Nieuws van politieke partijen in Zwolle inzichtelijk

12 documenten

Omgang met inwoners rond kwestie Attentiemastenbeleid moet beter

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Zwolle 04-08-2020 17:26

Naar aanleiding van het bericht van inwoners uit de AA-landen dat de gemeente geen actie neemt om de verlichting van de attentiemast die tegen de regels in aanstaat, heeft Sonja Paauw namens onze fractie in juli 2020 vragen gesteld. De antwoorden zijn inmiddels binnen en leiden tot het volgende artikel.

Omgang met inwoners rond kwestie Attentiemastenbeleid moet beter

In 2018 is het Attentiemastenbeleid van de Gemeente Zwolle geëvalueerd nadat het beleid in 2014 was vastgesteld. Attentiemasten met commerciële doeleinden worden door de gemeenteraad kritisch gevolgd. Partijen als D66, Swollwacht, CDA, SP en GroenLinks hebben eerder tegen masten gepleit. Deze partijen, die inmiddels samen 27 zetels hebben, zien de toegevoegde economische waarde van attentiemasten niet. Of zoals D66 het destijds verwoordde bij monde van Claudia van Bruggen: “Sterker nog het schaadt de aantrekkelijkheid van onze stad en daarmee onze economie.” William Dogger liet tijdens de besluitvorming over de evaluatie van het attentiemastenbeleid in zijn rol als fractievoorzitter van Swollwacht horen “Dat het een kulverhaal van het college is dat het succes van ondernemerschap af zou hangen van een attentiemasten. Als dat zo is kunnen ze beter de stekker eruit halen.”

Inmiddels bestaat het politiek gevoelige attentiemastenbeleid een aantal jaar. Op basis van dit beleid mag o.a. de verlichting ’s nachts niet aan. Niet alleen de gemeenteraad, ook inwoners die bij de mast aan de A28 wonen in de AA-landen hebben hier sterk voor gepleit. Wethouder De Heer (VVD) heeft hen destijds de belofte gedaan dat de betreffende mast bij het Foodcourt ‘s nachts uit zou zijn. Dit is tevens opgenomen in de vergunning van de eigenaar van de mast.

Verbazingwekkend hoe gemeente omgaat inwoners

Wat schetst onze verbazing? In juni krijgen wij van inwoners te horen dat de mast fel verlicht is, ook ’s nachts. De eigenaar van de mast houdt zich dus niet aan de regels. De gemeente zal de ondernemer hier wel op wijzen en handhaven denk je dan. Nou.. nee dus. Wat doet de gemeente wel? Zij zegt tegen de inwoners die vragen om handhaving dat zij dan een handhavingsverzoek moeten indienen! Je zou toch zeggen dat als je weet dat er regels overtreden worden, die na hevige politieke discussie tot stand zijn gekomen, dat je dan als gemeente gewoon gaat handhaven. Daarbij, ook als het niet politiek gevoelig zou zijn, moet je handhaven. Een verkeerd geparkeerde auto krijgt zijn bekeuring direct, daar is ook geen handhavingsverzoek voor nodig.

Democratische wil wordt niet in de praktijk gebracht

In de gemeenteraad wordt veelvuldig aangegeven dat de raad een flexibele, meedenkende, maatwerk leverende en ook goed handhavende overheid wil. Waarom wordt dit niet in de praktijk gebracht? Zo moeilijk is het toch niet om (in dit geval) een ondernemer hierop aan te spreken? Waarom maakt de gemeente het burgers lastig door om handhavingsverzoeken te vragen. Opmerkelijk is ook nog het feit dat de gemeente, nadat de betreffende inwoners een dergelijk verzoek hadden opgesteld, aangaf dat ze geen belanghebbende zouden zijn en dat het verzoek dus niet ontvankelijk is. Begrijpt u het nog? Zeg dat dan meteen, dan hadden de inwoners zich de moeite kunnen besparen!

D66 wil verbetering zien

Naar aanleiding van dit hele verhaal heb ik namens de D66 fractie voor de zomervakantie vragen gesteld aan het college: 1. Is de gemeente bereid om over te gaan tot strikte handhaving van het betreffende voorschrift? Zo nee, waarom niet? 2. Waarom moeten inwoners een handhavingsverzoek doen bij het overtreden van regels door derden en gaat de gemeente niet zonder deze tussenstap over tot handhaving?

Het antwoord doet me goed. De gemeente gaat nu wel over tot handhaving. Waarom dit gegaan is zoals het gegaan is, blijft onduidelijk. Het college geeft aan dat het ook over de verdeling van handhavingscapaciteit gaat. Maar je maakt mij niet wijs dat het contact met betreffende ondernemer zo slecht is dat de kwestie over de verlichte attentiemast niet even aangekaart had kunnen worden. Op deze manier kost het inwoners heel veel tijd en frustratie. Vorig jaar de Noorderkolkbruiloft, nu de attentiemast, iedere keer blijkt dat handhaving moeilijk is voor de gemeente. Dit, en de manier waarop er vervolgens met inwoners wordt omgegaan moet echt beter.

D66 blikt deze zomer terug op de afgelopen 2 jaar

D66 D66 Zwolle 02-08-2020 06:19

De zomervakantie is in volle gang. Deze zomer nemen we jullie mee in de onderwerpen waar wij ons de afgelopen twee jaar voor hebben ingezet.  Marco van Driel trapte af met het Zwolse evenementenbeleid.

D66 blikt deze zomer terug op de afgelopen 2 jaar

https://zwolle.d66.nl/2020/08/02/d66-blikt-deze-zomer-terug-op-de-afgelopen-2-jaar/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

In 2018 stelde Claudia van Bruggen vragen aan de burgemeester om te onderzoek of een spreekuurrechter/overlegrechter voor zaken waar een snelle oplossing mogelijk is ook in Zwolle toegepast zou kunnen worden. Deze keer vertelt Claudia wat er is gebeurd na het stellen van haar vraag aan de burgemeester of hij in gesprek wil gaan met de president van de rechtbank.

D66 blikt deze zomer terug op de afgelopen 2 jaar

https://zwolle.d66.nl/2020/08/02/d66-blikt-deze-zomer-terug-op-de-afgelopen-2-jaar/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Deze keer vertelt Sonja Paauw over hoe D66 Zwolle de natuur wil beschermen en versterken. Sonja diende daarom in 2019 een motie in voor een soortenmanagementplan.

D66 blikt deze zomer terug op de afgelopen 2 jaar

https://zwolle.d66.nl/2020/08/02/d66-blikt-deze-zomer-terug-op-de-afgelopen-2-jaar/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

In juli 2019 kwamen wij met het voorstel voor een buitenraad. Een van de redenen om met dit voorstel te komen is dat er nu weinig van het inspreekrecht in de gemeenteraad gebruik wordt gemaakt. Sander van Dijk vertelt meer over dit voorstel.

D66 blikt deze zomer terug op de afgelopen 2 jaar

https://zwolle.d66.nl/2020/08/02/d66-blikt-deze-zomer-terug-op-de-afgelopen-2-jaar/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Al jaren zetten wij ons in voor een Ja/Ja-sticker. Mark Oldengarm laat in dit filmpje zien waarom.

D66 blikt deze zomer terug op de afgelopen 2 jaar

https://zwolle.d66.nl/2020/08/02/d66-blikt-deze-zomer-terug-op-de-afgelopen-2-jaar/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

 

 

Zoek oplossing voor extreme drukte voor OV-poortjes op NS-station

D66 D66 Zwolle 23-09-2019 09:38

De zorgen die D66 Zwolle had bij de invoering van gesloten OV-poortjes op het NS station van Zwolle zijn drie jaar later nog niet verdwenen. Een recent artikel in de Stentor over grote drukte in de stationshal tijdens de spits laat zien dat aanvankelijke kinderziektes nog altijd niet zijn verholpen. D66-raadslid Claudia van Bruggen wil van het college onder meer weten of het mogelijk is om de poortjes tijdens de spits alsnog open te zetten, zodat de doorstroom van reizigers beter en veiliger verloopt.

D66 is kritisch over de gesloten OV-poortjes op station Zwolle

De fractie van D66 is altijd kritisch geweest over de gesloten OV-poortjes op het station van Zwolle. Niet alleen zijn ze een obstructie voor mensen die soepel van de noordzijde naar de zuidzijde (en vice versa) van het station willen, ze gaan ook ten koste van de leefbaarheid van het stationsgebied. Daarnaast blijkt het argument van NS en Arriva dat de poortjes de veiligheid op het station vergroten niet steekhoudend te zijn. Claudia: “De drukte die tijdens de spits ontstaat is onvoorspelbaar en kan tot gevaarlijke situaties leiden. NS laat in een reactie aan de Stentor weten dat daar geen sprake van is, maar wij willen dan wel weten waar zij zich op baseren. Bij ons wekt het beeld van een overvolle stationshal namelijk een andere suggestie op. Zeker gezien de verwachte groei van het aantal reizigers door de ontwikkeling van de Spoorzone.”

Claudia: Is er een mogelijkheid om tijdens de spits de poortjes open te stellen?

Dat de zorgen van D66 drie jaar nadat de fractie daar voor het eerst vragen aan het college over stelde alles behalve verdwenen zijn, zorgt er voor dat de partij nu opnieuw vragen stelt. Zo wil Claudia van het college weten of er gesprekken met NS en Arriva gevoerd worden over de drukte tijdens de spits. Ook wil het raadslid weten of er een mogelijkheid is om tijdens de spits de poortjes open te stellen. “Zodat reizigers vlot in- en uit kunnen checken en bij calamiteiten tijdens deze drukke uren de reizigers altijd snel een veilig heenkomen kunnen zoeken.”

Hier de vragen van Claudia over de OV poortjes: mondelinge vragen drukte bij OV poortjes

Lees ook: OV poortjes zorgen voor onveilige situatie Een vrije verbinding in de Spoorzone

Raadsmeerderheid Zwolle wil meedoen aan proef legale wietteelt

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Zwolle 27-05-2019 19:18

Op 11 april jongstleden het Concept-Ontwerp-besluit over het experiment met een gesloten coffeeshopketen naar de Eerste en Tweede Kamer is gestuurd. In dit besluit burgemeesters worden opgeroepen kenbaar te maken of zij hun gemeente aan willen melden voor deelname aan dit experiment. D66, VVD, PvdA, GroenLinks en SP namen vanavond daarom een amendement aan waarin het verzoek aan de burgemeester wordt gedaan Zwolle direct aan te melden voor deelname aan het experiment gesloten coffeeshopketen.

De proef is een uitwerking van het regeerakkoord van VVD, CDA, D66 en CU “Vertrouwen in de toekomst” en biedt ruimte om te experimenteren met wietteelt gereguleerd door de overheid. D66 Zwolle is blij met deze proef en is daarom voorstander van deelname hieraan. “Het gedoogbeleid is al geruime tijd achterhaald en dit experiment biedt ruimte voor nieuw beleid op de verkoop en teelt van wiet. We moeten deze ruimte voor verbetering benutten. Zwolle moet voorloper zijn met de aanpak van achterdeurproblematiek” stelt Claudia van Bruggen.

Een belangrijk argument voor de partijen om deel te nemen aan de proef is het verminderen van criminaliteit en overlast. ‘Legale wietteelt kan leiden tot minder georganiseerde criminaliteit en minder overlast voor uitbaters van coffeeshops en inwoners in woonwijken. Hierdoor kan de capaciteit van de politie beter worden ingezet’ aldus Claudia.

Het voorstel werd door een meerderheid van de raad omarmd. Het voorstel lees je hier.

Wordt het deze zomer stil in de stad? D66 wil snel debat over Zwolse horecaregels

D66 D66 Zwolle 11-04-2019 10:40

D66 wil dat de binnenstad een fijne plek is voor bezoekers én bewoners. Dat er in het geval van de Living Room iets mis is gegaan, mag duidelijk zijn. Om te voorkomen dat er ook op andere plekken problemen ontstaan, pleit D66 er voor om op korte termijn een bredere discussie te voeren over wat er nu wel en niet in de Zwolse horeca mag. Zeker nu de zomer voor de deur staat en Zwolle staat te popelen om van de binnenstad te genieten.

Het is goed dat er vanuit de stad actie wordt genomen om livemuziek voor de Living Room te behouden – D66 sluit zich daar dan ook volledig bij aan – maar tegelijkertijd constateert de partij dat er een dieper probleem achter dit specifieke incident schuilgaat, namelijk regelgeving die niet aansluit op wat we als gemeente willen bereiken: een bruisende, leefbare stad zijn. D66-raadslid Claudia van Bruggen: “Zwolle zou een plek moeten zijn waar mensen met plezier uitgaan en naar livemuziek kunnen komen luisteren. Maar ook een stad waar het fijn wonen is. Ook in de binnenstad. Die twee moeten eigenlijk naast elkaar bestaan. We willen dan ook dat de gemeenteraad op korte termijn opnieuw kritisch gaat kijken naar zijn horecabeleid. Zodat we kunnen voorkomen dat er opnieuw een hardwerkende horecaondernemer de dupe wordt van te strenge regels en de leefbaarheid van de stad verder onder druk komt te staan. De balans moet beter.”

D66 maakt zich al langer zorgen over de leefbaarheid van Zwolle. Waar organisatoren van dancefeesten de stad de rug al toekeerden vanwege te strenge regels over geluid, lijkt nu livemuziek in de binnenstad het slachtoffer van niet passend beleid. Claudia: “Een prachtige groeistad als Zwolle moet niet veranderen in een stil dorp. Muziek is belangrijk voor de leefbaarheid. Laten we snel op zoek gaan naar een betere afweging, waarbij recht wordt gedaan aan bewoners, horecaondernemers en bezoekers van onze mooie binnenstad.”

De regels die nu voor de problemen bij de Living Room hebben gezorgd, vloeien voort uit de gemeentelijke Horecavisie. Het college werkt aan een nieuwe visie die volgens de planning eind vorig jaar al naar de gemeenteraad gestuurd zou worden. D66 vraagt zich af waar die visie blijft en of de problemen bij de Living Room niet voorkomen hadden kunnen worden als de raad eerder over dit onderwerp had kunnen spreken. Claudia: “Hopelijk kunnen we dat op korte termijn alsnog tegemoet zien en met z’n allen over dit onderwerp van gedachten wisselen. De stad verdient duidelijkheid.”

Zet Zwolle internationaal op de (trein)kaart

D66 D66 Zwolle 11-10-2018 10:47

Er wordt nu en de komende jaren veel werk verzet om de ambitieuze transformatieplannen in de Spoorzone te realiseren. Het ontwikkelingsniveau ligt hoog. Nu blijkt dat de Duitse regering een snelle trein tussen Amsterdam en Berlijn wil realiseren. D66 Zwolle ziet kansen voor Zwolle, het tweede OV-knooppunt van Nederland, en stelt daarom vragen aan het college van burgemeester en wethouders.  

Raadslid Claudia van Bruggen geeft aan dat Zwolle zeer centraal gelegen is, bezien vanuit zowel vanuit regionaal, nationaal als internationaal perspectief. “De hub functie die bij Zwolle past, moet ook de komende jaren worden versterkt . Een sterke hub in Zwolle is in het belang van juist die regionale en (inter-)nationale bereikbaarheid” zegt het raadslid.

De NS en Deutsche Bahn hebben afgesproken dat er binnen een half jaar een gezamenlijk plan ligt voor deze trein verbinding. “Tijd voor actie dus! Want 1 en 1 is 2, die treinverbinding kan heel goed via station Zwolle lopen. Deze plannen voor een goede treinverbinding dragen er ook aan bij dat de trein een makkelijker alternatief wordt voor het vliegtuig” aldus Van Bruggen.

D66 Zwolle vraagt een actieve houding van het college van burgemeester en wethouders. ,,We vinden het als D66 belangrijk dat die internationale treinverbinding met Zwolle er komt en zullen alle ontwikkelingen en initiatieven om dit mogelijk te maken maximaal stimuleren.’’

De vragen die gesteld zijn, leest u hier.

D66 Zwolle zet zich in voor snelle aanpak onveilige fietsstraten

D66 D66 PvdA Zwolle 03-08-2018 15:19

In de Zwolse fietsstraten doen er zich nog altijd veel onveilige situaties voor. D66 Zwolle vindt dit onacceptabel. Raadslid Claudia van Bruggen: “Je veiligheid op de fiets mag niet in het geding komen door bijvoorbeeld te hard rijdende auto’s, verkeer dat op de weg aan het laden of lossen is of bijvoorbeeld een grote bus door de fietsstraat. Wanneer je een straat tot een fietsstraat maakt, moet je er ook voor zorgen dat fietsers daar zo veilig mogelijk zijn.”

In november 2017 heeft de gemeenteraad het college verzocht om te inventariseren waar en welke onveiligheid zich precies voordoet in de fietsstraten. Nadat de situatie in kaart gebracht was, zouden er ook oplossingen volgen. Er is helaas nog altijd sprake van onveiligheid in deze straten. D66 vraagt zich af wat er precies gedaan is om de veiligheid te verbeteren.  Samen met PvdA hebben wij nogmaals gevraagd aan het college om inzichtelijk te maken waar de gevaren zitten en ook met oplossingen te komen.

Over een aantal weken zijn de fietsstraten weer een stuk drukker wanneer scholieren en studenten weer naar school gaan. D66 hoopt dat er voor die tijd meer duidelijkheid is over de situatie in de fietsstraten. De vragen lees je hier.

 

Geen Lelystad Airport voor herindeling luchtruim

D66 D66 CDA PvdA Zwolle 03-06-2018 18:24

D66 Zwolle vraagt samen met SP, PvdA en CDA aan het nieuwe college van burgemeester en wethouders om een duidelijker standpunt in te nemen over Lelystad Airport. De tekst is het coalitieakkoord is wat hen betreft voor meerdere interpretaties vatbaar en juist nu is helderheid, ook over de technische randvoorwaarden van herindeling van het luchtruim nodig.

“De huidige tekst in het coalitieakkoord is wat onze fractie betreft te vaag en voor velerlei uitleg vatbaar,, zegt Claudia van Bruggen. Wij zijn van mening dat in dit belangrijke dossier Zwolle haar woorden zorgvuldig moet kiezen en met een stevige lobbyboodschap haar inwoners mag laten zien dat we hun zorgen zeer serieus nemen.

De oppositiepartijen doen een oproep om te pleiten voor herindeling van het luchtruim vóór openstelling van Lelystad Airport. In de oproep wordt ingezet op het voorkomen van laagvliegen, het voorkomen van hinder van geluid en fijnstof voor onze inwoners en het zoveel mogelijk voorkomen van klimaatschade. Ook de economische schade aan de vrijetijdseconomie moet meegewogen worden. Zwolle moet hierin samen optrekken met de provincie Overijssel en andere gemeenten in de regio Zwolle.

De motie >

Inmiddels heeft de wethouder aangegeven dat het college op dezelfde lijn zit als de indienende partijen. Wij zijn daar ontzettend blij mee. De motie is na intensief overleg met de hele raad omgezet naar een open brief.

Nieuwe gemeenteraadsleden beëdigd

D66 D66 Zwolle 29-03-2018 18:55

Vanavond, donderdagavond 29 maart, zijn de 39 nieuwe raadsleden van de gemeente Zwolle geïnstalleerd. Tijdens deze avond zijn er vier D66’ers beëdigd. De nieuwe fractie bestaat uit Sonja Paauw, Jan Brink, Claudia van Bruggen en David Hof.

Sonja Paauw zal de komende vier jaar weer alle kansen aangrijpen om Zwolle mooier en creatiever te maken. Sonja is sinds  2010 gemeenteraadslid en is wederom fractievoorzitter. Jan Brink was tijdens de verkiezingen lijsttrekker en maakt nu als gemeenteraadslid deel uit van de fractie. Ook Claudia van Bruggen is weer terug te vinden in de raad. Claudia is sinds 2014 gemeenteraadslid. Nieuwkomer in de fractie is David Hof. David is naast gemeenteraadslid ook leraar.

De komende vier jaar gaan deze gemeenteraadsleden zich inzetten voor een vrij en groen Zwolle.

Oproep binnenstadbewoners en D66: zorg voor milieuzone in binnenstad

D66 D66 Zwolle 11-03-2018 22:02

In juni 2017 heeft Zwolle de Green Deal Zero Emissie Stadsvervoer ondertekend. Als het aan het stadsbestuur ligt, wordt de binnenstad van Zwolle vanaf 2025 emissievrij beleverd. Het vraagt om samenwerking tussen gemeente, grote en kleine ondernemers, leveranciers en binnenstadbewoners. Maar concrete acties blijven vooralsnog uit. ‘En dat is doodzonde’ zeggen Bart Dikkeschei namens de binnenstadbewoners (BBZ) en Claudia van Bruggen van D66 Zwolle.

Namens de BBZ schuift voorzitter Bart Dikkeschei sindsdien aan bij de overleggen over de Green Deal. Dikkeschei: ’We zijn erg blij dat Zwolle de Green Deal heeft ondertekend. Onze historische binnenstad is niet ingericht op grote vrachtauto’s, de straten zijn daarvoor gewoonweg te smal. Alle partijen onderkennen daarnaast het belang van schone lucht in de binnenstad van Zwolle en slaan de handen ineen voor duurzame distributie. Maar als we echt stappen willen zetten naar een schone en veilige stad, dan moeten er ook concreet maatregelen worden getroffen. Zo’n stap is wat ons betreft een Milieuzone voor grote voertuigen die niet aan de Euro VI norm voldoen.’

Dikkeschei vindt ons aan zijn zijde. D66 pleit al jaren voor alternatieve vormen van transport en minder overlast. Claudia van Bruggen (D66): ‘We zien de urgentie van de klimaatopgave. Zeker in onze binnenstad is de lucht niet schoon. Stinkende oude joekels van vrachtauto’s veroorzaken veel overlast voor ondernemers die hun pand geblokkeerd zien worden, maar ook voor de mensen die er wonen of de binnenstad bezoeken. Onnodig, want er zijn genoeg alternatieve vormen van vervoer. Ook de transporteurs zelf willen verduurzamen. Daarnaast moet onze stad veilig zijn om je kinderen te laten fietsen en lopen, dat is het met die grote vrachtauto’s vaak niet.’

D66 en BBZ roepen dan ook andere (politieke) partijen op zich aan te sluiten bij de oproep aan de gemeente om een Milieuzone binnen de grachten in te stellen voor grote voertuigen. In steden als Rotterdam, Utrecht en Arnhem gebeurt dit al lang, laten we niet achterop raken in de ontwikkelingen die er zijn, maar laten zien dat Zwolle écht aan de slag wil met een schonere binnenstad en duurzame distributie.