Nieuws van politieke partijen in Amstelveen inzichtelijk

26 documenten

Fractievoorzitter Martin Kortekaas ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Amstelveen 10-07-2019 18:00

Fractievoorzitter Martin Kortekaas heeft in zijn algemene beschouwing vanmiddag onderstaande tekst gedeeld met de raad en het college als reactie op de door het college gepresenteerde perspectief nota. Perspectiefnota 2020 Raad Eén voor allen en allen voor één. Voorzitter, U hoort het al, ik ben vorige week donderdag naar het Bostheater geweest, waar deze zomer de Drie Musketiers worden opgevoerd. De drie musketiers trekken ten strijde tegen misbruik van de macht, en de vierde musketier deelt het bed met de mooie hofdame. U begrijpt dat ik er van genoten heb. Een mooi schouwspel met veel wapengekletter, spektakel en boertige scenes. Maar ook een spel van schijn en werkelijkheid. Dus dat brengt ons op de behandeling van deze Perspectiefnota 2020. Het is wat GroenLinks betreft overigens niet de bedoeling dat we hier een toneelstukje opvoeren. Niet de bedoeling dat de coalitiepartijen hier braaf altijd het college volgen en hier voordragen wat ze in het coalitie overleg maandagavond met elkaar afgesproken hebben. Als we hier een debat willen hebben over het beleid op hoofdlijnen, dan vragen we de VVD D66 en PvdA ook open te staan voor wezenlijke veranderingen, anders heeft het debat geen zin. Zeker nu het College Uitvoeringsprogramma ter discussie komt te staan, moet er ruimte zijn om de niet-coalitiepartijen ook te laten meepraten over de keuzes die gemaakt worden. In de Perspectiefnota staat een lijst van 16 punten uit dat College Uitvoeringsprogramma waar op dit moment geen financiële ruimte voor is. Zonder prioritering, er worden geen keuzes voorgelegd of richting aan gegeven, blijkbaar is men van plan om dat later in besloten kring te gaan doen. Voorzitter, dat lijkt ons niet de juiste weg, als het college breed draagvlak zoekt voor nieuwe keuzes in Amstelveen, dan zien wij de uitnodiging graag tegemoet om hierover raadsbreed mee te beslissen. Naast dat er veel goeds in de plannen van de Perspectiefnota staat, Amstelveen is nog steeds een welvarende stad waar veel mogelijk is, valt er ook nog wel het een en ander te verbeteren. GroenLinks vraagt vandaag extra aandacht voor een viertal onderwerpen: het sociaal domein, duurzaamheid en gezondheid, inclusiviteit en vrijzinnigheid, en goed bestuur. Goed Bestuur En dan begin ik maar eens met dat laatste, het belang van goed bestuur. De inwoners van Amstelveen hebben recht op goed bestuur. Vanzelfsprekend. Ik was laatst even terug op de Erasmus Universiteit van Rotterdam en daar vertelde de geluksprofessor in een bedrijfskundecollege dat uit wereldwijd onderzoek blijkt dat mensen significant gelukkiger worden van goed bestuur. Een degelijke betrouwbare overheid maakt mensen gelukkiger, zo simpel is het. Dan moet je er natuurlijk wel achter zien te komen wat de inwoners dan precies verwachten van zo’n degelijke betrouwbare overheid. Gelukkig krijgen we daarvoor met de omgevingswet nieuwe instrumenten. De raad start nu met een werkgroep omgevingsvisie, waarmee de raad zichzelf in positie gaat brengen bij het ophalen van informatie uit de samenleving over de vraag wat voor stad wij in de toekomst willen zijn. Waarbij inwoners een hele duidelijke rol hebben. Het college heeft in een bijlage van de Perspectiefnota een bestuursopdracht opgenomen om te onderzoeken wat de consequenties zijn van de groei van Amstelveen in de komende twintig jaar. GroenLinks wil heel graag weten wat de Amstelveense bevolking er eigenlijk van vindt, van die groeiplannen. En wij willen dus ook dat de inwoners betrokken worden bij het maken van de toekomstscenario’s. Want soms wordt vanuit economische belangen gedaan alsof dat alleen maar voordelen heeft, alsmaar meer groei. Maar groei is geen gegeven, groei is een keuze. Dat weten wij in de nabijheid van Schiphol maar al te goed. Je kunt er ook voor kiezen om niet te groeien, of anders te groeien. Want je kunt bijvoorbeeld wel ‘bouwenbouwenbouwen’ in de hoop en verwachting dat Amstelveense kinderen dan straks een woning kunnen veroveren, maar als alle woningen in de praktijk terecht komen bij verhuurders die vooral heel veel geld willen verdienen en bij zeer kapitaalkrachtigen die ook op die economische groei afkomen, dan krijgen die Amstelveense jongeren straks nul op het rekest en moeten ze nog veel langer bij hun ouders op zolder blijven wonen. Dus nogmaals, wij willen weten wat de Amstelveense inwoners vinden van die groei en ook van de daarmee samenhangende internationalisering, onder welke voorwaarden zij die groei toejuichen. Daarom komen wij met de motie Meepraten over de toekomst van Amstelveen. Samen ingediend met SP en BBA, die wij hartelijk danken voor hun steun. En dan kijken we vervolgens naar het Sociaal Domein. Het mag duidelijk zijn dat GroenLinks blij is met de andere koers die hier gevaren wordt dan onder het vorige college. Een belangrijke keuze binnen het Sociaal Domein is de manier waarop de overheid naar de inwoners van de stad kijkt en welke rol zij zichzelf en de inwoner geeft. Tot vreugde van GroenLinks zijn we afgestapt van het mantra van een te sterk beroep op eigen verantwoordelijkheid en eigen kracht. Niet iedere inwoner is daar zijn hele leven toe in staat. Het nieuwe beleid geeft tal van mogelijkheden om als gemeente, indien nodig, bij te springen en te begeleiden, met wel ruimte voor de eigen regie. Goede plannen dus. Daar staat wel tegenover dat er nog grote onzekerheden zijn bij de financiële onderbouwing van de plannen. Het college zegt zelf in deze Perspectiefnota dat er voor een aantal grote ontwikkelingen, waaronder het Sociaal Domein, nog geen financiële ruimte beschikbaar is gebleken. Dan kijken we naar Vrijzinnigheid en inclusiviteit. GroenLinks is de partij die vanaf haar oprichting 30 jaar geleden ijvert voor vrijzinnigheid en inclusiviteit. Voor ons is het vanzelfsprekend dat iedereen gelijke kansen moet krijgen, ongeacht afkomst, herkomst, religie of wat dan ook. Vanzelfsprekend, maar daarmee nog bepaald niet overbodig om te benoemen. Dus wij zijn voor alle maatregelen die er aan bijdragen dat niemand gediscrimineerd of nageroepen wordt omdat zij een hoofddoek draagt, of hij een keppeltje. Wij begrijpen het niet als iemand met een geleidehond een taxi geweigerd wordt vanwege die geleidehond. Wij zijn geschokt als mensen met een andere seksuele voorkeur uitgescholden worden of erger. Ons lopen de rillingen over de rug als we van mensen met een kleurtje horen hoe ze stelselmatig uitgesloten en gepest worden. En dat gebeurde met de eerste generatie gastarbeiders, dat gebeurde met de tweede generatie kinderen, die daar boeken over schrijven, en dat gebeurt nog steeds, elke dag, ook in Amstelveen. De vreemdelingenhaat, of haat om welke reden dan ook, is blijkbaar moeilijk uit te roeien, maar wij zullen wel blijven strijden voor een werkelijk inclusieve maatschappij. En als het helpt om dat politiek vast te leggen in een Akkoord, dan doet GroenLinks graag mee aan een Internationaal Inclusief Amstelveens Akkoord. Waarin we met elkaar kunnen vastleggen hoe we actie ondernemen tegen elke vorm van discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook. Dat is volgens onze oprechte overtuiging de manier om breed draagvlak te vinden voor maatregelen en acties die echt het verschil kunnen maken. En dan vragen wij, last but not least, aandacht voor Duurzaamheid en gezondheid. Voorzitter, het zijn slechte tijden voor mensen met een longaandoening in Amstelveen. De inwoners krijgen niet de gezonde schone lucht waar ze recht op hebben. Geen enkel economisch belang rechtvaardigt voor ons het verpesten van de lucht die we allemaal inademen. We kunnen sowieso al elke dag in de krant lezen hoe de mensheid bezig is in hoog tempo diersoorten uit te roeien en ook haar eigen leefomgeving naar de knoppen te helpen. En dan zijn wij van GroenLinks echt even stil, als eerst het RIVM met een tussenrapport komt waaruit blijkt dat de ongezonde lucht rond Schiphol zelfs op korte termijn meetbare schade aanricht aan de gezondheid van kinderen. En dat de minister dan vlak daarna aankondigt dat Schiphol door moet gaan groeien. De enige logische menselijke reactie op het RIVM rapport is toch dat de minister een plan zou presenteren om het aantal vluchten zo veel mogelijk te beperken en in te zetten op treinen en andere alternatieven? In Amstelveen zijn Schiphol, de A9 en het binnenstedelijk verkeer de belangrijkste bronnen van het schadelijke ultrafijnstof. Dus dat is best makkelijk te verbeteren door bijvoorbeeld minder te vliegen, de maximumsnelheid omlaag te brengen en maatregelen te nemen om alternatieven voor vervuilend verkeer binnen de stad te stimuleren, gewoon lekker gaan fietsen bijvoorbeeld. Daarom komen wij met de motie Schone lucht in Amstelveen, samen ingediend met SP, BBA, CU en SBA, waarvoor onze hartelijke dank. Wij horen graag van de andere partijen welke keuze zij maken, schone lucht, of nog meer economische groei. En dan willen wij in het kader van duurzaamheid en gezondheid ook graag een voorstel doen dat actief bijdraagt aan de gezondheid van alle kinderen in Amstelveen. Een voorstel om de tegels op speel- en schoolpleinen te vervangen door groen. Wat ook nog eens bijdraagt aan een betere klimaatadaptatie van de stad. Want de klimaatverandering gaat zorgen voor extreme buien met enorm veel neerslag en met grote waterschade als gevolg. Speelpleinen met veel groen en eventueel water leveren een bijdrage aan meer waterberging. En groenblauwe speelpleinen zorgen voor meer en betere natuurbeleving bij de kinderen en kansen voor natuur- en milieueducatie. Daarom komen wij met de motie Groenblauwe speel- en schoolpleinen. Samen ingediend met D66, CU, VVD en PvdA, die wij daarvoor hartelijk danken. Speciaal D66 danken wij voor de extra inspanningen om dit mogelijk te maken, wij kijken uit naar meer van dergelijke samenwerking. Voorzitter, dankuwel. Wij hopen dat we hiermee bijdragen aan een groener en socialer Amstelveen.

GroenLinks Amstelveen wil debat over verantwoordelijkheid voor geblunder bij Urbanus brand | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 26-04-2019 00:00

De Inspectie Justitie en Veiligheid oordeelt in een rapport over de brand in de Sint Urbanuskerk snoeihard over het falend beleid van de gemeente Amstelveen. De 370 meldingen over kapotte brandkranen zijn blijkbaar in een la gelegd. Onduidelijk is wat er is gebeurd met de 160.000 euro die de gemeenteraad beschikbaar had gesteld om ze te laten repareren. GroenLinks Amstelveen vindt dat de gemeente in haar reactie de ernst van de bevindingen van de inspectie niet onderkent. De gemeente denkt er van af te zijn met de constatering dat inmiddels alle brandkranen weer op orde zouden zijn. Maar de kern van de zaak is volgens de grootste oppositiepartij dat de beheer- en controleprocessen bij de gemeente slecht of niet worden uitgevoerd, waardoor dit zo faliekant fout kon gaan. En dat is niet de eerste keer. Eerder is de gemeente al op de vingers getikt omdat de financiële processen niet op orde waren, vorig jaar was er een ICT crisis omdat het IT beheer een janboel was en nu blijken essentiële werkzaamheden in het brandveiligheidsdomein niet te worden uitgevoerd.

GroenLinks Amstelveen stelt opnieuw vast dat dit meestal niet aan individuele ambtenaren ligt, maar dat er veel mis is in de aansturing en dat de gemeentelijke organisatie de basisprincipes van administratieve vastlegging en controle niet toepast. Fractievoorzitter GroenLinks Amstelveen, Martin Kortekaas, zegt daarover: “Er ligt een uitstekend rapport van de inspectie, maar het college laat in haar reactie in een rammelende raadsbrief en dito persbericht zien dat ze er helemaal niets van begrijpen. De burgemeester lijkt heel tevreden te zijn met de constatering dat alle brandkranen inmiddels weer gemaakt zouden zijn en wil overgaan tot de orde van de dag.”

Opvallend is volgens GroenLinks ook dat de gemeente deels het boetekleed aantrekt, maar tegelijkertijd begint te wijzen naar brandweer en waterschap en stelt dat het in andere gemeenten ook wel eens niet op orde blijkt te zijn. Blijkbaar is dit allemaal bedoeld om de aandacht van het eigen falen af te leiden.

GroenLinks Amstelveen vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente niet meteen na de brand zelf een onderzoek heeft gedaan naar de eigen processen. Dan had er al lang een plan van aanpak kunnen liggen om de boel nu wel op orde te krijgen. De partij wil van het college nu in een debat antwoord op belangrijke vragen.

Martin Kortekaas heeft gehoor ...

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 03-04-2019 17:49

Martin Kortekaas heeft gehoor gegeven aan de oproep van de We Are Here groep die sinds dinsdag in Amstelveen, naast Uilenstede campus, een pand betrokken heeft. Samen met een aantal GroenLinksers heeft een gesprek plaatsgevonden om te horen wie deze mensen zijn en wat hun doel is. Het betreft een groep van rond de 25 personen, zij zoeken onderdak tot juli. Daarna is er mogelijk 24 uurs opvang in Amsterdam beschikbaar. Tot die tijd willen zij graag in verbinding staan met de buurt. Bij het gesprek waren ook 2 studenten wonend op Uilenstede waarvan een actief lid is van de bewonersvereniging. Fijn te horen dat er op Uilenstede positief gereageerd wordt op de groep en hulpmiddelen al aangevoerd worden. GroenLinks ziet graag dat Amstelveen het Amsterdamse standpunt aanneemt en niet overgaat tot ontruiming ten behoeve van leegstand. De groep We Are Here vraagt, ga de uitdaging aan en laat dit een mooi positief experiment zijn. Laat ons in verbinding komen met de buurt en activiteiten organiseren.

GroenLinks wil radicale aanpak ICT ...

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 21-03-2019 06:58

GroenLinks wil radicale aanpak ICT in Amstelveen "De rapporten wijzen erop dat de ICT-crisis het gevolg is van een organisatie- en managementcrisis." Aldus Martin Kortekaas https://t.co/8mIBNm75Yn

GroenLinks: Lelystad Airport helpt niet tegen overlast Schiphol | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 18-03-2019 00:00

GroenLinks heeft op een bijeenkomst in de bibliotheek in het Stadshart met de inwoners gesproken over de overlast van Schiphol in de regio. De partij en de aanwezigen lieten weten dat het grote aantal vluchten op Schiphol grote gevolgen heeft voor de gezondheid van de omwonenden. GroenLinks wil dat er in Europa snelle treinverbindingen komen, waardoor er minder gevlogen wordt.

Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid voor GroenLinks, was vorige week op bezoek in Amstelveen om samen met GroenLinks Amstelveen te luisteren naar inwoners uit de regio.   Veel inwoners bezochten de bijeenkomst in de bibliotheek in het Stadshart en lieten weten hoeveel overlast van Schiphol ze hebben. Ook kwamen er interessante ideeën naar voren hoe het verder moet met het luchtverkeer. Martin Kortekaas, fractievoorzitter GroenLinks Amstelveen, vat het samen: “Schiphol kan echt niet nog verder groeien. De gezondheid en veiligheid van de inwoners is belangrijker dan nog meer economische groei.”

Tweede Kamerlid Kröger maakte duidelijk dat Lelystad Airport niet gaat helpen om de overlast van Schiphol te verminderen. Op dit moment mag Schiphol maximaal 500.000 vluchten per jaar verwerken. Maar dat wordt niet minder als in de toekomst Lelystad Airport toch nog open zou gaan. Die omstreden luchthaven zou maximaal 45.000 vluchten extra kunnen verwerken en dat betekent niet dat er dan minder op Schiphol wordt gevlogen. “De 45.000 vluchten op Lelystad Airport komen er alleen maar bij en zorgen niet voor minder vluchten en overlast op Schiphol. Het betekent wel dat de mensen op de Veluwe óók in de herrie zitten”, valt Kortekaas haar bij.

Om de overlast van Schiphol te beperken en ook om de opwarming van de aarde tegen te gaan, zijn volgens GroenLinks andere maatregelen nodig. De partij pleit er voor dat nu eerst alle vluchten op korte afstanden binnen Europa vervangen worden door snelle treinverbindingen.

GroenLinks Amstelveen stelt vragen ...

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 06-12-2018 17:01

GroenLinks Amstelveen stelt vragen over groei Schiphol GroenLinks Amstelveen heeft kritische vragen gesteld aan het college van B&W over Schiphol. Amstelveen is één van de belanghebbenden van Schiphol die binnenkort advies uitbrengen over de mogelijke groei van de luchthaven. GroenLinks wil weten hoe de wethouder zich op belangrijke punten gaat opstellen en bepleit een einde aan de groei van Schiphol, omdat de partij nog meer overlast in Amstelveen niet acceptabel vindt. GroenLinks wil van het college van B&W duidelijkheid over de opstelling als het gaat om de mogelijke groei van Schiphol. Schiphol heeft vorige week de langverwachte concept milieueffectrapportage (MER) uitgebracht, waarin onder andere staat dat er mogelijkheden zijn om door te groeien van 500.000 vluchten per jaar naar 540.000 vluchten. De Omgevingsraad Schiphol (ORS) is nu gevraagd om in de komende weken advies uit te brengen over de toekomstige ontwikkeling van Schiphol. In de ORS is wethouder Raat de vertegenwoordiger namens Amstelveen. GroenLinks wil dat het totaal aantal vluchten niet verder mag groeien dan het aantal van 500.000 vluchten per jaar dat nu al bereikt is. De partij wil weten of het college groei boven de 500.000 vluchten wel gaat accepteren. Een heikel punt daarbij is ook het aantal nachtvluchten, dat boven Amstelveen heel veel overlast geeft. GroenLinks fractievoorzitter Martin Kortekaas: ‘Wij houden de wethouder aan zijn eerdere uitlatingen dat het aantal nachtvluchten tot het absolute minimum beperkt moet worden.’ De overlast in Amstelveen wordt vooral veroorzaakt door het overmatig gebruik van de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan. Schiphol heeft met de huidige afspraken te veel ruimte om deze banen naast de Polderbaan te gebruiken. GroenLinks vraagt de wethouder dan ook om vast te houden aan beperking van het gebruik van deze banen. Ook ter discussie staat de manier waarop Schiphol tot nu toe berekent hoeveel overlast er is door geluid en door de slechte luchtkwaliteit. Martin Kortekaas daarover: ‘GroenLinks pleit al langer voor het meten van de herrie en de luchtkwaliteit en te stoppen met kunstmatige berekeningen die geen goed beeld geven van de werkelijk beleefde overlast.’ https://amstelveen.groenlinks.nl/nieuws/groenlinks-amstelveen-stelt-vragen-over-groei-schiphol

GroenLinks Amstelveen stelt vragen over groei Schiphol | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 06-12-2018 00:00

GroenLinks Amstelveen heeft kritische vragen gesteld aan het college van B&W over Schiphol. Amstelveen is één van de belanghebbenden van Schiphol die binnenkort advies uitbrengen over de mogelijke groei van de luchthaven. GroenLinks wil weten hoe de wethouder zich op belangrijke punten gaat opstellen en bepleit een einde aan de groei van Schiphol, omdat de partij nog meer overlast in Amstelveen niet acceptabel vindt.

GroenLinks wil van het college van B&W duidelijkheid over de opstelling als het gaat om de mogelijke groei van Schiphol. Schiphol heeft vorige week de langverwachte concept-milieueffectrapportage (MER) uitgebracht, waarin onder andere staat dat er mogelijkheden zijn om door te groeien van 500.000 vluchten per jaar naar 540.000 vluchten. De Omgevingsraad Schiphol (ORS) is nu gevraagd om in de komende weken advies uit te brengen over de toekomstige ontwikkeling van Schiphol. In de ORS is wethouder Raat de vertegenwoordiger namens Amstelveen. GroenLinks wil dat het totaal aantal vluchten niet verder mag groeien dan het aantal van  500.000 vluchten per jaar dat nu al bereikt is. De partij wil weten of het college groei boven de 500.000 vluchten wel gaat accepteren. Een heikel punt daarbij is ook het aantal nachtvluchten, dat boven Amstelveen heel veel overlast geeft. GroenLinks fractievoorzitter Martin Kortekaas: ‘Wij  houden de wethouder aan zijn eerdere uitlatingen dat het aantal nachtvluchten tot het absolute minimum beperkt moet worden.’ De overlast in Amstelveen wordt vooral veroorzaakt door het overmatig gebruik van de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan. Schiphol heeft met de huidige afspraken te veel ruimte om deze banen naast de Polderbaan te gebruiken. GroenLinks vraagt de wethouder dan ook om vast te houden aan beperking van het gebruik van deze banen. Ook ter discussie staat de manier waarop Schiphol tot nu toe berekent hoeveel overlast er is door geluid en door de slechte luchtkwaliteit. Martin Kortekaas daarover: ‘GroenLinks pleit al langer voor het meten van de herrie en de luchtkwaliteit en te stoppen met kunstmatige berekeningen die geen goed beeld geven van de werkelijk beleefde overlast.’

GroenLinks Amstelveen: Eenhoorn blijkt olifant in de porseleinkast | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 13-10-2018 00:00

GroenLinks Amstelveen kijkt met verbazing naar de manier waarop interim burgemeester Bas Eenhoorn zijn notitie over bestuurlijke samenwerking met de buurgemeenten naar buiten heeft gebracht. In feite dringt Eenhoorn aan op een fusie tussen Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn en Ouderkerk aan de Amstel. Voor het gemak knipt hij daarbij de huidige gemeente Ouderamstel in tweeën, Ouderkerk en Duivendrecht. Wat er dan met Duivendrecht en Diemen moet gebeuren laat zich raden, die moeten hun heil blijkbaar maar bij Amsterdam zoeken. GroenLinks fractievoorzitter Martin Kortekaas: “Wij willen dat de gemeenteraad van Amstelveen zich hierover uitspreekt, doordat burgemeester Eenhoorn als een olifant door de porseleinkast loopt, dreigt nu onze goede samenwerking met de buurgemeenten spaak te lopen.”

GroenLinks heeft nog tal van vragen, die in de raad aan de orde moeten komen. Zo is het onduidelijk of Eenhoorn hier namens het college van B&W spreekt, of dat dit idee geheel voor eigen rekening is. Wel lijkt duidelijk dat de notitie in samenspraak met scheidend Commissaris van de Koning Remkes tot stand gekomen is. Verder moet de vraag op tafel of deze vlucht naar voren de goede reactie is op de blijkbaar slecht lopende ambtelijke samenwerking met Aalsmeer. De notitie pleit voor een fusie als enig antwoord op het machtsspel met Amsterdam en andere grote gemeenten in de regio, hoewel duidelijk is dat alle burgemeesters van de betrokken gemeentes zich hebben uitgesproken tegen gemeentelijke fusies op korte termijn. “Wij willen dat er nu eerst een goede analyse wordt gemaakt waarin recht wordt gedaan aan de gezichtspunten van alle betrokken gemeenten; als een fusie al een goed idee zou zijn, dan moet er wel draagvlak zijn”, aldus Kortekaas.

GroenLinks Amstelveen vindt dat de inwoners van alle betrokken gemeenten zich uit moeten kunnen spreken over eventuele fusies en namens die bevolking moeten nu de gemeenteraden van zich laten horen. De gemeenteraad van Ouderamstel heeft de handelwijze van Eenhoorn al in een unanieme motie afgekeurd.

GroenLinks Amstelveen wil gehele opbrengst Eneco reserveren voor Duurzaamheid | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 17-09-2018 00:00

Het Amstelveense college van Burgemeester & Wethouders stelt nu toch voor om de gemeentelijke aandelen Eneco te verkopen. GroenLinks Amstelveen ziet nog geen redenen om haast te maken met het verkopen van Eneco, goed voor een jaarlijks dividend van ongeveer 1 miljoen euro. En de groene partij wil zowel het jaarlijkse dividend, als de eenmalige opbrengst van de aandelen Eneco bij eventuele verkoop, in zijn geheel bestemmen voor de overstap op duurzame energiebronnen. De gemeenteraad beslist op 26 september over de eventuele verkoop van de aandelen Eneco.

B&W Amstelveen stelt voor om toch mee te doen aan de verkoop van de aandelen Eneco. Een jaar geleden stemde de gemeenteraad nog unaniem voor behoud van de aandelen, omdat Eneco als energiemaatschappij een goede partner is bij het voeren van een duurzame politiek en omdat behoud financieel ook beter uitpakt. In de raadscommissie Algemeen Bestuur en Middelen op donderdag 13 september jl. is het voorstel tot verkoop besproken en bleken veel partijen grote twijfels te hebben bij het voorstel. Fractievoorzitter van GroenLinks Martin Kortekaas: “GroenLinks Amstelveen houdt vast aan de eerder gekozen lijn: Eneco voorlopig niet verkopen. Het jaarlijkse dividend willen we vanaf nu geheel extra besteden aan het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed.”

Amstelveen heeft het afgelopen jaar bij alle andere gemeenten met aandelen Eneco, gelobbyd  om de aandelen niet te verkopen. Met name omdat Eneco gezien wordt als een goede duurzaamheidspartner bij de energietransitie, maar ook omdat het financieel voordeliger is om te profiteren van het dividend. De opbrengst bij verkoop zal voor Amstelveen naar schatting minimaal 30 miljoen zijn, maar de rente over dat bedrag is op dit moment veel minder dan het jaarlijkse dividend van ongeveer 1 miljoen euro dat de gemeente nu ontvangt. “Wij zien ook financieel geen reden om de aandelen nu te verkopen. Pas eventueel verkopen als de opbrengst ervan nodig is voor de energietransitie, bijvoorbeeld als je meer geld nodig hebt om het gemeentelijk vastgoed nu zo snel mogelijk van het gas af te halen”, aldus Kortekaas.

Voor de energietransitie en verduurzaming van de Amstelveense economie is de komende 30 jaar heel veel geld nodig. Door het reserveren van de Eneco gelden hiervoor kan Amstelveen meer zekerheid bieden dat de doelstellingen op dit gebied gehaald gaan worden. Op 26 september aanstaande beslist de gemeenteraad. GroenLinks gaat er in die raadsvergadering voor pleiten om zowel het jaarlijkse dividend, als de eventuele opbrengst van de aandelen, Eneco mocht er toch verkocht worden, in zijn geheel te bestemmen voor de overstap op duurzame energiebronnen.

GroenLinks Amstelveen wil goede oplossing We are here | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 05-06-2018 00:00

De groep uitgeprocedeerde vluchtelingen van We are here zwerft al jaren rond van kraakpand naar kraakpand in Amsterdam en strijkt nu deels neer in Amstelveen. Het nieuwe Amsterdamse bestuur onderzoekt of een 24-uursopvang een oplossing voor de groep ongedocumenteerden is. GroenLinks Amstelveen stelt voor dat B&W met Amsterdam overlegt of Amstelveen hier in regioverband een rol bij kan spelen.

Een deel van de groep We are here, ongeveer 60 mensen, heeft een leegstaand kantoorpand aan de Groen van Prinstererlaan in Amstelveen gekraakt. We are here vertegenwoordigt een deel van de ‘ongedocumenteerden’, voor het grootste deel uitgeprocedeerde vluchtelingen zonder geldige papieren. Zij bevinden zich in een uitzichtloze situatie en zitten nu met alleen wat matrassen en allemaal een tasje in een desolaat leegstaand pand. Fractievoorzitter van GroenLinks Martin Kortekaas is er gaan kijken en heeft met één van hen gesproken: “Kraken is voor deze groep uiteindelijk geen oplossing, We are here verhuist nu al jaren van het ene naar het andere kraakpand, er moet een humane oplossing komen voor dit drama.”

Hoewel de groep tot nu toe vooral in Amsterdam verblijft en daar ook aandacht voor de uitzichtloze situatie vraagt, is het de landelijke politiek die met een echte oplossing moet komen. Deze groep verdwijnt niet als ze ook weer uit dit pand worden gezet, maar zolang er geen echte oplossing is, ligt bij Amsterdam en Amstelveen de verantwoordelijkheid om te voorkomen dat ze op straat terechtkomen. “Wij zijn blij dat het nieuwe college in Amsterdam onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om voor alle ongedocumenteerden een goede opvang te regelen”, aldus Kortekaas.

GroenLinks zal in de raadscommissie ABM aanstaande donderdag aan het Amstelveense college vragen om in samenwerking met het bestuur van Amsterdam te komen tot een goede oplossing en waar mogelijk te onderzoeken of Amstelveen een deel van die oplossing kan bieden. Onderzocht zou kunnen worden of de leegstaande noodopvang voor vluchtelingen op Kronenburg kansen biedt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.