Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland inzichtelijk

2 documenten

Negentig boze buspassagiers naar Provinciehuis tegen afbraak OV

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 09-04-2018 21:30

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/04/negentig-boze-buspassagiers-naar-provinciehuis-tegen-afbraak-openbaar-vervoer
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Negentig boze buspassagiers uit Alkmaar, Bakkum, Castricum, Heerhugowaard kwamen vandaag naar het Provinciehuis in Haarlem. Zij protesteerden daar tegen de plannen voor opheffing van elf buslijnen in Noord-Holland Noord. Veertien van hen namen als inspreker ook deel aan de discussie in de statencommissie Mobiliteit. Officieel stond daar op de agenda alleen een voorstel van de PvdA om een paar busritjes uit het bezuinigingsplan toch maar niet te schrappen – door de SP bestempeld als schaamlap voor de afbraak van het openbaar vervoer. Over het bezuinigingsplan zelf wilden coalitiepartijen PvdA, VVD, D66 en CDA liever niet praten. De insprekers trokken zich daar niets van en pleitten samen bijna een uur lang, vurig en soms ontroerend, voor behoud van hun buslijn 5 (Alkmaar), 152 (Julianadorp) en 164 (Bakkum, Egmond).

De insprekers vertelden allemaal wat het verdwijnen van hun bus voor hen

betekent. Heel veel indruk maakte de toespraak van Giel Schoon, die leeft met een handicap: "Wij wonen met veertien mensen op de Alkenhoef in Alkmaar. Wij gaan bijna allemaal met de bus. Wij zijn geschrokken dat de bus misschien verdwijnt. Dan zijn we veel vrijheid kwijt. Wij willen dat de buslijn 5 blijft." Ontroerend was ook de inspraak van Salver Sarp-Koç, vrijwilligster in het buurthuis De Alkenhorst in Alkmaar. Ze werkt voor gehandicapten en oude mensen, en heeft zelf ook een handicap: "Wij zijn heel erg verdrietig, wij kunnen niet heel erg ver lopen. Wij gaan met de bus naar de stad en het vrijwilligerswerk. Dat kan ik niet met mijn scootmobiel. Met de bus kan ik dat wel. Alstublieft …. voor de gehandicapten en de oude mensen …. stop niet met bus 5, alstublieft."

Anke Kretsmar is ook actief in De Alkenhorst: "Toen bekend werd dat bus 5 ging verdwijnen, is men erg geschrokken. Drie jaar geleden moest ik vanwege financiële omstandigheden mijn auto de deur uit doen. Wat nu? Lijn 5! Ik moest er even aan wennen. En toen vond ik het geweldig. Met mijn lijn 5 kan ik naar het kerkhof, naar de kinderboerderij, maar het speeltuintje, naar het ziekenhuis en naar het centrum, en niet te vergeten de bibliotheek. De bereikbaarheid is voor economisch zwakkeren - en daar wonen er heel veel van in deze wijk - heel belangrijk om te kunnen participeren." Hilda Deis wees er op dat er in Hoefplan binnenkort een Pabo komt. Die studenten hebben ook bus 5 nodig.

Uit Castricum sprak Wil Groentjes, bewoonster van een appartement bij woonzorgcentrum De Sandmark: "Wij zijn allen zelfstandig, maar willen wel graag naar onze familie en vrienden. Ook willen wij hen kunnen ontvangen. Maar dit wordt onmogelijk als buslijn 164 komt te vervallen. Zelf heb ik familie en vrienden in Bakkum-Noord, in Egmond aan de Hoef en Egmond aan Zee. Zonder deze bus wordt het eenzaam, heel eenzaam."  Carolien Jansen verhuisde zes jaar geleden om gezondheidsredenen van Amsterdam naar Castricum: "Bij mijn sociale huurwoning stopten twee bussen. In de advertentie had gestaan: de strandbus naar Castricum aan Zee stopt bij u om de hoek! En dankzij bus 164 was Egmond aan Zee binnen 18 minuten bereikbaar. Nu dreigt dat uit beeld te raken. Nooit meer even snel de bus pakken voor een bezoek aan het strand of voor vrijwilligerswerk in de terminale zorg."

Ilse Dieben uit Julianadorp is ouder van een kind dat onderwijs volgt in Schagen. In haar inspraak zei ze: "Ik maak me erg veel zorgen over het busvervoer, over lijn 152." Ze maakte duidelijk dat de paar ritten die op scholierenlijn 652 overblijven volstrekt onvoldoende zijn: "Lange wachttijden tot meer dan een uur. Scholieren zullen langer blijven hangen in het centrum van Schagen. Mijn dochter maakt elke dag gebruik van lijn 152 en volgens haar is het altijd druk in de bus. In de middag zijn er altijd passagiers. Hou het studeren alstublieft aantrekkelijk voor onze kinderen."

Inspreekster Marjo Husslage werd aangevallen door VVD-statenlid Hanneke Kamer van Hoegee, die Husslage tegenwierp: "Op een gemiddeld buskaartje zit 60 procent subsidie. Dus wilt u dat wij nog meer gaan subsidiëren op bussen die leeg rondrijden?" Waarop Husslage terugsloeg: "De bussen rijden niet leeg rond, mevrouw, daar gaat het nou juist om. En u heeft het over subsidie, maar een bus was en zou nog steeds een nutsvoorziening moeten zijn." Ook andere insprekers gaven een politiek oordeel. Zoals Arjan Gelder van Wil Nu uit Alkmaar: "Deze verslechteringen zijn echt op de liberale zelfredzaamheid toer – zoek het maar lekker zelf uit. De overheid ontwikkelt zich op een voor ons onaanvaardbare wijze, waarbij niet meer sprake is van een dienende overheid, maar steeds meer afstotend."

SP-statenlid Marnix Bruggeman vatte daarna de verhalen van de insprekers nog eens samen: "Van de insprekers hebben we gehoord wat dit voor hen betekent. Niet meer met de bus boodschappen kunnen doen. Met een enorme omweg naar het ziekenhuis. Minder bezoek van familie. Ach, zegt Connexxion, waar de bus is opgeheven, moeten mensen voortaan maar voor eigen vervoer zorgen. Ik zeg: ach ja, en zo gaan jullie lekker door met de afbraak van publieke voorzieningen. Maar wij pikken het niet meer!"

In het debat daarna tussen de statenleden ging het er vaak fel aan toe. Tot zichtbare irritatie van de coalitiepartijen deed Bruggeman het volgende voorstel: "Ik heb laten uitzoeken wat we besparen als we de gedeputeerden niet meer in dienstauto's en taxi's laten rondrijden en ze in plaats daarvan een ov-jaarkaart geven. Per jaar een hálf miljoen. Dat geld kan dan naar behoud van de bus!"

D66 statenlid Andries Tijssens (D66) wekte de suggestie dat Bruggeman met zijn overzicht van de elf op te heffen buslijnen gelekt zou hebben uit geheime stukken. Bruggeman wees er fijntjes op dat zijn informatie kwam uit een stuk van Connexxion. Dat stuk had hij als openbaar stuk gekregen via gemeenteraadsleden uit Castricum en Heerhugowaard. Alleen de statenleden hadden dit stuk niet gehad. Gedeputeerde Post (VVD) stelde bij herhaling dat openbaar maken van de busplannen alleen maar tot verwarring zou leiden. Waarop Bruggeman reageerde: "Over dat verhaal dat het niet openbaar kan worden, omdat daardoor mensen wel eens in de war kunnen raken, wat is dat voor onzin? Dat er in de politiek dingen kunnen veranderen, dat gebeurt zo vaak. Moet je voortaan alles geheim houden tot aan het eind van een wetsvoorstel de Eerste Kamer definitief besloten heeft? Dat gelooft u zelf toch ook niet? Bruggeman kondigde tot slot aan in de komende statenvergadering te komen met een eigen voorstel om het openbaar vervoer daadwerkelijk te redden, "en niet met een schaamlap zoals de PvdA doet."

SP als enige partij in statencommissie voor behoud van álle buslijnen

SP SP VVD Noord-Holland 22-01-2018 19:00

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/01/sp-als-enige-partij-in-statencommissie-voor-behoud-van-alle-buslijnen
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Veertig gedupeerde buspassagiers zijn vandaag per bus afgereisd naar het Provinciehuis in Haarlem. Daar protesteerden zij tegen de dreigende opheffing van bijna alle streekbuslijnen in Noord-Holland Noord. Maar liefst tien van hen hielden als insprekers in de statencommissie Mobiliteit vaak hartverscheurende verhalen over de gevolgen van de opheffing van de buslijnen. Overigens is nog steeds geheim welke lijnen allemaal precies worden opgeheven. Op herhaalde vragen daarnaar van SP-statenlid Marnix Bruggeman gaf gedeputeerde Post (VVD) meermalen geen antwoord. In plaats daarvan beschuldigde ze de SP van het verspreiden van "desinformatie".

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/01/sp-als-enige-partij-in-statencommissie-voor-behoud-van-alle-buslijnen
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
In de commissievergadering overhandigde rolstoelrijder Jeroen Muntjewerf 2.500 protesthandtekeningen aan statencommissievoorzitter Struben.

Eerste inspreekster was Marjo Husslage, SP-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Castricum. Zij verwees naar deze opgehaalde handtekeningen: "Uit vele reacties blijkt enorme steun voor de petitie van de SP, en heel veel onrust en ook boosheid over het verdwijnen van de lijnen. Sinds het bekend is dat de SP actie voert, word ik vaak aangesproken door mensen die het echt zouden betreuren als de buslijn wordt geschrapt en dat de bus alleen nog in de spitsuren blijft rijden. Ouderen uit Egmond en Bakkum die door deze buslijn in staat zijn inkopen te doen in het winkelcentrum in Castricum dreigen hun onafhankelijkheid kwijt te raken. Ouderen, scholieren, studenten, moeders met kinderen, werknemers, wandelaars, toeristen, gasten van campings en bungalowparken zullen vanaf 20 juli geen gebruik meer kunnen maken van het openbaar vervoer."

Yvonne de Paauw uit Callantsoog vertelde vervolgens hoe ze de bus gebruikt naar Groote Keeten en Julianadorp. "Die bus met zijn vaste dienstregeling zorgt ervoor dat ik kan blijven deelnemen aan het leven anno 2018 in en vanuit een kleine kern in Nederland - ook al is het in de Noordkop van Noord-Holland. Mensen zonder auto immobiel maken, schande!" Ook Petra Herweijer, bewoonster van Schagen, wees er op dat zij en haar man straks niet meer de bus naar Groote Keeten kunnen.

Wilma Hoogeboom uit Schagen vertelde als inspreekster over een vrouw uit Middenmeer met een 18-jarige autistische zoon. Daar rijdt sinds vorig jaar al geen bus meer: "Mevrouw heeft ongeveer 933 euro netto aan inkomen. Doordat zij haar zoon elke dag heen en weer naar school moet brengen heeft ze geen geld voor boodschappen en kleding. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat je dit gebeurt. Dat de kop van Noord-Holland nu helemaal zo goed afgesloten wordt van openbaar vervoer."

Berend Nap, inwoner van Callantsoog vroeg zich af: "Hoezo maakt de provincie zich sterk voor het garanderen van de bereikbaarheid? 83 elektrische bussen zijn met subsidie aangekocht, wat tot gevolg heeft dat buslijnen moeten verdwijnen. Wij gewone mensen willen dit niet, een speelbal te zijn van de politiek."

Chris Kuijper uit Groote Keeten - en "veelvuldig gebruiker van het openbaar vervoer" - vroeg zich in zijn inspraakbijdrage af: "Wat is er rendabel aan een directeur van Connexxion die meer dan vijf ton per jaar verdient? Hoe verkoop je het schrappen van buslijnen aan je burgers als daar graaigedrag van een commerciële partij tegenover staat? Waarom heeft Connexxion die speelruimte gekregen van de provincie?"

Mevrouw Bakker uit Callantsoog, lid Vrouwen van Nu, vertelde dat mensen de bus gebruiken om naar Den Helder naar het ziekenhuis te gaan of naar de tandarts in Julianadorp. "Hoe moeten straks die mensen daarheen? Er zijn er ook heel veel die met de bus naar Den Helder gaan voor werkgelegenheid."

Wim Rijnders sprak in als SP-gemeenteraadslid van Schagen én vertegenwoordiger van de Cliëntenraad Noorderhaven - 's Heeren Loo in Julianadorp. Daar wonen 400 cliënten met een beperking. Rijnders protesteerde namens hen tegen de opheffing van lijn 151: "De bus loopt dwars over het terrein van 's Heeren Loo. Dat is een bewuste keuze geweest om de bewoners optimaal de kans te geven zelfstandig te kunnen reizen." Als raadslid is Rijnders verbolgen dat de provincie weinig losliet over de precieze opheffingsplannen:  "Het is razend ingewikkeld om informatie van de provincie te krijgen wat er nu precies gaat veranderen, welke lijnen opgeheven of aangepast worden. Bij het zoeken van informatie word je gewoon het bos ingestuurd."

Nathalie Petrus uit Callantsoog, moeder van drie kinderen, kon zelf niet aanwezig zijn, maar haar verhaal werd voorgelezen door een van de andere demonstranten:  "Een aanzienlijk deel van onze dorpsbewoners maakt met regelmaat of zelfs dagelijks gebruik van buslijn 152 om in Schagen te komen of andersom, om vanuit Schagen weer in Callantsoog te komen. Scholieren, studenten, forensen, ouderen, toeristen, bewoners zonder auto; de bus zit op sommige momenten zó vol dat er zelfs geen zitplekje meer over is en reizigers in het middenpad staan. Op een enkeling na gaan alle kinderen uit Callantsoog - ná de basisschool – in Schagen naar het voortgezet onderwijs. Een belangrijke overweging bij deze beslissing is voor veel ouders en leerlingen de busverbinding; scholieren kunnen overdag 1 x per uur veilig en redelijk snel de afstand huis-school en terug overbruggen. Ook scholieren, studenten en werknemers die buiten Schagen op school zitten, studeren of werken, gebruiken dit bustraject veelvuldig om vanaf Station Schagen hun treinreis te starten."

Voor de busgebruikers was er alvast één meevaller. Eerder hadden gedeputeerde staten nog in antwoord op schriftelijke vragen van de SP gezegd dat buslijn 152 van Schagen naar Julianadorp "in zijn huidige vorm niet zou blijven bestaan". In de statencommissie kwam gedeputeerde Post nu met de toezegging dat alleen het stuk Callantsoog – Groote Keeten - Julianadorp wordt opgeheven. "Het deel Callantsoog – Schagen blijft in stand." Over de andere lijnen die worden opgeheven gaf ze verder geen informatie. Post: "Het vervoersplan ligt ter inzage." SP-statenlid Bruggeman wees er fijntjes op dat dit alleen is voor statenleden, onder geheimhouding: "Inwoners van onze provincie en de mensen op de tribune willen ook wel graag weten welke bussen wel of niet worden opgehouden. Absurd dat dit geheim is. De provincie wil het zo lang mogelijk stil houden. En tegen de tijd dat dan de nieuwe dienstregeling bekend wordt, zal de gedeputeerde zeggen: het is nu te laat om er nog wat aan te veranderen." Dit bevestigde Post: "Er is sprake van een concept-vervoerplan. Dat is dus nog niet vastgesteld en ik vind het normaal dat je mensen alleen maar informeert op het moment daar er iets zeker is."  De SP en de insprekers gaan de komende weken dus in elk geval door met actie voeren voor het behoud van alle buslijnen in Noord-Holland Noord.

Videoverslag van de statencommissie (00:11:26)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.