Het kabinet wil de portemonnee trekken om het noodlijdende KLM overeind te houden. Hoog nodig, want er werken 30.000 mensen, maar moet daar niet behoorlijk wat tegenover staan? Dit vroeg SP-Kamerlid Mahir Alkaya zich af tijdens het debat in de Tweede Kamer over de miljardensteun voor KLM tijdens de coronacrisis. Alkaya: 'Als een organisatie echt niet failliet mag gaan, dan kan het ook niet overgelaten worden aan de markt. En zeker niet als die markt aan alle kanten disfunctioneert. In ruil voor steun moet de overheid zoveel mogelijk invloed krijgen bij KLM en wat de SP betreft is nationalisatie de manier'

Veel mensen met een flexcontract werden door KLM in de afgelopen weken de laan uitgestuurd. Een voorstel om dit te voorkomen werd eerder door de rechtse partijen weggestemd in de Tweede Kamer. Volgens Alkaya zouden deze mensen hun werk terug moeten krijgen en mogen er geen verdere ontslagen vallen. Het is, wat Alkaya betreft, ook logisch dat de KLM onder de wet normering topinkomens gaat vallen. Anders financiert de belastingbetaler straks ook de topinkomens van managers en piloten. Ook moet er genoeg beschermingsmateriaal beschikbaar komen zodat het personeel veilig kan werken. Naast deze sociale voorwaarden moet KLM ook verduurzamen en de uitstoot van CO2 en ultra fijnstof verminderen. Alkaya: 'De samenleving mag niet weer opdraaien voor de kosten, zoals eerder bij de bankencrisis. Op zijn minst zal het kabinet veel meer aandelen van KLM op moeten kopen zodat, zodra het beter gaat met het bedrijf, de winst ook bij de samenleving terecht komt.'

Het kabinet vindt KLM onmisbaar, omdat veel multinationals kiezen voor Nederland als vestigingsplaats vanwege de goede bereikbaarheid. Volgens Alkaya laat het kabinet daarmee zien dat wéér de belangen van multinationals voorop staan. 'Een goed leefklimaat is veel belangrijker dan het vestigingsklimaat. Voor veel sectoren is de levensstandaard in Nederland, waaronder de goede zorg, belangrijker dan de bereikbaarheid. Met dat in het achterhoofd: Is het niet merkwaardig dat dit kabinet ziekenhuizen gewoon failliet laat gaan, maar bij KLM nu zo voortvarend de portemonnee trekt?'