Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

31 documenten

Het JAAGPAD is nu iets veiliger!

SGP SGP Vlissingen 02-09-2020 00:00

Onze SGP-fractie stelde medio 2019 vragen over de onveilige verkeerssituatie op het Jaagpad. Niet alleen in Vlissingen werden de gesignaleerde problemen onderkend, ook provinciaal waren er zorgen over dit fietspad. Inmiddels zijn er ter verhoging van de veiliigheid ledlampjes in het wegdek aangebracht. Een recent bericht in de PZC meldt: 

Gevaarlijkste fietspad van Zeeland is een beetje veiliger

https://www.pzc.nl/walcheren/gevaarlijkste-fietspad-van-zeeland-is-een-beetje-veiliger~ab8fa9ab/

Tijdens een actie in het najaar van 2018 plaatste de voorzitter van de PKV een sticker op dit pad: ZET JE LICHT AAN. Na een fikse regenbui was die oproep natuurlijk niet meer zichtbaar. De nu aangebrachte ledlampjes houden het hopelijk heel lang vol!

/r/6e3e1d0ba1eed9bba8994272108857f9?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fhet-jaagpad-is-nu-iets-veiliger%2F12481&id=0c2f8771ff4013320f2f4d3c4e7e8a3b231252d4Een mooie bijkomstigheid: deze lampjes zijn vleermuisvriendelijk! Lees het in de PZC.

De raadsleden Lilian Janse  en Cor Tromp zijn blij dat er adequaat is gereageerd op hun vragen. 

 

 

 

 

Motie 3 Vaststellen RES

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

MOTIE 3 - Datum vergadering: 2 juli 2020Agendapunt: Voorstel tot vaststelling Regionale Energiestrategie 1.0Onderwerp: Leveringszekerheid van gekozen energiemixDe gemeenteraad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 2 juli 2020,Constaterende dat:- De focus van de concrete plannen in de Regionale Energiestrategie Zeeland voornamelijk op het opwekken van energie uit zon en wind ligt;- Leveringszekerheid en beschikbaarheid de achilleshiel is van deze vormen van elektriciteitsproductie, zeker in combinatie met de afname van regelbare conventionele centrales en de verwachte elektrificatie van (een gedeelte van) de warmtevraag;- Kernenergie van de kerncentrale Borsele zonder CO2-uitstoot ook tot de brede energiemix hoort;- Nieuwe vormen van duurzame energie momenteel volop worden onderzocht en ontwikkeld;- Andere landen om ons heen, zoals België, in de praktijk laten zien dat een tekort aan elektriciteit direct tot problemen kan leiden voor inwoners en ondernemers. Is van oordeel dat:- Eenzijdige focus op zon en wind op korte en middellange termijn niet verstandig is;- Een brede blik op verschillende vormen van energie noodzakelijk is om tot een goede energiemix te komen waarbij leveringszekerheid het uitgangspunt is;- Inzichtelijk moet worden welke maatschappelijke kosten gemoeid zijn met het garanderen van leveringszekerheid in de beoogde Zeeuwse energiemix voor 2030 en tot welke bijstelling van de visie dat leidt;- De kansen binnen de huidige infrastructuur in Zeeland (o.a. het gasnetwerk) te betrekken bij alternatieve vormen van energie, bijvoorbeeld biogas of waterstof. Verzoekt het college om de stuurgroep RES te verzoeken:- Bij de totstandkoming van de uitvoeringsplannen voortdurend een brede afweging te doen naar een goede energiemix die breder is dan alleen zonne- en windenergie om de leveringszekerheid zo goed als mogelijk te borgen;- In een volgende versie van de RES inzichtelijk maken wat er voor nodig is om de leveringszekerheid van energie in Zeeland te borgen en welke maatschappelijke kosten hiermee gepaard gaan. En gaat over tot de orde van de dagSGP, Lilian Janse-van der Weele

Motie 2 Vaststellen RES

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

MOTIE 2  Datum vergadering: 2 juli 2020Agendapunt: Voorstel tot vaststelling Regionale Energiestrategie 1.0Onderwerp: Haalbaarheid en betaalbaarheid van de RESDe gemeenteraad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 2 juli 2020Constaterende dat:- Er hoge ambities in de energiestrategie zijn opgenomen om vorm te geven aan de transitie;- Bij verduurzaming en energiebesparing vaak de kosten voor de baten uitgaan en woningeigenaren en bedrijven niet altijd de investering kunnen betalen;- Mensen zelf energie kunnen besparen door verstandig gebruik te maken van energievoorzieningen;- In de RES alleen de kosten zijn genoemd die verbonden zijn aan de realisatie van de visie en niet over de uitvoering van de maatregelen;- Alle Zeeuwse overheden zelf uitvoeringsgeld beschikbaar moeten stellen om de uitvoeringsprojecten te realiseren;- Andere vraagstukken zoals sociaal domein, coronacrisis etc. grote impact hebben op de begroting van de Zeeuwse gemeenten.Is van oordeel dat:- Haalbaarheid en betaalbaarheid twee belangrijke voorwaarden zijn om de Regionale Energiestrategie uit te voeren;- Rekening gehouden dient te worden met de inkomenspositie van alle Zeeuwen bij het uitvoeren van de maatregelen;- De gezamenlijkheid in de planvorming vastgehouden dient te worden in de uitvoering om de doelstellingen op Zeeuws niveau te behalen. Verzoekt het college om:- Bij de uitvoeringsplannen alleen over te gaan tot haalbare en betaalbare investeringen die het meeste rendement opleveren om te voldoen aan de landelijke klimaatdoelstellingen;- De Rijksoverheid te verzoeken eveneens middelen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de plannen in de Regionale Energiestrategie en als voorwaarde te stellen voor een gezamenlijke uitvoering. En gaat over tot de orde van de dagSGP, Lilian Janse-van der Weele

Motie vaststellen Regionale Energie Strategie

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

Onderwerp: vaststellen Regionale Energie Strategie 1.0 (Agendapunt 5.17)De raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2020Overwegende dat:- De Regionale Energie Strategie een visie- en beleidsdocument is dat uitgaat van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen;- De kerncentrale in Borssele een unieke bestaande Zeeuwse asset is die betrouwbaar en continue 485MW elektrisch vermogen koolstofemissieloos produceert;- Het CO2-loze basisvermogen van de kerncentrale belangrijk is om de regionale én nationale klimaatdoelen te halen en voldoende basislast te generen in combinatie met energiebronnen zoals wind- en zonne-energie, zoals in hfdst. 3.7 van de RES summier wordt aangegeven;- Ter illustratie: het vermogen van de huidige kerncentrale is voldoende om alle Zeeuwse huishoudens via het bestaande gasnet om te schakelen van aardgas naar waterstof, of in te zetten als “oranje waterstof” die gebruikt kan worden door de Zeeuwse industrie als grondstof voor hoogwaardige producten. De kerncentrale ligt in het middelpunt van een regio waar binnen een straal van 15 km meer dan 50% van alle Nederlandse waterstofproductie en -gebruik plaatsvindt;- Juist in een gebied als Zeeland in het algemeen en Vlissingen in het bijzonder, waterstof een interessante optie is om huishoudens kosteneffectief en snel van het aardgas af te halen;- De basislast van de kerncentrale zich uitermate leent om te combineren met een sterk wisselend vermogen van windenergie, dat op hetzelfde punt aanlandt, eventueel gecombineerd met de gasgestookte Sloecentrale. Met deze energie-mix kan Zeeland stappen zetten naar grootschalige waterstof(en zuurstof)productie middels elektrolyse.Is van oordeel dat:Kernenergie in de Regionale Energie Strategie van Zeeland een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de energie-mix die nodig is voor de waterstofproductie en hierin steviger ingebed dient te zijn dan momenteel in hoofdstuk 3.5 weergegeven.Verzoekt het College:Om bij de stuurgroep een concrete vervolgactie vast te laten leggen in het te ontwikkelen Uitvoeringsplan (2020), door expliciet op te nemen dat Zeeland zich als regio, samen met het Rijk, actief inzet om een concrete business case te ontwikkelen waarin de gehele energie-mix, inclusief kernenergie, in Zeeland wordt onderzocht om grootschalige CO2-vrije waterstof te produceren, hetzij voor huishoudens en/of industrie. Een dergelijk waterstofcluster is uniek in de wereld en van grote betekenis voor Zeeland met zijn uitgestrekte buitengebied en grootschalige industrie. En tenslotte is het ook voor de regionale werkgelegenheid van groot belang.En gaat over tot de orde van de dag.SGP, Lilian Janse-van der Weele

Motie 1 Vaststellen Regionale Energie Strategie (RES)

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

Onderwerp: vaststellen Regionale Energie Strategie 1.0 (Agendapunt 5.17)De raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2020Overwegende dat:- De Regionale Energie Strategie een visie- en beleidsdocument is dat uitgaat van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen;- De kerncentrale in Borssele een unieke bestaande Zeeuwse asset is die betrouwbaar en continue 485MW elektrisch vermogen koolstofemissieloos produceert;- Het CO2-loze basisvermogen van de kerncentrale belangrijk is om de regionale én nationale klimaatdoelen te halen en voldoende basislast te generen in combinatie met energiebronnen zoals wind- en zonne-energie, zoals in hfdst. 3.7 van de RES summier wordt aangegeven;- Ter illustratie: het vermogen van de huidige kerncentrale is voldoende om alle Zeeuwse huishoudens via het bestaande gasnet om te schakelen van aardgas naar waterstof, of in te zetten als “oranje waterstof” die gebruikt kan worden door de Zeeuwse industrie als grondstof voor hoogwaardige producten. De kerncentrale ligt in het middelpunt van een regio waar binnen een straal van 15 km meer dan 50% van alle Nederlandse waterstofproductie en -gebruik plaatsvindt;- Juist in een gebied als Zeeland in het algemeen en Vlissingen in het bijzonder, waterstof een interessante optie is om huishoudens kosteneffectief en snel van het aardgas af te halen;- De basislast van de kerncentrale zich uitermate leent om te combineren met een sterk wisselend vermogen van windenergie, dat op hetzelfde punt aanlandt, eventueel gecombineerd met de gasgestookte Sloecentrale. Met deze energie-mix kan Zeeland stappen zetten naar grootschalige waterstof(en zuurstof)productie middels elektrolyse.Is van oordeel dat:Kernenergie in de Regionale Energie Strategie van Zeeland een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de energie-mix die nodig is voor de waterstofproductie en hierin steviger ingebed dient te zijn dan momenteel in hoofdstuk 3.5 weergegeven.Verzoekt het College:Om bij de stuurgroep een concrete vervolgactie vast te laten leggen in het te ontwikkelen Uitvoeringsplan (2020), door expliciet op te nemen dat Zeeland zich als regio, samen met het Rijk, actief inzet om een concrete business case te ontwikkelen waarin de gehele energie-mix, inclusief kernenergie, in Zeeland wordt onderzocht om grootschalige CO2-vrije waterstof te produceren, hetzij voor huishoudens en/of industrie. Een dergelijk waterstofcluster is uniek in de wereld en van grote betekenis voor Zeeland met zijn uitgestrekte buitengebied en grootschalige industrie. En tenslotte is het ook voor de regionale werkgelegenheid van groot belang.En gaat over tot de orde van de dag.SGP, Lilian Janse-van der Weele

Commissievergadering en persbericht "overlast en veiligheid"

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 29-01-2020 00:00

1. De raad spreekt zich uit......  in de commissievergadering van 6 februari a.s. 2. Persbericht “overlast en veiligheid"

1. De raad spreekt zich uit . . . .

Het memo over de uitkomst van de bijeenkomst van 8 oktober is duidelijk: er is een gevoel van onveiligheid op meerdere plaatsen in onze gemeente, en er wordt overlast ervaren door een aantal factoren.Wij stellen voor dat de Gemeenteraad zich over een aantal zaken uitspreekt en aan het college concreet vraagt om een aantal maatregelen te nemen. Dat uitspreken kan via moties die daartoe worden opgesteld. Alvorens dat te doen vinden wij het belangrijk dat alle raadsleden daar input aan kunnen geven:• Coffeeshops. Wij stellen voor om de huidige shops te verplaatsen op een locatie buiten het huidige gebied met inachtneming van de nu geldende regels. Belangrijk is wel dat deze locaties niet gelegen zijn in de nabijheid van of naast de gangbare fietsroutes van scholieren. Eén van de eigenaren heeft aangegeven positief tegenover de mogelijke verplaatsing te staan: hij onderkent de impact van deze problematiek. Wij zijn van mening dat dit een relatief eenvoudige oplossing is, mits de wil daartoe aanwezig is bij alle betrokkenen. Een duidelijke uitspraak van de gemeenteraad kan doorslaggevend zijn.Alternatieve locaties die aan de eisen voldoen zijn volgens betrokken partijen voorhanden dus dat hoeft geen probleem te zijn. Voor ons is verplaatsing wel een absolute voorwaarde om het hierna volgende punt te realiseren: • Opheffen ingezetenencriterium (i-criterium). Vrijwel de ergste overlast op straat is begonnen met de invoering van het i-criterium, zowel in Vlissingen als elders in het land. Het criterium is destijds opgenomen in het regeerakkoord van 2012. Deze zogenaamde ‘Wietpas’ bleek al snel niet te werken. Breda bijvoorbeeld constateerde al korte tijd na invoering dat zowel de overlast als de straathandel sterk was toegenomen en hebben daarom het i-criterium weer opgeheven. Vandaag de dag is in vrijwel alle gemeenten in Nederland het criterium losgelaten.• Centraal meldpunt. Wij realiseren ons dat via de wijktafels er overleg is tussen de gemeente en een deel van de bewoners. En wij vinden ook dat dit overleg er zeker moet blijven. Maar veel bewoners blijven om uiteenlopende redenen weg bij bijeenkomsten en zitten niet in de wijkraden. Toch moeten ook die op gemakkelijke en eenvoudige wijze hun stem kunnen laten horen. Daarom stellen wij voor een aantal APP-groepen in te richten op logische wijze per wijk ingedeeld en onder beheer van de Gemeente, waar wijkbewoners zich bij kunnen aanmelden en actief aan deel kunnen nemen. De spelregels zijn eenvoudig op te stellen en zijn vooral bedoeld om misstanden te melden, klachten te kunnen uiten en actief te communiceren over maatregelen die in hun buurt nodig zijn c.q. getroffen worden. Het kan een ideaal communicatiemiddel zijn dat veel langdurige ergernis voorkomt, snel problemen signaleert en maatregelen communiceert. Deelname aan zo’n APP-groep door de wijkcoördinator en wijkagent zijn natuurlijk een must. In de binnenstad is zo’n APP-groep actief waarbij de politie ook betrokken is. Bij incidenten werkt dat razendsnel. Er zijn dus ervaringen met deze werkwijze, de structuur kan nader bepaald worden. Het gaat om communicatie, snelheid, alertheid en reactie.Buurtapps zijn niet nieuw, maar wij willen een buurt APP 2.0!• Strakker beleid t.o.v. kamerverhuur. Het is duidelijk dat de gemeente werkt aan een beter beleid op dit gebied. Wij willen dat beleid dan ook de ruimte geven zich te ontwikkelen, maar daar ook een factor aan toe voegen: tot nu toe is de handhaving een probleem, vooral door de grootte van het te controleren veld én het gebrek aan handhavers. Dit probleem is op te lossen door de buurt zélf te laten mee werken bij die controle. Niet als heksenjacht, maar als signalerende en alerte bewoners. Dat kan door een register aan te leggen waarin alle panden in een woongebied worden vermeld die een afwijkende bestemming hebben – bijvoorbeeld kamerverhuur, 2e woning o.i.d. Dat register is dan ter openbaar via de gemeentelijke site. Dat maakt het voor iedereen direct helder waar er van legale kamerverhuur sprake is, en waar illegaal wordt verhuurd: zodra een buurt dat weet én overlast ervaart, komt er een melding (via de buurtAPP!) naar de gemeente toe, en die kan dan gericht handhaven. Helderheid over de regels is daarbij wel een must!• Bestrijding onderverhuur is met name nodig waar het gaat om huurwoningen die bedoeld zijn voor de zwakkeren in onze gemeente. Zwakkeren zoals de minima en ouderen. Er zijn signalen dat in een paar buurten zoals de bloemenbuurt sprake is van onderverhuur van sociale woningen. Het gaat ons om de woningen die onder de sociale woning voorraad vallen maar die niet door de officiële huurder worden bewoond. In combinatie met de signalen via de buurtAPP zoals hierboven vermeldt zal van de woningeigenaren worden verlangd een actief controlebeleid te voeren. De gemeente heeft hier belang bij omdat er duidelijk moet zijn wie er in die woningen verblijft, en het GBA dus klopt, waardoor veroorzakers van overlast kunnen worden aangepakt.Voordat wij deze maatregelen in één of verschillende moties aan de Gemeenteraad voorleggen, nodigen de ondergenoemde raadsfracties het college en de andere fracties uit hier over hun gedachten te laten gaan en inbreng te leveren bij de uitvoering van dit initiatief. Wij spreken hierbij ook nadrukkelijk uit dat wij de inspanningen van college, organisatie en hulpverleners waarderen: wij willen daar iets aan toevoegen. Samen staan we sterker. Samen komen we verder.De raadsfracties van

VVD, Albert v.d. Giessen, Peter StoelPOV, Pim Kraan, Ruud KleefmanPvdA, Frances OreelCDA, Coen Bertijn SGP, Lilian Janse, Cor Tromp 

2. PERSBERICHT

Op 8 oktober 2019 organiseerden een vijftal politieke partijen in Vlissingen een bewonersavond met als thema “overlast & veiligheid”. De avond heeft veel informatie opgeleverd over de gevoelens onder de Vlissingse bevolking over deze belangrijke onderwerpen.Die informatie aangevuld met de resultaten van de gehouden enquête vormen de basis voor de gezamenlijke inzet van POV, CDA, VVD, SGP en PvdA om er voor te zorgen dat:• er extra maatregelen zullen worden genomen om overlast in te perken en• het gevoel van veiligheid zal worden vergroot.Op 6 februari a.s. zullen de leden van de gemeenteraad in een commissievergadering hierover met elkaar van gedachten wisselen. In een memo, als praatstuk voor de commissievergadering, hebben de vijf partijen dit benoemd. Het is de bedoeling van de initiatief nemende partijen, dat de gemeenteraad zich op 5 maart uitspreekt over die te nemen maatregelen.Die voorstellen zullen in de vorm van moties worden behandeld. De uitvoering van aangenomen moties wordt bij het college van B & W neergelegd.De vijf partijen zien uit naar een levendig en positief debat, en nodigen nadrukkelijk alle Vlissingers die zich bij dit onderwerp betrokken voelen uit, om op 6 februari naar de vergadering te komen, aanvang 19u30.Ook insprekers zijn van harte welkom!Let op, insprekers dienen zich vooraf te melden bij de griffie, bij voorkeur voor de datum van de commissievergadering.(Voor meer informatie kunt U contact opnemen met één van de fractieleden van de volgende partijen: CDA, POV, VVD, SGP & PvdA.)Vlissingen, 28 januari 2020

 

Raadsbezoek brandweerpost Oympiaweg

SGP SGP Vlissingen 22-01-2020 00:00

Verslag raadsbezoek Brandweerpost aan Olympiaweg te Vlissingen 20-01-2020Maandagavond 20 januari 2020 bezochten raads- en commissieleden de brandweerpost aan de Olympiaweg te Vlissingen. Namens de SGP-fractie waren Willy de Goffau en Lilian Janse aanwezig.Na ontvangst met koffie of thee, kregen we van de commandant een terugblik op het jaar 2019. In dit jaar waren er ruim 200 meldingen voor de brandweer in Vlissingen. Hij gaf uitleg hoe het proces van zo’n melding gaat en welke soorten hulp de brandweer Vlissingen heeft geleverd. Ook gaf hij uitleg over de personeelsbezetting bij de VRZ, Veiligheids Regio Zeeland, waar de brandweer een onderdeel van is. Van de totaal 1200 werkzame mensen bij de brandweer, zijn 100 mensen beroeps brandweerman/vrouw en 1100 mensen vrijwilliger. Een vrijwilliger doet kwalitatief niet onder voor een beroeps, ze zijn beide gelijk opgeleid voor hun functie.Verder gaf hij uitleg over WNRA (Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren). De Europese rechter heeft bepaald dat er eigenlijk geen verschil is tussen een beroepsbrandweerman/vrouw of een vrijwilliger. Ze zijn beide gelijk opgeleid voor hun functie, er is geen verschil in de uitvoering van het werk. Het enige verschil is dat een vrijwilliger een oproep kan weigeren bij een melding, een beroeps is tijdens zijn/haar piket-dienst altijd beschikbaar.De EU-rechter vindt dat een vrijwilliger gelijk beloond moet worden, pensioen op kan bouwen en dat de VRZ voor de vrijwilliger alle werkgeverspremies moet afdragen. Aangezien de VRZ 1100 vrijwilligers heeft, zal dit enorme financiële consequenties hebben.De vrijwilligers van de brandweer krijgen al een behoorlijke vergoeding. Ook worden er vele duizenden euro’s geïnvesteerd in hun opleiding tot volwaardig brandweerman/vrouw.Indien de vrijwilligers volgens de WNRA gewaardeerd gaan worden, heeft dit ook consequenties voor hun eigen maatschappelijke baan die zij hebben. Een persoon mag immers niet meer dan 10 of 11 uur per dag achter elkaar werken. Als een brandweervrijwilliger een 8-urige werkdag achter de rug heeft, mag hij geen gehoor geven aan een melding van een brand, omdat hij dan mogelijk over het maximaal aantal werkuren per dag komt. Voor welke werkgever moet hij/zij dan kiezen? Die van zijn/haar maatschappelijke baan of de VRZ?De meeste vrijwilligers gaven aan dat zij vooral met hun hart brandweervrijwilliger zijn, daar alle opleiding, oefeningen en inzet voor willen doen en eigenlijk totaal niet zitten te wachten op de uitspraak van de EU-rechter op het gebied van de WNRA.Een denktank van het Ministerie van Justitie en Veiligheid gaat uitwerken hoe de uitspraak van de EU-rechter toegepast moet worden voor de verschillende Veiligheidsregio’s in Nederland. Vooral de regio’s waar voor het merendeel met vrijwilligers wordt gewerkt, zoals Zeeland, gaat dit grote gevolgen hebben. Door zowel de Zeeuwse gemeenten als de brandweer wordt dit nauwlettend gevolgd. Volgens planning zou het Ministerie in de zomer 2020 met een advies moeten komen.Na alle uitleg werd de groep in tweeën gesplitst. De ene groep ging naar buiten waar een TA (Tankspuit Auto) stond. Verschillende mensen mochten water spuiten met de brandweerslang onder leiding en uitleg van een vrijwilliger.De andere groep kreeg uitleg van een vrijwilliger hoe het werkt in de praktijk als een melding binnen komt. Binnen een halve minuut moet de vrijwilliger op zijn pieper aangeven of hij gehoor geeft aan de melding. Daarna dient hij/zij, komend vanaf thuis of werk, binnen 6 minuten in brandweerkleding in de brandweerauto te zitten, klaar om uit te rijden en af te gaan op de melding.Het was heel mooi om te bemerken hoe enorm serieus en gemotiveerd de brandweervrijwilligers zijn om hun werk goed te kunnen doen en hun conditie en kennis op peil te houden.

Amendement bij Kadernota Orionis

SGP SGP Vlissingen 31-10-2019 00:00

AMENDEMENTart. 35 RvOAmendement op tekst Kadernota Orionis Walcheren, agendapunt 6.1Onderwerp: Activering op één, Beleidskader Orionis Walcheren 2020 - 2022De raad van de gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 10 oktoberOndergetekenden stelt voor om het raadsvoorstel als volgt te amenderen:In het Beleidskader Orionis Walcheren 2020 – 2022 het volgende te schrappen: Onder het kader ‘’de kortste weg naar werk is uitgangspunt’’ de volgende tekst te schrappen:‘’Hierbij wordt gestreefd naar een baan voor minimaal 6 maanden’’. En dit te vervangen voor: ‘’Er in de eerste plaats gestreefd wordt naar activering en wanneer er een keuze is tussen meerdere banen, de baan met het meest duurzame arbeidscontract dan de voorkeur heeft. Toelichting Wij gunnen iedereen een stabiele leefomgeving met een duurzame vorm van levensonderhoud. Wij constateren echter dat de realiteit ons leert dat gemeentelijke overheid maar beperkt is in het beïnvloeden maatschappelijke effecten op de lange termijn. Daarbij is arbeid conjunctuurgevoelig en daarom is het lastig te voorspellen of een bepaalde baan ook in de toekomst behouden blijft. Bij het kader de ‘’de kortste weg naar werk is uitgangpunt’’ wordt een definitie en toelichting gegeven van algemeen geaccepteerde arbeid. In de toelichting wordt aangegeven dat alle arbeid in principe passend is. We constateren dat algemeen geaccepteerde arbeid hiermee geen keuze is, maar een verplichting die is opgenomen in de Participatiewet. Het is enerzijds goed om naar duurzaamheid te streven als er sprake is van een keuze tussen een meer duurzame vorm van arbeid en een minder duurzame vorm van arbeid. Maar de streefwaarde van minimaal 6 maanden mag hierbij niet leidend zijn. De tekst in de kadernota geeft niet duidelijk aan in welke mate deze streefwaarde leidend is tijdens de matching. De tekst kan hiermee suggereren dat deze streefwaarde in sterke mate leidend is tijdens de matching. Wij vinden het activeren van de uitkeringsgerechtigde het allerbelangrijkste en willen dat daarom op één zetten. Daarna is natuurlijk de duurzaamheid van het werk ook belangrijk, dat komt daarmee op de tweede plaats. Zoals hierboven is aangegeven is duurzaamheid van arbeid conjunctuurgevoelig, in een situatie met een hogere werkloosheid is een baan van 6 maanden lastiger te krijgen en is deze streefwaarde op dat moment achterhaald en minder realistisch.Namens de fractie van de SGP,Lilian Janse-van der WeeleCor Tromp



Het amendement bij het vaststellen van de Visie Orionis Walcheren dat de SGP, met D’66 als mede-indiener, heeft  ingediend tijdens de Besluitenraad van 17 oktober jl. Het amendement is helaas niet aangenomen. 

Vragen betreffende de Karolingenburg

SGP SGP Vlissingen 31-10-2019 00:00

Artikel 34-vragen “geen bankjes, wel troep op Karolingenburg”

/r/b359b41bff4db15272c5128b90c57d27?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fvragen-betreffende-de-karolingenburg%2F11315&id=346c772c69e7386cdecefd5ba86765fff89bd95c

Geacht college,Inwoners van Oost-Souburg, met name ouders, opa’s en oma’s en mensen die op andermans kinderen passen, hebben aangegeven dat zij bankjes missen op de Karolingenburg wanneer ze de kinderen daar willen laten spelen.Ook valt het hen op dat er enorm veel zwerfafval ligt op de wallen van de Karolingenburg. Een bewoner heeft, betreffende de bankjes en het zwerfafval, schriftelijk contact gezocht met de winkeliersvereniging van Oost-Souburg en hen gevraagd of zij kans zien om aan beide iets te toen en de inwoner heeft aangegeven zijn/haar steentje bij te willen dragen als vrijwilliger. Tot nu toe zijn er geen initiatieven genomen.De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:1. Begrijpt het college, met de SGP, dat ouderen/ouders behoefte hebben aan bankjes om op te zitten wanneer de kinderen spelen op de Karolingenburg?2. Is er een reden dat er nooit eerder bankjes zijn geplaatst op de Karolingenburg?3. Inwoners ergeren zich aan het steeds terugkerend zwerfafval op de wallen van de Karolingenburg. Heeft dit gebied speciale aandacht bij de reinigingsdienst van de Gemeente Vlissingen?4. Is het college bereid, eventueel in samenwerking met de winkeliersvereniging van Oost-Souburg en inwoners, bankjes te plaatsen op de Karolingenburg?5. Is het college bereid de wallen van de Karolingenburg op te nemen in de hoog frequente schoonmaakroute van de reinigingsdienst én daarbij een terugkerende schoonmaakactie (met inwoners en ondernemers) te organiseren?6. Zo ja, wanneer wil het college dit realiseren?7. Zo nee, waarom niet?We zien uw antwoorden op onze vragen tegemoet.Met vriendelijke groet,Lilian Janse-van der WeeleCor Tromp/r/b359b41bff4db15272c5128b90c57d27?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fvragen-betreffende-de-karolingenburg%2F11315&id=346c772c69e7386cdecefd5ba86765fff89bd95c

Amendement Herpositionering taken gemeentearchief

SGP SGP PvdA Vlissingen 11-09-2019 00:00

AMENDEMENTArt. 29 RvODe Gemeenteraad van Vlissingen, bijeen op donderdag 12 september 2019.

/r/169b94ef81d4f84c0ce15c9fe4373b33?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Famendement-herpositionering-taken-gemeentearchief%2F11118&id=faf9a6c9fe9423151fea6a645a5c3599dcbd73b0Amendement bij agendapunt 6.4Herpositionering taken gemeentearchief (1117817)De raad besluit het dictum als volgt te wijzigen:1. Bij beslispunt 1 aan het begin het woord niet toe te voegen2. De huidige tekst van beslispunt 2 volledig te schrappen en dit te vervangen door: “In plaats daarvan te kiezen voor scenario 2, zelf blijven doen met behoud van depot maar huisvesten in het stadhuis”Zodat het besluit als volgt luidt:De raad besluit;1. Niet in te stemmen met het besluit van het college voor de keuze voor scenario 3, uitbesteding van de (wettelijke) archiefzaken aan het Zeeuws Archief,2. In plaats daarvan te kiezen voor scenario 2, zelf blijven doen met behoud van depot maar huisvesten in stadhuis.Motivatie:A. Door te kiezen voor scenario 2 wordt de bezuinigingstaakstelling gehaaldB. Bij verhuizing naar het stadhuis is de dienstverlening beter en gewaarborgd en komt “Vlissingen centraal” beter tot zijn rechtHierbij kan ook gedacht worden aan uitbreiding van de dienstverlening (in de lijn van het Coalitieakkoord) zoals op afspraak inzage organiseren in stukken m.m.v. vrijwilligers, op locatie als het nieuwe zorgcentrum op Souburg C. Door te kiezen voor scenario 2 is de mogelijkheid tot integraal werken en samenwerken tussen de diverse afdelingen en het archief een groot pluspuntHierbij kan o.a. gedacht worden aan de (voorbereiding van de) Omgevingswet en de hiermee gepaard gaande verplichte digitalisering D. De laagdrempelige toegang tot het archief voor de inwoners kan (op afspraak) worden behouden (eventueel in de publiekshal tijdens openingstijden van het stadhuis)E. Het (historisch, cultureel, maatschappelijk en industrieel) geheugen van de stad en dorpen blijft binnen de Gemeente VlissingenF. Onze lokale geschiedschrijving blijft in goede handen van de huidige medewerkers en gewaarborgd binnen de gemeentegrenzen G. Het aantal vrijwilligers zal (mogelijk) niet afnemenH. Meubilair uit de oude gemeentehuizen van Oost-Souburg, Ritthem en Vlissingen kan een opgewaardeerde functie krijgenI. Alle medewerkers van het gemeentearchief behouden hun functieDit amendement is ingediend door:Namens de fractie van:PvdA, Frances OreelPOV, Pim Kraan en Ruud KleefmanVVD, Albert van de Giessen en Tamara VorkSGP, Lilian Janse en Cor Tromp