Nieuws van politieke partijen in Nederland inzichtelijk

11 documenten

'Stoel­riemen vast, de daling is ingezet'

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren VVD Nederland 19-06-2019 00:00

“We hebben een list nodig”, zei luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen (VVD) in reactie op de vastgelopen plannen voor Lelystad Airport. Alsof er nog niet genoeg list en bedrog gebruikt is in het Nederlandse luchtvaartbeleid tot dusver. Als de koek op is, kun je niet blijven uitdelen. De Tweede Kamer nam recent een motie van de Partij voor de Dieren aan om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid te brengen. Stevige krimp van de luchtvaart wordt daarmee onvermijdelijk. Daarvoor is steeds meer maatschappelijk draagvlak. In Eindhoven werd op verzoek van bewoners al een krimpscenario doorgerekend, dat zeer positieve effecten blijkt op te leveren voor de leefomgeving van mens en dier. In Rotterdam wordt op initiatief van het platform Bewoners tegen Vliegtuigoverlast serieus gesproken over volledige sluiting van de luchthaven. Inmiddels lijkt Lelystad Airport het definitief niet te gaan halen na opzichtig wensdenken over stikstof en rammelende rapporten over geluidsoverlast en botsingen met vogels. Bewonersgroepen wisten een serie fouten te onthullen die de plannen voor de luchthaven onhoudbaar maken. De toekomst van luchtvaart is de trein. De VVD lijkt die trein gemist te hebben. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra stelde op 12 juni j.l. dat Nederland “te veel natuurgebieden” zou hebben. Strijdtoneel was een debat over het door de Raad van State vernietigde Nederlandse stikstofbeleid, waar de VVD nota bene zelf de co-auteur van was. Nu de gate van Lelystad Airport daadwerkelijk gesloten lijkt te worden, zal de minister inzetten op de groei van andere Nederlandse luchthavens. Een uitgelekte toekomstverkenning van het ministerie sluit nachtvluchten op Maastricht Aachen Airport niet langer uit. Voortaan zou er van 5 uur ’s ochtends tot 2 uur ’s nachts gevlogen mogen worden. Een grove aanslag op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid nachtrust. Ronduit schadelijk voor de gezondheid. In delen van Limburg ligt men letterlijk wakker van de overlast van vliegveld Luik, dat 24 uur per dag open is en haar vluchten strategisch zo veel mogelijk richting het noorden duwt. Een Wob-verzoek dat boven tafel moest halen waarom hier niets aan wordt gedaan, werd gedwarsboomd door het ministerie omdat openbaarmaking de betrekkingen met België zou schaden. Kennelijk heeft de minister geheimen te verbergen over de wel zeer onevenwichtige deal met de Belgische overheid, waarin een deel van het Nederlandse luchtruim werd prijsgegeven aan vliegveld Luik. Nu de minister steeds verder verdwaalt in haar luchtkastelen dreigt een waterbedeffect. Het zou niet voor het eerst zijn dat omwonenden van verschillende luchthavens tegen elkaar worden uitgespeeld. Zorg dat de lucht geklaard wordt en laat minister Van Nieuwenhuizen niet wegkomen met het kapen van onze nachtrust! Lammert van Raan, Tweede Kamerlid Partij voor de Dieren

"Wij komen met een Klimaatwet 1.5. ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 07-06-2019 08:20

"Wij komen met een Klimaatwet 1.5. Nederland moet inzetten op maximaal 1,5 graden opwarming in plaats van 2 graden. Dat is geen wet op basis van de polder maar een wet op basis van wat nodig is." Ons Kamerlid Lammert van Raan in gesprek met VNO-NCW 👇🏻

PvdD komt met Klimaatwet 1.5

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks VVD CDA Nederland 22-05-2019 00:00

De huidige Klimaatwet is onvoldoende om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5 graden. De Partij voor de Dieren dient daarom een nieuwe klimaatwet in: de Klimaatwet 1.5. "De huidige klimaatwet kent geen enkele juridisch bindende afspraak en dit is onverantwoord. De Haagse opluchting over het verwaterde compromis tussen partijen van GroenLinks tot CDA en van VVD tot SP overheerst zozeer, dat zorgen over de inhoud van de wet het onderspit delven", licht PvdD-Kamerlid Lammert van Raan toe. "We moeten doen wat nodig is, niet doen alsof alleen het politiek haalbare er in de polder toe doet." De huidige klimaatwet kent geen afrekenbare doelen en één van de instrumenten die uit het oorspronkelijke wetsvoorstel zijn geschrapt, is het emissiebudget. Een maximale hoeveelheid CO2 die Nederland nog mag uitstoten om aan de 1,5-graaddoelstelling te voldoen. Effectief, gedetailleerd en wetenschappelijk gefundeerd, maar het overleefde de onderhandelingen niet. Het voorstel van de PvdD bevat juridisch bindende afspraken over 65 procent CO2-reductie in 2030 met tussentijds afrekenbare doelen. Het emissiebudget komt terug in dit voorstel. Er komt een onafhankelijk klimaatcommissie. Klimaatplannen moeten worden gemaakt zonder invloed vanuit de fossiele- of vleesindustrie. Het aandeel duurzame energie moet in 2030 45 procent bedragen en in 2050 100 procent. Van Raan: "De maatregelen passen binnen de aanbevelingen die wetenschappers keer op keer geven." Het Parijsakkoord roept landen op om elke vijf jaar de klimaatambities maximaal te verhogen. De Klimaatwet legt echter alleen een doel voor 2050 vast, zonder afrekenbare tussendoelen. Van Raan: "Het is dus de facto mogelijk om tot 2050 helemaal niets te doen. We weten wat nodig is om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden. Dat zou het doel van de wet moeten zijn. De voorgestelde reductiedoelen voor 2030 en 2050 voldoen niet aan deze eisen en zijn bovendien op geen enkele wijze afdwingbaar." Geen enkel Europees land is zo ver verwijderd van de doelstellingen voor het opwekken van duurzame energie als Nederland, concludeert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). En een deel van wat in Nederland “duurzame energie” wordt genoemd, is het tegenovergestelde: biomassa en mestvergisting. De VN waarschuwt dat het na 2030 niet meer mogelijk is om de opwarming van de aarde nog onder de 2 graden te houden. Zij spreken van de noodzaak van “ongekende en urgente actie”, maar precies deze urgentie ontbreekt in de voorliggende Klimaatwet. "Dat is de zwakte van de polderklimaatwet die nu wordt aangenomen onder luid gejuich van politici met tegengestelde opvattingen: gebrek aan urgentie. De 17 amendementen van de Partij voor de Dieren om de wet te repareren werden door hen allemaal verworpen", zegt Van Raan. "Polderen is een gevaarlijke bezigheid wanneer je in een land onder de zeespiegel woont terwijl de zeespiegel stijgt."

Van Raan: 'Rammelend onderzoek naar botsingen met vogels moet over'

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren VVD Nederland 29-03-2019 00:00

Het risico op botsingen met vogels rond Lelystad Airport is niet goed onderzocht en wordt daardoor onderschat. Dat was de conclusie van een hoorzitting die deze week op initiatief van de Partij voor de Dieren werd gehouden in de Tweede Kamer. Woensdag 3 april debatteert de Tweede Kamer over vliegveiligheid. De Partij voor de Dieren vindt dat de minister de uitbreidingsplannen voor Lelystad Airport uit voorzorg moet terug draaien. "Het is zorgwekkend dat de minister het risico op botsingen met vogels onder het tapijt lijkt te schuiven", zegt PvdD-Kamerlid Lammert van Raan. "Alle signalen staan nu op rood voor Lelystad Airport. Dit is het moment om op de rem te trappen." Onderzoek rammelt In haar haast om de opening van Lelystad Airport zo snel mogelijk door te drukken, nam minister Van Nieuwenhuizen (VVD) tot nu toe niet de tijd voor gedegen onderzoek naar het risico op botsingen met vogels. De minister leunt op rapporten van Bureau Waardenburg, maar dat werk ligt al langer onder vuur. De Partij voor de Dieren organiseerde daarom een hoorzitting over vliegveiligheid en botsingen met vogels. Tijdens deze hoorzitting werd door de aanwezige experts wederom stevige kritiek geuit op de rapporten van Bureau Waardenburg. Zo is er geen gebruik gemaakt van toereikende radarsystemen en bleek het veldonderzoek slechts zeer beperkt te zijn uitgevoerd. Des te zorgwekkender was de bijdrage van Bureau Waardenburg zelf, die bij monde van consultant Rob Lensink niet in staat bleek de twijfel weg te nemen. Met spoed is de minister daarom verzocht om nog voor het aankomende debat met een reactie te komen. Van Raan: "Lelystad Airport is om meerdere redenen een slecht idee. Een van die redenen is de locatie, pal naast vogelrijke natuur. De minister doet er verstandig aan om haar Lelystad Airport-ramkoers los te laten en de tijd te nemen voor fatsoenlijk onderzoek naar de risico’s op botsingen met vogels." Krimp luchtvaart De Partij voor de Dieren pleit voor een stevige krimp van de luchtvaart. Dit is nodig om de doelstellingen op het gebied van klimaat, vliegveiligheid en de leefomgeving van mens en dier te bereiken. De opening van Lelystad Airport is daarom wat de Partij voor de Dieren betreft volstrekt overbodig. Je moet eerst cookies accepteren voordat je deze video kunt bekijken

Hoge belo­ningen voor bankiers aan banden

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks Nederland 26-03-2019 00:00

De exorbitante beloningen voor bankiers moeten verder aan banden worden gelegd. Daarvoor werd vandaag in de Tweede Kamer een wetsvoorstel behandeld, mede ingediend door de Partij voor de Dieren. De wet moet ervoor zorgen dat de grootverdieners in de bancaire sector niet via sluiproutes een hogere beloning voor zichzelf kunnen afdwingen. Ook regelt het voorstel dat de minister van Financiën van tevoren moet instemmen met een salarisverhoging. De minister moet dan bekijken of er maatschappelijk draagvlak is voor een salarisverhoging. Voor de Partij voor de Dieren staat voorop dat er een systeemverandering in de financiële sector moet plaatsvinden. In het huidige systeem kunnen de banken de weelde van hun positie niet aan. Ze beheren het spaargeld van de mensen en zijn bovendien onontbeerlijk voor de financiële infrastructuur. En op het moment dat het misgaat, staat de overheid klaar om de banken te redden. “Binnen de bestaande wetgeving weten de bankiers altijd weer de ruimte om zichzelf te belonen op te rekken. Als politiek moeten we een rode lijn trekken: tot hier en niet verder. Daar kan deze wet aan bijdragen, maar naast deze wet zal de Partij voor de Dieren blijven streven naar een radicale verandering van het huidige financiële systeem”, aldus PvdD-Kamerlid Lammert van Raan. Het wetsvoorstel is een initiatief van GroenLinks en is mede ingediend door een groot deel van de oppositie, waaronder de Partij voor de Dieren. Vandaag konden andere Kamerleden vragen stellen aan de indieners van de wet. Op een later moment zullen de initiatiefnemers deze vragen beantwoorden.

'In de sterk vervuilende ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 29-01-2019 06:25

'In de sterk vervuilende bioindustrie liggen de megatonnen voor het oprapen. Maar die olifant in de Kamer wordt zorgvuldig doodgezwegen.' 👊🏻 Lees dit opiniestuk van Lammert van Raan in de Volkskrant 👇🏻

Ook gelezen dat de uitstoot van CO2 ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren VVD CDA Nederland 22-01-2019 19:22

Ook gelezen dat de uitstoot van CO2 met 9 megaton extra teruggebracht moet worden vanwege Urgenda-vonnis? Absoluut onhaalbaar zonder een drastische krimp van de veestapel. Het heilige huisje van met name VVD en CDA - de veehouderij dus - kan nu echt niet langer overeind blijven. Daarom zegt ons Kamerlid Lammert van Raan: ‘Stel nu een fokverbod in om straks massale slacht van dieren te voorkomen.’ Lees hier het bericht over de extra CO2-reductie: https://nos.nl/artikel/2268447-extra-klimaat-tegenslag-kabinet-9-megaton-meer-co2-reductie-nodig.html

Wereldwijd gaan jongeren de straat ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 21-01-2019 16:54

Wereldwijd gaan jongeren de straat op voor ambitieus klimaatbeleid. 'Luister nu eens écht naar deze jongeren en geef hun stem een stoel aan de tafel van het wekelijkse overleg van het kabinet over het klimaat', zegt ons Kamerlid Lammert van Raan.

PvdD pleit voor jonge­ren­stoel in cock­pitoverleg klimaat

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 21-01-2019 00:00

Wereldwijd gaan jongeren de straat op voor ambitieus klimaatbeleid. In het wekelijkse cockpit-overleg van de coalitie, waarin de klimaatplannen besproken werden, was de stem van de jongeren echter afwezig. De Partij voor de Dieren stelt daarom voor om permanente stoelen toe te voegen aan de cockpit, waar vertegenwoordigers van jongerenorganisaties plaats op mogen nemen. Tweede Kamerlid Lammert van Raan zal in het eerstvolgende debat over het Klimaatakkoord, woensdag 30 januari, pleiten voor zo'n jongerenstoel in de cockpit: “De klimaatstakers vragen zich terecht af wat voor zin het heeft om naar school te gaan als volwassenen hun toekomst blijven verpesten. De zorgen van de jeugd zijn buiten luid en duidelijk te horen maar dringen nog onvoldoende door tot het kabinet. Tijd om die stem een permanente stoel aan tafel te geven.” Greta Geïnspireerd door de schoolstakingen voor het klimaat van de 16-jarige Zweedse Greta Thunberg organiseerde PINK!, de PvdD-jongerenorganisatie, het afgelopen jaar al diverse klimaatstakingen in het land. In België gingen vorige week ruim 12.000 jongeren de straat op om te ‘brossen voor de bossen’. En in Nederland wordt op 7 februari een grote klimaatstaking door jongeren verwacht. Van Raan: "Zet deze klimaatstakers niet langer weg als spijbelaars, zoals het Kabinet doet en deed. Ga liever eens luisteren!"

"Het Nederlandse klimaatbeleid zit ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 27-12-2018 18:23

"Het Nederlandse klimaatbeleid zit klem in de wurggreep van Shell en fossiele politici." Lees dit opiniestuk van ons Kamerlid Lammert van Raan in Trouw 👇🏻