaal werden ingehaald (vanwege het coronavirus) was de maand mei weer “business as usual”, maar dan wel digitaal. Raad 28 mei Op 28 mei vergaderde de gemeenteraad. Alle voorstellen zijn aangenomen. Voor wat betreft het beleid schulpdienstverlening is wel gevraagd meer inzicht te krijgen in de resultaten en effecten van het beleid; dat inzicht is ons inziens nu onvoldoende. De meerjarenprognose grondexploitaties gaf weinig ter zake doende discussie en de financiële verordeningen zijn gewijzigd. Daarbij heeft het college het mandaat om tot 2 ton garant te staan, maar nadrukkelijk zal de gemeenteraad, mede op ons verzoek goed worden meegenomen indien dit zich voordoet, zeker indien sprake is van garantstelling voor andere instanties dan een woningcorporatie. Zonder discussie is extra krediet beschikbaar gesteld voor de bouw van brede scholen in Hippolytushoef en Slootdorp, zijn de bestemmingsplannen voor het perceel Wallerweg nabij 17 en Zuiderweg 8 vastgesteld en is besloten een aantal (reeds verkochte) parkeerplaatsen aan de openbaarheid te onttrekken. Op de agenda stond ook het voorstel om de omgevingsvisie in overeenstemming te brengen met reeds genomen besluiten. Ook het in maart aangenomen amendement bij het programma duurzaamheid om niet langer zonneakkers toe te staan op onrendabele gronden (primaat bij zon op dak). Normaliter een hamerstuk, maar door het hiervoor genoemde amendement was/is plotsklap een lopend initiatief niet meer mogelijk. Op grond van diverse overwegingen (zie bijgevoegd toelichting op amendement) hebben wij voorgesteld -samen met CU en D66- voor dit lopende initiatief een uitzondering te maken in de vorm van overgangsrecht. In onze ogen hoort dat bij behoorlijk bestuur in dit geval. Helaas was de meerderheid van de raad een andere mening toegedaan. Omdat wij genomen raadsbesluiten respecteren, hebben we vervolgens wel ingestemd met de aanpassingen in de omgevingsvisie. Een motie omtrent de administratieve lasten voor zorginstellingen, die gepaard gaat met aanbestedingen, contracten e.d. met het doel deze te beperken, is na uitleg van het college voor nader beraad ingetrokken. Ook het college wil zoveel mogelijk de administratieve lasten beperken en met een groot aantal gemeenten wordt ook samen één lijn gevolgd, maar dat kan niet altijd. Daarmee leek de motie overbodig en deels niet uitvoerbaar, maar tot stemming kwam het dus niet. Een motie om het kabinet op te roepen zich te houden aan de afspraken over de opvang van vluchtelingen, onder andere door 500 kinderen uit de vluchtelingenkampen in Griekenland op te nemen kreeg een meerderheid. Normaliter steunen we moties, die geen betrekking hebben op de belangen van de gemeente en/of haar inwoners principieel niet. In dit geval hebben we de barmhartigheid (de C van CDA) laten prevaleren boven dit principe en hebben wij de motie gesteund. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter Toelichting op het amendement wijziging omgevingsvisie (zonneakkers) In de omgevingsvisie, vastgesteld in 2016, zijn kaders opgenomen voor zonneakkers. Deze worden, aldus de visie uit 2016, in ieder geval toegestaan op onrendabele stukken grond. De omgevingsvisie is zelfbindend en wekt bij derden het vertrouwen dat aan initiatieven die daarin passen medewerking zal worden verleend, mits uiteraard aan alle randvoorwaarden (ruimtelijke inpassing e.d.) wordt voldaan. In juni 2018 heeft Statkraft voor een locatie nabij Zwinweg/Amsteldijk een principeverzoek ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Het moge duidelijk zijn dat een dergelijk traject veel tijd voor onderzoek en overleg vraagt. In december 2018 heeft de ABC-commissie op verzoek van het college advies uitgebracht over de vraag of sprake is van onrendabele grond. Vanaf dat moment vindt overleg met de provincie plaats. Bij een provinciaal akkoord kan de gemeente voor deze locatie een zogenaamd stimuleringsgebied aanvragen. Wel is aangegeven dat dit besluit genomen diende te worden genomen door het nieuwe college van GS en nadat op onderdelen het plan is aangepast. Tussentijds heeft de gemeenteraad op 3 maart 2020 bij de behandeling van het programma Duurzaamheid in meerderheid een amendement aangenomen om volledig in te zetten op zon op dak en dat agrarische grond buiten beschouwing wordt gelaten waar het gaat om zonneparken. Dit amendement leidt tot een aanpassing van de omgevingsvisie. Dit besluit ligt thans voor. De omgevingsvisie is in 2016 na een uitgebreid participatietraject tot stand gekomen. Alle tot nu toe doorgevoerde en voorgestelde wijzigingen van de omgevingsvisie zijn -voor zover wij hebben kunnen nagaan- ook het resultaat van participatietrajecten, met uitzondering van het voorliggende voorstel met betrekking tot zonneakkers. Dit betekent dat voorafgaand aan de behandeling van het amendement geen gelegenheid is geweest om eventueel daardoor getroffen gerechtvaardigde belangen onder de aandacht te brengen, opdat dit ook werd meegewogen. Sprake is van een wijziging van beleid. Het is niet ongebruikelijk en soms zelfs verplicht om beleidswijzigingen aan te kondigen en/of overgangsrecht op te nemen vanwege gerechtvaardigde belangen, die door die beleidswijziging worden getroffen. Soms moet zelfs bij beleidswijziging sprake zijn van nadeelcompensatie. Nu op basis van de huidige omgevingsvisie reeds in juni 2018 een principeverzoek is ingediend, waaraan medewerking kan worden verleend na groen licht van de provincie en dit initiatief al geruime tijd op die provinciale toestemming wacht achten wij het gerechtvaardigd, gelet op de gerechtvaardigde verwachtingen bij de initiatiefnemer dat door de gemeente medewerking zal worden verleend, te besluiten dat voor dit geval overgangsrecht geldt. Voor zover ons bekend, is dit het enige initiatief waarbij dit aan de orde is en van precedentwerking is dan ook geen sprake. Door een uitzondering te maken wordt de strekking van het amendement ook niet onevenredig geweld aangedaan; tenslotte zou bij een eerdere provinciale toestemming wellicht al vergunning zijn verleend voor dit initiatief. Voor alle duidelijkheid: dit amendement ziet op het principeverzoek van juni 2018 en zoals dat nadien is aangepast in en na overleg met provincie en gemeente. Medewerking kan uiteraard alleen worden verleend indien aan alle randvoorwaarden op het gebied van ruimtelijke ordening, waaronder een goede ruimtelijke inpassing wordt voldaan.

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon april 2020

CDA CDA D66 Hollands Kroon 04-05-2020 04:59

Corona Vanwege de coronamaatregelen zijn in maart zowel de fractie- als de raadsvergadering uitgesteld. Toen bleek dat de maatregelen langer zullen voortduren, is vanuit de griffie bezien of het mogelijk was digitaal te vergaderen. Dit heeft tot digitale vergaderingen geleid in april. Toen ook duidelijk werd dat door wijziging in de wetgeving digitale besluitvorming mogelijk was, is besloten de raadsvergadering van maart digitaal in te halen op 16 april. De reguliere vergadering van 23 april (met uitloop) op 28 april is daarop digitaal gevolgd. Doordat presidium, spreekuur en raadsvergaderingen tweemaal digitaal plaatsvonden in twee weken tijd, hebben tussentijds de fractievergaderingen digitaal plaatsgevonden op 14 en 20 april. In die periode is ook tweemaal (digitaal) coalitieoverleg geweest. Een relatief drukke periode. De eerste ervaringen met digitaal vergaderingen zijn op zich positief (een goed alternatief), maar het is ook heel vermoeiend (en het duurt langer, zoals stemronden, zeker als die feitelijk onzinnig zijn). Raad 26 maart (uitgesteld naar 16 april) In deze vergadering is de kadernota Veiligheid vastgesteld. Een nota die duidelijk nog uitwerking behoeft. Vanuit de fractie is aandacht gevraagd voor eventueel benodigde extra capaciteit voor handhaving, ook op het gebied van handhaving van bestemmingsplannen. In een later stadium zullen we in de raad hierover nog de discussie hebben. Het bestemmingsplan voor de camping Waddenzee is vastgesteld. Ruimtelijk heeft de camping meer ruimte nodig om te kunnen voldoen aan de veiligheidseisen en om te komen tot een kwaliteitsslag. Omdat dit past binnen de uitgangspunten van ons recreatieve beleid en ruimtelijk geen sprake is van een onevenredige inbreuk voor de omgeving, is met dit plan ingestemd. Dit geldt ook voor de bouw van een aantal woningen aan de Westerweg te Nieuwe Niedorp, hoewel wel schoorvoetend. We hebben ingestemd, omdat een meerderheid van de raad met dit plan ging instemmen. Schoorvoetend, omdat we behoefte hebben aan een discussie over waar we wel en waar we niet bouwen. In dit geval ging het om een stukje open gebied aan de rand van het dorp. Met betrekking tot een andere plek in het dorp hebben wij in verkiezingstijd aangegeven dat dat plekje open moet blijven. Geldt dat voor dit open gebiedje dan niet? Aan de Westerweg die volgens meerdere partijen ongeschikt was voor veel verkeersbewegingen (zie de discussie over de huisvesting van tijdelijke medewerkers op Westerweg 27). Maar blijkbaar was dit voor de meerderheid van de raad geen beletsel voor de bouw van 4 woningen. Onze bezwaren waren ons inziens niet zwaarwegend genoeg om tegen te stemmen. Dit gold wel voor de vestiging van een autoverkoopbedrijf op het perceel Schelpenbolweg 33. In onze ogen is ons beleid erop gericht bij omzetting van een agrarische bestemming naar een bedrijfsbestemming om bedrijven in een lichte categorie toe te staan (cat. 1 en 2), zonder buitenopslag en geen detailhandel. Bij dit voorstel ging het om de verkoop van auto’s (detailhandel) en zou een groot deel van het erf gebruik kunnen worden voor het uitstallen van auto’s (buitenopslag). De meerderheid van de raad was met ons van mening dat dit bedrijf zich volgens ons beleid niet kan vestigen in het buitengebied. VVD en SHK waren een andere mening toegedaan. Raad 23 april Op 23 april opnieuw voorstellen omtrent de huisvesting van tijdelijke medewerkers. Naast een gewijzigd voorstel voor het Joods Werkdorp huisvesting op het perceel Moerbeek 6. In de raadsvergadering van 27 februari 2020 hebben wij reeds aangegeven hoe wij verzoeken, die op grond van artikel 6 aan de raad worden voorgelegd toetsen aan de voor ons geldende leidende principes: primair daar waar de arbeidsbehoefte is (agrarische bedrijven) of grootschalig, waarvoor een zekere spreiding over de gemeente is gewenst, mits voldaan wordt aan de algemene regels zoals door de raad vastgesteld op 8 oktober 2019 (w.o. oppervlakte per logiesplek, maximaal aantal bedden per slaapvertrek en oppervlakte voor recreatieve voorzieningen (artikel 2)). Algemeen kader is de vraag of e.e.a. ruimtelijk aanvaardbaar is. Joods Werkdorp In de raadsvergadering van 27 februari hebben wij positief gereageerd op een eerder principeverzoek. Ten aanzien van de eerdere verzoeken betrof het thans minder tijdelijke medewerkers (160). Dit verzoek volgde op het resultaat van het eerdere debat, waarin VVD en SHK aangeven open te staan voor huisvesting van maximaal 160 personen. Wat waren en zijn ook al weer onze overwegingen? De locatie heeft een gemengde bestemming (locatie van bestaande en beoogde bebouwing) en een agrarische bestemming. De gemengde bestemming van het bestaande gebouw maakt veel vormen van gebruik mogelijk. Ook vormen van gebruik waarbij ter plaatse mensen zouden kunnen worden gehuisvest (sociaal medisch) in het bestaande gebouw, met de daarbij behorende verkeersstromen. Het is al jaren niet mogelijk gebleken om te komen tot een rendabele exploitatie van het gebouw, waarbij het behoud van het pand als rijksmonument is gewaarborgd en waarbij ruimte aanwezig is voor het onder de aandacht brengen van de historische betekenis van deze locatie. Dit plan biedt wat ons betreft de mogelijkheid invulling te geven aan de historische betekenis van het pand. Tijdens de discussie bleek dat de huisvesting niet zal plaatsvinden in het hoofdgebouw, daarin komen wel voorzieningen ten behoeve van de huisvesting van de tijdelijke medewerkers (denk bijvoorbeeld aan een recreatieruimte e.d.). Het hoofdgebouw krijgt daarnaast een functie als herinneringscentrum. Aan onze principemedewerking hebben wij een aantal voorwaarden verbonden, vooral met het oog op een goede borging van verenigbaarheid van beide functies en het gebruik als herinneringscentrum, de exploitatie daarvan en het behoud van het gebouw. De meerderheid van de raad stemde in. Het college kan nu samen met de ontwikkelaar en de omgeving de plannen verder uitwerken. Uiteindelijk zal de raad de bestemmingsplanwijziging nog moeten vaststellen. Een motie van GL om een alternatieve plek op een bedrijventerrein te zoeken voor deze ontwikkeling (ruil van eigendom?) kreeg alleen steun van GL en Anders!. Moerbeek 6 Het verzoek betrof de huisvesting van 40 tijdelijke medewerkers op het perceel Moerbeek 6 (voor 20 jaar). De arbeidsbehoefte is door de ABC commissie vastgesteld. Daarmee lijkt dit verzoek in overeenstemming met het beleid. Echter, de arbeidsbehoefte is aanwezig op het nabijgelegen perceel nummer 10. De accommodatie is al gerealiseerd (de vergunning is ingetrokken omdat deze met een verkeerde procedure was verleend) en staat dus feitelijk op de verkeerde plek. De ABC commissie gaf in haar advies aan dat zij zich zou kunnen voorstellen vanuit agrarisch oogpunt dat de huisvesting wordt toegestaan. Moerbeek 6 en 10 zijn ook in handen van hetzelfde agrarische bedrijf. Tegen de accommodatie op de huidige plek bestaan ruimtelijk gezien geen overwegende bezwaren. Binnen het buurtschap Moerbeek bestaan bezwaren tegen de huisvesting, maar gelet op de aard van die bezwaren maakt het niet uit of de accommodatie wordt gerealiseerd op nummer 6 of op nummer 10. Gelet op de locatie in het buitengebied, de verspreid liggende bebouwing in de omgeving en het feit dat leidend principe is huisvesting bij de agrarische bedrijven daar waar de arbeidsbehoefte is , achten wij de huisvesting ruimtelijk aanvaardbaar. Wel hebben wij een aantal randvoorwaarden aan het college meegegeven, onder andere op het gebied van voorkomen van overlast (exploitatievergunning) en een milieuverantwoorde afhandeling van afvalwater. De meerderheid van de raad stemde in met dit principeverzoek. Uitloopvergadering 28 april Gebiedsplan (= deelstructuurvisie) Wieringermeer Voor lag het voorstel om de procedure van de gebiedsvisie voor de Wieringermeer te beëindigen en de resultaten van dit traject te betrekken bij de actualisatie van de omgevingsvisie. Op 25 juni 2019 heeft deze raad een amendement vastgesteld met de opdracht aan het college om -zoals door ons verwoord- meer draagvlak te verkrijgen voor de gebiedsvisie. In de in 2016 vastgestelde omgevingsvisie is aangegeven in welke richting Agriport zich zou mogen ontwikkelen. Onze fractie heeft genoemd amendement niet mede ingediend omdat in het amendement was vastgelegd dat het zoekgebied werd verkleind tot 750 ha. Dat onderdeel van het amendement bemoeilijkte de uitvoering van de opdracht aan het college en volgens ons is dat ook gebleken. Toch zijn we wel akkoord gegaan met het amendement omdat de oppervlakte van 750 ha redelijk overeenkomt met de ontwikkelingsrichting, zoals die in de huidige omgevingsvisie is opgenomen. Gelet op een aantal samenhangende ontwikkelingen (bladzijde 3 van het voorstel) , stelde het college voor de procedure van het gebiedsplan te beëindigen. De raad heeft daarmee ingestemd. Wij hebben er nog wel op gewezen dat materieel de huidige omgevingsvisie met de daarin aangegeven ontwikkelingsrichting voor Agriport van kracht blijft. Het college gaat dan ook verder met reeds lopende verzoeken, die ook al in juni 2019 actueel waren. Eerste bestuursrapportage 2020 Deze rapportage kent een grote plus door met name een aantal incidentele meevallers. Wat de waarde hiervan is, zal moeten blijken gelet op de huidige coronacrisis. Mogelijk hebben wij dit ruime overschot hard nodig om tegenvallers door de huidige crisis goed op te kunnen vangen. De raad heeft de rapportage unaniem vastgesteld. Motie zienswijze provinciale omgevingsverordening Gedeputeerde Staten hebben de ontwerp Omgevingsverordening vanaf 18 februari 2020 ter inzage gelegd, waarbij zienswijzen ingediend konden worden tot vrijdag 10 april 2020 (deze termijn is met enkele weken verlengd vanwege de coronacrisis). Meerdere gemeenteraden, waaronder de gemeenteraad van Hollands Kroon hebben in 2019 een motie aangenomen om er bij het provinciaal bestuur op aan te dringen dat het voorontwerp van de omgevingsverordening gedurende een periode van vier maanden ter consultatie werd voorgelegd, zodat de gemeenteraden in die periode een reactie op het voorontwerp konden geven. Gedeputeerde Staten hebben deze wens van de gemeenteraden niet overgenomen. Gedeputeerde Staten zijn wel voornemens om een hoorzitting te houden voor de gemeenteraden in het najaar van 2020, voorafgaand aan de vaststelling van de Omgevingsverordening door Provinciale Staten. Die hoorzitting valt ruim buiten de zienswijzeperiode en onduidelijk is op welke wijze reacties vanuit de gemeenteraden meegenomen worden in het besluitvormingsproces. Onze fractie acht het wenselijk dat ook de gemeenteraden hun zienswijze geven richting provinciaal bestuur omtrent de inhoud van de ontwerp Omgevingsverordening. Mede door de coronacrisis was het echter qua tijd niet mogelijk om te komen tot een initiatiefvoorstel. Gelet daarop hebben wij een motie voorbereid en samen met VVD, SHK en D66 ingediend met de opdracht aan het college om het provinciaal bestuur te informeren dat de gemeenteraad van Hollands Kroon de zienswijze van het college van burgemeester en wethouders van 8 april 2020 volledig onderschrijft. Deze motie is door de raad, met uitzondering van de fractie van GL ondersteund. Motie Kernenergie Door de fracties van VVD en OHK werd een motie ingediend om het college op te dragen onderzoek te doen naar de mogelijkheden van kernenergie. Dit in relatie tot de op te stellen RES. Toepassing van kernenergie is een aangelegenheid van het rijk. Recent heeft de Tweede Kamer in meerderheid (w.o. het CDA) besloten dat onderzoek moet worden gedaan naar de mogelijkheden voor de toepassing van (nieuwe vormen van) kernenergie. Omdat de meerderheid van de raad (op grond van verschillende overwegingen) de motie niet zou ondersteunen, is deze door de indieners ingetrokken. Fractie en raad in mei Als het goed is, zal in mei de reguliere vergaderkalender (digitaal) worden gevolgd. Te zijner wordt dan ook bekend gemaakt wanneer de fractievergadering plaatsvindt en op welke wijze belangstellenden daaraan kunnen deelnemen. Wij feliciteren ook langs deze weg Kees van Noorloos met het bijzondere blijk van waardering voor al zijn verdiensten. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter

Gemeentepolitiek in Corona tijd: werkwijze van de fractie.

CDA CDA Hollands Kroon 06-04-2020 15:46

Het Corona virus heeft een grote invloed op ons allemaal. Het belangrijkste is gezond te blijven. De door de Rijksoverheid genomen maatregelen lijken te werken. Het einde is echter nog (lang) niet in zicht. Denk goed om elkaar en uzelf! De maatregelen hebben uiteraard ook gevolgen voor het functioneren van het openbaar bestuur. Gelet op de aard van de maatregelen is de raadsvergadering en daarmee ook onze fractievergadering van maart geannuleerd. Nu de maatregelen zijn verlengd en er wetgeving op handen is om als gemeenteraad digitaal besluiten te kunnen nemen, ziet het er naar uit dat zolang fysieke bijeenkomsten zijn verboden de gemeenteraad en onze fractie de komende weken/maanden digitaal zal vergaderen. Digitaal vergaderen maakt uw inbreng lastiger. Het voorstel is om zaken die u onder onze aandacht wenst te brengen te mailen naar sjaakvriend@hollandskroon.nl. Bellen mag ook, zie de gegevens over de raadsleden van het CDA op de website van de gemeente. Zoals het er nu naar uitziet zal de gemeenteraad op 16 april en 23 april a.s. digitaal vergaderen. De agenda en de stukken komen op de website te staan. Voor nu kunnen we niets anders dan adviseren om die website goed te blijven raadplegen. We hopen met u dat we het virus onder controle krijgen en dat we elkaar over niet al te lange tijd weer persoonlijk kunnen ontmoeten. Namens de fractie CDA HollandsKroon Sjaak Vriend

Gemeentepolitiek in Corona tijd: werkwijze van de fractie.

CDA CDA Hollands Kroon 06-04-2020 15:46

Het Corona virus heeft een grote invloed op ons allemaal. Het belangrijkste is gezond te blijven. De door de Rijksoverheid genomen maatregelen lijken te werken. Het einde is echter nog (lang) niet in zicht. Denk goed om elkaar en uzelf! De maatregelen hebben uiteraard ook gevolgen voor het functioneren van het openbaar bestuur. Gelet op de aard van de maatregelen is de raadsvergadering en daarmee ook onze fractievergadering van maart geannuleerd. Nu de maatregelen zijn verlengd en er wetgeving op handen is om als gemeenteraad digitaal besluiten te kunnen nemen, ziet het er naar uit dat zolang fysieke bijeenkomsten zijn verboden de gemeenteraad en onze fractie de komende weken/maanden digitaal zal vergaderen. Digitaal vergaderen maakt uw inbreng lastiger. Het voorstel is om zaken die u onder onze aandacht wenst te brengen te mailen naar sjaakvriend@hollandskroon.nl. Bellen mag ook, zie de gegevens over de raadsleden van het CDA op de website van de gemeente. Zoals het er nu naar uitziet zal de gemeenteraad op 16 april en 23 april a.s. digitaal vergaderen. De agenda en de stukken komen op de website te staan. Voor nu kunnen we niets anders dan adviseren om die website goed te blijven raadplegen. We hopen met u dat we het virus onder controle krijgen en dat we elkaar over niet al te lange tijd weer persoonlijk kunnen ontmoeten. Namens de fractie CDA HollandsKroon Sjaak Vriend

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon januari 2020

CDA CDA Hollands Kroon 27-01-2020 20:04

Raad 23 januari 2020 Strategische aankopen herstructurering Wieringerwerf Het college stelde voor de Lidl en de ambulancepost aan te kopen. Aankoop van de Lidl maakt bevoorrading van de winkels aan de Terpstraat aan de achterzijde mogelijk. Omdat de ondernemers hebben aangegeven binnen hun eigen pand daarvoor aanpassingen te doen en het college een raming gaf van de mogelijke opbrengst (na verkoop van de m2 die niet nodig zijn voor de bevoorradingsweg), is onze fractie/de raad akkoord gegaan met het voorstel. De bevoorrading van de winkels aan de voorzijde is al jaren een bron van overlast; het zou in het kader van de herstructurering van Wieringerwerf een gemiste kans zijn om de Lidl niet aan te kopen. Ook de ambulancepost (Dr. Talsmalaan) ligt binnen het gebied van de herstructurering en maakt onderdeel uit van de ontwikkeling van Campus De Terp. Verkoop voormalige basisschool De Meerpaal in Anna Paulowna Het college stelde voor de school te verkopen aan de woningstichting Anna Paulowna voor de bouw van in totaal 30 appartementen in de sociale huursector. Omdat sociale woningbouw leidt tot een lagere grondprijs, het pand nog een hogere boekwaarde kent en het pand nog moet worden gesloopt, moet per saldo € 67.000 van gemeentewege worden bijgelegd. Verkoop van vrijgekomen gemeentelijke opstallen past binnen het gemeentelijk beleid. De gemeenteraad heeft de afgelopen periode meerdere keren aangedrongen op meer bouwen in de sociale huursector. Onze fractie/de raad kon dan ook instemmen met dit voorstel. Diversen Aan de orde waren een aantal zogenaamde hamerstukken. Deze zijn conform besloten. Ingestemd is met de sloop van de Terpgymzalen en het beschikbaar stellen van een budget van 2,5 ton om de Zuiderzeehal aan te passen. De gemeente is verplicht het bewegingsonderwijs te faciliteren; de gymzalen zijn inmiddels sterk verouderd. Vanwege de plannen voor de sportcampus De Terp is noodzakelijk onderhoud uitgebleven. Omdat die plannen langer op zich laten wachten, moet er wel iets gebeuren. Het is goedkoper de Zuiderzeehal hiervoor aan te passen dan de gymzalen op te knappen. Voor de percelen Hollebalgweg 4a en 4b te Westerland is ingestemd met een herziening van het bestemmingsplan om twee woningen in de vorm van Wieringer woonboerderijen toe te staan. Planologisch zijn nu drie bedrijfsgebouwen in die vorm toegestaan. De bestemming bedrijf wordt dus gewijzigd in wonen en het aantal gebouwen wordt teruggebracht van 3 naar 2. Voor het regelstation in Wieringerwerf is het bestemmingsplan vastgesteld voor een uitbreiding/aanpassing van dit station. De ingekomen zienswijze gaf geen aanleiding om hiervan af te zien gelet op de afstand van de woning tot de uitbreiding/aanpassing van het gasregelstation. Moties verbod knalvuurwerk, vuurpijlen (GL, CU, LADA) en oproep landelijk verbod consumentenvuurwerk (GL, CU) Met ons gaven meerdere partijen aan eerst af te willen wachten welke besluiten de landelijke overheid op dit gebied binnenkort gaat nemen. Nadat de burgemeester aangaf bereid te zijn in gesprek te gaan met inwoners, zijn de moties ingetrokken. Motie openbare toiletten (GL) In de raad van december 2019 is een mede door ons ingediende motie aangenomen, waarin het college werd opgeroepen in overleg te treden met ondernemers- en winkeliersverenigingen om na te gaan of er al dan niet sprake is van een redelijke beschikbaarheid van “openbare” toiletvoorzieningen (uiteraard geldt dit ook voor de gemeentelijke gebouwen). In deze vergadering kwam GL met een aanvullende motie, waarbij het college opgedragen werd te onderzoeken of door de gemeente openbare toiletvoorzieningen kunnen worden geplaatst en onderhouden in kernen waar geen winkels e.d. aanwezig zijn. Daarnaast was de opdracht om te bezien of het mogelijk was de toiletvoorzieningen in winkels e.d. ook buiten openingstijden toegankelijk te laten zijn. Onze fractie gaf aan dat wat ons betreft de motie van december 2019 eerst moet worden uitgevoerd alvorens eventuele aanvullende opdrachten te verstrekken. Daarbij komt dat het bouwen en beheren van dergelijke voorzieningen door de gemeente kostbaar is. Ons voorstel is om dergelijke wensen te betrekken bij de behandeling van alle in het kader van de komende begroting bestaande wensen. Dat maakt een integrale afweging mogelijk. De motie werd alleen door de indieners gesteund. Subsidiëring 4 mei comités Onze fractie heeft hierover vragen gesteld aan het college. Volgens de beleidsregels voor subsidies worden de comités slechts voor 50% gesubsidieerd (althans daar lijkt het op), daar waar wij uitgaan van 100% financiering. Wij hebben het college gevraagd uit te gaan van 100% en de beleidsregels op dit punt t.z.t. aan te passen. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon januari 2020

CDA CDA Hollands Kroon 27-01-2020 20:04

Raad 23 januari 2020 Strategische aankopen herstructurering Wieringerwerf Het college stelde voor de Lidl en de ambulancepost aan te kopen. Aankoop van de Lidl maakt bevoorrading van de winkels aan de Terpstraat aan de achterzijde mogelijk. Omdat de ondernemers hebben aangegeven binnen hun eigen pand daarvoor aanpassingen te doen en het college een raming gaf van de mogelijke opbrengst (na verkoop van de m2 die niet nodig zijn voor de bevoorradingsweg), is onze fractie/de raad akkoord gegaan met het voorstel. De bevoorrading van de winkels aan de voorzijde is al jaren een bron van overlast; het zou in het kader van de herstructurering van Wieringerwerf een gemiste kans zijn om de Lidl niet aan te kopen. Ook de ambulancepost (Dr. Talsmalaan) ligt binnen het gebied van de herstructurering en maakt onderdeel uit van de ontwikkeling van Campus De Terp. Verkoop voormalige basisschool De Meerpaal in Anna Paulowna Het college stelde voor de school te verkopen aan de woningstichting Anna Paulowna voor de bouw van in totaal 30 appartementen in de sociale huursector. Omdat sociale woningbouw leidt tot een lagere grondprijs, het pand nog een hogere boekwaarde kent en het pand nog moet worden gesloopt, moet per saldo € 67.000 van gemeentewege worden bijgelegd. Verkoop van vrijgekomen gemeentelijke opstallen past binnen het gemeentelijk beleid. De gemeenteraad heeft de afgelopen periode meerdere keren aangedrongen op meer bouwen in de sociale huursector. Onze fractie/de raad kon dan ook instemmen met dit voorstel. Diversen Aan de orde waren een aantal zogenaamde hamerstukken. Deze zijn conform besloten. Ingestemd is met de sloop van de Terpgymzalen en het beschikbaar stellen van een budget van 2,5 ton om de Zuiderzeehal aan te passen. De gemeente is verplicht het bewegingsonderwijs te faciliteren; de gymzalen zijn inmiddels sterk verouderd. Vanwege de plannen voor de sportcampus De Terp is noodzakelijk onderhoud uitgebleven. Omdat die plannen langer op zich laten wachten, moet er wel iets gebeuren. Het is goedkoper de Zuiderzeehal hiervoor aan te passen dan de gymzalen op te knappen. Voor de percelen Hollebalgweg 4a en 4b te Westerland is ingestemd met een herziening van het bestemmingsplan om twee woningen in de vorm van Wieringer woonboerderijen toe te staan. Planologisch zijn nu drie bedrijfsgebouwen in die vorm toegestaan. De bestemming bedrijf wordt dus gewijzigd in wonen en het aantal gebouwen wordt teruggebracht van 3 naar 2. Voor het regelstation in Wieringerwerf is het bestemmingsplan vastgesteld voor een uitbreiding/aanpassing van dit station. De ingekomen zienswijze gaf geen aanleiding om hiervan af te zien gelet op de afstand van de woning tot de uitbreiding/aanpassing van het gasregelstation. Moties verbod knalvuurwerk, vuurpijlen (GL, CU, LADA) en oproep landelijk verbod consumentenvuurwerk (GL, CU) Met ons gaven meerdere partijen aan eerst af te willen wachten welke besluiten de landelijke overheid op dit gebied binnenkort gaat nemen. Nadat de burgemeester aangaf bereid te zijn in gesprek te gaan met inwoners, zijn de moties ingetrokken. Motie openbare toiletten (GL) In de raad van december 2019 is een mede door ons ingediende motie aangenomen, waarin het college werd opgeroepen in overleg te treden met ondernemers- en winkeliersverenigingen om na te gaan of er al dan niet sprake is van een redelijke beschikbaarheid van “openbare” toiletvoorzieningen (uiteraard geldt dit ook voor de gemeentelijke gebouwen). In deze vergadering kwam GL met een aanvullende motie, waarbij het college opgedragen werd te onderzoeken of door de gemeente openbare toiletvoorzieningen kunnen worden geplaatst en onderhouden in kernen waar geen winkels e.d. aanwezig zijn. Daarnaast was de opdracht om te bezien of het mogelijk was de toiletvoorzieningen in winkels e.d. ook buiten openingstijden toegankelijk te laten zijn. Onze fractie gaf aan dat wat ons betreft de motie van december 2019 eerst moet worden uitgevoerd alvorens eventuele aanvullende opdrachten te verstrekken. Daarbij komt dat het bouwen en beheren van dergelijke voorzieningen door de gemeente kostbaar is. Ons voorstel is om dergelijke wensen te betrekken bij de behandeling van alle in het kader van de komende begroting bestaande wensen. Dat maakt een integrale afweging mogelijk. De motie werd alleen door de indieners gesteund. Subsidiëring 4 mei comités Onze fractie heeft hierover vragen gesteld aan het college. Volgens de beleidsregels voor subsidies worden de comités slechts voor 50% gesubsidieerd (althans daar lijkt het op), daar waar wij uitgaan van 100% financiering. Wij hebben het college gevraagd uit te gaan van 100% en de beleidsregels op dit punt t.z.t. aan te passen. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter

Nieuwsbrief fractie CDA Hollands Kroon november 2019

CDA CDA VVD Hollands Kroon 01-12-2019 16:54

Raad 7 november De begroting sluit met een overschot van ruim een miljoen. Hollands Kroon heeft voor 2020 een begroting waar veel gemeentebesturen jaloers op zullen zijn. Geen discussie in Hollands Kroon over bezuinigingen, ondanks de extra bijdragen in het sociaal domein. Nee, in Hollands Kroon ruimte om veel extra wensen mogelijk te maken. En daartoe is dan ook besloten. Bij de algemene beschouwingen heeft onze fractie al geconstateerd dat in lijn met het coalitieakkoord (realistisch en ambitieus door op de ingeslagen weg) de kadernota geen grote kaderstellende veranderingen bevatte. Op nagenoeg alle onderdelen werd zelfs geconstateerd dat de trends en ontwikkelingen geen aanleiding geven bestaande doelstellingen aan te passen. Het is dus niet verrassend dat ook de begroting uitgaat van voortzetting van bestaand beleid. Nadat onze fractie in de algemene beschouwingen (zowel dit jaar als vorig jaar) onze zorgen heeft geuit over de beschikbaarheid van jeugdboeken, neemt onze fractie verheugd kennis van het voorstel de jeugdcollectie van de schoolbibliotheken uit te breiden en het collegebesluit van 22 oktober jl. om Humanitas te subsidiëren voor het opzetten van de VoorleesExpress, waarin kinderen met een taalachterstand extra aandacht krijgen. Door onze fractie is een aantal technische vragen gesteld. Gelet op de beantwoording zijn wij in afwachting van de voorstellen die het college gaat doen om te komen tot betaalbare woningen. Bij de algemene beschouwingen hebben wij onze zorg reeds uitgesproken over het kunnen voldoen aan de vraag naar passende en geschikte huisvesting voor onze inwoners. De communicatie met onze inwoners over beleid, maatregelen, voorgenomen besluiten en vergunningen blijft nadrukkelijk punt van aandacht. Bij de besluitvorming over de aanvullende subsidie voor de lokale omroep hebben wij het college gevraagd met de lokale omroep te bespreken of verspreiding langs dat kanaal mogelijk is. Met het wegvallen van een aantal huis-aan-huisbladen neemt de urgentie toe. Hierover is door het college met de omroep gesproken. Afgesproken is dat de gemeente het nieuws aanlevert, maar de omroep zelf bepaalt of zij het bekend maken. Hierdoor blijft de journalistieke onafhankelijkheid gewaarborgd. We zullen dit monitoren, want afhankelijk van de invulling zal gekeken moeten worden naar alternatieven. Over de invoering van de Omgevingswet zijn -gelet op de impact- door ons de nodige vragen gesteld. Inmiddels zijn 4 sessies gepland om de raad te betrekken bij de invoering en om het gewenste ambitieniveau bij de raad op te halen. Welke rol de gemeenteraad vervult bij de invoering van de nieuwe wet moet wat ons betreft nadrukkelijk onderwerp van gesprek zijn. Wat we missen in de begroting zijn extra middelen om meer in te zetten op toezicht en handhaving. De regels die wij hebben, moeten we ook handhaven. Het afgelopen jaar heeft de gemeenteraad een aantal dossiers behandeld, waarin duidelijk is geworden dat realisering van beleid vooral ook een kwestie van handhaving is. Wat onze fractie betreft zal hiervoor meer capaciteit en dus geld beschikbaar moeten komen. Het college heeft op vragen van onze fractie aangegeven dat bij de behandeling van de nieuwe kadernota Veiligheid zal moeten blijken of er extra middelen nodig zijn. Bij de begroting werden meerdere moties en één amendement ingediend. Het merendeel werd na de beantwoording door het college ingetrokken. Het amendement (aanscherpen van een KPI) is door ons ondersteund. Een tweetal moties hebben we ondersteund, maar waren feitelijk overbodig omdat het college een toezegging deed of aangaf dat zij e.e.a. reeds deden. Inhoudelijk konden we het er echter niet mee eens zijn. Tegelijk met de begroting zijn ook de belastingverordeningen vastgesteld. Raad 28 november Principe besluithuisvesting tijdelijke medewerkers in het Joods werkdorp Bij vaststelling van de beleidskaders is ruimte gelaten voor locaties die niet voldaan aan de criteria (n.l. op agrarische bedrijven en bedrijventerreinen), enkel en alleen omdat het in de raad niet mogelijk bleek om hiervoor duidelijke kaders vast te stellen. Voor alle duidelijkheid, daarmee is de raad aan het roer blijven staan voor die locaties. De door het college voorgestelde kaders zouden ertoe geleid hebben dat beslissingsbevoegdheid over deze locatie bij het college zou komen te liggen. Betreft principebesluit. Willen we in principe medewerking verlenen en zo ja onder welke voorwaarden? Onze fractie heeft aangegeven hier nog niet uit te zijn. Onze fractie heeft het volgende meegegeven. De locatie heeft een gemengde bestemming (locatie van bestaande en beoogde bebouwing) en agrarische bestemming. De gemengde bestemming van het bestaande gebouw maakt veel vormen van gebruik mogelijk. Ook vormen van gebruik waarbij ter plaatse mensen zouden kunnen worden gehuisvest (sociaal medisch), met de daarbij behorende verkeersstromen. In de ruimtelijke ordening dient het planologisch toegestane gebruik afgezet te worden tegenover het beoogde gebruik. Het is al jaren niet mogelijk gebleken om te komen tot een rendabele exploitatie van het gebouw, waarbij het behoud van het pand als rijksmonument is gewaarborgd en waarbij ruimte aanwezig is voor het onder de aandacht brengen van de historische betekenis van deze locatie. Om dit laatste mogelijk te maken is een rendabele exploitatie noodzakelijk. De Stichting Joods Werkdorp geeft zelf ook aan dat zij een bijdrage vanuit de exploitatie nodig hebben om het herinneringscentrum te kunnen realiseren en in stand te houden. Het plan voorziet in het min of meer terugbrengen van de historische bebouwingsstructuur, dat in gebruik was als joods werkdorp. Het hoofdgebouw krijgt een functie voor de gehuisveste personen en voor het herinneringscentrum. Bij de uitwerking van het plan geldt wel het volgende: Voorkomen van overlast door het vereiste van een exploitatievergunning en goede afspraken over beheer, w.o. contacten met de omgeving.Onderbouwing in het vast te stellen bestemmingsplan dat voor de omgeving geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan een goed woon- en leefklimaatEen veilige verkeersafwikkeling en voldoende parkeergelegenheid (landschappelijk ingepast)Het voldoen aan de algemene regels, zoals vastgesteld door de raad op 8 oktober voor huisvesting tijdelijke medewerkers (w.o. oppervlakte per logiesplek en oppervlakte voor recreatieve voorzieningen) Juridische borging van het medegebruik als herinneringscentrumJuridische borging van een zodanige inrichting van het bestaande gebouw dat beide functies niet conflicterenJuridische borging dat exploitatie ook gericht is op behouden en regulier onderhoud -en zo nodig herstel- van het pand als rijksmonument Een aantal zaken behoeven wat ons betreft nog verduidelijking. Daarin stond onze fractie niet alleen. De besluitvorming is aangehouden; het college komt op meerdere onderdelen met nadere en aanvullende informatie. Omgevingsvisie onderdeel wonen (beleidskader m.b.t. recreatiewoningen) Uitgangspunt was en is dat recreatiewoningen voor recreatief gebruik ingezet moeten worden. Duidelijk is echter geworden dat de afgelopen jaren op veel plekken geen sprake (meer) is van recreatief gebruik. Als de bestemming niet meer verwezenlijkt kan worden, of duidelijk is dat dit niet meer voor de hand ligt gelet op de recreatieve potentie, dan ligt een andere bestemming voor de hand. Het niet recreatieve gebruik op sommige plekken is al jaren een oplossing voor zogenaamde spoedzoekers (bij gebrek aan voldoende goedkopere huur- en koopwoningen)). Omzetten naar permanente bewoning maakt dat deze woningen naar verwachting niet meer voor die doelgroep beschikbaar zijn. Bij kader 1 is dan ook absoluut een randvoorwaarde dat vooral eerst gekeken wordt naar de aard van het bestaande gebruik en andere mogelijke bestemmingen, zoals genoemd in het raadsvoorstel (met name hebben wij gewezen op het flexwonen voor spoedzoekers). Onze fractie blijft dan ook zeer terughoudend ten aanzien van omzetting naar permanente bewoning. Op 27 september 2018 heeft deze raad de regionale visie verblijfsrecreatie Noord-Holland-Noord 2030 vastgesteld. Uit deze visie blijkt dat in onze gemeente met name de locaties aan het water (Amstelmeer, Waddenzee) de meeste recreatieve potentie hebben. Het is niet voor niets dat onze omgevingsvisie ook gericht is op versterken van de recreatieve functies in combinatie met water. Onze fractie kan zich dan ook niet goed voorstellen dat mogelijk ook deze locaties in beeld zouden zijn voor een bestemmingswijziging. De kaders zijn in meerderheid door de raad vastgesteld (SHK stemde o.a. tegen). De verwachting is dat niet veel parken op grond hiervan qua bestemming omgezet zullen gaan worden. Urgentieverordening (amendement VVD) De woningbouwcorporaties hebben de gemeente gevraagd de urgentie te bepalen. Tot nu toe deden zij dat. Hiervoor is een verordening noodzakelijk. De VVD heeft bij amendement voorgesteld de prioritering tussen urgentiegevallen te wijzigen (minder snel urgentie voor statushouders). In de gemeentelijke omgevingsvisie (2016) staat dat vergunninghouders, voor zover de wettelijke taakstelling dat vergt, voorrang hebben bij huisvesting. Dit uitgangspunt kent ook de prestatieafspraken met de woningcorporaties, die tot 2021 gelden. Het amendement is met een kleine meerderheid aangenomen. Onze fractie stemde gelet op de wettelijke taakstelling tegen de wijziging. Omdat de wijziging bij meerderheid was geamendeerd, is vervolgens wel akkoord gegaan met de geamendeerde verordening. Tenslotte is die nodig om zelf als gemeente de urgentie te kunnen vaststellen. Alle partijen ondersteunden een motie van SHK om mee te doen aan het herdenkingsmonument Levenslicht, dat wordt gemaakt ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Holocaust en 75 jaar bevrijding. Namens de fractie CDA Hollands Kroon Sjaak Vriend, fractievoorzitter