Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

29 documenten

Wethouder in de fout met geld herinrichting bodemloze put ’t Goylaan

SP SP GroenLinks Utrecht 05-03-2020 19:23

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft voor de aanpassingen aan de ’t Goylaan een ton uitgegeven die de gemeenteraad nog niet had vrijgegeven. Dat bleek uit de beantwoording van vragen uit de raad. ‘Financieel balletje balletje’, noemde SP-fractievoorzitter Tim Schipper de handelwijze van de wethouder, die via een paar andere potjes de boel weer recht denkt te breien.

De ’t Goylaan moet opnieuw op de schop, voor 1,2 miljoen euro die de gemeenteraad moet goedkeuren op 12 maart. Daarvan heeft van Hooijdonk in januari echter al een ton ingezet, voor de proef (LINK) met het uitzetten van de verkeerslichten bij de Linschotensingel. In de vergadering van de commissie Stad en Ruimte van 5 maart noemde ze dat zelf ‘slordig’.

Hoewel veranderingen aan de weg noodzakelijk zijn voor de verkeersdoorstroming en veiligheid, hekelt de SP de enorme geldverspilling die hieraan vooraf is gegaan. Tim Schipper: “De weg was in 2016 nog voor miljoenen omgebouwd tot ‘Stadsboulevard’, van vier rijstroken naar twee, en een nieuw verkeersplein met meer groen eromheen. Mooi voor het oog, maar slecht voor de verkeersveiligheid. Al sinds de oplevering regent het klachten van omwonenden, fietsers en automobilisten over drukte en gevaarlijke verkeerssituaties.”

Meerdere metingen en onderzoeken hebben bevestigd dat de nieuwe verkeerssituatie juist heeft gezorgd voor meer onveiligheid. Enkele weken geleden wees de voortgangsrapportage verkeersveiligheid gemeente Utrecht nog uit dat het kruispunt op de ‘t Goylaan als nieuwkomer in de top 5 is binnengekomen van de meest onveilige kruispunten van de stad. Om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te bevorderen heeft de Gemeente een nieuw maatregelenpakket samengesteld dat in 2020 en 2021 uitgevoerd dient te worden.

De SP stelt vraagtekens bij de nieuwe plannen: “Ook voor het huidige ontwerp was uitgebreid onderzoek gedaan en het zou allemaal prima kunnen. Ook qua doorstroming,” aldus Tim Schipper. “Kunnen we er zeker van zijn dat dit nieuwe ontwerp het ei van Columbus is? Het moet nu echt goed zijn, want het extra budget voor dit nieuwe ontwerp gaat ten koste van andere, hard nodige maatregelen elders.”

Na de verbouwing in 2016, gevolgd door een stapeling aan evaluaties, onderzoeken en verkeersproeven, is de ‘Stadsboulevard’ inmiddels veranderd in een bodemloze put van publieksgeld. In de raadsvergadering van 12 maart zal de SP het definitieve oordeel vellen, over de verbouwing, maar ook over de handelwijze van Lot van Hooijdonk.

Een goed gesprek over mobiliteit op Zeeburgereiland | Amsterdam Oost

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Oost 24-02-2020 00:00

Toegankelijk en duurzaam openbaar vervoer en goede fiets- en voetbaden zijn van enorm belang in een groter wordende stad. Stadsdeelcommissielid Chris Evers ging op 5 februari in gesprek met GroenLinksleden en geïnteresseerden over de opgaves die de stad en IJburg/Zeeburgereiland in het bijzonder hebben op het gebied van mobiliteit.

Vergelijkbare uitdagingen spelen in andere steden, dus Lot van Hooijdonk, Wethouder Mobiliteit in Utrecht, praatte ons bij over haar ervaringen. Ze vertelde over toekomstige projecten en over maatregelen die al genomen zijn om de groei van het aantal inwoners bij te benen. Ze benadrukte hierbij dat de vraag naar mobiliteitsvormen wordt vergroot, wanneer de infrastructuur wordt verbeterd. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de fietsvoorzieningen in Utrecht, maar ook bij de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.

Na de inspirerende woorden van Lot van Hooijdonk sloten Dagelijks Bestuurder in Oost Rick Vermin en gemeenteraadslid Zeeger Ernsting aan om door te praten over de plannen in Amsterdam. Samen met het publiek bespraken we het belang en de uitwerking van de Agenda Autoluw en hoe Groenlinks Amsterdam Oost de belangen van het stadsdeel heeft ingebracht. Ook werd ingezoomd op IJburg/Zeeburgereiland en werd gediscussieerd over snellere fietsverbindingen met het centrum, de problemen met tram 26, de aanleg van een Oost-Westmetroverbinding en een mogelijke metroverbinding van Almere via IJburg en naar de Station Zuid.

Deze avond was de eerste in een reeks van avonden in 2020 waarbij de stadsdeelcommissieleden van Groenlinks in gesprek gaan met leden over zaken die spelen in de gebieden. Houd de agenda in de gaten voor de volgende editie!

Bijna half miljard voor openbaar vervoer en wonen in de regio | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 28-11-2019 00:00

Het Rijk, de provincie, Utrecht en omliggende gemeenten zetten bijna een half miljard opzij voor openbaar vervoer en wonen in de regio. GroenLinks is hier heel blij mee. “Met de stikstofcrisis is dit hét moment om echt te kiezen voor goed openbaar vervoer in plaats van asfalt. Bovendien is het noodzakelijk om het verkeer in Utrecht niet vast laten lopen, natuur te beschermen en de broodnodige huizen te kunnen blijven bouwen.“ aldus GroenLinks raadslid Thijs Weistra

De overheden verkennen drie maatregelen voor het openbaar vervoer. De eerste is station Lunetten-Koningsweg dat Utrecht Centraal flink zou kunnen ontlasten. De tweede een snelbus of tramlijn tussen Leidsche Rijn en de Uithof. Het derde onderdeel is een betere bereikbaarheid van nieuwe woonlocaties bij de Merwedekanaalzone en Nieuwegein.

GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk zet zich hier al jaren voor in. ,,We zijn al sinds 2010 met het Rijk in gesprek, maar niet eerder hebben we zulke concrete afspraken kunnen maken als nu. Dit is voor de stad een belangrijke stap, want zonder aanzienlijke verbetering van ons openbaar vervoer-systeem kunnen we niet de duizenden woningen bouwen die hard nodig zijn. Daarnaast wordt Utrecht wordt steeds groter. We redden het niet meer met alleen Utrecht Centraal als belangrijk overstappunt.”

Verlaag snelheid Ring Utrecht naar 80 km/u | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 26-09-2019 00:00

Woensdag presenteerde de adviescommissie stikstofproblematiek van Remkes een helder advies: de maximumsnelheid op snelwegen moet omlaag om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Naar aanleiding hiervan pleiten GroenLinks en D66 voor het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht naar 80 km/u. Tijdens het vragenuur roepen ze het college op haar lobby bij het Rijk hierover te versterken.  

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring is goed voor natuur en maakt de verbreding van de A27 overbodig. Bovendien willen we met deze maatregel voorkomen dat geplande woningbouwprojecten stil komen te liggen.” 

De commissie Remkes uit grote zorgen over de negatieve effecten van stikstof op natuur en adviseert ook gemeentes maatregelen te nemen voor het verminderen van stikstofuitstoot. GroenLinks en D66 willen weten wat de gemeente Utrecht daarvoor gaat doen en of het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht hieraan kan bijdragen. Ook vragen ze het college of deze maatregel kan voorkomen dat woningbouwprojecten stil komen te liggen. 

Wethouder Lot van Hooijdonk antwoordde hierop dat het college zich gesterkt in haar lobby voor snelheidsverlaging richting het Rijk. In november wordt de raad geïnformeerd over de stikstofproblematiek in Utrecht en oplossingen daarvoor. 

Wil je je verder verdiepen in het ...

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 03-09-2019 14:37

Wil je je verder verdiepen in het gedachtegoed van GroenLinks? Meldt je dan aan voor een van deze masterclasses 🍀

Wetenschappelijk Bureau GroenLinks ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 03-09-2019 10:24

Wetenschappelijk Bureau GroenLinks en Hellingproef organiseren dit najaar een reeks masterclasses over het gedachtegoed van GroenLinks. Dit beloven interessante bijeenkomsten te worden! Je kunt je nu aanmelden voor één of meer masterclasses.

Schipper: Kan Van Hooijdonk blijven na Uithofdebacle?

SP SP GroenLinks Utrecht 05-12-2018 10:54

Tientallen miljoenen euro's extra gaat de nieuwe tramlijn naar de Uithof kosten. Een rapport van de rekenkamer legt een deel van de schuld van deze megarekening bij de slechte samenwerking tussen de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht. SP-fractievoorzitter Tim Schipper gaat GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk daarom het vuur stevig aan de schenen leggen over haar rol in het debacle rond de Uithoflijn. Schipper: ‘Het rapport over de Uithoflijn bevestigt keihard de gebrekkige samenwerking tussen de gemeente Utrecht en de Provincie en het niet opvolgen van adviezen die al in 2015 waren gegeven om dat megaproject in de klauwen te houden. De wethouder was al die tijd deel van het probleem.’

De basis van het debacle is echter al eerder gelegd in de tijd dat het openbaar vervoer nog viel onder het inmiddels opgeheven Bestuur Regio Utrecht (samenwerkingsverband tussen de gemeente en provincie). In de opstartfase van de Uithoflijn is besloten de kosten voor beheer niet op te nemen in de begroting voor de aanleg van de lijn. Die bleken dit jaar te zijn opgelopen tot € 34 miljoen. ‘Dit alles roept de nodige vragen op voor wethouder Lot van Hooijdonk, die namens de gemeente in het dagelijks bestuur van het BRU zat en in de stuurgroep van de Uithoflijn. In hoeverre heeft zij de gemeenteraad goed geïnformeerd? Heeft zij geweten van die kosten en wat heeft ze gedaan om het uit de hand lopen ervan te voorkomen? Waarom heeft ze niet ingegrepen toen de adviezen uit 2015 niet werden opgevolgd?’

De gemeenteraad bespreekt het rekenkamerrapport op 13 december. Dan zal moeten blijken of Van Hooijdonk het vertrouwen van de SP kan behouden.

SP steunt Buurtfeest Overvecht: Haal de racebaan uit onze buurt!

SP SP GroenLinks Utrecht 07-09-2018 14:35

Op zondag 9 september organiseren buurtbewoners aan de Muylenborchdreef samen met de SP een buurtfeest tegen het hardrijden in hun straten. Tijdens het feest worden opgehaalde handtekeningen aan GL-wethouder Lot van Hooijdonk overhandigd. SP-raadslid Ruurt Wiegant: ‘Het stadsbestuur wil wel 19 miljoen euro uitgeven om de Kardinaal de Jongweg om te bouwen van een vierbaansweg naar een tweebaansweg, maar wil niks uitgeven aan veilige wegen in Overvecht. Er is blijkbaar wel geld voor mooie GroenLinks-plannetjes zoals een stadsboulevard, maar de gewone Overvechter mag in een onveilige wijk wonen. Heel mooi dat bewoners hiertegen in opstand komen. Wij steunen dat natuurlijk van harte!’

Het hardrijden in Overvecht is de buurtbewoners al jaren een doorn in het oog. Eerder dit jaar verongelukte nog een 16-jarige jongen op de Einsteindreef. Daarvoor was er een dodelijk ongeval op de Amazonedreef. Buurtbewoners zeiden dat je erop kon wachten met die racebaan. Overvechter Rietje Borm: ‘We willen dat er een zebrapad naar de speeltuin komt, dat van de Muylenborchdreef een woonerf wordt gemaakt en er flitspalen komen op de Theemsdreef en Neckardreef.’ Buurtbewoner Ries van Dijk: ‘Straks is het een van mijn kleinkinderen op weg naar de speeltuin. Ik durf ze er niet alleen naartoe te laten gaan.’

Raadslid Kool: "Verlaag maximumsnelheid A27 tot 100 km/uur" | Hilversum

GroenLinks GroenLinks VVD Hilversum 04-09-2018 00:00

"De maximumsnelheid van de A27 tussen Hilversum en Utrecht verlagen van 120 km/uur tot 100 km/uur vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen en het geluidsniveau van het wegverkeer. Een snelheid van 100km/uur is bovendien veiliger en zorgt voor een betere doorstroming, doordat de het snelheidsverschil tussen vracht- en personenauto’s kleiner is." Dat zegt GroenLinks-raadslid Frank Kool.

Kool stelt woensdagavond vragen aan verkeerswethouder Annette Wolthers en wil dat het college van Hilversum zich aansluit bij het initiatief van wethouder André Landwehr (VVD) uit de gemeente De Bilt. Landwehr stelt voor om de maximumsnelheid op de A27 tussen Utrecht en Hilversum te verlagen van 120 km/uur naar 100 km/uur. Eerder wist Landwehr bij het Ministerie een dergelijke verlaging succesvol te bepleiten voor de A27 tussen Vianen en Utrecht. Hij is zeer gemotiveerd om zich in te zetten voor eenzelfde snelheidsbeperking tussen Utrecht en Hilversum.

De wethouder van Utrecht Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft zich inmiddels als bondgenoot en medestrijder bij André Landwehr aangesloten.

Kamervragen GroenLinks over extra bomenkap voor verbreding A27 | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 04-07-2018 00:00

Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks heeft Kamervragen gesteld over het geplande kappen van extra bomen door Rijkswaterstaat ten behoeve van verbreding van de A27. GroenLinks maakt zich zorgen over de grote hoeveelheid extra groen die ingeruild wordt voor asfalt.

De partij stelde onder meer vragen over de klaarblijkelijk verouderde gegevens op basis waarvan is besloten tot het kappen van meer bomen.GroenLinks wil weten wat dit betekent voor het besluit, het participatietraject en of dit mogelijk juridische gevolgen heeft.

Rijkswaterstaat maakte vorige week bekend dat er door een aanpassing van de plannen nog eens 28 hectare aan groen sneuvelt om de snelweg langs Amelisweerd uit te kunnen breiden naar 2x7 rijbanen. Volgens Rijkswaterstaat is er meer ruimte nodig dan eerder voorzien werd omdat er werkterreinen en tijdelijke rijstroken moeten komen waar nu nog bomen staan.

"Dat zijn 42 voetbalvelden aan bomen en struiken extra die plaats moeten maken", zegt GroenLinks raadslid Thijs Weistra "GroenLinks pleit voor een oplossing die de gezondheid en leefbaarheid van Utrecht en haar natuur vooropstelt, in plaats van een duur en vervuilend asfaltproject waar zoveel groen voor moet wijken."

Er is al jaren veel verzet tegen de verbreding van de A27. De gemeente Utrecht is tegen en en de provincie is ook niet overtuigd van het huidige voorstel. De Kerngroep Ring Utrecht, waarin Utrechtse bewoners en milieu- en natuurorganisaties zich verenigd hebben, zei na de mededeling van Rijkswaterstaat dat het tijd wordt voor een bereikbaarheidsplan dat de nadruk legt op openbaar vervoer en de fiets. Ook GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk dringt bij het Rijk aan op forse investeringen in de bereikbaarheid van de stad met een hoogwaardig openbaar vervoer. Ze benadrukt de urgentie hiervoor vanwege de groei van de stad.