Nieuws van politieke partijen in Hattem inzichtelijk

3 documenten

CDA Hattem - Dossier Lelystad Airport

CDA CDA Hattem 25-09-2018 15:23

Brief van Harry Kremer aan de heer Mustafa Amhaouch, CDA Tweede kamerlid met portefeuille luchtvaart. Verzonden: Vrijdag 13 juli 2018 Beste Mustafa, Ondergetekende, Harry Kremer, is raadslid van het CDA in Hattem en namens de fractie woordvoerder op het dossier uitbreiding vliegveld Lelystad.Wij spraken elkaar al enkele keren in het kader van overleg over dit dossier. Ook via de mail en twitter hebben wij eerder op elkaar gereageerd.Hierbij ontvang je de link naar de documentairefilm “Lelystad Airport in nevelen gehuld”. Ondergetekende en enkele andere CDA leden uit Hattem waren woensdag 11 juli aanwezig bij de première van deze film. Wij waren onder de indruk van de heldere visies van de deskundigen in de documentaire. Ons verzoek aan je is om in ieder geval volledig kennis te nemen van deze documentairefilm.Ook stuur ik mee als bijlage het document “we vliegen de bocht uit van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie inzake vliegen”. Naar de mening van het CDA Hattem is dit een visie waar het CDA Hattem volledig achter kan staan.Wat ons als CDA in Hattem en andere gemeenten in de wijde omtrek bezighoudt is de vraag waar kunnen we elkaar plaatselijk, provinciaal en landelijk als CDA wel kunnen vinden. Het is mij bekend, dat je enkele moties (mede) hebt ingediend waaruit blijkt, dat je wel degelijk betrokken bent bij de toekomst van het vliegverkeer. Deze moties krijgen echter geen bekendheid bij burgers.De tweets van je zijn wel openbaar. De laatste tweets van je in dit dossier vind ik bijna “provocerend” naar alle burgers welke zich heel veel zorgen maken over de grote nadelen van de plannen voor Lelystad. Dit is geen goede zaak.Wij willen graag op korte termijn met je in gesprek, met als doel vooral ook te inventariseren waar we elkaar kunnen vinden en als er dan verschilpunten over blijven, dat we afspreken op welke wijze het CDA hierover communiceert. We stellen voor om dit gesprek te voeren met een enkele zeer betrokken CDA leden uit Hattem en ondergetekende.Ik hoor graag van je, Met vriendelijke groet, Harry Kremer Gemeenteraadslid Hattem Het resultaat van deze actie is: Mustafa Amhaouch heeft positief op deze brief gereageerd. Harry Kremer gaat in gezelschap van Hattem CDA-lid Ad Visser op woensdag 26 september naar Den Haag, voor een gesprek met Mustafa. Wordt vervolgd.Zie ookGelderse Natuur- en Milieufederatie We vliegen de bocht uit.

CDA krijgt toezegging voor voortgangsrapportages herindeling luchtruim

CDA CDA Hattem 27-01-2018 15:20

Minister van Nieuwenhuizen zal twee keer per jaar een voortgangsrapportage naar de Tweede Kamer sturen, over de stand van zaken rondom de herindeling van het luchtruim. Die toezegging kreeg het CDA tijdens een algemeen overleg over de luchtvaart.CDA woordvoerder Mustafa Amhaouch is blij met die toezegging. “Dat die herindeling hard nodig is, en dat het snel moet worden ingevoerd, daarover zijn alle betrokkenen het wel eens. Maar vanwege de wanprestatie rondom de MER voor vliegveld Lelystad is het vertrouwen in de landelijke overheid van burgers en lokale en provinciale vertegenwoordigers heel laag. Dat vertrouwen kunnen we terugwinnen door alle belanghebbenden goed en zorgvuldig te informeren en betrekken bij het herindelingsproces van ons luchtruim.” Volgens Amhaouch ligt er een zware verantwoordelijkheid bij de minister en haar team om deze herindeling van het luchtruim wel op tijd waar te maken, iets wat haar twee voorgangers niet is gelukt.Nederland staat bekend als een land van compromissen en polderen. Het eigenlijke onderwerp kan daarbij soms uit het zicht raken. Daarom vindt het CDA dat bij het streven naar een goede uitkomst van deze herindelingsdiscussie duidelijkheid vooraf en transparantie van het hele proces van groot belang. Amhaouch: “Het CDA wil vooraf weten hoe de overlegstructuur gaat worden. Wie overlegt met wie, wie is waarvoor verantwoordelijk, wie hakt wanneer de knopen door?” Op verzoek van het CDA komt er daarom een ook een speciale hoorzitting over de vraag hoe die structuur eruit moet gaan zien.

CDA Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch in Hattem

CDA CDA Hattem 23-01-2018 07:19

Op maandag 22 januari jl. bracht CDA Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch een bezoek aan Hattem. Hij is de landelijke CDA woordvoerder in het dossier Vliegveld Lelystad. In MFC De Marke had hij een ontmoeting met vertegenwoordigers van de CDA fracties uit Hattem, Heerde, Epe, Elburg en Oldebroek en de CDA Statenfractie. Bij zijn aankomst in De Marke overhandigden Meindert Ververs en Dries Jonker van de Stichting Hoog Over Hattem een petitie aan de heer Amhaouch. In deze petitie vraagt de stichting om een drastische verandering van de huidige koers van het kabinet. Overlast van de vliegtuigen moet tot een minimum worden beperkt en dat kan alleen bij een snelle herindeling van het Nederlandse Luchtruim. De Hattemse CDA-fractie maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de uitbreiding van het vliegveld Lelystad. Net als de Stichting Hoog Over Hattem wil de CDA-fractie een herindeling van het luchtruim met andere en hogere vliegroutes. Fractievoorzitter Teun Juk: “Voordat het vliegveld open gaat, moet er eerst duidelijkheid zijn over deze herindeling. Als CDA Hattem hebben wij onze zorgen al eerder persoonlijk en schriftelijk kenbaar gemaakt aan de CDA Tweede Kamerfractie, landelijk partijvoorzitter Ruth Peetoom en de CDA-fractie in Provinciale Staten van Gelderland. Het is goed dat Mustafa Amhaouch zelf naar Hattem is gekomen om ons verhaal te horen.” Collega fractielid Harry Kremer vult aan: “Inmiddels is duidelijk geworden dat het vorige kabinet grote fouten heeft gemaakt bij het maken van een milieu effect rapportage (MER). Dit in combinatie met het besluit van de voorgenomen vliegroutes in juni jongstleden, heeft bij ons een grote deuk in het vertrouwen gegeven”. Mustafa Amhaouch gaf aan dat hij zich zeer bewust is van de zorgen over de komst van het vliegveld Lelystad. Dat zorgt ook landelijk voor hevige discussies. Hij gaf aan dat er bij de MER fouten zijn gemaakt. Bovendien zijn de mensen niet goed zijn meegenomen in het proces. De Tweede Kamerfractie wil een weloverwogen afweging maken nadat er een nieuw MER-rapport is verschenen. Daarom is hij ook naar Hattem gekomen. Eerder op de dag bezocht hij de gemeente Lelystad en de gemeente Oldebroek. Hij gaf aan de gedane suggesties en voorstellen uit de regio mee te nemen in het landelijk overleg. Teun Juk: “Wij hebben Mustafa Amhaouch duidelijk gemaakt dat het lawaai in Hattem van twee kanten komt, vanuit Wezep en vanuit Zwolle. Het is te gek voor woorden dat ze de vliegtuigen op een hoogte van 1800 meter langs Hattem laten gaan”. Harry Kremer: “Vooral de vliegtuigen die vertrekken maken erg veel lawaai. Dit is schadelijk voor de (nacht) rust in onze mooie gemeente en vooral voor de gezondheid van onze inwoners. Het begint met vakantievluchten en voor dat je het weet vliegen er zware vrachtvliegtuigen die nog veel meer lawaai maken”. Het is de bedoeling dat het Vliegveld Lelystad in april 2019 open gaat. De herinrichting van het luchtruim is echter gepland in 2023. Teun Juk: “Er zijn stemmen voor een jaar uitstel. Dat vinden wij echter volstrekt onvoldoende. Ons standpunt is: het vliegveld mag niet eerder open dan nadat er duidelijkheid is over de herindeling van het luchtruim. Wij begrijpen het economisch belang van Flevoland en Schiphol maar vinden het maatschappelijk en economisch belang van de Veluwe en de regio Zwolle zwaarder wegen. Dat laatste hebben wij de heer Amahouch afgelopen maandag duidelijk gemaakt”.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.