Nieuws van politieke partijen in Krimpenerwaard inzichtelijk

13 documenten

Fractiewijzigingen: Irma Bultman nieuwe fractievoorzitter, ervaren Frank Moné en jong talent Coen Hoogendijk schuiven door

CDA CDA Krimpenerwaard 02-07-2020 13:06

Tijdens de raadsvergadering van 15 juli 2020 zal onze fractievoorzitter Jan Dekker afscheid nemen van de Krimpenerwaardse gemeenteraad. Met zijn vertrek vinden er een aantal wijzigingen plaats in de fractie van het CDA Krimpenerwaard. Vanaf 15 juli 2020 zal Irma Bultman (26) uit Bergambacht de nieuwe fractievoorzitter zijn. Irma is sinds maart 2018 raadslid en door de fractie gekozen als opvolger van Jan. Irma heeft de kennis en de vaardigheden om dit te doen. Met Irma kiest de fractie voor verjonging en maakt zij een toekomstgerichte keuze. Ervaring en vernieuwing We zijn blij dat ons ervaren commissielid Frank Moné, financieel-specialist en voormalig raadslid in Schoonhoven en Krimpenerwaard, zich bereid heeft getoond om de raadszetel van Jan in te nemen. Frank zal de volledige portefeuille van Jan overnemen (financiën, economie, recreatie en sport), met uitzondering van de fractievoorzittersportefeuille. De raadsfractie van het CDA Krimpenerwaard zal per september dus bestaan uit Irma Bultman uit Bergambacht, Kees Larooij uit Stolwijk en Frank Moné uit Schoonhoven. De 21-jarige Coen Hoogendijk uit Gouderak, op dit moment al actief bij de fractie als fractiesecretaris, zal ons nieuwe commissielid worden. Mooi dat we een jong en enthousiast talent aan de Krimpenerwaardse politiek kunnen toevoegen! Frank en Coen zullen tijdens de raadsvergadering in september worden benoemd.

Energie steken in de kansen van de Regionale Energiestrategie

CDA CDA SGP Krimpenerwaard 24-02-2020 12:27

CDA Krimpenerwaard maakt deel uit van de werkgroep Energietransitie die de Raad ondersteunt bij het aanpakken van de energietransitie.En dat vinden we belangrijk!Ons raadslid Kees Larooij is sinds het vertrekken van Pieter Neven (SGP) als wethouder naar Buren de voorzitter van deze werkgroep.De "energietransitie", waarom eigenlijk?(1) De wereldwijde klimaatverandering leidt tot steeds meer extreme weersomstandigheden. Maar ook de (2) ontwikkelingen in de wereldeconomie: niet bepaald stabiel; steeds meer landen die zich afzetten tegen andere landen of werelddelen; oorlogen in het Midden Oosten. Allemaal redenen om onze afhankelijkheid van (te importeren) brandstoffen terug te dringen. Tegelijkertijd moeten we nuchter zijn: als Krimpenerwaard gaan we het klimaat niet redden en ook de stabiliteit op de wereldmarkt niet. De opgave voor de energietransitie is groot en dus is samenwerking geboden. Nederland heeft haar energieopgave verdeeld over 30 regio's. Krimpenerwaard zit in de regio Midden-Holland en werkt daar nauw samen met de andere gemeenten.Wat CDA daarin belangrijk vind?Dat we dekansenin de energietransitie zien en dat we die kansen ookpakken. Door samenwerking binnen de Krimpenerwaard moet het mogelijk zijn om de kosten te beperken en de opbrengsten ten goede laten komen aan onze eigen inwoners. Dan zijn het niet langer de grote multinationals die de winsten pakken (want die worden gemaakt bij energie!), maar de inwoner die deelneemt aan de nieuwe vorm van energie opwekken.Praktisch?Als overheid dienen we coöperaties (zoals Waardstroom) actief te helpen bij het opzetten van "zon op dak". En windmolens? Als een groep inwoners met elkaar als direct omwonenden de mogelijkheid ziet om één of enkele windmolens op te zetten en te exploiteren? Goede zaak, wat het CDA betreft. De zon schijnt immers niet altijd en wind is een krachtige energiebron. De laatste jaren zijn er trouwens flink wat ontwikkelingen geweest bij windmolens waardoor een aantal negatieve aspecten van windenergie aanmerkelijk zijn verminderd: automatisch stilvallen bij slagschaduw, vogeltrek of overproductie maar ook aangepaste vormgeving van de wieken waardoor de molens minder geluid maken (geluid komt vooral door luchtdruk bij het passeren van de staander door de wieken). Dit maakt dat het CDA liever windmolens ziet als aanvulling op "zon op dak" dan dat we weilanden gaan inrichten als zonneweiden.Maar energiebesparing dan?Absoluut noodzakelijk om daar - ook nuchter! - naar te kijken. Het is natuurlijk zonneklaar dat energie die je niet nodig hebt, ook niet opgewekt hoeft te worden. Met name warmte-isolatie kan sterk helpen de hoeveelheid benodigde energie te beperken. Gelijktijdig met het aanpakken van opwekking van energie is besparing van energie een topprioriteit. Maar ook hierin is nuchterheid geboden: als je in een karakteristiek monumentaal gebouw woont, dan is het niet haalbaar om er een "nul op de meter woning" van te maken.Kortom: met elkaar bezien hoe we (de kosten van) het energiegebruik kunnen beperken én kijken hoe we de opbrengsten voor eigen inwoners kunnen vergroten!En wanneer moeten we daarmee beginnen? We zijn al lang begonnen! Meer en meer mensen pakken dit op.Maar lopen we dan niet te had van stapel? Zeker niet! Om het met Cruyff te zeggen: "je hoeft niet hard te lopen! Je moet gewoon op tijd beginnen." En daarom wil het CDA Krimpenerwaard veel energie steken in het aanmoedigen en ondersteunen van initiatieven.Kees Larooijraadslid CDA Krimpenerwaard

Energie steken in de kansen van de Regionale Energiestrategie

CDA CDA SGP Krimpenerwaard 24-02-2020 12:27

CDA Krimpenerwaard maakt deel uit van de werkgroep Energietransitie die de Raad ondersteunt bij het aanpakken van de energietransitie.En dat vinden we belangrijk!Ons raadslid Kees Larooij is sinds het vertrekken van Pieter Neven (SGP) als wethouder naar Buren de voorzitter van deze werkgroep.De "energietransitie", waarom eigenlijk?(1) De wereldwijde klimaatverandering leidt tot steeds meer extreme weersomstandigheden. Maar ook de (2) ontwikkelingen in de wereldeconomie: niet bepaald stabiel; steeds meer landen die zich afzetten tegen andere landen of werelddelen; oorlogen in het Midden Oosten. Allemaal redenen om onze afhankelijkheid van (te importeren) brandstoffen terug te dringen. Tegelijkertijd moeten we nuchter zijn: als Krimpenerwaard gaan we het klimaat niet redden en ook de stabiliteit op de wereldmarkt niet. De opgave voor de energietransitie is groot en dus is samenwerking geboden. Nederland heeft haar energieopgave verdeeld over 30 regio's. Krimpenerwaard zit in de regio Midden-Holland en werkt daar nauw samen met de andere gemeenten.Wat CDA daarin belangrijk vind?Dat we dekansenin de energietransitie zien en dat we die kansen ookpakken. Door samenwerking binnen de Krimpenerwaard moet het mogelijk zijn om de kosten te beperken en de opbrengsten ten goede laten komen aan onze eigen inwoners. Dan zijn het niet langer de grote multinationals die de winsten pakken (want die worden gemaakt bij energie!), maar de inwoner die deelneemt aan de nieuwe vorm van energie opwekken.Praktisch?Als overheid dienen we coöperaties (zoals Waardstroom) actief te helpen bij het opzetten van "zon op dak". En windmolens? Als een groep inwoners met elkaar als direct omwonenden de mogelijkheid ziet om één of enkele windmolens op te zetten en te exploiteren? Goede zaak, wat het CDA betreft. De zon schijnt immers niet altijd en wind is een krachtige energiebron. De laatste jaren zijn er trouwens flink wat ontwikkelingen geweest bij windmolens waardoor een aantal negatieve aspecten van windenergie aanmerkelijk zijn verminderd: automatisch stilvallen bij slagschaduw, vogeltrek of overproductie maar ook aangepaste vormgeving van de wieken waardoor de molens minder geluid maken (geluid komt vooral door luchtdruk bij het passeren van de staander door de wieken). Dit maakt dat het CDA liever windmolens ziet als aanvulling op "zon op dak" dan dat we weilanden gaan inrichten als zonneweiden.Maar energiebesparing dan?Absoluut noodzakelijk om daar - ook nuchter! - naar te kijken. Het is natuurlijk zonneklaar dat energie die je niet nodig hebt, ook niet opgewekt hoeft te worden. Met name warmte-isolatie kan sterk helpen de hoeveelheid benodigde energie te beperken. Gelijktijdig met het aanpakken van opwekking van energie is besparing van energie een topprioriteit. Maar ook hierin is nuchterheid geboden: als je in een karakteristiek monumentaal gebouw woont, dan is het niet haalbaar om er een "nul op de meter woning" van te maken.Kortom: met elkaar bezien hoe we (de kosten van) het energiegebruik kunnen beperken én kijken hoe we de opbrengsten voor eigen inwoners kunnen vergroten!En wanneer moeten we daarmee beginnen? We zijn al lang begonnen! Meer en meer mensen pakken dit op.Maar lopen we dan niet te had van stapel? Zeker niet! Om het met Cruyff te zeggen: "je hoeft niet hard te lopen! Je moet gewoon op tijd beginnen." En daarom wil het CDA Krimpenerwaard veel energie steken in het aanmoedigen en ondersteunen van initiatieven.Kees Larooijraadslid CDA Krimpenerwaard

Raad akkoord met gebiedsbod

CDA CDA Krimpenerwaard 04-04-2019 10:08

Dinsdag 2 april heeft de gemeenteraad ingestemd met het inbrengen van een gebiedsbod richting het MIRT-overleg met als doel om de keuze voor een tweede oeververbinding op de variant bij Krimpen aan de Lek te laten vallen. Het CDA Krimpenerwaard stemde tegen het gebiedsbod omdat de bereikbaarheidseffecten niet in beeld zijn gebracht terwijl het hier wel over een bod van 25 tot 40 miljoen gaat. Ook de participatie door de inwoners op deze gebiedsvisie vonden wij onvoldoende. CDA is overigens in principe wel voorstander van een oeververbinding, mits voldoende in samenspraak met de inwoners ingepast èn aantoonbaar effectief voor de bereikbaarheid. Dat je als gemeente hierin financieel participeert, is logisch. Maar hoe je als gemeente dit geld "verdient", is aan de gemeente; hierover kun je hoogstens eisen aan de Provincie met het bod meegeven. De spreektekst - uitgesproken door ons raadslid Kees Larooij - in eerste termijn: 1: Het bod en 2: de keuze.1: Het bodVoor ons ligt een 78 pagina's tellend concept-document onder de titel "studie gebiedsbod Krimpenerwaard". Verwezen wordt naar diverse eerder gedane studies die uitkomen op: "er moet iets gebeuren in en aan de Krimpenerwaard om in de toekomst de leefbaarheid op peil te houden". CDA ziet dit rapport dan ook als een visie naar gewenste ontwikkelingen ten bate van onze eigen gemeente. Zoals het document zelf samenvat: "Ambitie van het bod is bij te dragen aan een duurzame toekomst van de Krimpenerwaard en, waar mogelijk, bij te dragen aan versterking van de omliggende regio." en: "Deze scenario's dragen bij aan een leefbaarder, duurzamer en toekomstbestendiger Krimpenerwaard". En wie kan daar tegen zijn? Deze criteria stonden echter niet in het afweeglijstje voor de keuze tussen Oost en Oost-Oost, dus daar zal het niet aan bijdragen. Of je moet het hebben van de redeneerlijn dat de versterkte verbindingen tussen steden en platteland bijdragen aan het geheel. CDA Krimpenerwaard beschouwt dit gebiedsbod als een input-document voor de nog te maken woonvisie 2030 - 2050 van de gemeente Krimpenerwaard. Relevant voor de oeververbinding is wel dat becijferd wordt dat het mogelijk moet zijn om aan de ontwikkelingen zoals geschetst in het gebiedsbod geld over te houden: tussen de 25 en de 40 miljoen Euro. En dat is wèl een relevant gegeven voor de oeververbinding. Het raadsvoorstel rept echter niet over het aanbieden van geld. Dus kennelijk is dat nu nog iets dat wat impliciet boven de markt hangt. 25 tot 40 miljoen inzetten voor een oeververbinding, zou samen met Krimpen aan den IJssel kunnen leiden tot een financiering van pakweg 60 miljoen Euro; 10% van de geraamde kosten van de oeververbinding Oost - Oost. Voor een infrastructuurproject is dat een niet ongebruikelijk percentage. Maar collega's, 40 miljoen is heel veel geld! Om een beeld te schetsen: vier jaar lang de complete gemeentelijke inkomsten van de OZB. Of ruim vijf jaar lang alle uitgaven van leefbaarheid, sport en cultuur. Ook ruim vier jaar lang alle huidige uitgaven voor verkeer en vervoer.2: De keuzeCDA Krimpenerwaard heeft altijd gesteld voor een oeververbinding tussen de Krimpenerwaard en Ridderkerk te zijn,mits die ook daadwerkelijk helpt voor een snellere verbinding met de A16. En mits die oeververbinding ook daadwerkelijk in samenspraak met betrokken inwoners goed zal worden ingepast in het landschap. Later in het jaar willen we daar inhoudelijk op terug komen. In ieder geval vóór we ons als gemeente gaan binden aan intenties tot aanleg.Iedereen weet dat de locatie bij Feijenoord bij de gemeente Rotterdam favoriet is. De kans dat daarop de keuze komt te liggen is dus reëel. Graag willen we uitspreken dat àls de keuze op de Oost komt te liggen, er hier toch de komende tijd stevig wordt doorgepakt op de verbeterde verbinding tussen Krimpenerwaard en A16. Belangrijk voor werk en veiligheid. Dit geldt dan op de korte termijn met kleinschalige maatregelen maar ook voor de langere termijn is het CDA van mening dat er ingezet moet worden op een structurele verbetering van de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard. Ook na een eventuele keuze voor de Oost houdt het bereikbaarheidsvraagstuk hier niet op.Kortom: het gebiedsbod is een positief geschreven verhaal over de toekomst van de Krimpenerwaard; input voor de nog te maken woonvisie 2030 - 2050 en ook input voor de Omgevingsvisie. Maar onvoldragen als serieus bod aan de MIRT-partners; het zal gelezen worden als: daar valt 40 mio te halen. CDA Krimpenerwaard is van mening dat je heel goed moet weten wat je aan het doen bent als je een impliciet bod doet van 25 tot 40 miljoen euro. Een bod doen op infrastructuur waarvan je niet weet of je daarmee wel geholpen gaat zijn, dat isecht een brug te ver.

Tegenstem CDA bij Bestemmingsplan Veenweiden: te grote tijdsdruk

CDA CDA Krimpenerwaard 06-03-2019 08:19

Op 5 maart 2019 stelde de gemeenteraad het Bestemmingsplan Veenweiden vast. Met dit bestemmingsplan wordt 2.250ha aan - veelal agrarische - gronden omgezet naar natuur. Op veel punten werd het plan aangepast (geamendeerd), zodat er verbeteringen werden aangebracht. Het CDA Krimpenerwaard is blij met alle wijzigingen, maar stemde alsnog (als enige partij) tegen. Hieronder leggen we uit waarom.De tekstwijzigingen zijn vaak met grote raadsbrede steun vastgesteld. CDA Krimpenerwaard is positief over de samenwerking met de andere partijen, alsmede de wethouders en ambtelijke ondersteuning en is erkentelijk voor het vele goede werk dat de afgelopen tijd is uitgevoerd.Op een paar punten vond CDA Krimpenerwaard het plan echter niet rijp om mee in te stemmen: - De afgelopen weken zijn zodanig turbulent geweest dat het CDA heeft gepleit voor een maand kwaliteitstijd om e.e.a. nog eens rustig tegen het licht te houden. Dat zou ook de tijd bieden om oplossingen te genereren voor een paar situaties waarbij bedrijven onevenredig en onredelijk hard worden geraakt. Ecologische discussies over "robuustheid van verbindingen" zouden dan ook in alle rust afgerond kunnen worden.- Dat zou ook de kans bieden om het beheercollectief te erkennen en aan het werk te krijgen. Nu ligt er een boterzachte uitspraak dat dat - heel belangrijke! - beheercollectief operationeel zal zijn over een maand. CDA wilde ook op dat front meer zekerheid. - Het college zegde toe dat het zich zal inzetten om overlast te voorkomen bij agrariërs buiten het natuurgebied, door ganzen en zwanen uit het natuurgebied (voorkomen van proletarisch grazen bij de buren). Ook daarover had het CDA graag tevoren meer praktische uitwerking gezien. Voor velen, inclusief de gemeente, is het nu nog te veel een 'sprong in het diepe' (en nu maar hopen dat er voldoende water in het zwembad zit...). Wat ons betreft horen we nog te veel woorden als 'geloven', 'hopen' en 'vertrouwen'. CDA had en heeft een meer zakelijke afweging: eerst meer duidelijkheid en daarna pas een echt 'go'. De komende weken zal CDA Krimpenerwaard zeker de vinger aan de pols houden! Lees hier de spreektekst van ons raadslid Kees Larooij bij de behandeling van het bestemmingsplan.

Terugblik raad 10 juli: benoemingen, AZS-terrein en Zilvermuseum

CDA CDA SGP D66 VVD Krimpenerwaard 16-07-2018 11:10

De raadsvergadering van juli was op voorhand gesplitst over twee avonden (10 en 11 juli): de agenda was te groot om in één avond klaar te zijn.BenoemingenVanwege het doorschuiven van vijf raadsleden naar de functie van wethouder, werden de open plekken opgevuld met nieuwe raadsleden en commissieleden. Als raadslid werden toegelaten: Eddo Mondriaan (VGBK), Ben Schamper (VGBK), Heleen Vogel-Harberink (VVD), Anthony Tom (CU) en Famke Houthoff (D66). Tijdens de raadsvergadering legden zij de eed of belofte af, waardoor ze nu officieel raadslid zijn. We feliciteren hen van harte en kijken uit naar een goede samenwerking!Ook werden er nieuwe commissieleden benoemd en beëdigd: Piet van Dam (VGBK), Marcel Klein Hofmeijer (VGBK), Jan Haagsma (PK), Erica Jaspers (D66) en Jan de Leede (CU). Bert Vriezen (PK) werd, net als in de vorige raadsvergadering, niet benoemd als commissielid. Met 19 stemmen tegen en 9 stemmen voor, ging zijn benoeming niet door. Jan Haagsma werd deze keer wel benoemd, in tegenstelling tot de vorige vergadering. Voorafgaand aan de stemming vond een felle woordenwisseling plaats tussen de fractievoorzitter van Pro Krimpenerwaard en met name de burgemeester over de gevoerde procedure; het hele vraagstuk betreft personen en hierom had deze hele discussie veel beter - zoals ook de Raad van State had geadviseerd - eerst onderling besproken kunnen worden. Een netelige kwestie die het aanzien van de politiek schaadt.AZS-terreinHet voorstel voor het bestemmingsplan is door het college aangehouden. Het zal opnieuw tegen het licht gehouden worden. Dit was mede reactie op de verschillende - goed onderbouwde en beheerste - inspraakreacties. Als CDA Krimpenerwaard hebben we benadrukt dat we voorstander zijn van het uitvoeren van de Woonvisie met de bijbehorende bouwopgave van 3000 woningen. Dit is hard nodig om het bewonersaantal ten minste op peil te houden en daarmee ook de voorzieningen, verenigingen, kerken en andere organisaties van "vers bloed" te kunnen voorzien. Ook onze jongeren verdienen ruimte en daarom is het belangrijk dat de huizenmarkt "in beweging" is. Dat vergt doorpakken, maar het vergt ook het uiterste van zorgvuldig handelen in de communicatie met de direct omwonenden. In de geest van de komende Omgevingswet is het ontwikkelen van een bouwplan een gezamenlijke opgave van burgers, bedrijven en overheid. Des te vervelender dat die gezamenlijkheid hier zo weinig wordt gevoeld. Jammer. Het is nodig om dit te evalueren om te kijken wat van dit geheel kunnen leren. Moeten leren!Inhoudelijk is ons raadslid Kees Larooij kort ingegaan op 3 punten: Verkeer, Bodem en Bouwhoogte.- Verkeer: de memo van onderzoeksbureau Goudappel maakt aannemelijk dat de verkeersafwikkeling ook na deze bestemmingsplanwijziging acceptabel blijft. Los van het bestemmingsplan heb ik opgeroepen om samen met omwonenden de verkeerscirculatie nog eens goed onder de loep te nemen om verbetermogelijkheden te onderzoeken. Ook kan het helpen om zo veel mogelijk bezoekers niet in de wijk maar naar het grote parkeerterrein achter de Lekdijk te verwijzen.- Bodem: hier heb ik mijn zorgen uitgesproken over de risico's t.g.v. de aanwezige bodemverontreiniging. Wat gaat dit nog aan gezondheidsrisico's opleveren en wat aan financiële risico's?- Bouwhoogte: voor woningen zijn goothoogten aangegeven van 6 meter; 2 woonlagen dus die aan de huidige eisen van 2,6 meter binnenwerks voldoen; dat is akkoord, maar kan de maximale nokhoogte niet een stuk lager? Bijvoorbeeld nergens hoger dan maximaal 10 à 10,5 meter? Dat zou de inbreiding veel beter passend maken. Het Gemiva-gebouw zal hierdoor ook een stuk minder dominant worden.Enfin, het stuk is terug naar het overleg met de projectontwikkelaar. Het is de wens van het CDA Krimpenerwaard dat er een maakbaar en betaalbaar plan uitkomt dat in goed overleg met de omgeving tot stand is gekomen. Wordt vervolgd...ZilvermuseumSchoonhoven en het Nederlands Zilvermuseum zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een Zilverstad zonder Zilvermuseum is wat het het CDA betreft ondenkbaar. De combinatie van een ambitieuze directie/bestuur en forse grepen uit de eigen algemene reserves, zorgden voor een acuut liquiditeitsprobleem bij het Zilvermuseum. Het museum stuurde daarom een brandbrief naar de gemeente. De gemeenteraad is hier een aantal maanden geleden van op de hoogte gebracht en heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de toekomst en de oorzaken van het financiële probleem.Conform de aanbeveling van het onderzoeksbureau, lag tijdens de raadsvergadering van 10 juli een voorstel voor een extra subsidie van €300.000 (150.000 per jaar tot 2020) op tafel. Het CDA heeft ingestemd met het voorstel. Het is van essentieel belang voor Schoonhoven dat het museum behouden blijft en de extra financiering is daarnaast financieel te verantwoorden. Een vergelijking met andere musea in Nederland leert ons dat de gemeente Krimpenerwaard tot nu toe per inwoner minimaal bijdraagt aan het museum.Bij de extra subsidieverlening zijn forse prestatieafspraken gemaakt tussen het college en het museum, zoals een stijging van het aantal bezoekers met 15%. Een motie van de SGP om de toekenning van de subsidie door de raad te kunnen bevriezen als gedurende de komende twee jaar de afspraken niet worden gehaald, werd aangenomen. Het CDA heeft tegen gestemd: wat ons betreft gaat dit voorbij aan de verantwoordelijkheid van het college en moeten we als gemeenteraad niet op de stoel van het museumbestuur en/of college gaan zitten. Uiteraard blijven we de nakoming van de prestatieafspraken nauwlettend volgen!Oproep aan collegeIn de afgelopen periode zijn er verschillende verzoeken tot extra subsidie gedaan door het museum, maar door de nullijn zijn deze verzoeken van het museum afgewezen. Al bij de subsidieaanvraag van 2016 was te zien dat het museum een flink negatief saldo had. Wat het CDA Krimpenerwaard betreft moeten deze signalen eerder worden opgepakt door het college, zodat noodreparaties als deze niet nodig zijn. Wees als gemeente in gesprek met de verenigingen en stichtingen! Het CDA Krimpenerwaard hoopt dan ook dat deze situatie een les zal zijn voor de toekomst.

Terugblik raadsvergadering 24 april 2018

CDA CDA D66 VVD Krimpenerwaard 25-04-2018 18:03

De eerste 'gewone' raadsvergadering van de nieuwe raad. Voor de CDA-fractie betekende dit een positie op de eerste rij van de raad. Een soort beloning, omdat onze fractie per zetel de meeste stemmen heeft. In deze raad zijn o.a. ook de vier commissieleden namens het CDA geïnstalleerd. Fantastisch dat Frank Moné en Hans Verkerk na hun raadslidmaatschap betrokken blijven bij het raadswerk als commissielid, Norbert Arnold een tweede periode als commissielid ingaat en we met Marc Advocaat uit Ouderkerk aan den IJssel een nieuw commissielid mogen begroeten. Afgesproken is dat de commissieleden en raadsleden samen de CDA-fractie vormen en daarmee allemaal betrokken zijn bij alle fractie-activiteiten. Binnen de nieuwe politieke werkelijkheid, na de verkiezingen, zijn wij zo compleet en gaan er volop tegen aan om vanuit het CDA-gedachtegoed ons in te zetten voor de gemeente Krimpenerwaard. Debat formatieOp aanvraag van o.a. het CDA was er een actualiteitendebat met de formateur Pascal van de Hek om vooral een debat te voeren over de informatiefase en zijn besluit om met VGBK, VVD, D66 en CU de formatiefase in te gaan. Het is immers erg opvallend om met deze vier partijen verder te gaan met slechts 1 zetel meerderheid in de raad en in stemmen zelfs de 50% niet halen terwijl er andere mogelijkheden zoals met het CDA mogelijk zijn. Op de door o.a. het CDA gestelde vragen wilde de formateur geen antwoord geven met als argument dat hij na de afronding van het gehele traject het debat erover wil voeren. Een opvallend standpunt en ten opzichte van de normale gang van zaken, bij bijvoorbeeld andere gemeenten, ook erg afwijkend wat normaal te doen gebruikelijk is. Het lijkt erop dat er nog een paar weken nodig zijn om tot overeenstemming te komen. Gegeven de niet logische keuze van de VGBK-formateur zal het duidelijk zijn dat een college bestaande uit de 4 partijen die nu om de tafel zitten niet bepaald het droomcollege is voor onze gemeente. Rapport rekenkamercommissieEen rapport van de rekenkamer waarin geconstateerd is dat de gemeente Krimpenerwaard (nog) niet goed omgaat met het sturen op risicovolle projecten is na een stevige debat in commissie en raad toch unaniem aanvaard (de aanbevelingen). Opvallend was dat het college in eerste aanleg het moeilijk vond om te accepteren dat er ruimte is voor verbetering en er voor de uitvoering van dit soort projecten er verantwoordelijkheid aan de raad moet worden afgelegd. Bestemmingsplan 'Landelijk Gebied Nederlek'Naast vele andere onderwerpen lag er ook het veelbesproken bestemmingsplan "Landelijk Gebied Nederlek" Nederlek ter besluitvorming voor. Ditmaal zonder de omissie die in een eerder raad en twee commissievergaderingen zijn besproken. Respect voor de inzet van onze Kees Larooij, die hier veel tijd in overleg en bezoeken van betrokkenen heeft gestoken. Met succes want het sterk verbeterde plan werd is door de raad goedgekeurd. Lees hier meer over het bestemmingsplan.Tot slot, In de krant gaat het op dit moment vooral om de crisis binnen Pro Krimpenerwaard. Ook heel voelbaar op de raadsvergadering. Jammer dat dit zo domineert. Crisis binnen een partij, direct na een mooi verkiezingsresultaat is natuurlijk niet fijn, maar de chaos is wel door de fractievoorzitter zelf gecreëerd en ik hoop werkelijk dat de kranten aandacht gaan geven voor de zaken waar het wel om gaat in de lokale politiek. Jan Dekkerfractievoorzitter CDA Krimpenerwaard

Helaas! Ondanks groei van 4 naar 3 zetels

CDA CDA SGP ChristenUnie Krimpenerwaard 22-03-2018 11:38

De kiezer heeft gisteren gesproken en dat heeft ons op zo'n 130 stemmen na net niet 4 zetels in de raad van de Krimpenerwaard opgeleverd. Dit terwijl we van 2481 stemmen naar 3089 stemmen zijn gegaan. Dank aan alle 3.089 CDA-stemmers! Namens het CDA Krimpenerwaard zullen Jan Dekker, Irma Bultman en Kees Larooij zitting nemen in de nieuwe gemeenteraad.De groei in stemmen is deels te verklaren door de hogere opkomst (63,28% ten opzichte van 53,11% in 2014). Daarentegen zijn we ook zo'n 5% gegroeid. Dat laatste is goed nieuws en ben ik blij mee. We hadden 4 zetels in 2014 waarvan 1 restzetel verkregen de lijstverbinding toen met SGP en ChristenUnie. Dat plusje missen we nu helaas. Dus het goede nieuws is dat we zowel in absolute zin als in relatieve zin groter zijn geworden. Toch verliezen we 1 zetel en dat is best wel een beetje zuur. Graag wil ik iedereen die meegewerkt heeft aan het programma, de campagne etc. hartelijk bedanken voor de geweldige inzet en hele positieve sfeer! Jan Dekkerlijsttrekker CDA Krimpenerwaard

7-puntenplan voor meer focus op duurzaamheid

CDA CDA Krimpenerwaard 05-03-2018 07:28

CDA Krimpenerwaard wil meer ambitie op het gebied van duurzaamheid. Uit vergelijkende cijfers in de Duurzaamheidsindex Gemeenten blijkt dat dat nodig is en ook dat het zeer goed mogelijk is. Uit de vergelijkende cijfers blijkt dat de Krimpenerwaard met name achter blijft op de thema's "Milieu en energie" en "Economie". Een 7-puntenplan: 1) Het goede voorbeeld geven door: (a) gebouwen "nul op de meter" te maken; (b) inkoopstrategie te baseren op duurzaam inkopen en (c) eigen elektriciteit in te (blijven) kopen als groene stroom. 2) Werken aan meer duurzame energie! Ruimte bieden aan burgerinitiatieven zoals de "postcode-roos": zonnepanelen op daken van grote gebouwen en/of windmolens die in eigendom zijn van een vereniging van eigenaren of een coöperatie Op dit moment ligt de duurzaam opgewekte energieopbrengst op 338 kWh per inwoner; dat is erg laag en moet naar 7000 kWh per inwoner. 3) Blijven werken aan scheiden van afvalDit moet richting 100 kg per inwoner per jaar (nu geeft de duurzaamheidsindex nog 518 kg per inwoner per jaar aan). 4) Faciliteren elektrisch rijden door een sterke groei van het aantal openbare laadpalen mogelijk te makenNu wordt nog per paal besloten, maar na 2025 zal het aantal elektrische auto's naar verwachting sterk gaan toenemen (prijs wordt gelijkwaardig en actieradius wordt groter). In de gemeente Krimpenerwaard zijn dan duizenden openbare laadpalen nodig, waar mensen niet de auto op hun eigen terrein kunnen plaatsen. Opladen wordt dan net zo logisch als parkeren. 5) Samen met huiseigenaren, woningbouwcorporaties en bedrijven werken aan 15% energiebesparing in woningen en bedrijven 6) Duurzame overheid: doorontwikkeling burgerparticipatie: De burgers serieus nemen betekent niet alleen dat ze mogen deelnemen aan de acties van de gemeente, dat ze inspraak hebben, maar het betekent idealiter dat die burgers zelf initiatieven nemen voor de leefbaarheid van hun woonkern of wijk. De rollen zijn dan omgedraaid: de gemeente participeert dan in dat burgerinitiatief. 7) Tot slot, maar zeker niet het minst belangrijk: de stimulering van de "economie"; bij uitstek een zaak voor marktpartijenToch kan de gemeente hier ook veel in betekenen: vestigingsklimaat; bereikbaarheid; beschikbaarheid bedrijfsterreinen, medewerking ambtenaren, enz. Ook blijvend op bestuurlijk niveau met ondernemers in gesprek zijn om snel te kunnen inspelen op ontwikkelingen en behoeften. Lees ook de blog 'Duurzaam is Goed Koop' van ons huidig raadslid én opnieuw kandidaat bij de komende gemeenteraadsverkiezingen Kees Larooij.

Gedachten over natuur, regels en respect

CDA CDA Krimpenerwaard 01-03-2018 13:36

Door Kees Larooij, raadslid CDA Krimpenerwaard Een weekje vakantie brengen we door in onze kleine Franse boerderij in het zuiden van de Bourgogne. Het is venijnig koud en ons huis staat op een heuvel waar de wind er nog een flink schepje bovenop doet.Tijd om binnen bij de kachel te blijven en stil te staan bij wat er de afgelopen tijd zoal is langs gekomen. Ruim 15 jaren wonen wij nu in de mooie Krimpenerwaard. Ik ben er niet opgegroeid. Mijn vrouw komt van een dorp, maar zelf ben ik opgegroeid in het echt stedelijke gebied dat welbekend staat als "010". Toch had ik destijds ook al wel iets met het platteland: als tiener werkte ik elke zomervakantie bij een boer: in het begin vooral schrepelen tussen de suiker- en voerbieten, spruiten poten; pootaardappelen verzorgen en later ook op de trekker. In de tientallen jaren die volgden kwam ik niet echt veel meer met de agrarische wereld in aanraking, hoewel het altijd mijn belangstelling bleef houden.Als raadslid heb ik - past ook wel in mijn professionele ervaring - "ruimtelijke ordening" als aandachtsgebied: woonkernen, industriegebieden en ook buitengebieden. De afgelopen tijd kwamen er diverse bestemmingsplannen voor buitengebieden aan de orde. Zo'n bestemmingsplan ligt in principe voor 10 jaar vast, maar het effect kan veel en veel langduriger zijn. Het kan zelfs onomkeerbaar zijn en dus probeer ik altijd om zelf ter plaatse te gaan kijken. Het is immers een heel belangrijk moment voor betrokkenen! En dus wil ik me een zo goed mogelijk beeld vormen van de situatie.Zodoende ben ik inmiddels ook wel erg vaak van de ene in de andere verbazing gevallen! En nu,op vakantie, is er tijd voor overdenking. Tijdens een etentje met vrienden vertelde mijn vrouw dat ik de laatste tijd nogal eens op pad was geweest: "hij is hier wel anders mee bezig dan anders; hij is echt kwaad"... Tja.. nu loop ik niet alle dagen boos te zijn, maar ik moet toegeven dat ik me wel vrij fel heb vastgebeten in een paar onderwerpen. En dus is het goed om tijdens een week vrij na te denken over wat er precies speelt en hoe daar dan ook het meest effectief mee om te gaan.Om maar eens een paar onderwerpen te noemen die mijn verbazing opriepen:1) ContactAls ik ter plaatse kom, dan hoor ik nogal eens dat ik de eerste ben die sinds lange tijd van of namens de gemeente langskomt. Ik vind dat merkwaardig, omdat ik ervan uitga dat een gemeente korte communicatielijnen met de inwoners dient te hebben. Je bent lokale overheid en dan moet je als gemeente (of het bureau dat je inhuurt) op locatie gaan kijken. Moet je inloopavonden organiseren enz. Hoe dan ook: wees toegankelijk en ken je mensen.2) Regels, regels, regels...a. Als ik merk dat burgers worden geconfronteerd met regels die niet echt uitlegbaar zijn, dan deugt er iets niet: aan die regels én aan de manier waarop ze worden toegepast.b. Voorbeeld? Situaties waarin oude karakteristieke boerderijen al meer dan 100 jaar historie hebben met een voor- en een achterhuis. In het ene deel de ouders en in het andere deel de opvolger met gezin. Twee wooneenheden in één karakteristieke boerderij. Maar wat stelt de (provinciale) regel in de verordening? Per agrarisch bouwblok mag er één bedrijfswoning aanwezig zijn. Dus als die karakteristieke boerderij herbouwd moet worden met een voor- en een achterhuis? Dat mag dan niet. Geen omgevingsvergunning.3) Natuurontwikkeling met vaagheid op inhoud maar wel met een "harde deadline"a. Het meest duidelijk is wanneer "het" klaar moet zijn: vóór 1 januari 2021. En daarvoor is een nieuwe strategie gekozen. Maar wát er dan precies klaar moet zijn en waaraan dat moet voldoen? Daarover zie ik vooral heel erg veel wollig taalgebruik. Wat ik echt niet zie is welk (in cijfers beschreven) probleem we nu eigenlijk aan het oplossen zijn....b. Gesproken wordt over "integrale aanpak van de 3 pijlers: natuur, recreatie en landbouw" en: "het creëren van samenhang tussen de natuurgebieden en het bevorderen van de diversiteit aan natuur". Verder is er sprake van: "Agrarisch ondernemerschap: een gezonde basis voor agrariërs door een regeling agrarische structuurversterking en door systeeminnovaties in veenweidegebieden en rond het stedelijk gebied. " en: "Biodiversiteit: het aanleggen en beheren van het Natuurnetwerk Nederland, inclusief de internationaal belangrijke Natura 2000-gebieden". Overkoepelend: "Doel om het waardevolle agrarische cultuurlandschap en de daarbij behorende natuurwaarden te behouden en te ontwikkelen. Uitgangspunt is: natuur, koeien én beleving."c. Er wordt ook wel verwezen naar Europese verplichtingen, maar die zijn vooral gericht op de Natura 2000 gebieden. Het enige Natura 2000 gebied in de buurt ligt in Reeuwijk. Wel relevant in Europees verband zijn de Vogelrichtlijn en de Habitatrichtlijn. De Vogelrichtlijn wil werken aan het behoud van alle vogelsoorten en hiertoe de noodzakelijk leefgebieden die voldoende gediversifieerd zijn en qua oppervlakte toereikend zijn, beschermen, in standhouden of herstellen; in het bijzonder vraagt de vogelrichtlijn aandacht voor trekvogels. De Habitatrichtlijn wil werken aan "behoud van biologische diversiteit met inachtneming van de vereisten op economisch, sociaal, cultureel en regionaal gebied".d. Deze Europese richtlijnen zijn verwerkt in Nederlandse wetgeving: de wet Natuurbescherming. Wat de naam van deze wet al zegt: het gaat om beschermen van de natuur: de planten en de dieren o.a. dus de (trek)vogels.4) Onkunde, na-praterij en ontbreken van gefundeerde keuzes.a. Ik wil mezelf allerminst een deskundige noemen op agrarisch vlak of van natuur, maar ik kan wel goed luisteren en lezen. En dan hoor en zie ik toch wel heel veel ongefundeerde na-praterij: zonder enige cijfermatige onderbouwing worden zaken aangenomen en vervolgens als waarheid doorverteld. Alles wordt aan alles gekoppeld en er wordt net gedaan of alles tegelijk kan. Als er maar "innovatief wordt gewerkt" (met name door anderen).b. Het spijt me, maar dat gaat alleen goed zolang het gaat om het prettige abstractieniveau in de kantoortuin. Maar in het echt moeten er keuzes worden gemaakt. Als dat niet gebeurt, dan gaat het mis. Dan ontstaat weer het gebied dat de Krimpenerwaard eeuwen terug al van nature was: een zompig moerasgebied.5) Tot slot; het meest verbazingwekkende (ergerlijke is een beter woord) is het gebrek aan respect dat gevoeld wordt door betrokkenen. Men voelt zich weggezet en in de hoek gedrukt: "ik heb hier al vele tientallen jaren gewoond en gewerkt; heb deze grond geërfd; mijn kinderen en kleinkinderen wonen hier... En nu...? Moet ik nu weg?" Of ook: "Ik zie het als mijn taak om mee te werken aan de voedsel voorziening; de wereldbevolking wordt steeds groter! En nu... Moet mijn grond moeras worden?" Hoe dit om te zetten in kansen?Typerend voor het CDA is de inzet op het maatschappelijk middenveld: niet de macht aan de staat; ook niet de macht aan het individu maar de verantwoordelijkheid leggen bij organisaties waarin meerdere partijen zijn verenigd en waar kennis en betrokkenheid aanwezig zijn. Als overheid moet je het maatschappelijk middenveld in haar waarde laten en er op voet van gelijkwaardigheid mee samenwerken aan het oplossen van problemen. Zo bereik je wat! Zo geef je ruimte. Zo komt ook het vertrouwen in de overheid weer terug, maar belangrijker nog: zo komt er werkelijk iets terecht van gewenste ontwikkelingen! Paar voorbeelden?1) Als overheid verder werk maken van de Omgevingswet: samen met buurtbewoners op zoek gaan naar kansen en wensen voor een leefgebied en zo een ("bestemmings")plan opstellen dat op draagvlak kan rekenen. Dat is dan geen papieren exercitie, maar zo zijn mensen betrokken bij hun eigen leefomgeving èn bij hun omgevingsplan. En ja.. dat is hard werken. Maar zeker de moeite waard!2) Regels fundamenteel anders formuleren! Nu zijn ze allemaal keurig meetbaar. Maar ook allemaal geschreven op wat er wel en niet mag. Schrijf liever op wat er bereikt moet worden en laat het aan het geheel van lokale betrokkenen om wegen te vinden om die doelstellingen in te vullen. In het voorbeeld van boven: je wilt het boerderijlint behouden met passende, liefst karakteristieke, bebouwing. Dan mag dat karakteristieke agrarische pand natuurlijk herbouwd worden. En.. nee, er mogen geen twee bungalows in de plaats komen van dat ene karakteristieke pand.3) Natuurontwikkeling? Maak keuzes! Doe dat samen met de sector zelf! Een voorzet van mijn kant: kies allereerst voor de wettelijke verplichtingen; deze komen neer op "behouden van". Dat zijn weidevogels in een geschikte leefomgeving. Dan moeten er wel veilige weiden zijn en geen bosschages met vossen in de buurt. En als je kiest voor weiden en het "behoud van het waardevolle agrarische cultuurlandschap", dan moeten die ondernemers wel een goede boterham kunnen verdienen om hun bedrijf te kunnen blijven runnen. Tijdens een discussieavond heb ik voorgesteld om zo'n situatie eerst maar eens in onze eigen Krimpenerwaard voor één "natuur-boer" praktisch uit te werken. Geen subsidie-infuus maar gewoon een renderend bedrijf. Kijken of het lukt! En hoe dat kan lukken! Daarna pas verder. En als je die keuze gemaakt hebt, kies dan daarna ook voor innovatieve samenwerking met de sector om de bodemdaling te lijf te gaan. Onderwaterdrainage is zo'n innovatie die de moeite van het verder onderzoeken waard is! Deze manier van werken is anders dan iets een "integrale aanpak" te noemen, een aanpak die géén keuzes maakt en die uiteindelijk neerkomt op het realiseren van een onbeheerd moeraslandschap.4) Als overheid mag en moet je kritisch zijn op doelstellingen. Ook als je die samen met een sector aanpakt. Juist aan de overheid is het om een goede analyse te maken van de bestaande situatie en trend. Als je dan constateert dat er iets moet veranderen, doe dat dan goed cijfermatig onderbouwd. Wees daarover transparant naar iedereen; zeker naar de sector met wie je samen aan een oplossing wilt gaan werken. Als overheid werk je namens en voor "het algemene nut": de gehele maatschappij. Dat is een werkwijze die je als overheid niet alleen in relatie met agrariërs volgt, maar zeer zeker ook met anderen. Bijvoorbeeld winkeliersverenigingen als het gaat om de leefbaarheid van dorpskernen; sportverenigingen als het gaat om vrije tijdsbesteding; bedrijven als het gaat om industrieterreinen; enz. enz. Maar altijd:5) Wees respectvol naar onze inwoners. Ga met hen om zoals je wilt dat er ook met jou wordt omgegaan. Hang niet de baas uit, maar wees je bewust van de belangrijke rol die je hebt als overheid in het werken aan een mooie en respectvolle samenleving!Samen met elkaar, voor elkaar!Kees LarooijRaadslid Krimpenerwaard (CDA)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.