Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

13 documenten

Bestuurskrachtig Haren !?

PvdA PvdA VVD D66 CDA Haren 11-09-2018 14:36

Het definitief fusiebesluit in de Eerste Kamer werd verwacht tussen 8 en 10 juli. Daaraan voorafgaand besloot de Harense gemeenteraad in de commissie van maandag 2 juli nog een aantal gulle besluiten te nemen. [Zie hieronder Pakjesavond, het verslag uit Haren de krant].

In de commissie van maandag 10 september  stonden nog een paar dringende punten op de agenda waar het college niet helemaal aan toe gekomen was: de scholenkwestie en de verbouwplannen van het Harense centrum. Hieronder de raadsverslagen. De discussies worden vervolgd  in de raad van 24 september

 

SCHOLENKWESTIE – Haren de Krant – Hein Bloemink

Haren worstelt met te volle scholen en wegen. Het verzet in Haren groeit tegen de verhuizing van de Brinkschool naar het oude Zernike College aan de Rummerinkhof.

Ouders van leerlingen en omwonenden zijn een petitie begonnen tegen de verhuizing. Deze is inmiddels meer dan 150 keer ondertekend.

De bezwaarden vinden de vestiging van twee grote scholen op een doodlopende weg in Haren verkeersonveilig.

De gemeente Haren wil de Brinkschool onderbrengen in het pand van het oude Zernike college aan de Rummerinkhof. In dat scenario moet de Peter Petersenschool de helft van haar schoolpleinen opgeven om plaats te maken voor parkeerplaatsen.

Volgens de ouders leidt dit tot levensgevaarlijke verkeersituaties. Zij denken dat er voor de huisvesting van de Brinkschool elders in Haren betere plekken te vinden zijn.

Volgens Susanne de Wit van onderwijsstichting Baasis waar de Brinkschool onder valt, is dat laatste niet waar. ,,We hebben met de gemeente naar alle mogelijke locaties gekeken.” Het voormalige pand van het Zernike kwam daaruit naar voren als beste optie.

Volgens De Wit worden maatregelen genomen om verkeersproblemen zoveel mogelijk te voorkomen. De Brinkschool kent straks andere aanvangstijden dan de Peter Petersenschool.

De gemeenteraad bespreekt de onderwijsplannen op 24 september. De bezwaarden hopen dat het huidige plan dan van tafel gaat.

De petitie is hier te vinden.

http://www.harendekrant.nl/nieuws/verhuizing-brinkschool-hoofdpijndossier-dop/ https://scholeninharen.petities.nl/

 

HOOFDPIJNDOSSIER  HAREN  CENTRUM – Dagblad van het Noorden – Giulia Fabrizi

https://haren.pvda.nl/nieuws/bestuurskrachtig-haren/De ambitieuze verbouwplannen van centrum Haren dreigen op de valreep alsnog van tafel te worden geveegd. De gemeenteraad maakte het nodige bestemmingsplan maandagavond met de grond gelijk.

Uit een verhit debat tijdens de Harense commissievergadering bleek dat het bestemmingsplan nog steeds niet voldoet aan de door de raad gestelde kaders.

Raadsleden maakten zich boos over het ontbreken van een fatsoenlijk verkeersplan, de maximale bouwhoogte en niet nagekomen afspraken over de rooilijn om een goede verbinding tussen de Brinkhorst en het Raadhuisplein te behouden. Voet bij stuk

Volgens verantwoordelijk wethouder Michiel Verbeek (D66) is aan alle gestelde eisen voldaan. Ondanks tal van vragen hield de wethouder voet bij stuk. „U kunt niet van ons verwachten dat wij grote veranderingen aanbrengen. Als u veranderingen wilt, zult u die in een raadsmeerderheid aan moeten brengen”, stelde de wethouder herhaaldelijk. Zonder bestemmingsplan geen bouw

Hoewel het bestemmingsplan nog altijd moet worden goedgekeurd, liggen de bouwplannen voor het centrum al klaar. Projectontwikkelaar Explorius wil 32 appartementen bouwen met op de begane grond ruimte voor een supermarkt, winkels en horeca.

„Vergeet niet dat het contract met Explorius al is getekend”, sprak wethouder Verbeek de raadsleden nog toe. „Als de gemeenteraad niet voor 1 januari een bestemmingsplan goedkeurt, dan heeft dat gevolgen voor Explorius. Dan zullen we wel facturen van juristen kunnen verwachten.” Deugd boven geld

De Harense raadsleden waren niet onder de indruk van de afspraken met de projectontwikkelaar. Allemaal herinnerden ze de wethouder aan een afspraak die in 2014 is gemaakt, waarbij Haren geen grootse bouwplannen meer zou uitvoeren zonder deugdelijk verkeersplan. „We hebben van onze eerdere fouten geleerd”, zei Ton Sprenger (PvdA). „Op deze manier kunnen wij niet met dit plan instemmen.”

De wethouder probeerde de raadsleden ervan te verzekeren dat er op de meeste punten, zoals ook over bouwhoogte, duidelijke afspraken met Explorius zijn. Na de vele klachten van omwonenden, vond de raad vond ook dit niet geruststellend. „Het bestemmingsplan moet deugen, dat biedt de omwonenden ook in de toekomst rechtszekerheid”, stelde Wil Legemaat (D66). Erop of eronder

Na een lange avond van fel debat bleven nog veel raadsvragen onbeantwoord. Toch kozen de raadsleden voor een praktische oplossing: geen amendementen, geen verdere beantwoording. „Het voorliggende stuk wordt in de raadsvergadering van 24 september kort besproken en dan zegt iedere partij ja of nee”, sprak Sprenger (PvdA). Dan zal blijken of Haren voor de fusie nog het groene licht voor een nieuw centrum geeft.

http://www.dvhn.nl/groningen/Verbouwplannen-centrum-Haren-op-losse-schroeven-na-verhit-debat-in-raad-23527026.html

 

PAKJESAVOND – Haren de Krant – Hein Bloemink

Tussen 8 en 10 juli wordt het definitieve besluit over fusie (ja of nee) verwacht in de Eerste Kamer, maar maandagavond werden alvast de eerste oogsten binnengehaald. Het was pakjesavond. Tijdens de raadsvergadering werden vier belangengroepen door de raad op hun wenken bediend: de stichting in Noordlaren die het oude schoolgebouw De Rieshoek met gemeentelijke hulp wil kopen, de winkeliers van Haren, Torion en de Culturele Raad. Allen verlieten in juichstemming de raadszaal.

De Rieshoek kan nu worden aangekocht door burgers Het oude schoolgebouw is sinds 2014 niet meer als school in gebruik en de gemeente was voornemens het tegen een commerciële prijs (300.000) te koop te zetten. Inwoners van Noordlaren, verenigd in een stichting, willen de school gaan gebruiken als dorpshart, waar cultuur, jeugd en nog veel meer maatschappelijke belangen worden gediend. De stichting heeft weinig geld en veel energie (en creativiteit). Maar men bleek in staat een flink deel van de prijs te kunnen opbrengen. De afgelopen jaren probeerde men de gemeente zover te krijgen het gebouw voor een aanzienlijk lagere prijs te verkopen. Men noemt dat: tegen de boekwaarde. Daartoe blijkt de gemeente bereid en daarmee subsidieert men de stichting feitelijk met ruim een ton. Maandagavond kwamen de Noordlaarders om te pleiten voor nóg meer. Zij hebben vastgesteld dat er voor nog minstens 40.000 euro achterstallig onderhoud is aan dak en riolering. Bovendien zouden ze het op prijs stellen als ze minder overdrachtsbelasting zouden moeten ophoesten (6000,-). De raad was in opperbeste stemming en steunde de Noordlaarders. Men vond het logisch dat een gebouw in goede staat wordt verkocht en dat het riool goed werkt. Kwestie van zakelijk fatsoen. Wethouder Mathilde Stiekema stribbelde voor de vorm nog wat tegen. Kort gezegd vond ze dat de Noordlaarders het onderste uit de kan wilden: Een gebouw tegen boekwaarde, minder overdrachtsbelasting en ook nog alles in perfecte staat. Ze vroeg zich af of de stichting niet zelf ook nog wat kosten kon dragen. Cryptisch besloot ze haar betoog dat het deal echter vast niet zou afketsen op een paar duizend euro. Berber Keidel (foto boven aan de microfoon) van de stichting refereerde aan het gedoe met de gemeente, die ooit zou hebben gezegd dat het onmogelijk is om alle gebouwen op deze manier af te stoten aan burgers. Maar zij zei: “Wees juist blij met zoveel burgerinitiatief”. Instemmend gemompel in de raad. Toen het amendement (wijzigingsvoorstel op een plan) van CDA, D66, PvdA, CU en VVD in stemming werd gebracht werd dit unaniem aangenomen. De Noordlaarders applaudisseerden blij en verlieten letterlijk juichend de zaal. Het bleef nog enige tijd rumoerig in de foyer van het gemeentehuis, zodat de vergadering binnen even stil viel. Waarop de burgemeester snedig opmerkte: ‘Tja, dat heeft u zelf veroorzaakt hoor…” De sfeer bleef de rest van de avond ontspannen.

De winkeliers verwachten weer meer klanten door gratis parkeren Na een jarenlange strijd voor gratis parkeren werd door alle partijen (behalve GL) een motie ingediend om per 1 november 1,5 uur gratis parkeren in te voeren in het hele centrumgebied. Hans Sietsma (GL) noemde het ‘losse flodder beleid’ en een ‘blanco cheque’. Ietje Jacobs (VVD) pareerde: “Nee, dit is het sluitstuk van consistent beleid, we waren al jaren voor gratis parkeren, maar we moesten wachten op de centrumvisie.” Later in de wandelgangen zei Jacob Boonstra (CDA): “We wilden dit allemaal al lang, en het was nu of nooit.” Hij doelde op de mogelijke fusie met Groningen. Hij verwacht niet dat de gemeente Groningen en de provincie dit plan zullen tegenhouden, omdat in Helpman ook 1,5 uur gratis parkeren wordt ingevoerd. De motie werd met 15 stemmen voor en 2 (GL) tegen aangenomen. Daarop verlieten de winkeliers opgetogen (maar minder rumoerig) de zaal. Gert Bruns (Astoria en Intermezzo) was één van hen. Hij heeft de laatste weken intensief contact gehad met de politiek en een vurig pleidooi gehouden voor afschaffing van betaald parkeren. Toen de ondernemers weg waren was de publieke tribune bijna leeg.

Torion hoeft niet meer te beknibbelen op budget Op Torion (maatschappelijke dienstverleners in Haren) zou 45.000 worden bezuinigd. Maar in een motie van CU en GL werd erop gewezen dat de budgetten in het Sociaal Domein van de gemeente (9 miljoen) nergens worden overschreden en dat daarmee de grond voor een bezuiniging niet meer aanwezig was. Het College maakte geen bezwaar en liet de keuze aan de raad, die vervolgen instemde. Tegenstemmers waren GVH en vier leden van D66. Daarmee is de bezuiniging in 2018 van Torion van de baan. Er waren geen mensen van Torion in de zaal aanwezig, maar zou dat het geval zijn geweest, dan zouden ook die opgetogen zijn weggegaan.

Culturele Raad komt weer wat ruimer in zijn jas Tegen 23.00 uur zat Marco In ’t Veldt, voorzitter van de Culturele Raad, nog eenzaam en geduldig te wachten op zijn ‘finest hour’ in de eindeloze vergadering. Maar ook hij kreeg waar voor zijn geld. De motie van alle partijen behalve GVH wilde dat de Culturele Raad bovenop de bestaande 13.500 euro subsidie per jaar, er nog eens structureel 5.000 euro per jaar bij krijgt. De raad roemde de Culturele Raad om haar productiviteit en benoemde de aanjaagfunctie in cultureel Haren. Er werden weinig woorden meer aan vuil gemaakt. De motie werd aangenomen. In ’t Veldt was tevreden, want ook hij had achter de schermen flink wat lobbywerk verzet.

Groenonderhoud Minder opvallend, maar wél van belang was een motie van D66. In die motie kreeg het College de opdracht om eens uit te zoeken waarom het groenonderhoud in Haren zoveel klachten oplevert. Voldoet Haren wel aan de norm? Wat is de oorzaak van het achterstallige onderhoud: een gebrek aan mensen, geld? Of is het beleid? Dit najaar moet het College de raad hierover informeren.

Actie ‘geld terug’ Zeer opvallend, maar van aanzienlijk minder belang was de proefballon van GVH, die in een motie had voorgesteld om het positieve saldo van de gemeente in 2017 (2,4 miljoen) integraal te verdelen onder de 20.000 inwoners van de gemeente Haren. Het zou neerkomen op 120,- per inwoner. Was het een serieus plan of was het een publiciteitsstunt? Feit is dat de raad al hoofdschuddend liet weten er niets in te zien. Er werden kritische vragen gesteld: als dit doorgaat, mag Groningen dan straks tegenvallers ook verhalen op Harenaars? En vilein was CU: Hoe kan het dat GVH nu al vooruitloopt op de fusie? Heeft men de hoop soms opgegeven? Hier reageerde Mariska Sloot (GVH) fel en getergd op: ‘Waar staat dat wij het opgeven. Wijs me aan waar het staat?’ Dit was een politieke stuiptrekking, want geschrokken van de negatieve reacties trok Meinard Wolters (GVH) de motie al in voordat deze in stemming zou worden gebracht. Hij nuanceerde het plan en zei dat GVH niet had gezegd dat ze het geld zomaar zouden storten op de rekening van inwoners. In de motie staat evenwel: “Geef het terug! 120,00 euro per inwoner, netto! (2,4 miljoen : 20.000 inwoners). Het is het geld van Haren en haar inwoners, weggeven aan de stad zou diefstal zijn!”

Burgemeester Pieter van Veen knikte Wolters na het intrekken van de motie vaderlijk toe: ‘Dat is een goede zaak’. De burgemeester had het plan eerder namelijk nog een fopspeen genoemd.

http://www.harendekrant.nl/nieuws/aangezicht-fusie-oogsttijd-en-pakjesavond-harense-raadszaal/

Het bericht Bestuurskrachtig Haren !? verscheen eerst op PvdA Haren.

Mensen voor wie het armoedebeleid ...

PvdA PvdA GroenLinks D66 Haren 26-03-2018 22:59

Mensen voor wie het armoedebeleid belangrijk is konden nergens vinden waar ze terecht kunnen en wat de regels zijn. Niet op papier en niet op de website. B&W wordt nu tot maatregelen gedwongen, Opletten blijft geboden.

PvdA: de noodzakelijke reparatie van het Armoedebeleid

PvdA PvdA GroenLinks D66 ChristenUnie Haren 26-03-2018 20:24

https://haren.pvda.nl/nieuws/pvda-en-groenlinks-zorgen-reparatie-armoedebeleid/De werkgroep Armoedesignalering in Haren constateerde op 13 maart dat ze niet serieus genomen wordt door wethouder Michiel Verbeek (D66).  Veel gepraat  maar nooit acties.

PvdA (Ton Sprenger en Lammie Schuiling) en GroenLinks DOEN!   Zij dienden 26 maart voorstellen in die door de raad werden overgenomen. Eindelijk!

Zie De Motie gemeentelijke informatievoorziening inkomensregelingen

 

Inhoud:

De werkgroep Armoedesignalering in Haren wees in een brief van 13 maart 2018 de gemeenteraad er op dat concrete informatie over de gemeentelijke inkomensregelingen niet duidelijk op de gemeentelijke website te vinden is. Dat de werkgroep al meerdere jaren met het college in overleg is over goed vindbare en overzichtelijke informatie betreffende de gemeentelijke inkomensregelingen. Dat vanuit de gemeenteraad eveneens is gewezen op het ontbreken van goede informatie over regelingen voor inwoners met een laag inkomen.
En dat terwijl het college verantwoordelijk is voor zorgvuldige informatievoorziening aan inwoners over de inkomensregelingen en de aanvullende voorzieningen en het aanvragen ervan. En informatievoorziening aan inwoners over de inkomensregelingen en het aanvragen ervan van groot belang is voor inwoners met een laag inkomen En ook voor de overige doelgroepen die een beroep op de Participatiewet kunnen doen (zoals inwoners met een Wajong-uitkering).
Daarom willen de opstellers van de motie dat:
Het college deze informatie over de inkomensregelingen standaard opneemt in de periodieke gemeentelijke communicatie met de doelgroepen. Uiterlijk vóór 1 juli 2018 zorg te dragen voor actuele en toegankelijke informatie over de gemeentelijke inkomensregelingen op papier en op de gemeentelijke website en de gemeenteraad hierover te rapporteren. Uiterlijk met ingang van 1 juli 2018 de informatie over de gemeentelijke inkomensregelingen beschikbaar te stellen aan de doelgroepen als onderdeel van de periodieke communicatie met deze inwoners.
De fracties van
GroenLinks
ChristenUnie
PvdA
Gezond Verstand Haren

Het bericht PvdA: de noodzakelijke reparatie van het Armoedebeleid verscheen eerst op PvdA Haren.

PvdA steunt de Armoedewerkgroep

PvdA PvdA D66 Haren 14-03-2018 16:30

Het armoedebeleid komt in Haren niet van de grond. Geld sparen om tegen alles in zelfstandig te blijven is hier immers het hoofddoel? Ook Torion, basisscholen en sociaal cultureel werk voelen dat. Of is onbegrip de oorzaak?

Verslag Dagblad van het Noorden

De werkgroep Armoedesignalering in Haren voelt zich niet serieus genomen door wethouder Michiel Verbeek (D66). ‘De wethouder is ongetwijfeld van goede wil, maar wij willen concrete acties zien’, zegt secretaris Douwe Werkman van de werkgroep.

Plannen worden genegeerd

De werkgroep is sinds ruim vier jaar actief en brengt armoede in het ‘Wassenaar van het Noorden’ onder de aandacht. Ze zitten regelmatig met het gemeentebestuur rond de tafel om over het armoedebeleid te praten.

‘Het gaat gewoon niet van een leien dakje. Mensen die informatie nodig hebben moeten dat krijgen, maar dat gebeurt te weinig’, vervolgt Werkman.

Ideeën die vanuit de werkgroep komen zouden al sinds de oprichting niet worden opgepakt. ‘We worden heel netjes aangehoord, maar nogmaals er volgt geen concrete actie.’

Brandbrief

Zo wil de werkgroep dat er folders gedrukt worden waar regelingen in beschreven staan waar minima aanspraak op kunnen maken.

‘We horen we nu al jaren veel goed bedoelde woorden en telkens weer mooie plannen, maar de vertaling in concrete, heldere papiereninformatie en goed vindbare digitale informatie aan de burger blijft uit’, schrijven de belangenbehartigers in een brandbrief aan de Harener gemeenteraad.

Nog geen cliëntenraad

Ook zit het ze dwars dat er na jaren van praten nog altijd geen wettelijk verplichte cliëntenraad is opgericht.

‘Na al de ontwijkende bewegingen in het verleden lijkt het ons goed dat u als gemeenteraad nu de wethouder een handje helpt bij het instellen van een cliëntenvertegenwoordiging’, zo valt te lezen in diezelfde brief.

Politiek onbegrip

Steun van GroenLinks lijkt de werkgroep sowieso te hebben. De partij laat met enige regelmaat van zich horen als het gaat om het armoedebeleid. Ze herkennen de woorden dan ook. ‘Wij maken ons al jaren zorgen. Ook hebben we de indruk dat het niet echt opschiet’, laat fractievoorzitter Hans Sietsma weten.

Ook de PvdA snapt niet waarom de ‘goede ideeën’ niet worden overgenomen. ‘Als formulieren al niet afgedrukt kunnen worden en websites niet verduidelijkt, wat is er dan wel mogelijk? De ideeën zijn echt niet ingewikkeld om uit te voeren’, betoogt Ton Sprenger.

Wethouder Michiel Verbeek was niet bereikbaar voor commentaar.

 

Het bericht PvdA steunt de Armoedewerkgroep verscheen eerst op PvdA Haren.

Basisscholen in Haren in grote nood. Ton adviseert Verbeek met betrokkenen te praten voor een beter voorstel.

PvdA PvdA D66 Haren 13-03-2018 15:42

https://haren.pvda.nl/nieuws/basisscholen-haren-nood/Haren kan zich verheugen in een toename van inwoners en jonge kinderen, o.a. door nieuwbouw in De Holt. Helaas heeft het gemeentebestuur zich daar niet op voorbereid. Mensen er bij betekent weliswaar meer inkomsten voor de gemeente, maar ook noodzakelijke extra uitgaven voor verkeersmaatregelen en voorzieningen zoals scholen.

Veel scholen zitten momenteel in de knel. Er wordt veel gewerkt met noodlokalen [Brinkschool, Peter Petersenschool]. Waar bijgebouwd wordt lijkt er niet tegenaan te bouwen te zijn [De zeer populaire excellente Nicolaasschool]. Er ontstaat in deze chaos bovendien onenigheid door de voorstellen van B&W. [Brinkschool, Peter Petersenschool].

Maandag 12 maart 2018 was de commissievergadering over de scholenkwestie. Lammie Schuiling leidde de vergadering. Ton Sprenger was PvdA woordvoerder.

Advies van Ton aan wethouder Michiel Verbeek (D66):

‘Ik heb liever dat u met betrokkenen en omwonenden gaat praten zodat we een beter stuk krijgen’, zei Ton Sprenger (PvdA) samenvattend tegen verantwoordelijk wethouder Michiel Verbeek (D66). De wethouder moet dus opnieuw zijn huiswerk maken.

Verslag RTV-Noord:

Verhuisplannen Harener basisschool zetten kwaad bloed bij andere basisschool

Het Harener gemeentebestuur wil de Brinkschool in het dorp verhuizen naar een andere locatie. De Peter Petersenschool in Haren ziet die verhuizing echter niet zitten.

OBS Brinkschool in Haren barst uit haar voegen door de komst van de nieuwe wijk de Harener Holt. Veel kinderen weten de weg naar de school te vinden. Het huidige pand is te klein geworden en daarom denkt de gemeente dat verhuizen het beste is.

Leegstaand pand

De school zou intrek moeten nemen in het voormalige gebouw van het Harens Lyceum aan de Rummerinkhof. Dat pand staat leeg. Met die verhuizing wordt de openbare school de buurman van de jenaplanschool de Peter Petersenschool, die dus eveneens aan de Rummerinkhof is gevestigd.

Noodlokalen

Ook de jenaplanschool barst uit haar voegen en maakt net als de Brinkschool gebruik van noodlokalen. Maar de noodlokalen van de Peter Petersenschool bevinden zich in een aangrenzend pand van de gemeente.

Bij een verhuizing van de Brinkschool is het een optie om dat gemeentelijke pand te slopen, daardoor is de Peter Petersenchool dus haar noodlokalen kwijt. De noodlokalen zouden dan wijken voor extra parkeerplaatsen ten faveure van beide scholen. Maar dat ziet de Peter Petersenschool niet zitten.

Brandbrief

‘Voor ons betekent dat dus dat er voor drie tot vier klassen een permanente oplossing gevonden moet worden’, valt te lezen in een brandbrief die de schoolleiding van de Peter Petersenschool heeft verstuurd. Maar dat is nog niet alles, de directie voorziet ook verkeersproblemen als de Brinkschool de nieuwe buur wordt.

‘Grote zorg uitgesproken’

‘Daarnaast hebben we onze grote zorg uitgesproken over de consequenties van de komst van bijna vierhonderd extra leerlingen in een gebied van beperkte omvang met een al aanwezige, sterk groeiende Peter Petersenschool en een zeer slechte verkeerssituatie’, aldus de schoolleiding. Ook wil de jenaplanschool geen pand gaan delen met de Brinkschool.

Al met al dringt de Peter Petersenschool er bij de Harener gemeenteraad op aan om de Brinkschool nog niet te laten verhuizen naar de Rummerinkhof. Ze willen dat de gemeente extra tijd neemt om een oordeel te vellen. De Brinkschool daarentegen wil liever vandaag dan morgen verhuizen.

‘De nood is groot, heel groot’

Suzanne de Wit is directeur van stichting Baasis, de onderwijsstichting waar De Brinkschool onder valt. ‘De nood bij ons is groot, heel groot. Zo groot dat zelfs de personeelskamer is ingericht als noodlokaal.’

De Wit heeft er alle vertrouwen in dat er een oplossing wordt gevonden als het gaat om het toenemende verkeer bij een eventuele verhuizing. ‘Wij zijn bereid om te kijken naar andere schooltijden. We moeten hier gewoon uitkomen met elkaar en in mijn optiek komen we er ook uit.’

‘Open einden’

Politiek Haren vindt dat er op dit moment nog te veel ‘open einden’ zijn waardoor het gemeentebestuur opnieuw naar het verhuisplan moet kijken. ‘Ik heb liever dat u met betrokkenen en omwonenden gaat praten zodat we een beter stuk krijgen’, zei Ton Sprenger (PvdA) samenvattend tegen verantwoordelijk wethouder Michiel Verbeek (D66). De wethouder moet dus opnieuw zijn huiswerk maken.

Het bericht Basisscholen in Haren in grote nood. Ton adviseert Verbeek met betrokkenen te praten voor een beter voorstel. verscheen eerst op PvdA Haren.

Samen meedoen met D66 in Haren: kom op 7 maart naar Astoria

D66 D66 Haren 26-02-2018 22:28

Samen meedoen in Haren

Afgelopen vrijdag is Sander Claassen gekozen als lijsttrekker van D66 in Haren. Claassen: “Ik ben enorm vereerd om deze rol te mogen vervullen en wil dit graag samen met anderen doen.” Daarom organiseert hij het initiatief Samen meedoen in Haren. Een reeks van bijeenkomsten om te luisteren naar inwoners van Haren, Glimmen, Onnen en Noordlaren. Ontmoetingen om samen na te denken over wat nodig is, samen initiatieven ontwikkelen en nieuwe oplossingen creëren. “Tijdens de bijeenkomsten wordt geluisterd naar onderwerpen die inwoners bezighouden en gesproken over de ambities van D66 voor de gemeenteraadsverkiezingen in november”, aldus de lijsttrekker. “Het gaat wat mij betreft over thema’s als Haren als onderwijsdorp, onze groene toekomst, economie, gezonde en bruisende dorpen, ruim baan voor de fiets, vrijheid en veiligheid, ruimte voor sport en bewegen, ruimte om te wonen en te leven en gezonde financiën.”

Een concreet voorbeeld is het sociaal domein. Haren heeft hier een eigen manier die succesvol is en die binnen budget de opgave naar tevredenheid van de cliënten waarmaakt. Dat moet uitgebouwd vanuit de uitgangspunten maatwerk, kennen en gekend worden. Dit is typisch D66, versterking van de eigen kracht.

De bijeenkomsten worden ook gebruikt om kennis en ervaringen te delen van de huidige fractie en wethouder Michiel Verbeek. “We willen graag vertellen wat het inhoudt om raadslid of wethouder te zijn. Volksvertegenwoordiger zijn is een boeiende en leuke rol, zeker in een prachtige gemeente als Haren.”

De eerste bijeenkomst is georganiseerd op woensdag 7 maart bij Astoria in Haren.

Wil je samen meedoen in Haren? Meld je dan aan via mariannegjansen@xs4all.nl.

Datum: 7 maart 2018 Start: 20.00 uur Einde: 22.00 uur Locatie: Astoria, Rijksstraatweg 200, 9752 BR Haren

Uitslag van de raad op 29 januari 2018

PvdA PvdA D66 ChristenUnie GroenLinks VVD CDA Haren 29-01-2018 22:36

Besloten tot minderheidscollege D66 en CDA Raad zet eerste stap naar herindeling, maar niet eensluidend.

D66 en CDA als minderheidscollege verder

De coalitiepartijen D66 en CDA hebben met de overige politieke partijen in Haren gesprekken gevoerd om tot een meerderheidscollege te komen, maar ze zijn er niet uitgekomen.

‘We gaan op zoek naar een meerderheid op inhoud’, laat D66-fractievoorzitter Marjan Bachman weten. Er zal ook niet gezocht worden naar een vervanger van voormalig Gezond Verstand Haren wethouder Mariska Sloot. Haar taken worden verdeeld over het huidige college van B en W.

Zelfstandige gemeente

Vlak voor de kerstdagen van 2017 stapte Gezond Verstand Haren (GVH) uit de coalitie met CDA en D66. De partij verliet het pluche omdat de partij vindt dat de gemeente via de veelbesproken ambtelijke werkgroepen meewerkt aan de herindeling van Groningen, Haren en Ten Boer.

GVH is net als CDA en D66 voor een zelfstandige gemeente, maar de opgestapte partij is tegen elk samenwerkingsverband als het gaat om de herindeling. De overgebleven coalitiepartijen vinden de werkgroepcontacten een minder groot bezwaar.

Gesprekken

CDA en D66 hebben met VVD, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie gesprekken gevoerd om tot een meerderheidscollege te komen, maar telkens bleek het herindelingsdossier teveel in de weg te staan. De gesprekspartners denken totaal anders over de bestuurlijke toekomst van Haren, ze zien een herindeling namelijk wel zitten. In tegenstelling tot CDA en D66.

Den Haag

Op dit moment ligt het herindelingsdossier in Den Haag. Het is aan de Eerste en Tweede Kamer om een besluit te nemen. Als alles volgens planning verloopt, is er voor het zomerreces duidelijkheid over de toekomst van Haren.

Lees ook:

Raad Haren zet eerste stappen richting herindeling

Raad Haren zet eerste stappen richting herindeling
Ondanks de drang naar zelfstandigheid gaat Haren voorbereidingen treffen met Groningen en Ten Boer op het gebied van ICT en P&O. Een raadsmeerderheid heeft daar maandagavond mee ingestemd.

De voorbereidingen worden genomen omdat er een herindeling tussen de drie gemeenten boven de markt hangt.

College niet unaniem

Gezond Verstand Haren was tegen het treffen van de voorbereidingen. Coalitiepartij CDA wil niet meewerken aan de voorbereidingen op het gebied van P&O.

CDA-wethouder Mathilde Stiekema liet onlangs in een collegeoverleg al weten zich niet te kunnen vinden in een samenwerking tussen Groningen, Haren en Ten Boer op het gebied van P&O.

Februari

De beide voorbereidingen gaan van start in februari. Ze worden genomen omdat er in het geval van de herindeling op 1 januari 2019 van Groningen, Haren en Ten Boer bepaalde zaken in de steigers moeten staan.

‘Wij zullen bovendien alleen die activiteiten uitvoeren die absoluut noodzakelijk en onontkoombaar zijn om de mogelijke herindeling op 01-01-2019 te kunnen realiseren’, zo valt te lezen in het raadsvoorstel.

P&O

De gemeente wil geen definitieve besluiten nemen op het gebied van ICT en P&O omdat Haren nog altijd hoopt zelfstandig verder te gaan. De gemeente werkt mee omdat ze dat haar ‘bestuurlijke plicht’ vindt, ondanks hun anti-herindelingsstandpunt.

In het geval van een herindeling moeten er bijvoorbeeld wat betreft P&O aanpassingen komen rondom de salarisadministratie. Mochten die voorbereidingen niet tijdelijk getroffen worden, dan rolt er vanaf 1 januari 2019 geen salarisstrookje uit de printers van de nieuwe gemeente Groningen.

ICT

Wat betreft ICT begint de tijd flink te dringen. Waar bij een normale herindeling de voorbereidingstijd voor een gezamenlijk ICT-systeem 1 tot anderhalf jaar duurt, daar zullen Groningen, Haren en Ten Boer het in 11 maanden moeten regelen.

Gezond Verstand Haren (GVH) was tegen het treffen van ICT-voorbereidingen. Dat kwam de voormalige coalitiepartij op veel kritiek te staan van onder meer VVD en ChristenUnie. Beide partijen vinden dat het treffen van voorbereidingen een plicht is richting de burgers.

‘We weten allemaal dat er een kans is dat de herindeling doorgaat’, zegt Ietje Jacobs (VVD). ‘Wij hebben een zorgplicht, u onttrekt zich daaraan.’ Dieta Praamstra noemt de zelfstandigheidsdrang van GVH een droom. ‘Dromen mag u hebben, maar u kent vast het liedje van Marco Borsato wel: De meeste dromen zijn bedrog.’

College wil wachten met financiën

Haren liep ook met de gedachte rond om ook de financiën alvast door te nemen met Groningen en Haren. Toch ziet de gemeente daar voorlopig vanaf. ‘We komen tot de conclusie dat er op korte termijn niet direct iets hoeft te gebeuren’, laat wethouder Michiel Verbeek (D66) aan de raadsleden weten.

Verbeek denkt dat de voorbereidingen pas getroffen hoeven worden nadat er een besluit is gevallen over de bestuurlijke toekomst van Haren. Dat besluit valt waarschijnlijk nog voor het zomerreces.

Ambtelijk advies lijkt anders

De oppositiepartijen, met uitzondering van Gezond Verstand Haren, reageerden niet bepaald enthousiast over het uitstellen van de voorbereidingen rondom de financiën.

De VVD-fractie wilde meer duidelijkheid over het uitstel. ‘U zegt dat het nu nog niet nodig is, maar is het ambtelijk advies anders dan u heeft besloten?’ Wethouder Verbeek: ‘Daar zit enige spanning, dat erken ik.’

Het bericht Uitslag van de raad op 29 januari 2018 verscheen eerst op PvdA Haren.

D66 Haren en de landelijke uitgangspunten: democratische legitimatie mag niet ondergeschikt zijn aan andere ambities

D66 D66 VVD Partij voor de Vrijheid Haren 25-01-2018 12:53

Tijdens de hoorzitting, afgelopen vrijdag 19 januari, maakten twee Kamerleden toespelingen op een veronderstelde tegenstelling tussen D66 landelijk en D66 Haren. Kamerlid Martin Bosma (PVV) riep na het pleidooi van de Harense fractievoorzitter Marjan Bachman: ‘Hadden wij maar zo’n D66’er in Den Haag’ en Albert van den Bosch (VVD) zei na het betoog van wethouder Michiel Verbeek: Ik heb nog nooit zo’n vlammend betoog voor kleinschaligheid gehoord van een D66’er. U zou het landelijk programma nog eens kunnen nalezen en kijken of u nog wel bij de goede partij zit.’

D66 landelijk is voorstander van krachtige bestuurlijke eenheden. D66 Haren pleit ‘als ervaringsdeskundige’ voor kleinschaligheid. Staat dat haaks op elkaar? En zijn er misschien andere aspecten die gewicht in de schaal leggen bij deze discussie? We hebben het advies van de heer Van den Bosch opgevolgd en de landelijke uitgangspunten van D66 nog eens nagelezen. En we komen tot het volgende (citaten uit landelijke programma en richtingwijzers in cursief).

Vertrouwen op de eigen kracht van mensen De sleutel voor verandering ligt bij mensen zelf en wij willen dat de overheid daarbij aansluit. Wat mensen voor zichzelf en anderen kunnen doen is veel belangrijker en effectiever dan wat de overheid kan doen. En: Het vertrouwen van mensen dat hun bestuurders op een goede manier met die veranderingen omgaan, daalt. Om dit tegen te gaan moet politieke macht democratisch gelegitimeerd en controleerbaar zijn. De overheid moet transparant en duidelijk zijn over haar doen en laten. Mensen oprecht betrekken bij het opstellen en uitvoeren van beleid. En de macht hoort geconfronteerd te worden met tegenmacht. Alleen door te luisteren en te presteren kan de politiek beginnen het vertrouwen in de democratie te herstellen. Dat vraagt om ook ander gedrag van politici. Warrige politieke compromissen, regenteske reflexen, door politici gemaakte valse beloftes en als feit verkochte onwaarheden voeden het cynisme. De meerderheid van de inwoners van Haren is van mening dat het continueren van de zelfstandigheid van Haren het beste is voor de inwoners. De inwoners zijn bereid daaraan bij te dragen, d.m.v. participatie en burgerinzet, maar ook financieel. In een samenvoeging met Groningen en Ten Boer zien de inwoners geen meerwaarde. Bovenal is het verlies van autonomie een zwaarwegend argument. Liever enkele samenwerkingsverbanden waarbij meer inspanningen nodig zijn om er grip op te houden, dan helemaal geen grip meer te hebben, zoals bij samenvoeging met een stad. Een gedwongen samenvoeging met Groningen en ten Boer, gebaseerd op de niet-beargumenteerde en dus nogal arrogante mening van het provinciaal bestuur dat deze beter is voor de inwoners van Haren, staat haaks op dit D66-uitgangspunt. Reden voor D66 Haren om op te komen voor de opvattingen van de meerderheid van de inwoners, die overigens nauw sporen met de opvattingen van de D66-aanhang in Haren.

Democratische legitimatie Wij kiezen altijd voor de democratische radicaliteit en staan kritisch tegenover regentesk optreden van bestuurders, bazen of (religieuze) leiders. En: Onze samenleving wordt steeds complexer en verandert steeds sneller. Houden onze democratie en rechtsstaat dit tempo bij? Het vertrouwen van mensen dat hun bestuurders op een goede manier met die veranderingen omgaan, daalt. Om dit tegen te gaan moet politieke macht democratisch gelegitimeerd en controleerbaar zijn. De overheid moet transparant en duidelijk zijn over haar doen en laten. Het optreden van het Gronings provinciebestuur wordt door de inwoners van Haren en door de fractie van D66 Haren ervaren als onzorgvuldig en regentesk. Regelmatig zijn de spelregels door GS veranderd. Herhaaldelijk werden nieuwe argumenten voor de noodzaak tot opschaling aangevoerd (eerst was het de uitvoering van de decentralisaties, daarna het nodale principe, vervolgens de bestuurskracht, daarna de financiën en tenslotte de positie van ‘weeskind’ in een opgeschaalde regio. Het aantoonbare ontbreken van draagvlak bij de inwoners en de besluitvorming in de gemeenteraad werd en wordt totaal genegeerd. Dit leidt tot wantrouwen in de politiek en tot verregaand cynisme onder de inwoners. De opmerking ‘Ik ga nooit meer stemmen’ wordt regelmatig gehoord. Dit alles staat haaks op de uitgangspunten van D66. Reden voor D66 Haren om op te komen voor de democratische uitkomst van de burgerraadpleging en voor de democratisch genomen besluiten in de gemeenteraad. Het is voor ons ondenkbaar dat wij dit fundament van onze partij ondergeschikt maken aan andere ambities, tenzij de noodzaak daartoe feitelijk en controleerbaar is aangetoond.

Bestuurslagen met slagkracht en de beste schaalgrootte D66 streeft niet naar zo groot mogelijke gemeenten op zich, maar naar een bestuurslaag die de beste schaalgrootte heeft om de taken efficiënt en effectief en dicht bij de burgers te organiseren en waarbij de inwoners het beste bij de besluiten betrokken kunnen worden. En: De overheid moet zich gaan organiseren op de schaal waarop maatschappelijke problemen zich voordoen. En: Essentieel daarbij is dat de zeggenschap zoveel mogelijk bij burgers zelf berust, dat maatschappelijke tegenstellingen voldoende worden overbrugd en zo nodig knopen effectief worden doorgehakt. Dit betekent ook dat mensen volop ruimte krijgen zelf initiatief en verantwoordelijkheid te nemen in het publieke of politieke domein. En: Gemeenten kunnen zelf bepalen of zij taken willen uitoefenen op het niveau van de huidige bestaande gemeenten, stadsdelen of wijken. Daarmee kan ook worden gewaarborgd dat de overheid dichtbij mensen aanwezig en herkenbaar blijft. Ten slotte zijn niet alle opgaven in één schaal te vangen. Dit nu wordt in Haren optimaal vormgegeven. De implementatie van de nieuwe WMO-taken is goed verlopen. De taken worden uitgevoerd zoals de wet bedoeld heeft: dichtbij de mensen, lokaal wat lokaal kan en efficiënt. Uit recent onderzoek is gebleken dat de gebruikers van de WMO-voorzieningen veel waardering hebben voor de uitvoering door de gemeente Haren. De uitvoering van de participatiewet verloopt in Haren uitstekend. Relatief veel cliënten worden doorgeleid naar regulier werk, de eigen buitendienst begeleidt verscheidene herintreders en de meeste cliënten die een vorm van dagbesteding nodig hebben, kunnen in Haren zelf terecht bij uitstekende voorzieningen. Afgezet tegen de taakzwaarte beschikt de gemeente Haren over voldoende bestuurskracht, zowel wat betreft bestuurderskracht, ambtenarenkracht als burgerkracht. Wat dat laatste betreft mag Haren zich gelukkig prijzen met een bevolking die veel betrokkenheid toont en veel initiatieven ontplooit. Inwoners roemen de korte lijnen met het gemeentebestuur en de efficiënte, slagvaardige werkwijze: aanpakken. De betrokkenheid bij het gemeentebestuur is groot, de bereidheid tot participeren is buitengewoon en de inbreng van inwoners is waardevol. Haren heeft een historisch landschappelijk karakter, dat door veel inwoners zeer gewaardeerd en gekoesterd wordt en een dorpscultuur met bijpassende dorpse problemen. Schaalvergroting zal zonder twijfel ten koste gaan van deze waardevolle elementen. Reden voor D66 Haren om zich krachtig in te zetten voor het behoud van een beperkte schaalgrootte, het landschappelijk karakter en een bijpassende ‘dorpse’ agenda.

De onderzoeken die zijn verricht in het kader van de vraag of herindeling noodzakelijk is, hebben veel inzichten opgeleverd. Er is een solide verbeterplan dat wordt gedragen door gemeentebestuur en inwoners. Haren heeft een meerjarig sluitende begroting die aan alle voorwaarden van het Provinciaal Toezicht voldoet en waarmee overschotten worden gerealiseerd die de precaire schuldenlast van de gemeente tot aanvaardbare proporties gaan terugbrengen. Binnen de begroting is ruimte voor bescheiden investeringen en voor organisatieontwikkeling. Voorzieningen staan niet op de tocht. Binnen afzienbare tijd is de financiële situatie van Haren weer volledig solide, zijn de zwakke plekken versterkt en dan ontstaat er meer ruimte voor nieuw beleid. Volgens D66 Haren is er geen noodzaak tot opschalen en heeft een samenvoeging met Groningen geen meerwaarde voor de inwoners.

Is er selectief gewinkeld in de landelijke uitgangspunten? Wellicht. Maar D66 Haren daagt een ieder uit om aan de hand van landelijke uitgangspunten van D66 een besluit tot het opheffen van de gemeente Haren te rechtvaardigen. Welke ambities zijn (op basis van een feitelijke en controleerbaar aangetoonde noodzaak) zo zwaarwegend dat daarmee een democratische meerderheid van de bevolking (burgerraadpleging) en van de gemeenteraad mag worden overruled? Streven naar krachtige bestuurlijke eenheden is prima, maar kan toch geen losstaand doel op zich zijn. Vertrouwen op de eigen kracht van mensen en de democratie van onderop vormgeven en maatwerk leveren qua schaalgrootte, dat is wat veel mensen aanspreekt in D66. Marjan Bachman zei het al in haar betoog, de CvdK-citerend: ‘One size fits nobody!’

Liever goede buren dan een gedwongen huwelijk met de dominante buurman: verslag van de hoorzitting

D66 D66 CDA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD Haren 20-01-2018 18:25

Liever goede buren dan een gedwongen huwelijk met de dominante buurman

Gisteren vond in Hanze Plaza de hoorzitting plaats, waarbij zes leden van de vaste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken zich lieten informeren over de voorgestelde herindeling Groningen-Haren-Ten Boer. Het ging om Albert van den Bosch (VVD), Martin Bosma (PVV), Harry van der Molen (CDA), Monica den Boer (D66), Nevin Ӧzütok (GL) en Roelof Bisschop (SGP). Enkele honderden mensen, vooral tegenstanders van herindeling uit Haren, waren aanwezig. Zij lieten op een voor voorzitter Martin Bosma acceptabele wijze hun goed- of afkeuring blijken. De sfeer was plezierig. Wie de hele hoorzitting terug wil luisteren: https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/hoorzitting-over-samenvoeging-gemeenten-groningen-haren-en-ten-boer

Kamerleden goed voorbereid De Kamerleden bleken goed geinformeerd, al was niet alle informatie up-to-date en correct, hetgeen mag worden toegeschreven aan de hier een daar achterhaalde en soms niet correcte informatie in het herindelingsadvies die klakkeloos in het wetsontwerp is overgenomen. Uitstekend dat tijdens de hoorzitting het een en ander kon worden rechtgezet! Er werden goede, kritische en soms scherpe vragen gesteld; de Kamerleden bleven tot de laatste van de 19 insprekers toe geinteresseerd en alert.

De insprekers

Gedeputeerde Patrick Brouns blonk weer uit in halve waarheden, verdraaiingen en zelfs een pertinente leugen. Hij suggereerde dat de Provincie al sinds 2005 met Haren sprak over herindeling. (Dat de Provincie sprak over de bestuurlijke toekomst van de 23 gemeenten in de provincie, is vast waar, maar in Haren stond het absoluut niet op de agenda voor 2008 en toen constateerde onderzoeksbureau BMC dat opschalen voor Haren niet nodig was en dat Haren, mocht het al nodig worden, het oog gericht had op een soortgelijke gemeente als Tynaarlo). Terwijl de Raad van State concludeerde dat de gemeente Haren niet had ingestemd met lichte samenvoeging, loog Brouns opnieuw dat het college van Haren wel degelijk had ingestemd (er is geen enkel collegebesluit over genomen). Hoongelach uit de zaal was zijn deel. Op de vraag van Bisschop (SGP) om welke gewichtige reden de TK de lokale democratie zou mogen negeren, noemde Brouns de (inmiddels allang achterhaalde) zorgelijke financiele toestand van Haren. Hij baseerde zich daarbij op de rapporten die hem goed uitkwamen en vertelde niet dat het COELO andere conclusies trok en dat Haren de financien intussen weer helemaal op orde heeft.

Burgemeester Peter den Oudsten benoemde nadrukkelijk dat het een wens van de Provincie was om Haren in het reeds lopende herindelingstraject met Ten Boer te schuiven. Hij deed alsof de stad Groningen er ook maar mee opgescheept was. (Uit de reactie die Groningen stuurde op het wetsontwerp komt een ander beeld naar voren: de stad wil Haren er maar wat graag bij hebben en ziet geen hinder of problemen) Den Oudsten constateerde dat er wonden waren geslagen en achterbannen gespleten en dat dat almaar erger werd naarmate het langer duurde. Hij toonde begrip voor de weerstand in Haren en zei respect te hebben voor de lokale democratie, maar toen gevraagd werd naar de meerwaarde van deze herindeling, sprak hij alleen maar vanuit het perspectief van de stad: een nieuwe krachtige gemeente met groot landelijk gebied, waarvoor een heel nieuwe bestuursstijl nodig was, maar waarmee het allemaal goed zou komen, dankzij een bestuursakkoord (waaraan Haren niet heeft meegewerkt). Tenslotte zei Den Oudsten dat Groningen ‘een goede buur’ zou blijven, ook indien de Tweede Kamer een ander besluit zou nemen dan Groningen voor ogen staat. (Dan maar beter goede buren blijven dan een gedwongen huwelijk met de dominante buurman!)

Dat bestuursakkoord tussen Groningen en Ten Boer en met inbreng van de door de Provincie ingehuurde Marga Kool, was onderwerp van gesprek bij de twee volgende insprekers: vertegenwoordigers van Dorpsbelangen in Ten Post en Garmerwolde. Hun wensen zijn ‘vastgelegd’ in afspraken in het bestuursakkoord. Maar welke garanties biedt dat bestuursakkoord, zo wilden verscheidene Kamerleden weten. Geen enkele, moesten Johan Pleizier en Nynke Kloppenburg erkennen, misschien wel tot hun eigen schrik. Wie gaat de stad aan de afspraken houden als Ten Boer niet meer bestaat? Daar was geen antwoord op. Na wat doorvragen bleken het ook eigenlijk geen afspraken maar slechts intenties. ‘Wat heeft u nodig om daar zekerheid over te houden?’ vroeg Nevin Ӧzütok. Goede informatie en dan maar flink opkomen voor Ten Boer… En verder is het een kwestie van vertrouwen. Martin Bosma vatte het bestuursakkoord als volgt samen: ‘Garanties tot de hoek’.

Jos van Stratum van Ondernemend Haren probeerde neutraal zijn verhaal te doen, maar duidelijk werd dat de meeste ondernemers Haren liever zelfstandig houden. Op de vraag van een Kamerlid of de ondernemers niet gebukt gingen over de forse lastenverzwaringen in Haren, had Van Stratum zijn informatie paraat: de belastingen voor ondernemers zijn in Groningen nog steeds ruim 80% hoger! Ondernemers zijn zeer tevreden over de korte lijnen en de samenwerking met het gemeentebestuur van Haren. Van Stratum acht het onaannemelijk dat bij een fusiegemeente die gedomineerd wordt door de stad en het ambtelijk DNA van de stad, Haren beter af is. ‘Het hemd Groningen zal altijd nader zijn dan de rok Haren’, besloot hij.

Freek van den Berg sprak namens de jongerenraad. Hij toonde zich enthousiast over het kleinschalige Haren en over de goede contacten met het toegankelijke gemeentebestuur: ‘Elke zes weken zitten wij aan tafel met de wethouder’. Jongeren komen graag in de stad, maar zij koesteren hun dorp en vrezen het verdwijnen van dorpse voorzieningen. Maar vooral kwam Van den Berg op voor de lokale democratie, die toch duidelijk gesproken had. ‘Schande dat daar zo mee omgesprongen wordt’.

Jelle Landstra namens het platform Handen af van Haren hield een gloedvol betoog waarin hij duidelijk maakte dat burgers het vertrouwen in de democratie gaan verliezen door de onbehoorlijke wijze waarop door de Provincie met Haren werd omgesprongen. Tot tweemaal toe een waarnemend burgemeester benoemen met de opdracht Haren bij Groningen in te leveren, verspreiden van fakenews en leugens, niet serieus nemen van 900 zienswijzen enz. Landstra sprak vanuit het perspectief van Harense burgers en wist goed over te brengen hoe die hun vertrouwen in de politiek kwijt raken.

Gustaaf Biezeveld van het Burgercomité benoemde maar liefst tien bewijzen van fouten in het fusieproces. Zijn betoog was vooral juridisch gebaseerd. Als uitsmijter deelde hij mee dat het burgercomité diezelfde middag bij het OM aangifte ging doen tegen de Provincie wegens ‘valsheid in geschrifte’. Het was duidelijk dat de Kamerleden al eerder door Biezeveld benaderd waren. Sterker: zij waren al overladen met brieven en documenten. Dat leek zelfs enige wrevel te wekken.

René Valkema was ingehuurd door de oppositiepartijen om namens hun platform Kansrijk Haren te spreken. Haren moet en zal naar Groningen. Het blijft merkwaardig om dit te horen uit de mond van de man die zich in 2014 afscheidde van het CDA en een eigen fractie vormde onder de naam ‘Haren kiest Tynaarlo’. Het verbeterplan Beterr Haren, dat hij in de zomer van 2016 nog overal verdedigde, werd nu door hem verketterd. Op de vraag wie zijn achterban eigenlijk is, bleef hij schimmig. Het zwijgende deel van de bevolking…

Martijn Lanjouw namens de ondernemingsraad Haren vroeg om een snelle en duidelijke beslissing. De werkdruk is hoog onder de medewerkers, de onzekerheid groot. Hij benadrukte dat ‘de politiek’ niet toestaat dat er voorbereidingen worden getroffen en dat de tijd dringt.

Marjan Bachman hield namens de coalitie een waardig en sterk betoog. U kunt het hieronder door het aanklikken van de link in z’n geheel lezen. Ook de beantwoording van de vragen ging haar zeer goed af. Harry van der Molen vroeg naar de breuk in de coalitie ‘Wij lezen ook kranten’. Bachman maakte duidelijk dat die coalitiebreuk geen verandering brengt in het meerderheidsstandpunt ten aanzien van de herindeling: de strijd voor zelfstandigheid wordt nog altijd door dezelfde meerderheid gesteund. Het breekpunt ging niet over het einddoel maar over verschil in opvatting over de weg naar dat einddoel. ‘Hadden wij maar zo’n D66’er in Den Haag’, riep Martin Bosma aan het eind van de bijdrage van Bachman.

Ietje Jacobs sprak namens de oppositie die van mening is dat Haren op den duur niet meer de gewenste kwaliteit kan leveren. Als voorbeeld noemde zij de omgevingswet die nog niet op orde is.

Namens het college van Haren hield wethouder Michiel Verbeek een betoog dat door Kamerlid Albert van de Bosch ‘vlammend en enthousiast’ genoemd werd. Daar zei Van den Bosch veel respect voor te hebben en ook hij knipoogde naar de verschillen tussen D66 in Haren en landelijk: ‘Ik heb nog nooit zo’n vlammend betoog voor kleinschaligheid gehoord van een D66’er. U zou het landelijk programma nog eens kunnen nalezen en kijken of u nog wel bij de goede partij zit.’ Ook de bijdrage van Verbeek vindt u onderaan deze tekst (link). De kernboodschap: herindeling moet een antwoord zijn op een probleem, maar hier gaat het precies andersom: Haren moet bij Groningen en daar worden de problemen bij gezocht. Verbeek werd pittig aan de tand gevoeld door verscheidene Kamerleden, maar wist alle vragen vol zelfvertrouwen te pareren. De waardering van het publiek voor zijn optreden werd vertaald in een zeer langdurig applaus.

Vertegenwoordigers van de Milieuadviesraad, het Burgerinitiatief Noordelijke Hondsrug en de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde benadrukten het belang van het behoud van en goede zorg voor het landschappelijke karakter. Dat zou het best gewaarborgd zijn bij een sterkte groene buffergemeente Haren-Tynaarlo tussen de stedelijke kernen Groningen en Assen.

Tynaarlo kwam vaak langs in de bijdragen. Dat zou de natuurlijke herindelingspartner zijn als het dan per se moet. Het bracht de Kamerleden soms wel in verwarring: kunnen jullie het in Haren nou zelfstandig of toch niet. En wil Tynaarlo wel? Burgemeester Marcel Thijsen beaamde dat Tynaarlo openstaat voor samenwerking. Maar een opgelegde fusie is een brug te ver. Hij zei ook een reactie op het wetsontwerp geschreven te hebben omdat in het wetsontwerp een onwaarheid staat: dat bij Tynaarlo de deur dicht zit en dat is absoluut niet zo.

Als laatste was het woord aan Sandra Korthuis, een van de opstellers van Grenzeloos Gunnen, waar het allemaal mee begon in 2013. Een vertegenwoordiger van een regenteske generatie. Op de vraag waarom destijds de optie Haren-Tynaarlo niet onderzocht was, draaide zij aanvankelijk heen met verhullende antwoorden. Uiteindelijk moest zij toegeven dat de opdracht van de provincie Groningen die ruimte absoluut nooit geboden had. Erger was dat zij, nadat zij vijf jaar lang Haren slechts van onder een Drentse steen gevolgd heeft – dus niet gehinderd door enige actuele kennis – toch een oordeel meende te moeten geven: alles moest precies zo doorgaan als zij het ooit bedacht had met Grenzeloos Gunnen. Het was een wat armoedig slot van een verder inhoudelijk sterke en geanimeerde middag.

Hoe gaat het verder? Voorzitter Bosma meldde nog dat de commissie tot 26 januari de tijd heeft om de reacties te bundelen. Op 30 januari wordt verslag uitgebracht. De minister van Binnenlandse Zaken heeft dan enkele weken om een reactie voor te bereiden. Die reactie wordt eind februari verwacht. Daarna komt het wetsontwerp op de agenda van de TK. Eind maart, begin april wordt de behandeling in de TK verwacht. Daar zijn alle belangstellenden welkom. ‘Groningers komen wel vaker die kant op’, grapte Bosma.

Bijdrage hoorzitting Marjan Bachman namens de coalitie D66-CDA 19012018

Bijdrage hoorzitting Michiel Verbeek 19012018

https://haren.d66.nl/2018/01/20/liever-goede-buren-dan-gedwongen-huwelijk-dominante-buurman-verslag-hoorzitting/

v.l.n.r.: Nevin Ӧzütok (GL), Albert van den Bosch (VVD), Martin Bosma (PVV), Griffier Hendrikx, Harry van der Molen (CDA), Monica den Boer (D66) en Roelof Bisschop (SGP)

 

 

 

Hoorzitting op 19 januari 2018

PvdA PvdA De Groenen D66 ChristenUnie GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD CDA Haren 19-01-2018 23:01

Hoorzitting. Leden van de commissie, en de insprekers met hun hoofdpunten

Deelnemers van de vaste Kamercommissie, van links naar rechts: Nevin Özütok (GroenLinks) Albert van den Bosch (VVD) Martin Bosma (PVV) voorzitter Griffier Frank Hendrickx Harry van der Molen (CDA) Monica den Boer (D66) Roelof Bisschop (SGP)

De totale vergadering is te volgen op:

https://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/hoorzitting-over-samenvoeging-gemeenten-groningen-haren-en-ten-boer

De commissie bevraagt de deelnemers kritisch over hun standpunten. Uit de vragen blijkt dat men het dossier goed heeft doorgenomen. De citaten in dit verslag zijn naar beste weten weergegeven, maar niet letterlijk. U kunt de opname er zelf op nakijken.

De agenda met de bijbehorende tijd op de band. 0:45        Start van de bijeenkomst – welkom – voorstellen van de deelnemers. 0:47:40     Gedeputeerde Patrick Brouns van de Provincie, verantwoordelijk voor het hele dossier en het onderwerp herindeling. Brouns vertelt over het lange proces dat in 2005 begonnen is. Haren zelf heeft meermalen onderzoek gedaan naar de eigen kracht en geconcludeerd dat deze versterkt moet worden om de toekomst met zwaardere taken voor een gemeente aan te kunnen. Toch is uiteindelijk besloten tot zelfstandigheid. Commissie: “waarom de democratie negeren?”. Gezien de neergelegde feiten en goedkeuring van de Raad van State moet de commissie nu zelf wegen vindt Brouns. Een lichte fusie zou wenselijk zijn omdat dat €900.000 minder duur is dan een zware fusie, geld waarvoor betere bestemmingen te bedenken zijn. 0:48:00    Peter den Oudste, burgemeester van Groningen, over hoe wordt gewerkt om democratie op kleine schaal vorm te geven + groene omgeving. Aanrader! Den Oudste vertelt over het prima contact tussen Groningen en Ten Boer. Hij respecteert de strijd van Haren voor zelfstandigheid, maar “denk a.u.b. wél mee! Het rumoer uit de zaal laat zien dat de wond steeds dieper wordt. De stad bestaat niet alleen uit bouw, maar heeft een groot landelijk gebied (beschrijving in herindelingsontwerp).” De commissie wil weten wat Groningen nu op dat punt voor beleid voert. Den Oudste vertelt over het wijkbeleid en structuur, over managers ook voor het buitengebied, het open houden van loketten, gebiedsregiseurs. Samen in fusie werkt beter dan via gemeenschappelijke regelingen. “Groningen werkt met Haren professioneel goed samen. We blijven een goede buur (ook bij een ander besluit), maar Haren moet wel willen. Praten met iemand namens Haren, omdat Haren zelf niet wil praten is niet ideaal.”De commissie wil weten hoe het zit met de verstedelijking van Haren als het bij Groningen komt. Den Oudst geeft aan dat er in Groningen voldoende bouwlocaties zijn en dat het zowel in Harens als in Gronings belang is om de tussenruimte niet te vernielen; daarvoor wordt 100% wederzijdse inspanning gevraagd. 1:11         Frank de Vries, burgemeester van Ten Boer. Goed samengaan met Groningen, ook wat betreft behoud van het landelijke. Ten Boer heeft haast met het definitieve besluit en wil het graag zo eenvoudig mogelijk (lichte fusie). De samenwerking is erg goed bevallen en fusie is beter dan al die gemeenschappelijke regelingen. Met Haren is er het gemeenschappelijk belang van de zorg voor het platteland. De stad kan ook leren van de kleinschaligheid. met Groningen kon ook zeggenschap geregeld worden. Steun ivm de aardbevingsproblematiek is van belang. 1:18        Dorpsbelangen Ten Post (Ten Boer) – Johan Pleizier. Dankzij de gebiedsregisseur is er contact met de bevolking gebleven. Intensieve medewerking en steun in verband met het aardbevingsprobleem. Wel even uitkijken dat regels van bestemmingsplannen van de stad niet automatisch in het landelijk gebied gekopieerd worden. Plezier pleit voor meer inzet van Haren. En voor het behouden van de gebiedsregisseur. 1:23        Vereniging Dorpsbelangen Garmerwolde – Nynke Kloppenburg. Gaat prima met Groningen en benadrukt wat daarvoor belangrijk is en behouden moet blijven namelijk de groene buffer tussen Garmerwolde en Groningen, de school, de voorzieningen en de zorg voor het uitgebreide vrijwilligerswerk. Dat geldt ook voor de andere kernen in Ten Boer. Belangrijk is goede informatie en voldoende vertegenwoordigd zijn in de gemeenteraad en vertrouwen. 1:33:30  Ondernemend Haren – Jos van Stratum. Niet perse tegen samengaan met Groningen, maar wel zorgen over sterke lastenverhoging. Commissie:”En de belangrijke andere punten in Groningen als zorg, cultuur, welzijn?”. “Ja, daar zijn wij niet van.” 1:43        Jongerenraad Haren – Freek van den Berg. Is voor zelfstandig Haren. “Maar je geniet alle mogelijkheden van Groningen? RUG, Eurosonic, uitgaan?”. ‘Ja maar ik ben hier niet individueel, maar spreek namens alle jeugd en die is te jong voor deze Groningse activiteiten’. Moet het dus doen met het Harense vertier. Commissie wil weten hoe de jeugdraad zich informeert. De jeugdraad informeert zich 1x in de 6 weken dmv gesprek met de wethouder; dan wordt nagegaan in hoeverre doelen van de jeugdraad en B&W gehaald zijn. 1:52        Platform ‘Handen af van Haren’ – Jelle Landstra. Vraag uit commissie: is handen af wel toereiken? Verwarring want spreker geeft toe dat later zelfstandigheid misschien niet meer mogelijk is en dat dan alsnog Tynaarlo in beeld kan komen. Commissie wil een duidelijke keuze horen voor samengaan of zelfstandig blijven. 2:03:30 Burgercomité Haren – Gustaaf Biezeveld. Is boos, fulmineert als van ouds  en strooit weer met rechtelijke procedures. Het Burgercomité Haren heeft aangifte gedaan tegen de provincie Groningen vanwege “valsheid in geschriften…De provincie heeft haar onjuiste handelen in het herindelingsadvies verdoezeld door een onwaar en onvolledig beeld te geven van de gevolgde procedure. Een overheid die valsheid in geschrifte pleegt, schendt de rechtsstaat en ondermijnt het vertrouwen van de burgers”. Zijn stellingen zijn ruim voldoende bekend bij de commissie. Niet bekend is waarom hij zo tegen Groningen is en wat er in zijn hart leeft. “Zeg het nou eens gewoon!”. Het helpt niet. 2:20       Platform ‘Kansrijk Haren’ – René Valkema. Hij wordt vooral doorgevraagd over de keus voor Tynaarlo en waarom daar later van afgezien werd. 2:30       Milieuadviesraad Haren (MAR) – dhr van de Post. Licht toe het belang en de ruimtelijke kwaliteit van de landschappen tussen Groningen en Assen. Er zijn 6 verschillende landschappen te onderscheiden. Karakteristieken als o.a. zandwegen. Bijzonder is vervolgens de grote bijdrage die bewoners vrijwillig leveren aan zorg en behoud. Dat is geen vanzelfsprekendheid. Die burgerkracht mag niet door fusie afnemen. Het herindelingsplan moet hier op worden aangevuld. 2:34        Martijn Lanjouw namens de ondernemingsraad van de Gemeente Haren. Spreekt zich niet uit voor of tegen herindeling maar dringt aan op een besluit op korte termijn. De werkdruk is erg hoog, veel collega’s lopen weg. Nog een onderzoek naar een derde optie is niet gewenst. 2:37:30  Raad van de gemeente Haren– Marjan Bachman-Mulder namens de coalitie CDA en D66. Ze beschrijft de bijzondere kwaliteiten van Haren. De commissie vraagt wat de oorzaak is geweest van het opstappen van GVH uit de coalitie. “Verschil in methode, niet in doel”. 2:47:13   Raad van de gemeente Haren – Ietje Jacobs-Setz namens de VVD, PvdA. GroenLinks en CU oftewel de oppostie.

Wij zijn voorstander van een fusie met G-H-TB.  Fusie of zelfstandig is het punt niet. Wij zijn hartstochtelijk voorstander van een gemeente zijn waar het aantrekkelijk wonen, werken, ondernemen en recreëren is, een gemeente waar plaats is voor iedereen, arm of rijk, jong of oud. Daarbij hoort een visie op de toekomst, welke ambities hebben we, welke uitdagingen gaan we aan, welke mogelijkheden zijn er om de eigen organisatie te versterken. Als we hierna kijken kunnen wij niet anders dan constateren dat een zelfstandige gemeente Haren onvoldoende in staat is om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen. Als wij dan kijken naar de mogelijkheden van de nieuwe gemeente dan zien wij een positief beeld van een gezamenlijke toekomst in de bestuursovereenkomst: die maken niet alleen een fusie voor Haren verteerbaar, maar bieden zelfs een uitzicht op dat wij zelf niet meer kunnen bereiken. Wat Haren allemaal zelf niet meer doet en kan is voldoende beschreven in onze schriftelijke zienswijze. De bestuursovereenkomst biedt uitzicht op behoud van de kleinschaligheid. Op versterking van ons kwetsbare landschap, dat u vandaag hebt kunnen bewonderen. Ook spreekt de bestuursovereenkomst over behoud van de eigen identiteit van de afzonderlijke dorpen, met dorpsraden, wijkwethouders en -ambtenaren. Haren heeft zelf niet eens een dorpenbeleid, geen dorpsvisies. De gemeenten hebben in het bestuursakkoord afgesproken dat deze er alsnog kunnen komen. Voorzieningen staan in Haren onder druk; met de professionele ondersteuning van een groot ambtenarenkorps met veel kennis wordt het eenvoudiger om deze in stand te houden en vrijwilligers te ondersteunen. In plaats van de boel over te laten aan vrijwilligers, is juist de samenwerking met professionals een kans die Haren niet moet laten lopen. De huidige voorzieningen voor sport en cultuur kunnen door de opschaling worden behouden; Haren bezuinigt hierop. Komen we bij de hamvraag: is een fusie noodzakelijk? Ons antwoord is helder, herindelen is geen wens maar een noodzaak Wij vragen ons af of er in een zelfstandige gemeente Haren plaats is voor iedereen, met een overheid die inwoners en ondernemers kan stimuleren en faciliteren en daarnaast  de noodzakelijke zorg kan verlenen als het nodig is. Wij denken dat de nieuwe gemeente de meest duurzame oplossing biedt, dan maakt Haren onderdeel uit van een krachtige gemeente die kansen biedt voor ontwikkelingen, investeringen en doorgroeimogelijkheden.

2:51:40   B&W gemeente Haren – Michiel Verbeek, wethouder. Wil na kritische vragen over bestuurskracht en genoemde problemen wel wat problemen zien, maar het is allemaal tzt op te lossen. 3:05:30   Namens Ver.Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) – Jan Wittenberg over het tussengebied/groene long, over de bescherming van dat gebied. 3:09:50  Burgerinitiatief Noordelijke Hondsrug – Harm Assies, oud wethouder Tynaarlo over sterk landelijk gebied tussen Aa en Groningen. 3:13         Burgemeester Marcel Thijsen van de gemeente Tynaarlo. Sprak en spreekt zich uit voor samenwerking maar weigert zich door Haren onder druk te laten zetten om her in te delen. “Herindeling moet een zorgvuldig proces zijn met onze inwoners, met draagvlak… Haren heeft verder laten weten dat het zelf alles in huis heeft, dus is onze conclusie dat er in fusie geen meerwaarde is. Samenwerking is prima (die is er ook) en die staat niet ter discussie, maar niet als voorbode voor een fusietraject. Daar wordt niet naar toe gewerkt. 3x geprobeerd, 3x mislukt. 3:20       Mevr. Sandra Korthuis, namens de voormalige visitatiecommissie die 5 jaar geleden “Bestuurlijke toekomst Groningen” opstelde. Een inhoudelijke analyse op een voorstel om 6 nieuwe Groninger gemeenten op te richten ipv de 23 nu. De voorgenomen verzwaring van taken kan alleen door robuuste gemeenten worden uitgevoerd. Bestuurskrachtige gemeenten mbt werkgelegenheid, infrastructuur, bereikbaarheid, veiligheidsrol in de regio. De eigenheid van de gemeenten moet geen geweld worden aangedaan. Op vraag van de SGP kan geconcludeerd worden dat grensoverschreiding (Tynaarlo) niet als een open mogelijkheid in de beschouwing is meegenomen, niet is gestimuleerd.  Een dergelijke constructie zou veel extra tijd kosten. Bovendien hebben nog Haren, nog Tynaarlo gevraagd naar zo’n onderzoek. Haar ervaring is dat het samengaan van stad en platteland een hele goede combinatie is. Belangrijk is de keuze die gedaan wordt voor gemeenteambtenaren.

3:29    Afsluiting Het verslag van deze bijeenkomst zal rond 30 januari op de site van de Tweede Kamer gepubliceerd worden. Maart/april wordt besluit in de Tweede Kamer verwacht.

Het bericht Hoorzitting op 19 januari 2018 verscheen eerst op PvdA Haren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.