Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

24 documenten

Jorien Migchielsen: De klok tikt voor het nachtleven

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Eindhoven 20-02-2020 14:45

“Een organisator die de moed verliest is ook de stad die een evenement verliest.” Deze woorden had ik de afgelopen weken kunnen uitspreken bij het debat over het Koelhuis. Maar deze zijn al in 2016 opgeschreven in de “discussienotitie: een evenementvriendelijk klimaat”, geschreven door Rogier Verkroost van D66 in samenwerking met Joost de Jong en Saskia Wempe van de VVD.

En deze discussienotitie is niet het oudste document wat we terugvinden als we grasduinen in de historie van de Eindhovense gemeenteraad. In januari 2013 werd – wederom door Rogier Verkroost (D66) – de motie “Kansen voor alternatieve kunst en cultuur in Eindhoven” ingediend, waarin D66 vraagt of het mogelijk is om leegstaand vastgoed te gebruiken voor het nachtleven en creatief ondernemers. Ondernemer Chris de Zeeuw had als bijlage een inventarisatie gemaakt van 13 organisaties die destijds ruimte zochten en kwam met goede voorbeelden uit andere steden.

Verkiezingsprogramma In 2017/2018 schreven we in ons verkiezingsprogramma: “We zijn voor een betere verspreiding en menging van cafés, uitgaansgelegenheden voor jong en oud, restaurants, overige horeca en winkels door de binnenstad. Zowel binnen het centrum, als op oude fabrieksterreinen als in andere stadsdelen. Openingstijden worden vrijgeven. Alleen in het geval van structurele overlast voor omwonenden, kunnen openingstijden worden beperkt. We willen functievermenging of ‘blurring’ van instellingen toestaan.” en tot onze verrassing stond een deel van deze ambitie ook in het coalitieakkoord.

#bruisendestad Ook anno 2020 gaat D66 nog steeds voor een bruisende stad, dag én nacht! Maar alle discussienotities, moties, verkiezingsprogramma’s en coalitieakkoorden ten spijt, is Eindhoven helaas nog steeds niet  24 uur per dag bruisend.

Motivatie Aan de motivatie bij de ondernemers en nachtmakers ligt het niet, in onze stad vol creatieve geesten zijn er genoeg goede ideeën. En uit de gigantische interesse voor het debat van de nacht in maart 2018 (voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen) blijkt dat het onderwerp leeft, zowel bij de nachtmakers als bij het publiek. De meeste ondernemers vragen daarbij niet om geld, maar om tijd, ruimte en medewerking van de gemeente. En daar gaat het nog al eens mis.

Tijd Het aspect “tijd” gaat gelukkig langzaamaan beter, de regels rondom sluitingstijden worden langzaamaan versoepeld door de verlaatjes (vergunningen om tot 6.00u open te mogen zijn), een initiatief van D66 en de VVD. Rogier pleitte vervolgens in 2017 al om geen beperkingen op te leggen aan het aantal verlaatjes. Deze raadsperiode zien we gelukkig dat de pilot verder wordt uitgebreid, maar óók dat het noodzakelijk is om vinger aan de pols te houden. Marco van Dorst en ik hebben daarom 3 keer raadsvragen gesteld en een motie mee ingediend om het (tijdelijk) stopzetten van de pilot verlaatjes en trage evaluaties te voorkomen. Het kan D66 dus niet snel genoeg gaan! Deze periode vinden we gelukkig ook GroenLinks aan onze zijde. En we zien ook dat wethouder List haar best doet steeds meer mogelijk te maken en we zien dat ze door wilt zetten, dus dat geeft hoop!

Ruimte Het aspect “ruimte” gaat zeker beter dan ten tijde van Rogiers motie uit 2013, maar we zijn er nog niet. Het atelierbeleid dat we 4 maanden geleden hebben aangenomen is een goed begin, dit geeft hoop! Maar tegelijkertijd zijn we wel benieuwd hoe dit concreet in de praktijk gaat uitpakken en in hoeverre het nachtleven hiervan meeprofiteert. Het stopzetten van de samenwerking met Stichting Ruimte in 2018, het afstoten van vastgoed door de gemeente, en het feit dat Eindhoven hard groeit en daardoor steeds meer met ruimtegebrek gaat kampen, zijn ontwikkelingen die invloed hebben op de beschikbaarheid van ruimtes voor creatieve ondernemers en nachtmakers. We hebben hier de afgelopen jaren meerdere keren raadsvragen over gesteld, we blijven volgen of er genoeg ruimte beschikbaar blijft en zullen aan de bel blijven trekken als dat nodig is.

Medewerking Maar dan het aspect “medewerking van de gemeente”.  Daar krijgen we nog steeds zorgelijke signalen over. Om ervoor te zorgen dat Eindhoven 24 uur per dag een bruisende stad wordt, verwachten we dat de gemeente de initiatieven van de nachtmakers toejuicht en een faciliterende houding aanneemt. Hiermee bedoelen we niet dat iedereen altijd maar een vergunning moet kunnen krijgen, naast bruisend moet het ook veilig zijn en weinig overlast geven. Die afweging is trouwens ook niet aan de gemeenteraad, wij kunnen immers niet oordelen over de brandveiligheid voor bezoekers, over het geluidsniveau in omliggende wijken, en of er aan de vereisten van een drank- of horecavergunning wordt voldaan. Daar hebben we regels voor waar aan getoetst wordt.

– Maar we verwachten wel dat de gemeenteraad met een visie op het nachtleven komt, – We verwachten dat de gemeente meedenkt met ondernemers, – We verwachten een duidelijk aanspreekpunt binnen de gemeente, – We verwachten maatwerk waar mogelijk, – We verwachten een snelle en kundige reacties op vragen van ondernemers, – We verwachten dat er realistische geluidsmetingen worden gedaan, – We verwachten dat de gemeente bij een eventuele afwijzing advies aan de ondernemer geeft wat hij of zij moet doen om wèl aan de eisen te voldoen. – We verwachten dat er goed overleg is met omwonenden, – En tot slot verwachten wij dat – waar wettelijk mogelijk – er bij tijdelijke initiatieven gekeken wordt waar coulant met de regels omgegaan kan worden en waar bijvoorbeeld een melding volstaat.

Om stappen te kunnen zetten op dit gebied, heb ik voorgesteld om een informatie-/inspraakavond te organiseren, zodat de gemeenteraad van ambtenaren en ondernemers kan horen hoe het aanvragen van vergunningen en de samenwerking op dit moment gaat. Maar ook om goede ideeën te delen.

Hoe nu verder? Dinsdagavond hebben we met een overgrote meerderheid van de gemeenteraad besloten dat er een informatieavond én een commissie nachtleven komt. Daarbij gaan ondernemers, raadsleden en betrokkenen binnen de gemeente het huidige proces onder de loep nemen en bedenken hoe de dienstverlening beter kan. Goede ideeën uit andere steden en informatie uit eerdere bijeenkomsten van de afgelopen jaren worden natuurlijk meegenomen. Omdat het geduld al genoeg op de proef is gesteld, worden de eerste resultaten voor de zomervakantie gepresenteerd. Voor D66 is het belangrijk dat deze commissie onder verantwoordelijkheid van de gemeenteraad werkt en niet onder verantwoordelijkheid van ambtenaren, zodat de gemeenteraad haar kaderstellende en controlerende rol kan pakken, oftewel zelf ideeën kan aandragen en kan bijsturen als dat nodig is.

De afgelopen 7 jaar popt het onderwerp nachtleven dus af en toe op (en daarvoor vast ook), waarvan de laatste 2 jaar met grotere regelmaat. We maken stappen vooruit en soms een stapje terug, maar grote veranderingen duren te lang naar onze zin. Daarom danken we Mary-Ann Schreurs dat ze het onderwerp Koelhuis heeft geagendeerd, het initiatief heeft genomen een motie te schrijven, hierbij de samenwerking met D66 en andere fracties zocht, en de wens van D66 om een informatieavond te organiseren op te nemen in haar motie. Even dreigden er 2 moties te zijn die beide geen meerderheid zouden halen, maar gelukkig zochten ook GroenLinks en CDA tijdens de raadsvergadering alsnog de samenwerking op, en hebben we uiteindelijk met 8 partijen de motie voor de commissie en de informatieavond ingediend! Zo hoort het! Samen krijgen we dingen voor elkaar! We hopen dat er nu snel goede ideeën komen en deze door te kunnen voeren, we kijken hoopvol uit naar een bruisende Eindhovense nacht!

Nog langer uitstel huishoudelijke hulp

SP SP VVD D66 Eindhoven 07-10-2019 15:17

Na de uitspraak door de rechter in augustus dat de huishoudelijke hulp in Eindhoven niet voldoet aan de wet, sprak de gemeenteraad vorige week over hoe het nu verder moet. Veel partijen hadden kritiek op de gang van zaken en zelfs de VVD zei over de enorme vertraging bij de afhandeling van bezwaren “dat dit nooit meer mag gebeuren”. Maar helaas lieten de meeste fracties het bij woorden en bleven daden achterwege. Want toen de SP een motie indiende waarin de manier waarop burgemeester en wethouders de huishoudelijke ondersteuning hebben aangepakt wordt afgekeurd, werd deze alleen gesteund door het Ouderen Appel Eindhoven, DENK, M. A. Schreurs en D66. Alle andere partijen stemden tegen.

 

Wethouder Richters zei namens het college dat ze het “dossier huishoudelijke hulp” tot een goed einde zal brengen en recht zal doen aan de uitspraak van de rechtbank. Dat zijn alweer mooie woorden en goede voornemens maar wat betekent dat nu, vandaag, in de praktijk? Er is helaas opnieuw sprake van uitstel-uitstel-uitstel… Het college heeft weliswaar beloofd dat alle nieuwe indicaties voor huishoudelijke hulp weer, zoals de rechter heeft uitgesproken, in uren zullen worden uitgedrukt. Maar helaas is het college daar nog steeds niet mee begonnen, omdat eerst nog weer advies is gevraagd aan een extern bureau. Het college heeft wel besloten dat ook de andere ca. 250 bezwaarmakers extra hulp en zekerheid in uren gaan krijgen. Maar voordat iedereen uit deze groep dat ook werkelijk heeft, zijn we alweer een half jaar verder. En dan de 4500 mensen die niet in bezwaar zijn gegaan. Het college is wel van plan voor deze mensen iets te gaan doen, maar weet nog in de verste verte niet wat. Daar gaan ze nog op studeren, in ieder geval tot en met februari. En pas daarna (hoe lang daarna is niet bekend) gaat er werkelijk iets gebeuren….Al met al is er dus vandaag de dag bij de mensen waar het om gaat nog helemaal niets gebeurd. En moeten ze opnieuw afwachten wanneer dat wel het geval zal zijn…

 

Wat vooral opviel in de gemeenteraad is dat er heel veel wordt gesproken over processen en procedures, en hoe lastig het college het heeft met het “dossier” huishoudelijke hulp. De SP bekijkt het van een andere kant: namelijk, die van de mensen waar het om gaat. Waarvan sommigen nu al veel te lang in een vies huis wonen en nog steeds niet weten wanneer daar een einde aan komt. Zelfs de 250 mensen die weten dat de rechter hen helemaal gelijk geeft, moeten opnieuw afwachten wanneer ze daar eindelijk iets van gaan merken in hun eigen huis.

Dat de SP zoveel beter dan de meeste andere fracties weet wat er werkelijk speelt bij de mensen is mede te danken aan ons Meldpunt Zorg. Begin dit jaar heeft ons commissielid Sylvie van Dijk het Eindhovens Meldpunt Zorg gestart waar mensen terecht kunnen met hun ervaringen en problemen met de zorg en ondersteuning. In het Meldpunt werkt Sylvie samen met andere actieve SP-ers. Behalve dat er mensen worden geholpen in hun individuele situatie, geven de meldingen ons ook een steeds beter beeld van hoe het werkelijk is gesteld met de zorg in Eindhoven. Al heeft het college in de praktijk nog steeds niets gepresteerd, er zijn wel beloftes gedaan en de SP zal er nauwlettend op toezien dat die beloftes dit keer wel worden nagekomen…

 

 “op de foto Sylvie van Dijk en Zjak Hofman van het Meldpunt Zorg”

 

Persbericht D66 Eindhoven

D66 D66 Eindhoven 26-03-2019 22:10

Persbericht D66 Eindhoven

Eindhoven – 25 maart 2019

Hedenavond heeft de D66-fractie gezamenlijk besloten om minnelijk uit elkaar te gaan. De raadsleden Robin Verleisdonk, Tom Brouwers, Betty van Geel, Jorien Migchielsen en Marco van Dorst gaan samen verder als de fractie voor D66 in Eindhoven. Mary-Ann Schreurs gaat hierna onafhankelijk verder als gemeenteraadslid. Na een verschil van inzichten is er geconcludeerd dat het effectiever is voor de stad om vanuit twee verschillende benaderingen naast elkaar verder te gaan.

D66 is ontzettend trots op wat we de afgelopen 25 jaar met Mary-Ann bereikt hebben.

Namens,

Robin Verleisdonk, Tom Brouwers, Betty van Geel, Jorien Migchielsen, Marco van Dorst en Mary-Ann Schreurs

Mary-Ann Schreurs 25 jaar politiek actief

D66 D66 Eindhoven 12-02-2019 09:03

In februari 2019 is het 25 jaar geleden dat Mary-Ann Schreurs politiek actief werd voor D66 Eindhoven: ze werd in 1994 voor het eerst gekozen als raadslid en zou dat twee periodes blijven, tot 2002. Van 2002 tot 2006 was ze wethouder Ruimtelijke Ordening en na een periode weer raadslid te zijn geweest (2006-2010), was ze van 2010 tot 2018 wethouder van Cultuur, Design en Innovatie. Sinds maart 2018 is ze weer raadslid en is nog steeds erg gedreven om onze stad te verbeteren, of het nu gaat om het gezond maken van het Sociaal Domein of het stimuleren van innovatie in onze stad.

De D66-fractie heeft Mary-Ann Schreurs in het zonnetje gezet met een mooie bos bloemen en een fotocollage van haar door de jaren heen. We danken haar voor haar tomeloze inzet in de afgelopen jaren waarin ze niet wegliep voor moeilijke politieke besluiten. Samen met Mary-Ann blijven we ons inzetten voor een bruisend, inclusief en duurzaam Eindhoven!

In februari 2019 is het 25 jaar ...

D66 D66 Eindhoven 11-02-2019 22:38

In februari 2019 is het 25 jaar geleden dat Mary-Ann Schreurs politiek actief werd voor D66 Eindhoven: ze werd in 1994 voor het eerst gekozen als raadslid en zou dat twee periodes blijven, tot 2002. Van 2002 tot 2006 was ze wethouder Ruimtelijke Ordening en na een periode weer raadslid te zijn geweest (2006-2010), was ze van 2010 tot 2018 wethouder van Cultuur, Design en Innovatie. Sinds maart 2018 is ze weer raadslid en is nog steeds erg gedreven om onze stad te verbeteren, of het nu gaat om het gezond maken van het Sociaal Domein of het stimuleren van innovatie in onze stad. De D66-fractie heeft Mary-Ann Schreurs in het zonnetje gezet met een mooie bos bloemen en een fotocollage van haar door de jaren heen. We danken haar voor haar tomeloze inzet in de afgelopen jaren waarin ze niet wegliep voor moeilijke politieke besluiten. Samen met Mary-Ann blijven we ons inzetten voor een bruisend, inclusief en duurzaam Eindhoven! . . . D66 Eindhoven @maryann.schreurs #d66 #d66krijgthetvoorelkaar #mas #d66eindhoven #eindhoven #brainport #brabant #politiek #raad040

D66 pleit voor een duurzame, bruisende en inclusieve begroting!

D66 D66 Eindhoven 11-11-2018 17:23

D66 Eindhoven gaat voor een duurzame, bruisende en inclusieve stad. Duurzaam, want we willen een stad die we door kunnen geven aan onze kinderen. Bruisend, een stad waarin het goed toeven is op elk moment van de dag (en nacht). En inclusief, omdat we een stad willen zijn waarin iedereen mee kan doen en iedereen er mag zijn! Uiteraard heeft onze fractievoorzitter Robin Verleisdonk hier ook voor gepleit tijdens de algemene beschouwingen bij de behandeling van de begroting van 2019.

Inclusief voor zorgvragers?  Over de inclusieve stad maken we ons ernstige zorgen. Want ben je momenteel nog wel écht welkom in Eindhoven als je hulpbehoevend bent, als je dakloos bent, als jongere met autisme, als oudere met hulp in de huishouding, als mindervalide… Wat is de impact van heinvoeren van budgetplafonds op hen? En hoe kunnen we de impact op hen überhaupt controleren als het ontbreekt aan goede kwaliteitsindicatoren? We horen zorgelijke verhalen van zorgverleners en cliënten uit de stad en ook van de directie van WIJeindhoven. De wethouder schets een ander – rooskleuriger – beeld, maar voor ons als gemeenteraad is het dan moeilijk te bepalen wat de waarheid is.

Als we voor de lange termijn goed de zorg voor onze inwoners willen regelen, moeten we kritisch kijken naar de organisatie van WIJeindhoven. Maar de mogelijkheid om als raad zelfstandig onafhankelijk onderzoek te doen naar het functioneren van WIJeindhoven is helaas afgewezen. We zijn daarom aangewezen op de informatie die het college aan ons verstrekt om te controleren of de gemeente aan haar zorgplicht voldoet. Deze informatieverstrekking is momenteel onvoldoende. Op veel raadsvragen volgt als antwoord dat er nog een raadsinformatiebrief of een informatieavond volgt. Aangezien dat te laat is om nog mee te nemen bij de begroting van 2019, heeft het Ouderenappèl Eindhoven samen met onze fractie en Denk een interpellatiedebat aangevraagd. De ervaring van Mary-Ann Schreurs kwam bij dit proces goed van pas. Op onze website kunt u hier meer over lezen.

Eindhoven heeft ook verantwoordelijkheden op het gebied van jeugdzorg en beschermd wonen (daklozen, psychiatrische patiënten etc.) voor 14 naburige gemeentes. Omdat we ons ook hier zorgen over maken, heeft Jorien Migchielsen een motie ingediend waarin ze de wethouder vraagt de regio ook een stem te geven door met hen in overleg te gaan. Dit gebeurt volgens haar al uitvoerig, dus de motie was overbodig, uiteraard houden we wel vinger aan de pols. Samen met 3 collega-raadsleden uit Veldhoven, Best en Waalre heeft Jorien ook een opiniestuk over WIJeindhoven en budgetplafonds geschreven. Het opiniestuk is op onze website te lezen.  Het college wil meer inwoners helpen in de sociale basis, zoals bijvoorbeeld in buurthuizen en bewonersinitiatieven. Voor zorgbehoevenden waarbij dat mogelijk is, ondersteunen wij dit. Deze sociale basis zal dan echter wel versterkt moeten worden! Daarom heeft Betty van Geel een amendement op de begroting ingediend, met de vraag om de 4 miljoen euro die voor dit doel op de plank is blijven liggen, alsnog in te zetten. Helaas heeft de meerderheid van de raad tegen dit amendement gestemd, we zijn dus erg benieuwd hoe dit afloopt… Gaat er niemand door de bodem zakken? Betekent deze bezuiniging nu, niet juist een aderlating in de toekomst?

Gelukkig is er ook goed nieuws te melden op zorggebied. De andere moties van Jorien Migchielsen zijn omarmd door de wethouder. Ten eerste maken we ons hard voor een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad, en gaat de wethouder in overleg met GGD en zorgverleners rondom geboorte- en jeugdzorg om te zorgen dat er effectieve voorlichting is aan ouders. Ten tweede gaat de gemeente Eindhoven bij al haar sportvoorzieningen “pleegzorgspandoeken” ophangen. Een awareness campagne om meer pleegouders te vinden, zodat hopelijk meer kwetsbare kinderen in een gezinssituatie kunnen opgroeien.

Duurzaam  Wij volgen met veel belangstelling het autoluw maken van onze binnenstad. Uitgangspunt voor ons een gezonde binnenstad, waarin het ook leuk is om te zijn, boven een autodoorstroomfunctie. We zijn dan ook benieuwd wat de definitieve beslissing wordt over de Vestdijk, en zien ook mogelijkheden voor het autoluw maken van andere straten in onze stad.

De fiets en openbaar vervoer moeten hét alternatief zijn voor de auto. Helaas zijn nog steeds niet alle bushaltes opgehoogd en vrij toegankelijk voor rolstoelgebruikers. We zijn wel verheugd dat na jarenlange lobby er eindelijk zicht is op betere internationale treinverbindingen naar Duitsland, we zien deze ontwikkeling hoopvol tegemoet. We zijn heel blij dat de wethouder in reactie op de motie van Tom Brouwers – heeft toegezegd met een stappenplan te komen om een P+R-terrein en een (H)OV-halte (bushalte) te realiseren op de plaats van het geplande station Acht. Fijn voor de inwoners van Eindhoven Noord-West (Woensel en Acht), en ook fijn dat de parkeerdruk van Eindhoven Airport wat af zal nemen.

Ook woningen en kantoren moeten verduurzamen. Daarom heeft Marco van Dorst 2 moties ingediend. Ten eerste een motie om de sociale huurwoningen te verduurzamen. Bij afspraken met de woningcorporaties legt duurzaamheid het nu steeds af tegen beschikbaarheid en betaalbaarheid. Deze 3 zaken zouden hand in hand moeten gaan, zodat Eindhoven zich ook kan houden aan de klimaatakkoorden. In het 1e kwartaal van 2019 worden we geïnformeerd over de plannen van het college. Ten tweede vraagt Marco om het verduurzamen van de kantoorvoorraad. Eindhoven bungelt volgens recent onderzoek van Kadaster onderaan wat betreft het aantal kantoorgebouwen dat minimaal energielabel C heeft, dus we maken ons ernstige zorgen of we op deze manier de klimaatdoelstellingen van Parijs gaan halen. De wethouder verzekert ons dat de motie overbodig is, omdat het al onderdeel uitmaakt van de wet en dus uitgevoerd moet worden. We houden in de gaten of Eindhoven stappen gaat maken op het gebied van duurzaamheid!

D66 ziet graag dat dat onze openbare ruimte van iedereen is en voor meerdere doelen te gebruiken is. Klimaatadaptatie is er daar één van. Bij deze klimaatuitdaging zien wij in de begroting veel ambitie, maar zonder dat er geld tegenover staat, we zijn benieuwd hoe het college de woorden om gaat zetten in daden. Robin pleit er ook voor om inwoners te stimuleren tegels in hun buurt te vervangen door groen. Dit is niet alleen mooier om te zien, maar het regenwater kan ook nog eens makkelijker weglopen, en gezien de klimaatverandering is dit noodzakelijk! Het amendement dat hij hierover had ingediend bleek overbodig, omdat Robins idee al past binnen “operatie steenbreek”. We houden vinger aan de pols!

Bruisend  We zijn blij op de manier waarop Eindhoven wordt gepromoot door citymarketing. We zien dat deze investering effect heeft op het economische klimaat van de stad. Wel zullen wij als D66 scherp toe blijven zien op de wijze waarop wij met het vergunningenbeleid rondom evenementen en horeca omgaan. Soms staat dat wat we willen zijn, een bruisende stad, haaks op hoe we daar als gemeente omgaan. Zodra de evaluatie van de verlaatjes* laat zien, dat er geen negatieve neveneffecten zijn opgetreden, wordt het tijd om door te pakken en meer ruimte vrij te maken voor ruimere openingstijden. (*= incidentele vergunning om na de reguliere sluitingstijd van 2 of 4 uur ’s nachts nog open te blijven.)

We zullen er scherp op toezien dat  er na het opheffen van Stichting Ruimte voldoende ruimte beschikbaar blijft voor de culturele sector.  We hebben begrip voor het verkopen van gemeentelijk erfgoed als daarmee het erfgoed in stand blijft en een nieuwe functie zorgt voor een bruisend Eindhoven. We zien echter ook voorbeelden waarbij verkoop uitsluitend van opbrengsten een doel lijkt te zijn. Verder zien we graag dat de programmering van het muziekgebouw voor iedereen wordt, zodat meer Eindhovenaren iets van hun gading vinden.

Recreëren in de openbare ruimte – zoals hardlopen – moet makkelijker zijn. Daarom vroeg Robin om watertappunten/ kraantjes in parken. Helaas blijkt uit reactie van de wethouder dat dat te duur is, immers, er zijn geen waterleidingen in het park, dus het is een flinke investering. Daarnaast is het ook nog te vandalismegevoelig. We hebben de motie daarom teruggetrokken. We zijn altijd op zoek naar goede ideeën hoe recreëren in de openbare ruimte – zoals urban sports – aangenamer kan worden. We staan open voor ideeën!

Inclusief  In een reactie op een motie van Marco, hoorden we dat het college het met ons eens is en ook voor een drempelloze stad gaat. Goed om te horen dat ze intensief in overleg zijn en blijven met platform gehandicapten. We houden zeker vinger aan de pols of dit overleg goed gebeurd bij de aanstaande nieuwe inrichting van onze binnenstad, en bij volgende projecten.

Bij veel economische plannen van de gemeente gaat de aandacht uit naar de hogere opleidingsniveaus en vooruitgang. Maar we hebben meer in onze stad: mensen die achterblijven doordat ze moeilijk aan baan komen, ZZP-ers, het MKB… In de ogen van D66 moeten we de inclusiviteit van onze stad hoog op de agenda zetten. Succes is mooi, maar we lopen het risico de keerzijde hiervan uit het oog te verliezen, een toename van de tweedeling in onze stad en een gebrek aan kansengelijkheid. Er moet extra aandacht komen voor de aansluiting van MBO naar MKB. Daarnaast moet er niet zomaar vanuit gegaan worden dat het succes van de regiodeal en actieagenda vanzelf bij onze inwoners in de portemonnee merkbaar is.

Wij willen een Eindhoven waarbij alle inwoners volwaardige inwoners zijn. Dit geldt ook voor studenten. Momenteel is de kamernood in Eindhoven hoog, zowel voor Nederlandse studenten, als voor internationale studenten. Daarom dienden we de motie van GroenLinks mee in, waarin wordt gevraagd voor een huurteam voor internationals. Dit is een mooi voorproefje voor het initiatiefvoorstel van Tom, dat laatste deze maand volgt.

Begroting niet in orde  Omdat de informatievoorziening niet op orde is, en omdat onze amendementen op de begroting te wijzigen niet zijn aangenomen, heeft onze fractie tegen de begroting va 2019 gestemd. Ook de tekorten bij het muziekgebouw, het IHP (plan voor schoolgebouwen) nog niet op orde is, en onze twijfels of de woorden over klimaatdoelstellingen in daden worden omgezet, speelden een rol. De spreektekst van Robin is te lezen op onze website.

Raadsvragen budgetplafonds

D66 D66 Eindhoven 05-11-2018 21:32

Eindhoven, 05 november 2018

 

Geachte college,

De afgelopen maanden zijn de beheersmaatregelen in de tweedelijn een veelbesproken onderwerp geweest. D66 Eindhoven heft daarbij grote zorgen geuit over de manier waarop de set aan beheersmaatregelen wordt ingevoerd. Bekend is dat de budgetplafonds wachtlijsten gaan creëren. D66 Eindhoven heeft het college op het hart gedrukt dat het nooit zo mag zijn dat zorgvragers de dupe zijn van deze maatregelen. De gemeente heeft een zorgplicht en iedereen die zorg nodig heeft moet de juiste zorg krijgen op een tijdig moment. Met name twijfelt D66 Eindhoven over het invoeren van de budgetplafonds in combinatie met de snelheid van de implementatie en het verlagen van de tarieven.

Niet alleen D66 Eindhoven maar ook andere Eindhovense politieke partijen, zorgaanbieders en randgemeenten zijn openlijk bezorgd over de beheersmaatregelen. Zo stond er op 30 oktober 2018 in het Eindhovens Dagblad in het artikel Veldhovense wethouder: ‘Budgetplafonds Eindhoven gaan in tegen de wet’ dat er wel degelijk indicatie is dat mensen buiten de boot gaan vallen. De gemeente zal niet aan haar zorgplicht kunnen voldoen en is daarom onwettig. Eerder al heeft de CRvB de gemeente op de vingers getikt over het nieuw beleid rondom huishoudelijk hulp, waar de SP Eindhoven gegrond vragen bij stelt.

Wethouder, het kan toch niet zo zijn dat we in de toekomst meer van dit soort uitspraken gaan krijgen bij nieuw beleid? De gemeente Eindhoven zal zich toch zeker wel aan de wet willen houden? We realiseren ons allemaal hoe de vork in de steel zit wat betreft de financiën. Echter, is niemand er gebaat bij als Eindhoven zich niet aan gestelde regels houdt.

Derhalve de volgende vragen:

Is de weergave in het artikel van het ED juist? Houdt de gemeente zich niet aan de wet? Kan de gemeente zich niet aan de zorgplicht houden met deze beheersmaatregelen? Bent u het eens met D66 dat niemand er gebaat bij is als nieuw beleid tegen wet-en regelgeving in blijkt te zijn, later moet worden teruggedraaid en daarom extra rompslomp met zich mee brengt? Hoe gaat u de raad beter informeren over rechtsgeldigheid van toekomstige voorstellen? Wat is uw visie op het ontstaan van wachtlijsten, en wat gaat u eraan doen om deze zo veel mogelijk tegen te houden? Wat gaat de gemeente doen als de noodzakelijk te leveren zorg in de knel komt? Wie vangt dit op? Zien we een verschuiving van ambulante naar intramurale zorg? Is er contact geweest met randgemeenten over de implicaties van de beheersmaatregelen en wat heeft u gedaan met hun input?

 

Met vriendelijke groet,

 

Mariska Machiels (Commissielid, D66 Eindhoven)

Jorien Migchielsen (Raadslid, D66 Eindhoven)

Betty van Geel (Raadslid, D66 Eindhoven)

Mary-Ann Schreurs (Raadslid, D66 Eindhoven)

 

 

D66 gaat voor één krachtige gemeente, met aandacht voor Nuenense kenmerken

D66 D66 Eindhoven 24-08-2018 21:43

Afgelopen zomer bracht ik een bezoek aan het grootste oorlogsmuseum van Normandië in Caen. Op een van de landkaarten – stammend uit de tijd van de Eerste Wereldoorlog – stond daar naast Eindhoven ook ‘Stratum’ nog als aparte gemeente aangeduid op de kaart. Als er een stad is die bewezen heeft een stad te kunnen zijn met een krachtige dorpse buurtcultuur dan is het Eindhoven wel. Wij zijn namelijk een mengelmoes van dorpen. Ondanks de verstedelijking van Eindhoven, blijft het typische karakter van oude dorpen als Stratum, Strijp, Gestel en Tongelre zichtbaar. Waarom? Omdat cultuur dat is wat door de mensen wordt geschapen en dus ook door de mensen wordt gecreëerd en ook door hen behouden blijft.

D66 staat voor een sterke regionale samenwerking in combinatie met een krachtige bestuurlijke eenheid. We moeten oppassen voor een wildgroei aan besluitvorming op bovengemeentelijk niveau. Een versnipperde regionale samenwerking belemmert bestuurlijke effectiviteit en gaat ten koste van de democratische legitimiteit. Regionale regelingen staan op te grote afstand van de lokale democratie en hebben onvoldoende bestuurlijke en democratische inbedding. Veel gebeurt min of meer buiten het zicht van de gemeenteraad en in het geval van sturing gaat het vaak om bijsturing achteraf. In de toekomst zal ook het draagvlak hier steeds meer onder gaan lijden. Voor de lange termijn biedt een woud aan regionale samenwerkingsverbanden geen goede en duurzame oplossingen.

D66 pleit dan ook al jaren voor het instellen van bestuurlijke regio’s die er een nauwe relatie met het rijk op nahouden. De herindeling met Nuenen zien wij dan ook als het begin van een steeds nauwere democratische verankering van de bestuurlijke regionale samenwerking die deze regio met alle uitdagingen die ons te wachten staan, meer dan ooit nodig heeft.

Oud-burgemeester Rob van Gijzel nam ons in zijn afscheidspublicatie ‘de stad die de toekomst maakt’ al mee in de visie van de Amerikaanse politicus en filosoof Benjamin Barber die een pleidooi hield voor krachtige stedelijke gebieden. Stadsbesturen staan volgens Barber het dichtst bij de burger, zijn pragmatisch in plaats van ideologisch, nemen sneller beslissingen en kennen de weg binnen internationale netwerken. Onze oud-wethouder Mary-Ann Schreurs heeft dat het laatste decennia meermaals aangetoond, samenwerken als stedelijke regio met Europa is effectief!

Zolang de inwoners van Nuenen blijven participeren en actief hun cultuur levendig blijven houden, dan zullen ook daar de typische Nuenense culturele kenmerken niet verdwijnen. De gemeente zal in onze ogen er dan ook alles aan moeten doen om ruimte te bieden voor deze typische Nuenense kenmerken. De waarborging van deze culturele waarden, is namelijk een belangrijke voorwaarde voor het slagen van de samenvoeging van deze twee gemeenten. Het gebiedsgericht werken dat de gemeente toepast kan hier in onze ogen een prima bijdrage aan leveren.

Steden kenmerken zich veelal door een fiksere hoeveelheid aan bebouwing en D66 snapt dan ook de zorgen van de Nuenenaren omtrent de grote hoeveelheden groen die de gemeente rijk is. Om die reden zijn we blij dat het herindelingsplan helderheid schept; geen hoogbouw en grootschalige bouw in de natuurrijke gebieden van Nuenen. Op die manier blijft ook ruimtelijk gezien het dorpse karakter behouden. Ook voor het stedelijke gebied zijn deze groene buffers van groot belang.

D66 vindt het belangrijk dat de inwoner van Nuenen op een laagdrempelige manier toegang blijft houden tot de gemeente. Zoals D66 ook al jaren in Eindhoven bepleit, moeten inwoners hun eigen leefomgeving kunnen bepalen, dat geldt ook voor de inwoners van Nuenen. Hoe dat er in de praktijk uit zal gaan zien? Bestuur en democratie zijn niet vanaf een tekentafel opnieuw in te richten. Perspectieven zoals hiervoor geschetst, moeten dus ruimte laten voor invulling van onderop. De gemeentelijke verordening van de fusiegemeente staat dat toe: inwoners kunnen bijvoorbeeld een dorps- en wijkraad in het leven te roepen. Een kleinere gemeente heeft vaak veel betrokken inwoners die van onderop initiatieven ontwikkelen, iets waar Eindhoven van kan leren. Net als dat Nuenen heeft laten zien dat een goede verankering van de zorg-decentralisaties op gemeentelijke niveau mogelijk is, iets waar Eindhoven eveneens inspiratie uit kan putten.

Wat goed is voor de stad, is goed voor de regio en andersom! Om die reden staan wij positief tegenover de voorgestelde zienswijze van de gemeente Eindhoven ten aanzien van het herindelingsontwerp.

 

Robin Verleisdonk Fractievoorzitter D66 Eindhoven

 

 

Vandaag nemen we afscheid van ...

D66 D66 Eindhoven 30-05-2018 13:15

Vandaag nemen we afscheid van Mary-Ann Schreurs als wethouder van Eindhoven. Een vooruitstrevend en visionair bestuurder, vol daadkracht. Die omstreden onderwerpen, zoals een autoluwe binnenstad, niet uit de wegging. De nieuwe coalitie toont veel ambitie op dat punt, Mary-Ann gaf het startschot! Mary-Ann heeft als wethouder een stevig stempel op Eindhoven gedrukt. De renovatie van de Ventoseflat, de vorming van de stichting Cultuur, de inrichting van het Natlab als cultureel centrum; het is allemaal aan haar te danken. Wij zijn blij dat Mary-Ann de komende jaren haar ervaring en visionaire blik blijft inzetten binnen de raadsfractie van D66!

Van Gogh Museum naar Brabant?

D66 D66 Eindhoven 24-05-2018 21:22

Tijdens de laatste raadsvergadering van 22 mei hadden Tom Brouwers en ik de eer om de motie “Van Gogh Museum naar Brabant” in te dienen. Ik voerde als cultuurwoordvoerder het woord en mocht daarom mijn maidenspeech houden!

De laatste tijd komen er veel berichten vanuit Amsterdam dat ze zouden zuchten onder de grote aantallen toeristen, er wordt zelfs gesproken over de ‘verpretparkisering’ van de hoofdstad. Wijlen burgemeester Van der Laan sprak 1,5 jaar geleden al over “Amsterdam Castle” en “Amsterdam Beach” in een poging toeristen naar het Muiderslot en Zandvoort te krijgen. Ook noemde hij het Haagse Mauritshuis als een goed alternatief voor het Rijksmuseum. Vorige week werd aangekondigd dat de nieuwe coalitie van Amsterdam verregaande maatregelen wil nemen om toeristen te spreiden: rondvaartboten mogen niet meer aanmeren, touringcars worden geweerd, het aantal overnachtingsmogelijkheden wordt beperkt en de toeristenbelasting gaat omhoog.

In Brabant is het een heel ander verhaal: wij zijn juist blij met de toestroom van toeristen en dagjesmensen, dat is goed voor onze economie! Daarbij komt dat we graag een uitgebreider en diverser cultuuraanbod willen voor onze eigen inwoners en het vestigingsklimaat voor het bedrijfsleven van Brainport en haar (internationale) werknemers willen verbeteren. De oplossing is daarom logisch: het lokken van toeristen van Amsterdam naar Brabant door middel van cultuur. Dit levert voor zowel Amsterdam als Brabant een win-winsituatie op! Gelukkig is Brabant goed bereikbaar vanuit Amsterdam, zo gaan er tegenwoordig 6 intercity’s per uur van Amsterdam naar Den Bosch en Eindhoven.

Op dit moment blijven de cultuurbudgetten voor de Brabantse gemeenten enorm achter bij Amsterdam. Per inwoner van Brabant wordt er jaarlijks €3,45 aan cultuursubsidie toegekend door het Rijk, per inwoner van Noord-Holland is dat 12 keer zoveel, namelijk €41,-. Per Amsterdammer loopt dit zelfs op tot €130,50. Er loopt daarom niet voor niets een lobby om de Rijksgelden voor cultuur eerlijker over het land te verdelen. Ik heb hier begin 2016 ook al met succes een motie over ingediend op het landelijke D66-congres. Wij houden vanuit D66 de ontwikkeling op dit gebied dan ook scherp in de gaten. Wij zien de toekenning van de Regio-enveloppen voor Brainport als erkenning en een mooie impuls voor Brainport. Het is essentieel om ook daarna structureel de budgetten en het voorzieningenniveau in Brainport en de rest van Brabant op peil te krijgen én te houden.

Naast de scheve verdeling van cultuurgelden, zijn ook de BIS-instellingen (Basisinstellingen Cultuur) en de rijksmusea onevenredig over het land verspreid. Brabant heeft maar 3% van alle BIS-instellingen en er is momenteel geen enkel rijksmuseum onder de rivieren. De meeste rijksmusea staan in de Randstad, Amsterdam spant de kroon met 3 rijksmusea. Dus het is niet meer dan logisch om dit wat meer te spreiden. En aangezien Vincent van Gogh een Brabander was, is het op (langere) termijn verplaatsen van het Van Gogh Museum (of een dependance) naar Brabant een keuze die voor de hand ligt.

Met als doel gezamenlijk een oriënterend gesprek op te starten met Amsterdam over de mogelijkheden van het op termijn verplaatsen van het Van Gogh museum, hebben wij het college verzocht om afstemming te zoeken met de 5 Brabantse gemeenten waar Van Gogh heeft gewoond en gewerkt (Zundert, Nuenen, Etten-Leur, Tilburg en Den Bosch). Na een toezegging van wethouder Mary-Ann Schreurs tijdens de raadsvergadering heb ik de motie naar goed gebruik ingetrokken. We zijn benieuwd naar de opvolging en kijken uit naar de terugkoppeling van het (nieuwe) college!

Jorien Migchielsen Raadslid D66 Eindhoven

 

Zie hieronder de berichten die in de media verschenen zijn over bovenstaande motie:

Studio040

Eindhovens Dagblad

AT5

Omroep Brabant

NRC

BN DeStem

Brabants Dagblad

Parool

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.