In Bergen op Zoom zijn 29 mensen het niet eens met de (geringe) hoeveelheid huishoudelijke hulp die ze ontvangen. Ze krijgen steun van de BSD en de SP. ,,Ondanks dat de gemeente op haar vingers is getikt door de rechter, weigert zij haar beleid aan te passen'', aldus BSD-raadslid Piet van den Kieboom.Sinds 1 januari 2015 is er een nieuw beleid voor het toewijzen van huishoudelijke hulp voor mensen die vanwege medische aandoeningen niet in staat zijn hun huis schoon te houden. Waar voorheen het aantal uren dat de hulp over de vloer kwam werd vastgesteld door de gemeente, hebben de circa 1.200 cliënten nu recht op 'een schoon en leefbaar huis en schone kleding'. De thuiszorgorganisatie bepaalt vervolgens in hoeveel uur dat kan. ,,Uit onze laatste peiling blijkt dat we goede cijfers krijgen'', zegt wethouder Yvonne Kammeijer.Die tevredenheid hebben Riet Visser en Helma Melsen niet. ,,Ik heb altijd zes uur huishoudelijke hulp gehad, maar dat is teruggebracht naar drie. Er ligt zoveel stof achter mijn bank dat ik er spinazie kan kweken'', aldus Visser. Kammeijer stelt dat er tien keer per maand controles zijn om na te gaan of er goed wordt schoongemaakt. Bij klachten vinden er controles plaats en wordt indien nodig de thuiszorgorganisatie aangesproken. Visser: ,,Nou, dat stelde niets voor. Ik heb er een kwartier bijgekregen.''

De WMO blijft een twistpunt. Cliënten hebben recht op 'een schoon en leefbaar huis en schone kleding'. Maar wat houdt dat precies in?
n Bergen op Zoom zijn 29 mensen het niet eens met de (geringe) hoeveelheid huishoudelijke hulp die ze ontvangen. Ze krijgen steun van de BSD en de SP. ,,Ondanks dat de gemeente op haar vingers is getikt door de rechter, weigert zij haar beleid aan te passen'', aldus BSD-raadslid Piet van den Kieboom.
Sinds 1 januari 2015 is er een nieuw beleid voor het toewijzen van huishoudelijke hulp voor mensen die vanwege medische aandoeningen niet in staat zijn hun huis schoon te houden. Waar voorheen het aantal uren dat de hulp over de vloer kwam werd vastgesteld door de gemeente, hebben de circa 1.200 cliënten nu recht op 'een schoon en leefbaar huis en schone kleding'. De thuiszorgorganisatie bepaalt vervolgens in hoeveel uur dat kan. ,,Uit onze laatste peiling blijkt dat we goede cijfers krijgen'', zegt wethouder Yvonne Kammeijer.
Melsen stapte vorig jaar naar de rechter toen door het gewijzigde beleid haar aantal uren van vijf naar twee ging. Met succes. De rechter oordeelde in juli 2016 dat 'een schoon en leefbaar huis en schone kleding' te vaag is en dat de gemeente moet aangeven wat er moet gebeuren, hoe vaak en hoeveel tijd daarvoor nodig is. ,,De gemeente moest binnen twaalf weken een onderzoek doen en zaken aanpassen. Ik wacht daar nog steeds op. Wel heb ik onlangs een gesprek gehad en daarin is mij medegedeeld dat er toch uren afgaan. Ze leggen de uitspraak van de rechter gewoon naast zich neer. Ik stap weer naar rechter.''
Kammeijer stelt dat er wel het nodige is veranderd. Zo is de definitie van wat onder 'schoon en leefbaar huis en schone kleding' wordt verstaan aangepast. Melsen: ,,Ja, er staat nu bijvoorbeeld schone keuken. Maar wat is dat precies? Pakken ze dan de afzuigkap en koelkast mee?'' Ook maken de afspraken die tussen cliënt en zorgverlener worden gemaakt deel uit van het gemeentelijke besluit over waarop iemand recht heeft.